Päätettiin pojan kanssa tehdä yhteisprojektina bussista matkailuauto. Nyt olis Volvo aihio kotipihalla. Pitää alkaa tutkimaan mitä korjaustöitä autolle pitää tehdä. Sovitella omat muutosvisiot sen mukaan mitä enää kehdataan tai raskitaan tehdä
Pitää alkaa tutkimaan näitä palstoja, täältä varmaan löytyy minkälaisia puhdas / harmaavesisäiliöratkaisuja kannattaa tehdä. Näyttää nuo mahurin ruumatilat olevan aika rajallisia, kun miettii mitä kaikkea sinne olisi välttämätöntä saada mahtumaan.
Niin mitähän se välttämättömyys on.
Ensimmäinen iso ongelma ratkesi. Auto ostettiin vaihteistovikaisena ja korjauskustannuksen suuruuteen liittyi isohko riski. Otettiin pojan kanssa aamulla laatikko auki ja todettiin että yksi ruuvi on siirtäjäpaketista ollut löysällä ja aiheuttanut paineilmasylinterin osan murtumisen. Volvolla korjaussarja maksoi 300 euroa. Vaihdettiin osat ja testatessa i-shift tuntuu löytävän kaikki vaihteet. (Säästyi rahaa parempaan jääkaappiin)
seepra kirjoitti: ↑05 Heinä 2022 23:32
Mulla on sitten tuota Carruksen EN 1.4003 -pfofiilia tuossa jemmassa. Vaikeahkoa löytää kaupoista.
Missäpäin sinulla on materiaalia?
Meillä on suunnitelmissa tehdä autotalli perään ja korotus päälle. Ikäänkuin bussin peräpää olisi DD puolesta välistä taaksepäin. Sellaisiahan on ihan tehdastekoisiakin mutta ei ny sattunut sellaista aihiota ittelle. Profiilia siis menee jos projekti etenee suunnitelman mukaan.
Vielä pitää ihmetellä ja etsiä vikoja tuosta aihiosta. Jotenki ihmetyttää miksi se ei kellekkään muulle oo kelvannu, kun pitkään on myynnissä ollu.
Mulla on ylijäänyttä RST-putkea Vaajakoskella, just tuohon 1.4003:een hitsailtiin muutokset sillä. Jos 40x40x2 mm sopii tarkoituksiin niin saa hakea edullisesti pois.
Tuohon pitkään myyntiaikaan saattaa liittyä tuo vaihteistovika? Jos ehjiäkin on ollut myynnissä, täytyy ostajalla olla jotain muita syitä (tunnesyitä) auton ostoon kuin kunto-hinta suhde vaihteistot kuitenkin aika kalliita korjata yleensä.
Esimerkkinä vaikka mun oma, ostin vaihteistovaivaisen. Hajalla scaniasta listahinnaltaan n. 850€ iskari ja n. 1800€ anturi vaihteistosta, iskarin korjasin ite, anturi purkaamolta 300 euroa ja kaks päivää töitä vianhakuun ja remontointiin. Si ku viel pisti uudet työ ja tehostinsylinterit kytkimelle, enään pitäs kytkinputki uusia että ilma pysyis ulkona. Korjaamon arvio oli että uudet kytkin ja vaihteisto, sitä hintaa en ees halunnu tietää
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
seepra kirjoitti: ↑05 Heinä 2022 23:32
Mulla on sitten tuota Carruksen EN 1.4003 -pfofiilia tuossa jemmassa. Vaikeahkoa löytää kaupoista.
Missäpäin sinulla on materiaalia?
Meillä on suunnitelmissa tehdä autotalli perään ja korotus päälle. Ikäänkuin bussin peräpää olisi DD puolesta välistä taaksepäin. Sellaisiahan on ihan tehdastekoisiakin mutta ei ny sattunut sellaista aihiota ittelle. Profiilia siis menee jos projekti etenee suunnitelman mukaan.
Vielä pitää ihmetellä ja etsiä vikoja tuosta aihiosta. Jotenki ihmetyttää miksi se ei kellekkään muulle oo kelvannu, kun pitkään on myynnissä ollu.
No se on täällä Limingassa. Voi oll turhan kaukana.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
seepra kirjoitti: ↑05 Heinä 2022 23:32
Mulla on sitten tuota Carruksen EN 1.4003 -pfofiilia tuossa jemmassa. Vaikeahkoa löytää kaupoista.
Missäpäin sinulla on materiaalia?
Meillä on suunnitelmissa tehdä autotalli perään ja korotus päälle. Ikäänkuin bussin peräpää olisi DD puolesta välistä taaksepäin. Sellaisiahan on ihan tehdastekoisiakin mutta ei ny sattunut sellaista aihiota ittelle. Profiilia siis menee jos projekti etenee suunnitelman mukaan.
Vielä pitää ihmetellä ja etsiä vikoja tuosta aihiosta. Jotenki ihmetyttää miksi se ei kellekkään muulle oo kelvannu, kun pitkään on myynnissä ollu.
No se on täällä Limingassa. Voi oll turhan kaukana.
No ei välttämättä. Asun Vantaalla, käyn kuitenkin useasti Rovaniemellä. Viimeksi tulin eilen kärry perässä, se tosin oli täynnä, joten nyt ei olisi mahtunut mukaan. Käyn vielä kesän aikana pari kertaa autolla Rovaniemellä.
Nyt olis vihdoin Volvo vuosikatsastettu ja muutoskatsastettu matkailuautoksi. Nyt voi varsinainen projekti alkaa, materiaalien hankintaan menee varmaan jokunen kuukausi. No eipä nuo suunnitelmatkaan ihan valmiita ole. Mikähän näissä B12M busseissa on kun ne haluaa hyytyä katsastuskonttorin sisälle. Tästä meidän bussista lensi ilimat pihalle kesken katsastuksen kun peruutuskameran luukun paineilmaventtiilistä irtos putki. Onneksi putken sai kiinni ja katsastuksen sai tehtyä loppuun.