Sisu Lahti B10M
Sisu Lahti B10M
Viime kesänä kylähulluus viimein otti ylivallan ja pitkän kahden viikon harkinta-ajan jälkeen meillä olikin jo bussi pihassa.
Uudeksi perheenjäseneksi saapui vm. 1978 Sisu Lahti B10M, joka oli ollut edellisellä omistajalla kulkurikäytössä vuodesta 1987.
Foorumia on tullut lueskeltua jo pidemmän aikaa, mutta vasta nyt sain aikaiseksi aloittaa julkisen elämän.
Alla pari kuvaa. Lisää tulee, jahka projekti etenee sisältä sen verran että on mitä näyttää.
Uudeksi perheenjäseneksi saapui vm. 1978 Sisu Lahti B10M, joka oli ollut edellisellä omistajalla kulkurikäytössä vuodesta 1987.
Foorumia on tullut lueskeltua jo pidemmän aikaa, mutta vasta nyt sain aikaiseksi aloittaa julkisen elämän.
Alla pari kuvaa. Lisää tulee, jahka projekti etenee sisältä sen verran että on mitä näyttää.
Re: Sisu Lahti B10M
Onnea hankinnasta
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sisu Lahti B10M
ÄLYTTÖMÄN SIISTI VEMPELE!!!
Arvostan erityisesti tota Sisu B10M Lahti -asiaa, ja siihen vielä Scanian ratti nupiks! Siinä foorumin merkkipatriooteille jauhoa suuhu. Ü
Tervetuloa!
Neppi
Arvostan erityisesti tota Sisu B10M Lahti -asiaa, ja siihen vielä Scanian ratti nupiks! Siinä foorumin merkkipatriooteille jauhoa suuhu. Ü
Tervetuloa!
Neppi
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sisu Lahti B10M
Tervetuloa
Siinä on esimerkki vanhasta bussista joka ei ole mistään ruosteessa. Huom ei mistään! Koeajoin tän laitoksen ja olipa erittäin hyväkuntoinen laite tekniikaltaan ja koriltaan. Siinä on Sisua alustassa, Volvoa kone ja laatikko, Scaniaa ratti, lahden alumiinikori ja ajokin penkit. B10M kyltti keulassa ja maailman tehokkaimmat jarrut

Siinä on esimerkki vanhasta bussista joka ei ole mistään ruosteessa. Huom ei mistään! Koeajoin tän laitoksen ja olipa erittäin hyväkuntoinen laite tekniikaltaan ja koriltaan. Siinä on Sisua alustassa, Volvoa kone ja laatikko, Scaniaa ratti, lahden alumiinikori ja ajokin penkit. B10M kyltti keulassa ja maailman tehokkaimmat jarrut
Tulevaisuus on sähköinen
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Sisu Lahti B10M
Tervetuloa joukkoon kirjavaan
. Itelläki kesti pikkasen aikaa "uskaltaa" kirjotella tänne, MUTTA anna tulla kuvia ja juttuja vaan esille, jos tulee jotain tyhmää joskus lauottua, niin ei se haittaa kuin seuraavana aamuna
. Ja pakko se on kehua autoasi
aika siistin näkönen
.Meiän ruasteen raiskaamaan verrattuna
a-p





a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Sisu Lahti B10M
Tervetuloa joukkoon ja onnittelut hankinnasta,
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Sisu Lahti B10M
Tervetuloa Foorumille! Komia on peli. Hienoa, että uusia sisu miehiäkin löytyy 

Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Re: Sisu Lahti B10M
Lisää kuvia alkutaipaleen kunnosta:
Tuli entiseltä omistajalta niin paljon teknistä tietoa, että n. 95% taisi unohtua jo kotimatkalla. Muistelen kuitenkin että tuo Scanian ratti liittyy jotenkin siihen, että moottorin vaihdon yhteydessä vaihtui myös Scanian perä. Peukalokämmenkeskeisenä perusnörttinä saatan kyllä puhua täyttä potaskaakin, mutta jotain tuon suuntaista isot pojat on kertoneet.
Auton huoltohistoria on aika tarkkaan luettavissa huoltokirjaan tehdyistä merkinnöistä ja lähes markan tarkkuudella pidetystä kulukirjanpidosta.
Ehkä auton peruskunnosta kertoo jotain myös se, että entinen omistaja kävi hakemassa leiman ilman huomautuksia saman päivän aikana, kun ilmoitin tulevani autoa katsomaan. Auto oli silloin ollut pari vuotta seisonnassa.
Hankintakriteereinä meillä oli vähän normaalia lyhyempi auto ja sellaisessa kunnossa, ettei tarvi hitsipilliin koskea. Molemmat kriteerit täyttyi ja jälkimmäinen vielä poikkeuksellisen hyvin.
Ehkä ainoa "yllättävä" takaisku oli polttoainetankin vuoto. Hakiessa ei vielä tippassut, mutta alkuajojen jälkeen pannan alta alkoi merkkaustippoja pudottamaan. Sen saa joku ammattilainen hoitaa kuntoon, jahka uusi sisustus on kiinnitetty sen verran, että korjaamolle pääsee köröttelemään.
Tuli entiseltä omistajalta niin paljon teknistä tietoa, että n. 95% taisi unohtua jo kotimatkalla. Muistelen kuitenkin että tuo Scanian ratti liittyy jotenkin siihen, että moottorin vaihdon yhteydessä vaihtui myös Scanian perä. Peukalokämmenkeskeisenä perusnörttinä saatan kyllä puhua täyttä potaskaakin, mutta jotain tuon suuntaista isot pojat on kertoneet.
Auton huoltohistoria on aika tarkkaan luettavissa huoltokirjaan tehdyistä merkinnöistä ja lähes markan tarkkuudella pidetystä kulukirjanpidosta.
Ehkä auton peruskunnosta kertoo jotain myös se, että entinen omistaja kävi hakemassa leiman ilman huomautuksia saman päivän aikana, kun ilmoitin tulevani autoa katsomaan. Auto oli silloin ollut pari vuotta seisonnassa.
Hankintakriteereinä meillä oli vähän normaalia lyhyempi auto ja sellaisessa kunnossa, ettei tarvi hitsipilliin koskea. Molemmat kriteerit täyttyi ja jälkimmäinen vielä poikkeuksellisen hyvin.
Ehkä ainoa "yllättävä" takaisku oli polttoainetankin vuoto. Hakiessa ei vielä tippassut, mutta alkuajojen jälkeen pannan alta alkoi merkkaustippoja pudottamaan. Sen saa joku ammattilainen hoitaa kuntoon, jahka uusi sisustus on kiinnitetty sen verran, että korjaamolle pääsee köröttelemään.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Sisu Lahti B10M
Tervetuloa ! Ja onnea kulkurin johdosta .
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Sisu Lahti B10M
Iltaa. Oon kuullut tuosta autosta mutta enoo kuvia nähnyt.On siisti peli nuissa kuvissa sisältä ja päältä.Miten on onko sisussa ja volvossa ja joissai muissakin ZF laatikko näin muistelen.
Esa Ä
Esa Ä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sisu Lahti B10M
B10M tais olla ennen sähkökeppiä vakiona ZF:llä. Lisävarustelistalta sitte ruksailemalla sai jotain muuta. Luulen, en tiedä.
Re: Sisu Lahti B10M
On kyllä siistin näköinen kampe..
pääsee tekemään sitä itseään eli ei ranteet ruosteessa roplaamaan tosi sekin on sitä itseään näissä harrastuksissa..Onnea vaan hankinnan johdosta




Re: Sisu Lahti B10M
Ehkä nyt on sen verran saatu jo sisälmystä parempaan kuntoon, notta tohtii laittaa kuvaa julki. Enitenhän tässä julkaisussa hirvittää se, että myöntää julkisesti purkaneensa hyvää tavaraa pois.
Noh.. oma reviiri pitää kuitenkin aina merkata, joten tässä kuvallista reviirimerkkausta.
Vaihe 1:
Vanhan seinärakenteen purku. Vaihe kesti eri lähteiden mukaan n. puoli vuotta. Vaihe 2:
Uretaanimiehen paluu. Villat pois sieltä täältä väleistä ja uretaania tilalle. Vaihe 3:
Spu Saunasatua lisäeristeeksi Vaihe 4:
Uutta levyä ja sähköjohtoa pintaan Tuohon vaihdejuttuun pitänee palata myöhemmin, kun pengon auton ohjekirjasia tarkemmin. Eikö se tieto riitä, että siinä on vaihekeppi, jota heiluttelemalla saa vaihteen vaihtumaan? Siis semmonen versio, missä pitää ensin painaa sitä yhtä poljinta, joka ei ole jarru tai kaasu

Noh.. oma reviiri pitää kuitenkin aina merkata, joten tässä kuvallista reviirimerkkausta.
Vaihe 1:
Vanhan seinärakenteen purku. Vaihe kesti eri lähteiden mukaan n. puoli vuotta. Vaihe 2:
Uretaanimiehen paluu. Villat pois sieltä täältä väleistä ja uretaania tilalle. Vaihe 3:
Spu Saunasatua lisäeristeeksi Vaihe 4:
Uutta levyä ja sähköjohtoa pintaan Tuohon vaihdejuttuun pitänee palata myöhemmin, kun pengon auton ohjekirjasia tarkemmin. Eikö se tieto riitä, että siinä on vaihekeppi, jota heiluttelemalla saa vaihteen vaihtumaan? Siis semmonen versio, missä pitää ensin painaa sitä yhtä poljinta, joka ei ole jarru tai kaasu

-
- Rattimajuri
- Viestit: 209
- Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
- Truck: Jonckheere B10M
- Location: Helsinki
Re: Sisu Lahti B10M
Staili peli! Miten tuo Volvon moottori on sinne istutettu?
Re: Sisu Lahti B10M
En osaa kyllä itse vastata, mutta tässä on ote edellisen omistajan lupahakemuksesta. Ja itse moottori: Elekee työ kysykö liian vaikeita kysymyksiä, ku osaaminen on sillä tasolla, että opettelen vasta tunnistamaan jotain ilmanputsareita vaimitäseoli kaiken maaliman muista pömpeleistä. Tai saa sitä kysyä, mutta vastuu on sitte vastaanottajallaWowbagger kirjoitti:Staili peli! Miten tuo Volvon moottori on sinne istutettu?

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Sisu Lahti B10M
Siellähän tuo lepää. Osille löytyy nimi sitä mukaa, kun niitä joutuu uusimaan. Tervetuloa harrastamaan.
Toisaalta tuo vekotin näyttää niin hyväkuntoiselta, että terminologia saattaa jäädä hämärään vielä vuosiksi. Minun autostani löytyy ylälautanen keittiön kaapista ja alamalja matkustajan kädestä.
Toisaalta tuo vekotin näyttää niin hyväkuntoiselta, että terminologia saattaa jäädä hämärään vielä vuosiksi. Minun autostani löytyy ylälautanen keittiön kaapista ja alamalja matkustajan kädestä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Sisu Lahti B10M
Onpahan kyllä komea laitos! Tervetuloa minunkin puolesta meidän Sisu/Volvo sekasikiöiden maailmaan
.
Katselin noita koneenkorvia kun ovat suoraan rungossa kiinni. Omaan kun tein tekniikan vaihdon niin jouduin tekemään rungon ja korvan väliin lisäpalan kun Sisun runko oli 10cm Volvon runkoa kapeampi. Mikäs sun autossa on rungon leveys?

Katselin noita koneenkorvia kun ovat suoraan rungossa kiinni. Omaan kun tein tekniikan vaihdon niin jouduin tekemään rungon ja korvan väliin lisäpalan kun Sisun runko oli 10cm Volvon runkoa kapeampi. Mikäs sun autossa on rungon leveys?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sisu Lahti B10M
Siinä on kolmas kone menossa. Alunperin on ollut AEC joka alkoi syödä öljyä hirveästi joten liikennöitsijä luopui autosta joskus 80-luvulla. Harrastaja vaihtoi tilalle Leylandin koneen mutta ei ollut tyytyväinen sen menohaluihin. Leyland vaihtui sitten Volvoon joka kyllä kuljetti liukkaasti pientä bussia. Tämän seurauksena välityksiä piti muuttaa Scanian perällä. Jotenkin näin ja mitä itse ajelin tällä niin siitä harvinainen Volvo että kiihtyy ylämäkeen 

Tulevaisuus on sähköinen
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Sisu Lahti B10M
Aika puhtaan näköinen on kone 

Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Sisu Lahti B10M
Viime kerran jälkeen onkin sitten heitetty uretaanit pois ja siirrytty raskaampiin aineisiin eli liimoihin.
Löysin puolivahingossa lähirautakaupasta vesiohenteista kontaktiliimaa ja sen vähähajuisuuteen ihastuneena päätin sillä kiinnitellä kaikki kankaat.
Niitähän löytyykin sitten helposti: K-Raudasta ei yhtään, mattoliikkeestä litran purkkeina, jostain muualta(oisko ollut Motonet) puolen litran purkkeina, Bauhausista yksi kolmen litran törppö ja sitten pitikin taas palata lähikauppaan ja ostaa sieltä päiväysvanhat purkit. Kangasta on laitettu seiniin ja kattoon, liimaa seiniin, kattoon, lattiaan, hiuksiin, vaatteisiin, asfalttiin ja koiran tassuihin.
Keittiötä rakentaessa olen toistuvasti törmännyt excel-nikkareiden pahimpaan painajaiseen: kehäviittaukseen!
Esim. ennen kuin voi kiinnittää rungot, pitää olla heikkovirtakeskukselle paikka. Sitä ennen pitää olla keittiön väliseinä paikallaan, mutta kun se vaatisi niiden runkojen kiinnittämisen. Yön yli nukkuminen on usein tuonut päähän sen verran aivosoluille liikkumatilaa, että tilanne jotenkin laukeaa. Tänään päätettiin vaihtaa heikkovirtakeskuksen paikka seinän toiselle puolelle
Ja sitten pari kuvaa. Vaimon nikkaroima sängyn pääty ja fiilistelyä varten kasattu keittiönraakile.
Löysin puolivahingossa lähirautakaupasta vesiohenteista kontaktiliimaa ja sen vähähajuisuuteen ihastuneena päätin sillä kiinnitellä kaikki kankaat.
Niitähän löytyykin sitten helposti: K-Raudasta ei yhtään, mattoliikkeestä litran purkkeina, jostain muualta(oisko ollut Motonet) puolen litran purkkeina, Bauhausista yksi kolmen litran törppö ja sitten pitikin taas palata lähikauppaan ja ostaa sieltä päiväysvanhat purkit. Kangasta on laitettu seiniin ja kattoon, liimaa seiniin, kattoon, lattiaan, hiuksiin, vaatteisiin, asfalttiin ja koiran tassuihin.
Keittiötä rakentaessa olen toistuvasti törmännyt excel-nikkareiden pahimpaan painajaiseen: kehäviittaukseen!
Esim. ennen kuin voi kiinnittää rungot, pitää olla heikkovirtakeskukselle paikka. Sitä ennen pitää olla keittiön väliseinä paikallaan, mutta kun se vaatisi niiden runkojen kiinnittämisen. Yön yli nukkuminen on usein tuonut päähän sen verran aivosoluille liikkumatilaa, että tilanne jotenkin laukeaa. Tänään päätettiin vaihtaa heikkovirtakeskuksen paikka seinän toiselle puolelle

Ja sitten pari kuvaa. Vaimon nikkaroima sängyn pääty ja fiilistelyä varten kasattu keittiönraakile.
Re: Sisu Lahti B10M
hieno epeli ja remppakin etenee mukavasti...
Re: Sisu Lahti B10M
Sisustustöitä on jatkettu, akkuja vaihdettu ja akkujen välille kaapeli laitettu. Meillä on aika selkeä työnjako ollut tuossa tekemisessä. Vaimo tekee kaiken näkyvän(väliseinät, verhoilut, osien maalaukset) ja minä keskityn siihen, mikä jää piiloon, eli johtoihin ja letkuihin.
Yhtä epänäkyvää tuotetta oon tässä viime ajat etsinyt vailla sen parempaa tulosta. Nimittäin 24v makeavesipumppua. Luulin auton olevan tupakansytytintä lukuunottamatta täysin 24 voltin laitteilla, mutta pumpun kyljestä löytyikin teksti Reich 12V. Pumppu on ihan toimiva, mutta mielellään sitä käyttäisi ihan oikeaa käyttöjännitettä. Aiempi toimivuus on ilmeisesti perustunut tarpeeksi pitkään johtoon, joka on ylimääräiset voltit jättänyt välille.
Onko kanssakulkureilla suositella jotain tiettyä pumppua? Vai kestääkö nuo vanhan kansan pumput kahvipannun täytön ajan tuplajännitettä?
Yhtä epänäkyvää tuotetta oon tässä viime ajat etsinyt vailla sen parempaa tulosta. Nimittäin 24v makeavesipumppua. Luulin auton olevan tupakansytytintä lukuunottamatta täysin 24 voltin laitteilla, mutta pumpun kyljestä löytyikin teksti Reich 12V. Pumppu on ihan toimiva, mutta mielellään sitä käyttäisi ihan oikeaa käyttöjännitettä. Aiempi toimivuus on ilmeisesti perustunut tarpeeksi pitkään johtoon, joka on ylimääräiset voltit jättänyt välille.
Onko kanssakulkureilla suositella jotain tiettyä pumppua? Vai kestääkö nuo vanhan kansan pumput kahvipannun täytön ajan tuplajännitettä?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Sisu Lahti B10M
Jännitteen alenninta niissä yleensä käytetään 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Sisu Lahti B10M
Mulla on sellainen päähänpinttymä, että yritän välttää noita jännitteen alentimia ja kaikkia muutakin "ylimääräistä" laitetta sähköpuolella. Tähän mennessä se on onnistunut ihan hyvin. Invertteri, laturi ja aurinkopaneelimuunnin löytyy yhdestä laitteesta ja siitä eteenpäin on vain akkuja, sulakkeita ja releitä.
Kieltämättä välillä meinaa usko loppua, kun noita 24 voltin lamppuja ynnä muuta ei ihan joka kaupassa ole saatavilla.
Vaikeuksien kautta epätoivoon! Vai oliko se voittoon..
Kieltämättä välillä meinaa usko loppua, kun noita 24 voltin lamppuja ynnä muuta ei ihan joka kaupassa ole saatavilla.
Vaikeuksien kautta epätoivoon! Vai oliko se voittoon..

- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Sisu Lahti B10M
24V miehiä täälläkin halutaan olla, ei kiinnostusta rinnakaiseen 12V sydeemiin.
Omaan joudun vessaan laittaan 12V vessanpyttyä varten , mutta valokatkaisijan jälkeen. Eipähän kuluta muuntovirtaa kun valot päällä. Ledimuuntimet kanssa valokatkaisijan jälkeen niin ei turhaa virrankulutusta. T. Ari
http://ledcalc.com hyvä sivu ledhommiin jos haluaa askarrella mahdollisimman hyvän hyötysuhteen
valoledeille.
Omaan joudun vessaan laittaan 12V vessanpyttyä varten , mutta valokatkaisijan jälkeen. Eipähän kuluta muuntovirtaa kun valot päällä. Ledimuuntimet kanssa valokatkaisijan jälkeen niin ei turhaa virrankulutusta. T. Ari
http://ledcalc.com hyvä sivu ledhommiin jos haluaa askarrella mahdollisimman hyvän hyötysuhteen
valoledeille.
#048