Neoplan N122 Doubledecker
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Huomenna alkaisi taas projekti. Lueskelin täältä nuo vanha pölinät ikkunoiden tummennuksista mutta mikään ei oikein napannut mainituista. Ajattelin mustaa paksua teippausta/kontaktimuovia sisäpuolelle. Tähän voisi suoraan sitten liimata yhteensä 4 ikkunaan "pinnoitteeksi" äänen heijastumia estävän vaahtomuovimaton. Ikkunan koko on tuossa yläkerrassa reipas, about 2m x 1m ja ikkunan karmit ovat paksut. Takimmainen ikkunapari on makuuhuonetta ja sitä seuraavan parin tila on oleilua varten. Nämä arvelin teipata ensin tuolla mustalla ja sitten lisäeristeeksi villaa sen mikä ikkunan karmi sallii ja pintaan sitten kapeahko vaakapanelointi jonka saa hyvin kiinni karmista karmiin. Pintaan vahaa että sävy sopii lattiaan eikä tule saunamainen olo. Eli sisältä olisi sitten keulan ikkunat auki(tuulilasi+pikkuikkunat sivuilla) seuraavat 2 olisi tuota heijastuslevyä ja loput 2 olisi panelia.
Ennemmin virittäisin ylös keulalle ja perään kamerat, jolloin näet korkeuden suoraan mankan näytöstä ja peruuttelu on helpompaa tiukoiin paikkoihin (kulman taa ahtaaseen väliin missä odottaa 3.5m korkeudessa seinään ruuvattu pihavalaisin). Suosittelen lämpimästi.jone-51k kirjoitti:Projekti seisoo kun pakkasta on liikaa eikä innosta kylmissään duunata. Lämmitysjärjestelmä on vielä keskeneräinen eikä lämpöä riitä vielä kaikkialle. Joutoaikana aloin suhaamaan päässäni pientä autoa suojaavaa ratkaisua. Ajattelin rakennella itse rakennusmoduleista 4kpl eteen osoittavaa lasertähtäintä auton katolle/ylälasin sisäpuolelle. Nämä siis siksi että auton korkeus olisi hahmotettavissa kun kiperä paikka on edessä, vaikkapa huoltoaseman lippa tms. Pimeällä tästä voisi olla jopa hyötyäkin eikä ihan leikkimiseksi menisi. Eipä tuo satkua enempää imaise vaikka tuon väsääkin.
9€ moduli
25€ moduli
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Joop takana on kamera on paras. Tuolla toisaalla on juttua jo siitä. Eli IP-kameroita on tulossa autoon. Eli ajattelin laittaa ethernet-verkon autoon ja sillä saa kameran kuvaa ylhäältä sisältä ja takaa ulkoa kuljettajalle. Eteen kokeilen kyllä tuota laseria. Kamera ei kerro siinä oikein ajoissa mitään järjellistä mitä ei silmällä näkisi. Laser taas piirtyy kauas eteen.
Ongelmana vain on nämä kelit. Talvella se kamera pamahtaa jäähän ja lumeen sekunnissa ja näkyvyys nolla. Kesäkelissä taas pöly raiskaa kameran linssin jo kesässä naarmuille ja kelvottomaksi. Nämä kokemukset huomioon ottaen ajatukset on sellaisessa kamerassa joka putkahtaa esiin lämpimästä suojasta kun sitä tarvitsee. Tässä on käynyt mielessä joku valojen pyyhkimestä väsätty motorisoitu luukku joka avautuu ja kamera työntyy esille.
Ongelmana vain on nämä kelit. Talvella se kamera pamahtaa jäähän ja lumeen sekunnissa ja näkyvyys nolla. Kesäkelissä taas pöly raiskaa kameran linssin jo kesässä naarmuille ja kelvottomaksi. Nämä kokemukset huomioon ottaen ajatukset on sellaisessa kamerassa joka putkahtaa esiin lämpimästä suojasta kun sitä tarvitsee. Tässä on käynyt mielessä joku valojen pyyhkimestä väsätty motorisoitu luukku joka avautuu ja kamera työntyy esille.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Eilen satsasin ylläpitolaturiin. Pitkän jahkailun päätteeksi päätin hankkia CTEK XS14000 laturin. Vempele on sellainen älylaturi joka voi olla kuukausia paikallaan. Laite valvoo jatkuvasti akkuja ja jos tarvetta ilmenee niin se ryhtyy puuhaamaan omiaan ja pitää akut aina lähtövalmiina. Aikamoista tiedettä koko laturi mutta kovasti ovat ylistäneet tuota keksintöä. Hinta pyörii 250€ tietämillä riippuen kaupasta. Hinta kirpaisi kyllä mutta ajattelin josko tuolla pääsee siitä ettei tartte väijyä että starttaako auto vai ei akkujen takia. Hupiakkujen järjestelmä on vielä suunnittelupöydällä. 1 moinen laturi voi ladata 500Ah akustoa.
Laitat etukameran yläkerran tuulilasin yläreunaan, kyllä siitä saa järkevän kuvan missä mennään vai madalletaanko yläkerran verran.jone-51k kirjoitti: Nämä kokemukset huomioon ottaen ajatukset on sellaisessa kamerassa joka putkahtaa esiin lämpimästä suojasta kun sitä tarvitsee. Tässä on käynyt mielessä joku valojen pyyhkimestä väsätty motorisoitu luukku joka avautuu ja kamera työntyy esille.
Tuleeks sulle katolle mitään, ilmastointilaitteita jne?
Itse tuossa syksyllä hankin CTEK XS7000:n (järeämpi 12 voltin versio), hinta noin 110e. Ihan mukavasti on toiminut ja jotenkin huoleton noita seisovia autoja tai muita irtoakkuja latailla kun ei tarvitse jatkuvasti huolehtia latauksen etenemisestä ja ylilatauksesta. Itsekin pitkään jahkalin, mutta kyllä nyt ainakin talven tullen pakkaskeleillä on kiva kun on helppoa laittaa mikä tahansa auto lataukseen.jone-51k kirjoitti:Eilen satsasin ylläpitolaturiin. Pitkän jahkailun päätteeksi päätin hankkia CTEK XS14000 laturin.
http://kauppa.osaset.com/index.php?cPath=57_134
http://ostopaikka.com/catalog/index.php?cPath=51
Tai halpahallista XS7000 hintaan 95e, ainakin joskus saanut.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Ja vituksihan se tavallaan meni. Sieltä tulikin väärät sohvat. Nämä ovat liian isot yläkerran etuosaan mutta lopullinen kiistelty hinta miellytti ja leikeltiin näistä liiat sokkelit pois ja mallattiin silti yläkertaan sopivuutta apumiehien kanssa. Kova oli tieteily ja ähellys kunnes palikat oli paikallaan. Tähän nämä kyseiset sohvat eivät jää vaan odottelevat tuossa nyt että niille valmistuu paikka taaempaa johon tulee oleilutila jossa voi seurata telkkaria. Etuosaan tilatut sohvat tilattiin uudestaan ja toivotaan että nyt tärppää. Aikamoinen ylimääräinen tetris-peli tuli nyt tuosta touhusta. Nämä sohvat piti tulla vasta sitten kun makkari on valmis. Noissa sohvissa on vetoketjuilla irroitettava harmaanruskea pestävä päällinen.
Apumiehet löysi kätköistä muutaman keppanan ja hanskat tipahti lattiaan samalla sekuntilla ja uuden sohvat otettiin testiin heti.

Apumiehet löysi kätköistä muutaman keppanan ja hanskat tipahti lattiaan samalla sekuntilla ja uuden sohvat otettiin testiin heti.

Viimeksi muokannut Jone, 28 Helmi 2007 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Eilen ostin edullisen maaliruiskun, mattamustaa maalia ja 100m paneelia ja rimaa. Yhteensä 8 ikkunaa on tarkoitus maalata ja näistä 4 maalattiin eilen. Suojattiin maaliarat kohdat ja eikun ruisku tuhisemaan. Jäljestä tulikin oikein mainio ja siistin jäljen lisäksi saatiin muutoin kamala sotku aikaiseksi. Huomenna siivotaan.. Nämä 4 maalattua ikkunaa tulisi nyt sitten paneloita. Ajattelin paukaista ikkunan teräspalkkeihin ensin puurimaa kylkeen niin siihen kooliin on hyvä lätskiä hakasnaulaimella paneelit kiinni. Panelit sävytetään myöhemmin hieman tummemmaksi. Semmoinen vaaleanruskea sävy olisi kiikarissa.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Sisun vinkki mielessä päädyttiin kuitenkin paneloimaan ilman esivärjäystä. Väri pintaan tuonnempana ja uusitaan sitten tarvittaessa.
Ikkunoiden palkkeihin piti muotoilla koolipuita ihan puukolla kun kuviosaha oli kadonnut/pöllitty koko maailmasta. Vielä pysyi kuitenkin pulikat käsissä ilman haavereita.

Nämä koolit sitten palkkeihin kiinni ja homma luonne alkaa jo hahmottua.

Toinen 4-metrinen paneeliseinä valmiina. Lopputulos ei oikein miellytä tuossa tilassaan. Liian saunamainen vielä. Toivottavasti väri ja puoleenväliin tuleva väliseinä tuo sen mitä tuo tarvitsee. Voi olla että puran tuon vielä pois ja paneloin niin että paneelit ovat suoraan ikkunaa vasten ja paneelit onkin palkkien välissä eikä sen pinnassa. Väliin joku huopa estämään hankausta ikkunaan. Saisi hieman 3D tuntua kun on tuommoinen tympeä perusseinä. Olkoon nyt päivän tuossa ja ajatuksen muhia.

Ikkunoiden palkkeihin piti muotoilla koolipuita ihan puukolla kun kuviosaha oli kadonnut/pöllitty koko maailmasta. Vielä pysyi kuitenkin pulikat käsissä ilman haavereita.

Nämä koolit sitten palkkeihin kiinni ja homma luonne alkaa jo hahmottua.

Toinen 4-metrinen paneeliseinä valmiina. Lopputulos ei oikein miellytä tuossa tilassaan. Liian saunamainen vielä. Toivottavasti väri ja puoleenväliin tuleva väliseinä tuo sen mitä tuo tarvitsee. Voi olla että puran tuon vielä pois ja paneloin niin että paneelit ovat suoraan ikkunaa vasten ja paneelit onkin palkkien välissä eikä sen pinnassa. Väliin joku huopa estämään hankausta ikkunaan. Saisi hieman 3D tuntua kun on tuommoinen tympeä perusseinä. Olkoon nyt päivän tuossa ja ajatuksen muhia.

- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Osmo-vahalla pistin kokeeksi paneelit kirsikan sävyiseksi ja auttoikin paljon. Tuosta rohkaistuneena pysyn suunnitelmassa vaikka kamalalta aluksi näytti. Kapeampi paneeli olisi vielä parempi mutta ei tohdi enää purkaa.
Eilen toisen puolen ikkunapalkkeihin tein vastaavat puukoolit ja takaseinään aloin tehdä istutuksia ja puuverhoilua joka on osa parisänkykompleksia. Sängyn pääty tulee siis takaseinään ja sen molemmille puolille tulee n.150x45x45 kokoiset kaapit pystyyn. Toisena kaapin sivuseinänä ja takaseinänä toimii jo olemassa olevat bussin vanhat rakenteet/kulmat. Eli hieman runkoa, ovi ja 1 sivuseinä ja kaappihan on kasassa. Tulee just sopiva kun tekee puulevyistä itte ja sävykin käy kun sopivaksi värjää. Noiden "pystypilarien" väliin ajattelin laittaa kattoon myös poikittain kaapin johon muutama ovi. Näin saa optimoitua tilan sängyn ympäriltä ja tilaa säilytykselle.
Eilen toisen puolen ikkunapalkkeihin tein vastaavat puukoolit ja takaseinään aloin tehdä istutuksia ja puuverhoilua joka on osa parisänkykompleksia. Sängyn pääty tulee siis takaseinään ja sen molemmille puolille tulee n.150x45x45 kokoiset kaapit pystyyn. Toisena kaapin sivuseinänä ja takaseinänä toimii jo olemassa olevat bussin vanhat rakenteet/kulmat. Eli hieman runkoa, ovi ja 1 sivuseinä ja kaappihan on kasassa. Tulee just sopiva kun tekee puulevyistä itte ja sävykin käy kun sopivaksi värjää. Noiden "pystypilarien" väliin ajattelin laittaa kattoon myös poikittain kaapin johon muutama ovi. Näin saa optimoitua tilan sängyn ympäriltä ja tilaa säilytykselle.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Paljonkos Patella on pituutta?
Tai jos toista kautta kysyn niin: Paljon on auton sisäkorkeudet?
Itse kun noissa 2-kerroksisissa tullut käytyä niin pää on ollut katossa kiinni vaikka en olekaan kuin 185cm pituinen.

Itse kun noissa 2-kerroksisissa tullut käytyä niin pää on ollut katossa kiinni vaikka en olekaan kuin 185cm pituinen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1483
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Voi Jone!! Olisitpa hionut paneleista syyt sileäksi tasohiomakoneella ennen kiinnitystä/lakkaamista. 15 min. työllä panelit sileinä kuin naisen polvi. Hienot panelit olisi vieläkin siistimmät, varsinkin noin keinovalolla hohtaisi tyylikkäästi. Tv. Arijone-51k kirjoitti:
Nooh.. makuasioista ei voi kiistellä.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Pate ompi lyhyt heppu. Alakerta taitaa olla muistin mukaan 183cm ja yläkerta 167cm eli kyyryssä mennään jos pituutta siunautunut. Ajattelin asian karkeasti niin että ylös tulee istualtaan ja makuulta suoritettavien hommeleiden tilat (työ+nukkuminen) ja alas sitten enempi ruoto suorana touhuttavat puuhat (keittiö+suihku). Reidet ja selkä on ollut kyllä lujilla kun yläkertaa on selkä kyyryssä tehnyt. Mutta onneksi kohta alkaa helpottaa kun pääsee alakertaa puuhaamaan.
Eilen sai parisänky muotonsa kehikkoineen ja jätettiin paljon värjättyä puutavaraa kuivamaan tulevia puuverhoiluja varten.
Ari: Joop, tottapa tuokin, mutta piisaa tuokin tulos. Makkarin valot tulee aikanaan ledeillä noihin laitojen kattokanaviin sekä kulmiin isommat valaisimet jossa näkyy tuota alumiinifolioa taustalla. Niihin kulmiin tulee puukaaret ja niiden pintaan 12mm pyörölistaverhoilu pystyyn. Rimojen välistä sitten se valo pilkisteleepi.
Eilen sai parisänky muotonsa kehikkoineen ja jätettiin paljon värjättyä puutavaraa kuivamaan tulevia puuverhoiluja varten.
Ari: Joop, tottapa tuokin, mutta piisaa tuokin tulos. Makkarin valot tulee aikanaan ledeillä noihin laitojen kattokanaviin sekä kulmiin isommat valaisimet jossa näkyy tuota alumiinifolioa taustalla. Niihin kulmiin tulee puukaaret ja niiden pintaan 12mm pyörölistaverhoilu pystyyn. Rimojen välistä sitten se valo pilkisteleepi.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Sänky tuli melko valmiiksi. Runkopatjat yhteensä 150€ SuomiSoffasta ja K-Raudassa on nyt tarjous mäntylevystä 2000x400x18 9,90€. Kannattaa käydä vaikka varastoon jos o tarvis ku normaalisti on 25€/levy. En tosin ole varma onko valtakunnallinen tarjous.. Mäntylevy petsattiin eben-värillä ja muut listat kirsikalla. Tuli oikein mieleinen ja millilleen sopiva tuosta.

Alle jäi iso ilmarako josta toivoisi lattialämmön vielä nousevan. Päätyseinässäkin on rakoa ilmalle. Vesipatterien lämmön jakautumiseen olen varautunut tekemään ritilät päätyyn jos alkaa lämmitys takkuamaan.


Alle jäi iso ilmarako josta toivoisi lattialämmön vielä nousevan. Päätyseinässäkin on rakoa ilmalle. Vesipatterien lämmön jakautumiseen olen varautunut tekemään ritilät päätyyn jos alkaa lämmitys takkuamaan.
