Valehtelisin, jos sanoisin ettei yhtään jännitä purkaa lattiaa.
Eniten jännittää takaovesta taaksepäin. Se kun ei oikein ulospäin mistään näy että mitä sieltä tulee vastaan. Toisaalta haluaisimme säilyttää vessan olemassa, mutta se tukeutuu lattian runkoon ainakin jollain tavalla ja mietityttää että saako sen rungon purettua pois purkamatta vessaa.
Kannattaako purkaa ihan edestä lähtien vai vasta 2+2 pöytäryhmien jälkeen? Varmaan vähän pienemmällä pääsisi jos purkaisi vaan tuosta pöytäryhmistä taaksepäin. Toisaalta jos priimaa lähtee tekemään niin mitä sitä turhaan oikoo sitten matkan varrella.
Työmäärää ei juurikaan lisää vaikka lasket lattian ihan edestä saakka. Lokareita joudut ehkä hieman muotoilemaan. Takanahan lattian alla on aika pitkälti pelkkää tyhjää, eikä siellä tule nuo lokaritkaan haitolle. Alkuperäisen vessan säilyttäminen voi olla hankalaa, muttei varmaan mahdotonta.
Alkaa olla reikää lattiassa. Nyt kun on vähän parempi käsitys siitä mikä on mahdollista ja toisaalta järkevää niin näyttää siltä että suunnitelma todentotta muuttuu.
Auton pääasiallinen käyttötarkoitus on reissaaminen, hauskanpito ja lyhytaikainen majoitus. Tästä johtuen kerrossängyt todennäköisesti jätetään pois ja saunaosastoa suurennetaan niin että suihku saadaan madalletun lattian kohdalle. Saunaosastosta tulee näillä näkymin L-kirjaimen muotoinen. Sisäänkäynti saunaan tulee heti takaoven taakse kohti oikeaa seinää, siitä kulku suihkun läpi lauteille takaosaan. Saunan "kainaloon" tehdään mukava nukkumiskelpoinen sohva.
Auton etuosasta 2+2 pöytäryhmien kohdalta lattiaa ei madalleta. Heti pöytäryhmien taakse tulee oikealle puolelle osittain madallettu lattia oikealle puolelle. Madalletun lattian eteen seinää vasten tehdään keittiö ja sitä vastapäätä heti pöytäryhmän taakse vasemmalle puolelle tehdään puolisuunnikkaan muotoinen sohva, joka myös täyttää sängyn mitat (180x90cm suorakulmio + 90cm tasakylkinen kolmio takana)
Ruumaan tehdään muutama nukkumiskelpoinen paikka auton etuosaan, että saadaan riittävästi majoituskapasiteettia. Auton käyttö (varsinkin majoituttumiseen) ajoittuu kesälle, joten ruuman nukkumapaikat toimii ihan riittävän hyvin.
Liitteet
bussi_lattia.jpg (77.82 KiB) Katsottu 20775 kertaa
Jos et tee niitä taittokerrossänkyjä niin minä teen... Kopioin kysymättä ideasi ja teen keskiovea vastapäätä kaksi seinältä kääntyvää punkkaa...
Me laskettiin tuo takalattiakin perille saakka. Viimeinen hylly se missä takaistuimet oli kiinni, jäi laskematta koska sen alla on moottoria jo niin työläästi.
Siitä vaan! Itse olin aikeissa käyttää IKI-pintaista vaneria ABS-listoituksella taittosängyn runkoihin. Kevyttä, jäykkää ja kestävää (ja sattumalta olisi ollut edullisesti saatavilla).
Eilen vähän arkailtiin madalluksen kanssa - ehkä se pitää meidänkin vaan tiputtaa päätyyn asti - vähän täytyy webaston kampetta uudelleensijoittaa. Eikös jo siinä viimeistä edellisellä tasolla ole huoltoluukku laatikon ylle (ilmeisesti juuri sen alla on laatikon pneumatiikka?) Teetkö sille luukulle korvaajan matalemmalle tasolle? Onko siinä laatikon(sulla tais olla i-sift?, meillä 7v EGS) päällä niin paljon tilaa että sen toiseksi viimeisen askeleen voi tiputtaa?
Pinterestistä löytyy taittosängyn malleja tsiljoona. Kuvia, malleja ja mallikuvia mitoilla. Nyt en ehi linkittää, mut hakusanoilla "foldable bunk bed", "murphy bed", "murphy bunk bed" tms ja alkaa löytyy.
Kyllä siinä tilaa riitti tiputtaa koneen luukunkin kohdalta. Väliin jäi 10 senttiä vielä. Olisin halunnut vetää takaseinään asti tasaiseksi mutta kun olis joskus hyvä olla valmistakin.
Tänään lähti loputkin poistettavasta lattiasta. Ihan viimeiseen korokkeeseen asti ei madallettu. Oikealta puolelta madallettiin viimeiseen luukkuun asti. Sen kohdalle tehdään suihku ja harmaavesisäiliö tulee siihen luukkuun.
Samalla poistettiin suurin osa kattokanavista, vähän jäi vielä irroitettavaa, mutta suurimmilta osin tehty.
Liitteet
FullSizeRender.jpg (112.59 KiB) Katsottu 20506 kertaa
FullSizeRender (1).jpg (94.42 KiB) Katsottu 20506 kertaa
FullSizeRender (2).jpg (93.08 KiB) Katsottu 20506 kertaa
- Vasemman puolen etummaisen takaiskarin kannake on revennyt irti ja sitä joudutaan hitsailemaan. Poikkipalkki, johon se kiinnittyy on myös vähän mätä, pitää hitsailla.
Kysymys kuuluu: Takasillan runkopalkissa on jonkun verran mätää juuri taka-akselin etupuolella, oikealla puolella bussia. Missä kunnossa nuo runkopalkit on normaalisti tämän ikäisessä autossa ja minkä perstuntuman mukaan siitä pitää huolestua? Mätää on noin 30cm matkalla, muuten palkit tuntuu kovalta kauttaaltaan.
Onhan sillä ikää 20 vuotta. Rautaa suolakylvyssä 20 talvea ja rautaa hiekka hauteessa 20 sateista kesää. Miljoona kilometriä suolapainepesua. Hyvinhän se on kestänyt.
apos kirjoitti:Pientä askartelua ennen lattian levytystä:
- Vasemman puolen etummaisen takaiskarin kannake on revennyt irti ja sitä joudutaan hitsailemaan. Poikkipalkki, johon se kiinnittyy on myös vähän mätä, pitää hitsailla.
Kysymys kuuluu: Takasillan runkopalkissa on jonkun verran mätää juuri taka-akselin etupuolella, oikealla puolella bussia. Missä kunnossa nuo runkopalkit on normaalisti tämän ikäisessä autossa ja minkä perstuntuman mukaan siitä pitää huolestua? Mätää on noin 30cm matkalla, muuten palkit tuntuu kovalta kauttaaltaan.
Jos onnistuu nyt laittaa uutta rautaa niin kannattaa korjata kun paikat on auki. Kyllähän näissä 20-40v. vanhoissa rungoissa alkaa ajan patina näkyä jossain muodossa Mikkiliimaa ja uutta rautaa vaan kehiin
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Jaahas, taas on bussin kanssa talkoiltu. Lattiat paria levyä vaille levytetty. Vielä jäi pari levyä takaa hitsausta varten irti.
Tänään tuli testattua sorminäppäryyttä kun ostin tuollaisen vanhan teollisuusompelukoneen ja opettelin vähän keinonahan ompelua. Siitä kuva liitteenä. Nahkaa ei ole vielä niitattu tai venytetty penkin päälle, siksi pussittavat vielä, näkee kuitenkin että tulee istumaan ihan kohtuullisen hyvin. Itse ainakin olen tosi tyytyväinen kun oli absoluuttisesti ensimmäinen asia mitä olen koskaan ommellut. Penkeistä ri välttämättä tule juuri tuollaisia, sattui vaan olemaan valkoista ja mustaa tekonahkaa saatavilla harjoittelua varten.
Ei ehkä kannata julkaista tommosia kuvia täällä. Et muuten ehi enää omaa dösää rakentaa ollenkaan ku surauttelet vain singerillä penkinpäällisiä pihalla jonottaville hulluille. Ü
Lahti32 kirjoitti:Onhan sillä ikää 20 vuotta. Rautaa suolakylvyssä 20 talvea ja rautaa hiekka hauteessa 20 sateista kesää. Miljoona kilometriä suolapainepesua. Hyvinhän se on kestänyt.
Hitsuuttelet palikat kasaan ja suojaat hyvin
Eilen "vitun pitkänä perjantaina" tuli ajeltua 10 vuotta vanhalla, 2.2 miljoonaa kilometriä eteläisen Suomen teitä rullatulla vekottimella Helsinkistä Tampereelle. Ei se enää "uudelta tunnu", mutta pieniä puutteita lukuunottamatta oikeinkin käteen käypänen laite. Tuolla kuitenkin vedellään sellaisia noin tuhannen kilometrin päiviä ansioajossa edelleen (vaihtelevalla menestyksellä). Nuo puutteetkin olisivat kyllä helpohkosti korjattavissa, jos tahtoa olisi...
- Hitsailut hitsailtu ja ilmavuodot korjattu
- Lattiat aikalailla levytetty
- Peruutuskamera asennettu
- Kattoverhous purettu
Seuraavaksi sitten saunan runko kasaan ja pesutilan lattian valu kaatoineen. Poistimme alkuperäisen huoltoluukun ja sen kokoa pienennettiin noin puoleen. Luukulle valetaan oma laatta, joka nousee pois ihan normaalisi tarvittaessa. Vedetään vaan vesieristys luukun reunoja myöten alas asti, niin ei pääse levyt ottamaan itseensä. Saunan etuseinä tulee tuon ensimmäisen korokkeen etureunaan. Vasemmalle jäävä matala osuus on pesutila. Ovi tulee tuohon suunnilleen keskelle, suihku asennetaan vasemmalle seinälle ja kiuas tulee tuohon oikealle korokkeen päälle. Hormista tulee kyllä melkoisen lyhyt, tuleekohan sen kanssa jotain ongelmia? Piippu on todennäköisesti kokonaisuudessaan noin 140cm pitkä.
Saunan lattia tasoitetaan ja kiukaan alle valetaan varmaankin parin sentin laatta. Lattiapinnoitteeksi tulee joko akryylibetoni tai vastaava epoksista - riippuen tarttuuko akryylibetoni tuohon muovimaton pintaan kiinni. Onko tietoa? Auton kulkusuunnassa saunan oikea seinä vedetään umpeen. Suihkun kohdalle laitetaan varmaankin laatta ja U-mallisten lauteiden taakse sitten paineeli. Vasemmalle puolelle yritetään jättää ikkunaa auki. Onko joku tehnyt niin, että ikkuna teipataan tiettyä ruutua lukuunottamatta umpeen ja ruudulle tehdään puukehys, joka ympärille koolataan ihan normaalisi umpiseinä saunasatulla ja paneelilla?
Patterit ajateltiin vaan koteloida saunan seinien sisään (vähän helppo ratkaisu, mutta ei keksitty mitään vikaa ko. ratkaisussa).
Itselläkin lyhyt piippu mutta toimii kunhan korvausilma riittää. Jatkopiippua olen käyttänyt katolla jotta savut eivät palaa kattoluukun kautta.. Aika samalla lailla taitaa kiuas olla kun sinullekkin tulee. Piipun mutka johtuu katon rakenteista, vein kauas runkopalkeista.. http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... play_media
Taas on pari iltaa väkerrelty ja sauna alkaa hahmottua.
Suihkunurkkaan pistettiin alle Tulppalevyt ja päälle tulee laatta sikaflexillä kiinni. Seinien runko on valmis - seuraavaksi saunasatut seinään ja paneelit päälle. Myös katon koolaus tehty, 12mm koivuvaneri taipui mukavasti muotoonsa.
Taaimmaiset ikkunat jätetään auki, muuten paneloidaan umpeen. Perälle tulee U-lauteet ja suihkua vastapäätä tosiaan kiuas.
Kuvissä näkyy myös akut, 4x240Ah massalevyakut ja ajoakuiksi 2x200Ah starttiakut.
Ai että ku komiaa! Tuliko kattoon alumiinipaperi myös, ku jossaki kuvassa oli muovi?
Mä tein edelliseen bussiin kylppärin niin että ikkunaa vasten vanerin laita + vesieriste + laatta, niin että jäi ikkuna-aukko ja loput lasista jäi seinän taakse. Verhon laitoin sinne malliksi niin ei näyttäny ulkoo niin kauheelta se seinä. Eli paneelilla onnistuusama, teippaan vaan sen kehyksen lasiin alumiiniteipillä niin ei löylyt karkaa sinne seinän ja lasin väliin.
Juu, katossa on alumiinipaperi ja sen päällä tietysti vielä koolaus että jää vähän ilmarakoa.
Auki jäävät ikkunat on uretaanilla ja alumiinipaperilla eristetty, ettei pääse löylyt tosiaan seinän rakenteisiin.
Saunan sisämitoiksi tuli noin 2x2,4m (LxP), kyllä sinne löylyt mahtuu ottamaan.
Valmistuu se vähä vähältä. Takaseinän paneelit laitettiin pystyyn että saadaan korkeuden tunnetta lisää tilaan. Näyttää siltä että takatuuppariin saa sittenkin ihan toimivan ja tilavan saunan.
Sähkökeskus alkaa muotoutua myös, 4x240Ah akut, UPS-invertteri 3kw 30A laturilla ja sähkökeskus maasähköille. Viereen tulee varmaankin vielä ilpin ulkoyksikkö.