SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Lisää murheita 11.08.-10)
Alku näyttikin lupaavalta, joten pitihän se johonkin tökätä tämäkin homma.
Kävin aamulla Tampereelta hakemassa uuden kytkinlevyn ja sain kaupanpäälle vielä toiset uudet kitkapinnat, näillä saan korjattua vanhan levyn varalevyksi. Levyt ovat vielä oikein kunnon vanhaa varastoa ja tehty asbestista..
Takaisin päästyäni tarkastelin tarkemmin vauhtipyörää sekä paine-asetelmaa ja huomasin niiden olevan täynnä pieniä hiushalkeamia. Kytkin on siis poltettu oikein kunnolla jossain vaiheessa ja nyt kun autoon saatiin lisää tehoa se antautui lopullisesti. Kytkin ei luultavasti ole pitänyt läheskään koko pinta-alaltaan, palamisjäljistä päätellen. Asetelma on rungoltaan ja jousiltaan muuten hyvässä kunnossa.
Kysyin uutta asetelmaa Sisu-korjaamolta ja sellaisen olisi saanutkin vielä, hintaa osalla olisi 400€. Kotiin päästyäni tein soittokierroksen muutamaan paikkaan ja lopulta löysin korvaavat osat Jalasjärveltä Kauppilan autohajottamosta. Näillä näkymin käyn hakemassa ne huomenna heti aamusta jotta niitä pääsisi vielä asentamaan iltapäivällä.
Palailen asiaan huomenissa.
Kävin aamulla Tampereelta hakemassa uuden kytkinlevyn ja sain kaupanpäälle vielä toiset uudet kitkapinnat, näillä saan korjattua vanhan levyn varalevyksi. Levyt ovat vielä oikein kunnon vanhaa varastoa ja tehty asbestista..
Takaisin päästyäni tarkastelin tarkemmin vauhtipyörää sekä paine-asetelmaa ja huomasin niiden olevan täynnä pieniä hiushalkeamia. Kytkin on siis poltettu oikein kunnolla jossain vaiheessa ja nyt kun autoon saatiin lisää tehoa se antautui lopullisesti. Kytkin ei luultavasti ole pitänyt läheskään koko pinta-alaltaan, palamisjäljistä päätellen. Asetelma on rungoltaan ja jousiltaan muuten hyvässä kunnossa.
Kysyin uutta asetelmaa Sisu-korjaamolta ja sellaisen olisi saanutkin vielä, hintaa osalla olisi 400€. Kotiin päästyäni tein soittokierroksen muutamaan paikkaan ja lopulta löysin korvaavat osat Jalasjärveltä Kauppilan autohajottamosta. Näillä näkymin käyn hakemassa ne huomenna heti aamusta jotta niitä pääsisi vielä asentamaan iltapäivällä.
Palailen asiaan huomenissa.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Lisä murheita 11.08.-10)
Vauhtipyörät on aina pienillä halkeamilla ja urilla, ne ei merkitse mitään.
Paineasetelma kannattaa aina kytkinremontissa uusia.
Paineasetelma kannattaa aina kytkinremontissa uusia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikko paikallaan 12.08.-10)
Noudatin neuvoa ja kävin kysymässä toisen lausunnon toiselta kuorma-auto korjaamolta. Siellä todettiin vauhtipyörän olevan viellä ihan korjattavissa ja veinkin sen koneistamolle, jossa pinnasta sorvattiin pieni siivu pois. Kaikkia halkeamia ei tietenkään saatu pois, mutta osan ainakin ja nyt pinta on sentään tasainen. Ja bonuksena ei tarvinnut lähteä hakemaan toista vauhtipyörää Jalasjärveltä, se olisi ollut n.600km reissu.Puu Tiainen kirjoitti:Vauhtipyörät on aina pienillä halkeamilla ja urilla, ne ei merkitse mitään.
Paineasetelma kannattaa aina kytkinremontissa uusia.
Seuraavaksi kävin tilaamassa uuden paineasetelman Sisu-korjaamolta, mutta koska toimitus olisi mennyt huomiselle päivälle näin parhaaksi noutaa sen itse Örumin varastolta Helsingistä.
Helsingistä palattuani painelin tallille asennus hommiin. Sain laatikon paikalleen, mutta ajokunnossa auto ei vielä ole. Huomiselle jäi vielä kardaanin ja pakoputken asennus. Onhan muuten melkoinen operaatio painia yksin tuon kokoinen vaihdelaatikko paikalleen. Jo pelkästään vauhtipyörän ja paineasetelman nostamisessa paikalleen saa tämän kokoinen "antibodari" tehdä töitä ihan tosissaan. Työasennot kun eivät olleet niitä parhaimpia..
Ps. Reddewil, unohdin sitten merkitä sen kardaanin asennon

Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikko paikallaan 12.08.-10)
yksinkö pistit takaisinkin laatikon? Eihän se miesvoimalla mene vaan hyvällä kekseliäisyydellä.... Reippaasti edistyy kytkinremppa!
Tulevaisuus on sähköinen
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikko paikallaan 12.08.-10)
Yksin tuli laitettua, laatikko oli lavojen päällä koko remontin ajan. Oli vain vedettynä muutaman kymmenen senttiä taaksepäin eli sen verran mitä oli tilaa laatikon ja perän väissä. Tästä johtuen työasennot olivat aika ilkeitä. Onneksi auto on niin korkea alustaltaan, että moottorin vieressä pystyy istumaan melkein selkä suorana.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikko paikallaan 12.08.-10)
No kyllä tosiaan tapahtuu vauhdilla
Tietääpä kenet pyytää talkoisiin jos tulee tarve




Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Valmis!
Tänään ohjelmassa ei ollut muuta kuin kardaanin ja pakoputken kiinnitys. Tämän jälkeen kävin koeajolla ja totesin kaiken toimivan niin kuin pitää. Kytkin ei luistanut eikä kardaanikaan tunnu täristävän.
Nyt jälkikäteen ajatellen olen tyytyväinen etten käyttänyt vanhaa asetelmaa tai käynyt ostamassa käytettyä tilalle vaikka rahaa paloikin enemmän kuin alunperin ajateltiin. Ja vaikka vauhtipyörä ei ole virheetön on se nyt ainakin parempi kuin alunperin.
.
Koskas Jokelassa alkaa tapahtumaan bussien rakentelua?
Tänään ohjelmassa ei ollut muuta kuin kardaanin ja pakoputken kiinnitys. Tämän jälkeen kävin koeajolla ja totesin kaiken toimivan niin kuin pitää. Kytkin ei luistanut eikä kardaanikaan tunnu täristävän.
Nyt jälkikäteen ajatellen olen tyytyväinen etten käyttänyt vanhaa asetelmaa tai käynyt ostamassa käytettyä tilalle vaikka rahaa paloikin enemmän kuin alunperin ajateltiin. Ja vaikka vauhtipyörä ei ole virheetön on se nyt ainakin parempi kuin alunperin.
Ja minä kun tuskailin jossain vaiheessa kun ei homma tunnu edistyvän. Operaatio olisi ollut valmis jo keskiviikko iltana jos tuota uutta asetelmaa tai vauhtipyörää olisi tarvinnut alkaa etsimään. Nopeus on niin suhteelinen käsiteBussiton kirjoitti:No kyllä tosiaan tapahtuu vauhdillaTietääpä kenet pyytää talkoisiin jos tulee tarve
![]()

Koskas Jokelassa alkaa tapahtumaan bussien rakentelua?
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Vauhtipyörän pinta saa käytännössä olla vaikka kuinka huono, eikä sitä huomaa kytkimen toiminnassa mitenkään.
Mutta jos siinä on liikaa heittoa tai siellä on rasvaa, silloin se kyllä ravistaa.
Mutta jos siinä on liikaa heittoa tai siellä on rasvaa, silloin se kyllä ravistaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Scania-Vanhool
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
- Truck: SCANIA K112
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Tuo vauhtipyörän räjähdys on ihan tunnettu ilmiö kilpa peleissä
Tuota paineasetelman esikireyttä joutuu usein sovittelemaan mikäli "vakio" kytkimellä siirretään isompia voimia.. raja siinäkin tulee vastaan... Kolme kupari kiekkoa hitsaantuneena yhdeksi limpuksi ei luista 


Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Onhan se jo vähän nytkähtänyt
ikkunoihin on laitettu kalvoja 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Ei näissä kilpapeleissä, kierrokset, alle 2krpm ja kiekkoa ei olla sorvattu kevyeksi, vaan painaa varmaan melkolailla =)Scania-Vanhool kirjoitti:Tuo vauhtipyörän räjähdys on ihan tunnettu ilmiö kilpa peleissä![]()
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Kerran paukahti mersun O 307:sta paineasetelma motarilla täydestä laukasta.
Useamman kilon palasia lensi lattian ja lattialuukun läpi matkustamoon. Hattuhyllylläkin oli metalliromua, kuin raatteella. Tuho oli aikas totaalinen.
Onneksi matkustajia ei ollu kyydissä.
Useamman kilon palasia lensi lattian ja lattialuukun läpi matkustamoon. Hattuhyllylläkin oli metalliromua, kuin raatteella. Tuho oli aikas totaalinen.
Onneksi matkustajia ei ollu kyydissä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Oli kyllä hankala asia toi vauhtipyörä. Ongelmana on se kun oikeastaan kaikki kokemukset autojen tekniikasta on henkilöautojen kanssa niin on hankala tietää mikä on normaalia raskaassa kalustossa. Jos minulla olisi ollut samannäköinen vauhtipyörä pikkuautossa olisin vaihtanut sen saman tien, ihan niin kuin tässäkin ajattelin ensin tehdä.
Tässä tapauksessa taas Puutiainen sanoi tuon olevan normaalia mutta ei ollut nähnyt kyseistä osaa, yksi korjaamo ei kommentoinut asiaa oikein mitenkään ja toinen taas sanoi halkeilun olevan normaalia ja ohjasi sitten osan kanssa koneistamolle. En mitannut pyörää ennen koneistamolle menoa joten en tiedä sen paksuutta, mutta eivät he ottaneet pinnasta pois kuin sen verran, että saivat sen tasaiseksi. Läheskää kaikkia helkeamia ei saatu pois, eikä olisikaan saatu pois ilman rajua sorvausta. Silloin tuloksena olisi ollut race-osa, ainakin painon puolesta
.
Nyt remontti on tehty ainakin omasta mielestäni kunnolla eikä sitä tarvitse tehdä vähän ajan päästä uudestaan. Luultavasti vika olisi uusinut kohta uudestaan jos en olisi koneistanut vauhtipyörää ja ostanut uutta asetelmaa.
Tässä tapauksessa taas Puutiainen sanoi tuon olevan normaalia mutta ei ollut nähnyt kyseistä osaa, yksi korjaamo ei kommentoinut asiaa oikein mitenkään ja toinen taas sanoi halkeilun olevan normaalia ja ohjasi sitten osan kanssa koneistamolle. En mitannut pyörää ennen koneistamolle menoa joten en tiedä sen paksuutta, mutta eivät he ottaneet pinnasta pois kuin sen verran, että saivat sen tasaiseksi. Läheskää kaikkia helkeamia ei saatu pois, eikä olisikaan saatu pois ilman rajua sorvausta. Silloin tuloksena olisi ollut race-osa, ainakin painon puolesta

Nyt remontti on tehty ainakin omasta mielestäni kunnolla eikä sitä tarvitse tehdä vähän ajan päästä uudestaan. Luultavasti vika olisi uusinut kohta uudestaan jos en olisi koneistanut vauhtipyörää ja ostanut uutta asetelmaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Jos on asiasta epävarma, kannattaa tehdä kuten teit, varman päälle.
En tosiaan tiedä missä kunnossa vauhtipyöräsi oli, mutta tottumaton tosiaan voi pelästyä missä kunnossa se voi vielä olla, vaikuttamatta toimintaan mitenkään.
Laita toki kuva vauhtipyörästä ennen koneistusta, vaikka tuskin kuvasta voi mitään varmaa sanoa.
En tosiaan tiedä missä kunnossa vauhtipyöräsi oli, mutta tottumaton tosiaan voi pelästyä missä kunnossa se voi vielä olla, vaikuttamatta toimintaan mitenkään.
Laita toki kuva vauhtipyörästä ennen koneistusta, vaikka tuskin kuvasta voi mitään varmaa sanoa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Juu, näin siinä juuri kävi, tottumaton pelästyi kun ei ollut ennen nähnyt moista. Mutta onneksi on olemassa asiaan paremmin vihkiytyneitä, kiitokseni sinulle ja korjaamon väelle
.
Pyörä oli pienillä halkeamilla joita oli 5-10mm välein n. 70% pinta-alasta, pinta oli palanut mustaksi ehkä n.30% alalta ja joistain paikoista lämpö oli saanut levyn vaihtamaan väriä.
Pyörästä ei ole olemassa parempaa kuvaa kuin mikä tuolle edellisellä sivulla on, toki itselläni on alkuperäinen isommalla resoluutiolla. Yllättäen kameran akut olivat lopussa kun siitä piti ottaa parempi kuva. Sama tilanne oli koneistuksen jälkeen.

Pyörä oli pienillä halkeamilla joita oli 5-10mm välein n. 70% pinta-alasta, pinta oli palanut mustaksi ehkä n.30% alalta ja joistain paikoista lämpö oli saanut levyn vaihtamaan väriä.
Pyörästä ei ole olemassa parempaa kuvaa kuin mikä tuolle edellisellä sivulla on, toki itselläni on alkuperäinen isommalla resoluutiolla. Yllättäen kameran akut olivat lopussa kun siitä piti ottaa parempi kuva. Sama tilanne oli koneistuksen jälkeen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Taas ajossa! 13.08.-10)
Tuon tyyppisessä vauhtipyörässä täytyy asetelman kiinnityspinnasta ottaa yhtä paljon tavaraa pois, kuin kitkapinnasta.
Tämän varmaan koneistamolla tiesivätkin, tuli vaan mieleen.
Tämän varmaan koneistamolla tiesivätkin, tuli vaan mieleen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Tuore leima otteessa 29.04.-11)
Kesä on ilmeisesti alkamassa kun SisuPussissa on tuore leima
. Talven aikana ei autolle tullut tehtyä mitään, ei edes käynnistettyä.. Tiedossa olevia rakentelu/korjaus kohteita:
-Imusarjahehku pitää rakennella toimintakuntoon.
-Tuoreemmat takarenkaat.
-Tv-antennin antennijohtojen vaihto.
-Uudet hupiakut.
-Oikea takajarru täytyy käyttää auki ja etsiä vikaa se pieneen jumittamiseen. (Oikea 14.05. ja vasen 21.05.)
-Rasvaus. (Tehty 14.05.)
Onpas lyhyt lista
,luultavasti listaan tulee lisää kohteita kun kesä etenee. Ja toivottavasti tänä kesänä saamme tehtyä ihan kunnollisen kesälomareissun ilman murheita.

-Imusarjahehku pitää rakennella toimintakuntoon.
-Tuoreemmat takarenkaat.
-Tv-antennin antennijohtojen vaihto.
-Uudet hupiakut.
-Oikea takajarru täytyy käyttää auki ja etsiä vikaa se pieneen jumittamiseen. (Oikea 14.05. ja vasen 21.05.)
-Rasvaus. (Tehty 14.05.)
Onpas lyhyt lista

Viimeksi muokannut SisuPussi, 29 Touko 2011 15:06. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Tuore leima otteessa 29.04.-11)
Perässä tullaan
mut täällä on käytelty pari kertaa talven aikana
ai niin onnittelut "leimasta" vaikka noin vähän ajetulta ei vissiin voi muuta odottaa 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Tuore leima otteessa 29.04.-11)
Koskas on konttorilla käynti suunnitelmissa, kai vielä ennen kesätapaamista? Kyllä se katsastaminen vaan aina jännittää vaikka kilometrejä onkin luultavasti suht vähän. Tällä kertaa kävin jarruajossa ennen katsastusta ja siellä totesivat oikean takajarrun olevan ihan siinä rajalla eroa kun oli se maksimi 30%..
Tuo jarru täytyykin käyttää nyt auki ennen kesätapaamista.
Tuo jarru täytyykin käyttää nyt auki ennen kesätapaamista.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Rasvaa, öljyä ja jarrua 14.05.-11
Hoh hoijaa kun ryytynyt olo..
Aamulla puoli yhdeksän maissa soi puhelin ja langan päässä isännän isä joka kyseli että lähdetäänkö SisuPussia rasvaamaan. Eipäs siinä muu auttanut kun lähteä puuhastelemaan, ohjelmassa oli siis alustan rasvaus ja jumittavan takajarrun avaaminen.
Ensimmäisenä ongelmana oli puuttuvien rasvanippojen löytäminen ja koska nipat ovat tuumaisella kierteellä olisi niiden löytäminen voinut olla kiven alla näin lauantaina, mutta ei, paikallisella Sisu-korjaamolla oli ovet auki ja puuttuvat nipat löytyivät sieltä.
Sitten tallille, auto ulos tallista ja etsimään nippoja kaiken kuran ja sonnan keskeltä. Kaikki nipat löytyivät eikä uusiakaan tarvinnut kuin kolme kappaletta. Rasva tosin loppui kesken ja kaksi nippaa jäi vaille rasvausta..
Samalla kun oli auton alla ryömimässä oli hyvä tilaisuus tarkistaa perän ja vaihdelaatikon öljytilanne. Perässä öljyä pari senttiä alle täyttörajan mutta se vaihdelaatikko, voi jessus! Taskulampulla katsoen koko laatikossa ei näkynyt öljytippaakaan! Ei muuta kuin öljyä hakemaan Sisu-pajalta, mukaan tarttui 20 litran kannu peräöljyä ja samankokoinen kannu laatikkoöljyä sekä putkilollinen rasvaa. Laatikossa pitäisi olla öljyä 10litraa mutta ämpärin pohjalle ei tullut edes puolta litraa! Se mikä tässä on outoa on se ettei laatikko vuoda öljyä ollenkaan, joten ilmeisesti laatikko on ollut kuiva koko sen viisi vuotta mitä auto on ollut meidän omistuksessa. En ymmärrä miten se ei ole hajonnut jo aikaa sitten? Ja laatikkoon meni melkein kymmenen litraa takaisin, eikä sinne näin ollen ollut jäänyt vanhaa öljyä. Peräöljyt vaihdettiin seuraavaksi, mikä oli varsin kivuton operaatio.
Sitten auto takaisin talliin ja takajarrun kimppuun. Sisussa jarrurumpu on kahdella ruuvilla navassa kiinni eikä napaa tarvinnut irroittaa tässä remontissa, onneksi. Ruuvit ovat talttapäisiä tuumaisella kierteellä ja kiinni niin pirusti että tavallisella ruuvarilla niitä on aivan turha yrittää avata. Onneksi Tarjoustalosta löytyi iskumeisseli jolla ne saatiin auki. Jarrukengissä on rullat jotka nojaavat sellaista s-kirjaimen muotoista kikkaretta vasten joka kääntyessään puristaa kenkiä rumpua vasten. Rullat olivat aivan jumissa, eivätkä lähteneet muuta kuin lämmön, WD-40:sen ja lekan avulla. Putsauksella ja uudelleen rasvauksella ne alkoivat toimimaan mainiosti.
Kun auto oli takaisin pyörillään olikin aikaa mennyt kymmenen tuntia..
Nyt kun oikean puolen jarru on korjattu, täytyy vasemmalle puolelle tehdä sama operaatio, luultavasti sekin on aivan yhtä jumissa. Tämä operaatio tehdään ensi lauantaina.
Loppuun vielä suuret kiitokset isälleni, jota ilman koko homma olisi mennyt puihin monta kertaa. Joka työmaa tarvitsee hyvän työnjohtajan..
Aamulla puoli yhdeksän maissa soi puhelin ja langan päässä isännän isä joka kyseli että lähdetäänkö SisuPussia rasvaamaan. Eipäs siinä muu auttanut kun lähteä puuhastelemaan, ohjelmassa oli siis alustan rasvaus ja jumittavan takajarrun avaaminen.
Ensimmäisenä ongelmana oli puuttuvien rasvanippojen löytäminen ja koska nipat ovat tuumaisella kierteellä olisi niiden löytäminen voinut olla kiven alla näin lauantaina, mutta ei, paikallisella Sisu-korjaamolla oli ovet auki ja puuttuvat nipat löytyivät sieltä.
Sitten tallille, auto ulos tallista ja etsimään nippoja kaiken kuran ja sonnan keskeltä. Kaikki nipat löytyivät eikä uusiakaan tarvinnut kuin kolme kappaletta. Rasva tosin loppui kesken ja kaksi nippaa jäi vaille rasvausta..
Samalla kun oli auton alla ryömimässä oli hyvä tilaisuus tarkistaa perän ja vaihdelaatikon öljytilanne. Perässä öljyä pari senttiä alle täyttörajan mutta se vaihdelaatikko, voi jessus! Taskulampulla katsoen koko laatikossa ei näkynyt öljytippaakaan! Ei muuta kuin öljyä hakemaan Sisu-pajalta, mukaan tarttui 20 litran kannu peräöljyä ja samankokoinen kannu laatikkoöljyä sekä putkilollinen rasvaa. Laatikossa pitäisi olla öljyä 10litraa mutta ämpärin pohjalle ei tullut edes puolta litraa! Se mikä tässä on outoa on se ettei laatikko vuoda öljyä ollenkaan, joten ilmeisesti laatikko on ollut kuiva koko sen viisi vuotta mitä auto on ollut meidän omistuksessa. En ymmärrä miten se ei ole hajonnut jo aikaa sitten? Ja laatikkoon meni melkein kymmenen litraa takaisin, eikä sinne näin ollen ollut jäänyt vanhaa öljyä. Peräöljyt vaihdettiin seuraavaksi, mikä oli varsin kivuton operaatio.
Sitten auto takaisin talliin ja takajarrun kimppuun. Sisussa jarrurumpu on kahdella ruuvilla navassa kiinni eikä napaa tarvinnut irroittaa tässä remontissa, onneksi. Ruuvit ovat talttapäisiä tuumaisella kierteellä ja kiinni niin pirusti että tavallisella ruuvarilla niitä on aivan turha yrittää avata. Onneksi Tarjoustalosta löytyi iskumeisseli jolla ne saatiin auki. Jarrukengissä on rullat jotka nojaavat sellaista s-kirjaimen muotoista kikkaretta vasten joka kääntyessään puristaa kenkiä rumpua vasten. Rullat olivat aivan jumissa, eivätkä lähteneet muuta kuin lämmön, WD-40:sen ja lekan avulla. Putsauksella ja uudelleen rasvauksella ne alkoivat toimimaan mainiosti.
Kun auto oli takaisin pyörillään olikin aikaa mennyt kymmenen tuntia..
Nyt kun oikean puolen jarru on korjattu, täytyy vasemmalle puolelle tehdä sama operaatio, luultavasti sekin on aivan yhtä jumissa. Tämä operaatio tehdään ensi lauantaina.
Loppuun vielä suuret kiitokset isälleni, jota ilman koko homma olisi mennyt puihin monta kertaa. Joka työmaa tarvitsee hyvän työnjohtajan..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: SisuPussin uusi elämä (Rasvaa, öljyä ja jarrua 14.05.-11
...jotenkin tuli tunne että tarkistan perä ja laatikon öljyt sittenkin vaikka edellinen omistaja sanoi että kaikki okei...!!! 
Toivottavasti sinne Sisuun ei ole tullut mitään tuhoja laatikkoon jos tosissaan on ollut öljyt vähissä koko ajan!

Toivottavasti sinne Sisuun ei ole tullut mitään tuhoja laatikkoon jos tosissaan on ollut öljyt vähissä koko ajan!
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Lisää jarruja 21.05.-11)
Nyt olisi se toinen takajarrukin herkistelty.
Operaatio alkoi lupaavasti kun pyöränmutterit eivät auenneet 1,5 metrisellä jatkovarrellakaan. Onneksi Sisu-korjaamolla on ovet auki lauantaisin kun totesin kaikkien paikallisten rengasliikkeiden olevan kiinni. Iso pulttipyssy ei pystynyt avaamaan niitä, mutta kunnollista hylsyä ja jatkovartta ne sentään tottelivat, onneksi. Mutterit löysättiin ja ajeltiin rauhassa tallille.
Tällä puolella osat eivät olleet yhtä pahasti jumissa vaan selvisimme rasvan ja papukaijapihtien avulla. Rummun ja kenkien putsauksen jälkeen osat lyötiin takaisin kasaan ja säädettiin etujarruista kengät lähemmäksi. Isä tosin ehdotti, että pitäisikö nuo etujarrutkin avata mutta toistaiseksi se jätettiin tekemättä, myöhemmin sitten.. ehkä..
Nyt kun vaihdelaatikossa on öljyä riittävästi on kakkosvaihteen saaminen silmään muuttunut hankalammaksi. Ennen se meni pienellä suostuttelulla, mutta nyt sille on pakko antaa välikaasua ennen kuin vaihde on silmässä. Sitä saakin vähän aikaa harjoitella ennen kuin se alkaa menemään sujuvasti. Ja voi tuossa operaatiossa olla emännälläkin harjoittelemista..
Operaatio alkoi lupaavasti kun pyöränmutterit eivät auenneet 1,5 metrisellä jatkovarrellakaan. Onneksi Sisu-korjaamolla on ovet auki lauantaisin kun totesin kaikkien paikallisten rengasliikkeiden olevan kiinni. Iso pulttipyssy ei pystynyt avaamaan niitä, mutta kunnollista hylsyä ja jatkovartta ne sentään tottelivat, onneksi. Mutterit löysättiin ja ajeltiin rauhassa tallille.
Tällä puolella osat eivät olleet yhtä pahasti jumissa vaan selvisimme rasvan ja papukaijapihtien avulla. Rummun ja kenkien putsauksen jälkeen osat lyötiin takaisin kasaan ja säädettiin etujarruista kengät lähemmäksi. Isä tosin ehdotti, että pitäisikö nuo etujarrutkin avata mutta toistaiseksi se jätettiin tekemättä, myöhemmin sitten.. ehkä..
Nyt kun vaihdelaatikossa on öljyä riittävästi on kakkosvaihteen saaminen silmään muuttunut hankalammaksi. Ennen se meni pienellä suostuttelulla, mutta nyt sille on pakko antaa välikaasua ennen kuin vaihde on silmässä. Sitä saakin vähän aikaa harjoitella ennen kuin se alkaa menemään sujuvasti. Ja voi tuossa operaatiossa olla emännälläkin harjoittelemista..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
No niin, olisi sitten taas pientä jumppaa tiedossa..
Pitkään odotettu/pelätty tapahtui sitten lopulta, Leyland päätti sanoa sopimuksen irti. Kampiakseli katkesi päästä ja sen mukana lähti hihnapyörä joka käyttää laturia ja ohjaustehostajan pumppua.
Olimme siis Joutsassa Kylähullujen tapaamisessa ja kävimme lauantaina pyörähtämässä Hartolassa. Takaisin ajellessa huomasin, että latauksen merkkivalo palaa ja hetken päästä huomasin ettei ohjaustehostinkaan toimi. Ajelimme takaisin Joutsaan jossa avasin moottoriluukun ja huomasin hihnapyörän roikkuvan hihnojen varassa, tässä vaiheessa pari kirosanaa oli paikallaan..
Avuliaiden Kylähullujen tovereiden kanssa totesimme siis kampiakselin pään katkenneen. Itselläni kävi mielessä reiän tulppaaminen jollakin ja samalla hetkellä kuuluikin vierestä ehdotus puutapista (Bussiton). Ja koska muutakaan tulppaa ei siihen tilanteeseen keksitty, lähdin alueen isännän ohjeiden mukaan etsimään metsästä sopivan kokoista puuta. Sellainen löytyikin ja pienen vuolemisen jälkeen löin sen vasaralla paikalleen ja komeus tuli varmistettua kuormaliinalla, tämä idea tuli Mimyyltä.
Ja tässä koko komeus:

Ja kuva hihnapyörästä:

Akseli on ilmeisesti ollut murtumassa jo pitkän aikaa, tummasta jäljestä päätellen:

Tällä virityksellä pääsimme siis melkein kotiin asti, 34km ennen Riihimäkeä huomasin öljynpaineiden laskevan ja ajoimme tien sivuun. Kuormaliina oli katkennut ja tulppa irronnut paikaltaan. Saimme tehtyä uuden tulpan lopusta puunpätkästä ja kuormaliinan sai jatkettua solmulla.
Nyt onkin edessä siis moottorin vaihtaminen koska Leylandia ei ole mitään järkeä korjata, vaikka osat sattuisikin jostain löytämään. Tilalle tulee Volvon THD 102 ja sen perään Allisonin automaattilaatikko, sopiva paketti kun sattui löytymään jo Joutsassa. Tällä paketilla voisi kuvitella menohalujen kasvavan ja osia on saatavilla aivan eri malliin jos jotain korjattavaa tulee. Se tässä on positiivista, että tämä ei tullut yllätyksen sillä moottori/vaihteisto on tiedetty olevan tämän auton heikoin lenkki ostamisesta lähtien.
Kirjoittelen taas lisää kun jotain alkaa tapahtumaan.
Pitkään odotettu/pelätty tapahtui sitten lopulta, Leyland päätti sanoa sopimuksen irti. Kampiakseli katkesi päästä ja sen mukana lähti hihnapyörä joka käyttää laturia ja ohjaustehostajan pumppua.
Olimme siis Joutsassa Kylähullujen tapaamisessa ja kävimme lauantaina pyörähtämässä Hartolassa. Takaisin ajellessa huomasin, että latauksen merkkivalo palaa ja hetken päästä huomasin ettei ohjaustehostinkaan toimi. Ajelimme takaisin Joutsaan jossa avasin moottoriluukun ja huomasin hihnapyörän roikkuvan hihnojen varassa, tässä vaiheessa pari kirosanaa oli paikallaan..
Avuliaiden Kylähullujen tovereiden kanssa totesimme siis kampiakselin pään katkenneen. Itselläni kävi mielessä reiän tulppaaminen jollakin ja samalla hetkellä kuuluikin vierestä ehdotus puutapista (Bussiton). Ja koska muutakaan tulppaa ei siihen tilanteeseen keksitty, lähdin alueen isännän ohjeiden mukaan etsimään metsästä sopivan kokoista puuta. Sellainen löytyikin ja pienen vuolemisen jälkeen löin sen vasaralla paikalleen ja komeus tuli varmistettua kuormaliinalla, tämä idea tuli Mimyyltä.
Ja tässä koko komeus:

Ja kuva hihnapyörästä:

Akseli on ilmeisesti ollut murtumassa jo pitkän aikaa, tummasta jäljestä päätellen:

Tällä virityksellä pääsimme siis melkein kotiin asti, 34km ennen Riihimäkeä huomasin öljynpaineiden laskevan ja ajoimme tien sivuun. Kuormaliina oli katkennut ja tulppa irronnut paikaltaan. Saimme tehtyä uuden tulpan lopusta puunpätkästä ja kuormaliinan sai jatkettua solmulla.
Nyt onkin edessä siis moottorin vaihtaminen koska Leylandia ei ole mitään järkeä korjata, vaikka osat sattuisikin jostain löytämään. Tilalle tulee Volvon THD 102 ja sen perään Allisonin automaattilaatikko, sopiva paketti kun sattui löytymään jo Joutsassa. Tällä paketilla voisi kuvitella menohalujen kasvavan ja osia on saatavilla aivan eri malliin jos jotain korjattavaa tulee. Se tässä on positiivista, että tämä ei tullut yllätyksen sillä moottori/vaihteisto on tiedetty olevan tämän auton heikoin lenkki ostamisesta lähtien.
Kirjoittelen taas lisää kun jotain alkaa tapahtumaan.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
Ei voi muuta sanoa että kuin voihan p***e! No mutta eipä tuon kannata antaa masentaa ja hyvät suunnitelmat tuntuu olevan. Ei muuta ku tsemppiä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
SisuPussista tulee aivan mahtava kun sitä lääkitsee Volvo-Allison pakkauksella. Kannattaa alkaa siihen hommaan heti niin ehdit ajella tälle kesälle vielä! Sitten et enää malta talvellakaan olla ajamatta. kyllä meidänkin Volvosta tuli niin mieluisa automaattilaatikon myötä.
Tulevaisuus on sähköinen