Tällainen matkailuautoksi rekisteröity 320 deca tuli melkeinpä hetken mielijohteesta hommattua kimpassa isäukon kanssa. Laitos on varustettu autonkuljetustilalla ja viimeiset pari vuotta kyydissä on kulkenut formula Ford, jolla voitettiin Suomen mestaruus 2014. Aikaisemmin ilmeisesti kyydissä on kulkenut Chevrolet Camaro, joten pitäisi meidän historic-rata Ford Capri 3000gt:kin kyytiin sopia myös. (Capri vielä täysin projektivaiheessa)
Deca on siis alustaltaan 1976 Volvo B58, rautajousilla ja viisipykäläisellä lootalla. Tuotu Norjasta ja uudelleen koritettu Kutterilla 1988?
Googlettamalla olen saanut selville että on ollut ainakin Kossilalla ja Savonlinjalla "69" numerolla.
Myönnetään että ei tullut etukäteen juurikaan otettua selvää mitä Decasta kannattaisi tarkastaa kun tällaista on ostamassa.
Eli kyllä tässäkin yksilössä sitä Decalla ominaista ikkunoiden kehysten ruostumista on havaittavissa ja jossain vaiheessa sillä saralla hommaa on varmasti luvassa. Katolla vietin muutaman päivän lämpimässä hallissa (ei omassa) ja rappasin kaikki kattopellin saumat puhtaaksi vanhasta kitistä ja maalista. Päälle 2k epoksi ja uusi korikitti siten että popniittien reiät peittyivät. sitten vielä pintamaali pensselillä sauman päälle.
Myös kattopuhaltimien scuupit käytin pois ja uusin kittaukset. Samoin kattoluukkujen kanssa.
Kattoluukut pitäisi saada uudet koska ovat halki ja kitillä korjailtu, vesi lilluu pleksien välissä. Mitä jos nuo askartelisi esim. sellaisesta kasvihuonelevystä..? Saa tarjota parempikuntoisia luukkuja, aukon koko on n.67x78 ( lev. x pit.)
Talonrakennus on viimeistelyvaiheessa vielä, joten Deca saa toistaiseksi palvella tuollaisena ilman suurempia muutoksia. Pientä siistimistä toki tulee välillä tehtyä. Myöhemmin on mm. tarkoitus purkaa toiset kerrossängyt pois ja rakentaa tilalle parisänky poikittain, siten että sen saa kallistettua pystyyn ja autonkuljetustilan ja matkustamon väliseinä liikkuvaksi. eli kun auto on kyydissä, parisänky olisi pystyssä ja seinä "ajettuna" keulaan päin. Kun autoa ei ole perällä niin seinä ajetaan taaksepäin ja parisängyn voi laskea alas..???
Muulla kuin motorsport-reissulla seinä voi tietysti olla takana ja sänky "normitilassa". Edelleen jäisi tallitila tieliikennemönkijälle, polkupyörille ym.
Autonkuljetustila näyttää siltä että on tehty aika hätäisesti ja siinä on siistimistä luvassa.
Viime viikonloppuna ryömin auton alla, rasvasin paikat ja korjasin pakoputken kiinnitystä. Runko on altapäin jopa hämmästyttävän hyvä. Jostain täällä kylähulluissa luinkin että Kutteri ei ruostu sieltä mistä muut ruostuu, mutta ruostuu sieltä mistä muut ei..

Terveisin, Jani Oulusta