Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Terve vaan kaikki!
Ensi viikolla, vuosien jahkailun jälkeen pihaan muuttaa 13,5metriä verta, hikeä ja kyyneleitä.
Sattui tosissaan niin, että nykyinen työnantaja uusii kalustoa ja minun luotto työratsuni oli menossa lihoiksi. Iskin heti kiinni ja tein molempia tyydyttävän tarjouksen: minä saan ilmaisen ja naurettavan halvan väliin sijoittuvan aihion ja työnantaja välttää myynnin vaivan.
Tarkoituksena olisi siis pitää linja-autona ja ensitöiksi purkaa, tasailla lattiaa ja lisäeristää. Tekniikka puoli vaikuttaa olevan ihan ok. Koeajoa on tosissaan alla tuhansia ja tuhansia kilometrejä, joten ihan sikaa säkissä en ostanut.
Yritin täältä metsästää kohtalotovereita ja kuvia Eagle 560 projekteista mutta kovin tuntuvat olevan kiven alla(?) Olisi mukavaa nähdä vähän mitä muut ovat tehneet ettei tarvitsisi pyörää uudelleen keksiä.
Koitan itse, parhaani mukaan, dokumentoida projektia, josko se jotakuta tulevaisuudessa auttaisi.
Ensi viikolla, vuosien jahkailun jälkeen pihaan muuttaa 13,5metriä verta, hikeä ja kyyneleitä.
Sattui tosissaan niin, että nykyinen työnantaja uusii kalustoa ja minun luotto työratsuni oli menossa lihoiksi. Iskin heti kiinni ja tein molempia tyydyttävän tarjouksen: minä saan ilmaisen ja naurettavan halvan väliin sijoittuvan aihion ja työnantaja välttää myynnin vaivan.
Tarkoituksena olisi siis pitää linja-autona ja ensitöiksi purkaa, tasailla lattiaa ja lisäeristää. Tekniikka puoli vaikuttaa olevan ihan ok. Koeajoa on tosissaan alla tuhansia ja tuhansia kilometrejä, joten ihan sikaa säkissä en ostanut.
Yritin täältä metsästää kohtalotovereita ja kuvia Eagle 560 projekteista mutta kovin tuntuvat olevan kiven alla(?) Olisi mukavaa nähdä vähän mitä muut ovat tehneet ettei tarvitsisi pyörää uudelleen keksiä.
Koitan itse, parhaani mukaan, dokumentoida projektia, josko se jotakuta tulevaisuudessa auttaisi.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Another man's junk is another man's treasure - No, koekäyttö on ainakin ollut tarpeeksi laaja-alainen ja pikäkestoinen. Tervetuloa harrastamaan.
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 12 Touko 2019 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Nonniin, nyt se ois pihassa. Monta oli mutkaa matkassa ja ei vähiten kotitallin osoittuminen 8cm liian matalaksi.
Mistähän aloittaisi?
Mistähän aloittaisi?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Ei mahdu talliin, vaikka laskee pussit tyhjiks? Renkaista ilmat pois?
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Kannattaa aloittaa tuumailemalla rauhassa. Hötkyilemällä tulee vain harmitusta. 

Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Siistin näköinen aihio, voimia projektiin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Nyt ois leimaa taas vuodeksi eteenpäin!
Imatralla maksoi katsastus +pakokaasut+jarrut+nopeudenrajoitin 250€
Lähdin ihan sillä mielellä, että korjauslistan haen mutta tulikin kehut ja merkki pöytäkirjaan, kelpasi.
Pääsin samalla reissulla ihmettelemään bussia alhaaltapäin ja onhan tuonne jo ruostettakin kerinnyt kertyä. Kuulemma ei mitään hälyyttävää mutta pisti vähän miettimään, josko asialle pitäisi jotain tehdä?
Imatralla maksoi katsastus +pakokaasut+jarrut+nopeudenrajoitin 250€
Lähdin ihan sillä mielellä, että korjauslistan haen mutta tulikin kehut ja merkki pöytäkirjaan, kelpasi.
Pääsin samalla reissulla ihmettelemään bussia alhaaltapäin ja onhan tuonne jo ruostettakin kerinnyt kertyä. Kuulemma ei mitään hälyyttävää mutta pisti vähän miettimään, josko asialle pitäisi jotain tehdä?
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Eihän tuosta oo ku maalit vasta varissu pois. Ota ja päästele painepesurilla pois kaikki mikä heleposti irtoaa. Sen jälkeen näkee tarviiko olla huolissaan.
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Voihan sinne vetää tuuheasti jotain Krown alustaöljyä tai vastaavaa. Varsinainen massaaminen ei ole hyväksi kun ruostuminen on jo alkanut.
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Kotelosuoja-ainetta mietin ruiskis pintaan putsauksen jälkeen. Teräketjuoöljyn perään tuntuvat wanhanliitonmiehet vannovan mutta taitaa olla aika sottasta kamaa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Alustamassaa, tervaa ja 95E:tä. Sekoitussuhde vapaasti valittavissa. Ei kuivu muutamaan suveen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Tai sitten tuota Krown öljyä joka on ihan alunperinkin tuohon hommaan tarkoitettua.
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Hitaasti hyvää tulee... Nyt olen saanut liikennöitsijän sähköromppeet (infotaulut, polttoaineen kulutuksen seurantalaitteiston, kolikkojääkaapin, yms.) purettua sekä penkit irroitettua. Penkkejä säästin parit varastoonkin sen lisäksi mitä itse tarvitsen mutta ylimmääräiset ovat menossa paikalliselle romu-ukolle (jossei kellään muulla ole käyttöä?). Irroitettavana olisi vielä pari linjakilpeä (etu ja sivu) sekä niiden ohjausyksikkö. Onko näillä mitään jälleenmyyntiarvoa vai kippaanko vaan elektroniikkajätteisiin?
Kun purin sähköjä niin huomasin sulakkeiden joukossa järeän oloisen 24V -> 12V konverterin, mihin Scania tai Lahtelaiset ovat sellaisia käyttäneet, kun piirrustuksista ei sellaisiä näy vai onkohan liikennöitsijän itse asentama?
Kun purin sähköjä niin huomasin sulakkeiden joukossa järeän oloisen 24V -> 12V konverterin, mihin Scania tai Lahtelaiset ovat sellaisia käyttäneet, kun piirrustuksista ei sellaisiä näy vai onkohan liikennöitsijän itse asentama?
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
”Kilpi tarvitaan” kylähullujenkin autossa ei muutakuin oma testi pyörimään! 24>12 mahd laitteita alemmallajännitteellä,
(radiot alkuperäiset ykeisesti 24)jääkaappi? muut laitteet?, omassa autossa on pari 12 v pistoketta kulj paikalla tarve
puhelin?tai muu.
(radiot alkuperäiset ykeisesti 24)jääkaappi? muut laitteet?, omassa autossa on pari 12 v pistoketta kulj paikalla tarve
puhelin?tai muu.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Mulle kelpaisi linjakilvet jos digi tai led mallia, ohjaimet ja muut toimii niin että pystyy itse vaihtamaan tekstejä, maksan myös jotain mutta pitää suunnitella miten kulkeutuu, voidaan jatkaa yvnä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Mullakin oli k113 sähkökaapissa semmoinen tajuttoman kokoinen 24->12V muunnin mikä ei mun nähdäkseni ollut kytketty kuin kuskin tupakansytyttimelle. Ilmeisesti siihen aikaan "standardi" ollut 12V latureissa sun muissa? Nykyäänhän suurin osa noista tupakansytytinhärveleistä toimii 24V:lläkin suoraan.
Tuo 24V->12V muunnin ei kyllä ole kovin hyvä, se hukkaa lämmöksi sen ylimääräisen tehon. Radion seutuvilta löytyi toinen pienempi purkki ilmeisesti dvd-soitinta varten, tuo on ihan hakkuri eli ei kuumene juuri yhtään.. Se on mulla ollut muutamien 12V valojen kanssa jo pari vuotta.
Tuo 24V->12V muunnin ei kyllä ole kovin hyvä, se hukkaa lämmöksi sen ylimääräisen tehon. Radion seutuvilta löytyi toinen pienempi purkki ilmeisesti dvd-soitinta varten, tuo on ihan hakkuri eli ei kuumene juuri yhtään.. Se on mulla ollut muutamien 12V valojen kanssa jo pari vuotta.
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Nonniin 2500w/5000w puhdas siniaalto inverteri löysi paikkansa webaston vierestä ja seuraavaksi ajattelin hommata jonkin sortin aggregaatin ja ylläpitolaturin. Miten järeitä latureita löytyy, jos oletettavasti ladattavaa on sen 235Ah 24V starttiakut sekä 3*200ah 24V hupipuoli. Onko kellään mitään suosituksia laturiksi? Aggrekaatiksi ajattelin diesel, noin 5kW itsestään käynnistyvä niin ei välttämättä tarvitse niin järeää akustoa laittaa (tyyliin https://tinyurl.com/yxbbm2ud mutta 24v versio).
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Kiinnostavia laitteita mutta ? 100A, 48V, 50/60 hz? noilla tiedoilla vaihtovirtaa?
(((Sin aaltoa nykylaitteet tarvii )))
Laturi teho arviointi varmaan lähtee kulutuksen puolta laskemalla .
Generaattori 220V vaihtovirta / laturi 220V ladataan akkuja ja suoraan käytetään generaattorin tai verkostosta 220V kohteisiin (esim victoryn yhd laturi / inventteri hoitaa molemmat automaattisesti)
(((Sin aaltoa nykylaitteet tarvii )))
Laturi teho arviointi varmaan lähtee kulutuksen puolta laskemalla .
Generaattori 220V vaihtovirta / laturi 220V ladataan akkuja ja suoraan käytetään generaattorin tai verkostosta 220V kohteisiin (esim victoryn yhd laturi / inventteri hoitaa molemmat automaattisesti)
Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Kovin tarkkaan en noita specsejä lukenut mutta tasavirtaa tuo ainakin väittäisi olevan. Hertzit kyllä viittaavat vaihtovirtaan. Ehkä kiinalainen inssi on keksinyt napaisuutta vaihtavaa tasavirtaa tai sitten myyntimies on vaan tehnyt kirjaamisvirheen, veikkaan jälkimmäistä 

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina
Vaihtovirtageneraattorihan nykyään kaikissa on latureissa on sisällä se vaan tasasuunnataan, mutta äkkiä en kyllä keksi miksi tuon generaattorin taajuus pitäisi mainita. Tosin kiinalaiset myyjät lähtevät yleensä siitä että mitä enemmän tekstiä ja paremman kuuloisia speksejä, sen parempi riippumatta siitä onko niillä mitään tekemistä tuotteen kanssa.samu112 kirjoitti: ↑25 Kesä 2019 06:52 Kovin tarkkaan en noita specsejä lukenut mutta tasavirtaa tuo ainakin väittäisi olevan. Hertzit kyllä viittaavat vaihtovirtaan. Ehkä kiinalainen inssi on keksinyt napaisuutta vaihtavaa tasavirtaa tai sitten myyntimies on vaan tehnyt kirjaamisvirheen, veikkaan jälkimmäistä![]()