Sisu Ajokki Feenix

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Püssis
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Huhti 2009 19:30
Truck: Sisu Ajokki
Location: Huittinen

Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja Püssis »

Hei.

Nyt olis amatöörillä nippu kysymyksiä joihin toivois vastausta.
Aloitin tuossa auton totaalisen purun ja siitä sitten lähitulevaisuudessa uudelleen kasauksen.
Olen siis pohtinut että: Tarviiko renkaat noin suuret kaaret kun tuossa on? Että voisko niitä laskea alemmas sen 15cm lattian tasolle? Lisäksi kattopahvien irroittamisen jälkeen tuli mieleen että: Kannattaako nyt samalla vaihtaa katto styroksit finfoamiin? Kuitenkin kylkiin tulee uudet finnfoamit ja takaosan pesu/saunatilaan spu:n eriste.

Autohan on siis Sisu Ajokki BK-86 vuodelta 1976
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kattoon kannattaa panostaa ainakin sen verran että tekee eristyksen tiiviiksi. Mitä olen nita bussien sisäkattoja nähnyt niin melko surkeasti on eristeet asennettu sinne. Laita sisälle +20 ja käy lumisateella katsomassa miten sulaa ja mistä kohdasta. Tahtoopa olla sellainenkin ongelma talvella että bussin katolta sulava vesi valuu jääpuikkoina ikkunoita, kylkiä ja luukkuja pitkin alas eikä lopulta enää ovet eikä luukut lähde niiden jääputousten alta auki.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kato mihin asti rengas yltäisi jousirikon sattuessa. Rengasrikkoakin kannattaa miettiä että minne se kumin retale menee jos ei raaressa mahdu riehumaan.
Kattotyroksin vaihdolla et saavuta kun loven lompakkoon, jos parantaa haluat niin Lahti32:n neuvoma yhtenäinen eristekerros siihen lisäksi ja tiiviisti niin johan auttaa, vaikka 20mm foumi tai tyroksi + muovi. Niin nuissa vähän uudemmissa on ja se "höyrysulku" on tärkee ettei ala kondensoimaan ja lämmin ilma keleksimaan missä sattuu.
Tyroksin/foumin hyötyä et tule koskaan saamaan seinissäkään takaisin mutta ohan sitä kivempi leikata.
Kannattaa nyt hitsailla sitten sen lattian alta kaikki mahollinen kuntoon kun saunan teet niin sitten ei pääse kuin alakautta. Veikkaan että jonkun pohjamaalin ainakin joutunee raapasee taka-akselin kohille...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

"Iltaa" :D
Kysymys... mihinkälaiseen käyttöön meinasit auton "eristää"... Meinasin vaan että kyllä se eristelaatu ja paksuudet saa muutakin aikaiseksi ku sen "loven lompakkoon" jos kyseinen kaara on ympärivuotisessa ja "jatkuvassa" käytössä... Ja väitteeni perustan ihan sille että nyt "talven" tultua tänne etelä suomeenkin (nyt pihalla -19) pysyy mun kottero lämpösenä 3kw raksalämppärillä... (autossa sisällä +14) ja se ei edes ihan kokoajan "huuda"...mutta termari ei ole säädettykkään lähellekkään "täysiä" (saattaa olla kyllä se verran "väsyny" että sen takia pitää huilia... :D ) No ei vaines... Kyllä se ihan toimiva kikotin on... :)
Tuo "jääpuikko" efekti kyllä pitää paikkansa... ainakin tälleen ku toi ulkolämpötila soutaa ja huopaa tuosta nollakelin räntäsateesta tähän melkein kahenkympin pakkaseen... jäätä muodostuu jo siitä syystä paljon plus sitten ku otetaan siihen avuksi lämpöhukka ni johan on ne "jääputoukset" kyljissä... :D (nimimerkillä... kokemusta omaava... :D )
Tuon muovin tarpeellisuutta mä ite henkilökohtaisesti miettisin... mikä virka sillä oikeesti on...ja millä ihmeen konstilla siitä voi olla varma että se säilyy ehjänä siinä foumin päällä ku esim katon pinta materiaaleja asennat... nämä ns. ilmavuodot voi kyllä minimoida muillakin konsteilla... (ainakin mun mielestä) ja niiden minimoimiseen kannattaa oikeesti käyttää aikaa... koska ei se pelkkä "lämmennyt ilma" tee siitä kondensiosta "vaarallista" vaan se sisältä rakenteen läpi pyrkivä "lämmin ja kosteailma" tekee siitä hieman "kinkkisemmän". Eli tämä "kuuluisa" kastepisteen pisaroitumis efekti... joten siitä syystä ehkä kandee miettiä se "höyrysulku" asia kunnolla... :) Tietenkin käyttötarkoitus määrittää sen mitä haetaan... :).Jos on jatkuvaa talvikäyttöä ni sitten kannattaa miettiä... jos ei oo sitä... ni ei hirmusti merkitystä... :)
Tosta pyöränkaaren laskemisesta... En tiiä kuinka valtavan virheen tein... mutta omassani jätin n. 5cm tyhjää renkaan ja kurakaaren väliin sillon ku on "pussit tyhjänä" ja auto makaa pohjaanlyöntikumien varassa... tämä edellä mainittu "sisäloksukurakaaritsydeemi" on muodoltaan ja malliltaan pyöreä eli kuvittelen että renkaan "pinta" toivon mukaan löytää tiensä pihalle sitten ku rengasrikko sattuu... plus hitsuuttelin pikkusen jämympää palkkia "ympärille" ettei ne käikäleet löytäis suoraan tietä sisälle... Tommosen rengasrikon "voimista" ei oo mitään henkilökohtaista tietoo... joten en todellakaan voi käsisydämmellä vannoa että "tee näin ni kestää"...kaikki perustuu tähän "mutu:un" (MUsta TUntuu)
No enpä oo mikään ketään tosiaankaan "neuvomaan" mutta ajattelinpa pikkusen "sotkea" muittenkin päitä... ja toin oman "ajatuksen, mielipiteen, näkökannan ja tyhmyyteni julki"... :)
Onneva ja jaksamista rojektiin... (koska tiiän että molempia tarvitaan... :D )
"Stemppiä"... :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja ae70 »

ehdottomasti vaihda styroxit vinkkuun vaikka melekone savotta onkii:) kävin metkossa ihastelemassa autoas ku oli niin pelottavan tutun näkönen, ku koelaudalla oleva rahtarin kilpiki oli samanlaine:D
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja motoku »

en madaltaisi rapakaaria. syynä on se, että pahassa "ristiriipunnassa", jolloin yleensä renkaatkin on linkussa, rengas on syvemmällä, mitä jouset alhaalla-asennossa. tämä johtuu jäykästä akselista, joka "vipuaa" rengasta syvemmälle, jos toinen rengas on "tyhjän päällä". silloin pienennetyssä lokasuojassa rengas ottaa kiinni. esim. pikkutien risteys, jossa risteävät tiet on voimakkaasti kuperia.

tapahtuuko silloin vauriota? ei välttämättä. tai sit hajoaa rengas tai lokari. ottaisko riskin? minä en ottais. meidän bussilla ainakin liikutaan välillä erittäin haastavissa olosuhteissa, jossa äärirajat on takuulla testattu.

jos rengas hajoaa sopivasti niin että siihen jää "pieksävä uloke", voima riittää hajottamaan bussin korin ulottuma-alueelta. tämän ehkäiseminen vaatii ymmärtääkseni tosi paksun suojapellin joka lähtee niin loivasti ja kaukaa, ettei pinta pääse siihen tarttumaan eikä voima riitä murskaamaan. missään normaalikorissa en ole moista suojaa nähnyt. onneksi ani harvoin rengas hajoaa niin pahasti.
Avatar
Püssis
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Huhti 2009 19:30
Truck: Sisu Ajokki
Location: Huittinen

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja Püssis »

Kiitos tähän mennessä tulleista viesteistä. Katto on muuten hyvässä kunnossa ja mitä nyt muutamia vesivuotoja parissa kohtaa. Styroksit on aika väljät katossa joten kaipa ne kannattaa vaihtaa nyt samalla. Kaarista en osaa sanoa tarkkaan miten se hoituu mut tuntuu että siel olis sen verran laskemis varaa. Tähän päivään mennessä auto on revitty lähes kokonaan korirautoihin asti. Pian pääsee väsään uutta rautaa tilalle.
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja ae70 »

joo ei eristeiden mittatarkkuus ollu kovin tarkka aineskaa omassa vajokissa, samalla kun tyroksit on irti on hyvä hitsata katto,jos hitsattavaa on :wink:
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Avatar
Püssis
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Huhti 2009 19:30
Truck: Sisu Ajokki
Location: Huittinen

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja Püssis »

Juu ei ole ihan tiiviisti. Ja kyljissäkin oli ihmeellisiä palasia ja sit kohtia ku puuttu vallan eristys. Katto tosiaan hyvässä kunnossa ja jopa maalissakin. Ja vastaus kysymykseen eli auto on valmistuttuaankin pääsääntöisesti kesäkäytössä. Ellei sit tuu nii hyvä että viittii talvellakin ajella.
Avatar
Püssis
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Huhti 2009 19:30
Truck: Sisu Ajokki
Location: Huittinen

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja Püssis »

Hyvää iltaa.

Sellasta tällä kertaa että kuinka helppo olis pistää tommone uudemman aikainen patteri kabinettiin? Toimiiko nekin jäähdytinnesteellä vai jollai muulla? Ja olisko mahdollisesti jollain sellainen patteri myydä? Pituus siinä 2m nurkassa.
Suunnitelmissa on pitää vain perus 24v järjestelmä. Siihen kylkeen ulkoinensyöttö (Valtakunnanverkko/genu) ja liikkeessä pyöris invertterin kautta tarpeelliset laitteet. Ja sitten parkissa ulkoisesta(ellei). Olen käsittänyt että siniaaltoinvertteri olisi niin tehokas/toimiva laite että genua ei tarttis raahata mukana. Ja sillä silti pyörii laitteet sen pari kolme päivää ilman suurempia ongelmia pelkällä 24v syötöllä.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja pelti »

kyllä invertteri on hyvä laite. Se on eri asia, kauanko sillä mitäkin pyörittää. Jos perässä on puhelimen laturi, riittää hyvinkin viikoksi, vaikka tavallinen 200 ah /24 v akku. Mutta jos tempasee perään ilmalämpöpumpun, induktiolieden ja pölynimurin samaan aikaan päälle (jos invertteri kestää) niin puolen tunnin jälkeen taitaa akku keittää....

Mulla kesällä invertterin perässä oli 230v jääkaappi, niin parissa päivässä laski jännitteet 24v ->22V ja uudet akut 24v/200 ah.
peltiliiteri.com
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Laita katolle muutama paneeli ja invertteriksi yhdistelmälaite joka hoitaa kaikki hommat. 6 kpl akkuja kolmeen pakettiin niin kylläpä riittää virta vaikka koko kesäksi. Maksaa pari-kolme tonnia mutta on perusasiat kunnossa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Püssis
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Huhti 2009 19:30
Truck: Sisu Ajokki
Location: Huittinen

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja Püssis »

Semmosta taas että oisko kellää tietoo yrityksestä mikä valmistaa muovisia säiliöitä mittojen mukaan tai sit on kattava valikoima? Autosta alkaa apukuskin kylki olee jo koriraudat uusittu. Toivoa on että tuon vielä kasaan saa.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Sisu Ajokki Feenix

Viesti Kirjoittaja pelti »

Cipax oy ainakin
peltiliiteri.com
Vastaa Viestiin