Projekti alussa Volvo Libris
Projekti alussa Volvo Libris
Hommattu hetken mielijohteesta Kiitokorin tekemä Libris kirjastoauto tänne Joensuun kupeeseen. Auto vuosimallia 1990 kilometrejä 240 000. Ajamalla tuli pihaan. Onneksi löytyi lämmin 100m2 halli talveksi. Runko käyty neulahakkurilla läpi, ja todettu että kyllä tästä vois vielä auto tulla.... Alahelmojen kehikot harsoiset, kuten oli odotettavissa, mutta näyttäis että huonekaluputkella pärjää. Ostettu aluksi kolme salkoa.
Alusta Volvo 610, rek 1+1 nyt vielä erikoisauto. Pituus n. 8 metriä, tasainen lattia, sähköt 12/24/230 mutta vaatinee jotain päivitys. Vesikierto Webasto joka sankan savun saattelemana innostui lämmittämään koko kabiinin. Takapää nyt purettu, samoin sisäseinäverhoilut ja alaosan rst pellit. Villat kannettu roskiin. Kun alahelmat saa tinailtua valmiiksi, suunnittelen sivuille kolme uutta ikkunaa. Tossa mallissahan ei ole kuin edessä sivuikkunat. Hommasin 3kpl Dometic ikkunoita, yhden tarve vielä olisi (jos jollakulla olis myydä). Ison takaikkunan otin pois ja laminoin aukon lasikuitulevyllä umpeen. Seinäeristeiden uusimiseen kuuntelisin mielellään kokeneiden neuvoja....voi laittaa kommettia / yksityisviestiä
Tarkoitus tehdä 2-3 hengelle, mietin vielä rekisteröintiä henkilömäärän suhteen (1+8? tai vähempi ?) Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita !
Alusta Volvo 610, rek 1+1 nyt vielä erikoisauto. Pituus n. 8 metriä, tasainen lattia, sähköt 12/24/230 mutta vaatinee jotain päivitys. Vesikierto Webasto joka sankan savun saattelemana innostui lämmittämään koko kabiinin. Takapää nyt purettu, samoin sisäseinäverhoilut ja alaosan rst pellit. Villat kannettu roskiin. Kun alahelmat saa tinailtua valmiiksi, suunnittelen sivuille kolme uutta ikkunaa. Tossa mallissahan ei ole kuin edessä sivuikkunat. Hommasin 3kpl Dometic ikkunoita, yhden tarve vielä olisi (jos jollakulla olis myydä). Ison takaikkunan otin pois ja laminoin aukon lasikuitulevyllä umpeen. Seinäeristeiden uusimiseen kuuntelisin mielellään kokeneiden neuvoja....voi laittaa kommettia / yksityisviestiä
Tarkoitus tehdä 2-3 hengelle, mietin vielä rekisteröintiä henkilömäärän suhteen (1+8? tai vähempi ?) Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita !
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Tuohon aikaan tehtiin kehikot normi huonekaluputkesta joiden ikä vaikka olis re käsitelty rajallinen, (myöhemmin
galvanoitujanja busseissa ruostumatonta / alumiiniä).
Hyvännäköinen ja kattokin luukullinen .
Hyvin suunniteltuna 8 m mitassa tilaa riittää ( = kahden peruspiironki alkoviasunton verran =2 x 4 m)
Jossain vaiheessa voi olla tarve 1+8 henkilön kuljettamiseen (ylimääräiset makuuoaikat voi olla retkiauton tasoa= teoreettiset, ellei käyttötarvetta)varmaan kokopainon suhteen ei ongelmaa , kannattaa käydä tyhjänä puntarilla niin selviää rajat, turvavyö ei taida olla ongelma tuon vuosimallissa ja sohvapaikatkin ( poikkittainen ?) hyväksytään, penkkien kiinnitys ? ainakin tuvavyöllisten voi olla selvitettävä, monet on käyneet kats konttorilla ennakkotietoja hakemassa.
Mahdollista tehdä kuorma autoksi tai henkilöauto/ matkailuauto, löytyy molempia toteutuksia ja ohjeta jotka tehneet
Pohja piirros paperille / hahmottelu autoon!
Lähinnä seurannut projekteja / lähtökohta omat tarpeet: esim vain kesäkäyttö, talvi eristys, lämmitys, sähköjärj,vesijärj,
jäähdytys, keittiö, wc/ pesu, muut järj/ tilat
galvanoitujanja busseissa ruostumatonta / alumiiniä).
Hyvännäköinen ja kattokin luukullinen .
Hyvin suunniteltuna 8 m mitassa tilaa riittää ( = kahden peruspiironki alkoviasunton verran =2 x 4 m)
Jossain vaiheessa voi olla tarve 1+8 henkilön kuljettamiseen (ylimääräiset makuuoaikat voi olla retkiauton tasoa= teoreettiset, ellei käyttötarvetta)varmaan kokopainon suhteen ei ongelmaa , kannattaa käydä tyhjänä puntarilla niin selviää rajat, turvavyö ei taida olla ongelma tuon vuosimallissa ja sohvapaikatkin ( poikkittainen ?) hyväksytään, penkkien kiinnitys ? ainakin tuvavyöllisten voi olla selvitettävä, monet on käyneet kats konttorilla ennakkotietoja hakemassa.
Mahdollista tehdä kuorma autoksi tai henkilöauto/ matkailuauto, löytyy molempia toteutuksia ja ohjeta jotka tehneet
Pohja piirros paperille / hahmottelu autoon!
Lähinnä seurannut projekteja / lähtökohta omat tarpeet: esim vain kesäkäyttö, talvi eristys, lämmitys, sähköjärj,vesijärj,
jäähdytys, keittiö, wc/ pesu, muut järj/ tilat
Re: Projekti alussa Volvo Libris
tarkistappa ettei vaan löytyis 2+2 status. kiitokori tehnyt niitä tolla 2+2:lla vaikka ensi silmäyksellä otteessa lukee 1+1 ja penkkejä lisäykseen ei kabiinista löytyiskään
tänä vuonna juuri selvis yksi tapaus.
erikoisauto status ehdottomasti halvin maksuissa. penkkejähän sulla saa olla vaikka kuinka paljon mutta ajon aikana saat käyttää vain rek määrää.

tänä vuonna juuri selvis yksi tapaus.
erikoisauto status ehdottomasti halvin maksuissa. penkkejähän sulla saa olla vaikka kuinka paljon mutta ajon aikana saat käyttää vain rek määrää.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Mites noissa muutes saa matkustajien istumapaikat tehtyä?
Meinaan ku omasta regalista vm97 kävin muutoskatsastus juttuja kyselemässä niin oli vastaus että alkuperäisiin kiinnikkeidiin pitää matkustsjan penkit olla!
Vai tekeekö ikä helpommaksi?
Meinaan ku omasta regalista vm97 kävin muutoskatsastus juttuja kyselemässä niin oli vastaus että alkuperäisiin kiinnikkeidiin pitää matkustsjan penkit olla!
Vai tekeekö ikä helpommaksi?
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Mitä vanhempi, sen kevyemmät vaatimukset penkeille. 60-luvun autossa riittää kun naulaa kaljakorin lattiaan, niin siinä on penkki.
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Aiheeseen liittyen , ei nuo kuorma auton tilapäis istuimet nyky autoissakaan kovin kauas jää, muistelen että
työväen kuljetus sallittu, matkailijalla perhe leirinpystystä varten .
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Rekisteriotteessa "istuinten lukumäärä 2". Kuskin ja virkailijan penkit pultattu neljällä M10 pultilla lattiavanerista läpi. Pitää kysellä konttorilta voiko normipenkit (lisäpenkit , pari kappaletta) pultata samalla systeemillä kiinni. Orkkis penkeissä on vain lannevyöt, riittänee jos sellaiset on lisä- penkeissäkin ? Sohvanryhmään saa varmaan istumapaikkoja , ainakin jos selkä menosuuntaan?
Bussmann kysyi noista painoista. Rekisteriotteessa on pitkä rimpsu lukuja.... kok paino 9050kg, omapaino 8910kg. Mutta "omapainoon sisältyy 1350kg kirjoja" eli voisko kuvitella että ilman kirjoja voisi sisustaa 1490kg:lla ? Lisäksi otteessa on vielä "Tekn. suurin sallittu massa 9800kg. Voiskohan katsastaa tosta uuden kokonaispainon? Silloinhan voisi rakentaa sisustaa 2240kg, pitäisi riittää....Ei oo tarkoitus laittaa isoja vesisäiliöitä tms. perussisustuksen saa varmaakin mahtumaan noihin painoihin. Mut niinkuin sanoin pitää käydä konttorilla kysymässä. Joensuussa on suht.koht. täyspäisiä katsastusinssejä.
Bussmann kysyi noista painoista. Rekisteriotteessa on pitkä rimpsu lukuja.... kok paino 9050kg, omapaino 8910kg. Mutta "omapainoon sisältyy 1350kg kirjoja" eli voisko kuvitella että ilman kirjoja voisi sisustaa 1490kg:lla ? Lisäksi otteessa on vielä "Tekn. suurin sallittu massa 9800kg. Voiskohan katsastaa tosta uuden kokonaispainon? Silloinhan voisi rakentaa sisustaa 2240kg, pitäisi riittää....Ei oo tarkoitus laittaa isoja vesisäiliöitä tms. perussisustuksen saa varmaakin mahtumaan noihin painoihin. Mut niinkuin sanoin pitää käydä konttorilla kysymässä. Joensuussa on suht.koht. täyspäisiä katsastusinssejä.

Re: Projekti alussa Volvo Libris
taisi olla 7/91 ennen ensirekisteröityihin raja. sitä ennen saat penkkejä laittaa vapaasti kunhan vaan on turvallisesti ja tukevasti kiinitetty.
kirjoitit että istuinten lukumäärä 2. sinullahan on siellä vain kaksi istuinta niin siksi niin tietenkin lukee.
mene katsurin puheille että tonkii syvemmältä asiaa. mutta inssin ei toimiston tyttöjen
kirjasto aikana ei ole harvinaista että on jossain tilanteessa kyydissä ollut enemmän kuin 2 virkailijaa. siellä on kyllä ollut jonkinlaiset istuimet takatilassa asiakkaille (joku muunlainen penkki)
voithan lisäksi soitella kiitokorille kausalaan ja kysyä onko uutena tyypitetty kuinka monelle.
veikkaan oikeasti että se on 2+2
kirjoitit että istuinten lukumäärä 2. sinullahan on siellä vain kaksi istuinta niin siksi niin tietenkin lukee.
mene katsurin puheille että tonkii syvemmältä asiaa. mutta inssin ei toimiston tyttöjen

kirjasto aikana ei ole harvinaista että on jossain tilanteessa kyydissä ollut enemmän kuin 2 virkailijaa. siellä on kyllä ollut jonkinlaiset istuimet takatilassa asiakkaille (joku muunlainen penkki)
voithan lisäksi soitella kiitokorille kausalaan ja kysyä onko uutena tyypitetty kuinka monelle.
veikkaan oikeasti että se on 2+2
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Lähteekö tuo "erikoisauto" status laakista jos tuohon tekee jonkin tasoisen muutoskatsastuksen?
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Taitaa lähteä, ei ole moista luokkaa olemassa enää

Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Projekti alussa Volvo Libris
EA-luokka katoaa papereista, jos paikkalukua lähtee muuttamaan. Tämä oli yksi syy miksi hankkiuduin eroon omasta MB-erikoisautostani. Siinä oli paikat 1+4 ja pari lisää olisi ollut kiva saada. Ei ollut kuormatilaa ei kiinnityspisteitä....joten myin auton 100€/jm
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Kuorma-Autoksi tai M1 matkailuautoksi muuttuu kun menee katsastukseen. Tai tommoisena pysyy kun on kirjahyllyt paikallaan
. Omassa hyttiin tulee kaksi penkkiä lisää ja nenä menosuuntaan. Syksy -97 käytöönotetuissa pitäisi olla lujuuslaskelmat, mutta ennen riittää "kun on kiinni". Bussin penkin pulttaan lattiaan sängyn ruuvinpaikkoihin hyttiin ja kiinnikkeet turvavyölle penkkiin. Katsastutan tietysti katsurilla joka muutoskatsasti syksyllä oman matkailuautoksi. T. Ari

#048
Re: Projekti alussa Volvo Libris
ei ari välttämättä muutu. kyllä yksityinen ihminen saa kirjastoauton tai paloauton omistaa. vaikka 95% katsureista sitä haluis alkaa muuttaan väkisin.
toki tietenkin muuttuu jos paikkoja lisää.
toki tietenkin muuttuu jos paikkoja lisää.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Sitähän se Ari sanoikin että voi pysyä erikoisautona kun alkuperäinen käyttötarkoitus eli ne kirjahyllyt (ja todennäköisesti myös omapainoon sisällytetyt kirjat) säilyy. Kirjastoautoon tai paloautoon on vähän heikkoa perustella täyttä matkailuvarustusta jos alkuperäinen varustus on niiden tieltä purettu.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Ei tarvitse olla niitä hyllyjäkään. Saati kaikkia kirjoja
Sohvaa, keittiötä ja sänkyä sisään vaan kauheella paineella.

Sohvaa, keittiötä ja sänkyä sisään vaan kauheella paineella.
- TeuSkin
- Kippari
- Viestit: 71
- Liittynyt: 09 Tammi 2008 19:07
- Truck: Volvo B57
- Location: Marttila
- Member id: 083
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Kuvasta päätellen autossa siirtokilvet eli on poistettu rekisteristä jossain vaiheessa. Omakohtainen kokemus "vanhan systeemin" ajalta kun kilvet piti palauttaa että sai D-veron katkaistua. Kun otin takaisin rekisteriin ei enää saanut erikoisautoksi vaan omasta tehtiin M1 luokan auto.
Tämä aiheuttaa autolle perusveron, jota erikoisautosta ei peritä. Itse sain pari vuotta AKE:n kanssa tapeltuani ko veron pois koska autoa ei ollut muutettu mitenkään. Kannattanee selvitellä ettei tule yllätyksenä.
Tämä aiheuttaa autolle perusveron, jota erikoisautosta ei peritä. Itse sain pari vuotta AKE:n kanssa tapeltuani ko veron pois koska autoa ei ollut muutettu mitenkään. Kannattanee selvitellä ettei tule yllätyksenä.
Volvo B57 6,7 litr.
Wiima vm. 1971
Wiima vm. 1971
Projekti alussa Volvo Libris WRC
Pitää käydä konttorilla kyselemässä tuota rekisteröintiä, voisko pitää erikoisautona vai mikä vekotin tosta tehtäis
Samoin toi painoasia pitää selvittää, nyt ei ole kantavuutta kuin 140kg. Kortti mulla on CE-DE, pitäis riittää, mutta rouvalla vain C....
Ei ole poistettu rekisteristä vain liikennekäytöstä (ei saa olla kaksia kilpiä näkyvissä).

Samoin toi painoasia pitää selvittää, nyt ei ole kantavuutta kuin 140kg. Kortti mulla on CE-DE, pitäis riittää, mutta rouvalla vain C....
Ei ole poistettu rekisteristä vain liikennekäytöstä (ei saa olla kaksia kilpiä näkyvissä).
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Mulla sano katsastaja että penkit alkuperäisissä paikoissa alkuperäisissä kiinnikkeissä ja jos poikkeaa niin VTT:n lujuus laskelmat kiinnityksessä.B9M kirjoitti: ↑18 Joulu 2019 20:45 Kuorma-Autoksi tai M1 matkailuautoksi muuttuu kun menee katsastukseen. Tai tommoisena pysyy kun on kirjahyllyt paikallaan. Omassa hyttiin tulee kaksi penkkiä lisää ja nenä menosuuntaan. Syksy -97 käytöönotetuissa pitäisi olla lujuuslaskelmat, mutta ennen riittää "kun on kiinni". Bussin penkin pulttaan lattiaan sängyn ruuvinpaikkoihin hyttiin ja kiinnikkeet turvavyölle penkkiin. Katsastutan tietysti katsurilla joka muutoskatsasti syksyllä oman matkailuautoksi. T. Ari
Auto tais olla kevät 97.?
Re: Projekti alussa Volvo Libris WRC
Kuulostaa oudolta toi vaatimus VTT lujuuslaskelmista penkkien suhteen. Esim. ralliautoissa (ihan jopa vm: 2019) riittää AKK:n ohjeen mukaan tehty kiinnitys....ja käyttö tarkoitus hiukan eri kuin max 100km/h vekottimissa.
Joten en usko että vm. -90 autossa pitäs olla ongelmia. Onneksi nykyisin katsurit osaa käyttää maalisjärkeä ?
Miten ootte tehneet lämpimän käyttöveden tommoseen pikkuautoon? Minulla on pari invertteriä 2000W + 1500w jo valmiina, tartteisko jotain lisävirityksiä?
Autossa on myös se 20kW Webasto, joten siitäkin vois tietty sitä suihkuvettä tehdä.
Tänään purettu ja hitsattu alakiertoja, niitä huonekaluputkia, pyhien aikaan pitäis päästä kasailemaan kylkipellit takaisin paikoilleen
Joten en usko että vm. -90 autossa pitäs olla ongelmia. Onneksi nykyisin katsurit osaa käyttää maalisjärkeä ?
Miten ootte tehneet lämpimän käyttöveden tommoseen pikkuautoon? Minulla on pari invertteriä 2000W + 1500w jo valmiina, tartteisko jotain lisävirityksiä?
Autossa on myös se 20kW Webasto, joten siitäkin vois tietty sitä suihkuvettä tehdä.
Tänään purettu ja hitsattu alakiertoja, niitä huonekaluputkia, pyhien aikaan pitäis päästä kasailemaan kylkipellit takaisin paikoilleen

Re: Projekti alussa Volvo Libris
Verohommista en tieda siella kun on minulla eri jutut taalla kotona. Sellainen joka kannattaa huomioida on penkkien turvavyot , minulle sanottiin heti etta kaikkiin istuimiin jotka kirjataan pitaan olla kolmipistevyot , kaikissa on ns. auton omat lannevyot mutta kun luokka vaihtuu pitaa olla taman vuosisadan vyot .
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Turvavyövaatimukset menee (ainakin Suomessa) käyttöönottovuoden mukaan. Kun esim. linja-auto vaihtuu matkailuautoksi niin silloin tulee toki käyttöön käyttöönottovuoden turvavyövaatimukset henkilöautoa koskien. Meillä (vm '96) tuo tarkoitti sitä että kuskille vaadittiin muutoksen myötä kolmipistevyö, mutta naama menosuuntaan olevat penkit joiden edessä on joku kiinteä este (esim. toinen penkki tai kaide) ja kaikki muuhun suuntaan olevat penkit menevät ihan ok läpi pelkillä lannevöillä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Tuo on aika jännä, kun monessa (no okei, harvassa) henkilöautossa on vieläkin takana keskipaikalla pelkkä lannevyö, ja se keskipenkki on ainoa jossa ei ole estettä edessä.
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Kroatiassa vaaditaan kun vaihdetaan luokkaa M3 M kakkoseen kaikki rekisteriin merkattavat penkit kolmipistevoihin .Geekuality kirjoitti: ↑23 Joulu 2019 12:09 Turvavyövaatimukset menee (ainakin Suomessa) käyttöönottovuoden mukaan. Kun esim. linja-auto vaihtuu matkailuautoksi niin silloin tulee toki käyttöön käyttöönottovuoden turvavyövaatimukset henkilöautoa koskien. Meillä (vm '96) tuo tarkoitti sitä että kuskille vaadittiin muutoksen myötä kolmipistevyö, mutta naama menosuuntaan olevat penkit joiden edessä on joku kiinteä este (esim. toinen penkki tai kaide) ja kaikki muuhun suuntaan olevat penkit menevät ihan ok läpi pelkillä lannevöillä.
Re: Projekti alussa Volvo Libris
Moro
juttelin tänään katsurin kanssa kyllä hän oli sitä mieltä että ensirekisteröinti pvm on merkitsevä. Sen jälkeen voi muutoskatsastaa, mut ei tartte soveltaa 2019 tai aiempia asetuksia ?
Kyllähän Suomestakin saa ostettua vanhoja 3-pist. vyö penkkejä jos tarttee.... tietty turvallisuus edellä pitää mennä
juttelin tänään katsurin kanssa kyllä hän oli sitä mieltä että ensirekisteröinti pvm on merkitsevä. Sen jälkeen voi muutoskatsastaa, mut ei tartte soveltaa 2019 tai aiempia asetuksia ?
Kyllähän Suomestakin saa ostettua vanhoja 3-pist. vyö penkkejä jos tarttee.... tietty turvallisuus edellä pitää mennä
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: Projekti alussa Volvo Libris
onpa jännä ei mulla vaadittu kuskille 3 piste vyötä...Geekuality kirjoitti: ↑23 Joulu 2019 12:09 Turvavyövaatimukset menee (ainakin Suomessa) käyttöönottovuoden mukaan. Kun esim. linja-auto vaihtuu matkailuautoksi niin silloin tulee toki käyttöön käyttöönottovuoden turvavyövaatimukset henkilöautoa koskien. Meillä (vm '96) tuo tarkoitti sitä että kuskille vaadittiin muutoksen myötä kolmipistevyö, mutta naama menosuuntaan olevat penkit joiden edessä on joku kiinteä este (esim. toinen penkki tai kaide) ja kaikki muuhun suuntaan olevat penkit menevät ihan ok läpi pelkillä lannevöillä.
