Oliko 3 vaiheinen?
Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Mistä hommasit akut ja minkä hintaisia ??
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Ei ollut kun yks vaiheinen mutta keittiörempan yhteydessä poistin pikkuvikaisena (heitteli asteet välillä lähtölukemiin) niin nyt ei pirulainen toiminut enään ollenkaan ja onhan tuo 3,5kw vähän turhan julma kulutuksinen akkuvoimallaPunanensisu kirjoitti: ↑05 Joulu 2020 20:50Oliko 3 vaiheinen?![]()
Viimeksi muokannut Kimpsu77, 05 Joulu 2020 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Akut ostin Tornion akusta ja reilun tonnin maksoi.
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Taas jotaki tullut tuusattua.
- Liitteet
-
- Kattoon ledinauhaa, 24v lämmin valkoinen ja 12v (220v/12v muuntajalta) rbg nauhat rinnan varjolistan alle. Lista käsitelty mustalla puuöljyllä.
- F8C3E119-E67A-450A-B309-D7687F91E91F.jpeg (31.54 KiB) Katsottu 10652 kertaa
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Tämän päivän hommia..
- Liitteet
-
- Valoja
- 6BC5A6A3-94FD-41CC-A415-40D41913CD05.jpeg (31.54 KiB) Katsottu 10651 kertaa
-
- Lattiaa keittiön alle
- C12FC0EE-852D-4CAB-8B92-30A39FAB04A6.jpeg (24.67 KiB) Katsottu 10651 kertaa
-
- Uudet matkustamon pöytien jalat
- 590262B9-CD43-4333-BAD1-2D1FB3C5CBFE.jpeg (39.93 KiB) Katsottu 10651 kertaa
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Keittiö ostettu ja tältä sen pitäis teoriassa näyttää,.. nähtäväksi jää miltä se todellisuudesss näyttää 
- Liitteet
-
- 8BFADB8D-48D7-47C1-B051-5B79736BD5E5.jpeg (25.54 KiB) Katsottu 10596 kertaa
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Näissä on ilmoitettu 166ah / akku. Eli reilu 300ah 24v.Punanensisu kirjoitti: ↑06 Joulu 2020 13:54Eli joku 400ah kö ? Montakohan kWh niistä ottaa irti, oletko koittanut ? Invertterihän näyttää kulutetut kwh
Kuulemma näissä paikallisakuissa ilmoitetaan tuo ampperiimäärä erillailla kun normi akuissa. Joku puhui joskus 10h purkaus ajasta,.. tiiä sitte mitä tarkoittaa.
Invertteri on kytketty ja toiminnassa mutta enimmäkseen nyt roikan nokassa kotipihassa kuitenkin. Sen verran testasin akkuja että yhden päivän olin pelkillä akuilla tässä rakennellessa, ilmalämpöpumppu ja kompura + valot päällä niin hyvin riitti virta. Kuormassakin oli jännitteet vielä illalla 13v luokkaa.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Mitä siis onko autossa 12v järjestelmä!!!

Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Kyllähän ne 24V järjestelmissäkin akkujännitteet on yleensä siinä 12V luokassa. 6V akut on suomessa aika harvinaisia.
Mua on ruvennut ihan järjettömästi kiinnostamaan nuo litiumrautafosfaattiakustot..

- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
No joo se on totta mutta jos tehdään sarja paketti niin puhutaan sitten sen jännitteestä, onhan niitä 2v kennoja
Itellä kanssa kiinnostaisi Lithium, mutta hinta ei vielä ole perus lyijy akkuihin versus ihan kohdallaan
Itellä kanssa kiinnostaisi Lithium, mutta hinta ei vielä ole perus lyijy akkuihin versus ihan kohdallaan
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Eikä itseasiassa 6v kennotkaan ole mikään ihme näissä aurinkosähköpaketeissa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Tuo ah määrähän on sama 24 v järjestelmän kahdella sarjaankytketyllä akulla kuin huonomman akun ah kapasiteetti. Rinnan kytkettynä ah määrä lisääntyy, mutta jännite silloin sama kuin yhdessä akussa.
Akusta teoriassa saatava energia on kapasiteetti (Ah) * jännite (v)
eli 200Ah 12v akkuja 2 kpl energiamäärä 4,8kWh.
Ja lyijyakulla tästä kannattaisi yleensä käyttää maksimissaan puolet, eli täyteenladatuista 200ah akuista reilu 2 kWh.
Akusta teoriassa saatava energia on kapasiteetti (Ah) * jännite (v)
eli 200Ah 12v akkuja 2 kpl energiamäärä 4,8kWh.
Ja lyijyakulla tästä kannattaisi yleensä käyttää maksimissaan puolet, eli täyteenladatuista 200ah akuista reilu 2 kWh.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Joo tämä varmasti aika hyvin pitää paikkansa.Mikaeli kirjoitti: ↑06 Joulu 2020 18:42 Tuo ah määrähän on sama 24 v järjestelmän kahdella sarjaankytketyllä akulla kuin huonomman akun ah kapasiteetti. Rinnan kytkettynä ah määrä lisääntyy, mutta jännite silloin sama kuin yhdessä akussa.
Akusta teoriassa saatava energia on kapasiteetti (Ah) * jännite (v)
eli 200Ah 12v akkuja 2 kpl energiamäärä 4,8kWh.
Ja lyijyakulla tästä kannattaisi yleensä käyttää maksimissaan puolet, eli täyteenladatuista 200ah akuista reilu 2 kWh.
Taitaa riippua aika paljo akuista kuinka hyvin voi purkaa ja minkälaisella hyödyllä Vertti sen paukuttaa
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Siihen ne keittiönkaapit tuli. Huomenna pöytälevy lyhentää ja kairata altaan ja lieden aukot niin pääsee jatkaan laminaatin laittoa.
- Liitteet
-
- 36A9B035-78F6-4930-AE1E-A5E2EE81371C.jpeg (35.27 KiB) Katsottu 10506 kertaa
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Ei ole 12v järjestelmä mutta akuthan on 12v niin monesti tulee mitattua yksittäisten akkujen jännite varmistaakseni että ovat tasapainossa.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Tulee aika makkeen näköinen huussi auto. 
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Nuss... viilataan nyt pilkkua, se 6V on akku, jossa on 3kpl 2v kennoja...Punanensisu kirjoitti: ↑06 Joulu 2020 18:22 Eikä itseasiassa 6v kennotkaan ole mikään ihme näissä aurinkosähköpaketeissa

Joo, niitä 6v akkuja kyllä on, mutta ne eivät ole suomessa kovin yleisiä, vaan noi paikallisakutkin ovat yleensä juuri 12V akkuja
Nuo paikalliskäyttöön suunnitellut AGM akut kestävät kyllä paremmin tuota yli 50% purkua, kuin perinteiset lyijynesteakut, mutta ei se niillekään hyvää tee.
Itseasiassa se litiumakuston hintakaan ei ole pahasti pielessä, jos otetaan huomioon muutakin kuin pelkkä ensimmäisen akun hankintahinta. Litiumakuston hiipuminen on hupikäytössä murto-osa lyijyakusta, jonka lisäksi se kapasiteetti on käytännössä se mitä akunkyljessä lukee, eikä vain 20-50% lämpötilasta riippuen kuten lyijyakussa.Punanensisu kirjoitti: ↑06 Joulu 2020 18:21 No joo se on totta mutta jos tehdään sarja paketti niin puhutaan sitten sen jännitteestä, onhan niitä 2v kennoja
Itellä kanssa kiinnostaisi Lithium, mutta hinta ei vielä ole perus lyijy akkuihin versus ihan kohdallaan
Merkittävin etu litiumakustossa olisi kuitenkin sen nopea ladattavuus. Kulkurikäytössä optimi tilanne olisi se että tyhjä akusto latautuisi ajossa aina täyteen, jota lyijyakusto ei käytännössä tee, ellei sitten aja koko euroopan halki yhdellä istumalla. Jos hupiakusto olisi litiumkennoilla sen latausnopeutta rajaisi käytännössä saatavilla oleva latausteho eikä akun vastaanottokyky. Tosin tuo myös käytännössä nostaa systeemin hintaa, koska jos normi laturin (siis koneen kyljessä oleva generaattori) kytkee tuollaisen litiumakun perään kylmiltään, sieltä voi tulla käyttösavu ulos. Ainakin tyhjäkäynnillä lataamalla ovat rikkoneet noita latureita ihan vaan sulattamalla ne.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Tein sähköt osioon palstan näille akkuhommille oman keskustelunJule kirjoitti: ↑07 Joulu 2020 12:53Nuss... viilataan nyt pilkkua, se 6V on akku, jossa on 3kpl 2v kennoja...Punanensisu kirjoitti: ↑06 Joulu 2020 18:22 Eikä itseasiassa 6v kennotkaan ole mikään ihme näissä aurinkosähköpaketeissa![]()
Joo, niitä 6v akkuja kyllä on, mutta ne eivät ole suomessa kovin yleisiä, vaan noi paikallisakutkin ovat yleensä juuri 12V akkuja
Nuo paikalliskäyttöön suunnitellut AGM akut kestävät kyllä paremmin tuota yli 50% purkua, kuin perinteiset lyijynesteakut, mutta ei se niillekään hyvää tee.Itseasiassa se litiumakuston hintakaan ei ole pahasti pielessä, jos otetaan huomioon muutakin kuin pelkkä ensimmäisen akun hankintahinta. Litiumakuston hiipuminen on hupikäytössä murto-osa lyijyakusta, jonka lisäksi se kapasiteetti on käytännössä se mitä akunkyljessä lukee, eikä vain 20-50% lämpötilasta riippuen kuten lyijyakussa.Punanensisu kirjoitti: ↑06 Joulu 2020 18:21 No joo se on totta mutta jos tehdään sarja paketti niin puhutaan sitten sen jännitteestä, onhan niitä 2v kennoja
Itellä kanssa kiinnostaisi Lithium, mutta hinta ei vielä ole perus lyijy akkuihin versus ihan kohdallaan
Merkittävin etu litiumakustossa olisi kuitenkin sen nopea ladattavuus. Kulkurikäytössä optimi tilanne olisi se että tyhjä akusto latautuisi ajossa aina täyteen, jota lyijyakusto ei käytännössä tee, ellei sitten aja koko euroopan halki yhdellä istumalla. Jos hupiakusto olisi litiumkennoilla sen latausnopeutta rajaisi käytännössä saatavilla oleva latausteho eikä akun vastaanottokyky. Tosin tuo myös käytännössä nostaa systeemin hintaa, koska jos normi laturin (siis koneen kyljessä oleva generaattori) kytkee tuollaisen litiumakun perään kylmiltään, sieltä voi tulla käyttösavu ulos. Ainakin tyhjäkäynnillä lataamalla ovat rikkoneet noita latureita ihan vaan sulattamalla ne.
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Tämmöinen siitä nyt tuli kun sai kairattua lieden, altaan, hanan paikoilleen ja vetimet. Olen tyytyväinen
- Liitteet
-
- FEC3AB48-4E2A-4280-A29F-A93091F34DC7.jpeg (32.88 KiB) Katsottu 10387 kertaa
-
- 5BCC2194-C544-441C-937B-A63EC4431CEC.jpeg (32.27 KiB) Katsottu 10387 kertaa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Joillakin syntyy valmistakin
hyvähyvä... Kiitos kuvista, niistä on hyvä varastaa ideoita
Kai määki joskus pääsen sisähommiin, kunhan sais alustan kuntoon ensin. No eipähän tarvi sit ehkä heti taas olla purkamassa kun kerralla tekee kunnolla, mut on se kovaa hommaa...


Kai määki joskus pääsen sisähommiin, kunhan sais alustan kuntoon ensin. No eipähän tarvi sit ehkä heti taas olla purkamassa kun kerralla tekee kunnolla, mut on se kovaa hommaa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Mikä induktio taso ja minkä hintainen? Meillä vielä mietintämyssy päässä että laittaisi kiinteän
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Ikeasta ja taisi maksaa n.200€ jos en väärin muistaPunanensisu kirjoitti: ↑07 Joulu 2020 19:25 Mikä induktio taso ja minkä hintainen? Meillä vielä mietintämyssy päässä että laittaisi kiinteän
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Mikaeli kirjoitti: ↑07 Joulu 2020 18:59 Joillakin syntyy valmistakinhyvähyvä... Kiitos kuvista, niistä on hyvä varastaa ideoita
![]()
Kai määki joskus pääsen sisähommiin, kunhan sais alustan kuntoon ensin. No eipähän tarvi sit ehkä heti taas olla purkamassa kun kerralla tekee kunnolla, mut on se kovaa hommaa...
Tein pakolliset muutoskatsastus kalusteet ensiksi ja katsastin niin nyt on hyvä latoa nippuun ko tietää että alusta on näennäisesti kunnossa,.. eihän näistä koskaan tiedä mutta tekniikka ei ittelle ole ongelma, eikö se hitsuuhommakaan pelota mutta eihän tuota haluttais alkaa pohjolan tallissa kovin laajoihin alustan remontteihin