Volvo 9700 HD B12B -03

Kerro omasta projektistasi
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 533
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka

Re: Volvo 9700 HD B12B -03

Viesti Kirjoittaja seepra »

Muutama havainto:

Nyt kun sulla on eristeet pois katosta, kannattaa katsoa sateella sisälle, vuotaako auto jostain. Korissa voi tulla vesi aika jännästä paikasta ulos, nuo ikkunoiden pystytolpat voivat olla täynnä vettä jos ei ole päässyt valumaan pois. Mulla oli yksi tolppa pullistunut ja haljennut veden jäätymisen takia. Ruiskuvesi letkusta ei kelpaa simulaatioksi, sadevesi on paljon ohuempaa ja mahtuu pienestä välistä.

Katot on muistaakseni tehty 50 x 30 profiileista, 50 mm pystyssä. Ite tein sillai, että laitoin FinnFoamin PIR-levyä jossa oli peltipinnat niihin 50 mm syviin koloihin kattoon, ne tulevat sitten alalaidan tasalle. Kun siihen päälle liimaa alapuolelle vielä vaikka 20 mm pontatun peltikylkisen levyn ja teippaa saumat alumiiniteipillä, on katto melko kaasutiivis. Tässä vaiheessa ei saa enää selville vuotopaikkoja niin helposti. Jos päädyt tähän ratkaisuun, kannattaa leikata ne 50 mm levyt vähän "pieneksi" niihin aukkoihin, sillai, että jää noin sentti joka puolelta tyhjää. Ne välit kandee sitten ruutata pistooliurtsulla. Älä edes harkitse mitään kertakäyttöpullourtsuja, ne ovat aivan säheltämistä. Paras kikka saada levyt kattoon oli itellä laittaa ne 60 sekunnin Tytan-vaahdolla, se on nimensä veroista. Jos ei osu ykkösellä paikalleen, on melko kiire laittaa se oikein. Paras pönkkä on maalarin jatkovarsi, listanpätkillä ja muulla säätämisellä saa vain pahan mielen aikaan. Niitä jatkiksia saa Puuilosta vitosella tai 10 eurolla kipale, osta niin monta kuin raaskit ja aloita sen katon eristysviidakon pystytys sieltä perältä päin, niin saat monta levyä kerralla kattoon. Ne pysyvät siellä varmasti pysyvästi jo aika pian. Tarttet tähän hommaan sellaisen "länkkäriratkaisun", kaksi pistoolia joista toisessa pistooliurtsua ja toisessa 60 sekunnin vaahtoa. Suositus RK:n vaahdolle, se kestää muistaakseni 100 astetta lämpöä, ei sitten tipu katosta kuumalla pois. Urtsu tai sen isosyanaattikaasujen hengittäminen ei ole terveellistä, tätä hommaa kandee tehdä kattoluukut ja ovet auki ja nasse päässä.

Ite tein sillai, että liimasin katon verhoilunkin niihin levyihin paikalleen. Se on nyt kolme vuotta ollut siellä eikä ole vielä lähtenyt pois.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 B10M-C700
Vastaa Viestiin