Volvo B10M carrus star
Re: Volvo B10M carrus star
Kyllä oli puukkosaha kätevä peli.. kiitos vaan vinkistä
Nyt on hattuhyllyt purettu ja vessakin on avomalli. Seuraavaksi saiski purkaa patterit ja seinät pois, mutta välillä täytyy nukkua 
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo B10M carrus star
Niistä pattereista, kannattaa ekana loosata ne tyhjäksi nesteestä auton hytin ulkopuolella olevista kohdista, muuten siellä auton sisällä voi olla sotku. Siinä nesteessä kun on sokeria, niin se tahraa aika paljon. Suositukseni on paljon kertakäyttökumihanskoja ja tiheitä vaihtoja. Puukkosaha on tässäkin hommassa hyvä. Jos katkaisette patterin syötöt jostain ulkoa, se neste tulee ulos nopeammin, kun avaatte ne ilmausventtiilit.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Volvo B10M carrus star
Se neste mitä sieltä tulee on jäähdytin nestettä, etyleeniglykolia, oikea paikka sille on ongelmajätepiste, tai nykyään kai vaarallisten jätteiden vastaanottopiste. Nehän ottaa yksityisten myrkyt vastaan ilmaiseksi. Sitä nestettä tulee pattereista kuitenkin jonkin verran, joten siihen kannattaa varautua jollain tavalla, että saisi edes suurimman osan talteen. Joko niin että saa putken tarvittaessa tutkittua uudestaan tai on riittävästi astioita... Propyleeniglykoli pohjainen, yleensä oranssi, olisi myrkytöntä, mutta jonkin verran kalliimpaa ja siksi harvemmin käytössä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

Re: Volvo B10M carrus star
Miten se nyt menikään
voiko sitä nykyistä lämmitysjärjestelmää hyödyntää, jos laittaa vesikiertoisen lattialämmön? Ja niinku miten se patterivesi nyt lämpiää? Lämpiääkö moottorilla käydessä ja webastolla parkissa? Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta mulla on vielä opinnot "vähän
" vaiheeessa 

- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Volvo B10M carrus star
Juu, nykyinen patterijärjestelmä on osa moottorin jäähdytysjärjestelmää, eli vesi kiertää samalla myös moottorissa Webastollakin lämmitettäessä. Asuinkäytössä tuo on vähän huono koska lämpö "vuotaa" moottorista harakoille, siksi väliin olisi syytä laittaa vähintään venttiili jolla moottorikierron voi tarvittaessa sulkea pois (näitäkin on foorumilaiset tehneet), tai sitten tosiaan tehdä asuintilan lämmitykseen kokonaan erillinen kierto (näin olen itse toteuttamassa).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Volvo B10M carrus star
Kiitos 
Kumpikhan noista on helpompi toteuttaa?
Kumpikhan noista on helpompi toteuttaa?
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: Volvo B10M carrus star
Kysytääs ensin, että tuleeko teille väliseiniä matkustamon ja oleskelutilojen väliin?
Jos ei ole suunnitelmissa, niin tuo erottaminen tarkoittaisi sitä, ettei oleskelutilat lämpenisi ajon aikana ollenkaan.
Jos ei ole suunnitelmissa, niin tuo erottaminen tarkoittaisi sitä, ettei oleskelutilat lämpenisi ajon aikana ollenkaan.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo B10M carrus star
Patterien olemassaolo haittaa sisärakentelua. Otan ainakin ite pois ja laitan lattialämmityksen, joka on erillisellä kierrolla. Lämmittimeksi tuo Teplostar. Olen harkinnut, että jätän hanapohjaisen yhdistämismahdollisuuden tuohon järjestelmään jonkunlaisella kuristimella, koska jos ainoa lämmityslaite porsii 25 asteen pakkasessa tunturissa, ollaan pulassa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Volvo B10M carrus star
Tarkoittaako Peltsi jotain sellasta että mahdollinen väliseinä estää lämmön siirtymisen oleskelutilan? Meillä ei ole tulossa väliseinää tai ei oo ainakaan suunniteltu 
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: Volvo B10M carrus star
Sitä juuri. Jos patterit purkaa, niin kannattaa miettiä ajon aikainen lämmityskin jotenkin
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo B10M carrus star
Jos tekee lattialämmityksen erillisellä kierrolla ja jollain nestewebastolla, se oleskelutila lämpiää tietysti sillä myös ajon aikana. Olen ite ajatellut, että ohjaamo lämpiää hyvinkin sillä lasinpuhalluksella ja tuuletuksella, joka tulee ratin takaa. Käsittääkseni niillä on eri nestekierto kuin matkustamon pattereilla.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Volvo B10M carrus star
Voiko ne patterit jättää vaikka matkustamoon ja purkaa loput pois niin sais hyvin kalusteet seinille? Tai jättää keskiosa pois välistä? Ois niin mukava, kun oleskelutilassa ois lattialämpö eikä pattereita hankaloittamassa kaappien asennusta 
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Volvo B10M carrus star
Kyllä sieltä voi pätkiä purkaa pois ja myös siirtää pattereita paikasta toiseen. Mulla on osa kierrosta korvattu suoralla putkella ruuman puolella.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo B10M carrus star
Ainakin tuossa mun Carruksessa kabiinin patterit ovat yksi ympyränmuotoinen piiri, jossa on yksi lähtö ja yksi tulo. Siellä patterissa itsessään on kaksi putkea päällekäin, mutta ne yhtyvät yhdeksi putkeksi sitten.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: Volvo B10M carrus star
Onko tuo seepran mallin patteri sellainen, että siinä on 4kpl lähtöjä per patteri?
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo B10M carrus star
Ei, siinä on yksi putki joka haarautuu kahdeksi patterin sisällä. Kun menee tankinputkenpatin yli, yhdistyy hetkeksi taas yhdeksi ja taas haarautuu kahdeksi seuraavan patterin sisällä.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Volvo B10M carrus star
Mulla tulee patterin päästä kyllä kaksi putkea, mutta heti samantein yhtyy T haaralla yhdeksi. Olen kuvitellut että tuo rakenne on tuollainen siksi että sen saman patterin voi tarvittaessa asentaa myös lenkiksi jossa ylempää pitkin menee ja alempaa tulee, tai toisinpäin.
Mun perskohtainen mielipide on että lämmitys ja moottori kierto kannattaa olla samaa nestettä, mutta hanoilla säädettävissä niin että koneen saa kokonaan pois kierrosta, ja vastaavasti ajossa pitää pystyä rajoittamaan lattiaan virtaavan veden lämpötilaa esim shuntilla.
Mulla on sen matkustamokierron lisäksi oma "ohjaamokierto", siis ihan tehdasratkaisuna. Siinä on tetääkseni yksi patteri kuskin jalkatilassa ja huurteenpoisto.
Mun perskohtainen mielipide on että lämmitys ja moottori kierto kannattaa olla samaa nestettä, mutta hanoilla säädettävissä niin että koneen saa kokonaan pois kierrosta, ja vastaavasti ajossa pitää pystyä rajoittamaan lattiaan virtaavan veden lämpötilaa esim shuntilla.
Mulla on sen matkustamokierron lisäksi oma "ohjaamokierto", siis ihan tehdasratkaisuna. Siinä on tetääkseni yksi patteri kuskin jalkatilassa ja huurteenpoisto.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B10M carrus star
Tuommoiseen kaksiputkiseen olisi helppo laittaa toiseen kiertoon koneen hukkalämpö ja toiseen vaikka Alde/Primus/Kabola
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Volvo B10M carrus star
Minkäs verran tuossa putkistossa on sitä jäähdytysnestettä?
Aattelin vain enkä minkä kokoisen kupin ottaa viereen ku tyhjentää? Ettei vain tulis yli
Aattelin vain enkä minkä kokoisen kupin ottaa viereen ku tyhjentää? Ettei vain tulis yli
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Volvo B10M carrus star
Tuossa että lämmityksessä ja koneessa kiertää sama neste on yksi perustavan laatuinen riskitekijä, joka valitettavasti saattaa myös toteutua. Jos moottori vuotaa nesteet ulos, matkustamo kylmenee. Vastaavasti, jos matkustamon putkisto heittää nesteet ulos, on koneen nestekiertokin vaarassa.
Itse ajattelin toteuttaa tuon lämmityksen ns. hybridivaraajan tyyppisellä ratkaisulla, sellainen mitä aurinkolämpö järjestelmissä käytetään. Valmistumis ajankohta ei tosin ole toistaiseksi tiedossa... Moottorin neste kiertää omassa lämmityskierukassaan varaajan sisällä ja lämmin käyttövesi tulee toisen kierukan läpi. lattialämmityksen, patterien ja eberin neste täyttää varaajan. Lisäksi tarkoitus on laittaa varaajan sähkövastus, niin saa sähköpaikalla tehtyä käyttöveden sillä.
Näitähän saa ihan valmiinakin, kulkee usein venevaraajan nimellä.
Itse ajattelin toteuttaa tuon lämmityksen ns. hybridivaraajan tyyppisellä ratkaisulla, sellainen mitä aurinkolämpö järjestelmissä käytetään. Valmistumis ajankohta ei tosin ole toistaiseksi tiedossa... Moottorin neste kiertää omassa lämmityskierukassaan varaajan sisällä ja lämmin käyttövesi tulee toisen kierukan läpi. lattialämmityksen, patterien ja eberin neste täyttää varaajan. Lisäksi tarkoitus on laittaa varaajan sähkövastus, niin saa sähköpaikalla tehtyä käyttöveden sillä.
Näitähän saa ihan valmiinakin, kulkee usein venevaraajan nimellä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo B10M carrus star
Jos vehkeessä on kattoilmastointi ja -lämmitys ja joka paikka täynnä pattereita, niin kone ja ohjaamon lämmityskierto huomioiden sitä voi olla jossain 100 litran kähmässä kaikkiaan moottorit ja paisarit ynnä muut Webastot huomioiden.
Mutta jos poistat pelkät patterit siten, että muut piirit eivät tyhjene (eli ovat alempana kuin tyhjennyskohta) niin pois tulevan nesteen määrähän on helppo arvioida kaavalla V=Ah missä A on putken leikkauksen pinta-ala ja h koko poistettavan vehkeen pituus. Varmaan kandee olla kuitenkin joku 10-20 litran pönttö heti patteripiirille?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Volvo B10M carrus star
No tuonhan voi myös laskea, kun kertaa hieman peruskoulun matematiikkaa tilavuudesta. Jos putken sisähalkaisija on 25mm ja putkea on 50m se tekee sillä peruskoulun matematiikalla 780 litraa...
eiku 7,8 litraa.
Periaatteessa tietysti vuotava sisälämmitys voi myös koneesta saada nesteet poistumaan, mutta lähtökohtaisesti moottori on alempana kuin asunnon lattia, jolloin sinne kyllä pitäisi jäädä nesteet, vaikka matkustamo vuotaisikin.. tosin tuokin johtuu siitä miten sen toteuttaa, osrkkissysteemissähän patterikierto käy mutkan myös ovimontuissa, ja jos patteriverkko alkaa sieltä alimmasta kohdasta vuotaa se voi periaatteessa imeä lappona koko järjestelmän tyhjäksi, myös moottorin, tosin mun mielestä se käytännössä hörppää paisarista ilmaa sitä ennen.
Veneissä on usein merivesijäähdytys, jonka takia sen moottorin jäähdytysneteen ja lämmityskierron erottaminen on ihan loogista.
Se on kyllä syytä huomioida että esim monet karavaanari laitteisiin tarkoitetut lämmittimet ovat tarkoitettu avoimeen lämmitysjärjestelmään, johon ei kehity painetta, moottorin jäähdytyskierrossa vielä jokin 1,5bar paine voidaan katsoa olevan normaali. Jos johonkin vanhaan primuksen pannuun täräyttää tuon 1,5bar paineen sietä voi alkaa tursuta nestettä odottamattomista paikoista.

eiku 7,8 litraa.

En nyt tiedä onko se paha asia että koppi kylmenee jos koneesta katoaa nesteet.. Se ei nimittäin ole huono asia että sen tietää että koneessa ei ole nestettä.Mikaeli kirjoitti: ↑31 Maalis 2021 21:22 Tuossa että lämmityksessä ja koneessa kiertää sama neste on yksi perustavan laatuinen riskitekijä, joka valitettavasti saattaa myös toteutua. Jos moottori vuotaa nesteet ulos, matkustamo kylmenee. Vastaavasti, jos matkustamon putkisto heittää nesteet ulos, on koneen nestekiertokin vaarassa.
Itse ajattelin toteuttaa tuon lämmityksen ns. hybridivaraajan tyyppisellä ratkaisulla, sellainen mitä aurinkolämpö järjestelmissä käytetään. Valmistumis ajankohta ei tosin ole toistaiseksi tiedossa... Moottorin neste kiertää omassa lämmityskierukassaan varaajan sisällä ja lämmin käyttövesi tulee toisen kierukan läpi. lattialämmityksen, patterien ja eberin neste täyttää varaajan. Lisäksi tarkoitus on laittaa varaajan sähkövastus, niin saa sähköpaikalla tehtyä käyttöveden sillä.
Näitähän saa ihan valmiinakin, kulkee usein venevaraajan nimellä.
Periaatteessa tietysti vuotava sisälämmitys voi myös koneesta saada nesteet poistumaan, mutta lähtökohtaisesti moottori on alempana kuin asunnon lattia, jolloin sinne kyllä pitäisi jäädä nesteet, vaikka matkustamo vuotaisikin.. tosin tuokin johtuu siitä miten sen toteuttaa, osrkkissysteemissähän patterikierto käy mutkan myös ovimontuissa, ja jos patteriverkko alkaa sieltä alimmasta kohdasta vuotaa se voi periaatteessa imeä lappona koko järjestelmän tyhjäksi, myös moottorin, tosin mun mielestä se käytännössä hörppää paisarista ilmaa sitä ennen.
Veneissä on usein merivesijäähdytys, jonka takia sen moottorin jäähdytysneteen ja lämmityskierron erottaminen on ihan loogista.
Se on kyllä syytä huomioida että esim monet karavaanari laitteisiin tarkoitetut lämmittimet ovat tarkoitettu avoimeen lämmitysjärjestelmään, johon ei kehity painetta, moottorin jäähdytyskierrossa vielä jokin 1,5bar paine voidaan katsoa olevan normaali. Jos johonkin vanhaan primuksen pannuun täräyttää tuon 1,5bar paineen sietä voi alkaa tursuta nestettä odottamattomista paikoista.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Volvo B10M carrus star
Moottorin lämmitysnesteen määrää vartenhan on kaksi mittaria, vesianturi ja varalla vielä lämpömittari, näistä todennäköisesti näkyy vika paljon aiemmin kuin sisälämpötilasta. Ja nämähän on sellaisia turvavarusteita, kuten öljynpainevalo ja painemittaritkin, että niiden olisi syytä toimia.
On se paha jos koppi kylmenee, ota mukaan 5 lasta ja koira ja jää kylmään autoon odottamaan hinuria yöllä johonkin Lapin kairaan, ei kiitos. Siksi tykkään kun rekassakin on ilmawebasto varalla.
Ainakin kaikissa omissa veneissä (vm 70-86) on ollut glykoli jäähdytysnesteenä ja meri/järvi vesi kiertää vain lämmönvaihtimessa. Eli sen puolesta perustetta ei ole, ja vieläpä veneessä olisi kone ja paisuntasäiliö usein ylempänä kuin lämmitin. Isompi hyöty on kai siinä, että kun tehdään paineeton erotettu lämmitys, ei tarvi lisätä paisuntasäiliö kapasiteettia.
On se paha jos koppi kylmenee, ota mukaan 5 lasta ja koira ja jää kylmään autoon odottamaan hinuria yöllä johonkin Lapin kairaan, ei kiitos. Siksi tykkään kun rekassakin on ilmawebasto varalla.
Ainakin kaikissa omissa veneissä (vm 70-86) on ollut glykoli jäähdytysnesteenä ja meri/järvi vesi kiertää vain lämmönvaihtimessa. Eli sen puolesta perustetta ei ole, ja vieläpä veneessä olisi kone ja paisuntasäiliö usein ylempänä kuin lämmitin. Isompi hyöty on kai siinä, että kun tehdään paineeton erotettu lämmitys, ei tarvi lisätä paisuntasäiliö kapasiteettia.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B10M carrus star
- Ei ne patterit ole tiellä.
- Poistaminen aiheuttaa lämmitysongelman jatkossa.
- Lattialämmitys ei yksin riitä pitämään koko katiskaa lämpimänä, vaik se ois eristetty maasta kattoon. Tämä siis talvella. Kesällähän sillä ei tee mitään muutenkaan.
- Tein kaksputkisista pattereista kaks erillistä kiertoa HorrorLines ykköseen. Ylempää lämmitti Alde, alempaa Volvo. Systeeemissä oli myös lämmönvaihdin, joten ne toimi myös ”ristiin”.
Kokemuksesta sanoisin, niinku joku ’Rosvolinna’ (yleensä) jo tais sanoo et kanna sinne minimivarustus sisään ja lähe reissuun! Auto ja aika kertoo mitä milloinki pitää laittaa ja mihin. Käy kattoo toisten kulkureita ja jubaa tyyppien kanssa ni saat vähän perusteita erilaisille ratkaisuille. Nyt ku vimmassas purat ni helposti menee överiks ja kukas ne patterit sinne sit kolvaa takas?
Liian monta hyvää autoo on jääny pihoihin seisoo ku lähti lapasesta ja sit loppu motivaatio. Pari runkopatjaa perälle, vedenkeitin ja jatkoroikka siihen viereen ja sit ratalle! Lattialämmitykset voi askarrella sit ku on sen aika...
Ups. Sori. Tuli tilitys.
- Poistaminen aiheuttaa lämmitysongelman jatkossa.
- Lattialämmitys ei yksin riitä pitämään koko katiskaa lämpimänä, vaik se ois eristetty maasta kattoon. Tämä siis talvella. Kesällähän sillä ei tee mitään muutenkaan.
- Tein kaksputkisista pattereista kaks erillistä kiertoa HorrorLines ykköseen. Ylempää lämmitti Alde, alempaa Volvo. Systeeemissä oli myös lämmönvaihdin, joten ne toimi myös ”ristiin”.
Kokemuksesta sanoisin, niinku joku ’Rosvolinna’ (yleensä) jo tais sanoo et kanna sinne minimivarustus sisään ja lähe reissuun! Auto ja aika kertoo mitä milloinki pitää laittaa ja mihin. Käy kattoo toisten kulkureita ja jubaa tyyppien kanssa ni saat vähän perusteita erilaisille ratkaisuille. Nyt ku vimmassas purat ni helposti menee överiks ja kukas ne patterit sinne sit kolvaa takas?
Liian monta hyvää autoo on jääny pihoihin seisoo ku lähti lapasesta ja sit loppu motivaatio. Pari runkopatjaa perälle, vedenkeitin ja jatkoroikka siihen viereen ja sit ratalle! Lattialämmitykset voi askarrella sit ku on sen aika...
Ups. Sori. Tuli tilitys.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Volvo B10M carrus star
Voin yhtyä tuohon, että ei kannattaisi kaikkea repiä pois väkisin. Itselle ostin projektin, missä oli kaikki purettu, sillä ei pysty nyt lainkaan kulkemaan. Välillä meinaa usko loppua että pääseekö koskaan reissuun. Paljon on pistetty takaisin tai kaivattu niitä irroitettujakin osia. Parhaana esimerkkinä nostettu laskettua lattiaa takaisin ylös...
Ja kohta pääsee asentaan niitä toisten vaivalla irroittamia pattereita takaisin vielä isommalla vaivalla
sen takia teen paineettoman lämmitys kierron, kun en aio uskaltaa tinata valmiissa bussissa.
Se patterijärjestelmä on siitä kiva, että sinne voi työntää kuumaa vettä, lattiaan ei saisi paljon yli 35 tai 40 asteista laittaa. Meille lattialämmitys tulee pää asiassa mukavuuden takia, lasten mukavampi leikkiä lämpimällä lattialla. Lämmitykseen avuksi sitten ilmastointia varten hankittu ilmalämpöpumppu ja patterit.
Ja kohta pääsee asentaan niitä toisten vaivalla irroittamia pattereita takaisin vielä isommalla vaivalla

Se patterijärjestelmä on siitä kiva, että sinne voi työntää kuumaa vettä, lattiaan ei saisi paljon yli 35 tai 40 asteista laittaa. Meille lattialämmitys tulee pää asiassa mukavuuden takia, lasten mukavampi leikkiä lämpimällä lattialla. Lämmitykseen avuksi sitten ilmastointia varten hankittu ilmalämpöpumppu ja patterit.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
