SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Vesipumpun alla oleva pötkö josta lähtee rosteriputket öljynsuodattimia kohti on moottoriöljyn jäähdytin. Kiertääkö vesi pelkästään noista moottorin päällä olevista liittimistä, mihin tarkoitukseen ne ovat manuaalissa vai onko koko paketti ollut kiinni toisissaan ja kone ennestäänkin automaattilaatikossa? Tarkoitatko PuuTiainen noita kahta isoa reikää termostaattikotelon päällä? THD101GC koneessa oli vesipumpussa omat lähdöt laatikolle, tuossa mistä lähtee intercoolerille ja toinen vesipumpun päällä olevassa mutkassa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Juu, niinhän tuo olikin moottoriöljyn lauhdutin.
Kattelin vähän huonosti kuvaa.
Juuri niitä isoja reikiä tarkoitin, siitä saa hienosti kierron otettua.
Kattelin vähän huonosti kuvaa.
Juuri niitä isoja reikiä tarkoitin, siitä saa hienosti kierron otettua.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Paljonko tuossa padassa on hepoja?
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
245 hepoa näyttäis olevan.
KD mallissa olis ollu 340, mutta eiköhän sisu tuollakin liikahda.
KD mallissa olis ollu 340, mutta eiköhän sisu tuollakin liikahda.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Juu, tuo moottorin edessä oleva jäähdytin olikin tiedossa. Alkuperäiseen jäähdyttäjään tuli reikä kun sen ruosteita hieman naputeltiin vasaralla ja jouduin vaihtamaan sen toiseen.
Kone on ollut alunperinkin ollut automaattilaatikolla, mutta noita putkia ei tullut mukana.
Moottorissa on voimaa 245 hevosen edestä ja vääntöä 1050 Nm.
Vai olisi KD mallissa tuon verran, sittenhän tuossa on virityspotentiaalia
.
Kone on ollut alunperinkin ollut automaattilaatikolla, mutta noita putkia ei tullut mukana.
Moottorissa on voimaa 245 hevosen edestä ja vääntöä 1050 Nm.
Vai olisi KD mallissa tuon verran, sittenhän tuossa on virityspotentiaalia

"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Ensimmäinen sovitus 02.07.-11)
Pääsin eilen illalla mallailemaan pakettia ensimmäisen kerran paikoilleen, ei tuo nyt yhtä helposti mene ihan kuin elokuvissa..
Auton lyhyt akseliväli (viisi metriä) aiheuttaa sen, että moottori ei mahdu samalla paikalle missä vanha oli. Alkuperäinen kardaani on varsin lyhyt n. 60cm, eikä siitä siis hirveästi pysty lyhentämään, mielellään ei yhtään.
Seuraava ongelma on polttoaine tankki, takavasen koneen korva osuus juuri sen kohdalle. Tästä ongelmasta selviää tankin irroituksella ja sen siirtämisellä ulospäin. Samalla joutuu tietysti tekemään pantojen kiinnityspisteet uudestaan.
Sitten eteen tulee öljyn suodattimien jalka joka ottaa kiinni kahteen painailmasäiliöön. Vaihtoehtoina joko säiliöiden siirtäminen tai sitten kävi mielessä onko mahdollista siirtää suodattimet jalkoineen pois alkuperäiseltä paikaltaan? Saisiko tähän jonkin letku/laippasovite-hässäkän?
Tänään jatketaan kymmenen maissa ja illalla kirjoittelen lisää tarinaa päivän tapahtumista.
Auton lyhyt akseliväli (viisi metriä) aiheuttaa sen, että moottori ei mahdu samalla paikalle missä vanha oli. Alkuperäinen kardaani on varsin lyhyt n. 60cm, eikä siitä siis hirveästi pysty lyhentämään, mielellään ei yhtään.
Seuraava ongelma on polttoaine tankki, takavasen koneen korva osuus juuri sen kohdalle. Tästä ongelmasta selviää tankin irroituksella ja sen siirtämisellä ulospäin. Samalla joutuu tietysti tekemään pantojen kiinnityspisteet uudestaan.
Sitten eteen tulee öljyn suodattimien jalka joka ottaa kiinni kahteen painailmasäiliöön. Vaihtoehtoina joko säiliöiden siirtäminen tai sitten kävi mielessä onko mahdollista siirtää suodattimet jalkoineen pois alkuperäiseltä paikaltaan? Saisiko tähän jonkin letku/laippasovite-hässäkän?
Tänään jatketaan kymmenen maissa ja illalla kirjoittelen lisää tarinaa päivän tapahtumista.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Toinen sovitus 03.07.-11)
Päivä meni taas puuhaillessa..
Polttoaine tankki sai lähteä ensimmäisenä, tankki on kiinni kolmella kannakkeella ja etumaisen kannakkeen joutui poistamaan vasemman koneenkorvan tieltä. Seuraavana poistettiin öljynsuodattimet jalkoineen, näille pitää keksiä jotain, en vaan vielä tiedä mitä.
Ongelmaksi muodostui myös ruiskutuspumppu joka ottaa kiinni oikeaan runkoaisaan, tästä ongelmasta selvisi leikkaamalla kolmen sentin siivun pois rungon alareunasta. Ongelma numero kolme oli kardaani joka tahtoi jäädä liian lyhyeksi tai liian jyrkkään kulmaan. Muutaman tunnin tuumaamisen jälkeen päädyimme siirtämään moottoria lisää eteenpäin katkomalla kolme ilmaputkea, poisleikatut pätkät tullaan korvaamaan myöhemmin teräspunosletkulla. Tällä operaatiolla kone siirtyi eteenpäin noin kymmenen senttiä.
Siinä oli oikeastaan tämän päivän aikaansaannokset, paljon purettua mutta muutama hyvä oivallus. Huomenna toivottavasti saamme koneen roikkumaan omilla korvillaan. Oikeastaan se olisi pakko onnistua, koska maanantaina joudun palauttamaan töihin sieltä lainaamani 80cm nostavat pumppukärryt.
On se kumma vaikka remontin kokoluokka on tällainen, niin silti kaikki on loppupeleissä kiinni muutamasta sentistä
.
Kirjoittelen huomenissa taas lisää.
Polttoaine tankki sai lähteä ensimmäisenä, tankki on kiinni kolmella kannakkeella ja etumaisen kannakkeen joutui poistamaan vasemman koneenkorvan tieltä. Seuraavana poistettiin öljynsuodattimet jalkoineen, näille pitää keksiä jotain, en vaan vielä tiedä mitä.
Ongelmaksi muodostui myös ruiskutuspumppu joka ottaa kiinni oikeaan runkoaisaan, tästä ongelmasta selvisi leikkaamalla kolmen sentin siivun pois rungon alareunasta. Ongelma numero kolme oli kardaani joka tahtoi jäädä liian lyhyeksi tai liian jyrkkään kulmaan. Muutaman tunnin tuumaamisen jälkeen päädyimme siirtämään moottoria lisää eteenpäin katkomalla kolme ilmaputkea, poisleikatut pätkät tullaan korvaamaan myöhemmin teräspunosletkulla. Tällä operaatiolla kone siirtyi eteenpäin noin kymmenen senttiä.
Siinä oli oikeastaan tämän päivän aikaansaannokset, paljon purettua mutta muutama hyvä oivallus. Huomenna toivottavasti saamme koneen roikkumaan omilla korvillaan. Oikeastaan se olisi pakko onnistua, koska maanantaina joudun palauttamaan töihin sieltä lainaamani 80cm nostavat pumppukärryt.
On se kumma vaikka remontin kokoluokka on tällainen, niin silti kaikki on loppupeleissä kiinni muutamasta sentistä

Kirjoittelen huomenissa taas lisää.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Toinen sovitus 03.07.-11)
Oliko se suodatinjalka "kiinteä" eli tulo ja lähtö ei ole letkulla? Mites se runkoaisa, volvossahan se pumppu ikäänkuin tulee sen U-palkin sisään, eli asentaessa sivussa nosto ja sitten aisojen väliin.
Mutta ei muuta ku tsemiä ähellykseen! Tuo senttihomma on muuten niin totta, tuli todettua ku tein uuden pakoputkiston. Sentilleen sekin piti väsätä, vaikka metritolkulla tötteröö tulikin!
Mutta ei muuta ku tsemiä ähellykseen! Tuo senttihomma on muuten niin totta, tuli todettua ku tein uuden pakoputkiston. Sentilleen sekin piti väsätä, vaikka metritolkulla tötteröö tulikin!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Toinen sovitus 03.07.-11)
Suodatinjalka on kiinteä, näkyy kuvassa tuolla edellisellä sivulla. Arvelinkin, että noita saattaa olla jollakin letkuliitännällä tai erilaisella jalalla, täytyykin alkaa etsimään sellaista. Onko tietoa missä tuollaista letkumallia on käytetty?
Tuo olikin tiedossa, että pumpun kuuluisi olla runkoaisan sisällä, mutta Sisun runko on kymmenen senttiä kapeampi kuin Volvon ja se aiheuttaa tämän ongelman.
Tuo olikin tiedossa, että pumpun kuuluisi olla runkoaisan sisällä, mutta Sisun runko on kymmenen senttiä kapeampi kuin Volvon ja se aiheuttaa tämän ongelman.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Toinen sovitus 03.07.-11)
En suosittele öljynsuodattimien siirtämistä, mieluummin siirtää ne ilmasäiliöt.
Mitään valmista letkuliitäntää tuohon suodattimen jalkaan ei ole. Jalkaosan alla on irrallinen välikappale joka tiivistyy o-renkailla suoraan öljypumppuun. Tuosta tulis niin epävarman tuntuinen viritys, että unohtaisin sen heti kättelyssä. Volvon voitelujärjestelmä on muutenkin erittäin monimutkainen, ylivuotoventtiileineen ja imupumppuineen.
Paineilmasäiliöt voi vetää kätevästi muoviputkella ihan mihin haluaa, alustassa on aina sen verran tilaa.
Mitään valmista letkuliitäntää tuohon suodattimen jalkaan ei ole. Jalkaosan alla on irrallinen välikappale joka tiivistyy o-renkailla suoraan öljypumppuun. Tuosta tulis niin epävarman tuntuinen viritys, että unohtaisin sen heti kättelyssä. Volvon voitelujärjestelmä on muutenkin erittäin monimutkainen, ylivuotoventtiileineen ja imupumppuineen.
Paineilmasäiliöt voi vetää kätevästi muoviputkella ihan mihin haluaa, alustassa on aina sen verran tilaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: SisuPussin uusi elämä (Toinen sovitus 03.07.-11)
Ehdottomasti samaa mieltä Puutiaisen kanssa. Säiliöt on huomattavasti helpompi siirtää ratkaisuna turvallisempi; jos letku räjähtää niin ilma loppuuPuu Tiainen kirjoitti:En suosittele öljynsuodattimien siirtämistä, mieluummin siirtää ne ilmasäiliöt.
Mitään valmista letkuliitäntää tuohon suodattimen jalkaan ei ole. Jalkaosan alla on irrallinen välikappale joka tiivistyy o-renkailla suoraan öljypumppuun. Tuosta tulis niin epävarman tuntuinen viritys, että unohtaisin sen heti kättelyssä. Volvon voitelujärjestelmä on muutenkin erittäin monimutkainen, ylivuotoventtiileineen ja imupumppuineen.
Paineilmasäiliöt voi vetää kätevästi muoviputkella ihan mihin haluaa, alustassa on aina sen verran tilaa.




Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori roikkumassa 04.07.-11)
Tuossa on vielä pieni mahdollisuus, että suodattimet mahtuvat olemaan paikallaan. Täytyy tarkistaa asia kun seuraavan kerran pääsee rakentamaan.
Mutta nyt päivitys sunnuntailta, en jaksanut eilen illalla enää alkaa kirjoittelemaan:
Aloittelimme aamusta moottorin paikan hienosäätämisellä siinä menikin sitten muutama tunti. Poistimme myös muutaman ylimääräisen kannakkeen ja muuta asennusta haittaavaa.
Vasemman takakannakkeen kohdalla tilanne oli tämä:

Sitten alkoi kannakkeiden mitoitus, piirtely ja leikkaaminen. Teimme ensin pahvimallit jotka oli sitten helppo piirtää rautaan. Materiaalina käytimme 200x200mm neliöputkea, viiden millin seinämällä. Taakse hitsattiin 16mm nyloc mutterit, joista kyllä muovi paloi komeasti pois
:

Taakse paksu kerros maalia ja hitsaus runkoon:
Oikealla ei ollut juurikaan ongelmia, mutta vasemmalla joutui poistamaan tankin, sen kannakkeen ja yhden korin vaakakannakkeen. Vaakakannake näkyy katkaistuna tuossa vasemmassa kuvassa ja sen joutuu vielä hitsaamaan takaisin runkoon.
Tältä tuo mörkömoottori näyttää sivulta päin:

Moottori on jonkin verran alempana kuin Leyland, mutta kuitenkin korkeammalla kuin perän alin kohta. Joten tuo ei aiheuttane ongelmia.
Rungostahan joutui leikkaamaan palan pois ruiskuputkien tieltä, johtuen siis Sisun kapeammasta rungosta. Leveyttä tuolla palalla on noin neljä senttiä, eikä tuo tunnu vielä kovin pahalta:

Voisihan tuohon tehdä vielä vaikka pienen boksauksen jos vahvuus alkaa epäilyttämään.
Hommahan jäi vielä kesken, sillä etukannaketta emme ehtineet tekemään, tunnit vain loppuivat kesken. Sen teemme tulevana lauantaina ja samalla moottorin joutuu vielä laskemaan alas, silloin saa myös kannakkeet maalattua kunnolla.
Eli ihan tavoitteeseen ei päästy, mutta kyllä tuloksiin saa olla ihan tyytyväinen. Kannakeista tuli asiallisen näköiset ja tukevat. Tässä viikolla voisi vaikka koittaa saada tuon kardaanin koneistamolle. Vanhaa voi luultavasti käyttää pienen lyhentämisen ja tasapainotuksen jälkeen.
Minkäs kokoista pakoputkea tuohon pitäisi laittaa, riittääkö 3" vai tarvitseeko olla isompaa? Tuota kun saisi vielä kätevästi esim. Motonetista.
Mutta nyt päivitys sunnuntailta, en jaksanut eilen illalla enää alkaa kirjoittelemaan:
Aloittelimme aamusta moottorin paikan hienosäätämisellä siinä menikin sitten muutama tunti. Poistimme myös muutaman ylimääräisen kannakkeen ja muuta asennusta haittaavaa.
Vasemman takakannakkeen kohdalla tilanne oli tämä:

Sitten alkoi kannakkeiden mitoitus, piirtely ja leikkaaminen. Teimme ensin pahvimallit jotka oli sitten helppo piirtää rautaan. Materiaalina käytimme 200x200mm neliöputkea, viiden millin seinämällä. Taakse hitsattiin 16mm nyloc mutterit, joista kyllä muovi paloi komeasti pois


Taakse paksu kerros maalia ja hitsaus runkoon:


Oikealla ei ollut juurikaan ongelmia, mutta vasemmalla joutui poistamaan tankin, sen kannakkeen ja yhden korin vaakakannakkeen. Vaakakannake näkyy katkaistuna tuossa vasemmassa kuvassa ja sen joutuu vielä hitsaamaan takaisin runkoon.
Tältä tuo mörkömoottori näyttää sivulta päin:


Moottori on jonkin verran alempana kuin Leyland, mutta kuitenkin korkeammalla kuin perän alin kohta. Joten tuo ei aiheuttane ongelmia.
Rungostahan joutui leikkaamaan palan pois ruiskuputkien tieltä, johtuen siis Sisun kapeammasta rungosta. Leveyttä tuolla palalla on noin neljä senttiä, eikä tuo tunnu vielä kovin pahalta:

Voisihan tuohon tehdä vielä vaikka pienen boksauksen jos vahvuus alkaa epäilyttämään.
Hommahan jäi vielä kesken, sillä etukannaketta emme ehtineet tekemään, tunnit vain loppuivat kesken. Sen teemme tulevana lauantaina ja samalla moottorin joutuu vielä laskemaan alas, silloin saa myös kannakkeet maalattua kunnolla.
Eli ihan tavoitteeseen ei päästy, mutta kyllä tuloksiin saa olla ihan tyytyväinen. Kannakeista tuli asiallisen näköiset ja tukevat. Tässä viikolla voisi vaikka koittaa saada tuon kardaanin koneistamolle. Vanhaa voi luultavasti käyttää pienen lyhentämisen ja tasapainotuksen jälkeen.
Minkäs kokoista pakoputkea tuohon pitäisi laittaa, riittääkö 3" vai tarvitseeko olla isompaa? Tuota kun saisi vielä kätevästi esim. Motonetista.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori roikkumassa 0407.-11)
Ettie nyt ole SisuPussia pikkaisen
hujattu
kuvan mukaisessa koneessa minusta näkyy Intercooleri
joten tehoja pitäisi olla paljon enemmän kuin tuo 245 hp. ehkä jopa 340 hp.
Pakoputki/äänenvaimennin
Onnin Autossa löytyy molempia osia. Tähän moottoriin sopii sekä B58 kuin B10M äänenvaimennin/pakoputki. B58 pönttö on yksiosainen päästä sisään ja takakyljestä ulos
Voimia rakenteluunkaj



Pakoputki/äänenvaimennin
Onnin Autossa löytyy molempia osia. Tähän moottoriin sopii sekä B58 kuin B10M äänenvaimennin/pakoputki. B58 pönttö on yksiosainen päästä sisään ja takakyljestä ulos
Voimia rakenteluunkaj
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori roikkumassa 0407.-11)
Jep. samaa katoin, Cooleri imusarja. Tsekkaa tyyppi lohkosta pumpun alta, esim THD102KD on tuo 340 heppanen, nuo viimeiset kirjaimet ratkaisee, ja tietty moottorin ikä, eli sarja THD100, 101,102,103..tuossa linkki, mistä voit tarkastaa; http://www.volvodemort.com/technical/Volvo/Engine/ , konetta katsoessa veikkaisin haarukkaa 308-340hp, näyttää yhtäkkiä THD101 sarjalaiselta..mutta voi olla ihan jotain muutaki 
Päivitys: Tyyppihän sulla olikin tuolla aiemmin; THD102KF, eli koneessa on 245HP
Mutta pitäis Sisun tuollakin liikahtaa aikas kevyesti 

Päivitys: Tyyppihän sulla olikin tuolla aiemmin; THD102KF, eli koneessa on 245HP


Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori roikkumassa 04.07.-11)
Olisihan tuo 340 heposta ollut ihan kiva, mutta tähän on nyt toistaiseksi tyytyminen. Tosin onhan tuossa viritysvaraa jos alkaa olemaan akuuttia tehon puutetta
.
En usko, että Volvon putki käy suoraan, jokin kannake tai mutka on kuitenkin väärässä paikassa ja sen joutuisi sitten muuttamaan. Ajattelin käydä ostamassa sekalaisen kasan valmiita mutkia sekä suoraa putkea ja askarrella sen itse, saa ainakin sellaisen kun haluaa. Äänenvaimentajasta on hankala sanoa millainen tuonne kävisi, täytyy etsiä jokin sopiva yleismalli. Tuollainen Volvon pönttö minulta jo yksi löytyykin, mutta sen lähdöt ovat aika hankalissa asenoissa.
Monta milliä tuon Volvon alkuperäisen putken halkaisija on, 75 vai 100mm?
Kävin tallilla hieman rapistelemassa, sain korjattua yhden koneenkorvan mutterin kierteen, mitattua uuden kardaanin pituuden, löysin paikan ahtomittarin letkulle ja aloiteltua etukannakkeen tekemistä.
Kardaania pitää lyhentää noin kymmenen senttiä, käyn huomenna viemässä sen Forssaan josta löytyi paja joka pystyi operaatioon pikaisella aikataululla. Soittelin läpi kuusi firmaa ja kaikilla muilla oli joko lomat päällä, kalenteri täynnä tai ei sopivia laitteita kyseiseen operaatioon. Hinta on vielä arvoitus, mutta kaipa se huomenna selviää..
Etukannake osui kyllä uskomattomalla säkällä todella sopivaan paikkaa. Jos moottori olisi ollut sentin edempänä olisi vastaan tullut rungon poikkipalkki ja sivusuunnassa taas kannake on aivan tasan runkoaisan kanssa, optimaalinen paikka siis. Tein ensin pahvimallin hitsattavasta palasta ja siirsin sen sitten rautapalkkiin. Sitten rälläkkä laulamaan ja sain palan leikattua suurinpiirtein muotoonsa, lopullinen hierominen tehdään sitten kun moottorin saa pois edestä ja palaa pääsee sovittamaan paikalleen.

En usko, että Volvon putki käy suoraan, jokin kannake tai mutka on kuitenkin väärässä paikassa ja sen joutuisi sitten muuttamaan. Ajattelin käydä ostamassa sekalaisen kasan valmiita mutkia sekä suoraa putkea ja askarrella sen itse, saa ainakin sellaisen kun haluaa. Äänenvaimentajasta on hankala sanoa millainen tuonne kävisi, täytyy etsiä jokin sopiva yleismalli. Tuollainen Volvon pönttö minulta jo yksi löytyykin, mutta sen lähdöt ovat aika hankalissa asenoissa.
Monta milliä tuon Volvon alkuperäisen putken halkaisija on, 75 vai 100mm?
Kävin tallilla hieman rapistelemassa, sain korjattua yhden koneenkorvan mutterin kierteen, mitattua uuden kardaanin pituuden, löysin paikan ahtomittarin letkulle ja aloiteltua etukannakkeen tekemistä.
Kardaania pitää lyhentää noin kymmenen senttiä, käyn huomenna viemässä sen Forssaan josta löytyi paja joka pystyi operaatioon pikaisella aikataululla. Soittelin läpi kuusi firmaa ja kaikilla muilla oli joko lomat päällä, kalenteri täynnä tai ei sopivia laitteita kyseiseen operaatioon. Hinta on vielä arvoitus, mutta kaipa se huomenna selviää..
Etukannake osui kyllä uskomattomalla säkällä todella sopivaan paikkaa. Jos moottori olisi ollut sentin edempänä olisi vastaan tullut rungon poikkipalkki ja sivusuunnassa taas kannake on aivan tasan runkoaisan kanssa, optimaalinen paikka siis. Tein ensin pahvimallin hitsattavasta palasta ja siirsin sen sitten rautapalkkiin. Sitten rälläkkä laulamaan ja sain palan leikattua suurinpiirtein muotoonsa, lopullinen hierominen tehdään sitten kun moottorin saa pois edestä ja palaa pääsee sovittamaan paikalleen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori roikkumassa 04.07.-11)
Jos tuntuu ettei tehot riitä niin vierailu Kälviällä auttaa asiaan;
http://www.diesellandia.fi/
Scania 143 vaivaiset 1050 heppaa, luulisi liikkuvan
kai se Pekka Volvonkin virittää jos nätisti pyytää 
http://www.diesellandia.fi/
Scania 143 vaivaiset 1050 heppaa, luulisi liikkuvan


- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori roikkumassa 04.07.-11)

Alkaa olemaan tehot niin sanotusti "kohdillaan". Vai olisiko tuo nyt se kuuluisa "riittävästi"?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori roikkumassa 04.07.-11)
Ai niin, unohdin mainita eilen tärkeimmän havainnon. Öljynsuodattimet mahtuvat alkuperäiselle paikalleen, tilaa ei tosin jää kuin muutama sentti joka suuntaan, mutta samapa tuo kunhan mahtuvat.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Koneenkorvaa 09.07.-11)
Tämä päivä meni rattoisasti etummaisen koneenkorvan kanssa, korva on nyt paikallaan ja kaikki korvat ovat maalattuna. Näin ollen moottorin pääsee nostamaan huomenna paikalleen, luultavasti ja toivottavasti viimeisen kerran. Ja koska kaveri oli tänään mukana touhuamassa, hänen puuhaillessaan korvan kanssa sain itse keskittyä irroitetun korin vaakakannakkeen korjaamiseen. Sen korjattuani ehdin aloittelemaan vielä öljytankin kiinnikkeiden tekemistä, niihin pitää vielä keksiä jonkinlaiset säiliön kiinnityspannat, idea on vielä hieman hakusessa..
Kardaanin kanssa joutui myös hieman säätämään, vein sen sorvarille keskiviikkona mutta hän totesi sen heti aivan liian heikoksi. Piti siis keksiä jotain muuta, sopiva aihio löytyi purkaamolta. Pituutta joutuu ottamaan pois muutaman metrin mutta eiköhän siitä hyvä vielä tule:

Onhan noissa heiman vahvuudessa eroa
. Alimpana on auton alkuperäinen ja kaksi ylimpää ovat aihiota joista pitäisi saada tehtyä alkuperäistä noin kymmenen senttiä lyhyempi versio.
Draama jatkuu huomenna.. vai olisiko tämä enemmänkin tragikomedia?
Kardaanin kanssa joutui myös hieman säätämään, vein sen sorvarille keskiviikkona mutta hän totesi sen heti aivan liian heikoksi. Piti siis keksiä jotain muuta, sopiva aihio löytyi purkaamolta. Pituutta joutuu ottamaan pois muutaman metrin mutta eiköhän siitä hyvä vielä tule:

Onhan noissa heiman vahvuudessa eroa

Draama jatkuu huomenna.. vai olisiko tämä enemmänkin tragikomedia?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori paikallaan 10.07.-11)
Paketti olisi nyt paikallaan
.
Aloittelin aamulla moottorin kiinnittämisellä, sen kiinnittäminen kun oli ainoa tavoite tälle päivälle. Mitään ihmeitä ei vastaan tullut, mitä nyt yhdessä pultissa ei kierre oikein tahtonut vetää.
Ja kun aikaa vielä jäi niin sain myös tehtyä polttoainetankille uuden paikan. Tankkihan on kiinni kolmella pannalla ja niiden kiinnitys pisteet piti irroittaa ja siirtää toiseen paikkaan. Rälläköintiä ja hitsailua siis, mukavaa..
Muuten homma meni kivuttomasti, mutta täyttöputken kanssa tuli ongelma ja se ei nyt osu oikeaan kohtaan. Ongelmasta selviää putken katkaisulla ja sen kääntämisellä eri asentoon. Mutta koska tankissa on polttoainetta, se tekee hommasta hieman hankalamman. Tankki pitää siis tyhjentää ja varmaanki täyttää vedellä, ettei se räjähdä käsiin.
Vai kuinkas herkkä tuollainen diesel-höyry on syttymään?

Aloittelin aamulla moottorin kiinnittämisellä, sen kiinnittäminen kun oli ainoa tavoite tälle päivälle. Mitään ihmeitä ei vastaan tullut, mitä nyt yhdessä pultissa ei kierre oikein tahtonut vetää.
Ja kun aikaa vielä jäi niin sain myös tehtyä polttoainetankille uuden paikan. Tankkihan on kiinni kolmella pannalla ja niiden kiinnitys pisteet piti irroittaa ja siirtää toiseen paikkaan. Rälläköintiä ja hitsailua siis, mukavaa..
Muuten homma meni kivuttomasti, mutta täyttöputken kanssa tuli ongelma ja se ei nyt osu oikeaan kohtaan. Ongelmasta selviää putken katkaisulla ja sen kääntämisellä eri asentoon. Mutta koska tankissa on polttoainetta, se tekee hommasta hieman hankalamman. Tankki pitää siis tyhjentää ja varmaanki täyttää vedellä, ettei se räjähdä käsiin.
Vai kuinkas herkkä tuollainen diesel-höyry on syttymään?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori paikallan 10.07.-11)
Moi
Olen joskus korjaillut tankkeja tyhjänä, laitoin vaan kompurasta ilmaletkun puhaltaan tankkiin uutta ilmaa ettei höyrysty, luultavasti ei syty kovin helposti. Projektisi alkaa olla jo voiton puolella.
Olen joskus korjaillut tankkeja tyhjänä, laitoin vaan kompurasta ilmaletkun puhaltaan tankkiin uutta ilmaa ettei höyrysty, luultavasti ei syty kovin helposti. Projektisi alkaa olla jo voiton puolella.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori paikallan 10.07.-11)
Ei kai se tiisselitankki poksaha, bensa kylläkin. Näyttää matalalta, mutta auto lienee korkeampi kuin volvo? B10M pakoputkisto on 90 mm halkaisijaltaan, kun B58 102mm ja tämä on vasta koettua ja tieto onnin autosta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1483
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori paikallan 10.07.-11)
Kyllä naftatankin tai bensatankin räjähtäminen on ihan yhtä vaarallista
Bensa vaan höyrysyy jo -42C jälkeen (eli aina) ja nafta vaatii sen +55C. Syttymisrajat on siinä 2-7 til% tietämillä ja stökimetrinen (ihanne) n.5%. Tyhjä tankki on aina se vaarallisin koska seos ei ole liian rikkaalla. Hitsatessa tuo +55C ylittyy jo alkukiihdytyksessä,
Vedellä saa tankin tilaavuuden (mahd. syttyvä seos) pienemmäksi eli henki ei lähde mutta takuuvarmasti on paskat housussa jos tumahtaa. Veden pintaan vielä vaahtonestettä niin syttyvät kaasut voi tulla vain pinnan yläpuolella olevista tankin seinämistä eikä enää vedenpinnasta. Tv Ari


#048
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori paikallaan 10.07.-11)
Projekti alkaa tosiaan olemaan maalisuoralla tai ainakin jo takakaarteessa.. Raskain homma on nyt takanapäin, mutta edessä on vielä pientä näpräämistä riittävästi.
Kävin tänään mittaamassa maavaran, moottorin matalimmasta kohdasta mitta näytti noin 30cm. Perä on matalammalla kun moottori. Pakoputkea täytyy vielä miettiä, sain purkaamolta turbolta lähtevän putken ja downpipen mutta nekään ei käy suoraan koska ne ovat kuorma-autosta jossa ei ole tuo ahtoilman jäähdytintä. Mutta saa niistä nyt ainakin laipat. Kävi jo mielessä tehdä putkisto 2x3" tuplaputkistona, olisi ainakin hengittävä
.
Minkähänlainen saundi tuossa olisi ilman äänenvaimentajaa? Leylandissa ei ollut muuta hyvää kun ääni ja sitä jäin jopa vähän kaipaamaan
. Siinäkään ei ollut vaimentajia, eikä putkesta tuleva ääni ollut aivan mahdoton, suurin ääni tuli itse moottorin käyntiäänestä.
Töissä tuumailtiin kaverin kanssa tankin muuttamista, yksi idea oli katkaista täyttöputki rautasahalla ja hitsata se irrallisena sopivaan kulmaan. Sen jälkeen putken kiinnitys takaisin tankkiin paksulla kumiletkulla ja muutamalla klemmarilla. Tällöin tankkia ei tarvitsisi alkaa tyhjentämään, eikä olisi vaaraa housuun paskomisesta
.
Kävin tänään mittaamassa maavaran, moottorin matalimmasta kohdasta mitta näytti noin 30cm. Perä on matalammalla kun moottori. Pakoputkea täytyy vielä miettiä, sain purkaamolta turbolta lähtevän putken ja downpipen mutta nekään ei käy suoraan koska ne ovat kuorma-autosta jossa ei ole tuo ahtoilman jäähdytintä. Mutta saa niistä nyt ainakin laipat. Kävi jo mielessä tehdä putkisto 2x3" tuplaputkistona, olisi ainakin hengittävä

Minkähänlainen saundi tuossa olisi ilman äänenvaimentajaa? Leylandissa ei ollut muuta hyvää kun ääni ja sitä jäin jopa vähän kaipaamaan

Töissä tuumailtiin kaverin kanssa tankin muuttamista, yksi idea oli katkaista täyttöputki rautasahalla ja hitsata se irrallisena sopivaan kulmaan. Sen jälkeen putken kiinnitys takaisin tankkiin paksulla kumiletkulla ja muutamalla klemmarilla. Tällöin tankkia ei tarvitsisi alkaa tyhjentämään, eikä olisi vaaraa housuun paskomisesta

"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori paikallaan 10.07.-11)
Tota katkaisua ja liittämistä kumiletkulla meinasin minäkin ehdottaa
voit vetää täytön helposti "vanhaan" paikkaan.

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95