En tiedä, en ole kokeillut kun kone on siellä paikallaan... en tiedä pääsenkö edes pöyrittämään sitä jostain... Voiko sen PA pumpun avata ihan huoletta? Vai voiko siellä mennä jotain sekaisin? Pitää kai purkaa se ulos sieltä kokonaan...Kivilintu kirjoitti:Alimmaisessa kuvassa sormi osoittaa tuulettimen ropelliin.. pyöriikö se kun pyörität akselista? Nahistaako jostain vai pyöriikö vapaasti? Meillä teki tota samaa ja ei tullut polttoainetta---> akselin päässä on toi polttoainepumppu ja siellä oli sokka poikki.
kuvia:
-Harri-
Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
onks se kokonaisuudessaan tän näköinen laite:
-Harri-
-Harri-
- Liitteet
-
- S43002051 (1).JPG (126.86 KiB) Katsottu 19803 kertaa
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Aika pitkälti joo, mutta minun on käännetty toisin päin ja ohjainboksi on sillä puolella. Käy galleriassa kattomassa uusimmat kuvat, laitoin sinne pari...
Minulla ei ole tollaista sulakelaatikkoa tai mitä sinulla nyt on siinä keskellä pöntön päällä...
Minulla ei ole tollaista sulakelaatikkoa tai mitä sinulla nyt on siinä keskellä pöntön päällä...
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
siinä on muutama pultti joilla se on kiristetty kiinni tohon "pönttöön" ja sitt siin on saranatappi jonka varassa sen saa käännettyä auki.
Tarkistappa noi liittimet mitkä menee sinne kortille?? voi olla hapettuneita tai jopa piuhat poikki!!!
-Harri-
Tarkistappa noi liittimet mitkä menee sinne kortille?? voi olla hapettuneita tai jopa piuhat poikki!!!
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
olitkin sen jo aukaissut. Boksin liittimet kannattaa tarkistaa!!
Suuttimen olet kaiketi ottanut irti ja puhdistanut?
jos se siipi mitä näytin toss kuvassa ei pyöri tai kanittaa, niin sillo sielt on tod. näk. sokka poikki.
-Harri-
Suuttimen olet kaiketi ottanut irti ja puhdistanut?
jos se siipi mitä näytin toss kuvassa ei pyöri tai kanittaa, niin sillo sielt on tod. näk. sokka poikki.
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Juu, ihmettelen vaan sitä kello 8:88 vilkkumista, enkä pysty säätämään kello, ei ole väliä mitä nappia painan niin ei tapahdu muuta kun se flekti lähtee pyörii Liekki-napista...
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
meil ei ole elektronistakelloa vaan ihan mekaaninen. Voi olla ett vika korjaantuu tolla uudella boksilla.
-Harri-
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Toi liekkinappula kyllä ohittaa kellon, eli ohjaa virran suoraan Webastolle. Siis sen puolesta vehkeen pitäisi käynnistyä. Nuo kellot taitaa olla kulutustavaraa, mulla on jo toinen käytettynä hankittu menossa kahden vuoden aikana...only4pro kirjoitti:Juu, ihmettelen vaan sitä kello 8:88 vilkkumista, enkä pysty säätämään kello, ei ole väliä mitä nappia painan niin ei tapahdu muuta kun se flekti lähtee pyörii Liekki-napista...
- kpajula
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 22:37
- Truck: Scania / Lahti 300
- Location: Jyväskylä
- Member id: 063
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Mellä oli menny tuulettimen sokka poikki, joka aiheutti puolan kuumenemisen ja se oli lakannu toimimasta. Uusi puola ja sokka ,alkoi
pelaamaan
pelaamaan
Scania/Lahti 300
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Kannattaa tarkistaa löytyykö sisältä huonetermostaatti. Ainakin myymäläautoissa on käytetty tavallista huonetermostaattia lämmön säätelyyn. Jos sisälämpötila on suurempi kuin termostaatin asetus, webaston käynnistäminen kytkee vain kiertovesipumpun päälle! Termostaatti on ollut usein kuskin sivuikkunan vieressä.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Juu, mutta ongelma on siinä että ei lähde kiertovesipumppu edes pyörimään... Pumppu kokeiltu suoraan akusta, toimii ok silloin...Max kirjoitti:Kannattaa tarkistaa löytyykö sisältä huonetermostaatti. Ainakin myymäläautoissa on käytetty tavallista huonetermostaattia lämmön säätelyyn. Jos sisälämpötila on suurempi kuin termostaatin asetus, webaston käynnistäminen kytkee vain kiertovesipumpun päälle! Termostaatti on ollut usein kuskin sivuikkunan vieressä.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Olisiko ohjainboksissa oleva kela viallinen jolla lähtee toi pumppu päälle
(kärjet kuluneet ?)

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Onko se ihan purettavaa mallia toi boksi?Bussiton kirjoitti:Olisiko ohjainboksissa oleva kela viallinen jolla lähtee toi pumppu päälle(kärjet kuluneet ?)
Sainhan minä konenikkarilta kytkentäkaavion, kannattaa varmaan avata se boksi ja katsoa mitä se on syönnyt...
EDIT: Nyt on tullut "Ei oota" parista paikasta, joten ihmettelen että voiko joku näistä bokseista käyttää ristiin? Mitä kytkentämuutoksia joutuu tekemään?
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Josko webastosi olisi häiriölukittuvaa mallia.....
Kokeile nollausta: katkaise webastosta hetkeksi virta alkupuhalluksen aikana poistamalla sulake (löytynee jostain webaston lähettyviltä) tai irroittamalla akun kenkä/kengät. Laita sulake paikoilleen. Jos laitteesi vaati nollausta, nyt sen pitäisi yrittää syttyä.
Kellosta:
Kasien vilkkuminen voi olla merkki sähkökatkosta ( akkukaapeleita käytetty irti?) ja kello pitäisi ajastaa .
- paina kellonkuvaa-> tuntien (tai minuuttien) pitäisi vilkkua, jos ei, pidä näppäintä hetki pohjassa
- aseta nuolinäppäimillä tunnit
- odota hetki -> minuutit alkavat vilkkua ->aseta minuutit
- odota hetki-> jos kellosi on viikkomallia viikonpäivä alkaa vilkkua - aseta nuolinäppäimillä
- odota hetki - kello on ajastettu
Kokeile nollausta: katkaise webastosta hetkeksi virta alkupuhalluksen aikana poistamalla sulake (löytynee jostain webaston lähettyviltä) tai irroittamalla akun kenkä/kengät. Laita sulake paikoilleen. Jos laitteesi vaati nollausta, nyt sen pitäisi yrittää syttyä.
Kellosta:
Kasien vilkkuminen voi olla merkki sähkökatkosta ( akkukaapeleita käytetty irti?) ja kello pitäisi ajastaa .
- paina kellonkuvaa-> tuntien (tai minuuttien) pitäisi vilkkua, jos ei, pidä näppäintä hetki pohjassa
- aseta nuolinäppäimillä tunnit
- odota hetki -> minuutit alkavat vilkkua ->aseta minuutit
- odota hetki-> jos kellosi on viikkomallia viikonpäivä alkaa vilkkua - aseta nuolinäppäimillä
- odota hetki - kello on ajastettu
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Kello: mielestäni kokeilin tota, ei saa kelloa asetettua. Puuttuisiko joku herätevirta?Max kirjoitti:Josko webastosi olisi häiriölukittuvaa mallia.....
Kokeile nollausta: katkaise webastosta hetkeksi virta alkupuhalluksen aikana poistamalla sulake (löytynee jostain webaston lähettyviltä) tai irroittamalla akun kenkä/kengät. Laita sulake paikoilleen. Jos laitteesi vaati nollausta, nyt sen pitäisi yrittää syttyä.
Kellosta:
Kasien vilkkuminen voi olla merkki sähkökatkosta ( akkukaapeleita käytetty irti?) ja kello pitäisi ajastaa .
- paina kellonkuvaa-> tuntien (tai minuuttien) pitäisi vilkkua, jos ei, pidä näppäintä hetki pohjassa
- aseta nuolinäppäimillä tunnit
- odota hetki -> minuutit alkavat vilkkua ->aseta minuutit
- odota hetki-> jos kellosi on viikkomallia viikonpäivä alkaa vilkkua - aseta nuolinäppäimillä
- odota hetki - kello on ajastettu
Pitänee kokeilla, yks autosalpan työntekijöistä sanoi tänään että se ei välttämättä nollannu ilman sitä webason testeriä. Sanoi että jossain malleissa pystyi myös lukemaan vikakoodit sähkökynällä joidenkin nastojen välillä katsomalla kuinka monta kertaa vilkkuu, ja kuulema samalla tavalla nollata se toisesta nastasta...
Minulla on webaston sulakkeet ihan auton sulakepaneelissa, lukee Webasto/Stroco F35 ja F36
EDIT:
Nyt on kello oikein, piti pitää Kellosymboolia pohjassa ja sitten painaa nuoli vasemmalle tai oikealle.
Miten toi kello pitäisi toimia? Nyt se on pimeä vaikka on sähköt päällä autossa (mutta auto ei ole käynnissä, eli esim valot ei ole päällä), ja syttyy kun jotain nappulaa painaa mutta pysyy päällä vaan niin kauan kun painaa esim. kellonappia.
Liekinvahdin on nyt pöydällä, valossa antaa 33kOhm ja pimeässä 90kOhm (tai toisin päin, en muista).
EDIT2:
Taisi vika löytyä, rele K1 (tai siis se isompi), lisäsin pari kuvaa galleriaan.
Mittasin yleismittarilla releiden kelat, ja ne kolme muuta oli jotain 30 Ohm, mutta tämä iso ei näyttänyt mitään, eli sama kun auki...
EDIT3:
Nyt on testattu releen ohituskytkintä (katso kuva galeriassa) nyt lähtee pumppu pyörimään ja kun napista painaa liekki, niin alkaa myös polttoainetta tulemaan, tosin en tiedä olisko myös liekinvahdin risa, ensin mielestäni tuli kipinää, mutta sitten kun näytin taskulamppua (oli poltin raolla) niin sammu kipinä mutta alkoi polttoainetta tuleman...
Kai se on jostan tilattava...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Laitetaan uusi viesti, niin saadaan porukka taas lukemaan...
Eli kuten ylläolevassa viestissä näkyy, taisi vika löytyä. Onko kellään tietoa mistä tällaista relettä kannattaa metsästää? Olisko konenikkarilla? itsellä pysyy kyllä kolvi kädessä, eli voisin itse vaihtaa sen.
Onko se rele 24V?
Eli kuten ylläolevassa viestissä näkyy, taisi vika löytyä. Onko kellään tietoa mistä tällaista relettä kannattaa metsästää? Olisko konenikkarilla? itsellä pysyy kyllä kolvi kädessä, eli voisin itse vaihtaa sen.
Onko se rele 24V?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Oletko lukenut tämän viestiketjun? Tuosta releestä juolahti mieleen että on tätä ennenkin ihmetelty. Kolvi käteen. Luulis noita releitä saavan elektroniikkaliikkeistä, esim Elfalta?
viewtopic.php?f=5&t=587&p=3582&hilit=rele#p3582
viewtopic.php?f=5&t=587&p=3582&hilit=rele#p3582
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Nyt on kyl etitty sekä Elfa, Bebek, Yleiselektroniikka että Farnell, niin ei taida tällaista relettä helpolla löytyä...Lahti32 kirjoitti:Oletko lukenut tämän viestiketjun? Tuosta releestä juolahti mieleen että on tätä ennenkin ihmetelty. Kolvi käteen. Luulis noita releitä saavan elektroniikkaliikkeistä, esim Elfalta?
viewtopic.php?f=5&t=587&p=3582&hilit=rele#p3582
Taidan nyt kokeilumielessä laittaa sinne autoreleen, ja sitten jos toimii OK niin yritän vääntää sellaisen mini-autoreleen sinne, langoilla kun kytkee niin kuulema onnistuu. Näin neuvoivat myös Termo-Tekistä.
Jos jollain on tällainen rikkinäinen niin ostan sen mielellään pois, kattokaa galleriasta tämän releen kuvaa. Näitä releitä on 4kpl, kolme on samanlaisia ja sitten tämä yksi on erillainen. Mittaa yleismittarilla että käämi on jotain 30 Ohm
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
kyllä nää standardi autoreleet tekee saman jollei tuolla "releellä" ole jotain aika-laukaísu toimintoa, no niitäkin on standard releinä. Hyvät varaosaliikkeet (raskaan kaluston) niitä myy niihin saa myös muovijalan jolla saat sen piirilevyyn kiinni.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Ei ole aikarele, katso sitä galleriassa. Ei vaan tahdo mahtua normaali rele, joudun jostain elektroniikkaliikkeestä ostaa sellaisen ohuemman releen.KajNyy1 kirjoitti:kyllä nää standardi autoreleet tekee saman jollei tuolla "releellä" ole jotain aika-laukaísu toimintoa, no niitäkin on standard releinä. Hyvät varaosaliikkeet (raskaan kaluston) niitä myy niihin saa myös muovijalan jolla saat sen piirilevyyn kiinni.
Tai ehkä ostan uuden lootan...
Koodi: Valitse kaikki
Moi !
Numeroilla tosiaan näen hinnat samantien. Kiitos siis tästä!
Hinta tosin on aika kova meidänkin kautta, 280 euroa sain laskettua tuon hinnan.
---
Ystävällisin terveisin,
Joni Askola
Tmi Eeperi
050-4905490
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Ai niin joo, unohdin laittaa sen siihen.
Eli syöttö on yhdessä, mutta lähtevät ovat erikseen, eli napa joka menee kiertovesipumpulle ja se joka menee sille toiselle releelle niin eivät ole yhdessä.
Nyt on lisätty toinen PDF.
Mutta sain myös alkuperäisen releen toimimaan, oli toinen lanka joka menee käämille irtonut tosta piikistä (siis se ihan sikaohut lanka joka kiertää käämiä)
Vähän tinausta niin avot
Eli syöttö on yhdessä, mutta lähtevät ovat erikseen, eli napa joka menee kiertovesipumpulle ja se joka menee sille toiselle releelle niin eivät ole yhdessä.
Nyt on lisätty toinen PDF.
Mutta sain myös alkuperäisen releen toimimaan, oli toinen lanka joka menee käämille irtonut tosta piikistä (siis se ihan sikaohut lanka joka kiertää käämiä)
Vähän tinausta niin avot
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
tietoa webastoista kytkentöjä vianetsintää ym.
http://www.techwebasto.com/thermosystems_bus.htm
http://www.techwebasto.com/thermosystems_bus.htm
Pohjantähti
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Taitaa olla ihan normaalia....only4pro kirjoitti: Nyt on kello oikein, piti pitää Kellosymboolia pohjassa ja sitten painaa nuoli vasemmalle tai oikealle.
Miten toi kello pitäisi toimia? Nyt se on pimeä vaikka on sähköt päällä autossa (mutta auto ei ole käynnissä, eli esim valot ei ole päällä), ja syttyy kun jotain nappulaa painaa mutta pysyy päällä vaan niin kauan kun painaa esim. kellonappia.
Jos kuva oli kellostasi, siinä on kaksi muistipaikkaa. Pidä ykköstä pohjassa ja säädä kelloaika nuolilla. Näyttöön pitäisi jäädä pieni 1-symboli ja webastosi käynnistyy asettamallasi ajalla. Paloaika voi vaihdella alle tunnista pariin tuntiin. En tiedä voiko sitä säädellä kotikonstein. Ajastamasi aika jää muistiin, seuraava ykkösen painallus (näytössä pieni 1) aktivoi ajastuksen. Jos painat ykköstä toisen kerran, ajastuksen pitäisi peruuntua. Itselläni ei ole pahemmin kokemusta kuvan kellomallista,mutta uskoisin logiikan olevan ainakin sinne päin.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
Juu, webaston käyttö on muuten ihan tuttua, tuossa sora-autossa on melkein samanlainen kello.Max kirjoitti:Taitaa olla ihan normaalia....only4pro kirjoitti: Nyt on kello oikein, piti pitää Kellosymboolia pohjassa ja sitten painaa nuoli vasemmalle tai oikealle.
Miten toi kello pitäisi toimia? Nyt se on pimeä vaikka on sähköt päällä autossa (mutta auto ei ole käynnissä, eli esim valot ei ole päällä), ja syttyy kun jotain nappulaa painaa mutta pysyy päällä vaan niin kauan kun painaa esim. kellonappia.
Jos kuva oli kellostasi, siinä on kaksi muistipaikkaa. Pidä ykköstä pohjassa ja säädä kelloaika nuolilla. Näyttöön pitäisi jäädä pieni 1-symboli ja webastosi käynnistyy asettamallasi ajalla. Paloaika voi vaihdella alle tunnista pariin tuntiin. En tiedä voiko sitä säädellä kotikonstein. Ajastamasi aika jää muistiin, seuraava ykkösen painallus (näytössä pieni 1) aktivoi ajastuksen. Jos painat ykköstä toisen kerran, ajastuksen pitäisi peruuntua. Itselläni ei ole pahemmin kokemusta kuvan kellomallista,mutta uskoisin logiikan olevan ainakin sinne päin.
Oliskohan sitten vielä toi leikinvahdin rikki? Pumppu käy, puhallin käy naftaa tulee mutta ei syty. Sytyttimien kärjet lähellä toisinaan, pitää kai huomenna ottaa se poltin taas sivulle ja katsoa mitä tapahtuu. Vai olisko vielä yksi noista releistä rikki? Pitää niitä kytkentäkaavoja jonka konenikkari lähetti niin tarkistella lähemmin. Mikäs tää liitin on mikä minulla on vapaana, konelinnun kuvissa merkitty C?