Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Kerro omasta projektistasi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Max kirjoitti:Josko webastosi olisi häiriölukittuvaa mallia.....
Kokeile nollausta: katkaise webastosta hetkeksi virta alkupuhalluksen aikana poistamalla sulake (löytynee jostain webaston lähettyviltä) tai irroittamalla akun kenkä/kengät. Laita sulake paikoilleen. Jos laitteesi vaati nollausta, nyt sen pitäisi yrittää syttyä.

Kellosta:
Kasien vilkkuminen voi olla merkki sähkökatkosta ( akkukaapeleita käytetty irti?) ja kello pitäisi ajastaa .
- paina kellonkuvaa-> tuntien (tai minuuttien) pitäisi vilkkua, jos ei, pidä näppäintä hetki pohjassa
- aseta nuolinäppäimillä tunnit
- odota hetki -> minuutit alkavat vilkkua ->aseta minuutit
- odota hetki-> jos kellosi on viikkomallia viikonpäivä alkaa vilkkua - aseta nuolinäppäimillä
- odota hetki - kello on ajastettu
Kello: mielestäni kokeilin tota, ei saa kelloa asetettua. Puuttuisiko joku herätevirta?

Pitänee kokeilla, yks autosalpan työntekijöistä sanoi tänään että se ei välttämättä nollannu ilman sitä webason testeriä. Sanoi että jossain malleissa pystyi myös lukemaan vikakoodit sähkökynällä joidenkin nastojen välillä katsomalla kuinka monta kertaa vilkkuu, ja kuulema samalla tavalla nollata se toisesta nastasta...

Minulla on webaston sulakkeet ihan auton sulakepaneelissa, lukee Webasto/Stroco F35 ja F36

EDIT:

Nyt on kello oikein, piti pitää Kellosymboolia pohjassa ja sitten painaa nuoli vasemmalle tai oikealle.

Miten toi kello pitäisi toimia? Nyt se on pimeä vaikka on sähköt päällä autossa (mutta auto ei ole käynnissä, eli esim valot ei ole päällä), ja syttyy kun jotain nappulaa painaa mutta pysyy päällä vaan niin kauan kun painaa esim. kellonappia.

Liekinvahdin on nyt pöydällä, valossa antaa 33kOhm ja pimeässä 90kOhm (tai toisin päin, en muista).





EDIT2:

Taisi vika löytyä, rele K1 (tai siis se isompi), lisäsin pari kuvaa galleriaan.

Mittasin yleismittarilla releiden kelat, ja ne kolme muuta oli jotain 30 Ohm, mutta tämä iso ei näyttänyt mitään, eli sama kun auki...



EDIT3:

Nyt on testattu releen ohituskytkintä (katso kuva galeriassa) nyt lähtee pumppu pyörimään ja kun napista painaa liekki, niin alkaa myös polttoainetta tulemaan, tosin en tiedä olisko myös liekinvahdin risa, ensin mielestäni tuli kipinää, mutta sitten kun näytin taskulamppua (oli poltin raolla) niin sammu kipinä mutta alkoi polttoainetta tuleman...

Kai se on jostan tilattava...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Laitetaan uusi viesti, niin saadaan porukka taas lukemaan...

Eli kuten ylläolevassa viestissä näkyy, taisi vika löytyä. Onko kellään tietoa mistä tällaista relettä kannattaa metsästää? Olisko konenikkarilla? itsellä pysyy kyllä kolvi kädessä, eli voisin itse vaihtaa sen.

Onko se rele 24V?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oletko lukenut tämän viestiketjun? Tuosta releestä juolahti mieleen että on tätä ennenkin ihmetelty. Kolvi käteen. Luulis noita releitä saavan elektroniikkaliikkeistä, esim Elfalta?

viewtopic.php?f=5&t=587&p=3582&hilit=rele#p3582
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Lahti32 kirjoitti:Oletko lukenut tämän viestiketjun? Tuosta releestä juolahti mieleen että on tätä ennenkin ihmetelty. Kolvi käteen. Luulis noita releitä saavan elektroniikkaliikkeistä, esim Elfalta?

viewtopic.php?f=5&t=587&p=3582&hilit=rele#p3582
Nyt on kyl etitty sekä Elfa, Bebek, Yleiselektroniikka että Farnell, niin ei taida tällaista relettä helpolla löytyä...

Taidan nyt kokeilumielessä laittaa sinne autoreleen, ja sitten jos toimii OK niin yritän vääntää sellaisen mini-autoreleen sinne, langoilla kun kytkee niin kuulema onnistuu. Näin neuvoivat myös Termo-Tekistä.

Jos jollain on tällainen rikkinäinen niin ostan sen mielellään pois, kattokaa galleriasta tämän releen kuvaa. Näitä releitä on 4kpl, kolme on samanlaisia ja sitten tämä yksi on erillainen. Mittaa yleismittarilla että käämi on jotain 30 Ohm
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

kyllä nää standardi autoreleet tekee saman jollei tuolla "releellä" ole jotain aika-laukaísu toimintoa, no niitäkin on standard releinä. Hyvät varaosaliikkeet (raskaan kaluston) niitä myy niihin saa myös muovijalan jolla saat sen piirilevyyn kiinni.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

KajNyy1 kirjoitti:kyllä nää standardi autoreleet tekee saman jollei tuolla "releellä" ole jotain aika-laukaísu toimintoa, no niitäkin on standard releinä. Hyvät varaosaliikkeet (raskaan kaluston) niitä myy niihin saa myös muovijalan jolla saat sen piirilevyyn kiinni.
Ei ole aikarele, katso sitä galleriassa. Ei vaan tahdo mahtua normaali rele, joudun jostain elektroniikkaliikkeestä ostaa sellaisen ohuemman releen.

Tai ehkä ostan uuden lootan...

Koodi: Valitse kaikki

Moi !
 
Numeroilla tosiaan näen hinnat samantien. Kiitos siis tästä!
Hinta tosin on aika kova meidänkin kautta, 280 euroa sain laskettua tuon hinnan.

---

Ystävällisin terveisin,
Joni Askola
Tmi Eeperi
050-4905490

Tämä siis saksasta, saa myös muut webaston osat.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Ai niin joo, unohdin laittaa sen siihen.

Eli syöttö on yhdessä, mutta lähtevät ovat erikseen, eli napa joka menee kiertovesipumpulle ja se joka menee sille toiselle releelle niin eivät ole yhdessä.

Nyt on lisätty toinen PDF.

Mutta sain myös alkuperäisen releen toimimaan, oli toinen lanka joka menee käämille irtonut tosta piikistä (siis se ihan sikaohut lanka joka kiertää käämiä)

Vähän tinausta niin avot
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

tietoa webastoista kytkentöjä vianetsintää ym.
http://www.techwebasto.com/thermosystems_bus.htm
Pohjantähti
Max

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Max »

only4pro kirjoitti: Nyt on kello oikein, piti pitää Kellosymboolia pohjassa ja sitten painaa nuoli vasemmalle tai oikealle.

Miten toi kello pitäisi toimia? Nyt se on pimeä vaikka on sähköt päällä autossa (mutta auto ei ole käynnissä, eli esim valot ei ole päällä), ja syttyy kun jotain nappulaa painaa mutta pysyy päällä vaan niin kauan kun painaa esim. kellonappia.
Taitaa olla ihan normaalia....

Jos kuva oli kellostasi, siinä on kaksi muistipaikkaa. Pidä ykköstä pohjassa ja säädä kelloaika nuolilla. Näyttöön pitäisi jäädä pieni 1-symboli ja webastosi käynnistyy asettamallasi ajalla. Paloaika voi vaihdella alle tunnista pariin tuntiin. En tiedä voiko sitä säädellä kotikonstein. Ajastamasi aika jää muistiin, seuraava ykkösen painallus (näytössä pieni 1) aktivoi ajastuksen. Jos painat ykköstä toisen kerran, ajastuksen pitäisi peruuntua. Itselläni ei ole pahemmin kokemusta kuvan kellomallista,mutta uskoisin logiikan olevan ainakin sinne päin.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Max kirjoitti:
only4pro kirjoitti: Nyt on kello oikein, piti pitää Kellosymboolia pohjassa ja sitten painaa nuoli vasemmalle tai oikealle.

Miten toi kello pitäisi toimia? Nyt se on pimeä vaikka on sähköt päällä autossa (mutta auto ei ole käynnissä, eli esim valot ei ole päällä), ja syttyy kun jotain nappulaa painaa mutta pysyy päällä vaan niin kauan kun painaa esim. kellonappia.
Taitaa olla ihan normaalia....

Jos kuva oli kellostasi, siinä on kaksi muistipaikkaa. Pidä ykköstä pohjassa ja säädä kelloaika nuolilla. Näyttöön pitäisi jäädä pieni 1-symboli ja webastosi käynnistyy asettamallasi ajalla. Paloaika voi vaihdella alle tunnista pariin tuntiin. En tiedä voiko sitä säädellä kotikonstein. Ajastamasi aika jää muistiin, seuraava ykkösen painallus (näytössä pieni 1) aktivoi ajastuksen. Jos painat ykköstä toisen kerran, ajastuksen pitäisi peruuntua. Itselläni ei ole pahemmin kokemusta kuvan kellomallista,mutta uskoisin logiikan olevan ainakin sinne päin.
Juu, webaston käyttö on muuten ihan tuttua, tuossa sora-autossa on melkein samanlainen kello.

Oliskohan sitten vielä toi leikinvahdin rikki? Pumppu käy, puhallin käy naftaa tulee mutta ei syty. Sytyttimien kärjet lähellä toisinaan, pitää kai huomenna ottaa se poltin taas sivulle ja katsoa mitä tapahtuu. Vai olisko vielä yksi noista releistä rikki? Pitää niitä kytkentäkaavoja jonka konenikkari lähetti niin tarkistella lähemmin. Mikäs tää liitin on mikä minulla on vapaana, konelinnun kuvissa merkitty C?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Osta koko Webasto. 400€
Saa valita sellainen malli kuin sinulla tai perinteinen malli.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Kiitokori-82 kirjoitti:Osta koko Webasto. 400€
Saa valita sellainen malli kuin sinulla tai perinteinen malli.
Niin keneltä saisi tuohon hintaan? Olen kysellyt vähän sieltä sun täältä niin ei löydy tätä samaa mallia, niin ei tarttisi tehdä niin paljon muutostöitä.

Se halli muuten mikä oli vuokrattavana niin hän ei huoli minua sinne, halusi vuokrata hallin jollekkin yrittäjälle. Ja hinta oli ihan sika muutenkin, hallin koko on 15x10m ja pyytää 800e kuukaudessa.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Täällä lähti webasto pelittään :D yksi syy oli liian kaukana olleet sytytinkärjet sekä likainen liekkivahti ja ohjausboksissa olevan konkan "puolijumitus" :shock: :lol: eli ei lähtenyt vesipumppu päälle :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Mulla on kaksi, molempia malleja. molemmat sopii sinun autoon.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Bussiton kirjoitti:Täällä lähti webasto pelittään :D yksi syy oli liian kaukana olleet sytytinkärjet sekä likainen liekkivahti ja ohjausboksissa olevan konkan "puolijumitus" :shock: :lol: eli ei lähtenyt vesipumppu päälle :roll:
Juu, no minulla lähtee nyt kyllä pumppu päälle, puhallin päälle mutta ei syty. Pitää katsoa illalla että tuleeko kipinää kun sen ottaa irti sieltä.

Mutta epäilen kyllä vielä sitä liekinvahdinta. Muistaakseni tämä juttu on alkanut silleen varovaisesti, eli ensin syttyminen oli ok (n. 2kk sitten), sitten alkoi syttyminen kestää kauemmin, sen jälkeen syttyi mutta jotain yski siinä välissä ja nyt ei syty ollenkaan.

Voiko sen liekinvahtimen ohittaa tilapäisesti, esim laittaa kytkin tilalle?

Oliko täällä jollain jolla on tämä sensoric malli? Tietäis mitäs toi liekinvahtin ohmit pitäisi olla...
Tämä on siis sellainen pieni dioin tyyppinen sylinteri.

http://www.techwebasto.com/heater_main/ ... /70977.pdf

Tuolla ja sivulla 7, osa nro 44
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

olisko sivulla 28 vastaus liekkivahdin vastusarvoon http://www.techwebasto.com/heater_main/ ... 776183.pdf
Pohjantähti
Max

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Max »

Tarkista
- tuleeko suuttimesta polttoainetta
- antaako kärjet kipinää
- onko liekkivahdin suojalasi puhdas ja onko liekkivahti suojalasin kohdalla

Liekkivahdin tehtävä on sammuttaa laite (katkaista polttoaineen syöttö), jos liekki ei syty. Vahti tuskin estää syttymistä, vaikka se olisi viallinen. Jos webasto on kunnossa vahtia lukuunottamatta, liekin pitäisi palaa hetken normaalisti. Koska ohjausyksikkö ei saa tietoa liekistä (viallinen vahti tai likainen suojalasi) polttoaineen syöttö katkeaa.
Vahdin toimivuuden voi helposti testata taskulampulla - Käännä palopää sivulle ja kohdista taskulampun valo vahtiin.
Webaston pitäisi hurista/syöttää polttoainetta kunnes lamppu sammutetaan. Jos teet tämän, pidä varasi jos liekki sattuukin syttymään kesken kaiken;)
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Max kirjoitti:Tarkista
- tuleeko suuttimesta polttoainetta
- antaako kärjet kipinää
- onko liekkivahdin suojalasi puhdas ja onko liekkivahti suojalasin kohdalla

Liekkivahdin tehtävä on sammuttaa laite (katkaista polttoaineen syöttö), jos liekki ei syty. Vahti tuskin estää syttymistä, vaikka se olisi viallinen. Jos webasto on kunnossa vahtia lukuunottamatta, liekin pitäisi palaa hetken normaalisti. Koska ohjausyksikkö ei saa tietoa liekistä (viallinen vahti tai likainen suojalasi) polttoaineen syöttö katkeaa.
Vahdin toimivuuden voi helposti testata taskulampulla - Käännä palopää sivulle ja kohdista taskulampun valo vahtiin.
Webaston pitäisi hurista/syöttää polttoainetta kunnes lamppu sammutetaan. Jos teet tämän, pidä varasi jos liekki sattuukin syttymään kesken kaiken;)
Juu, pitää tarkistaa. Tässä minun mallissa liekinvahdin ei voi olla väärin, lasi ja vahti omissa koloissaan. Polttoainetta tulee, mutta en ole varma jos kipinää on.

Eikös liekinvahdin tehtävä on myös sammutta sytytys kun palaa, eli jos vahti nyt ilmoittaa "tulta" niin silloinhan PA tulee mutta ei kipinää?

Ja pitää katsoa taskulampun kanssa, saan palopään irti ja suunnattua ulospäin, eli ei pitäisi olla ongelma. Pitää käydä kokeilemassa...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Nyt ollaan jo melkein voitin puolella.

Tulta oli!

Otin palopään sivuun, ja laitoin töpselin kiinni niin huomasin että toinen kärjistä vuotaa maihin. Parit ekaa kertaa kun testasin, niin kipinä tuli siitä muovisesta suojuksen välistä ja kipinöi siihen suutinrunkoon. Otin kaikki irti, putsasin paperilla (ajattelin että jos olisi vaan niin likaista että se johtaa sähköä), otin kärjet vähän enemmän ulos ja kokeilin: Liekkipallo (vielä palopesä sivulle.)

Parille ekoilla testeillä niin ei tullu dieseliä kun se alkoi ns. sytyttämään runkoa, eli olisiko solenoidissa jotain häikkää?Vai olisiko se voinnut sekoittaa sitä solenoidia kun kipinät meni runkoon?

Sitten testasin laittamalla polttimen takaisin, ja sitten syttyi webasto. Hirveä savumäärä tuli, varmaan kun on pari kertaa kokeillut eikä ole sytyttänyt, mutta kuitenkin on polttoainetta syöttänyt.

Nyt jää sitten mietittäväksi että olisko se joku juttu vielä siinä ohjainboksissa hajalla, vai olisiko esim. solenoidi vialla? Vai kenties PA-pumppu?

Pitikö niitä pattereita ilmata? Nyt on paljon, eikä auttanut vaikka ajoin etupään ylämäkeen tai alamäkeen. Myös auton paisuntasäiliö on ylitäynnä korkin kun avaa niin yli tulee, auto seisoo normaalisti ns nenä alempaa.

Nyt kuulee että pumppu lähtee päälle, alkaa lorina auton pattereissa ja sitten kuulostaa kun pumppu jäisi ilman vettä. Kaikki hanat on auki, se on jo kokeiltu.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Jokaisessa patterissa on ilmausruuvi (kuusio)- samanlainen kuin kotivesipattereissa. No ainakin minun bussissani. Ilmaus on helpoin tehdä kun moottori käy lämpimänä koska tarvitset verkostoon painetta että saat ilman ulos.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

KajNyy1 kirjoitti:Jokaisessa patterissa on ilmausruuvi (kuusio)- samanlainen kuin kotivesipattereissa. No ainakin minun bussissani. Ilmaus on helpoin tehdä kun moottori käy lämpimänä koska tarvitset verkostoon painetta että saat ilman ulos.
Juu, näin noita, pitää varmaan kokeilla niitä.

EDIT:

Sitten vielä toinen ihmetys. Kun paineet nousee, niin tulee ilmankuivaimesta sellaista nakutusta. Siis se ei ole ylipaineventtiili, se kyllä puskee ilmaa ulos aina välillä, mutta enemmän sellaista ääntä kun vasaralla koputtaisi sivua (tai ehkä alle). Lisääntyy ja vähenee kierroksien mukaan. Yritin vielä kuunnella, mutta en usko että se tulisi moottorista. Tämä siis ei ole aina, vaan välillä.

Tässä näkyy se pönttö kuvassa, kuuluisi kun tulisi sen alaosasta. Onko siinä mitään liikkuvia osia siinä laitteessa?

EDIT2:

Nyt on uusi suutin ja uudet kärjet tilattu, sain onneksi paikallisesta autovaraosa myymälästä. Pitäisi tulla maanantaina. En tiedä onko jossain näistä vikaa, mutta suutin oli 25e ja kärjet 4,50kpl, joten ajattelin kokeilla.
Viimeksi muokannut only4pro, 08 Marras 2007 15:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Avain löytyy lähimmältä putkimieheltä tai liikkeestä näin mikäli sinulla ei ole riittävän ohutseinäistä hylsyä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Sain putkimieheltä avaimen, mutta en tiedä toimiiko se, kun se on neliskanttinen...

Mutta nyt tähän wepaston korjaamiseen...

Nyt on poltin taas käännetty sivuun, lähtee KVP päälle, flekti lähtee päälle, heti kun sytytin alkaa kipinöimään niin koko hela hoito sammuu.

Olisko sittenkin vielä ongelmia ton ohjauslootan kanssa? Miten lähellä kärjet pitää olla toisiaan, sekä miten kaukana ne pitää olla suuttimesta eteenpäin?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mä sain nämä tiedot POHJÄNTÄHDELTÄ ja ainakin mulla alko laulaa: :mrgreen: (oikeestaan ukko ja webasto :shock: :lol: )

kärkien keskinäinen etäisyys 5 mm
kärkien linjan etäisyys suuttimen keskiöstä 8mm
kärkien etäisyyssuuttimen päästä 4,5 mm
kaikki mitat +/- 0,5 mm
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Miten sen ilmauksen kanssa pitäisi onnistua? Vai riittääkö että saa nesteet lämpimäksi niin kun Kaj kirjoitti? Pitääkö kiertovesipumppu olla päällä?

Eilen ilmasin vähän, ei kyllä ollut auto vielä ihan lämmin, pitäisi varmaan tänään mennä ajamaan sillä että se tulee kuumaksi. Eilisen ilmauksen jälkeen totesin että paisuntasäiliö on ylitäynnä, kun avasin kortin sen päältä niin valui yli. Siinä paisuntasailiössä on muuten joku antura, joka ei ole kytketty. Onkohan se alhaisen veden varoitus vai mikä?

EDIT: Nämä voi olla vähän tyhmiä kysymyksiä, mutta mottoni on "Mielummin tuhat tyhmää kysymystä kun yksi tyhmä teko".
Ja asun suorasähkölämmityksen kanssa, joten veden kanssa ei ole paljon tietoa...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin