Wiima projekti
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Wiima projekti
Viimein löytyi joku aihio bussikuumeeseen.
Eli tuo täälläkin keskusteltu eax-750, komeat 12,75metrinen.
Lyhennellään 12metriseksi ja varustetaan hupilaitteiden kuljetukseen talvikelpoiseksi.
Hetimiten herää pari kysymystä:
*ruostumaton runko paitsi takapyörien takapuolella normimustaa maatunut jo pois, miksi???
Eli tuo täälläkin keskusteltu eax-750, komeat 12,75metrinen.
Lyhennellään 12metriseksi ja varustetaan hupilaitteiden kuljetukseen talvikelpoiseksi.
Hetimiten herää pari kysymystä:
*ruostumaton runko paitsi takapyörien takapuolella normimustaa maatunut jo pois, miksi???
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Wiima projekti
Moro ja tervetuloa, eipä taida Wiimalainen olla ruostumatonta, alusta mikä ilmeisesti on mahuri on kanssa tavan rautaa.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Wiima projekti
Tais ruostumaton kehikko / pellit tulla carrus koreihin n 94 vuonna (x01 sarja?) , alu ”peltiä” lahti
muut ? Valmistajat.
Volvoissa mahurit auton runko ja takamoottoriset autonrunkoa 3 m pätkät edessä ja takana joissa
ruostuminen työllistää, osittainen syy suola, pesut ja ruosteen esto jäänyt tekemättä elinkaaren ensi
jaksolla 10-15v aika sen jälkeen pääsevät hyvään huolenpitoon kylähullut tai romuttamolle ...
Jos mahuri (oletus kun lyhennys) nuo takapään (peräkopin) kehikot lähes poikkeuksetta ruostuu pois, nehän on tehty ns ” huonekaluputkesta” yleensä, takakopin muutos ja lyhennys hommmassa tulee uusittua samalla.
Vastaavia työkuvia löytyy näiltä palstoilta.
muut ? Valmistajat.
Volvoissa mahurit auton runko ja takamoottoriset autonrunkoa 3 m pätkät edessä ja takana joissa
ruostuminen työllistää, osittainen syy suola, pesut ja ruosteen esto jäänyt tekemättä elinkaaren ensi
jaksolla 10-15v aika sen jälkeen pääsevät hyvään huolenpitoon kylähullut tai romuttamolle ...
Jos mahuri (oletus kun lyhennys) nuo takapään (peräkopin) kehikot lähes poikkeuksetta ruostuu pois, nehän on tehty ns ” huonekaluputkesta” yleensä, takakopin muutos ja lyhennys hommmassa tulee uusittua samalla.
Vastaavia työkuvia löytyy näiltä palstoilta.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Wiima projekti
Eikö tässä ole se erikoinen alusta C10M-70, tuo olematon etuylitys paljasti? https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/A/Aalt ... o+Ozzy.jpg
Ja kyllä ne tosiaan maaksi muuttuu, aika nopeaankin, 5v sitten katsastettu viimeksi, joten tekemistä varmaan löytynee...
Tulee varmaan mielenkiintoisen näkönen ku peräylityksestäkin lähtee tuo 75cm vielä pois =)
Ja kyllä ne tosiaan maaksi muuttuu, aika nopeaankin, 5v sitten katsastettu viimeksi, joten tekemistä varmaan löytynee...
Tulee varmaan mielenkiintoisen näkönen ku peräylityksestäkin lähtee tuo 75cm vielä pois =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Nimenomaan tuo C10m-70/7000 ja magneetti ei tartu mihinkään taka-akselin tuennen etupuolella!!!!!????
Luukut alua kun jää painauma mutta runko päällekkäisputkista tehty ja siihen ei magneetti tartu....
Luukut alua kun jää painauma mutta runko päällekkäisputkista tehty ja siihen ei magneetti tartu....
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Wiima projekti
Mielikuva on että C10M alusta on jotain ruostumatonta tavaraa. sitä on jossain ulkomailla ( itävalta,sveitsi? ) ollut ja sitten noissa someron linjan wiima finlandioissa käytetty.
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Juuri näin, ei ole em. Auton rungon pätkiä missään.... Suoraan rosterissa kiinni taka-akseli.wiima63 kirjoitti:Mielikuva on että C10M alusta on jotain ruostumatonta tavaraa. sitä on jossain ulkomailla ( itävalta,sveitsi? ) ollut ja sitten noissa someron linjan wiima finlandioissa käytetty.
Löysin muuten magneettista ainesta auton rungon päällä u-palkki kyljellään johon vanerien alle kiinnitetty sinkitty pelti.... Yritetty ikuista tehdä

Yritin kuvia lisätä mutta puhelimessa liian isoja

Re: Wiima projekti
On erikoinen auto av 7 ?m ahtaissa huono, tienpäällä kulj kannalta hyvä + lyhyt etuylitys ja takaa
kun lyhentää ulkonäkö tasapainottuu. Täysin tuntematon C tyyppi.
kun lyhentää ulkonäkö tasapainottuu. Täysin tuntematon C tyyppi.
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Juu jännä, jossain olevinaan näin ettei olisi vessaa ollut... Ku sekin on ollut takakulmassa... Ilmeisen erikoinen laite.
Re: Wiima projekti
Siis eikö siinä ole runkoa ollenkaan? Vai runko on, mutta on rosteria?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Wiima projekti
Kyllä rautaa sisältävään ruostumattomaan teräkseen magneetti tarttuu. "Rosterissa" on kromia seassa, joten ruostuminen pysähtyy pinnalle hapettuneeseen kromiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Ei vaan ainakaan mainittua "auton" runkoa en ole tunnistanut, kuorkkien runkoja ennenkin nähneenä.Jule kirjoitti:Siis eikö siinä ole runkoa ollenkaan? Vai runko on, mutta on rosteria?
Kehikko tehty putkista johon magneetti ei tartu, "pääaisat" useasta päällekkäin hitsatusta profiilista, muu kuin normaalikin bussin hetekkakehikko.
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Osaan tarttuu enemmän, osaan vähemmän, tähän ei tartu magneetilla varustettu työvalo yhtään.Rosvolinna kirjoitti:Kyllä rautaa sisältävään ruostumattomaan teräkseen magneetti tarttuu. "Rosterissa" on kromia seassa, joten ruostuminen pysähtyy pinnalle hapettuneeseen kromiin.
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... fullsize=1
tuossa näkyy auton toinen pääpalkki, olikohan 4 harvalla saumalla toisiinsa hitsattua putkea....
tuossa näkyy auton toinen pääpalkki, olikohan 4 harvalla saumalla toisiinsa hitsattua putkea....
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Wiima projekti
Näyttää normi "kaanian" (takamoottorisen) himmeliltä =) Mutta edessä ja takana myös, on volvon tjms. peruja ja mätiä runkoja, joidenka väliin tuo kori on rakennettu. Näin yleensä.
Niin ku näin. Keltasessa kohtaa on se himmeli, sulta toki puuttuu teli ja konekki on vetävien etupuolella
Tuossa vielä "wikiä" https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_C10M
Niin ku näin. Keltasessa kohtaa on se himmeli, sulta toki puuttuu teli ja konekki on vetävien etupuolella

Tuossa vielä "wikiä" https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_C10M
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Mielenkiintoista....joka tapauksessa edes tuon taka-akselin reaktiotankojen kiinnityspalkkiin ei tartu magneetti 

Re: Wiima projekti
https://www.kooen202.com/14. volvon historista tietoja C mallista
Nyt alkas hahmottua alusta rakenne,läpilastattava tavaratila on moottorin edessä siitäjohtuen av 7m
ja moottori siirretty b10m verrattuna taaksepäin tai kuten todettu takapää ” takamoottorisen periaate”
pyöräytetty ” toisinpäin”.
Tuosta 7 m vois myös ottaa pätkän pois tavatilaosasta, niin av tulisi 6,3m ja pituus 12 m, takapäätä
nykyisellään.
Nyt alkas hahmottua alusta rakenne,läpilastattava tavaratila on moottorin edessä siitäjohtuen av 7m
ja moottori siirretty b10m verrattuna taaksepäin tai kuten todettu takapää ” takamoottorisen periaate”
pyöräytetty ” toisinpäin”.
Tuosta 7 m vois myös ottaa pätkän pois tavatilaosasta, niin av tulisi 6,3m ja pituus 12 m, takapäätä
nykyisellään.
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Jotta ei kokoajan vaan hymyilyttäis niin löytyi ruostumattoman rungon päältä tavllisesta mustasta tehty kehikko jossa ikkunanalukset aika mehukkaassa kunnossa 

-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Purkutyöt jatkuu, galleriassa muutama kuva lisää.
Vaikeeta ku kännykkä ottaa liian hyviä
Vaikeeta ku kännykkä ottaa liian hyviä

-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Galleriassa ajorampin mallailukuva (huono)
Kaavailtu ruisku-uretaanieristystä, lattialämmitystä ja wc/suihkusettiä... Hyviä vinkkejä otetaan vastaan...
Kaavailtu ruisku-uretaanieristystä, lattialämmitystä ja wc/suihkusettiä... Hyviä vinkkejä otetaan vastaan...
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Se on tuo liimalasin irroitus astetta kovempaa hommaa.....
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Sen verran huonoa tuo alustan ja yläkorin liitoskohta että korotetaan siitä samalla vähäsen... Tulee väljemmät sisätilat
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Höyhenet pörröllään... Jokapaikassa liimaa, niittejä ja pistehitsejä
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Wiima projekti
Lasit on irti, galleriassa räpsyjä.
Nyt alkaa suunnitelmat takaovista ja korin korotuksesta.
Kuinkas korkeita nuo täysturistimallit on?
Suunniteltiin 30cm korotusta niin saa väljemmät sisätilat ja kuljetusosastoon tilaa.
Tulisi n. 4metrinen.
Nyt alkaa suunnitelmat takaovista ja korin korotuksesta.
Kuinkas korkeita nuo täysturistimallit on?
Suunniteltiin 30cm korotusta niin saa väljemmät sisätilat ja kuljetusosastoon tilaa.
Tulisi n. 4metrinen.
- Coco
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
- Truck: Volvo B10M/ star-50
- Location: Joutsa
Re: Wiima projekti
4 metriä on M1:sen maksimi korkeus... oisko noi turistit siinä 360 korkeita
Ei ole olemassa ongelmia, on vain haasteita...