L5e - unelma

Kerro omasta projektistasi
Apena
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Elo 2015 16:02
Location: suomi

L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Apena »

Kyselin toisaalla foorumissa, voiko koppimopon päälle rakentaa matkailukorin.
Asia on edelleen vähän epäselvä.

Suunnitelma on kuitenkin alkua pitemmällä.
Saa kommentoida.
Liitteet
apena.pdf
(3.67 MiB) Tiedosto ladattu 708 kertaa
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Huament päivää :)
Tyhmä kysymys... Mut onko noissa "helmoissa" sen verran tilaa että saisit akun, kaasupullon ja harmaaveden tiputettua edes vähän lattiatason alapuolelle... Ja mahd lähelle takaakselia... Tää vaan ton "painojakauman" takia... :) meinaan vaan ku jos ne on kovin edessä ja lattian yläpuolella (kaasu ja akku) se nostaa ja siirtää painopistettä kuitenki sinne "tuettomalle keulalle"... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Old Lady
Kokenut kuljettaja
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
Location: Laukaa
Member id: 250

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Old Lady »

Kysymykseesi en osaa vastata, et saako...
Kaikkeahan varmasti saa, mutta hyväksytäänkö se tässä maassa virallisesti, on eriasia.
Aika huikee idea sinulla! Toivon todella että pääset sen toteuttamaankin!!
Tsemppiä!
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Suunnitelma on selkeesti alkua pidemmällä. Arvaappa kuinka monella täällä on suunnitelmia edes paperilla saati sitten pahvimallia niistä :) Jos kaipaa tilankäyttöideoita kulkuneuvoon, niin kannattaa kattella "youtubesta off road camper" hakusanoilla varsinkin australialaisten ratkasuja. Ne ahtaa esim. peräkärriin jota voi kiskoa maastossa ihan käsittämättömän määrän toimintoja. Hyödyntävät joka tilan.

https://www.youtube.com/watch?v=SpKGm3TC5jc
Rosmo
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mä tein ensimmäisen suunnitelman Legoista. Olisi pitänyt ottaa kuva....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Apena
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Elo 2015 16:02
Location: suomi

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Apena »

-LÄTSÄ- kirjoitti:Huament päivää :)
Tyhmä kysymys... Mut onko noissa "helmoissa" sen verran tilaa että saisit akun, kaasupullon ja harmaaveden tiputettua edes vähän lattiatason alapuolelle... Ja mahd lähelle takaakselia... Tää vaan ton "painojakauman" takia... :) meinaan vaan ku jos ne on kovin edessä ja lattian yläpuolella (kaasu ja akku) se nostaa ja siirtää painopistettä kuitenki sinne "tuettomalle keulalle"... :)
Olen itsekin ollut vähän huolissani tuosta painojakautumasta. Sitä on syytä vielä miettiä.

Piaggion kantavuudeksi luvataan mallista riippuen 650-700kg. Moottori on taka-akselin tienoilla ja painopiste ainakin tyhjänä melko alhaalla. Itse olen yrittänyt suunnitella kaiken painavamman mahdollisimman alas.
Ajattelin kuitenkin rakentaa "kevyesti" tehdasrungon päälle. Jos runkoon ja lavarakenteeseen pitäisi tehdä isompia muutoksia loppuu minulta taidot, tilat ja välineet.
On myös ajatuksena että tarvittaessa matkailukorin voisi ottaa pois ja ajella originaalilla - tai myydä joskus pois.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

:D
Viimeksi muokannut kulkuri, 03 Syys 2015 01:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Apena
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Elo 2015 16:02
Location: suomi

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Apena »

Laskeskelin, että pelkkä kuori painaa n. 50kg, riippuen paljonko laittaa lasikuitua pintoihin. Korkeus ei liene suurin ongelma - on myös tuulikuorma, ilmanvastus jne. Ei olisi hauskaa olla ojassa aina kun rekka ajaa ohi.
Kuormaamatonta Piaggiota ei tiemmä saa kaatumaan eikä keulimaan. On siis mietittävä mitä se kohtuudella voi päällään kantaa.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Heips taasen... :)
Varotan jo etukäteen että tulee pirun tyhmä "vertaus" mutten osaa sitä muuten selittää... :lol:
No tässä se tulee... ;) Kolmijalkainen saunajakkara on pirun tukeva voimakkaasti kaatavalla alustalla... (oikein tehtynä ei keiku yhtään kun ei ole neljättä jalkaa kantamassa korkeimmalta kohdalta...ja eikä se myöskään kaadu vaikka "astuisi reunalle")
eli tyhmä "ehdotukseni" on... jos sen alustan miettii "kolmioks" (siis se "geometrinen" muoto...ei kerrostalo asunto... ;) ) ja siihen kolmion päälle miettii ne painavammat kiinteät tavarat ettei ne menis kovinkaan "ohi reunoilta" (varsinkaan siellä kärjen osalla) Eli ehkäpä se akku ja kaasupullo sinne taka-akselin päälle/taakse...(toimisko ne siellä jopa pikkasen "vastapainona"...en tiiä, en oo insinööri... :) )
ja mitä tulee tohon lavarakenteeseen... onks se kiintee osa tota "runkoo" vai onko sen alla oma runko että sen lavan voi ottaa pois... Tämä tyhmäkyssäri vaan sen takia et jos se on tämmönen "bolt on" osa ja sen saa pois... ni josko sen nyppäis poies kokonaan ja tekis sen matkakopan siihen kokonaan uusiks... (voi myydessä antaa orggis lavan mukaan) ja jos se on yksinkertaisesti kiinni ni sittenhän sen voi vaihtaa ku tarvii kuljettaa "mottikaupalla halkoja" :lol:
Eiköhän sen matkailukopinkin voi saada siihen mielikuvituksella tukevasti ja suht helposti irrotettavaks... :D (ai niin...pitäähän sen täyttää lainkirjainkin. se saattaapi tuua mukanaan lisää mietittävää... onks tossa vuosikatsastusta? ) Enkä ny tarkota tolla sitä et jos sitä ei oo ni sen voi tehä miten vaan. mun mielestä kaikkien tiellä liikkuvien kikottimien rakentaminen pitää alottaa turvallisuudesta, niin omasta kuin muidenkin. :)
Monenlaista ongelmaa saa miettiä... onhan tossa myös tota "purjepinta-alaa" eli sekin pitää huomioida...
Sorry "kohlaaminen" mut hirmuhauskaa on leikitellä ajatuksella "yhenmiehen/naisen minikulkurista" :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

.
Viimeksi muokannut kulkuri, 03 Syys 2015 01:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

:) Ei tuosta piä ottaa oppia ja masentua... tuoha on iha eri vehkes... siinä on moottori tuolla keskellä...kuljettajana oli heppu jota ei enää punnita neuvolassa... ja saattaapa tuossa olla myös kyse "liian hätäisestä ja rajusta ohjausliikkeestä"... eiks ne kaatanu ton katiskan melkein jokaisessa mutkassa, noi heput ny tuhoo muutenki melkein kaiken muun paitti ne superautot. (ja yhen hiluksin...sitä ku ne "ei saaneet rikki"...) :lol: (montakohan asuntovaunua he ehtivät tuhota noiden vuosien aikana mitä totakin ohjelmaa tehtiin... :lol: ) Olis muuten meikäläisen "unelmatyö" testata ja särkee kaikkee... Mut anyway... ei piä masentua hyvä siitä tulee ku vähän pohtii... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kun nyt on tarve tehä foami/lasikuitu komposiittirakennetta, niin miks sitä ei käyttäs muaallakin kun ulkokuoressa. Esim kaappien sivuseinät ja ovet. Puukehikko ympäri saranointia yms. varten. Keskelle foami ja lasikuitu molemmin puolin. Samoten pöytä, punkka yms. Lennokkiharrastajana tiedän että foamirakenne voi olla 2cm paksu ja kestää vetää silmukan 300km/h ilman että siipi edes taipuu.
Esimerkki jäykistämisestä. Tarvitaan jäykkä pöytälevy että sen päälle voi könytä seisomaan. Leikataan foami 10cm suikaleiks ja leikataan 0,4-1mm vanerista pöytälevyn paksusia suikaleita. Liimataan foami ja vanerisuikaleet vuorotellen niin että vanerit jää sinne väleihin. Todennäkösesti esim. 30mm paksuna tää kestää miehen painon jo tässä vaiheessa, mutta kulutuspinnaks vetästään milli kaks lasikuitua siihen pintaan molemmin puolin. Kun hartsin värjää, ei kuitu tuu heti näkyviin kun saa naarmun aikaseks. Liimana foamin kanssa ei saa käyttää pvac liimoja, eli näitä valkosia puuliimoja(erikeeper) vaan pitää olla polyuretaani puuliima. Esim http://www.casco.fi/index.php?contentID ... tcatID=113
On muuten pirun hyvä liima muuhunkin liimaamiseen kolojen täyttökykynsä ansiosta. Sumutinpullosta pikkasen vettä pintaan ennen ko laittaa kappaleet vastakkain. Aktivoi vaahtoontumisen ja kuivumisen nopeammin ko pelkkä ilman kosteus.

Homman voi tehdä myös toispuoleisessa muotissa, jos esim. haluaa kaapinoviin jonkun kuvion. Alipainesäkityksellä saa parhaan lopputuloksen, mutta tässä kun paino ei oo se kriittisin juttu verraten esim. lennokkiin voi käyttää paria muovilevyä jotka ei tartu lasikuituun ja tasanen paino päällä. No levyn ei tarvii olla edes muovia kun vetää siihen pakkausteipin pintaan.

Rakenteen jäykkyyttä voi testata vaikka niin että laittaa normaalia paperia foamisuikaleitten väliin sillä polyuretaaniliimalla ja vertailee sitä vastaavaan foaminpalaan. Jäykkyydessä on huomattava ero näinkin ja idea konkretisoituu paremmin ilman mitään hankintoja.
Rosmo
Apena
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Elo 2015 16:02
Location: suomi

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Apena »

Ihmettelisin kyllä vähän Piaggion suosiota Intian markkinoilla, jos ajokki olisi yhtä kiikkerä kuin Alvar Aallon 3-jalkainen jakkara. Kuvista päätellen rahtarit lastaavat siellä ajokkeihin aivan järjettömiä kuormia! Ei kai niin tehtäisi, jos tiedettäiisiin, että ojassa ollaan jo seuraavassa mutkassa.

Laskeskelin vielä haihattelujeni painoja ja painojakatumia. Lastin kokonaispainoksi summasin n. 360 kg, josta taka-akselin etupuolelle tulee n. 200kg. (Kantavuus siis n. 650kg)
Laskuissa on mukana tuon hököytksen runko, kaasupullo 17kg (=täysi 10kg komposiitti), jääkappi 15kg, vedet 30kg, lämmitin 7kg, hupiakku 35kg, portapotti 25kg, sisustan rakenteet 50kg, "alkovin" 30kg matkatavarat ja punkan alla 80kg tavaraa.
Tuo "alkovin" 30 kg tulee vanhasta muistista: sen verran jaksoin joskus nuorempana kantaa selässäni tunturiin parin viikon reissulle.
Mielestäni hupiakku ja käyttövedet tulevat kutakuinkin taka-akselin päälle, joten niitä en ottanut mukaan painojakautumaan. Otetaanhan huomioon myös kärpässarjan kuski, 65 kg/ 168 cm.
Laskuissani laskin, että 1 neliö seinää painaa n.4kg. Tekee yhteensä 85kg. Sandwich-rakenne tehdään eri tavalla kuin lasikuituvene - kerrokset ovat ohuempia ja kuitu on pitempää.. se on aika paljon kevyempi ja jäykempi kuin katkokuitumatto veneenrakennuksessa.
Viimeksi muokannut Apena, 04 Syys 2015 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Apena
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Elo 2015 16:02
Location: suomi

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Apena »

Rantarosvo: kiitos vinkeistä! Kaikkiin rakenteisiin ei aina tarvita mitään täytettä. Olen esim. tehnyt niin, että 9mm vanerikappaleesta sahaan sisukset pois: vain reunoihin ja helojen kohtiin jää jotain. Sitten molemmin puolin liimataan vaikka 1,5mm ohutlevyvaneri (=ennen sanottiin lennokkivaneri). Tuloksena on suorempi ja jäykempi rakenne kuin 15mm vaneri, eikä paina siitä puoliakaan.
Viimeksi muokannut Apena, 04 Syys 2015 16:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Intiassa ajetaan moottoripyörälläkin koko perhe kyydissä. Oon nähny jossain 6 henkeä yhen kakspyöräsen kyydissä. Siellä siis pikkasen eri kulttuuri :)
On noi erilaiset rakenteet tuttuja ja lennokki tai lentokonevaneriks niitä ohkasia sanotaan edelleen. Jos pelkkä kuitu, niin foami välissä hyvä, kun ei tuu painoo paljoakaan ja sitä foamia vastaan on hyvä lätkiä lasikuitua. Mainitaan nyt vielä, vaikka sie jossain rakosessa mainitsitkin, että foamin kanssa ainakin eka kerros pitää olla epoksihartsilla. Polyesterillä se foami kummasti katoaa :)

Itellä odottamassa 50mm foamilevyjen ohentaminen 30mm kuumalankaleikkurilla. Levyyn laitetaan vaan molemminpuolin 30mm listat ja niitäpitkin kuumalangalla levy ohuemmaks. Pitäs työkalupakin lattia eristää ja 50mm levyä sattuu olemaan. Pikkasen kriittinen korkeuden puolesta, niin pitää säätää. Pien homma ko sais aikaseks alottaa :p
Rosmo
Apena
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Elo 2015 16:02
Location: suomi

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Apena »

1,5mm vaneri + 9mm runko + 1,5mm vaneri olen tehnyt mm. kaapin ovia. Hyvin kestävät käytössä.

Tuohon matkailukoriin aattelin käyttää ytimenä 30mm finnfoamia, johon päälle pitkäkuituista lasikuitukangasta epoksilla 2-3 kerrosta molemmin puolin 0+45+90 astetta, n. 200g/m2 per kerros. Finnfoamin päälle en kyllä laittaisi polyesterihartsia, vaikka olisi mikä eristekerros: eihän sitä enää näe, haihtuiko foami pois, jos eriste oli huonosti tehty.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ootte te kyllä melekosia seppiä. Ite näin kerran lasikuitua yhessä veneessä...
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Nyt tuli Räät nekusta :D tuota täytyy muistaa että kaveri rakennellu lennokkeja vissii ni tietää lujuuksia aika paljon.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tee seinät okumevanerista ja kapalevystä. Ei paina juuri mitään ja on jäykkää.

Epoksi ei sulata polystyreeniä. On kalliimpaa kuin polyesterihartsi, mutta vesitiiviistä ja lähes hajutonta. Tuolla polyesterihartsilla, jos tekee haisee kioski bajamajalle maailman tappiin.

Mielenkiintoinen hanke...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Se pitää muistaa epoksista että ei haise, mutta on hengitettynä jopa vahingollisempaa kun polyesteri. Lisäksi erittäin allergisoiva, joten on käytettävä hanskoja jopa liimaa sekottaessa. Sille tulee allergiseks toistuvista ihokosketuksista käytännössä kaikki jossain vaiheessa ja sen jälkeen sitä ei tartte käyttää. Saattaa haitata harrastustoimintaa jos epoksia tarttis. Lasikuitupajoilla jossa epoksia enemmä käyttävät, pitää kenkienkin olla tarkotukseen sopivat, ettei haitalliset mömmöt imeydy pohjan läpi.

Mie sekotin epoksihartsin sekaan hiekkapuhallushiekkaa ja liimasin sillä tohon työkalupakkiin eristelevyt kylkiin. Ei rämise pellit enää, mutta muuten kyllä :)
Rosmo
Apena
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Elo 2015 16:02
Location: suomi

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Apena »

Oho. Itse olen aina vain aatellut että onpa vittumainen aine, joka ei lähde käsistä kuin kulumalla.
Nyt jos aloittaisin uraani, käyttäisin aina suojavälineitä: kuulosuojaimia, silmäsuojaimia, hengityssuojaimia, suojakäsineitä jne. Olis se kyllä hankalaa.

Ja olinpa jopa luullut, että epoksi on polyesteriin verrattuna luomutuote.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Se on valitettavan yleinen luulo. Miullakin senverran vaikuttaa et jos käytän epoksia useampana päivänä peräkkäin, rupee tulemaan verta nenästä. Noitten lennokkien kanssa liimaillessa ko ei oo muuta paikkaa ko kotona sisällä.
Rosmo
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo tuli ehkä hieman ympäripyöreästi kirjoitettua tuon epoksin käytöstä. Käyttötiedotteen ja varoitukset pönikän kyljestä voi kukin lukea itse. Pyssystä tulee kuula piipusta ja puupuoli laitetaan kainaloon. Tämä vinkkini oli lähinnä osastoa. Kansi auki, vanha viidakkoon, uuttä tilalle ja kovaa ajoa :)

Voi olla, että kohta epoksiakaan ei saa myydä EU:n alueella kotikäyttöön. Näin kävi, ehkä maailman parhaalle lakalle ( nitroselluloosalakka ). No pitäisi jo nimestä päätellä, että on julma aine. Nykyää tuota nitroa myydään ainoastaan ammattikäyttöön. Ykköstuote soitinrakennuksessa ja vanhojen huonekalujen ehostamisesta. Onneksi ostin Diccoa talliin talteen. Kyllä maalin pitää haista - eihän muuten kukaan tajua, että täällä on töitä tehty.

Kokeilkaa jotain aqua-litkua julkisen tilan lattiaan niin ymmärrätte mitä tarkoitan...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Toi miun kommentointi epoksin haitoista ei liittyny Rosvolinnan kommenttiin milläänlailla :) Siks toisekseen se on totta, polyesteri haisee helvetin pitkään ja sentakia miekin käytän epoksia autossa. Kuivuttuaan ne haitalliset höyryt vähenee, mutta haju ei.

Miusta hinta/laatu suhteeltaan ihan ok epoksia saa biltemasta. Oon käyttäny sitä usiamman vuoden eikä pahaa sanottavaa. Kevrasta kun tilaa, niin rahti nostaa pienen määrän hinnan kohtuuttomaks. Mokomaa kun ei kannata kotiin varastoon paljoa ostaa. Toki sinolilla voi pikkasen ohentaa ja jatkaa ikää, mutta se on vaan tekohengitystä. Sinoli toimii sit liimassakin.
Kevrasta tilatessa ainoo rahtimuoto on matkahuolto, vaarallisesta aineesta kun kyse. Koomista miusta et auto jolla ajetaan vain postia ei saa kuljettaa, mutta linja-auto jossa jopa 50 ihmistä kyydissä saa kuljettaa.

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... 000020523/ ja löytyy siis reilun 4l pönikässäkin.

http://www.kevra.fi

Alkuperäselle kysyjälle, miksi et käytä kudottua lasikuitukangasta? Jos haluaa saada kylän mopopojat kusemaan hunajaa, niin päällimmäiseks hiilikuitu :) toki 10krt kalliimpaa kun kudottu lasikuitu.

Mie käytän lennokeissa 48g/neliö painavaa kudottua ja se on känsäsillä käsillä jo hiukka haastavaa käyttää. Tarttuu joka skröpöön mikä käsistä löytyy kiinni ja muuttaa muotoa. Lisäks kun epoksi on "painavaa" niin lennokkihommissa pitää ylimääränen hartsi imeä pois. Onnistuu vaikka talouspaperilla. Järjen mukaan lasikuitunkangas tarttuu kiinni paperiin ko sitä töpöttelee, mut ei se mokoma tartu. Oon imeny joskus muissakin tuotoksissa hartsia pois, niin saa tasasemman alustan maalille. Se kun on joka kohdasta samanlainen se pinta. Hankala saada kangas kostutettua joka kohdasta just samalla tavalla ja sit pitää hioa kauttaaltaan ennen maalausta.
Rosmo
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: L5e - unelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ainoa vika tuossa epoksissa on se, että siinä ei ole yhtään pintajännitystä. Litku on kaikkialla muualla paitsi siellä mihin sen haluaa. Vaakatasoon, kun laittaa ja kampaa kuplat pois voi jopa onnistua. Komponentit kannattaa säilyttää jääkaapissa - kylmat aineet antaa peliaikaa lisää. Pitkäsanaisella hepulla jämähtää pensseli paljuun...

Polyuretaani 2k venelakka voisi myös toimia. Sitä olen käyttänyt kitaroihin. Soittimen kanteen olen liimannut puuvillakankaan ja siilen päälle 2-3mm kerros lakkaa. Ensimmäinen kerros 50% ohennettuna ja loput niin paksulla kuin ruiskusta läpi menee. Laatulakka tajuaa itse kiristää pintansa ja loppuhiontaa / kiillotusta jää vähemmän.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin