Paluu Buslandista
Kävin siis reilu viikko sitten perjantaina hakemassa Tyttiksen kotiin Buslandilta. Hyvin edennyt urakka oli alkanut loppuvaiheessa takkuamaan, ja hommia bussissa oli tehty vielä noutopäivän aamuna vaikka alunperin piti olla valmista jo alkuviikosta. Muutenkin alkuvaiheessa tulleet hyvät fiilikset lässähtivät loppua kohden, ja kuten jo jossain mainitsinkin, loppujen lopuksi käteen jäi aika ristiriitaiset tunnelmat. Hyvin onnistuneista jutuista tulikin kerrottua jo aiemmin, luovutuksen yhteydessä tehdyt uudet havainnot olivat sitten enemmän miinusmerkkisiä.
Osa tästä menee omaan piikkiin: luotin esimerkiksi siihen, että töiden aloituksessa tehdyn läpikäynnin aikana puhutun ja ilmaan piirretyn "pienen kotelon" ajatus välittyisi tekijöille saakka, mutta näin ei ollutkaan käynyt. Pienen kulmikkaan kotelon sijaan meillä olikin koko matkalla melkoinen liukumäki joka jatkui pystysuunnassa vanhankin lattian yläpuolelle.
Lattian ja seinän liitoskohta näytti siis valmiina tältä (tuossa levyjen irroittelu on jo aloitettu, siitä irtoruuvit lattialla):
(Kuvan oikeassa reunassa on kylpyhuoneen pudotus johon koteloa ei ollut tarkoituskaan tulla, tästä kohdasta näkee tuon rakenteen ja alkuperäisen lattialinjan parhaiten)
Sinällään ymmärrän kyllä mitä tuossa on haettu takaa (senkin lisäksi että tuo on helpoin mahdollinen toteutustapa kun ei tarvitse miettiä kulman tekemistä koteloon), mutta kuitenkin koko ajan oltiin puhuttu että vanhat sisäpuoliset seinä- ja kattorakenteet puretaan pois kokonaan meidän toimestamme ennen ruiskueristämistä. Ylipäätään noita vinoja levyjä oli kiinnitetty vanhoihin seiniin selkeästi tosi kiireellä tai muuten vaan "vähän sinnepäin" koska jokaisessa (nyttemmin irroitetussa) levyssä oli katkenneita ja kannoistaan rikki väännettyjä ruuveja - saumojen liimaukset oli kyllä tehty ihan hyvin.
Joka tapauksessa tuosta tuli nyt meille odottamatonta ylimääräistä hommaa, enkä ole vielä edes ehtinyt miettiä kuinka sitten itse toteutan nuo (kokopitkällä kotelolla vai ainoastaan jokaisen saranakohdan erikseen koteloiden) - prioriteettina on saada nyt edes nuo vanhat seinät purettua alta ennen kuunvaihdetta, eli alkavan viikon aikana.
Mainitsin kyllä siellä että tuolta osin ei mennyt ihan putkeen, mutta en alkanut sen enempää vääntämään koska olin jo sumplinut paluumatkan ja muut loppupäivän aikataulut sen mukaan että Tyttis lähtee mukaan kuten sovittu. Noiden tekemiselle uusiksi siellä ei siis olisi ollut aikaa – puhumattakaan tosiaan siitä, että tuosta ei oltu tehty mitään kirjallista toteutusohjetta johon olisin voinut virheen osalta vedota.
Kun bussia sitten alettiin laittaa lähtökuntoon, se oli melkolailla levällään ja harmillisen sotkuinen sisältä ja ulkoa. Pyyhin itse pahimpia rasvaisia jälkiä ulkopuolella useista luukuista, ohjaamo sentään pyyhittiin odottaessa kauttaaltaan puhtaaksi Buslandin oman siistijän toimesta. Mutta tuostakin paistoi läpi se, että joko oli tullut kiire eikä mitään luovutusvalmisteluja oltu tehty, tai sitten niistä ei vain välitetty kun oli tiedossa että me jatkamme rakentelua itse. Tiedän että valmiiksi asti tehdyt autot luovutetaan tuolta kyllä moitteettomassa (tai ainakin edes paljon, paljon siistimmässä) kunnossa, joten jotain outoa tässä meidän tapauksessa nyt tapahtui.
Jouduin myös itse huomauttamaan irroitetun vararenkaan palauttamisesta takaisin bussiin ja paikalleen. Samalla tuli huomattua että vararengas kyllä mahtui edelleen paikalleen ruuman takaseinään lattian laskettuakin, mutta ei enää suoraan pystyssä "vierittämällä", vaan se jouduttiin nostamaan pystyyn vasta ruumassa. Sille on nyt siis pakko kuitenkin tehdä makuupaikka ruuman lattialle, koska ainoa vaihtoehto olisi jättää nykyisen kiinnityspaikan eteen ainakin renkaan halkaisijan verran tilaa sen operointia varten, eikä se ole mahdollista samaan koloon tulevan talotekniikan vuoksi.
Luukkuja suljettaessa havaittiin lisäksi että parin luukun lukot eivät enää toimineet. Syy löytyi lopulta yhden putken sisällä kulkeneesta ja hitsauksesta kipeää ottaneesta paineilmaletkusta, joka sitten odottaessa korjattiin. (Ja vaikka lukot saatiinkin toimimaan, jotain outoa siellä edelleen on koska takaovi ei nyt enää toimi kuten aiemmin, tänäänkin jouduin kokeilemaan yhtä sun toista temppua jotta sain sen sulkeutumaan kunnolla.)
Vanhan vessan purkaminenkin on tehty aika vauhdilla, huomasin muita juttuja odotellessani että vasemman takarenkaan päältä pois puretulta huuhtelusäiliöltä vessaan menneet letkut välisäiliöineen oli myös vain jätetty paikoilleen
nesteineen, eli yritin niitäkin vähän tyhjennellä hallitusti sen verran etteivät nyt ihan pienestä liikkeestä valu ruumaan ym, mutta siellä ne ovat pääosin edelleen, nesteineen kaikkineen.
Myös matkustamon patteriverkoston purkamisessa oli hieman hutiloitu, jäähdytysjärjestelmää oli kyllä uudelleentäytetty viimeksi noutopäivän aamuna ja kuulemma moottoria myös käytetty lämpimäksi, mutta sain mukaani kuitenkin varalta ison kanisterin pohjalle jääneet pari litraa jäähdytysnestettä. Alvar tarjoutui kyllä samantien lähtemään itse hakemaan huoltoasemalta enemmänkin (heillä oli omassa varastossa vain punaista), mutta kieltäydyin ja totesin että saan kyllä hankittua sitä itse tarvittaessa matkaltakin, ja niin jouduinkin - täytin jäähdytysnestettä loppupäivän aikana kolmeen kertaan, yhteensä n. 13 litraa. En kuitenkaan Tallinnassa missään vaiheessa paikoillaan huomannut bussin alla mitään märkiä länttejä, joten Buslandissa kuulemastani oletin että kyse on esim. ilmasta putkissa tms ja että asia ratkeaa lisää nestettä laittamalla.
Sattumalta takaisin Helsinkiin päästyäni huomasin kuitenkin pysäköidessäni, että bussin alla näytti tältä juuri pysähdyttyäni (kun olin ajanut Länsisatamasta lähdettyäni puolisen tuntia maantienopeuksilla):
https://photos.app.goo.gl/kENjZbQntiBhLKey5 (video)
Videon lätäkkö oli jo ennestään, mutta kaikki siihen tippuvat pisarat ovat jäähdytysnestettä, eli sitä käytännössä ihan "satoi". Jälkeenpäin pähkäilyn ja amatööritutkiskelun perusteella olettaisin että alunperin vessan takaseinän läpi mennyt lämmitysverkoston letku on vain katkaistu, mutta sen putki on lopulta jäänyt mitenkään tulppaamatta tms ja moottorin lämmettyä siitä valui jäähdytysnestettä. Valuva jäähdytysneste vaikutti siis olevan peräisin vanhan vessan takaseinän ja paisuntasäiliön välistä, eli juuri sieltä missä syylliseksi epäilemäni katkaistun putken pää paisuntasäiliön yläpuolella on, ja valui sieltä villoja ja lopulta koriputkia pitkin alas.
Yritin ottaa sivuluukun avattuani toisenkin videon, josta olisi näkynyt missä kaikkialla noroja kulki ja mistä ne tuntuivat tulevan, mutta mokasin sen.

Kuluneen viikon aikana en ole bussia siirtänyt, mutta paikoillaan max. 15-30 min tyhjäkäynnillä jäähdytysnestettä ei ole nyt vuotanut lainkaan.
Tänään tosin bussia viilentäessä ja mahdollisia vuotoja tarkkaillessani huomasin että ilmeisesti ilmastoinnin kompressorista (tai ainakin se näkyy ko. jalustassa ennen tippumistaan maahan) tuntui tiputtelevan vähän jotain, joka äkkiseltään vaikutti öljyltä, mutta se lienee ihan eri juttu - ainakin tuosta jäähdytysnesteestä aiemmin märkänä olleet paikat tuon yläpuolella vaikuttivat kuivilta.
Kuten jo muutamaan kertaan sanottu, kaiken kaikkiaan jäi aika ristiriitaiset tunnelmat. Saatiin kyllä itse lattia tasaiseksi juuri niin kuin haluttiin, mutta moni pikkujuttu oli mennyt pieleen tai jäänyt kokonaan tekemättä, eikä ihan tullut kokonaisuudesta sellaista fiilistä että oltaisiin saatu sitä laatua jota odotettiin ja josta ollaan maksamassa.
Kaikesta huolimatta käyttäisin kyllä Buslandia uudelleenkin jos kaupalliseen firmaan täytyisi turvautua. Seuraavalla kerralla olettaisin vain vähemmän ja uskaltaisin vaatia selkeämmin/enemmän (sovituista asioista). Enkä luottaisi sovittuihin aikatauluihin, jos nytkin olisi ollut vaikkapa viikko enemmän aikaa niin monet asiat olisi voinut teettää paremmin.
P.S. Niin ja se lisätyönä sovittu ratin verhoilukin jäi tekemättä - reilua viikkoa ennen noutopäivää siellä käydessämme sanottiin että "huomenna aamulla menee verhoilijan käsittelyyn" mutta viikkoa myöhemmin tuota ei oltu tehty koska kuulemma verhoilijalla ei ollut aikaa. Vaihtoehtoista jälkitoimitusratkaisua kyllä ehdotettiin, eli sinänsä pisteet Alvarille siitä että hän yritti kyllä aktiivisesti paikata toteutusportaan ongelmia.
P.P.S. Etuoven viereiset avausnapit sisällä tai ulkona eivät enää myöskään toimi, olisikohan tuo ihan vain sulakehomma? (Muistan lukeneeni noista keskusteluja mutta en ole nyt ehtinyt penkoa tai miettiä tuota sen enempää kun purkamisen kanssa on aika kiirus.)