

Tarina oikeastaan alkaa 2013 syksystä, olen racing hommia harrastellut kymmenisen vuotta ja silloin tuli sellainen tunne, että kilpurin vetäminen Vanin perässä kärryllä alkaa kyllästyttää. Sain vinkin ko. kulkineesta, lähdettiin katsomaan autoa Isokyröön, tämä oli siis ollut ihan aktiivikäytössä näihin päiviin asti. Ja Volvolla tultiin kotiin, ostaessa oli tiedossa, että tekee vähän painetta vesitilaan, ja myös vuosi hieman vettä ulospäin 2-3 sylinterien tienoilta. Aihio oli kuitenkin aika hyväkorinen, melkolailla hyvä alustaltaan ikäisekseen. Ja 12m niinkuin pitikin, lisäksi oman ideologian mukaisesti sopivaa ikää ilman Abseja ja muutenkin vielä perustekniikkaa, koneena THD100ED, Neliportainen laatikko puolittajalla. Hetki tuli plussia ja miinuksia punnittua, mutta aihio oli edukas joten ajattelin, että kokeillaan, pahasti ei mene metsään jos kone on susi.
Laite jäi seisomaan pihaan talveksi, ja seuraavana keväänä napattiin 2-3 kannet pois, samassa tuomittiin ahdin täysin loppuun ajetuksi. hallillani usein poikkeava eläköitynyt Volvo mekaanikko kävi avustamassa hommassa. Kun kannet oli nostettu pöydälle, hän antoi epäilyksen, että on vuotanut myös putken alapään tiivisteestä ja kone vaatii isomman remontin, motivaatio meni. koneessa oli käyty sörkkimässä aiemminkin, ja pari kansipulttia oli lisäksi ylikiristetty ja väärässä.
Volvo hinattiin hallin pihan reunamille kone levällään odottamaan jotain, luultavasti uutta elämää kurkkupurkkeina.
Seuraavana talvena tuli hommattua-98 Winnebago, tehtyä sillä muutamat kisareissut ja otettua ensikosketukset karavaanarointiin perheen kanssakin. Jälkimmäiseen laite on ihan omiaan, mutta kisahommiin ei oikein. Liian työläs pinnoiltaan varjeltava kisareissuilla ja kilpuri on edelleen avokärryllä perässä varkaiden armoilla, ja jos merta edemmäs lähdetään, ylitysten hinta... Lisäksi ei se GM 6.5TD ihan hirveän kiihkeästi vedä enää 10tn yhdistelmää ja Vaneissa käytetyn 4L80 laatikon kestokin huolettaa.

Pihassa makaava jo purkutuomion saanut Wiima alkoi polttelemaan uudestaan, varsinkin kun muutama muu asioista jotain tietävä piti sylinteriputkianalyysiä vähän liioiteltuna tuomiona. Monenlaisia busseja oli tullut tässä mietintätauon aikana ihmeteltyä varikoilla, ja ei tuo oma aihio tuntunut vieläkään hassummalta.
Aattelin, että eipä toi montaa kymppiä maksa kokeilla kasata. Tuossa kolmisen viikkoa sitten alkoi tapahtumaan. Lohkon ja kansien huolellinen puhdistus ja uudet pahvit VHT copper liimalla terästettynä kiinni. Edellisessä remontissa lohkon pinta oli putsattu huonosti ja aiempaan vrt. vähän erilaisen kansipahvimallin myötä, tiivistys ei ole ollut paras mahdollinen, lisäksi nuo pari väärässä ollutta kansipulttia eivät ole ainakaan parantaneet asiaa. No nyt putsattiin pietiteetillä, ja kasattiin sormet ristissä. Putket vaikuttivat olevan tasaisesti ylhäällä lohkosta sen 2-3 kymppiä, hankala mitatata mutta noin. Ahdinkin löytyi läheisestä linjurifirmasta sellainen 50% b-osa, jonkinmoinen päittäisvälys, mutta kunnostuskelpoinen tapaus toisin kuin edellinen ja tuolal pääsisi ainakin kokeilemaan autoa. Yksi kaveri jolla oli kokemusta tällaisen kansirempasta kävi nytkin jeesailemassa hommassa.
Eikun kiinni ja käymään

Parin vuoden seisotus ei ollut varsinaisesti parantanut autoa, ei mitään ihmeempää, mutta toisen puolen jousitus ei noussut ylös. Takaa etummaisen ilmapussin päältä suhisi pahaenteisesti, paikka on hieman pirullinen ja päädyin tekemään takalattiaan huoltoluukku hommaan, takalattia on kuitenkin lähdössä pois joka tapauksessa. Jousilautasen päältä oli ruostunut läpivienti/liitin poikki, tuo saatiin rakenneltua kuntoon, ja heitettyä pieni testilenkki, ei ylimääräistä painetta paisarissa, eli vaikutti lupaavalta.
Toinen ilmasäiliö oli vuotanut hieman jo pari vuotta aiemmin, ja kumma kyllä tämäkään ei ollut korjaantunut seisoessa

Tässä kohtaa tyhjättiin sisusta. Etummaiset penkit puolelta toiselle, eli selkä menosuuntaan ja yksi rivi pois välistä. Siitä taaksepäin takaosa tyhjäksi. Eli noihin sopii nyt väliin 90cm pyödät, teen säädettävillä jaloilla jolloin penkkien väliin sopii 90x200 patjat. Vas. puolelle vuodesohva, oikealle jotain pöytää, sähköt ja keittosysteemi tilapäisesti ja leimalle kokeilemaan. Itse auton katsastus pomppasi etujarruista joiden teho jäi ~30% alle vaaditun, mutta onpa nyt muutoskatsastettuna 1+8 matkailuautoksi. 100km testiajoa antoi myös uskoa, koska vedet pysyvät paikallaan ja ei tee vieläkään painetta jäähdytysjärjestelmään

Tästä piti seuraavana päivänä lähteä ajelemaan 400km testilenkki siirtokilvillä kisareissun merkeissä. Autoa olivat aiemmin siirrrellet kilpatiimin mekaanikot, joista useammalla on taustaa raskaamman kaluston puikoista, hyppäsin kuitenkin itse puikkoihin aikeena ajella peli pihalle hallista ja polkaisin vaistomaisesti kytkimen pohjaan startatessa, se myös jäi pohjaan... Kytkinlinja, siis hydrauliletku mäsähti halki, kumi päältä oli hankautunut puhki ja teräsputki ruostunut. No hyvä että korkkasi montulle, eikä tien päälle. Neitsytmatka jäi kuitenkin tekemättä No, nyt on 7m uutta letkua paikallaan ja kytkin pelaa taas. Silloin 3v sitten ajelin tällä pelonsekaisin tuntein yhden pikku reissun, nyt muutamat tonnit tuolla Winnebagolla ovat sen verran antaneet itseluottamusta että kai se siitä

Tässä kohtaa mennään nyt, ja nyt alkaa myös se rakentelu. Eli takaosasta 5m uhrataan kilpa-autolle, kilpurin nokan päälle pitäisi jäädä mainiosti sen verran tilaa, että matkustamon takaosaan saa jäämään yläpedin, siis parivuoteen, siis pykälä väliseinään. Peräpään takaosan rampit on kaavailtu irrotettavaksi ja takaosan yleisilme muutenkin siistiksi, jolloin jää jotain muutakin käyttötarkoitusta. Mutta eiköhän tuolla lomareissuillakin joku kevyempi kulkupeli tule mukana kulkemaan.
Etuosaan siis etupäähän ne vastakkaiset pöytäryhmät, vasemmalle puolen niiden perään vuodesohva, sen jälkeen jotain vaatekaappia. Oikealle pöytäryhmän jälkeen jää tilaa alaosastaan 130cm ennen vessaa, pöytätasossa 15cm enemmän.
Webasto on ja toimii, lisäksi luultavasti ILP lämmittämään ja viilentämään.
Keittiöön ajatusissa mikro ja keraaminen liesitaso 230v, alas laatisto ja kaappi, tai pari kaappia. Pari ihan fiksua 60cm alakaappian tuli jo haettuakin, huomenna pöytätasoa.
Sähköpuolelle ajattelin lisätä pari isoa hupiakkua, 2500w invertterin ja puolikiinteän agregaatin.
Väri tulee vaihtumaan asap. tuo nykyinen ei oikein miellytä... Sävyt lainataan kilpurista, mustaa, oranssia ja hopeaa. Vielä on mietinnässä käyttääkö raaserin ensi kesän maalausteemaa mukaeltuna vai jotain enemmän matkailuautotyylistä värisijoittelua / kuviointia, katsotaan. Eli kyydissä kuskataan drifting kilpuria, siitä Luisubussi


Laitetaan lisä- ja sisäkuvia kun hommaa jatketaan, nuo aiemmin mainitut jutut tehtiin viikon aikana, työtahti oli suht tiivis ja jäi kuvailematta...
Muutamia teknisiäkin vinkkejä kaipailisin, niistä myös pikapuolin...