Scania carrus star 701 - 91 k113
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Yks tark ennen isompaa purkamista onko nuo poljin ja työsylinteri parit ettei ole sylinterin halk mitta eroja alkuperäisiin.
( jos poljinsyl halk pienempi tai työsylinterin halk suurempi kuin alkup liike lyhenee )
Ilmaaminen ollut jonkinasteen ongelma pitkä putkilinja, mutta jos paineella tehty pitäis onnistua, testaa kun paineilmat
nollilla poljin ei painu kuin vähän ja ei ole ” pehmeän” ( joustava) tuntuinen on ilmaus onnistunut,
( jos poljinsyl halk pienempi tai työsylinterin halk suurempi kuin alkup liike lyhenee )
Ilmaaminen ollut jonkinasteen ongelma pitkä putkilinja, mutta jos paineella tehty pitäis onnistua, testaa kun paineilmat
nollilla poljin ei painu kuin vähän ja ei ole ” pehmeän” ( joustava) tuntuinen on ilmaus onnistunut,
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Liikkuuko kytkinvipu enemmäm jos isoilla putkareilla tai rengasraudalla avustaa .?
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Alta ei oikein mahdu tongeilla avittamaan liikettä, mut nyt vois todeta että ilmaus on onnistunut, autoa on liikuteltu ja kaikki vaihteet löytyy, ongelma on nyt mielestäni liikkeen lyhyys joka on sen 30mm, säätämällä tangon pituutta laatikon päästä sylinteriltä saa kytkimen irrottamaan niin hyvin että vaihteet lipsahtaa päälle kuin huomaamatta mutta silloin kytkin jää luistamaan reilusti.
Toiseen suuntaan kun säätää eli lyhyemmäksi tankoa niin vaihteet takeltelee koska kytkin ei irroita kunnolla vaan auto pyrkii tasaisella ryömimään eteenpäin vaikka kytkin on pohjassa kun vaihde päällä.
Tuo ääripäiden välinen rajapinta on tangon pituudessa tuolla 30mm liikematkalla noin 2 mm sisällä.
Keskellä tuota aluetta vaihteet löytyy takellellen eikö edes joka kerta ja kytkin luistaa hieman kovemmalla vedolla...
Tulee mieleen että väärä sylinteri on paikallaan, jos liikettä olisi se mainittu 57mm olisi säätöalue huomattavasti laajempi.
Löytyykö keneltäkään mitään numeroa / valmistajaa tuolle sylinterille jossa työntömatka on 57mm?
Kookle ei kerro liikematkoja, samannäkösiä mötiköitä kyllä löytyy mut niitä saa kai eri työntöpituuksilla tai niin mä luulen...
Toiseen suuntaan kun säätää eli lyhyemmäksi tankoa niin vaihteet takeltelee koska kytkin ei irroita kunnolla vaan auto pyrkii tasaisella ryömimään eteenpäin vaikka kytkin on pohjassa kun vaihde päällä.
Tuo ääripäiden välinen rajapinta on tangon pituudessa tuolla 30mm liikematkalla noin 2 mm sisällä.
Keskellä tuota aluetta vaihteet löytyy takellellen eikö edes joka kerta ja kytkin luistaa hieman kovemmalla vedolla...
Tulee mieleen että väärä sylinteri on paikallaan, jos liikettä olisi se mainittu 57mm olisi säätöalue huomattavasti laajempi.
Löytyykö keneltäkään mitään numeroa / valmistajaa tuolle sylinterille jossa työntömatka on 57mm?
Kookle ei kerro liikematkoja, samannäkösiä mötiköitä kyllä löytyy mut niitä saa kai eri työntöpituuksilla tai niin mä luulen...
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Päivitystä sen verran että hain oikeat osanumerot scanialta konalasta sekä ohjeen jossa selviää oikea työntömitta kytkintehostimelle, tosta mun 30mm ei puutu kuin puolet.
Scanian numerolla 374116 löytyy tehostaja joka tuohon kuuluu, nyt tarvii vaan löytää semmonen... Ja harrastaja hintaan, koska uusi maksaa 750 € alv0
Ari tätä lupaili auttaa etsimään, peukut ja varpaat pystyssä odottelen huomista päivää...
Scanian numerolla 374116 löytyy tehostaja joka tuohon kuuluu, nyt tarvii vaan löytää semmonen... Ja harrastaja hintaan, koska uusi maksaa 750 € alv0
Ari tätä lupaili auttaa etsimään, peukut ja varpaat pystyssä odottelen huomista päivää...
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Skuba tarvike tuote vois olla yks vaihtoehto, oma kokemus ovat hintaluokassa alle puolet alkup tuotteesta,
tuolla alkupnumero helpottaa hakua.
Onko putkilinjassa kumiletkuja ne kannattaa tarkistaa onko kunnossa , tark kun järj paine ts kytkin painettu
( oli aikoinaan sisuissa letku jousti eikä työsylinteri liike riittänyt) ehkä ko taaujsessa puttuu iso nestemäärä
ettei tuo ole mahdollista . Varmaankin huomioinut kytkin poljin liikkuu täyden liikkeen ja nesteen siirtoalkaa
heti.
Julen kommenti voi olla ratkaisu , vaiht ong johtuu kytkimestä
tuolla alkupnumero helpottaa hakua.
Onko putkilinjassa kumiletkuja ne kannattaa tarkistaa onko kunnossa , tark kun järj paine ts kytkin painettu
( oli aikoinaan sisuissa letku jousti eikä työsylinteri liike riittänyt) ehkä ko taaujsessa puttuu iso nestemäärä
ettei tuo ole mahdollista . Varmaankin huomioinut kytkin poljin liikkuu täyden liikkeen ja nesteen siirtoalkaa
heti.
Julen kommenti voi olla ratkaisu , vaiht ong johtuu kytkimestä
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Poljin liikkuu riittävästi ja neste siirtyy heti kun vähän painaa, koko kytkin linjan vedin uusiksi kuparilla ilman väliliitoksia eli letkuja ei ole välissä.
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Maalis 2022 20:21
- Truck: Man / Kiitokori Star
- Location: Lohja
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
AutoDocin "rekka" versio trucks.autodoc.fi tarjoilee tolla orkkis nro:lla tommosta alle 1/10 hintaan :
https://trucks.autodoc.fi/pneumatics/7926046
https://trucks.autodoc.fi/pneumatics/7926046
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Scubalta löytyi, 120€, hain ja vaihdoin, ei liiku vieläkään tarpeeksi 
Autolla pystyy kyllä ajamaan kun vaan säädöt sai hiplattua kohilleen mut ei se hyvä oo, pikemminkin välttävä.
Kun vaihteet menee nätisti päälle ilman mitään rutinoita niin kytkin luistaa ylärekisterissä selvästi, sit kun säätää niin ettei luista niin vaihteet menee rutinan kera hieman tökkimällä päälle 98% yrityksistä.
Saa luvan välttää nyt juhannusreissun, tutkitaan sit lisää... Jos hajoo niin hinataan katiska kotiin, ei oo enempää mitä osaisin asialle tehdä tähän hätään, aikakin loppuu kesken...
Autolla pystyy kyllä ajamaan kun vaan säädöt sai hiplattua kohilleen mut ei se hyvä oo, pikemminkin välttävä.
Kun vaihteet menee nätisti päälle ilman mitään rutinoita niin kytkin luistaa ylärekisterissä selvästi, sit kun säätää niin ettei luista niin vaihteet menee rutinan kera hieman tökkimällä päälle 98% yrityksistä.
Saa luvan välttää nyt juhannusreissun, tutkitaan sit lisää... Jos hajoo niin hinataan katiska kotiin, ei oo enempää mitä osaisin asialle tehdä tähän hätään, aikakin loppuu kesken...
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Tää on nyt korjattu ja kunnossa
.
Kytkimen asetelman jouset oli väsähtänyt, siinä kaiken alku ja loppu.
Uudet hilut sisään ja kas kun auto pelaa niin kuin pitääkin
, tämäkin piti koittaa komponentti kerrallaan paikallistaa ja olihan se työläs, vastaavasti opin paljon uutta ja kytkimen toiminta apulaitteineen on nyt aika tuttua.
Kytkin vaihdettiin alan ammattipajalla, tilan / ajan puutteen takia kotipiha ei ollut nyt vaihtoehto.
Kytkimen asetelman jouset oli väsähtänyt, siinä kaiken alku ja loppu.
Uudet hilut sisään ja kas kun auto pelaa niin kuin pitääkin
Kytkin vaihdettiin alan ammattipajalla, tilan / ajan puutteen takia kotipiha ei ollut nyt vaihtoehto.
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Kytkin remppa on raskaassa kalustossa kyllä sellainen että lähtökohtaisesti kannattaa viedä pajalle. Se on sellainen homma joka on helppo tehdä kun on oikeat välineet, mutta helvetin työläs ilman. (Erotuksena siis remontteihin jotka ovat helvetin työläitä sopivilla välineilläkin, jotka on järkevämpää tehdä itse jos kyvyt riittää)
Re: Scania carrus star 701 - 91 k113
Tervehdys taas, talviseisonnan jälkeen uutta vikaa etsimään 
En siis viekkään autoa tänään leimalle...
Vaihteet ei taas toimi kuten pitäisi.
Käynnistäessä toimii ja kaikki vaihteet menee päälle, minuutin jälkeen alkaa oireilla ja hetken siitä ei löydy mitään pykälää paitsi pakko vaihteet. Vaihde näytössä alkaa kasi kuvio vilkahdella ja hetken päästä se vilkkuu, vilkunta tihenee kunnes kasi palaa kiinteästi, hetki vielä siinä odotellessa alkaa rele piippaamaan, heiluttelu kepistä katkaisee hetkeksi vinkunan... Lopulta rele huutaa yhtä soittoa virheestä kunnes auton sammuttaa, kaikki tää tapahtuu saman kaltaisesti toistaen noin 3 minuutin sisällä käynnistyksestä.
Mekaanisesti olettavasti kunnossa kun alussa kaikki pelaa niinkuin pitääkin, sähkövialta haiskahtaa minusta mutta mistä vikaa alkaisi paikallistaa ?
Jossain maadottaa johto, ehkä mutta mikä toiminto/ anturi/ laite voisi olla kyseessä ?
Talvella autoa käytin ja vähän liikutin eestaas, pelasi silloin vielä ja tässä on tosiaan kytkin remppa tehty jo viime kaudella.
Saa heittää ajatuksia ilmoille mikä olis tänään päivän ratkaisu
Kiirehän ei tietty olisi taas, juhannukseksi piti lähtee liikkeelle... Tää alkaa jo saamaan vähän perinteistä kaikua, jo kolmas vuosi peräkkäin kun johonkin pitäisi lähteä niin aletaankin etsimään vikaa sen sijaan... Aika kuluttava harrastus, mun mielestä.
En siis viekkään autoa tänään leimalle...
Vaihteet ei taas toimi kuten pitäisi.
Käynnistäessä toimii ja kaikki vaihteet menee päälle, minuutin jälkeen alkaa oireilla ja hetken siitä ei löydy mitään pykälää paitsi pakko vaihteet. Vaihde näytössä alkaa kasi kuvio vilkahdella ja hetken päästä se vilkkuu, vilkunta tihenee kunnes kasi palaa kiinteästi, hetki vielä siinä odotellessa alkaa rele piippaamaan, heiluttelu kepistä katkaisee hetkeksi vinkunan... Lopulta rele huutaa yhtä soittoa virheestä kunnes auton sammuttaa, kaikki tää tapahtuu saman kaltaisesti toistaen noin 3 minuutin sisällä käynnistyksestä.
Mekaanisesti olettavasti kunnossa kun alussa kaikki pelaa niinkuin pitääkin, sähkövialta haiskahtaa minusta mutta mistä vikaa alkaisi paikallistaa ?
Jossain maadottaa johto, ehkä mutta mikä toiminto/ anturi/ laite voisi olla kyseessä ?
Talvella autoa käytin ja vähän liikutin eestaas, pelasi silloin vielä ja tässä on tosiaan kytkin remppa tehty jo viime kaudella.
Saa heittää ajatuksia ilmoille mikä olis tänään päivän ratkaisu
Kiirehän ei tietty olisi taas, juhannukseksi piti lähtee liikkeelle... Tää alkaa jo saamaan vähän perinteistä kaikua, jo kolmas vuosi peräkkäin kun johonkin pitäisi lähteä niin aletaankin etsimään vikaa sen sijaan... Aika kuluttava harrastus, mun mielestä.