Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Kerro omasta projektistasi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Kivilintu kirjoitti:Alimmaisessa kuvassa sormi osoittaa tuulettimen ropelliin.. pyöriikö se kun pyörität akselista? Nahistaako jostain vai pyöriikö vapaasti? Meillä teki tota samaa ja ei tullut polttoainetta---> akselin päässä on toi polttoainepumppu ja siellä oli sokka poikki.

kuvia:

-Harri-
En tiedä, en ole kokeillut kun kone on siellä paikallaan... en tiedä pääsenkö edes pöyrittämään sitä jostain... Voiko sen PA pumpun avata ihan huoletta? Vai voiko siellä mennä jotain sekaisin? Pitää kai purkaa se ulos sieltä kokonaan...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Kivilintu
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
Truck: Scania K82 kiitokori
Location: Orivesi
Member id: 058
Paikkakunta: Orivesi

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Kivilintu »

onks se kokonaisuudessaan tän näköinen laite:

-Harri-
Liitteet
S43002051 (1).JPG
S43002051 (1).JPG (126.86 KiB) Katsottu 19803 kertaa
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Aika pitkälti joo, mutta minun on käännetty toisin päin ja ohjainboksi on sillä puolella. Käy galleriassa kattomassa uusimmat kuvat, laitoin sinne pari...

Minulla ei ole tollaista sulakelaatikkoa tai mitä sinulla nyt on siinä keskellä pöntön päällä...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Kivilintu
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
Truck: Scania K82 kiitokori
Location: Orivesi
Member id: 058
Paikkakunta: Orivesi

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Kivilintu »

siinä on muutama pultti joilla se on kiristetty kiinni tohon "pönttöön" ja sitt siin on saranatappi jonka varassa sen saa käännettyä auki.
Tarkistappa noi liittimet mitkä menee sinne kortille?? voi olla hapettuneita tai jopa piuhat poikki!!!

-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Tässä näkyy vähän, tätäkö tarkoitit?

Vai sitä itse SG1563 laatikkoa?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Kivilintu
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
Truck: Scania K82 kiitokori
Location: Orivesi
Member id: 058
Paikkakunta: Orivesi

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Kivilintu »

olitkin sen jo aukaissut. Boksin liittimet kannattaa tarkistaa!!

Suuttimen olet kaiketi ottanut irti ja puhdistanut?
jos se siipi mitä näytin toss kuvassa ei pyöri tai kanittaa, niin sillo sielt on tod. näk. sokka poikki.

-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Juu, ihmettelen vaan sitä kello 8:88 vilkkumista, enkä pysty säätämään kello, ei ole väliä mitä nappia painan niin ei tapahdu muuta kun se flekti lähtee pyörii Liekki-napista...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Kivilintu
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
Truck: Scania K82 kiitokori
Location: Orivesi
Member id: 058
Paikkakunta: Orivesi

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Kivilintu »

meil ei ole elektronistakelloa vaan ihan mekaaninen. Voi olla ett vika korjaantuu tolla uudella boksilla.

-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

only4pro kirjoitti:Juu, ihmettelen vaan sitä kello 8:88 vilkkumista, enkä pysty säätämään kello, ei ole väliä mitä nappia painan niin ei tapahdu muuta kun se flekti lähtee pyörii Liekki-napista...
Toi liekkinappula kyllä ohittaa kellon, eli ohjaa virran suoraan Webastolle. Siis sen puolesta vehkeen pitäisi käynnistyä. Nuo kellot taitaa olla kulutustavaraa, mulla on jo toinen käytettynä hankittu menossa kahden vuoden aikana...
Avatar
kpajula
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 07 Joulu 2006 22:37
Truck: Scania / Lahti 300
Location: Jyväskylä
Member id: 063
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja kpajula »

Mellä oli menny tuulettimen sokka poikki, joka aiheutti puolan kuumenemisen ja se oli lakannu toimimasta. Uusi puola ja sokka ,alkoi
pelaamaan
Scania/Lahti 300
Max

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Max »

Kannattaa tarkistaa löytyykö sisältä huonetermostaatti. Ainakin myymäläautoissa on käytetty tavallista huonetermostaattia lämmön säätelyyn. Jos sisälämpötila on suurempi kuin termostaatin asetus, webaston käynnistäminen kytkee vain kiertovesipumpun päälle! Termostaatti on ollut usein kuskin sivuikkunan vieressä.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Max kirjoitti:Kannattaa tarkistaa löytyykö sisältä huonetermostaatti. Ainakin myymäläautoissa on käytetty tavallista huonetermostaattia lämmön säätelyyn. Jos sisälämpötila on suurempi kuin termostaatin asetus, webaston käynnistäminen kytkee vain kiertovesipumpun päälle! Termostaatti on ollut usein kuskin sivuikkunan vieressä.
Juu, mutta ongelma on siinä että ei lähde kiertovesipumppu edes pyörimään... Pumppu kokeiltu suoraan akusta, toimii ok silloin...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Olisiko ohjainboksissa oleva kela viallinen jolla lähtee toi pumppu päälle :wink: (kärjet kuluneet ?)
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Bussiton kirjoitti:Olisiko ohjainboksissa oleva kela viallinen jolla lähtee toi pumppu päälle :wink: (kärjet kuluneet ?)
Onko se ihan purettavaa mallia toi boksi?

Sainhan minä konenikkarilta kytkentäkaavion, kannattaa varmaan avata se boksi ja katsoa mitä se on syönnyt...

EDIT: Nyt on tullut "Ei oota" parista paikasta, joten ihmettelen että voiko joku näistä bokseista käyttää ristiin? Mitä kytkentämuutoksia joutuu tekemään?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Max

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Max »

Josko webastosi olisi häiriölukittuvaa mallia.....
Kokeile nollausta: katkaise webastosta hetkeksi virta alkupuhalluksen aikana poistamalla sulake (löytynee jostain webaston lähettyviltä) tai irroittamalla akun kenkä/kengät. Laita sulake paikoilleen. Jos laitteesi vaati nollausta, nyt sen pitäisi yrittää syttyä.

Kellosta:
Kasien vilkkuminen voi olla merkki sähkökatkosta ( akkukaapeleita käytetty irti?) ja kello pitäisi ajastaa .
- paina kellonkuvaa-> tuntien (tai minuuttien) pitäisi vilkkua, jos ei, pidä näppäintä hetki pohjassa
- aseta nuolinäppäimillä tunnit
- odota hetki -> minuutit alkavat vilkkua ->aseta minuutit
- odota hetki-> jos kellosi on viikkomallia viikonpäivä alkaa vilkkua - aseta nuolinäppäimillä
- odota hetki - kello on ajastettu
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Max kirjoitti:Josko webastosi olisi häiriölukittuvaa mallia.....
Kokeile nollausta: katkaise webastosta hetkeksi virta alkupuhalluksen aikana poistamalla sulake (löytynee jostain webaston lähettyviltä) tai irroittamalla akun kenkä/kengät. Laita sulake paikoilleen. Jos laitteesi vaati nollausta, nyt sen pitäisi yrittää syttyä.

Kellosta:
Kasien vilkkuminen voi olla merkki sähkökatkosta ( akkukaapeleita käytetty irti?) ja kello pitäisi ajastaa .
- paina kellonkuvaa-> tuntien (tai minuuttien) pitäisi vilkkua, jos ei, pidä näppäintä hetki pohjassa
- aseta nuolinäppäimillä tunnit
- odota hetki -> minuutit alkavat vilkkua ->aseta minuutit
- odota hetki-> jos kellosi on viikkomallia viikonpäivä alkaa vilkkua - aseta nuolinäppäimillä
- odota hetki - kello on ajastettu
Kello: mielestäni kokeilin tota, ei saa kelloa asetettua. Puuttuisiko joku herätevirta?

Pitänee kokeilla, yks autosalpan työntekijöistä sanoi tänään että se ei välttämättä nollannu ilman sitä webason testeriä. Sanoi että jossain malleissa pystyi myös lukemaan vikakoodit sähkökynällä joidenkin nastojen välillä katsomalla kuinka monta kertaa vilkkuu, ja kuulema samalla tavalla nollata se toisesta nastasta...

Minulla on webaston sulakkeet ihan auton sulakepaneelissa, lukee Webasto/Stroco F35 ja F36

EDIT:

Nyt on kello oikein, piti pitää Kellosymboolia pohjassa ja sitten painaa nuoli vasemmalle tai oikealle.

Miten toi kello pitäisi toimia? Nyt se on pimeä vaikka on sähköt päällä autossa (mutta auto ei ole käynnissä, eli esim valot ei ole päällä), ja syttyy kun jotain nappulaa painaa mutta pysyy päällä vaan niin kauan kun painaa esim. kellonappia.

Liekinvahdin on nyt pöydällä, valossa antaa 33kOhm ja pimeässä 90kOhm (tai toisin päin, en muista).





EDIT2:

Taisi vika löytyä, rele K1 (tai siis se isompi), lisäsin pari kuvaa galleriaan.

Mittasin yleismittarilla releiden kelat, ja ne kolme muuta oli jotain 30 Ohm, mutta tämä iso ei näyttänyt mitään, eli sama kun auki...



EDIT3:

Nyt on testattu releen ohituskytkintä (katso kuva galeriassa) nyt lähtee pumppu pyörimään ja kun napista painaa liekki, niin alkaa myös polttoainetta tulemaan, tosin en tiedä olisko myös liekinvahdin risa, ensin mielestäni tuli kipinää, mutta sitten kun näytin taskulamppua (oli poltin raolla) niin sammu kipinä mutta alkoi polttoainetta tuleman...

Kai se on jostan tilattava...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Laitetaan uusi viesti, niin saadaan porukka taas lukemaan...

Eli kuten ylläolevassa viestissä näkyy, taisi vika löytyä. Onko kellään tietoa mistä tällaista relettä kannattaa metsästää? Olisko konenikkarilla? itsellä pysyy kyllä kolvi kädessä, eli voisin itse vaihtaa sen.

Onko se rele 24V?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oletko lukenut tämän viestiketjun? Tuosta releestä juolahti mieleen että on tätä ennenkin ihmetelty. Kolvi käteen. Luulis noita releitä saavan elektroniikkaliikkeistä, esim Elfalta?

viewtopic.php?f=5&t=587&p=3582&hilit=rele#p3582
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Lahti32 kirjoitti:Oletko lukenut tämän viestiketjun? Tuosta releestä juolahti mieleen että on tätä ennenkin ihmetelty. Kolvi käteen. Luulis noita releitä saavan elektroniikkaliikkeistä, esim Elfalta?

viewtopic.php?f=5&t=587&p=3582&hilit=rele#p3582
Nyt on kyl etitty sekä Elfa, Bebek, Yleiselektroniikka että Farnell, niin ei taida tällaista relettä helpolla löytyä...

Taidan nyt kokeilumielessä laittaa sinne autoreleen, ja sitten jos toimii OK niin yritän vääntää sellaisen mini-autoreleen sinne, langoilla kun kytkee niin kuulema onnistuu. Näin neuvoivat myös Termo-Tekistä.

Jos jollain on tällainen rikkinäinen niin ostan sen mielellään pois, kattokaa galleriasta tämän releen kuvaa. Näitä releitä on 4kpl, kolme on samanlaisia ja sitten tämä yksi on erillainen. Mittaa yleismittarilla että käämi on jotain 30 Ohm
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

kyllä nää standardi autoreleet tekee saman jollei tuolla "releellä" ole jotain aika-laukaísu toimintoa, no niitäkin on standard releinä. Hyvät varaosaliikkeet (raskaan kaluston) niitä myy niihin saa myös muovijalan jolla saat sen piirilevyyn kiinni.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

KajNyy1 kirjoitti:kyllä nää standardi autoreleet tekee saman jollei tuolla "releellä" ole jotain aika-laukaísu toimintoa, no niitäkin on standard releinä. Hyvät varaosaliikkeet (raskaan kaluston) niitä myy niihin saa myös muovijalan jolla saat sen piirilevyyn kiinni.
Ei ole aikarele, katso sitä galleriassa. Ei vaan tahdo mahtua normaali rele, joudun jostain elektroniikkaliikkeestä ostaa sellaisen ohuemman releen.

Tai ehkä ostan uuden lootan...

Koodi: Valitse kaikki

Moi !
 
Numeroilla tosiaan näen hinnat samantien. Kiitos siis tästä!
Hinta tosin on aika kova meidänkin kautta, 280 euroa sain laskettua tuon hinnan.

---

Ystävällisin terveisin,
Joni Askola
Tmi Eeperi
050-4905490

Tämä siis saksasta, saa myös muut webaston osat.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Ai niin joo, unohdin laittaa sen siihen.

Eli syöttö on yhdessä, mutta lähtevät ovat erikseen, eli napa joka menee kiertovesipumpulle ja se joka menee sille toiselle releelle niin eivät ole yhdessä.

Nyt on lisätty toinen PDF.

Mutta sain myös alkuperäisen releen toimimaan, oli toinen lanka joka menee käämille irtonut tosta piikistä (siis se ihan sikaohut lanka joka kiertää käämiä)

Vähän tinausta niin avot
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

tietoa webastoista kytkentöjä vianetsintää ym.
http://www.techwebasto.com/thermosystems_bus.htm
Pohjantähti
Max

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Max »

only4pro kirjoitti: Nyt on kello oikein, piti pitää Kellosymboolia pohjassa ja sitten painaa nuoli vasemmalle tai oikealle.

Miten toi kello pitäisi toimia? Nyt se on pimeä vaikka on sähköt päällä autossa (mutta auto ei ole käynnissä, eli esim valot ei ole päällä), ja syttyy kun jotain nappulaa painaa mutta pysyy päällä vaan niin kauan kun painaa esim. kellonappia.
Taitaa olla ihan normaalia....

Jos kuva oli kellostasi, siinä on kaksi muistipaikkaa. Pidä ykköstä pohjassa ja säädä kelloaika nuolilla. Näyttöön pitäisi jäädä pieni 1-symboli ja webastosi käynnistyy asettamallasi ajalla. Paloaika voi vaihdella alle tunnista pariin tuntiin. En tiedä voiko sitä säädellä kotikonstein. Ajastamasi aika jää muistiin, seuraava ykkösen painallus (näytössä pieni 1) aktivoi ajastuksen. Jos painat ykköstä toisen kerran, ajastuksen pitäisi peruuntua. Itselläni ei ole pahemmin kokemusta kuvan kellomallista,mutta uskoisin logiikan olevan ainakin sinne päin.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Max kirjoitti:
only4pro kirjoitti: Nyt on kello oikein, piti pitää Kellosymboolia pohjassa ja sitten painaa nuoli vasemmalle tai oikealle.

Miten toi kello pitäisi toimia? Nyt se on pimeä vaikka on sähköt päällä autossa (mutta auto ei ole käynnissä, eli esim valot ei ole päällä), ja syttyy kun jotain nappulaa painaa mutta pysyy päällä vaan niin kauan kun painaa esim. kellonappia.
Taitaa olla ihan normaalia....

Jos kuva oli kellostasi, siinä on kaksi muistipaikkaa. Pidä ykköstä pohjassa ja säädä kelloaika nuolilla. Näyttöön pitäisi jäädä pieni 1-symboli ja webastosi käynnistyy asettamallasi ajalla. Paloaika voi vaihdella alle tunnista pariin tuntiin. En tiedä voiko sitä säädellä kotikonstein. Ajastamasi aika jää muistiin, seuraava ykkösen painallus (näytössä pieni 1) aktivoi ajastuksen. Jos painat ykköstä toisen kerran, ajastuksen pitäisi peruuntua. Itselläni ei ole pahemmin kokemusta kuvan kellomallista,mutta uskoisin logiikan olevan ainakin sinne päin.
Juu, webaston käyttö on muuten ihan tuttua, tuossa sora-autossa on melkein samanlainen kello.

Oliskohan sitten vielä toi leikinvahdin rikki? Pumppu käy, puhallin käy naftaa tulee mutta ei syty. Sytyttimien kärjet lähellä toisinaan, pitää kai huomenna ottaa se poltin taas sivulle ja katsoa mitä tapahtuu. Vai olisko vielä yksi noista releistä rikki? Pitää niitä kytkentäkaavoja jonka konenikkari lähetti niin tarkistella lähemmin. Mikäs tää liitin on mikä minulla on vapaana, konelinnun kuvissa merkitty C?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin