Horror Lines
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Horror Lines
8m vauny vastaa 2m bussia jossa on ikkunat. Miksi ihmeessä webastolla lämmitettäs aldelle tulevaa vettä?
Helpoimmalla pääset ku lyöt lasit umpeen ja samalla seinät/katto/lattia 100mm urtsi tai eps. Sitten riittää alde tai ne pelkät makuupussit!
Helpoimmalla pääset ku lyöt lasit umpeen ja samalla seinät/katto/lattia 100mm urtsi tai eps. Sitten riittää alde tai ne pelkät makuupussit!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Nii ku mulla on lasit ummessa. Ja seinät, katto ja lattia. viewtopic.php?f=2&t=4277&start=150
Se webastoesilämmitys oli vähän niinku huumorin kukka.
N
Se webastoesilämmitys oli vähän niinku huumorin kukka.
N
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Horror Lines
No kerspeles, sitten ei muuta ku aldeen kaasu ja sähkö höpisee nii ainaki 6kW alkaa olla tehoo. Nii joo ja se vesi pitäs saaha sinne pattereihin asti, tai lämpö nyt ainaki. 11 kg:n kaasupullo sisältää 140kWh eli jos kaks vrk kestää niin sehän tekis 3kW kaasulle, josta saadaan talteen 80% = 2,4kW? ei taida ihan niin hyvä hyötysuhde olla? Tehon tarpeen voi testata kun kantaa autoon 2kW pattereita ja sitten kun alka tareta nin laskee patterien määrän. Se lämpimäksi saaminen vie hulluna energiaa, puolikkaan auton ylläpitoon tuo alde vois riittääkkin.
Ot: pikku laskuja:
Kaasulla 20€/11kg täyttö 14,3senttiä / kWh
Löpö 1,3€/l 13senttiä / kWh
Sähkö sitten siihen hintaan kun kukin sitä saa ja mistä saa.
Mutta tuo kaasu vie vähiten virtaskaa, toki ei tuo webastokaan mahottomia vie, mutta ääntää kyllä...
Edit: Ei se webaston kytkeminen sarjaan mikään huono juttu olis, siis jonku pienen webaston. Tekis niin että kun patteripaluun aldelle tippuu x lämpöön lähtee webasto kaveriksi ja kun paluu on n niin webasto sammuu. Ja kun alde ei taaskaan jaksa niin weba pöhisisi kaverina alden perässä siis...
Ot: pikku laskuja:
Kaasulla 20€/11kg täyttö 14,3senttiä / kWh
Löpö 1,3€/l 13senttiä / kWh
Sähkö sitten siihen hintaan kun kukin sitä saa ja mistä saa.
Mutta tuo kaasu vie vähiten virtaskaa, toki ei tuo webastokaan mahottomia vie, mutta ääntää kyllä...
Edit: Ei se webaston kytkeminen sarjaan mikään huono juttu olis, siis jonku pienen webaston. Tekis niin että kun patteripaluun aldelle tippuu x lämpöön lähtee webasto kaveriksi ja kun paluu on n niin webasto sammuu. Ja kun alde ei taaskaan jaksa niin weba pöhisisi kaverina alden perässä siis...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Juurikin näin.
2500W puhallinsähköpatterilla pidin autoa lämpimänä kotipihassa rempatessa, ja nyt on uretaania enemmän ku silloin, et kyl sen pitäis ainaki johonki riittää...
Pitää paneutuu kuhan täs...
N
2500W puhallinsähköpatterilla pidin autoa lämpimänä kotipihassa rempatessa, ja nyt on uretaania enemmän ku silloin, et kyl sen pitäis ainaki johonki riittää...
Pitää paneutuu kuhan täs...
N
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Noniiiin sitte. Pätkän ehdin taas tätä jatkokertomusta kirjottaa:
Hommasin Paimelan Veholta uuden tankin. Jossain aiemmassa postauksessa siitä oli vissiin puhettaki. Tää tankkishow oli kans yhenlainen osaprojekti. Isä otti sen hommakseen. Purki vaneroinnit pois tavaratilasta ja kömpi lokasuojien päälle askartelemaan. Pieni mies, mahtuuhan semmonen sinne.
Vanha tankki oli noin 250l ja järkeilin tämän homman niin, että jos on oikein saita, ja keikat on lähinnä semmosta nurkka-ajoa, ni mitä jos on 400l polttoainetta tankissa ja yhtäkkiä tiisselin hinta romahtaa?!? No takkiinhan siinä tulee! Kannattaa kaikkien saitojen vaihtaa pieni tankki! Ehkä jopa ihan kanisteri. Pystyy sitte samalla ku käy rismassa ostaa riisiä, ni siinä stykkösellä lirauttaa viis litraa siihen kanisteriin ja sit vain nostaa sen bussin kyytiin ja letkut sisään! Vai mikä muu syy voi olla siihen, että vaihtaa polttoainentankin puolta pienempään? Kantavuuskysymys se ei oo tossa vehkeessä, siinä ajossa, voinu olla.
No joka tapauksessa, tähänastisen kokemukseni perusteella koin kyseisen tankin liian pieneksi ja kävin siis paimelasta "uuden" rosterisen hakemassa.
No se vanha tankki oli kiinnitetty niin, että räikkäliinan koukut oli hitsattu tankkia kannatteleviin poikkipalkkeihin kiinni ja sit vain vedetty räikät kireelle. Nerokasta! Ne vain oli himppasen kaikki ruosteessa ja niiden pilkkomiseen tarvittiin pieni mies, rälläkkä ja tikapuuhermosto. Onneks tankki oli lähes tyhjä (ylläri), joten sen nostamiseen ei paljon ponnisteluja tarvittu. Sen sijaan loppujen polttoaineiden poissaaminen tuotti vähän ongelmia. Ne ei nimittäin halunnu tulla ulos. Pönttöä pyöriteltiin vaikka miten päin, ja kaikki mahdolliset keinot käytettiin, mut ei. Muutama tippa tuli letkuliittimistä ulos. Ja siinä ei ollu mitään automaattisulkunippahommeleita, ei. Tukossa joka rööri. Ihme, ettei ihan joka mäkee meinannu jaksaa!
Välihuomautuksena (ku ei vielä olla siellä asti, kato) totean, että tankinvaihdoksen huomasi muuallaki, ku aapeeseen pumpulla. Vääntöä tuli aikatavalla lisää ja kulku parani huomattavasti! Ihme homma.
Uuden tankin (n450l) paikalleenlaittoon ei suuria ponnistuksia tarvittu. Pönttö on itseasiassa jopa pikkusen matalampi, ku edellinen, toki leveyssuunnassa täyttää kolonsa kohtuu hyvin. Letkuihin uudet nipat päähän ja siinä se. Polttoainetta muutama kanisterillinen sisään, ja auto käyntiin. Ja juu! Kiinnitys tapahtui edelleen räikkäliinoin, mut nyt mitään ei hitsattu mihinkään, vaan systeemin pystyy tarvittaessa purkaa kipinöimättä. Tuskin tästäkään mitään kuvia on. Zorppa.
Meinasin itseasiassa alunperin jättää koko tankinvaihtohomman johonkin hamaan tulevaisuuteen (ku siinä nyt oli vähän sitä muutaki rojektia...), mut ilmalämpöpumppumies päätti demokraattisesti, että ulkoyksikkö mahtuu parhaiten takapaksiin, runkopalkkien päät peittävän kotelon päälle, siis takatallin etuseinää vasten. Ja ku just ton seinän takana oli se tankki, ja niitten ilpin putkien reitti ei ollu ihan tarkkaan vielä selvillä, ni päätin, että tankki vaihtuu ennen ilppiä. Ja pumpun asennus sovittiin siis seuraavaks päiväks... Paras motivaattori on viimehetken paniikki!
Nyt loppuu akku. Jatkan joskus.
Hej.
Neb
Hommasin Paimelan Veholta uuden tankin. Jossain aiemmassa postauksessa siitä oli vissiin puhettaki. Tää tankkishow oli kans yhenlainen osaprojekti. Isä otti sen hommakseen. Purki vaneroinnit pois tavaratilasta ja kömpi lokasuojien päälle askartelemaan. Pieni mies, mahtuuhan semmonen sinne.
Vanha tankki oli noin 250l ja järkeilin tämän homman niin, että jos on oikein saita, ja keikat on lähinnä semmosta nurkka-ajoa, ni mitä jos on 400l polttoainetta tankissa ja yhtäkkiä tiisselin hinta romahtaa?!? No takkiinhan siinä tulee! Kannattaa kaikkien saitojen vaihtaa pieni tankki! Ehkä jopa ihan kanisteri. Pystyy sitte samalla ku käy rismassa ostaa riisiä, ni siinä stykkösellä lirauttaa viis litraa siihen kanisteriin ja sit vain nostaa sen bussin kyytiin ja letkut sisään! Vai mikä muu syy voi olla siihen, että vaihtaa polttoainentankin puolta pienempään? Kantavuuskysymys se ei oo tossa vehkeessä, siinä ajossa, voinu olla.
No joka tapauksessa, tähänastisen kokemukseni perusteella koin kyseisen tankin liian pieneksi ja kävin siis paimelasta "uuden" rosterisen hakemassa.
No se vanha tankki oli kiinnitetty niin, että räikkäliinan koukut oli hitsattu tankkia kannatteleviin poikkipalkkeihin kiinni ja sit vain vedetty räikät kireelle. Nerokasta! Ne vain oli himppasen kaikki ruosteessa ja niiden pilkkomiseen tarvittiin pieni mies, rälläkkä ja tikapuuhermosto. Onneks tankki oli lähes tyhjä (ylläri), joten sen nostamiseen ei paljon ponnisteluja tarvittu. Sen sijaan loppujen polttoaineiden poissaaminen tuotti vähän ongelmia. Ne ei nimittäin halunnu tulla ulos. Pönttöä pyöriteltiin vaikka miten päin, ja kaikki mahdolliset keinot käytettiin, mut ei. Muutama tippa tuli letkuliittimistä ulos. Ja siinä ei ollu mitään automaattisulkunippahommeleita, ei. Tukossa joka rööri. Ihme, ettei ihan joka mäkee meinannu jaksaa!
Välihuomautuksena (ku ei vielä olla siellä asti, kato) totean, että tankinvaihdoksen huomasi muuallaki, ku aapeeseen pumpulla. Vääntöä tuli aikatavalla lisää ja kulku parani huomattavasti! Ihme homma.
Uuden tankin (n450l) paikalleenlaittoon ei suuria ponnistuksia tarvittu. Pönttö on itseasiassa jopa pikkusen matalampi, ku edellinen, toki leveyssuunnassa täyttää kolonsa kohtuu hyvin. Letkuihin uudet nipat päähän ja siinä se. Polttoainetta muutama kanisterillinen sisään, ja auto käyntiin. Ja juu! Kiinnitys tapahtui edelleen räikkäliinoin, mut nyt mitään ei hitsattu mihinkään, vaan systeemin pystyy tarvittaessa purkaa kipinöimättä. Tuskin tästäkään mitään kuvia on. Zorppa.
Meinasin itseasiassa alunperin jättää koko tankinvaihtohomman johonkin hamaan tulevaisuuteen (ku siinä nyt oli vähän sitä muutaki rojektia...), mut ilmalämpöpumppumies päätti demokraattisesti, että ulkoyksikkö mahtuu parhaiten takapaksiin, runkopalkkien päät peittävän kotelon päälle, siis takatallin etuseinää vasten. Ja ku just ton seinän takana oli se tankki, ja niitten ilpin putkien reitti ei ollu ihan tarkkaan vielä selvillä, ni päätin, että tankki vaihtuu ennen ilppiä. Ja pumpun asennus sovittiin siis seuraavaks päiväks... Paras motivaattori on viimehetken paniikki!
Nyt loppuu akku. Jatkan joskus.
Hej.
Neb
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Horror Lines
Se on kumma se paniikki, itekki teen puolenvuoden homman 5h ennen lähtöä reissuun, ja ihan siedettävää laatua on tullut, jotenkin sitä vain suoriutuu paineen alla vaan paremmin!
Mites se kylmäkalle meinas sen ulkoyksikän tuuletuksen hoitaa, seon muuten melkosta pölynen paikka jos nyt ymmärsin että sinne takarenkaitten päälle jonnekki "ulos" kumminki?
Mites se kylmäkalle meinas sen ulkoyksikän tuuletuksen hoitaa, seon muuten melkosta pölynen paikka jos nyt ymmärsin että sinne takarenkaitten päälle jonnekki "ulos" kumminki?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: Horror Lines
Viimehetken paniikissa syntyy paras jälki juu. Johtuisko siitä että siinä melkeinpä keskittyy vain ja ainoastaan kyseiseen työsuoritteeseen. Tää Horror Lines on muuten parhaita jatkokertomuksia ikinä. Jos joku joskus kirjoittaa romaanin (täysin fiktiivisen) bussiharrastuksesta (hulluudesta), veikkaan et hää on Neppi.
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Horror Lines
Röllissä on ilppi takapaksissa. Välillä on tullut käytettyä sitä luukut kiinni. Yllätävän hyvin se toimii suljetussa tilassakin - ainakin jäähdytyksellä. Lämmityksellä en ole kokeillut. Saattaa jäätyä sivuluukun tiivisteet sulamisvedestä.
Ilpin alla olevan vanerin läpi olen asentanut letkun sulamisvedelle. Jäähänhän tuo menee, mutta jäät voi kilkutella irti vanerista. Yllättävän vähän tuo Chunlan tuottaa jäätä vaikka sulassapitovastus on edelleen tallin hyllyssä. Mainittakoon, että tuossa ilpissä on lähes umpinainen pohjapelti.
Ilpin alla olevan vanerin läpi olen asentanut letkun sulamisvedelle. Jäähänhän tuo menee, mutta jäät voi kilkutella irti vanerista. Yllättävän vähän tuo Chunlan tuottaa jäätä vaikka sulassapitovastus on edelleen tallin hyllyssä. Mainittakoon, että tuossa ilpissä on lähes umpinainen pohjapelti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: Horror Lines
Tarvis kans ilpo asentaa, onnistuuko itse vai kannattaako edes yrittää? Tyhjiöpumppu tarvitaan ainakin? Vai soittaisiko suosiolla asentajalle... 
...ja jossainhan varmaan tätäkin aihetta jo on käsitelty...

...ja jossainhan varmaan tätäkin aihetta jo on käsitelty...
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Voihan sen sisäyksikön ite ruuvata seinään, ja ulkoyksikköön tehä vetoaisan ja renkaat alle, mut niihen putkien ja sen myllyn tyhjennys eli täyttö ei taida joka sepältä onnistuu. Ainakaan ilman tarvittavia rensseleitä. Toki kylähulluhan tekee ite.
Iitissä on yks ilp-asentaja, joka on älyttömän kokenu asuntolinja-autoilmalämpöpumppuasentaja ku se on kert mulle laittanu semmosen.
N
Iitissä on yks ilp-asentaja, joka on älyttömän kokenu asuntolinja-autoilmalämpöpumppuasentaja ku se on kert mulle laittanu semmosen.
N
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Horror Lines
Pumpun asentaminen on tasan yhtä helppoa kuin linja-autolla ajo. Molempia voi tehdä ammattipätevyydellä tai ilman. Kaasua ei kannata päästää karkuun tai palelluttaa näppejä. Ilhan joka Hiacesta ei löydy täyttöpulloa ja kylmäainetta ei ole joka rautakaupan hyllytavarana. Kai siihen ostoon luvan tarvitsee.
Liitokset tiiviisti kiinni. Kosteus pois putkista tyhjiöimällä. Tyhjiön mittaus. Aineet putkistoon ja kovaa ajoa. Luvanvaraistahan tuo, mutta koneet myydään aineet sisällä ja kylkiäisenä tuli tyhjiöintivehkeet. Vähän tuo kiinalaisten mittari on lelu, mutta kyllä sillä suunta selviää.
Liitokset tiiviisti kiinni. Kosteus pois putkista tyhjiöimällä. Tyhjiön mittaus. Aineet putkistoon ja kovaa ajoa. Luvanvaraistahan tuo, mutta koneet myydään aineet sisällä ja kylkiäisenä tuli tyhjiöintivehkeet. Vähän tuo kiinalaisten mittari on lelu, mutta kyllä sillä suunta selviää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: Horror Lines
No juu, ei tässä ihan niin kädettömiä olla että itse ilpon asentaminen ois mikään juttu. Lähinnä juur tuo tyhjiöintiosio arveluttaa, vaan niinkuin sanottu, kylähullu tekee ite...ja vasta sitten soittaa asentajalle.
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Horror Lines
Ja kun tekee ite niin tulee ite tehdyn näköstä
Kyllä täälläkin asennettiin itte laitteet paikoilleen ja ammattilainen hoiti loput.

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Horror Lines
Mikäli olet hommannut niin sanotun halpispumpun. Kannattaa tarkistaa mukana tulleiden putkien kartioliitokset. Saattaa olla putkien laadussa sanomista ja töttörö on runottu miten sattuu. Ainakin viisi vuotta sitten hommatun Ultin asennuspaketti oli höystetty huumorilla. Toisaalta Panassa ja Chunikassa oli asialliset kilkkeet paketissa.
Asentajalla on Hiacessa kunnon kuparia.
Asentajalla on Hiacessa kunnon kuparia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: Horror Lines
Ultia pukkaa juu. Tsekataan liitokset. Sori Neppi, siirrynkin tästä käsittelemään aihetta oman projektini ketjuun 

Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Ittekkö minun täällä kaikki pittää tehä?!? Just ku oli hyvä keskustelu meneillään, ni eiku omaa topikkia! Toista se oli silloin kun minä olin nuori!
N
N
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Horror Lines
Ammattilain (tuttu) asens pumpun autooni, vuoden päästä onnistuin ajamaan aineet ulkoyksikköön ja siirsin pumpun taloon kun oli turhan tehokas bussiin. Vuoden nyt pelannut hienosti. Sitten hommasin uuden pumpun autoon ja itse tyhjiöin, hyvin pelannut sekin..
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Hyvähyvä! Saatiin tätäki keskustelua jatkettua, ku mun jatkokertomus tuntuu taas vähän viipyvän…
N
N
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Jaaha.
Jatkokertomus etenee taas minuutin...
Tavaratiloja varten hommattiin saunaeristettä, uretaanivaahtoa ja alumiiniteippiä. Hommaan ryhtyi muuan juniori-ikäinen The Amazing Bus-Builders Finland -henkilö, ja jälkeä syntyi vauhdilla. Takatalli on katostansa ja osin seinistänsä eristetty, joten makuuhuoneessa ei jäädy varpaat, vaikka ilmalämpöpumppu huutelis mitä! Autoahan lämmitettiin rakennusremontin ajan ilpillä ja sähköpatterein. Takatallissa oleva ulkoyksikkö loi eristäjälle kohtuullisen arktiset työskentelyolosuhteet ja siihen sen ropellin tuottama wind-chill-factor päälle. Kävi se välillä ulkona lämmittelemässä (+2). Samalla rupeamalla kaveri rakensi öljytynnyristä (Castrol) takalokasuojan pikapaikan. Ei heitä enää kuraa tasonsäätöventtiiliin, mikä on tavallaan hyvä.
Sama kaveri innostui myöhemmin patenttinauhasta, siitä peltisestä, missä on niitä reikiä. Rakensi pikana uuden tilapäiskeittiön. Leipäkoriki oli patenttinauhalla seinässä kii. Sanoin et "ymmärräks et jonku pitää noi joskus irrottaa?", ja hän sanoi ymmärtävänsä. Myöhemmin havaitsin talouspaperirullan löytäneen paikkansa seinältä myöskin, patenttinauhalla ja ruuvveilla kii. Että pystyy kahvinkeittimenki saamaan sillä matskulla seinälle! Kokeilkaa vaikka!
Yks osaprojekti oli matkustamon stereoradiolaitteisto. En muista oliko siitä jo puhetta, enkä jaksa tsekata aiempia postauksiani, ku ne on vähän puisevaa luettavaa, ni jatkan tästä tähän: ________________________, tai tähän:
Mulla on yks kaveri, joka on sähkön nähny. Ison ja pienen sähkön. Mies on ijässään ollu radio- ja televisioasentaja, uransa tehny ajoneuvokalustoratijoiden yms kanssa. Oli aika, jolloin suuri osa Suomessa särkyneistä linja-autoratijoista kävi tämän kaverin kautta. Ennevvanhaan. Saattaa täällä joku Hallmanin tunteakki, mut ei nimiä ku tää on perheohjelma, ookoo?
No tää kaveri on semmonen, et se jaksaa muistaa sanoo, et hän ois jo kuollu (hää on jo vanha!) jos en minä hälle kaiken maailman paskoja roudais korjattavaks. No tää bussiratijohomma oli yks niistä. Mulla oli vanhavanha puurunkonen ASA. Näytin sen joskus tälle jampalle ja sanoin et tommone. Se sano et ASA:t on ihan paskoja. Etenki tohon aikaan. Vedin kuitenki oikeesta narusta ja varovasti kysyin (viaton ilme naamalla tietenki) et "Mitäs luulet, oisko täysin mahdotonta muuttaa tommonen viritinvahvistin 24V-ehkeeksi vai ihanko on tekemätön paikka?". Ei se kuulemma oo mahotonta ja et kyllä roudaa tota paskaa pajalle ja kaikkee säki keksit ja onks jotain muuta yhtä tyhmää ideaa no tuo se joku päivä ku voihan sitä nyt vähän vilkasta, laitetaan sit erektroniikkajätteeks...
No sithän se aukas sen ja alko huutaa jotain Germaniumeista ja muista ihanuuksista ja oli sitä mieltä, et se on paras vahvistin, mitä hän on pitkään aikaan nähny, ja että "On ne vissiin siellä Asalla jotain joskus osannu, vaikka muuten ne kyllä teki paskaa"...
No pari viikkoo se siellä oli. Siihen vaihdettiin jotenki jotain napasuuksia, ku Germanium transistoreissa on toisenlainen polariteetti ku muussa maailmassa, muutettiin DIN-lähdöt moterneiksi (DIN on viihde-elektroniikkamaailman huonoin keksintö ikinä!) ja jotain en muista ainii ledivalaistus viritinasteikon hehkulamppujen tilalle. Käsittämätön äijä ja käsittämättömän hieno vehje siitä tuli!
No seuraava rojekti oli keksiä kaiuttimet paikoilleen. Berkhofin tehtaalla olivat asentaneet kaiuttimen joka toisen ritilän taakse. No ritiläthän oli puolesta autosta jo viime kesänä purettu pois, joten valinnanvaraa oli. Vein laatikollisen ämyreitä "pajalle" ja herra H tsekkas ja putsas ne ja sit tuli työmaalle. Kyllähän siinä muutaman päivän sai vanha mies töitä tehdä, että sai jäljelläoleviin reikiin kaikkiin kartiot kii ja uudet piuhat yms vedettyy. Samalla vaihtui lukuvaloihin ledipolttimot ja tuli putsattua kaikki katkaisijat. Nyt vahvistin istuu nätisti hattuhyllyllä, ja oikeanpuoleisen pöytäryhmän päällä on katossa reikä, johon voi tökätä audioplugin kii. Ei sillä subbaripoikien kans kilvalle kande lähtee, mut ei oo tarviskaan! Ajossa ja parkissa kuulee kaiken tosisti hyvin, radiota ei tosin kande ajossa kuunnella, on semmonen dekooderi siellä, että asemat suhaa, mut paikallaan toimii seki ku hirvi! Ja kaikki tämä hupiakuista, 24V.
Alunperinki oli ajatus, että yläkertaan tulee itsenäinen viihde-elektroniikka, ja alakerrassa on kuskilla ja repsikalla omat bileet. Tän hetken tilanne on, et yläkerrassa on bile, alakerrassa on tyhjä reikä ratijon kohalla. Koskahan ehtis... No on mulla siihen jo kaijutinasennukset melkein valmiit ja sonit ja supparit oottelee virtoja, sekä asentajalta, että piuhoihin. Asentajan piuhathan on pistetty poikki jo muutama vuosi sitte...
Mitäs sit? Takaosastoon rakennettiin sängyt. Oliks niistä jo puhetta? Peräseinälle poikittain tuli levitettävä 80-160cm alasänky ja sen jalkopäähän tulee (sitä ei oo vielä asennettu) yläsänky ajosuuntaan nähden pitkittäin. Makuuhuone on sen kokonen, että seki yläsänky on ihan oikean mittanen. Suihkukopin paikka on maalattu tämän huoneen lattiaan jo kans. Tästä eteenpäin seinän takana, kahta puolta käytävää on kolmikerrossängyt, joissa mahtuu tämmönen kukkakeppi ainaki ihan mahtavasti nukkumaan, eikä ahista yhtään. Istutahan siellä ei, mut eikö sitä oo koko päivä saatu istua, mitä?!? Siitä eteenpäin onki toisella puolella vessakoppi ja sitä vastapäätä takaovi. Takaoven etupuolella, ovimontussa (siinä missä teillä kaikilla muilla on vessa, olihan siitä jo puhetta!) on Alde ja kenkähyllyt ja naulakot ja nää. Sit alkaa keittiö. Piirrän siitä joskus kuvan.
Nyt lopetan tältä erää. Uni painaa. Viime yönä kävin hakemassa pari kaveria Berliinistä lentokentältä.
Vihje: Jos yhtään ilmailu, kulttuurihistoria, arkkitehtuuri tai kummalliset fiilikset kiinnostaa, suosittelen ehdottomasti esim. ohiajaessa käymään tsekkaa Berliinin Tempelhof:in lentokentän! Se on erinäisten syiden (kvg) vuoksi lopetettu ja on nyt ollu tyhjillään mitälie vuoden pari. Mahtava pytinki! Ja aikalailla hyvässä lokaatiossa. Oltiin muutama tunti etuajassa liikkeellä ja pistettiin auto parkkiin siihen terminaalin eteen. Oli pimeessä melko spookie fiilis, ku valtavan lentokenttäkompleksin yhessäkään ikkunassa ei ollu tuikun tuikkua ja parkkipaikat ihan tyhjänä. Vähän semmonen scifi-leffa tunnelma...
Noni. Nyt menen.
Neppi, DDR.
Jatkokertomus etenee taas minuutin...
Tavaratiloja varten hommattiin saunaeristettä, uretaanivaahtoa ja alumiiniteippiä. Hommaan ryhtyi muuan juniori-ikäinen The Amazing Bus-Builders Finland -henkilö, ja jälkeä syntyi vauhdilla. Takatalli on katostansa ja osin seinistänsä eristetty, joten makuuhuoneessa ei jäädy varpaat, vaikka ilmalämpöpumppu huutelis mitä! Autoahan lämmitettiin rakennusremontin ajan ilpillä ja sähköpatterein. Takatallissa oleva ulkoyksikkö loi eristäjälle kohtuullisen arktiset työskentelyolosuhteet ja siihen sen ropellin tuottama wind-chill-factor päälle. Kävi se välillä ulkona lämmittelemässä (+2). Samalla rupeamalla kaveri rakensi öljytynnyristä (Castrol) takalokasuojan pikapaikan. Ei heitä enää kuraa tasonsäätöventtiiliin, mikä on tavallaan hyvä.
Sama kaveri innostui myöhemmin patenttinauhasta, siitä peltisestä, missä on niitä reikiä. Rakensi pikana uuden tilapäiskeittiön. Leipäkoriki oli patenttinauhalla seinässä kii. Sanoin et "ymmärräks et jonku pitää noi joskus irrottaa?", ja hän sanoi ymmärtävänsä. Myöhemmin havaitsin talouspaperirullan löytäneen paikkansa seinältä myöskin, patenttinauhalla ja ruuvveilla kii. Että pystyy kahvinkeittimenki saamaan sillä matskulla seinälle! Kokeilkaa vaikka!
Yks osaprojekti oli matkustamon stereoradiolaitteisto. En muista oliko siitä jo puhetta, enkä jaksa tsekata aiempia postauksiani, ku ne on vähän puisevaa luettavaa, ni jatkan tästä tähän: ________________________, tai tähän:
Mulla on yks kaveri, joka on sähkön nähny. Ison ja pienen sähkön. Mies on ijässään ollu radio- ja televisioasentaja, uransa tehny ajoneuvokalustoratijoiden yms kanssa. Oli aika, jolloin suuri osa Suomessa särkyneistä linja-autoratijoista kävi tämän kaverin kautta. Ennevvanhaan. Saattaa täällä joku Hallmanin tunteakki, mut ei nimiä ku tää on perheohjelma, ookoo?
No tää kaveri on semmonen, et se jaksaa muistaa sanoo, et hän ois jo kuollu (hää on jo vanha!) jos en minä hälle kaiken maailman paskoja roudais korjattavaks. No tää bussiratijohomma oli yks niistä. Mulla oli vanhavanha puurunkonen ASA. Näytin sen joskus tälle jampalle ja sanoin et tommone. Se sano et ASA:t on ihan paskoja. Etenki tohon aikaan. Vedin kuitenki oikeesta narusta ja varovasti kysyin (viaton ilme naamalla tietenki) et "Mitäs luulet, oisko täysin mahdotonta muuttaa tommonen viritinvahvistin 24V-ehkeeksi vai ihanko on tekemätön paikka?". Ei se kuulemma oo mahotonta ja et kyllä roudaa tota paskaa pajalle ja kaikkee säki keksit ja onks jotain muuta yhtä tyhmää ideaa no tuo se joku päivä ku voihan sitä nyt vähän vilkasta, laitetaan sit erektroniikkajätteeks...
No sithän se aukas sen ja alko huutaa jotain Germaniumeista ja muista ihanuuksista ja oli sitä mieltä, et se on paras vahvistin, mitä hän on pitkään aikaan nähny, ja että "On ne vissiin siellä Asalla jotain joskus osannu, vaikka muuten ne kyllä teki paskaa"...
No pari viikkoo se siellä oli. Siihen vaihdettiin jotenki jotain napasuuksia, ku Germanium transistoreissa on toisenlainen polariteetti ku muussa maailmassa, muutettiin DIN-lähdöt moterneiksi (DIN on viihde-elektroniikkamaailman huonoin keksintö ikinä!) ja jotain en muista ainii ledivalaistus viritinasteikon hehkulamppujen tilalle. Käsittämätön äijä ja käsittämättömän hieno vehje siitä tuli!
No seuraava rojekti oli keksiä kaiuttimet paikoilleen. Berkhofin tehtaalla olivat asentaneet kaiuttimen joka toisen ritilän taakse. No ritiläthän oli puolesta autosta jo viime kesänä purettu pois, joten valinnanvaraa oli. Vein laatikollisen ämyreitä "pajalle" ja herra H tsekkas ja putsas ne ja sit tuli työmaalle. Kyllähän siinä muutaman päivän sai vanha mies töitä tehdä, että sai jäljelläoleviin reikiin kaikkiin kartiot kii ja uudet piuhat yms vedettyy. Samalla vaihtui lukuvaloihin ledipolttimot ja tuli putsattua kaikki katkaisijat. Nyt vahvistin istuu nätisti hattuhyllyllä, ja oikeanpuoleisen pöytäryhmän päällä on katossa reikä, johon voi tökätä audioplugin kii. Ei sillä subbaripoikien kans kilvalle kande lähtee, mut ei oo tarviskaan! Ajossa ja parkissa kuulee kaiken tosisti hyvin, radiota ei tosin kande ajossa kuunnella, on semmonen dekooderi siellä, että asemat suhaa, mut paikallaan toimii seki ku hirvi! Ja kaikki tämä hupiakuista, 24V.
Alunperinki oli ajatus, että yläkertaan tulee itsenäinen viihde-elektroniikka, ja alakerrassa on kuskilla ja repsikalla omat bileet. Tän hetken tilanne on, et yläkerrassa on bile, alakerrassa on tyhjä reikä ratijon kohalla. Koskahan ehtis... No on mulla siihen jo kaijutinasennukset melkein valmiit ja sonit ja supparit oottelee virtoja, sekä asentajalta, että piuhoihin. Asentajan piuhathan on pistetty poikki jo muutama vuosi sitte...
Mitäs sit? Takaosastoon rakennettiin sängyt. Oliks niistä jo puhetta? Peräseinälle poikittain tuli levitettävä 80-160cm alasänky ja sen jalkopäähän tulee (sitä ei oo vielä asennettu) yläsänky ajosuuntaan nähden pitkittäin. Makuuhuone on sen kokonen, että seki yläsänky on ihan oikean mittanen. Suihkukopin paikka on maalattu tämän huoneen lattiaan jo kans. Tästä eteenpäin seinän takana, kahta puolta käytävää on kolmikerrossängyt, joissa mahtuu tämmönen kukkakeppi ainaki ihan mahtavasti nukkumaan, eikä ahista yhtään. Istutahan siellä ei, mut eikö sitä oo koko päivä saatu istua, mitä?!? Siitä eteenpäin onki toisella puolella vessakoppi ja sitä vastapäätä takaovi. Takaoven etupuolella, ovimontussa (siinä missä teillä kaikilla muilla on vessa, olihan siitä jo puhetta!) on Alde ja kenkähyllyt ja naulakot ja nää. Sit alkaa keittiö. Piirrän siitä joskus kuvan.
Nyt lopetan tältä erää. Uni painaa. Viime yönä kävin hakemassa pari kaveria Berliinistä lentokentältä.
Vihje: Jos yhtään ilmailu, kulttuurihistoria, arkkitehtuuri tai kummalliset fiilikset kiinnostaa, suosittelen ehdottomasti esim. ohiajaessa käymään tsekkaa Berliinin Tempelhof:in lentokentän! Se on erinäisten syiden (kvg) vuoksi lopetettu ja on nyt ollu tyhjillään mitälie vuoden pari. Mahtava pytinki! Ja aikalailla hyvässä lokaatiossa. Oltiin muutama tunti etuajassa liikkeellä ja pistettiin auto parkkiin siihen terminaalin eteen. Oli pimeessä melko spookie fiilis, ku valtavan lentokenttäkompleksin yhessäkään ikkunassa ei ollu tuikun tuikkua ja parkkipaikat ihan tyhjänä. Vähän semmonen scifi-leffa tunnelma...
Noni. Nyt menen.
Neppi, DDR.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Horror Lines
Tykkään sun tavasta olla, elää, hengittää ja kirjoittaa, Neppi.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
No nyt ku itte kattoin kooklesta, ni onhan se ollu kiinni jo vuodesta 2008. Tempelhof.
http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Tempelhof_Airport
N
http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Tempelhof_Airport
N
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Päästäänkö jo liikkeelle? Päästään vaan.
Viimenen päivä ennen lähtöä kaikki oli kaaoksessa ja levällään pitkin pihoja ja maantietä. Patterikiertoon kolvas yks ukko kapillaariosia, toinen ukko rakens vessanlattiaa, keittiökaappeja kannettiin sisään ja patenttinauhailtiin seiniin kii. Peruutusvaloja takaikkunalle ja mitänäitänyton.
Yritin saada sitä vettä kiertää siellä pattereissa ja välillä löin auton käyntiin ku piti mahtua alle pitkäkseen ja toi ku laskee aika äkkiä pussit tyhjäks... Tankki oli just vaihdettu ja uuteen tankkiin oli kanisterilla kaadettu sen verran löpöä, että pääsee huoltoasemalle. Jossain vaiheessa oli auton pakkaus kuumimmillaan ja koneet käynnissä ku yhtäkkiä vähän tärähti ja sit sammu koko kamiina. Tietenki ekana mielessä, että nyt se jotenki kusi öljyt alleen ja leikkas kii. Lautta lähtee kaheksan tunnin päästä, mistä mie nyt uuden koneen tähän hätään keskellä yötä saan?!?
No tietenkinhän se oli se löpö mikä loppu. Oli muuten pikkusen tavaraa pitkin poikin. Mehän lähettiin vähän pitemmäks aikaa pois kotoo, joten talo piti tyhjentää, ku siihen tuli vuokralaiset. Mietippä ite omalle kohalles. Loppuikä bussissa ja samalla muutto toiseen maahan, edellinen koti tyhjäks. Oli meillä kuitenki alunperin pikkusen enemmän aikaa, ku mummolla ja papalla ku ne kannakselta lähti. Kahdesti. Toisaalta oli meillä pikkusen kummallisempaa tavaraaki...
Lapsille iltapalat päähän ja auton sänkyyn nukkumaan. Muu jengi jatkoi talon tyhjennystä ja bussin täyttöä. Ja ite yritin saada pattereista ilmoja pois. Loppujen lopuks viideltä oli sen verran työkalujaki keräilty auton ympäriltä pois, että sitä pysty liikuttaa. Helsinkiin. Satamassa oli tunti aikaa hengittää, ennen lautan lähtöä. Tuli seki tarpeeseen. Sai remppavaatteet pois päältä. Kyllähän niitä viikko putkeen tuli pidettyäki, ja sitäki ennen paljo.
Lautassa yritin nukkuu jossain portaan alla. Tallinna, tuttu kaupunki, otti meidät jälleen avosylin vastaan. Kaupungin Pärnunpuoleisella laidalla pysähdyttiin sen verran, että tankattiin loput rahat, ja lopuilla rahoilla ostettiin ruokaa. Taisiis jotenki noin se meni. Matka jatkui melkolailla putkeen, ja tuntui hyvältä! Se fiilis ku ei oo enää mitään paniikkia, vaik kaikki on levällään ja yli puolet asioista mitä piti autolle tehdä ennen lähtöä on edelleen tekemättä, mut kuitenki ollaan oikeesti menossa. Ei tarvii miettii enää et ehditäänkö. UUJEEEE!
Ja jälleen iso kiitos kuuluu kaikille upeille ystäville, jotka tän mahdollisti! Mulla tai vaimollahan ei mitään paniikkia ollu missään vaiheessa, meillä on vähän semmonen meininki et jos ei tähän laivaan keretä, ni mennään jollain muulla, mut muutama näistä em. ystävistä oli kyllä aivan hätää kärsimässä: "ette varmaan ehdi".
Sou?
No nyt oltiin kuitenki liikkeellä. Sama reitti ku edellisellä reissulla, joten oli vertailukohtaa vähän. Nyt en kattonu kulutuksia, mut vetoja ja vauhtia oli aivan toisella tavalla! Jännästi vaikuttaa kulkemiseen, ku tankista pääsee polttoaine vapaasti ulos. Oikein häkellyttävää.
Eka yöpyminen oli Liettuassa. Ja tänne siis ajettiin melkolailla yhtä soittoa. Edes Pärnussa ei tällä kertaa pysähdytty, vaikka oon siellä joskus asunukki. Jossain vaiheessa jostain huoltikselta kävin hakee lasinpesunestettä ja Liettuan rajalta ostin tuulilasiin sen tarran ja kävin puskiksella. Siinä ne.
Kurtuvenain ( http://www.kurtuva.lt/en_index.php ) kirkon parkkiksella oltiin eka yö. Mahtava paikka, suosittelen! Rauhaa oli ja mageet systeemit. Oli vielä jouluasussaan ja muutenki komiaa.
Aamulla kävin puskiksella ja ku kävelin takas autolle, katoin et "miten toi takapuskuri on tollee?". Oli herra korroosio syöny sen putken, missä takapuskuri on kii, pikkusen rapeaksi. Liettuassa on maailman toisiks paskin tiestö. Tai siis just ne tiet, mitä me ajettiin. No se iskaritestirata oli sit yhdessä tän ferro-oksiidin kanssa tehny tehtävänsä ja puskuri oli toisesta päästä irti ja kymmenen sentin rako siinä yläpuolella. Vinossa roikku reppana. Toinen pää oli vissiin joskus kärsiny samanlaisen vaurion, koska mr Anderson oli sen aikoinaan korjannu. Tosi kauniisti.
No kaunishan toi ei oo ollenkaan koko kinneri, joten eipä hätää, korjauksen voi tehdä vaikkapa öö poraruuvein ja kulmaraudoin. Tunkilla painoin puskurin ylös ja semmosilla pikkusilla höpöhöpö kulmaraudoilla laittelin sen loppuautoon kiinni. Nyt siinä on semmosta Frankenstein, tai nykyään ehkä menis pikemminki Monster High -vertaus läpi paremmin, meininkiä. Otan siitä kuvan ja laitan tähän ___________ joskus.
Natiaiset leikki siinä parkkiksella ja kun sain puskurirempan tehtyä oli liikkeelle lähdön aika. "Tuolt roikkuu joku juttu!". No mikähän sieltä nyt roikkuu? Laturin (keulassa kardaanin päässä) tuuletusputken hattu roikkui sen tuuletusputken varassa siellä asphaltissa. Kipasin nippusiteitä peukalonhangallisen ja kävin laittaa sen kii. Ei mitään jälkiä siitä, et se ois yhtään hangannu maata, joten sen on täytyny pudota siinä parkissa ollessa. Ihme touhuu. Mut siinä oli koko tähänastisen (nyt on 6.3.-14) reissu kaikki pajotukset. Takapuskuri ja yks tuuletustötterö.
Siitä polkastiin Kaunasiin. Matkalla yks liftari kyytiin ja hälle suklaatia suuhun. Ei kelvannu nähkääs leipä tai keitto. Kaunasissa koettiin ehkä yks retken kummallisimmista insidensseistä. Oltiin näet sovittu muutaman ystävän kanssa, että otetaan heidät linja-autoasemalta kyytiin. Kaks Puolalaista ja yks Ameriikan Liettualainen oli meitä siellä oottamassa. Linja-autoaseman portilla oli puomi ja siinä vartija. Aukasi kiltisi portin kaikille muille busseille, paitsi meille. No mitäsmitäs??? Hän ei puhunu mitään tunnettua kieltä, eikä mitenkään pystyny selittää, miks me ei päästy, mut kaikki muut pääsee. Soitti se vielä johonki, mut pyäritteli vain päätään ja puomi pysyi kiinni. Onneks nää meidän tutut tunsi meidän auton ja sen nähdessään riensivät paikalle. Siitä sit jouduin peruuttelemaan takas tielle. Vilkutettiin kyllä ilosesti porukalla sille pokelle! Ü
Jatkuu ensi numerossa.
Neppi
Viimenen päivä ennen lähtöä kaikki oli kaaoksessa ja levällään pitkin pihoja ja maantietä. Patterikiertoon kolvas yks ukko kapillaariosia, toinen ukko rakens vessanlattiaa, keittiökaappeja kannettiin sisään ja patenttinauhailtiin seiniin kii. Peruutusvaloja takaikkunalle ja mitänäitänyton.
Yritin saada sitä vettä kiertää siellä pattereissa ja välillä löin auton käyntiin ku piti mahtua alle pitkäkseen ja toi ku laskee aika äkkiä pussit tyhjäks... Tankki oli just vaihdettu ja uuteen tankkiin oli kanisterilla kaadettu sen verran löpöä, että pääsee huoltoasemalle. Jossain vaiheessa oli auton pakkaus kuumimmillaan ja koneet käynnissä ku yhtäkkiä vähän tärähti ja sit sammu koko kamiina. Tietenki ekana mielessä, että nyt se jotenki kusi öljyt alleen ja leikkas kii. Lautta lähtee kaheksan tunnin päästä, mistä mie nyt uuden koneen tähän hätään keskellä yötä saan?!?
No tietenkinhän se oli se löpö mikä loppu. Oli muuten pikkusen tavaraa pitkin poikin. Mehän lähettiin vähän pitemmäks aikaa pois kotoo, joten talo piti tyhjentää, ku siihen tuli vuokralaiset. Mietippä ite omalle kohalles. Loppuikä bussissa ja samalla muutto toiseen maahan, edellinen koti tyhjäks. Oli meillä kuitenki alunperin pikkusen enemmän aikaa, ku mummolla ja papalla ku ne kannakselta lähti. Kahdesti. Toisaalta oli meillä pikkusen kummallisempaa tavaraaki...
Lapsille iltapalat päähän ja auton sänkyyn nukkumaan. Muu jengi jatkoi talon tyhjennystä ja bussin täyttöä. Ja ite yritin saada pattereista ilmoja pois. Loppujen lopuks viideltä oli sen verran työkalujaki keräilty auton ympäriltä pois, että sitä pysty liikuttaa. Helsinkiin. Satamassa oli tunti aikaa hengittää, ennen lautan lähtöä. Tuli seki tarpeeseen. Sai remppavaatteet pois päältä. Kyllähän niitä viikko putkeen tuli pidettyäki, ja sitäki ennen paljo.
Lautassa yritin nukkuu jossain portaan alla. Tallinna, tuttu kaupunki, otti meidät jälleen avosylin vastaan. Kaupungin Pärnunpuoleisella laidalla pysähdyttiin sen verran, että tankattiin loput rahat, ja lopuilla rahoilla ostettiin ruokaa. Taisiis jotenki noin se meni. Matka jatkui melkolailla putkeen, ja tuntui hyvältä! Se fiilis ku ei oo enää mitään paniikkia, vaik kaikki on levällään ja yli puolet asioista mitä piti autolle tehdä ennen lähtöä on edelleen tekemättä, mut kuitenki ollaan oikeesti menossa. Ei tarvii miettii enää et ehditäänkö. UUJEEEE!
Ja jälleen iso kiitos kuuluu kaikille upeille ystäville, jotka tän mahdollisti! Mulla tai vaimollahan ei mitään paniikkia ollu missään vaiheessa, meillä on vähän semmonen meininki et jos ei tähän laivaan keretä, ni mennään jollain muulla, mut muutama näistä em. ystävistä oli kyllä aivan hätää kärsimässä: "ette varmaan ehdi".
Sou?
No nyt oltiin kuitenki liikkeellä. Sama reitti ku edellisellä reissulla, joten oli vertailukohtaa vähän. Nyt en kattonu kulutuksia, mut vetoja ja vauhtia oli aivan toisella tavalla! Jännästi vaikuttaa kulkemiseen, ku tankista pääsee polttoaine vapaasti ulos. Oikein häkellyttävää.
Eka yöpyminen oli Liettuassa. Ja tänne siis ajettiin melkolailla yhtä soittoa. Edes Pärnussa ei tällä kertaa pysähdytty, vaikka oon siellä joskus asunukki. Jossain vaiheessa jostain huoltikselta kävin hakee lasinpesunestettä ja Liettuan rajalta ostin tuulilasiin sen tarran ja kävin puskiksella. Siinä ne.
Kurtuvenain ( http://www.kurtuva.lt/en_index.php ) kirkon parkkiksella oltiin eka yö. Mahtava paikka, suosittelen! Rauhaa oli ja mageet systeemit. Oli vielä jouluasussaan ja muutenki komiaa.
Aamulla kävin puskiksella ja ku kävelin takas autolle, katoin et "miten toi takapuskuri on tollee?". Oli herra korroosio syöny sen putken, missä takapuskuri on kii, pikkusen rapeaksi. Liettuassa on maailman toisiks paskin tiestö. Tai siis just ne tiet, mitä me ajettiin. No se iskaritestirata oli sit yhdessä tän ferro-oksiidin kanssa tehny tehtävänsä ja puskuri oli toisesta päästä irti ja kymmenen sentin rako siinä yläpuolella. Vinossa roikku reppana. Toinen pää oli vissiin joskus kärsiny samanlaisen vaurion, koska mr Anderson oli sen aikoinaan korjannu. Tosi kauniisti.
No kaunishan toi ei oo ollenkaan koko kinneri, joten eipä hätää, korjauksen voi tehdä vaikkapa öö poraruuvein ja kulmaraudoin. Tunkilla painoin puskurin ylös ja semmosilla pikkusilla höpöhöpö kulmaraudoilla laittelin sen loppuautoon kiinni. Nyt siinä on semmosta Frankenstein, tai nykyään ehkä menis pikemminki Monster High -vertaus läpi paremmin, meininkiä. Otan siitä kuvan ja laitan tähän ___________ joskus.
Natiaiset leikki siinä parkkiksella ja kun sain puskurirempan tehtyä oli liikkeelle lähdön aika. "Tuolt roikkuu joku juttu!". No mikähän sieltä nyt roikkuu? Laturin (keulassa kardaanin päässä) tuuletusputken hattu roikkui sen tuuletusputken varassa siellä asphaltissa. Kipasin nippusiteitä peukalonhangallisen ja kävin laittaa sen kii. Ei mitään jälkiä siitä, et se ois yhtään hangannu maata, joten sen on täytyny pudota siinä parkissa ollessa. Ihme touhuu. Mut siinä oli koko tähänastisen (nyt on 6.3.-14) reissu kaikki pajotukset. Takapuskuri ja yks tuuletustötterö.
Siitä polkastiin Kaunasiin. Matkalla yks liftari kyytiin ja hälle suklaatia suuhun. Ei kelvannu nähkääs leipä tai keitto. Kaunasissa koettiin ehkä yks retken kummallisimmista insidensseistä. Oltiin näet sovittu muutaman ystävän kanssa, että otetaan heidät linja-autoasemalta kyytiin. Kaks Puolalaista ja yks Ameriikan Liettualainen oli meitä siellä oottamassa. Linja-autoaseman portilla oli puomi ja siinä vartija. Aukasi kiltisi portin kaikille muille busseille, paitsi meille. No mitäsmitäs??? Hän ei puhunu mitään tunnettua kieltä, eikä mitenkään pystyny selittää, miks me ei päästy, mut kaikki muut pääsee. Soitti se vielä johonki, mut pyäritteli vain päätään ja puomi pysyi kiinni. Onneks nää meidän tutut tunsi meidän auton ja sen nähdessään riensivät paikalle. Siitä sit jouduin peruuttelemaan takas tielle. Vilkutettiin kyllä ilosesti porukalla sille pokelle! Ü
Jatkuu ensi numerossa.
Neppi
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Horror Lines
Harmi kun täällä ei ole "tykkään" nappia, sen verran hienoja kertomuksia.. 

- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Jaaha. Ei pitäis antaa näin ajan kulua, ku sit ei muista.
Kaunasista hilipastiin Varsovaan, jossa parkkeerattiin kaverin pihaan. Oli se aika monen muunki kaverin piha. Semmonen vähän niinku joku Kannelmäki tai ehkä kuitenki hivenen hilpeempi kerrostaloalue. Kunkin kerrostaloryppään ympärillä oli aita, ja kaukosäätyvä portti. Kaveri tuli portille vastaan ja sit köröteltiin sitä pihakatua pitkin sopivaksi katsomaamme paikkaan. Siihen seis. Kaveri ehdotti, että pudottais meille ikkunasta jatkoroikan, mut se ois ensin tullu neljännestä kerroksesta alempia parvekkeita pitkin nurtsille, siitä pyörätien ja sen pihakadun kautta meidän auton alle. Sanoin, et ehkä me pärjätään...
Pärjättiin. Oli paksut peitot. Muut lämmityslaitteethan ei toiminu, paitsi ilmalämpöpumppu, jossa riitti potkua neljäks-viideks tunniks. Paitsi, jos käytti vedenkeitintä, keittolevyä tahi mikroa. Aamuisin oli muutama aste lämpöä autossa. Muutama yö siinä majailtiin, käytiin julkisilla kaupungissa, uudenvuodenaattona tosin räjäytettiin rattori käyntiin ja polkastiin toiselle puolelle kaupunkia toisten kavereiden luo uudenvuoden viettoon. Vaihtuhan se vuosi.
Yritin 1.1. saada ilmoja pois ees auton omasta patterikierrosta ja kääntelin etukennot ja systeemit kii, niin että saisin ainoastaa yläkerran patterikierron pulputtaa. Mitään en siinä saanu aikaan, paitsi et se etukennoki lakkas toimimasta. Kaikki maholliset yritin keksii, vaan ei lähteny käyntiin. No, ajomatkaa oli kymmenisen tuntia edessä, joten oli liikkeelle lähdettävä. Yläkerrassa ei ollu hätää, siellä laitettiin ilmalämpöpumppuun joku 28-asteen pyynti ja lämpö levis suht ookoo. Alaspäin lämpö leviää huonosti. Se on kuulemma jotain vysiikkaa.
Horror Linesissä on sääntö, että alakerrassa pitää kuskin kanssa olla aina joku. Läpsystä vaihto. Nyt ei ollu pitkä jono. Meillä oli jostain mukana pari lampaan taljaa, ja yks edesmenny turkisvuori. Semmosesta pitkästä takista. Yläkerrasta vedin roikalla kuskinpenkin viereen 2500w sisätilanlämppärin. No eihän sitä voinu täysillä pitää, ku yläällä oli se ilppi jo punasena, ja välillä piti kahveja ja jotain kukkoo keittää, ni ois inversio kyykähtäny, mut ku syliin polvien päälle laittoi semmosen kuolleen eläimen siten, et se peitti myös sen sisälämppärin tulopään, jalassa oli turkissaappaa ja karvalakki päässä, ni hyvin tarkes. Etupuhallusta käytti aina silloin vähän aikaa päällä, ku meinas tuulilasi huurtua. Mikäs siinä oli ajellessa. He.
2.1. yöllä oltiin perillä Krögiksessä ja sain eka kertaa auton roikkaan. Meinas olla jänisvaahto aamulla munissa ku se pyynti oli edelleen se 28, ja tälläkertaa riittiki sähkö. Ü
Varsova-DDR -reissusta sen verran jäi mieleen, et oli suora tie. Motaria, ja sillä tiellä oli viis erilaista motarimaksusysteemiä. Välillä vain vilahdettiin ViaTOLL portaaleista läpi, välillä oli puomit, niinku parkkihallissa. Välillä oli puomien paikalla täti. Välillä parkkihallipuomit, joista pääsi toimenpiteittä läpi, jos oli se ViaTOLL boksi tuulilasissa ja jotkin osuudet oli verokarhu maksanu.
Sen ViaTOLL boksin hankkiminen oli ehkä maailman pelottavin asia. Rajan takana oli semmonen huoltoasemannäkönen asia, mikä ei kuitenkaan ollu huoltoasema. Sieltä löyty sisältä luukku ja täti, joka ei puhunu mitään tunnettua kieltä. Tiedustelin viatollia, ja mulle vihasesti osoitettiin "nurkan taakse" -viittomalla jotain tarkemmin määrittelemätöntä ilmansuuntaa. Kävelin parin nurkan ympäri jotain ihme käytäviä, ja löysin oven, jossa oli pieni viatoll-tarra. Koputi, ei vastausta. Koputin uudestaan, ja niinku armeijassa on opetettu, toisen koputuksen jälkeen menin vastausta saamatta varovasti sisää. Sisällä oli tiski, tiskin takana se sama täti.
Ei mitään puhunu. Annoin auton paperit (vakuutuksineen), ajokortin ja passin. Täti repäs ne siitä tiskiltä ja alko hakkaa konetta. Vähän ajan päästä tulostin sylki järkyttävän määrän paperia. Täti otti paperit, löi (oikeesti!) ne siihen tiskille ja sit löi kynällä ekan sivun viivalle. Ymmärsin, et siihen pitäis laittaa nimi. Etin kynän. Kirjotin nimen ja vähän ennen nimmarin viimestä koukeroa täti kääns sivun. Seuraavalle sivulle sama juttu. Täti löi kynällä viivaa, minä kirjotin, ja ennenku olin valmis käänty sivu. Vauhti oli aivan järjetön, ehkä kaks sekuntia sivulle. Lopuks täti otti paperipinkan ja läjäytti pöytään post-it lapun, jossa oli toimituksen hinta. Otin kortin esiin ja tätistä näki, että nyt alkaa tulla raja vastaan! Maksupääte pamahti pöytään ja sinne sitten vapisevin käsin korttia. Tää koko show kaikkineen kesti ehkä 15min ja koko ajan yritin sitä tätiä pehmitellä. Ei tehonnu. Kakka housussa sai pois lähteä. Mut sainpahan hienon vehkeen tuulilasiin liimattavaksi! Joskus ei vain oo hyvä päivä.
Tän jälkeen auto seisoi melkein kaks kuukautta. Vähän kävin välillä jotain sipistelemässä. Edelliskesän "jokapäiväjotain" ei tällä kertaa oikein toiminu. Aldea yritin tuloksetta elvytellä ja millon mitäki. Etukennon sain toimimaan, kun käänsin hanan auki. Hanassa on se pyöritettävä rullutin, joka liikkuu nätisti kumpaankin suuntaan, ja liikkuessaan loogisesti nousee ja laskee. Auki käännettäessä jutska pysähtyy, niinku kara ois täysin auki, mut se vain huijaa. Siinä kohtaa ku tyhmempi lähtee auton alta pois ja luulee, et homma on hoidossa, ni juoni kaveri ottaaki siitä pyörästä vähän tukevamman otteen ja vääntää ihan voimalla. Kuuluu semmonen pikkunen naks, ja se juttu lähtee pyörii lisää. Sit ku se pysähtyy, ni sit vast ollaan auki. Jotenki osas taas yllättää...
N
Kaunasista hilipastiin Varsovaan, jossa parkkeerattiin kaverin pihaan. Oli se aika monen muunki kaverin piha. Semmonen vähän niinku joku Kannelmäki tai ehkä kuitenki hivenen hilpeempi kerrostaloalue. Kunkin kerrostaloryppään ympärillä oli aita, ja kaukosäätyvä portti. Kaveri tuli portille vastaan ja sit köröteltiin sitä pihakatua pitkin sopivaksi katsomaamme paikkaan. Siihen seis. Kaveri ehdotti, että pudottais meille ikkunasta jatkoroikan, mut se ois ensin tullu neljännestä kerroksesta alempia parvekkeita pitkin nurtsille, siitä pyörätien ja sen pihakadun kautta meidän auton alle. Sanoin, et ehkä me pärjätään...
Pärjättiin. Oli paksut peitot. Muut lämmityslaitteethan ei toiminu, paitsi ilmalämpöpumppu, jossa riitti potkua neljäks-viideks tunniks. Paitsi, jos käytti vedenkeitintä, keittolevyä tahi mikroa. Aamuisin oli muutama aste lämpöä autossa. Muutama yö siinä majailtiin, käytiin julkisilla kaupungissa, uudenvuodenaattona tosin räjäytettiin rattori käyntiin ja polkastiin toiselle puolelle kaupunkia toisten kavereiden luo uudenvuoden viettoon. Vaihtuhan se vuosi.
Yritin 1.1. saada ilmoja pois ees auton omasta patterikierrosta ja kääntelin etukennot ja systeemit kii, niin että saisin ainoastaa yläkerran patterikierron pulputtaa. Mitään en siinä saanu aikaan, paitsi et se etukennoki lakkas toimimasta. Kaikki maholliset yritin keksii, vaan ei lähteny käyntiin. No, ajomatkaa oli kymmenisen tuntia edessä, joten oli liikkeelle lähdettävä. Yläkerrassa ei ollu hätää, siellä laitettiin ilmalämpöpumppuun joku 28-asteen pyynti ja lämpö levis suht ookoo. Alaspäin lämpö leviää huonosti. Se on kuulemma jotain vysiikkaa.
Horror Linesissä on sääntö, että alakerrassa pitää kuskin kanssa olla aina joku. Läpsystä vaihto. Nyt ei ollu pitkä jono. Meillä oli jostain mukana pari lampaan taljaa, ja yks edesmenny turkisvuori. Semmosesta pitkästä takista. Yläkerrasta vedin roikalla kuskinpenkin viereen 2500w sisätilanlämppärin. No eihän sitä voinu täysillä pitää, ku yläällä oli se ilppi jo punasena, ja välillä piti kahveja ja jotain kukkoo keittää, ni ois inversio kyykähtäny, mut ku syliin polvien päälle laittoi semmosen kuolleen eläimen siten, et se peitti myös sen sisälämppärin tulopään, jalassa oli turkissaappaa ja karvalakki päässä, ni hyvin tarkes. Etupuhallusta käytti aina silloin vähän aikaa päällä, ku meinas tuulilasi huurtua. Mikäs siinä oli ajellessa. He.
2.1. yöllä oltiin perillä Krögiksessä ja sain eka kertaa auton roikkaan. Meinas olla jänisvaahto aamulla munissa ku se pyynti oli edelleen se 28, ja tälläkertaa riittiki sähkö. Ü
Varsova-DDR -reissusta sen verran jäi mieleen, et oli suora tie. Motaria, ja sillä tiellä oli viis erilaista motarimaksusysteemiä. Välillä vain vilahdettiin ViaTOLL portaaleista läpi, välillä oli puomit, niinku parkkihallissa. Välillä oli puomien paikalla täti. Välillä parkkihallipuomit, joista pääsi toimenpiteittä läpi, jos oli se ViaTOLL boksi tuulilasissa ja jotkin osuudet oli verokarhu maksanu.
Sen ViaTOLL boksin hankkiminen oli ehkä maailman pelottavin asia. Rajan takana oli semmonen huoltoasemannäkönen asia, mikä ei kuitenkaan ollu huoltoasema. Sieltä löyty sisältä luukku ja täti, joka ei puhunu mitään tunnettua kieltä. Tiedustelin viatollia, ja mulle vihasesti osoitettiin "nurkan taakse" -viittomalla jotain tarkemmin määrittelemätöntä ilmansuuntaa. Kävelin parin nurkan ympäri jotain ihme käytäviä, ja löysin oven, jossa oli pieni viatoll-tarra. Koputi, ei vastausta. Koputin uudestaan, ja niinku armeijassa on opetettu, toisen koputuksen jälkeen menin vastausta saamatta varovasti sisää. Sisällä oli tiski, tiskin takana se sama täti.
Ei mitään puhunu. Annoin auton paperit (vakuutuksineen), ajokortin ja passin. Täti repäs ne siitä tiskiltä ja alko hakkaa konetta. Vähän ajan päästä tulostin sylki järkyttävän määrän paperia. Täti otti paperit, löi (oikeesti!) ne siihen tiskille ja sit löi kynällä ekan sivun viivalle. Ymmärsin, et siihen pitäis laittaa nimi. Etin kynän. Kirjotin nimen ja vähän ennen nimmarin viimestä koukeroa täti kääns sivun. Seuraavalle sivulle sama juttu. Täti löi kynällä viivaa, minä kirjotin, ja ennenku olin valmis käänty sivu. Vauhti oli aivan järjetön, ehkä kaks sekuntia sivulle. Lopuks täti otti paperipinkan ja läjäytti pöytään post-it lapun, jossa oli toimituksen hinta. Otin kortin esiin ja tätistä näki, että nyt alkaa tulla raja vastaan! Maksupääte pamahti pöytään ja sinne sitten vapisevin käsin korttia. Tää koko show kaikkineen kesti ehkä 15min ja koko ajan yritin sitä tätiä pehmitellä. Ei tehonnu. Kakka housussa sai pois lähteä. Mut sainpahan hienon vehkeen tuulilasiin liimattavaksi! Joskus ei vain oo hyvä päivä.
Tän jälkeen auto seisoi melkein kaks kuukautta. Vähän kävin välillä jotain sipistelemässä. Edelliskesän "jokapäiväjotain" ei tällä kertaa oikein toiminu. Aldea yritin tuloksetta elvytellä ja millon mitäki. Etukennon sain toimimaan, kun käänsin hanan auki. Hanassa on se pyöritettävä rullutin, joka liikkuu nätisti kumpaankin suuntaan, ja liikkuessaan loogisesti nousee ja laskee. Auki käännettäessä jutska pysähtyy, niinku kara ois täysin auki, mut se vain huijaa. Siinä kohtaa ku tyhmempi lähtee auton alta pois ja luulee, et homma on hoidossa, ni juoni kaveri ottaaki siitä pyörästä vähän tukevamman otteen ja vääntää ihan voimalla. Kuuluu semmonen pikkunen naks, ja se juttu lähtee pyörii lisää. Sit ku se pysähtyy, ni sit vast ollaan auki. Jotenki osas taas yllättää...
N
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Horror Lines
Täällä ollessa on aika paljon ollu muuta ohjelmaa (mulla on ollu yhtenä vastuualueena kiinteistöpaniikkien ratkominen ja DDR:n aikana täällä on remontoitu paljon. Nyt niitä saa sit selkä vääränä yrittää länsimaistaa. Ei oo rationalismi ollu heille tuttu ku aatteen.), joten auto on ollu vähän hetteillä.
Jotain pientä kuitenki aina. Aldesysteemiin asensin ulkoisen kiertovesipumpun sillä seurauksella, että ilmausruuvista lentää neste metrien päähän. Valkoinen lippu nousee - mitataan! Lämpiähän se kone ei, mut pitääpähän pumppu ainaki kunnon melun! On niitä Johnsoneita. Mullon niitä kolme, joista tää yks on tällähetkellä käytössä. Eikä sekään siis käytössä.
No sit joskus maaliskuun alussa täällä alko kesä, ja pää vähän aktivoitu autonki suhteen. Lähin semmoselle muutaman tunnin jarrujenherkistelyreissulle. Ihmettelin, ku ei meinaa perä nousta. Epäilin nelipiiriventtiiliä ja sitä nakuttelin ja lämmittelin ja annoin koneen käydä. Nousi se sit loppujenlopuks, mut jotenki niinku ois roikkunu.
Otin Nelipiiriventtiilin irti ja putsasin ja kasasin mukanaolleesta B-varaosasta ja autossa kiinni olleesta yhen toimivan. Laitoin paikalleen. Samalla vaihdoin kuivaimeen patruunan. Hienosti nousi paineet ja kori. Paitsi vasen taka. Korvan kanssa kiertelin sit autoo ja just sieltä vas taka kuulu mahoton pohina. Akselin etupuolen ylälautasesta pysty työntää käden läpi. Sittenhän metsästelin osia. Ei ollu. Pusseja sai kyllä kätevästi ja kohtuuhintaan ihan tosta vähän matkan päästä, mut sitä hitsattavaa rautaa ei sit mistään. Pilkoin sen vanhan sieltä pois ja muuan paikallis-sankari hizzaili mulle uuden. 8mm ainevahvuudella. Saattaa pian riittää! Samalla tuli keksittyä uus sisälokarin kiinnitysrauta sinne paikalleen.
Kuljettajan autohifin (high fidelity) sain vihdoin ojennukseen. Zonyn zeedee soitin ja motonetin jalalliset pinta-asennuskaijuttimet. Neljä. Repsikanpaikalla 'rear'. Zubwouferille vetelin piuhoja, mut en saanu sitä kytkettyä, kun ei ollu mokomaan sopivaa liitintä pakissa. Nyt on alakerrassa eri bile ku ylhäällä
Jätevesitankkisysteemiä aloin ihmettelee. Eristystä vähän sille tein ja kovasti suunnittelin. Kyllä se vielä jonaki päivänä. Tää kesähän pitäis pääsääntöisesti asua autossa, ku syksyllä lähetään joko Uuteen-Seelantiin, tai takas DDR:ään ja talo on viime jouluna vuokrattu pois. Semmonen paniikki tässä. Onneks on kavereita ympäri maata, et a) pääsee saunaan b) voi aina silloin tällöin työntää perheen jonnekki ja lähtee ite jonku rautakaupan pihaan parantaa pariks päiväks elinolosuhteita. Rautakaupan pihat on muuten parhaita bussinrakennuspaikkoja! Ei tarvii erikseen lähtee jonnekki Kouvolaan hakee sitä unohtunutta butyylimassaa, kävelee vain pihan poikki hyllylle. Ja jos nätisti osaa lirkutella, saattaa saada sähkönki seinästä.
Wohnbusse.eu :n laitoin kyselyn renkaasta. Oik taka on piänestä asti ollu paha. Koko kylki ympäri pientä halkeamat täys, ihme ettei levinny, ja paloja puuttui pinnasta. Ei vaan oo tullu jotenki vastaan semmosta. No siihen fooumikyselyyn vastasi samantien muuan jamppa, joka asui isossa rengasliikkeessä. Oli vähän erohommia ollu, ja talo oli menny siinä show'ssa kans. Setä oli aina halunnu bussia, mut frouva oli ollu tavattomasti vastaan. Enää ei ollu frouvaa, setä osti bussin. 69 mersu, joka oli 89 asti ollu linja-auto, sit sen oli ostanu joku sankari, joka oli tehny siitä asuntoauton. Ihan fiksusti tehty keksintö. Ikkunoissa esim oli ulkopuolella sisältäpäin käytettävät "kaihtimet", semmonen alumiinisermi, joita näkee etelässä vaik pikkukauppojen ikkonoissa ja ovissa silloin ku ne on kii. Ne ku rätkäse alas, ni ei saa laseja kivitettyä rikki, ja siihen ku vielä sisäverhot nappaa eteen, ni on niin pimiää, ettei näje nukkua!
Oli hieno peli. Tää sankari oli sitä parannellu entisestään, ja aikalailla isolla rahalla. Jos ruokaa ja vettä on, ni pahasti jos ei oo maha sekasin, ni muutaman viikon pystyy olee puskassa. Ja jos rakentaa riu'n ni pitempäänkin. Ukko lähti just home viikolla koeajoenkille muutamaks kuukaudeks Eurooppaan ja sit lähi-idän kautta jonnekki Kiinaan. Ei huono suunnitelma minuuuusta.
Rengasliikkeen (siitähän tässä oli siis puhe?) omistaja oli tän hyvä kaveri ja sikshän tuo siellä oliki. tupsahin paikalle ja alettiin porukassa ettii mulle kumia. Iso liike, ja tekee myös paljon käytettyjen kauppaa. Löyty semmone Fulda, mikä oli uus, mut käytetty. Pari milliä puuttu pinnasta. Listahinta täällä 350€. Maksoin 150€ incl verot ja rengastyöt. Huono? Ei.
Tässä just lähtöä suunnitellaan, ku tuli välihommia Suomessa. Ens ke vissiin lähetään ajelee. Autossa kaikki levällään. Keittiöö alotin tekee. Nyt alkaa tilapäiskeittiö EVO III hahmottua. Jääkaappipakastimelle osasin tehä komeron just. Ylätuulilasin syksyllä poistetuille puhaltimilla tein korvaavat atk-puhaltimet ja säädin samalla alalasin pyyhkijät. Niissä on ollu semmone ärsyttävä vika, et sopivassa lentotilassa, sopivalla kelillä kuskinpuolen pyyhkijä aina joskus välil menee liian pitkälle alas / taakse (pyyhkijät siis tuulilasin yläreunassa) ja jää nurkan taakse nakeliin. Sit äkkiä kuskin ovesta liukuikkuna auki ja kurottaa ulos työntämään sen takas, ni taas 45km toimii. Pyyhkijä poorissa kääntämällä vika ei korjaantunu kokonaan, vaan piti säätää vipuja. Nyt toimii ku bujkki.
Nyt äsken maanantaina kävin kaverin luona Chemnitzin kylessä. Niillä on siellä iso varaosaliike ja siinä korjaamo. Raskasta kalustoa eivät varsinaisesti korjaa, mut is halli on omien hinausautojen kans puljaamiseen. Sinne aamutuimaan ajatuksena kaikkien liemien vaihto ja alustan rasvaus. Ja juu sehän se öljynlauhdutin vuoti ku pistetty, ja sehän se piti siinä kans vaihtaa. Kuus tuntia meni sen lauhduttimen kans tapellessa! Öljyt sain sisään ja pari kastelukannullista vettä ja sit piti lähtee ku paja meni kii. No lämpöjen kans tietenki piti tapella parilla pysäkillä, sit ajelin semmosta älytöntä mutkamäkitietä muutaman kympin ja olin Essolla yötä. Aamulla takas ja polttoainesuodattimet ja alustanrasvaus. Joka nippaa en löytäny. Osaa ei ollu ees uutena ja toisiin en saanu menee sit mitään.
Laatikon proput oli niin jumissa, et päätin siirtää toimitusta lähemmäksi tuttuja induktiolämmittimiä, jotka puhuu mun äidinkieltä. Perässä oli täyttö- (tarkastus?-) propun tilalle hitsattu pultti. Ei niinku silleen et proppuun olis hitsattu lisää tarttuma pintaa, vaan pultti oli kierretty kierteeseen ja sit hitsattu siihen perään kiinni niin, et sitä ei voi avata ku rälläkällä ja poralla.
Onks se täyttö- vai tarkastusaukko siinä puolenvälin korkeudella? Siin se pultti ol. Onks täyttö mahdollista jotain muuta kautta?
Pitkä posti ja kauheasti kirotusvihreitä ku en jaksanu oikolukee.
Zorppa!
Täältä Neppi
Jotain pientä kuitenki aina. Aldesysteemiin asensin ulkoisen kiertovesipumpun sillä seurauksella, että ilmausruuvista lentää neste metrien päähän. Valkoinen lippu nousee - mitataan! Lämpiähän se kone ei, mut pitääpähän pumppu ainaki kunnon melun! On niitä Johnsoneita. Mullon niitä kolme, joista tää yks on tällähetkellä käytössä. Eikä sekään siis käytössä.
No sit joskus maaliskuun alussa täällä alko kesä, ja pää vähän aktivoitu autonki suhteen. Lähin semmoselle muutaman tunnin jarrujenherkistelyreissulle. Ihmettelin, ku ei meinaa perä nousta. Epäilin nelipiiriventtiiliä ja sitä nakuttelin ja lämmittelin ja annoin koneen käydä. Nousi se sit loppujenlopuks, mut jotenki niinku ois roikkunu.
Otin Nelipiiriventtiilin irti ja putsasin ja kasasin mukanaolleesta B-varaosasta ja autossa kiinni olleesta yhen toimivan. Laitoin paikalleen. Samalla vaihdoin kuivaimeen patruunan. Hienosti nousi paineet ja kori. Paitsi vasen taka. Korvan kanssa kiertelin sit autoo ja just sieltä vas taka kuulu mahoton pohina. Akselin etupuolen ylälautasesta pysty työntää käden läpi. Sittenhän metsästelin osia. Ei ollu. Pusseja sai kyllä kätevästi ja kohtuuhintaan ihan tosta vähän matkan päästä, mut sitä hitsattavaa rautaa ei sit mistään. Pilkoin sen vanhan sieltä pois ja muuan paikallis-sankari hizzaili mulle uuden. 8mm ainevahvuudella. Saattaa pian riittää! Samalla tuli keksittyä uus sisälokarin kiinnitysrauta sinne paikalleen.
Kuljettajan autohifin (high fidelity) sain vihdoin ojennukseen. Zonyn zeedee soitin ja motonetin jalalliset pinta-asennuskaijuttimet. Neljä. Repsikanpaikalla 'rear'. Zubwouferille vetelin piuhoja, mut en saanu sitä kytkettyä, kun ei ollu mokomaan sopivaa liitintä pakissa. Nyt on alakerrassa eri bile ku ylhäällä
Jätevesitankkisysteemiä aloin ihmettelee. Eristystä vähän sille tein ja kovasti suunnittelin. Kyllä se vielä jonaki päivänä. Tää kesähän pitäis pääsääntöisesti asua autossa, ku syksyllä lähetään joko Uuteen-Seelantiin, tai takas DDR:ään ja talo on viime jouluna vuokrattu pois. Semmonen paniikki tässä. Onneks on kavereita ympäri maata, et a) pääsee saunaan b) voi aina silloin tällöin työntää perheen jonnekki ja lähtee ite jonku rautakaupan pihaan parantaa pariks päiväks elinolosuhteita. Rautakaupan pihat on muuten parhaita bussinrakennuspaikkoja! Ei tarvii erikseen lähtee jonnekki Kouvolaan hakee sitä unohtunutta butyylimassaa, kävelee vain pihan poikki hyllylle. Ja jos nätisti osaa lirkutella, saattaa saada sähkönki seinästä.
Wohnbusse.eu :n laitoin kyselyn renkaasta. Oik taka on piänestä asti ollu paha. Koko kylki ympäri pientä halkeamat täys, ihme ettei levinny, ja paloja puuttui pinnasta. Ei vaan oo tullu jotenki vastaan semmosta. No siihen fooumikyselyyn vastasi samantien muuan jamppa, joka asui isossa rengasliikkeessä. Oli vähän erohommia ollu, ja talo oli menny siinä show'ssa kans. Setä oli aina halunnu bussia, mut frouva oli ollu tavattomasti vastaan. Enää ei ollu frouvaa, setä osti bussin. 69 mersu, joka oli 89 asti ollu linja-auto, sit sen oli ostanu joku sankari, joka oli tehny siitä asuntoauton. Ihan fiksusti tehty keksintö. Ikkunoissa esim oli ulkopuolella sisältäpäin käytettävät "kaihtimet", semmonen alumiinisermi, joita näkee etelässä vaik pikkukauppojen ikkonoissa ja ovissa silloin ku ne on kii. Ne ku rätkäse alas, ni ei saa laseja kivitettyä rikki, ja siihen ku vielä sisäverhot nappaa eteen, ni on niin pimiää, ettei näje nukkua!
Oli hieno peli. Tää sankari oli sitä parannellu entisestään, ja aikalailla isolla rahalla. Jos ruokaa ja vettä on, ni pahasti jos ei oo maha sekasin, ni muutaman viikon pystyy olee puskassa. Ja jos rakentaa riu'n ni pitempäänkin. Ukko lähti just home viikolla koeajoenkille muutamaks kuukaudeks Eurooppaan ja sit lähi-idän kautta jonnekki Kiinaan. Ei huono suunnitelma minuuuusta.
Rengasliikkeen (siitähän tässä oli siis puhe?) omistaja oli tän hyvä kaveri ja sikshän tuo siellä oliki. tupsahin paikalle ja alettiin porukassa ettii mulle kumia. Iso liike, ja tekee myös paljon käytettyjen kauppaa. Löyty semmone Fulda, mikä oli uus, mut käytetty. Pari milliä puuttu pinnasta. Listahinta täällä 350€. Maksoin 150€ incl verot ja rengastyöt. Huono? Ei.
Tässä just lähtöä suunnitellaan, ku tuli välihommia Suomessa. Ens ke vissiin lähetään ajelee. Autossa kaikki levällään. Keittiöö alotin tekee. Nyt alkaa tilapäiskeittiö EVO III hahmottua. Jääkaappipakastimelle osasin tehä komeron just. Ylätuulilasin syksyllä poistetuille puhaltimilla tein korvaavat atk-puhaltimet ja säädin samalla alalasin pyyhkijät. Niissä on ollu semmone ärsyttävä vika, et sopivassa lentotilassa, sopivalla kelillä kuskinpuolen pyyhkijä aina joskus välil menee liian pitkälle alas / taakse (pyyhkijät siis tuulilasin yläreunassa) ja jää nurkan taakse nakeliin. Sit äkkiä kuskin ovesta liukuikkuna auki ja kurottaa ulos työntämään sen takas, ni taas 45km toimii. Pyyhkijä poorissa kääntämällä vika ei korjaantunu kokonaan, vaan piti säätää vipuja. Nyt toimii ku bujkki.
Nyt äsken maanantaina kävin kaverin luona Chemnitzin kylessä. Niillä on siellä iso varaosaliike ja siinä korjaamo. Raskasta kalustoa eivät varsinaisesti korjaa, mut is halli on omien hinausautojen kans puljaamiseen. Sinne aamutuimaan ajatuksena kaikkien liemien vaihto ja alustan rasvaus. Ja juu sehän se öljynlauhdutin vuoti ku pistetty, ja sehän se piti siinä kans vaihtaa. Kuus tuntia meni sen lauhduttimen kans tapellessa! Öljyt sain sisään ja pari kastelukannullista vettä ja sit piti lähtee ku paja meni kii. No lämpöjen kans tietenki piti tapella parilla pysäkillä, sit ajelin semmosta älytöntä mutkamäkitietä muutaman kympin ja olin Essolla yötä. Aamulla takas ja polttoainesuodattimet ja alustanrasvaus. Joka nippaa en löytäny. Osaa ei ollu ees uutena ja toisiin en saanu menee sit mitään.
Laatikon proput oli niin jumissa, et päätin siirtää toimitusta lähemmäksi tuttuja induktiolämmittimiä, jotka puhuu mun äidinkieltä. Perässä oli täyttö- (tarkastus?-) propun tilalle hitsattu pultti. Ei niinku silleen et proppuun olis hitsattu lisää tarttuma pintaa, vaan pultti oli kierretty kierteeseen ja sit hitsattu siihen perään kiinni niin, et sitä ei voi avata ku rälläkällä ja poralla.
Onks se täyttö- vai tarkastusaukko siinä puolenvälin korkeudella? Siin se pultti ol. Onks täyttö mahdollista jotain muuta kautta?
Pitkä posti ja kauheasti kirotusvihreitä ku en jaksanu oikolukee.
Zorppa!
Täältä Neppi
Viimeksi muokannut neppi, 02 Touko 2014 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.