Kirjasto sisu
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Eikä se liika lämpö ole ongelma???! Mutta jos akut sijoittaa asui osaan lämpimään niin harvoin niitä tarvii alkaa lataamaan täysillä kylmänä. Purkamistahan ne kestää hyvin vaikka -5c hyvin
(jopa-20c)
Vai olenko hakoteillä
(jopa-20c)
Vai olenko hakoteillä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kirjasto sisu
Sähköpyörän akut toimivat pakkasessa. Ei saa vaan ladata niitä pakkasessa. Heti ajon jälkeen, kun laittaa latauksen - ei ongelmaa - akku on lämmin käytön jälkeen.
Tästä minulla on usean talven kokemukset. Jälkikasvu ajelee kesät talvet sähköfillareilla kouluun. Tämän talven könkelit ovat olleet 5-10C tallissa ja siellä latauksen voi tehdä milloin vain.
Akkua voi kyllä purkaa kylmässä - tehoa ne eivät oikein anna kylmänä. Sähköpyörän ohjausyksikössä on ilmeisesti jokin lämpötilarajoitin, kun aluksi ei tule hönkää kunnolla. Akkujen lämmettyä homma toimii normaalisti.
Tästä minulla on usean talven kokemukset. Jälkikasvu ajelee kesät talvet sähköfillareilla kouluun. Tämän talven könkelit ovat olleet 5-10C tallissa ja siellä latauksen voi tehdä milloin vain.
Akkua voi kyllä purkaa kylmässä - tehoa ne eivät oikein anna kylmänä. Sähköpyörän ohjausyksikössä on ilmeisesti jokin lämpötilarajoitin, kun aluksi ei tule hönkää kunnolla. Akkujen lämmettyä homma toimii normaalisti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Kirjasto sisu
Kyllä se juuri se lämpö on pahin uhka näille akkutyypeille. Kylmänä bms hoitaa homman kyllä mutta ylilämpöä se ei pysty hallita jos kuumat olosuhteet ja ei ole erillistä lämmönhallintajärjestelmää. Pienissä määrissä harvaan sijoitettuna ongelma ja riskit pienenee mutta niinkuin aiemminkin sanoin niin lyijyakku on edelleen näissä käyttötarkoituksissa luotettavampi. Toki nämä uudet akkutyypit tulee vapa-ajan käytössäkin yleistymään mutta vielä se ei ole siihen käyttöön valmis sellaisenaan. Pelkästään ns. varastointi / pitkä käyttämättömyys täyteen ladattuna on näille haitallista. Suositeltu lataustaso säilytyksessä on yleisesti 30-40% luokkaa.Punanensisu kirjoitti: ↑29 Joulu 2020 14:50 Eikä se liika lämpö ole ongelma???! Mutta jos akut sijoittaa asui osaan lämpimään niin harvoin niitä tarvii alkaa lataamaan täysillä kylmänä. Purkamistahan ne kestää hyvin vaikka -5c hyvin
(jopa-20c)
Vai olenko hakoteillä
Teha / paino suhteessahan nämä hakkaa lyijyakut yleisesti nelinkertaisesti ja parhaimmillaan jopa 6 kertaisesti.
Re: Kirjasto sisu
Ei lämpö ole ongelma hupikäytössä. Litium akut lämpenevät huomattavasti vähemmän kuin lyijyakut, mutta koska virran otto ja antokykyä on huomattavasti enemmän kuin lyijyakussa niitä on esim sähköautokäytössä ylipäätään mahdollista käyttää niin että lämpö esittää jonkinlaista merkittävä tekijää. Eli jos lyijyakku ei samassa tilanteessa vaadi jäähdytystä ei sitä vaadi myöskän litiumakku.
Re: Kirjasto sisu
En sanois ihan näinkään. Ei se toki vaarallista ole mutta suhteessa rahalliseen panostukseen verrattuna lyijyakkuun en näe järkevänä vaihtoehtona huvi käyttöön li-ion / li-po akkuja. Toki jos haluaa ja rahaa voi käyttää niin ilman muutaJule kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 18:02 Ei lämpö ole ongelma hupikäytössä. Litium akut lämpenevät huomattavasti vähemmän kuin lyijyakut, mutta koska virran otto ja antokykyä on huomattavasti enemmän kuin lyijyakussa niitä on esim sähköautokäytössä ylipäätään mahdollista käyttää niin että lämpö esittää jonkinlaista merkittävä tekijää. Eli jos lyijyakku ei samassa tilanteessa vaadi jäähdytystä ei sitä vaadi myöskän litiumakku.
Tässä esimerkiksi on pieni suomenkielinen Turun yliopiston tutkielma pintapuolisesti asiasta:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y
Minullakin tästä on paljon dataa työni puolesta mutta ne ei ole julkisesti jaettavissa.
Tässä on minun akkulaitteet joiden parista olen kokemukseni hankkinut ja uskon että olemme kuitenkin tämän nykyisen akkutekniikan kärkipäässä.
https://youtu.be/VfCtf3UYdjg
Re: Kirjasto sisu
Mihin viittaat tuolla "en sanoisi näinkään"?Kimpsu77 kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 18:57En sanois ihan näinkään. Ei se toki vaarallista ole mutta suhteessa rahalliseen panostukseen verrattuna lyijyakkuun en näe järkevänä vaihtoehtona huvi käyttöön li-ion / li-po akkuja. Toki jos haluaa ja rahaa voi käyttää niin ilman muutaJule kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 18:02 Ei lämpö ole ongelma hupikäytössä. Litium akut lämpenevät huomattavasti vähemmän kuin lyijyakut, mutta koska virran otto ja antokykyä on huomattavasti enemmän kuin lyijyakussa niitä on esim sähköautokäytössä ylipäätään mahdollista käyttää niin että lämpö esittää jonkinlaista merkittävä tekijää. Eli jos lyijyakku ei samassa tilanteessa vaadi jäähdytystä ei sitä vaadi myöskän litiumakku.
Tässä esimerkiksi on pieni suomenkielinen Turun yliopiston tutkielma pintapuolisesti asiasta:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y
Minullakin tästä on paljon dataa työni puolesta mutta ne ei ole julkisesti jaettavissa.
Tässä on minun akkulaitteet joiden parista olen kokemukseni hankkinut ja uskon että olemme kuitenkin tämän nykyisen akkutekniikan kärkipäässä.
https://youtu.be/VfCtf3UYdjg
Tuota opinnäytetyötä en nyt tähän hätään jaksa lukea, mutta kuin että lämpökäyttäytymisen sanottiin olevan ihan asiallista. Pakkaset on tietysti lifepo4 akkujen lataamisen kannalta ongelmallisia, mutta jos akusto on asuintilassa, se pakkanen tuskin on merkittävä ongelma. Pelkkä säilytyshän ei aiheuta haittaa.
Noiden akkujen hinta on tietysti osatekijä, mutta ei isot lyijyakustotkaan ole halpoja, ja jos aletaan laskemaan elinkaarikustannuksia niin litiumakut ovat jo heti vahvemmilla. Lisäksi tässä kirjastosisussa pitää ottaa huomioon myös sen akuston sijoittelu. Ison lyijyakuston vaatiman riittävän tukevan paikan rakentaminen vanhaan kirjastoautoon ei käy ihan kädenkäänteessä, jonka lisäksi ne pitäisi olla vielä järkevästi huollettavissa.
Litium akut ei ole varmaankaan se halvin ratkaisu, mutta toisaalta, ei ole kulkuribussi ylipäätäänkään se halvin ratkaisu.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Jule kyllä puhuu nyt asian ydinosaa
. Sitä nimittäin mietin että jos vaikka 8 halpaa lyijyakkua oisin sullonut sinne akkulaatikkoon, huom (olis just sopinut) niin olis siinä ollu sillä lootalla kannattelua, ja eipäs ois ollu sekään edullinen ratkaisu 8* 180ah akkua
Re: Kirjasto sisu
Joo ei varmaan ole mikään pieni kasa tuollainen määräPunanensisu kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 20:40 Jule kyllä puhuu nyt asian ydinosaa. Sitä nimittäin mietin että jos vaikka 8 halpaa lyijyakkua oisin sullonut sinne akkulaatikkoon, huom (olis just sopinut) niin olis siinä ollu sillä lootalla kannattelua, ja eipäs ois ollu sekään edullinen ratkaisu 8* 180ah akkua
![]()
Sulla ilmeisesti tulee hyvin omavarainen kulkupeli sähkön suhteen jos tuollaisen määrän ampeereita laitat
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä maksoi 1440ah lifepo akkuja?
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Eipä niistä lyijy akuista oteta kun Max 50% kapasiteetista tämä tieto pitäis olla tiedossa jokaisellaKimpsu77 kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 21:11Joo ei varmaan ole mikään pieni kasa tuollainen määräPunanensisu kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 20:40 Jule kyllä puhuu nyt asian ydinosaa. Sitä nimittäin mietin että jos vaikka 8 halpaa lyijyakkua oisin sullonut sinne akkulaatikkoon, huom (olis just sopinut) niin olis siinä ollu sillä lootalla kannattelua, ja eipäs ois ollu sekään edullinen ratkaisu 8* 180ah akkua
![]()
Sulla ilmeisesti tulee hyvin omavarainen kulkupeli sähkön suhteen jos tuollaisen määrän ampeereita laitat
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä maksoi 1440ah lifepo akkuja?![]()
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Eli n.400 ah käytettävissä eli juuri sama määrä minkä olen hommannut lifepo akkuja joissa ah kertoo tasan mitä on käytettävissä
Re: Kirjasto sisu
Ei niistä lifepoistakaan oteta kuin 70% turvallisesti. Meidän toimittamien akkumoduuleiden pienin osa voltpack on teholtaan 95kwh, tästä käytettävissä on asiakkaan valitsemasta rangesta riippuen 50-70kwh/volpack. Jos otetaan 100% akun elinikä on varsin lyhyt. Ampeeritunti on ampeeritunti myös lifepo akussa valitettavasti. Ainut ero on se että sen käyettävyysasteessa se antaa täydestä tyhjään melkein saman tehon, eikä kyykkää loppuaan kohden yhtä paljon kuin lyijy akku.Punanensisu kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 22:44Eipä niistä lyijy akuista oteta kun Max 50% kapasiteetista tämä tieto pitäis olla tiedossa jokaisellaKimpsu77 kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 21:11Joo ei varmaan ole mikään pieni kasa tuollainen määräPunanensisu kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 20:40 Jule kyllä puhuu nyt asian ydinosaa. Sitä nimittäin mietin että jos vaikka 8 halpaa lyijyakkua oisin sullonut sinne akkulaatikkoon, huom (olis just sopinut) niin olis siinä ollu sillä lootalla kannattelua, ja eipäs ois ollu sekään edullinen ratkaisu 8* 180ah akkua
![]()
Sulla ilmeisesti tulee hyvin omavarainen kulkupeli sähkön suhteen jos tuollaisen määrän ampeereita laitat
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä maksoi 1440ah lifepo akkuja?![]()
En ala asiasta kiisteleen sen enempää mutta suosittelen ottamaan asiasta selvää. 400ah akuston pystyt hallitseen lämpöjenkin suhteen mutta se on edelleenkin vain 400ah12v. Jos vertaat akustoa 8x180 lyijyakustoon niin valitettavasti ei kyse ole lähellekkään vastaavast kapasiteetista.
Sori että tästä jaappaan mutta en haluaisi kenenkään tuhlaavan rahojaan väärän luulon vuoksi.
Tuossa äkäseen laskin että jos tuon aiemmin mainitsemasi 8x180ah korvaat suoraan li-ion/lifepo akuilla jotka on jotenkin laadukkaita niin hintaa tulee vajaa 20k€. Kyllä siihen rahaan jonkusen lyijyakun ostaa
Asia on minun puolesta selvä enkä halua olla epäkohtelias. Hyvää uutta vuotta ja moikkaillaan tavatessa
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Hmm mulla on tilauksessa 16kpl 3.2v 200ah lifepo akkuja, saan tehtyä niistä 2* 24v sarjan tai sitten laitan 2 rinnan ja 8sarjaan vähä riippuu miten riittää 250a BMS , periaatteessa pitäisi riittää
Siitä pitäisi saada n. 8 kWh maksimissaan. Sen enempää ei saa 8 180ah paketistakaan minun tietojen mukaan
Siitä pitäisi saada n. 8 kWh maksimissaan. Sen enempää ei saa 8 180ah paketistakaan minun tietojen mukaan
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Mitään käytännön kokemusta ei vielä lifepoista ole mutta putkilevy ja normi lyijystä on jo jonniiverran 
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Kirjasto sisu
Hyvä kuiteski että joku kokeilee noita lifepo akkujakin koska hinnat tulleet kiinanmarkkinoilla alas niin sittepähän sen näkee että ovatko toimivia.
Re: Kirjasto sisu
Itseasiassa tuo ampeeritunti = ampeeritunti ei ole ihan noin yksioikoinen, koska seltä halutaan ulos wattitunteja. Johtuen tuosta jännitteen jyrkjemmäästä putoamisesta lyijyakun ampeeritunnit ei ole lopppua kohti yhtä energiapitoisia kuin litiumakussa.Kimpsu77 kirjoitti: ↑31 Joulu 2020 23:34 Ei niistä lifepoistakaan oteta kuin 70% turvallisesti. Meidän toimittamien akkumoduuleiden pienin osa voltpack on teholtaan 95kwh, tästä käytettävissä on asiakkaan valitsemasta rangesta riippuen 50-70kwh/volpack. Jos otetaan 100% akun elinikä on varsin lyhyt. Ampeeritunti on ampeeritunti myös lifepo akussa valitettavasti. Ainut ero on se että sen käyettävyysasteessa se antaa täydestä tyhjään melkein saman tehon, eikä kyykkää loppuaan kohden yhtä paljon kuin lyijy akku.
En ala asiasta kiisteleen sen enempää mutta suosittelen ottamaan asiasta selvää. 400ah akuston pystyt hallitseen lämpöjenkin suhteen mutta se on edelleenkin vain 400ah12v. Jos vertaat akustoa 8x180 lyijyakustoon niin valitettavasti ei kyse ole lähellekkään vastaavast kapasiteetista.
Sori että tästä jaappaan mutta en haluaisi kenenkään tuhlaavan rahojaan väärän luulon vuoksi.
Tuossa äkäseen laskin että jos tuon aiemmin mainitsemasi 8x180ah korvaat suoraan li-ion/lifepo akuilla jotka on jotenkin laadukkaita niin hintaa tulee vajaa 20k€. Kyllä siihen rahaan jonkusen lyijyakun ostaa
Asia on minun puolesta selvä enkä halua olla epäkohtelias. Hyvää uutta vuotta ja moikkaillaan tavatessa![]()
Jujuhan tässä onkin se että ostetaan laadukkaiden litiumakkujen sijaan pelkästään halpoja lifepo4 kennoja,ja kootaan niistä halpa akku, jolloin se hintaero lyijyakkuun ei olekaan enää niin kummoinen. Eihän niistä halpiskennoista mitään huippuakkua mitenkään saa, mutta jos ne kennot ei ole ihan totaalisusia (kuten eivät yleensä ole), niin ne ovat helposti parempia kuin kömpelöt lyijyakut.
Asiasta selvää ottaminenhan tämä foorumikeskustelukin osaltaan on.

- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Kirjasto sisu
No ei kyllä noin paljoa maksa millään. Tai ehkä jos kenno kerrallaan ostaa jostain "varaosana"? 12V 8*180Ah on noin 17kWh. 16000eurolla saa kaupasta hakea uuden Seat Miin jossa on 37kWh litium-akku, siitähän pikkuvaivalla purkaa akun bussikäyttöön ja jää vielä 20ke:stä rahaa ylikin?
Re: Kirjasto sisu
Kyllähän se nyt maksaa, jos esim käy kaupasta vaan hakemassa vaikka victron energyn akkuja.Zuikkis kirjoitti: ↑04 Tammi 2021 15:51No ei kyllä noin paljoa maksa millään. Tai ehkä jos kenno kerrallaan ostaa jostain "varaosana"? 12V 8*180Ah on noin 17kWh. 16000eurolla saa kaupasta hakea uuden Seat Miin jossa on 37kWh litium-akku, siitähän pikkuvaivalla purkaa akun bussikäyttöön ja jää vielä 20ke:stä rahaa ylikin?
Esim 9kpl 160Ah akkua maksaa 18360e (sunwindistä katoin, eka kauppa hakutulos), mutta eihän nuo nyt ole mitenkään keskenään vertailukelpoisia tuotteita.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Victronilla maksaa se merkki, tuskin siellä mitään kultaa sisällä on
Electrotori näyttää myyvän ainoana Winstonin lefopo4 kennoja suomalainen verkkokauppa. 90ah akku oli 150€/kenno eli jos 16 pitäis olla niin ei ole halpa sekään, mutta siinä on kate kohdallaan
Electrotori näyttää myyvän ainoana Winstonin lefopo4 kennoja suomalainen verkkokauppa. 90ah akku oli 150€/kenno eli jos 16 pitäis olla niin ei ole halpa sekään, mutta siinä on kate kohdallaan
Re: Kirjasto sisu
Joo, mutta ei tuo Victron valmistajana sen kalliimpi ole kuin muutkaan laatuvalmistajana tunnetut. Nuo varmasti laadukkaat ovat kalliita. Toisaalta, ehkä silloin pitäisi verrata niitä hintoja nimenomaan Victronin lyijyakkuun, ei nekään ole halpoja.
Ja onhan tuo avoin lyijyhappoakku selvästi edullisempi, ja jos akkusähkön takana ei ole kuin muutama valo ja lämppärin ohjaus, niin eihän noissa litiumakuissa mitään järkeä ole. Vasta isommat virrat kääntävät sitä etua litiumakun suuntaan. Mulla se merkittävä tekijä on sähköliesi. Alijänniteraja pitää säätää melko alas jos aikoo lyijyakuista pidempiä aikoja vertillä kiskoa. Toinen syy on lataus. Jos on n. 5kW 24V litiumakusto, mä voin ladata sen 250A generaattorilla tunnissa täyteen 1C latauksella. Lyijyakustolla tuo ei onnistu, vaan se genis huutaa monta tuntia, tietysti suurimman osan ajasta vajaateholla, jonka lisäksi se lyijyakku ei oikein pidä siitä jos ei lataa sitä täyteen.
Joo, ei se litiumakkukaan niin nopeasti ihan sitä viimeistä 15% lataa, mutta se ei myöskään ole moksiskaan jos jätän sen viimeisen 15% lataamatta, itseasiassa vaan tykkää siitä, toisin kuin lyijyakku, joka menee pikemminkin pilalle siitä.
Ja onhan tuo avoin lyijyhappoakku selvästi edullisempi, ja jos akkusähkön takana ei ole kuin muutama valo ja lämppärin ohjaus, niin eihän noissa litiumakuissa mitään järkeä ole. Vasta isommat virrat kääntävät sitä etua litiumakun suuntaan. Mulla se merkittävä tekijä on sähköliesi. Alijänniteraja pitää säätää melko alas jos aikoo lyijyakuista pidempiä aikoja vertillä kiskoa. Toinen syy on lataus. Jos on n. 5kW 24V litiumakusto, mä voin ladata sen 250A generaattorilla tunnissa täyteen 1C latauksella. Lyijyakustolla tuo ei onnistu, vaan se genis huutaa monta tuntia, tietysti suurimman osan ajasta vajaateholla, jonka lisäksi se lyijyakku ei oikein pidä siitä jos ei lataa sitä täyteen.
Joo, ei se litiumakkukaan niin nopeasti ihan sitä viimeistä 15% lataa, mutta se ei myöskään ole moksiskaan jos jätän sen viimeisen 15% lataamatta, itseasiassa vaan tykkää siitä, toisin kuin lyijyakku, joka menee pikemminkin pilalle siitä.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Onko sulla lifepo akut autossa ?Jule kirjoitti: ↑04 Tammi 2021 19:04 Joo, mutta ei tuo Victron valmistajana sen kalliimpi ole kuin muutkaan laatuvalmistajana tunnetut. Nuo varmasti laadukkaat ovat kalliita. Toisaalta, ehkä silloin pitäisi verrata niitä hintoja nimenomaan Victronin lyijyakkuun, ei nekään ole halpoja.
Ja onhan tuo avoin lyijyhappoakku selvästi edullisempi, ja jos akkusähkön takana ei ole kuin muutama valo ja lämppärin ohjaus, niin eihän noissa litiumakuissa mitään järkeä ole. Vasta isommat virrat kääntävät sitä etua litiumakun suuntaan. Mulla se merkittävä tekijä on sähköliesi. Alijänniteraja pitää säätää melko alas jos aikoo lyijyakuista pidempiä aikoja vertillä kiskoa. Toinen syy on lataus. Jos on n. 5kW 24V litiumakusto, mä voin ladata sen 250A generaattorilla tunnissa täyteen 1C latauksella. Lyijyakustolla tuo ei onnistu, vaan se genis huutaa monta tuntia, tietysti suurimman osan ajasta vajaateholla, jonka lisäksi se lyijyakku ei oikein pidä siitä jos ei lataa sitä täyteen.
Joo, ei se litiumakkukaan niin nopeasti ihan sitä viimeistä 15% lataa, mutta se ei myöskään ole moksiskaan jos jätän sen viimeisen 15% lataamatta, itseasiassa vaan tykkää siitä, toisin kuin lyijyakku, joka menee pikemminkin pilalle siitä.
Re: Kirjasto sisu
Ei. Kuten jo "alussa" mainitsin, ne on kovasti tarkoituksena.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Nyt ne ois putkihommat tehty, ois lämmönvaihdikii jos lämmintä vettä haluaa
- Liitteet
-
- IMG_20210417_131810305_HDR_copy_600x800.jpg (105.19 KiB) Katsottu 10975 kertaa
-
- IMG_20210417_131717371_copy_600x800.jpg (127.95 KiB) Katsottu 10975 kertaa
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Taas sais siivota
- Liitteet
-
- IMG_20210417_175143527_HDR_copy_600x800.jpg (108.77 KiB) Katsottu 10974 kertaa
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Kirjasto sisu
Punanensisu kävi eilen hakemassa Tupoksesta motivaatiota, alkoi tapahtua 
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340