Ei ole sen syvällisemmin tutkittu. Vahvin epäilys sen vaurioituneen sylinteriputken halkeamien. Täytyy katsoa löytyisikö inspiraatiota jostain, että purkais tuon vanhan moottorin ja tutkis tarkemmin. Kiinostais kyllä selvittää mutta aika on kortilla. Ehkä joskus.
Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Aina välillä olen tehnyt muistiinpanoja tuonne blogiin. Siellä on juttua viime talven ruosteremonteista ja vähän muustakin sen jälkeen tapahtuneesta. Viimeisimpänä moottorin vaihdosta.
Kuljettajan penkin vaihdoin viimeisimpänä projektina. Varmaan saman verran tietä nähneeseen kuin alkuperäinenkin, mutta on se kuitenkin tältä vuosituhannelta. Nyt on menossa akkukotelon ehjääminen. Oli sen verran happamassa kunnossa, että ajattelin korjata ennen kuin menen yrittämään leimaa. Onpahan katsurilla yksi pottuilun aihe vähempänä.
Niin ja igstäkin löytyy
#iigori_volvob10m
Kuljettajan penkin vaihdoin viimeisimpänä projektina. Varmaan saman verran tietä nähneeseen kuin alkuperäinenkin, mutta on se kuitenkin tältä vuosituhannelta. Nyt on menossa akkukotelon ehjääminen. Oli sen verran happamassa kunnossa, että ajattelin korjata ennen kuin menen yrittämään leimaa. Onpahan katsurilla yksi pottuilun aihe vähempänä.
Niin ja igstäkin löytyy

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Sattuneesta syystä ei ole oikein joutanut panostamaan sisustus hommiin. Vienyt nuo ruosteremontit ja moottorin vaihdot sen ajan, minkä olisi mielummin käyttänyt asumisviihtyvyyden parantamiseen.
Joku viikko takaperin otin projektiksi wc/suihkukopin rakentamisen ja siinä sitä on hommaa riittänyt niin, että kiire taas tulee, jos meinaa tälle kesää jossain edes käydä. Keskiovi on todettu meidän käytössä kohtuullisen turhaksi joten sille kohdalle aloin muokkaamaan kyseistä koppia. Tämä tietenkin aiheutti sen, että takaovesta takaseinään koko se puoli meni uusiksi. Tällä hetkellä menossa jo kasaan päin.
Blogissa aina välillä jotain tästäkin.
Joku viikko takaperin otin projektiksi wc/suihkukopin rakentamisen ja siinä sitä on hommaa riittänyt niin, että kiire taas tulee, jos meinaa tälle kesää jossain edes käydä. Keskiovi on todettu meidän käytössä kohtuullisen turhaksi joten sille kohdalle aloin muokkaamaan kyseistä koppia. Tämä tietenkin aiheutti sen, että takaovesta takaseinään koko se puoli meni uusiksi. Tällä hetkellä menossa jo kasaan päin.
Blogissa aina välillä jotain tästäkin.
-
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 06 Kesä 2022 12:17
- Truck: Volvo B12M 9700H
- Location: Vantaa
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 502
Löytyykö jostain keskusteluketjusta kuvia Jäämeri expressin laitesijoittelusta?Lahti32 kirjoitti: ↑13 Kesä 2018 23:43 Käy katsomassa joskus mun Jäämeri Expressiä miten tungetaan matalampaan koriin moottorista seuraavaan luukkuun 900 litran septitankit, 300 litran vesitankit, 6kpl akkuja, 2kpl kaasupulloja, invertteri, keskuspölynimuri, akkulaturi ja vesipumppu. Kaikki sopii mutta tilaa ei passaa törsätä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 502
Ei löydy mutta siinä on nykyään 600 litran vesitankit ja automaattigeneraattori sekä suuremmaksi rakennettu tavaratila. Vielä on vapaitakin kolosia siellä täällä.Takapenkkiläinen kirjoitti: ↑03 Heinä 2022 10:37Löytyykö jostain keskusteluketjusta kuvia Jäämeri expressin laitesijoittelusta?Lahti32 kirjoitti: ↑13 Kesä 2018 23:43 Käy katsomassa joskus mun Jäämeri Expressiä miten tungetaan matalampaan koriin moottorista seuraavaan luukkuun 900 litran septitankit, 300 litran vesitankit, 6kpl akkuja, 2kpl kaasupulloja, invertteri, keskuspölynimuri, akkulaturi ja vesipumppu. Kaikki sopii mutta tilaa ei passaa törsätä
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Jahas. Murheet sen kuin jatkuu. Joissain ketjussa mainitsinkin, että sammui kesken sisä siivouksen tyhjäkäynnillä ja sen jälkeen ei ole yrittänytkään käyntiin. Tämä sattui siis hiihtolomaviikolla jo. Piti lähteä käymään mäenlaskuhommissa mutta Iigorilla se reissu jäi tekemättä.
Tähän mennessä tutkittua: Siirtopumppu. Tavaraa tulee kun pumppaa tai starttaa. Vaihdoin silti vanhasta koneesta toimivana puretun pumpun. Ei vaikutusta. Olisiko nuo molemmat rikki? Tuskin.
Ajoitusta tutkittu myös. Vauhtipyörältä 24 asteeseen ja pumpun akselilta merkit kohdalleen pumppuun nähden. Yhden asentajan mukaan oli varttikierroksen pielessä. Ei vaikutusta ja en löytänyt syytä miksi olisi yhtäkkiä ajoitus muuttunut. Kuulemma löysää joskus pumpun ja koneen välinen akseli koneenpuolelta mutta ei kyllä mikään viitannut siihen, että olisi nyt päässyt pyörähtämään. No nyt ajoitus on todennäköisesti oikeasti pilelessä.
Sellaisen huomion tein, että koneen päällä oleva sammutin on kokoajan päällä jos vaan autossa on paineet. Eli mikä tuota ohjaa? Saako samasta paikasta käskyn sähköpäälle ja sammutin on kokoajan päällä??? Mutta sitten taas startatessa kun löysää suutinputkea, niin tulee polttoainetta. Jos sammutin olisi päällä, niin ei kait pitäisi tulla!
Suutuspäissäni raapasin sähköpäänkin vielä irti ja mittailin vastusarvoja täältä löytyneen youtube videon ohjeilla.https://www.youtube.com/watch?v=hPA0LxK_G2E Pientä heittoa on videolla mitattuihin uusiin osiin verrattuna mutta nyt pitäisi tietää, että onko nuo toleranssissa? Eniten heittää pyörintänopeus sensori. Uudessa 1017 ohmia ja minulla mitattuna 857. Muut on niin lähellä uuden arvoja, että todennäköisesti on ohjearvoissa vaikka en niitä tiedäkkään.
Tällainen sekalainen sepustus. En tiedä mitä seuraavaksi keksisi? Järki lähtee.
Tähän mennessä tutkittua: Siirtopumppu. Tavaraa tulee kun pumppaa tai starttaa. Vaihdoin silti vanhasta koneesta toimivana puretun pumpun. Ei vaikutusta. Olisiko nuo molemmat rikki? Tuskin.
Ajoitusta tutkittu myös. Vauhtipyörältä 24 asteeseen ja pumpun akselilta merkit kohdalleen pumppuun nähden. Yhden asentajan mukaan oli varttikierroksen pielessä. Ei vaikutusta ja en löytänyt syytä miksi olisi yhtäkkiä ajoitus muuttunut. Kuulemma löysää joskus pumpun ja koneen välinen akseli koneenpuolelta mutta ei kyllä mikään viitannut siihen, että olisi nyt päässyt pyörähtämään. No nyt ajoitus on todennäköisesti oikeasti pilelessä.
Sellaisen huomion tein, että koneen päällä oleva sammutin on kokoajan päällä jos vaan autossa on paineet. Eli mikä tuota ohjaa? Saako samasta paikasta käskyn sähköpäälle ja sammutin on kokoajan päällä??? Mutta sitten taas startatessa kun löysää suutinputkea, niin tulee polttoainetta. Jos sammutin olisi päällä, niin ei kait pitäisi tulla!
Suutuspäissäni raapasin sähköpäänkin vielä irti ja mittailin vastusarvoja täältä löytyneen youtube videon ohjeilla.https://www.youtube.com/watch?v=hPA0LxK_G2E Pientä heittoa on videolla mitattuihin uusiin osiin verrattuna mutta nyt pitäisi tietää, että onko nuo toleranssissa? Eniten heittää pyörintänopeus sensori. Uudessa 1017 ohmia ja minulla mitattuna 857. Muut on niin lähellä uuden arvoja, että todennäköisesti on ohjearvoissa vaikka en niitä tiedäkkään.
Tällainen sekalainen sepustus. En tiedä mitä seuraavaksi keksisi? Järki lähtee.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
EDC konehan ei sammu normaalisti sillä erillisellä sammuttimella, vaan tietokone kääntää syötön pois. Sitä en tiedä miksi se mokoma sammutin siellä on. Tai tämä siis omaa 94 mallista ihmetelleenä.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Kuulemma tuo sylinteri toimii silloin kun painetaan pakokaasujarrua, niin katkaisee syötön. Täältä foorumilta löysin tiedon, että DH10A koneessa ajoitus olisi 24 astetta. No netin syövereistä löysin sitten tällaisen.

Ei ole kyllä mitään hajua, että mikä tehoversio minulla on. Epäilen, että menee tuohon 245,285, 360 sarjaan mutta niinhän tässä on epäilty jo paljon muutakin.
Eli todennäköisesti ajoitus oli oikein mutta nyt se on pielessä. 
Ei ole kyllä mitään hajua, että mikä tehoversio minulla on. Epäilen, että menee tuohon 245,285, 360 sarjaan mutta niinhän tässä on epäilty jo paljon muutakin.

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Sillä ei nyt ole sen käynnistymisen kannalta (negatiivistä) merkitystä vaikka sinne olisi 24° ennakko väännetty, tosin käy vähän karkeasti. Jos lähtee ajamaan ja se antaa 20° lisää ennakkoa, niin ei ole välttämättä hyvä.
Jos se ilmasolenoidi työntää sammutinta päälle, niin ottaa sen solenoidin sieltä irti, samoin siellä lienee jokin vaijerisysteemi jolla sammutten saa pakotettua päälle, aloittaa nyt sillä että varmistaa ettei ulkoinen sammutin pilaa käyntiin lähtöä.
Pakokaasujarrun ei pitäisi toimia noin, koska se EDC tietokone hallitsee myös pakokaasujarrua, mutta esim hidastin voi kyllä komentaa ilmalla sammutinta.
Jos se ilmasolenoidi työntää sammutinta päälle, niin ottaa sen solenoidin sieltä irti, samoin siellä lienee jokin vaijerisysteemi jolla sammutten saa pakotettua päälle, aloittaa nyt sillä että varmistaa ettei ulkoinen sammutin pilaa käyntiin lähtöä.
Pakokaasujarrun ei pitäisi toimia noin, koska se EDC tietokone hallitsee myös pakokaasujarrua, mutta esim hidastin voi kyllä komentaa ilmalla sammutinta.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Sammuttimen vaijeri ei ole ollutkaan paikoillaan ja tottahan toki otin ilmasolenoidin siten,ettei työnnä sammutinta päälle. Auto kun seisoo jonkin aikaa, että paineet laskee, niin solenoidikin löysää.
Nyt kun syötin sinne ulkoisella kompuralla ilmat, että sain korin ylös ja mahduin alle katselemaan ennakoita, niin silloin se pukkaa (tai pukkaisi jos en estäisi) sammutinta päälle mutta miksi? Mikä bitti siellä EDCllä on poikittain, että se antaa käsyn työntää sen päälle? Siihen pitäisi löytää selvyys.
Nyt kun syötin sinne ulkoisella kompuralla ilmat, että sain korin ylös ja mahduin alle katselemaan ennakoita, niin silloin se pukkaa (tai pukkaisi jos en estäisi) sammutinta päälle mutta miksi? Mikä bitti siellä EDCllä on poikittain, että se antaa käsyn työntää sen päälle? Siihen pitäisi löytää selvyys.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Ei edc pysty siihen mekaaniseen sammuttimeen vaikuttamaan. Tai ei ainakaan mun tietääkseni pysty.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Terve. Mulla kävi vuosi sitten sama homma. Etsi rele nro 3060 ja vaihda se. Hyvin luultavasti vika siinä. Kokeile myös siitä releestä hyppyjohto navasta 3 napaan 10.Mittaa tuleeko virta napoihin 1,3,9,10. Jos vika siinä niin sen releen voi korjata. Siinä on kaksi normirelettä sisällä.
Kato samalla et sulakkeet nro. 45 ja 46 on ehjät
Kato samalla et sulakkeet nro. 45 ja 46 on ehjät
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Btw nuo sulakkeet 45,46 taitavat olla siellä kuskin penkin takana sähköaivon vieressä, eikä sulaketaulussa.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Jep ja tuo rele on myös siinä kuskin penkin takana.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Kiitos näistä. Laitetaan tarkistuslistalle kun seuraavan kerran ehdin asiaan paneutua.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Taas hetki aikaa perehtyä tähän.
Kuljettajan penkintakaa löysin sulakkeet 44 ja 45. Ei muita sulakkeita. Ehyet olivat.
Yhtään relettä ei osunut silmään. Sen verran pieni tila, että tuntuisi se sieltä silmille hyppäävän.
Heittää tuo sulakkeiden numerointikin kun pyydettiin tarkistamaan sulakkeet 45 ja 46. Mitähän seuraavaksi keksisi?
Kuljettajan penkintakaa löysin sulakkeet 44 ja 45. Ei muita sulakkeita. Ehyet olivat.
Yhtään relettä ei osunut silmään. Sen verran pieni tila, että tuntuisi se sieltä silmille hyppäävän.
Heittää tuo sulakkeiden numerointikin kun pyydettiin tarkistamaan sulakkeet 45 ja 46. Mitähän seuraavaksi keksisi?
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Jahas ja rele paikannettu. Sehän onkin vähän isompi mutikka kuin normirele.
Löysin samasta paikasta myös yhden homeisen, olikohan 9 napaisen liittimen ja ajattelin, että toivottavasti helpoimman kautta ja liittimen putsaus poistaisi ongelman. Joko en saanut tarpeeksi hyvin putsattua tai sitten vika ei ollut siinä.
No, jatketaan taas jossain kohtaa tutkimuksia.
Löysin samasta paikasta myös yhden homeisen, olikohan 9 napaisen liittimen ja ajattelin, että toivottavasti helpoimman kautta ja liittimen putsaus poistaisi ongelman. Joko en saanut tarpeeksi hyvin putsattua tai sitten vika ei ollut siinä.
No, jatketaan taas jossain kohtaa tutkimuksia.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
46 on ainakin mulla siellä syylärin vieressä olevassa sähkölootassa, mutta sen sulakkeen kauttahan se virta kulkee vain jos sulake 45 (vai 44?) on palanut.
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Virrat tulee kaikkiin nuihin napoihin ja sulakkeet on ehjät.jama kirjoitti: ↑11 Huhti 2023 23:27 Terve. Mulla kävi vuosi sitten sama homma. Etsi rele nro 3060 ja vaihda se. Hyvin luultavasti vika siinä. Kokeile myös siitä releestä hyppyjohto navasta 3 napaan 10.Mittaa tuleeko virta napoihin 1,3,9,10. Jos vika siinä niin sen releen voi korjata. Siinä on kaksi normirelettä sisällä.
Kato samalla et sulakkeet nro. 45 ja 46 on ehjät
Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302
Kyllä se vaan pystyy. Kaikenlaisten vaiheiden jälkeen edc vaihdettu ja auto saatu käyntiin. Heti kun ehyt edc oli paikoillaan ja virrat päällä niin ulkoinen sammutin lähti pois päältä.
Ensimmäinen edc oli jostain mistä lie katurista ja alavääntö puuttui kokonaan. Silläkin kuitenkin heitettiin 600 km.n lenkki ja kulkua piisasi kun vaan sai kerättyä vauhtia. Ei ollut rajoitinta tuossa boxissa. Tänään tuli itäosasta seuraava edc ja nyt tuntuisi olevan vetoja. Tästä löytyy taas rajoitinkin. Seuraavaa vikaa odotellessa.