Näköjään porsivat samat kohdat ja vielä samassa järjestyksessä näissä 208-malleissa. Mutta onhan tuota ajopeleillä ikääkin jo 40 vuotta Tuon oviventtiilin jouduin korjaamaan Skibotnin leirintäalueella kun päästi pahasti paineet alas. Himmennin taas päästi aikanaan toimintasavut Viitasaarella. Sen ohitin kokonaan.
Korjasin omastani (-82) ne molemmat apusimpukat; niissä oli kartiorullalaakerit vastakkain. Olihan ne ruosteessa, mutta olisi voinut tokeentua pelkästään kiristämällä. Ehdin vain pudotella pois koko raidetankosysteemin nivelten vaihtoon. Mutta osat on standardi-kamaa ja uudet laakerit ja stefat eivät olleet hionnan kiroissa. Noita kartiorullalkaakereita on myös kolmiotukivarsissa, jois niihin alkaa tulla klappia.
Jos ei jousisylinterit tai käkkärin pikapoistoventtiili ole alkaneet vuotamaan, niin niihin voi varautua. Molemmat suhinat on sikäli kiusallisia, kun kompuran tuotto on niin pieni, että tuppaa meno loppumaan. Jousisylinterien sisään tulee ruostetta, joka irtoaa ja jää männän tiivisteen väliin, siitä vuoto. Ilmeisesti sama irtoruoste puskee pikapoistoventtiilin kalvon väliin. Jos jousisylinterin vieteri on muuten kunnossa, voi sille männän tiivisteelle yrittää ensiapua. Mutta jousisylinterin avaus on sitten kunkin harkittava omalla tahollaan: siinä voi sattua Juhaa leukaan. Itse tein sen laittamalla kierretangon joka pultin paikalle ja availemalla pikku hiljaa.
Nuo sun kulutuslukemat on kyllä tosi alhaisia ja minä en tuommoisiin pääse.
Heh heh. Pikapoiston olen jo kerran avannut ja puhdistanut.
Olenkin epäillyt että hieman laihalla mennään kun lukemat on aika pieniä. Savua ei tule oikeastaan missään vaiheessa putkesta. Ja ylämäet mennään välillä erittäin rauhallisesti.... eli täytyy alkaa opiskelemaan rivipumpun syötönsäätö.
Olen Alusta asti veikannut, että edellinen omistaja (vanha pappa ja mummo) on säätänyt tai säädättänyt piheyksissään syötöt nolliin
Tuskin sitä kukaan nuukuulsissaan pienelle säätää, koska ei se pieni syöttö kulutusta laske, sen sijaan rauhallisella ajolla on voinut paikat nokeentua sen verran että on pitänyt leimalle säätää syöttö pienelle.
Vapari koneelle saa antaa todella raskaasti kenkää ennen leimaa että mittauksessa putkesta tulee pelkästään tuoretta tavaraa. Sehän on siis pakoputkesta irtoavaa "vanhaa" nokea joka sen leimalla saa yleensä hyppäämään.
Katsoinpa varsin ikivanhan mahurivolvon äänenvaimentimen sisään; ei yhtään nokea. Metallin väriset sisäosat lähes kiiltelivät, pieni harmaa pinta päällä. Hämmästyin, voiko olla tottakaan. Tälle on kaksi syytä; tätä Volvoa on käsketty Norjassa niin paljon että karstaa ei voi olla missään. Toisekseen on ajettu uusiutuvalla Neste My polttoaineella joka savuttaa merkittävästi vähemmän.
Tietenkin normi käytössä tasamailla ja tavallisella savuavalla dieselillä ajettaessa pakoputkikin voi olla reilusti nokea täynnä.
Hellou pitkästä aikaa.
Talvi tuli ja talvi meni. Aika riensi nopeasti kun innostuttiin wintage kelkkahommista. Poika ajoi ekat kilpailut, ja tulevalle kaudelle taidan minäkin alkaa ajamaan. Niistä myöhemmin lisää jos kiinnostaa.
Bussille ei ole tehty hirveitä. Jääkaapin oveen lisättiin salpa. Pysyy ajonaikana kiinni. Ja kun ei ole käytössä niin ei mene kiinni kun jättää salvan oven väliin.
Nyt ollaan Levillä. Huono keli. Sataa räntää oikein urakalla. Tänään uimaan ja huomenna rinteeseen. Sunnuntaina siirrytään ehkä Pallakselle...
Bussi tuli käytettyä leimalla. Nyt saa 2v ajella sen puolesta rauhassa. Jarrupalat tuli laiteltua uudet eteen. Iskarin puslia pitäisi alkaa uusimaan, siitä huomautti jälleen kerran
Nopeusmittari heitti pelaamasta. On ennenkin lakkoillut mutta on itestään alkanut toimimaan. Mutta nyt ei neula nouse. Anturilla on johdot kiinni, sitä epäilin. Pystyisköhän mittariston takaa mittailemaan ajon aikana tuleeko sinne mitään.... täytyy alkaa perehtymään asiaan...
Reissuun lähdettiin. Nopeusmittarin korjaus jäi tulevaisuuteen. Ajetaan navin avustuksella, ja kierroslukumittarin. Eipä muuta ihmeellistä. Öljyt Plus pientä huoltoa ja tarkastuksia. Asensin muutaman usb. Latauspaikan lisää. Keväällä tuli asennettua kiinan ilmalämmitin. Nyt sitä ei kyllä tarvii, tarkenee ilmankin.
Talven mukavuuksia. Joku oli toisesta takarenkaasta lainannut ilmaa, mahtaakohan palauttaa... Kesällä on joutunut kerran laittamaan lisää. Ei tainnut tykätä pakkasista. No, täytyy täyttää ja seurata, onko alkanut vuoto lisääntyä. Onneksi löytyy varapyöriä. Hyvin lähti käyntiin ja nosti paineet. Liikuttelin hieman ja tein lumityöt. Kesää ja uusia reissuja odotellessa. Ehkä vesipuolen päivittämistä seuraavaksi.
Tässä kun näitä kahden auton vikoja on vertailtu, niin on minultakin kerran varastettu ilmat takapyörästä talvella Vika ei kuitenkaan ollut renkaassa eikä venttiilissä vaan vanteessa oli hiushalkeama. Se oli lähtenyt keskiön hitsistä ja edennyt vannetta pikku hiljaa semmoiseen kohtaan, että päästi ilmaa pihalle. Ajamalla se särö tietty etenee, mutta voisko pakkanen jotenkin vaikuttaa ilman pitävyyteen. Muistaakseni oli vanha MAN:in vanne mikä meni alle.
Etuiskarit uusin 6-7 vuotta sitten. Suomen vaimentimelta löytyivät sopivan mittaiset ja oikealla reiällä. Ainoastaan korvake oli hieman kapeampi ja siihen laitoin prikat molemmin puolin. Otin vaimentimet auton etuakselipainon 3.5 ton mukaan, mutta ovat ehkä vähän löysät. Nyt harkitsisin ainakin 4-4.5 ton akselipainon mukaan, mutta ei noita liene erikseen jokaiselle sadalle kilolle.
Vanteet tarkastin kesällä viimeksi. Silloin en huomannut mitään. Onneksi löytyy ainakin kolme vanteellista vararengasta ja pari pelkkää kumia.
Aikoinaan kun hiekkapuhaltelin työkseni asioita, tuli puhallettua kuorma-auton vanteitakin. Silloin oppi puhaltamaan pulttikehän ensimmäiseksi. Joskus ei tarvinnut puhaltaa sen pidemmälle kun huomasi että vanne oli halki.
Lähdettiin ihan kylmiltään pikku juhannusreissulle. Tavarat kyytiin, nesteiden tarkistus ja eikun tienpäälle. Akut uusittiin aikaisemmin. Rovaniemellä tankki täyteen ja kohti Kemijärveä. Tyttö oli viikon Savukoskella mummolassa, sovittiin haku Kemijärvelle. Siitä suunta Kuusamoon. Tiputeltiin enolle muutama rauta tanko. Kuusamosta ei saa enään tiettyjä rautatuotteita. Kätevää kun sai 6m salot käytävälle täysmittaisena. Siitä suunnattiin Oulua kohti 20km. Meillä on mökki siellä. Ajateltiin tehdä pientä remonttia nukkuma-aittaan niin otettiin toinen "mökki" mukaan
"Uusi" takarengas toimii hyvin. Ei vatkaa eikä tärrää.
Vilkun merkkivalo ei ole toiminut. Vian olen paikallistanut releeseen, joka on jonkun korjaajan tekele. Oikeata kun ei ole ollut saatavilla tai on maksanut liikaa. Löysin Ebaystä oikean, eikä maksanut kuin pari kymppiä. Muistaakseni kivijalkaliikkeestä olisi ollut yli 70e. Eilen vaihdoin , ja hienosti vilkkuu.
Tulipa vaihdettua polttoainasuodattimet. 2 kpl. Toinen karkea, toinen hienosuodatin. Lasikupin putsasin myös pumpun kyljestä. Ei ollut juurikaan romua suodattimissa/koteloissa.
Vilkun merkkivalo elää omaa elämää. Kun ei ole valot päällä niin toimii täysin. Kun on valot päällä niin yleensä vilkahtaa kerran, vaikka vilkut on päällä. Muutaman kerran on merkkivalo vilkkunut niin kauan kun on ollut vilkkukin päällä.
Kun vaihdoin suodattimet niin huomasin että venttiilikopan yksi kiinnityspultti oli mennyt poikki. Tässä moottorissa venttiilikoppa toimii myös imusarjana, joten osa ahdoista menee huti... no , ei muuta kuin purkamaan. Samalla kun oli ahtoputket irti niin kurkkasin myös turbon sisään. Se on kunnossa. Kun sain venttiilikopan irti niin tarkistin ja säädin venttiilit. Parissa oli hieman liikaa välystä. Katkennut pultin pätkä irtosi onneksi helposti. Ei muuta kuin putsaus ja kasaus. Nyt on ajettu reilu 600km ja hyvin pelaa.
Kuin kaksi marjaa!
Kävimme viikonloppuna Oloksella laskettelemassa ja muistelin nähneeni tämän kaunokaisen ennenkin, nyt piti oikein ottaa kuva muistoksi.