Moro!
Hulluus iski suuremmalla voimalla!
Ilman inja-autoa ei enää pärjää
Voisko joku ystävällisesti neuvoa rengasongelmassa....
Eturenkaana 315/80-22,5 renkaat ja hankaa ilmapussia....
Onko väärä ET vanteessa vai liian leveät renkaat?
Ei noihin vanteisiin ole varsinaisesti eri et arvoja, vain sellainen spesiaalivanne jolla voi paripyörän korvata sinkkupyörällä.
Erikoisen lähellä kyllä jos 315 ottaa pussiin kiinni, ei se 295 ole kuitenkaan seinämästä kovin paljoa kapeampi samalla vanteella. kapeemmalla vanteella seinämä tietysti menee vähän sisemmäs.
Nuo takapyörätkin näyttää olevan eri linjassa keskenään onko se tarkoituskin?
Onko takimmainen akseli vain 1 pyörä per puoli vai miksi ne on eri linjassa?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Auto on nyt raskaankaluston ehjäämöllä niin en pääse tarkistamaan lukemia vanteesta.
Vaihdatan öljyt moottoriin, laatikkoon ja perään.
Samoin vuotava vesipumppu vaihdetaan uuteen.
Kova halu olisi päästä värkkäämään sisustaa kuntoon ja takaovet täytyy rakentaa uudestaan jotta offipeli mahtuu kyytiin.
Aakkosia täytyy lisätä vielä ajokortille ennenkuin pidempiä reissuja pystyy tekemään
Mistähän saisi noita umpioita ostettua...korjauskehoitus katsastuksessa tummumisen takia?
Kyllä nuo etuvanteet ovat jostakin muusta vehkeestä. Vaikka olisi 2,55 leveä kori niin ei B10:n renkaat noin syvällä ole. Eikä missään tapauksessa saa hankata jousipusseihin! Onkohan vaihdettu vanteet ennen kauppoja jostakin toisesta himmelistä?
Umpiot näyttää vahvasti samoilta, kun minun -86 Finlandiassa. Siihen sopivat löytyi ihan Motonetista, eikä ollut hinnankiroissa. Mercedeksen 80-luvun pakuissa samat umpiot.
Tuolta sumuisten saarten valtakunnasta näyttäs löytyvän kohtuuhintaisia ilmapusseja Volvoon mutta mistä tietää, että onko oma vehje mk2 vai mk3?
Näyttäs olevan erilaiset niissä....
Näitä tyhmiä kysymyksiä riittää vielä varmaan monelle illalle
Tuo taitaa olla ihan Mk1, eli 80-luvun alkupuolelta. Mk2 tuli joskus 85/86 paikkeilla. Siinä jo uudempi kojelauta ja nelipuolainen ratti. Ratteja tosin vaihdettu vanhempiinkin uudemman mallisia. Lisäksi vahva epäilys, että jo tuon Mk1:n valmistusaikana voinut olla varsin erilaisia osia vuosimallien muuttuessa. Voin olla väärässäkin...
Rekisteriotteen mukaan on -88. Sinä vuonna on keväällä tullut mk3 mutta mk2:sta on myyty vielä -89 alkuvuodestakin....tämä tieto löytyi jostain netin syövereistä
Helpoin varmistaa ilmajousipussin sopivuus katsoo vanhasta numeron ja valmistajan,ja jos volvon alkup
varaosanumero , ainakin Trailcon ja skuba liikkeissä löytävät vastaavan , ehkä muissakin raskaanvaraosal ja todennäköisesti suoraan hyllystä.
Tuo auto varmaan tullut alkujaan 295/80-22,5 (11r22,5) renkailla ja vanne ollut 8,25" ja nyt kun315 renkaat ja 9" vanne arviolta leveyttä tullut n 2-3 cm lisää ja vielä jos ns leveäpintainen rengas esim mich xza/ xzy.
Ei nykyään ole tuota parip vannetta eri offset mitalla , monessa autossa rajoittais raidetangon pää
sisään päin siirtoa,(( ykköspyörä käyttöön on nolla vanteita mutta ne siirtää pyörää ulospäin ))
Arvailua voisko olla ilmajousen yläpää myötännyt ( ruostevaurio) niin että jousi siirtynyt ulospäin tai
onko etuakseli jossain vaiheessa vaihdettu ts raideväli pienempi ( volvo kuorma autoissa N nokkamallissa ja buldog F / FH oli eri levyiset etuakselit rautajousiversioissa, ilmajousiautot ?)
Komee Wiima!
Joo kyllä se 295 - 315 voi olla ratkaseva tekijä, mulla se riitti siihen ettei kumi ottanu takana pakkaan kiinni, alusta tosin oli B58.
Millanen tuo on nyt sisältä?
Reddewil kirjoitti:Komee Wiima!
Joo kyllä se 295 - 315 voi olla ratkaseva tekijä, mulla se riitti siihen ettei kumi ottanu takana pakkaan kiinni, alusta tosin oli B58.
Millanen tuo on nyt sisältä?
Siinä on tosin se ero että jousipakka ei paljoa sivusuunnassa elä, mutta ilmapussi ei kovin staattisesti pysy paikallaan. Jotain perinkummallisen hämärää tuossa on jos pussi ottaa renkaaseen kiinni.
Tietysti se nopein fiksi on laittaa 295 renkaat 8,25" vanteella jos se riittää.
Onko ongelma molemmin puolin? Eli onko akseli toisessa laidassa? Jos näin niin epäilen etuakselin poikittaistangon kiinnitystä. Omassa autossa -87 se oli aika mätä.
Hitto kun työkiireet meinaa haitata tätä projektia mutta nyt kerkesin käydä pajalla parit kuvat ottamassa auton alla kun se oli nosturilla.
Ja kiitoksia vastauksista, niistä on ollut apua.
Eli rengas on ottanut kiinni ilmapusseihin ääriasennoissaan ihan reippaasti ja jäljet on siitä näkyvillä.
Pussit oli kylläkin muuten tosi siistin näköiset ja todennäköisesti ne on joskus sinne vaihdettu.
Poikkituki vaikutti vielä hyvältä.
Kun kulkine aikanaan valmistuu pajalta niin täytyy ajaa rengasliikkeeseen ja testataan kapeammilla renkailla.
Onko kellään nurkissa pyörimässä ajokuntoisia 295/80 eturenkaita vanteilla tai ilman vanteita?
Niin, voihan se tietysti johtua vaan väärässä säädössä olevasta simpukastakin. Tai mahdollisesti siellä on ollut jossain jokin toppari joka on vaan pudonnut matkalle.
Mun täytyy korjata itseäni noista vanteiden ET arvoista.
Esim tuolla vannetukun sivuilla on mainittuna 22,5" 8,25" leveissä vanteissa ET arvot 151 ja 154.
Tuolla ei tietysti kovin radikaalia muutosta saa, mutta kyllä niitä sittenkin on eri ET arvolla.
Jule kirjoitti:Niin, voihan se tietysti johtua vaan väärässä säädössä olevasta simpukastakin. Tai mahdollisesti siellä on ollut jossain jokin toppari joka on vaan pudonnut matkalle.
Nuo topparit varmaan " säädetty", tai poistettu. Saatu apua ahtaisiin ajo paikkoihin, oliko noissa
telin kevennintä vakioina.
Kyllä tuo vanteen ja raidetangon väli näyttää ihan saman levyiseltä kuin minunkin autossani. Kannattaa tutkia voiko tuota ohjauksen liikerataa säätää. Vetotankoa vaihtaesani tuli samantapaisia pulmia vastaan. Eli ohjaus ääriasentoon ja tangon säätöä. Tanko voi olla tiukassa = liekkiä ja pikkumoskalla kutittelua. Pidä mutteri paikoillaan, kun nuijit; muuten saat etsiä seutukunnan harvinaisinta kierretyökalusarjaa lainaan......ai mistä tiedän
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun