Terapia tölli

Kerro omasta projektistasi
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Truck: scania k92

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Morjens...nääs... :D
Vaikken tampereelta ookkaan, enkä istu "pipa silmillä rotvallin reunalla"... vai miten se ny menikään. :)
Mutta joo...
Voi "jumprahuti" sinä "mutta niin villi vanhus"... (tuskin oot ees vanha...ehken vähä pitempää elänynnä... :wink: )
Kaikki muu kirjallinen kiinnostaa mutta tuo webasto härdelli pitäis löytyä iteltäkin... ja ku en kyllä välttis meinaa ees laittaa tota isoo webaa takas tähän...luulen että tulen pienemmällä lämmönlähteellä toimeen tässä mun töllissä... :) mutta jos vaan saat ne jotensakki skannailtua ni jatketaan Yv hässäköiden kaa... :D
Ja Kulkuri... enhä mä koko autoo tehny... Vaik ny jälkeen päinku miettii ni ois ehkä pitäny... :D Ei muuten mut oisin saanu vähä korotettua tätä ja sitä kautta paremmat tilat tonne helmoihin... :lol: (kateellisena kävin kattoo kaverin projektin alotusta... kaikilla on enemmän tavaratilaa... :roll: blääh...en ala...) noh eipä sitä ny enää auta murehtia... :)
Jep ja neppi... oon tutkailu noita "ylijäämä kauppoja" torit...yms muut nettin ylijäämä varastot... Ja mun on tunnustettava että eipä oo silmään viel iskeny 12mm lattialämmitys putki... joko oon sokee tai sitte en vaan osaa ettiä oikeista paikoista oikeaan aikaan... :D (tai sitte oon molempia...eli "tyhmän sokee" :) )
No en mä ny ihan "jäniksen selässä ole" että mää hyökkäisin ensmäiseen putkitarvikkeita myyvään liikkeeseen ja ostaisin ne hyllyhinnalla... :wink: (isipapan ohje pätee edelleenkin... "Se minkä tingata jaksaa... Sitä ei tarvi maksaa...") mutta kävin iha kiusallaan kyselemässä hintoja... n.2-2.50€/m huutavat ku kysäsin tollona noin suurinpiirtein hintaa... :) joten siitäpä mä sain jo "haarukkaan" mitä ne suurin piirtein tulee kustantamaan... :) ja ku ny tarviis tehä kaikki muutki "lämpölattiaan" liittyvät tarvike/ostoslistat ni ois sitte pikkase helepompi kahtella mitä löytyy netistä... ja mitä joutuu ostaa kaupasta... ja mikä on mahollinen säästö jos kaahii puolvuotta osia pitkin poikin suomee... :D tosin... enhä mää niitä iha heti tarviikkaan (muuta ku sen putken sinne lattiaan...) Sitte ku mää oon sen saanunna ni... sitten alan tosissaan miettimään tota lattian rakennetta... ja voin luvata... se ei ehken oo ihan "tavanomaisin" mitä/miten näihin on noi lattiat ruukattu tehä... Ainakin toistaiseksi kukaan viisas ei oo voinu mua vielä tyrmätä mun "ajatusten" takia...(käsi on jo ylhäällä...) Arvatkaapa onko joskus hankale rakentaa ku lapanen on kohti kattoo melkein kokoajan... varsinki tuo lattian tekeminen tuottaa varmasti hankaluuksia... :D No joo leikki leikkinä...en mä koko aikaa ajattele... :) Ja joskus mä saatan oikeesti aatella jotain "viisastaki"... :wink:
Joopa joo... Kerran mulla ei oo mittää viisasta sanottavaa ja näytettävää ni kahtellaan joku toinen päivä...mitä sitte on tarjolla... ("eioota mutinan kans" löytyy aina hyllystä...) mutta näin :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos

:D Ei "vanha ja villi"... vaan sairaan "vikkelä villi vanhus"... :D KIITOS :P tarvii perehtyä tuossa jossaki kohtaa noihin... (harmi ku mun kumartelu ei näy... :D )
AriW
Ajoneuvos
Truck: Volvo&Volvo
Member id: 219

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kuis paljon metrejä pitäs putkessa olla? Tota happihöpödiffuusiohöpö putkee olis. Veikkaan joku 50 metriä,saattaa olla 12 mm. Saattaa olla myös 15mm. Ei muista.
vanha mutta villi
Kokenut kuljettaja
Truck: MB -69, Scania -83
Member id: 215

Viesti Kirjoittaja vanha mutta villi »

OT: nappasin ton nimimerkin mersun keulasta :lol: Mutta ikääkin on kyllä enemmän kuin tuolla mersulla :D
Liitteet
IMGP0051_2.jpg
Perillepääsy on yliarvostettua.
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos

Terse... :)
"Voi videoraati" että voi olla vaikeeta taasen alottaa touhuuminen... :? Oon ottanu "etäisyyttä" vähäsen rojektiin et jaksais tehä... tais vaa lipsahtaa "liian etäälle"... ei meinaa ny millää saada motivoitua iteensä että alkais tekemään... PRKL... (motiveissönin kadotustila taitaa olla "diagnoosi"... :) )
Mutta joo... en oo viel "lämpölattiaa" tehny ku aattelin että aloittaisin "helpommasta" ja tärkeemmästä... eli wc/suihkukopin seinästä... siis runko tarviis saada tehtyä... sitte pitäis päättää et teenkö siihenki "sisäliukuoven" vaiko saako se "liukastella" kopin puolella... ja kaariseinän runko tuottaa ny "ajatuksen tuskaa"... :D en mukamas osaa nyt sitäkään miettiä miten se on "helpoin" tehdä... :)
No siitä ajatuksesta voin laittaa kuvankin... (ja josko mää kokisin pienessä mielessäni "yleisön painetta" että ois pakko tehä... :D )
tuoss guvatus... :)
Muutama "ranka-aihio"
Muutama "ranka-aihio"
Ja "ajatusleikki" muodosta... :)
Pööree nurkka...
Pööree nurkka...
Eli tonne perään mahtuu "kompostori pönttö"... ja tähä pyöreämpään päähän jäis suihkuttautumis tila... keskelle niitä jää sen verta tilaa että siihen saa lavuaarin ja peilin... (mä en sitä tarvi...en uskalla katoo siihe...peiliin meinaan. :D )
Ovi tulis tohon n. puoleen väliin koppia, saa mennessään päättää et meneekö "likaamaan vai puhdistautumaan" :D voi toki tehä molempia... vuorotellen :D
Mut näin täällä... kuis teillä...? :)
Ai niin ja AriW... äkkiä laskettuna 50m ei piisaa... :( Mutta olen toki kiinnostunut ostamaan sen pois jos se sulla ylimääräisenä pyörii... ja on se 12mm paksua...
Ja "vanha mutta villi" Kaikilla nimimerkeillä ja nimetyillä tsysteemeillä pitää mun mielestä olla jokin "merkitys/tarina"... vaikka vaan se että "ei oo merkitystä"... :D
Mutta jees... kahtellaan taas joskus... ;)
salminen
Kokenut kuljettaja
Truck: Ajokki Express

Viesti Kirjoittaja salminen »

Omaan autoon tein parisängyn ja yhden seinänpätkän kaarevaksi.
Vaneerista leikkasin ensin kaaret ja niihin taivutin 4mm. koivuvaneerin. Vanerin kiinnitin uretaanilimalla ja viimeistelynaulaimella.
Parisängyn kaarevan vanerin "pinnoitin" lämpökäsitellyllä koivulla. Sahasin lattialankusta noin 3mm. vahvoja soiroja jotka kiinnitin liimalla 3mm. välein vaneeriin. Välit täytin mustalla sikamassalla, hionta ja lakka päälle. Lopputulos on kuin veneen teak kansi.
Ajokki express Volvo B10 M -87
neppi
Vapaaherra
Truck: Hino Blue Ribbon -91

Viesti Kirjoittaja neppi »

Miltäs toi näyttäis valokuvassa?

N
salminen
Kokenut kuljettaja
Truck: Ajokki Express

Viesti Kirjoittaja salminen »

Tällaisen kuvan äkkiä löysin. Tosin kaari ei tässä näy.
Liitteet
WP_20140405_011.jpg
Ajokki express Volvo B10 M -87
kulkuri
Kansleri

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Paljon ton mitat on ?....näyttää meinaan niin pieneltä tilalta suihkuun ja vessaan
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Leveydeksi veikkaan 85cm =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos

Haudi... :D
:) jep kyllä sitä jotain sai illalla kiireessä touhattua... tai no ei mulla ollu muutenkiire mut päätin että lähen illalla juhlimaan ja tiettyt hommat on "pakko"saada aluilleen ennen sitä... :D
No tämmöstä mää touhasin...
Ruudukko alkaa muotoutuu...
Ruudukko alkaa muotoutuu...
Ja aikasa ku nyperteli...
Kenno ruudukko jo mallillaan...
Kenno ruudukko jo mallillaan...
ja kostoks viel yks... :)
"Varsinainen" ruuvukko
"Varsinainen" ruuvukko
Eli jotakin sain eilen "kaljan himossa" tehtyä... (en siis osaa tehdä ja juoda olutta yhtäaikaa... olen sillä/kin tavalla "urpo"... :D ) No mutta nytte tarteis päättää toi ovi systeemi... liukuuko se seinän sisällä vai kopissa... :D Varmasti moni ajattelee että onko sillä merkitystä mutta mun mielestä sillä on... koska mitäs muuta "seinän sisällä" on ku hukkatilaa... :D ja näin sisälle liukuvana se "vapauttaisi" seinät muuhun käyttöön... (esim. liimailla verkkosukkakalanruotofolion päälle olutpullojen etikettejä...tai jotain muuta... :) ) oven koko ja paikka vain hieman askarruttaa... saattaa olla että siitä joutuu tekemään kaks osaisen että siihen saa riittävän "suuren reiän"... :D eli siinä tapauksessa "ovilehdet" liukuisivat molemmille puolille ovireikää... :)
Noh... kahtoo nyt mitämää sen kaa teen... :)
"Kulkuri ja Reddevil"...ja miks ei muutkin asiasta kiinnostuneet... toi koppi on pohja kooltaan n. 800x2000 eli pirun pieni... mutta arvelin ettei tuossa kopissa tarvitse olla tilaa kuin "pakollisia toimintoja" varten... jää tilaa muulle ja muuhun olemiseen. Koska mää ainakin viihdyn esim. olohuoneessa tai makarissa mieluummin ku "kaakkimis kaapissa"... :D ehkä oon siinäkin suhteessa omituinen... Ja kun tähän ei tullut sitä saunaa... niin toi wc/suihku osasto ei tarvitse sellaista "day spa luksusta"... ;) Se sauna tulee aikanaan vanhan asuntovaunun pohjalle mutta se onkin sitten jo "ihan eri tarina" ja saatanpa kiusata teitäkin sen "terapia huoneen" rakentamisella... :D jeb... mutta mää meen ny haaveilemaan lisää ton katiskan kimppuun ja kahtotaan kehtaanko mää illalla mittää esitellä... :D
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos

:D
Nii ja "salminen"... toi lämpökäsitelty koivu on hienon näkonen... mullekkin saattaa tulla sitä (ehkä...jos päästään kaverin kaa sopuun hinnasta...)
ja muutenkin toi sun teak:ki sydeemi on hieno... :) mut älä pelkää, en kopioi... mulla ol mieles jottai aivan muuta... ;)
mutta näi... se o moro taas... :)
Bussiton
Vapaaherra
Member id: 015

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kannattaa tosiaa jättää toi juominen ainakin suuremmassa määrässä siihen vaiheeseen et on päivän proketivaihe tehty, ettei tarvii aamulla purkaa :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
esaheikki
Rattimajuri

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Joko lienet hommannu lattialämmitysputke tulivain mielee että sen pituus täytyy olla lähenpänä 100 m kuin 50m panin sisun lattiaa noin 100m 15mm putkia eikä vielä tullut kokoalalle.Jos auto on 10m ja putket tulee 10cm välein ja leveys noin 2,3m niin siihen 22x 10 niin se on 220m puoleen pinta alaan menee puolet.

Esa Ä
AriW
Ajoneuvos

Mä ku en laitellu kalusteiden ym. alle niin en saanu menee paljoa. Tosin noin 20cm. on putkien väli,enkä kyllä metrejäkään ole laskenu. Henkilökohtaisesti en näe syytä lämmittää keittiön työtason,jääkaapin,ym. kalusteiden alta niin mulla lämmitettävää lattiapintaa jäi yllättävän vähän.
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos

Iltoota taasen... :)
Dodiih, Wc/suihku koppi sai pikkasen lisää levyä ja ratkaisun "ovimysterioon" (ainakin jonkinlainen "ratkaisumalli" ) :)
En ny tiiä onko näitä ny mitään mieltä esitellä mutta esittelen kuitenkin... (koska kuvat on kivoi...ja mää oon kivoi jätkä... :lol: ) no en ees oo...
Mutta näin...
pari pikku muuttujaa ois viel... =D
pari pikku muuttujaa ois viel... =D
Ja toinen yhtä mitäänsanomaton kuvatus... ;)
eipä oo viel edellisestä paljon muuttunu... =)
eipä oo viel edellisestä paljon muuttunu... =)
Eikä kahta ilman kolmatta... :)
Ottokulma on makuuhuonees...ta takaapäin... katsottuna ;)
Ottokulma on makuuhuonees...ta takaapäin... katsottuna ;)
Joo, niinku sanoin... ei mitään järkevää ja uutta tietoo...
No jotkut saattoi osata päätellä tosta ekasta kuvasta että ovesta tosiaan tulee kaks osainen ja että se/ne liukuvat molemmille puolille reikää... ja syynä siihen on yksinkertaisesti se että toespuolleinen ovi olis jääny vähäsen hölmösti tielle... kautta se olis tullu sellaiseen kohtaan että se ei oikein omaa päätä mielyttäny. Eipä silti, enhän mää nytkään ihan täysin tiiä miten toikin käytännössä toimii... :) eli se jää nähtäväksi...
Sitten... "esaheikki" Juu en oo hommannu putkea vielä... ja karkeet "laskelmat ja ajatelmat" näyttäs siltä et reilu 80m tohon menis putkea... vaikken saakkaan mitenkään niitä 10m pitkälle matkalle ja esim takaosan mh:n lämmitys hoidetaan pattereilla... (siis semmosilla vesikiertoisilla lämmityspattereilla... ;) )
Ja mää laitan kalusteiden allekkin putket... tosin mulla ei tule esim keittiökalusteisiin "sokkeleita" vaan ne jäävät avoimiksi... elikkäs olisi sellainen teoreettinen mahdollsuus että se lämpö sieltä tulis poiskin... sohva hässäkkä on viel pikkasen mietintämyssyn sisässä miten mä sieltä sen "ylimääräisen" lämpöjutskan saan parhaiten kiertoon... :) (koko sohvajutska tulee olemaan hieman "monimutkainen"... :D ) Mutta eiköhän sekin asia teille joskus seleviä...
Että jotta näin... mitähä mää unohan sepostaa... nii joo "Bussiton"... Oon ollu aina "huono sotkemaan" liemet ja työn... menee vaan fiilikset tehä mitään jos alkaa leikkimään "nallelimpparin" kaa tehessä... otan mieluummin jälestä ne ettei "valkeuven tarvii nauraa pimeyven töitä"... ja monta kertaa oon tämänkin rojektin aikana näitä "palovartio,suunnittelu,haave"... millä nimellä niitä kaljoja ny haluaa kutsuakkaan... ottanu ja meinaan vastedeski ottaa... :D mutta ei ny likikään joka kerta ku oon rakennellu... (mähän oisin ollu pikkupäissään kohta jo kaks vuotta...mulla on ollu tää kohta 2v ) tosin iha kahta vuotta en oo tätä tehny...mutta tällä nysväämisen ja nypertelyn määrällä tässä menee 20v että saan tän kuntoon... :) (no jos ei ny iha niin kauan. :) )
Jeees eiköhän siinä tälläkertaa kaikki... mää oontaas tekevinäni ku te ootte lukevinanne... :lol: :lol: :lol: Se on moi :)
esaheikki
Rattimajuri

Joo minä laitoin nukkumahuoneeseenni lattiaan putket ja patterin kans semmosen yksilehtisen kuin talossa ei vie tilaa niin paljo.On se aamulla paljaat varpaat mukava laskia lämpimälle lattijalle,en kyllä vielä ole ollut yhtää yötä autossa lattian laiton jälkeen.

Esa Ä
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos

Moooi :)
Matkustaminen on tylsää... ni aattelin sitte tulla tänne teitä häirihtemään "loisto jutuillani"... :D
No joopa joo...
Tein tossa enne reissuun lähtöö pientä suunnitelmaa ja pikkasen tarkempaa "laskeskelua" tuohon lämpölattiaan liittyen... ja totesin et 80m putkee ei riitä mihinkään... :roll:
Tai kyllähän se ny moneenki paikkaan piisaa mut ei tähän "mun perversioon" taitaa olla lopullinen totuus jonnin matkaa yli 100m... nii ja putkipaksuus muuttuu ehken 12mm:stä 15mm:iin
Noh se nynei oo viel satavarma mitä se on... mut glygoli vesisiellä tulee enihau pyörimään... :)
Sitte mää vähäsen miettisin asennus tapoja ja tyylejä mitenkä minä saan ne putket sinne taivuteltua 95mm välein... 95mm on se teoreettinen luku mitä mää lähen tavotteleen...sillä pitäis tulla putket "tasajaolla" tohon lattian leveydelle ja pituudelle mihinkä sitä nyt tulee... :) (Esaheikkille kommentiksi... en jaksa oikeesti alkaa lattian kautta lämmittämään tuota mh:ta koska siinä ei juurikaan lattiapinta-alaa ole...ja huoltoluukkujen takia se olisi mun mielestä "kohtuuton vaiva hyötyyn nähden"... ei sillä ettenkö minä oo monta muutakin asiaa tehny niin "kohtuuttomasti"...mut tässä ajattelin oikasta... :D )
Nomutta "Rivi asennuksena" ajattelin sen suorittaa ja tehdä... ja nyt tässä kohtaa joku voi miettiä et miten mää sen putken käännän "kymmenelle sentille"... :D "se on salaisuus"... laulais joku...mutta ku mä en oo se "joku" ni en salaa sitä vaan... ylpeänä käsipystyssä kerron mitä olen ajatellut...(jotkut saattaa jo muistaa että käsi nousee virheen merkiks aina ku ajattelen... ;) )
Meinasin "rohkeena tyttönä" eikun poikana vetästä ne kääntöpäästään päällekkäin limittäin... elikkäs eka kääntyy 190mm päähän ja toka menee siitä yli taas siihen 190mm päähän... Tiedän että minun "verbaalisilla taidoilla" selitettynä ymmärtäjällä pitää olla "apteekkarin korvat"...(eiks ne ollu niitä ihmisiä jotka lukee parhaiten huonoo käsialaa...ni miks ne ei vois myös "ymmärtää" huonoo selitystä...? hä? ;) ) Mutta het ku saan putket tontille ja käyn niiden kimpuun esittelen taase teille suurta hölmöyttäni...(myös niille jotka lukee vaan "sarjiksia"... saattavatten olla keskivertoa älykkäämpiä ku eivät "kuuntele mun höpinöitä" mut kai tänne mahtuu muutama älykäs "utelikko" joka myös lukee näitä mun jorinoita... :) )
Mutta palatakseni taas aiheeseen... "aattelin" jakaa lattian neljään piiriin... auto pituussuunnassa keskeltä halki... ja kaks piiriä puolelleen tällöin jopa minä osaan tehä sen "joka toinen" jutskan... 12 kertaa ees taas per puoli... ja sillä viimisellä kerrala takas lämittelemään... ja kuumin vesi menis eka seinien viertä, missä se kylmin on... (tässäkin kohtaa jos joku ymmärtää lukemansa... ja huomaa siinä virheen...siihen saa kommentoida...olisi jopa suotavaa :D )
Tiedän että olisi paljon helpompi asioita ymmärtää jos olisi esitellä kuvia... mutta noista "norttiaskin kanteen piirretyistä söherryksistä ei ota se apteekkarikaan selvää... oikeesti...tarkotan tuota ja se on totta... eli sorry...
Sitten monella herää varmasti kysymys juuri näistä "kääntöpäistä" ja lämpöelämisistä yms... no se laatta tulee tässä "evo I:ssä" laastilla kiinni niinkuin sen kuuluukin tulla... ja rakenne "kelluu" tuossa eristeen päällä...Jotenka noin teoreettisesti niiden pitäis keskenään elää suht samalla tavalla ja samaan aikaan... ei tietenkään siinä tapauksessa jos auto on seisonu -30 pakkasessa ja sitten lyödään lämmöt täysille ni silloin se ei välttämättä ehdi reagoida ja jotain tapahtuu... mutta jotensakin uskoisin että jos pitää "järjen mukana" silloin ku lattiaa lähtee lämmittämään eiköhän se siinä kestä... ja jos tuokin osoittautuu täydeksi sudeksi ni eihän se siinä kohtaa auta mu tehä uus...erillainen... :D
Laastiin ajattelin sen "vetolujuuden" lisäämiseksi sekoittaa "kuitua" (sitä samaa mitä käytetään betoni lattioissa) eli se "toimii" siellä samoin kuin raudoitus verkko betonilaatassa... ja mun ajatuksen mukaan (puutuu käsi... :D ) sen pitäisi kestää pienet "korin kiertymät" ja muut liikkeet... toki en kyllä näissä hajatelmissa osannu enkä osaa vieläkään tietää kuinka paljon tuo kori tuossa akseleiden välissä kiertyy...Eli riskillä mennään...
Tällä samaisella "laatan kiinnitys keikalla ja laastilla" jäävät myös putket sinne laastin sisään... :D
Jebba jee... mää jätän teidät ny sulatteleen lukemaanne... :D (ja pyyhkimään kyyneliä siitä syystä että nauratte ittenne tärviölle mun tyhmyyden takia) Mutta edellenkin toistan itseäni... kommentoikaa jos joku epäilyttää... en tosiaankaa ota sitä negatiivisesti...päinvastoin... vaikka sanotaan että "tieto lisää tuskaa" ei lisätieto ja muut näkökannat oikeasti ole pahasta... ja eihän me ihmiset muuten "kehitytä" jos ei joku tekis joskus jotain typerää..ja sitä kautta joku viisaampi keksis siitä että "hei kyllähän tuota voi soveltaa"... (minut siis luokitellaan ihmiseksi koska..."myöhästyin häntä jonosta ja karvat loppui kesken"...musta ois tehty siis apina siks jouvutta kärsimään...) ei oo pelkästään mun syy... :D
eiköhän tässä kaikki tällä kertaa... moro :)
Wowbagger
Rattimajuri
Truck: Jonckheere B10M

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Jos sitä putkee ja laastii olis sen verran ylimääräistä, että saisit vedettyä huonelämpötilassa pitemmän uretaaninpalan päälle koepätkän putkea ja lattiarakennetta. Sitten tarttis simuloida n. -25..+40 eli noin 65 asteen lämpötilaero vaikka viemällä ensin koepala ulos vähän kylmempään ja sitten jollain pumppuvirityksellä järjestää röörinpätkään kierto tarpeeksi kuumalla vedellä. Jos ei putket repee irti laastista, niin voi jatkaa harjoituksia.
AriW
Ajoneuvos

Miälenkiinnosta asiaa kohtaan pari utelua,
tuleeko lattia jäämään ainoaksi lämpöluovuttajaksi? Siihen oleskelutilaan. On sitten hidas lämmittää tupaa pelkällä lattialla ellei siel kiehuvaa kierrätä.
tulikos sulla millä lämpö? Webasto? Primus? Asteet vedessä noin suurinpiirtein?
Lämpösemmät putket reunoihin,juu kyllä ja useampi piiri ni pelaa. Eikö?
toi ilmavaiva vaan saattaa vaikuttaa,ja mitä useampi piiri ni sitä herkempi.

Kuhan vaan kyselen,ku oon siinä iässä.

kyllähän toi putki hiukan venyy ja paukkuu,mut ei nyt ihan mahottomia.
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Unohda tuo päällekkäin kieputus. Eihän sitä levytä erkkikään kun niitä putkia ponnistelee siellä täällä, hevosen homma. Toisekseen entä putkitus huonekohtaisiin piireihin ja putket pituus suuntaan nähden poikittain jolloin pisin suora putkessa on kahden metrin luokkaa. Tämä ei elä enää juurikaan ja varsinkin kun putkelle jätetään vähän liikkumatilaa niin eipä tule ongelmia. Omassa projektissa tuli putket neljään piiriin, vessa ja makkari, keittiö, olohuone ja eteinen omiin piireihin. Menot seinien vierelle ja paluut sen rinnalle, huoneessa sitten riviputkilla lyhyttä lenkkiä täyteen. Lattialuukut tein niin että korvasin alemman levyn aukon 30mm uretaanilevyllä, putket siccukseen kiinni niin että putket tulee ja menee luukun nurkasta jolloin luukkua voi käännellä. Että putket pysyy levyssä niin laitoin siccuksen alle PP-kennolevyn johon sitten kiinnitin putket nippusiteillä. Nyt koko putkilevypaketti on ikäänkuin välikansi luukun ja eristekannen välissä.

Kompromisseja ei tehdä kun haluan lämpimän talviauton.
Tulevaisuus on sähköinen
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos

Iltoo :)
Hyvä hyvä... keakustelua ja "spekulointia" tätä juuri kaipasin... :)
Joo... "Herra vau mikä pakki" (Wowbagger) ei herneitä eihän...toi oli vitsi...minkä mää lätsä silimillä ite kekkasin... :)
Toi "kokeiluradan" teko vois olla tai oliskin varmasti viisasta... mut ku nyt on nii hirvee kiihko taas saada tota eteenpäin että en millään jaksais sitä alkaa tekeen ja siks meinasin ottaa riskin...
Sitte "Ariveevee"... ei tule ainoaksi lämmönlähteeksi oleskelutilaan... sähköparkissa mulla on käytössä toi "ilppi" (jonka ulkoyksikkö esiintyy jossakin kuvassa tuolla aikaisemmin...) ja sen tehosta/riittävyydestä tähän mun kotteroon on jo aika hyviä kokemuksia... ei varsinaisesti tuolla ilpillä vaan puhaltavalla raksa lämppärillä... 3kw pöhisijä... osastoimaton auto... eikä ihan jokapaikassa viel lopulliset eristeetkään... ja silti ulkolämpötilan ollessa -27pakkasta... autossa +18 lämmintä. Joten siihen vedoten voisin kuvitella että "ilpissä riittää potku" sähköparkissa ollessa ja lattia toimii silloin vain lisänä... ja jos pitääpi sähköttömästä parkista lähtee lämmittelee... olis tarkoitus rakennella tonne parit vesikiertoiset puhallin tsydeemit...jotka käyttää sitä "kuumempaa" vettä...(samaa mitä mh:n vesikierto patterit...) eli ne ja lämpölattia yhdessä olisi lämmitysjärjestelmänä silloin ku verkkovirtaa ei oo "mielin määrin" saatavana... ja kun mä saan ton "kylmän ohjaamon" viel osastoitua "pois" niin uskoisin että toi oleilutila ja mh pysyvät lämpimänä...(ainakin sen verran että siellä voi oleilla ja nukkua... :D )
Ja viimisenä "monsiur Lahtikolomekakkone" Hmm... Mulla on tavoitteena myös se lämmin talviauto...ja niinku tuosta edeltä voi jo ehkä todeta "testasinkin" tämän lämmönpitävyyttä viimetalvena ihan käytännössä... ("asuin" marraskuusta helmikuun alkuun tuossa... ja täällä etelässäskin oli silloin niitä "kovia pakkasia"...) joten eristyksen puolesta voin sanoo että se 3kw raksa puhallin oikeasti riittää... :D
Ja mitä tulee tuohon asennus tyyliin ja tapaan... (limitys...) en tietenkään voi ja osaa sanoo miten se siellä poukkoilee ja ponnistelee koska en oo koskaan tuollatavalla lämpöputkia asentanu... mutta sen verran niiden kanssa on tullu taloissa näperreltyä etten sinänsä oo "ekaa kertaa pappia kyyissä" (vai miten se meni) ja en sen takia osaa viel pitää sitä "hevosen hommana"... :D
Ja ei tuossa mun kotterossa oo muutenkaa kovin pitkiä ne "pitkätkään vedot" että siitä olisin huolissani... Ja mitä tuohon liikumiseen tulee... eipä se putki siellä laastin sisällä juurikaan pääse liikkumaan...tai sitte alkaa ritisee laastit ja laatat "ihan särki"... eli niiden "kuuluisi" elää suht samaa elämää... (mikä nyt ei täysin ole tietenkään mahdollista kun on kysymys "sementtipohjaisesta" laastista ja muovista... mutta siinä on yksi syy miksi minä sekoitan siihen laastiin niitä "kuituja" eli sellaista "lasikuitu silppua" tai ehken pikemminkin "suikaleita" no joka tapauksessa se antaa tuolle laastille sitä "vetolujuutta" että se kestäis paremmin muovin vetelyt... ja myös siksi että kestäis kiertoja ja vääntöjä paremmin... ja semmonenki "positiivinen" puoli siinä on että jos ton nyt ajais pöpelikköön...(siis kolari...) saattais toi laatta pysyä "ehjempänä äkkipyssäyksessä"... (tarkoitan "koko laattaa" en yhtä lattialaattaa) se vaan millä se laatta pysyy/miten sen liikkeitä saadaan siinä kohtaa "hidastettua"... onkin jo toinen tarina jota en nyt ala "ruotimaan"... Muuten ku sen verran että se selviää kiinnostuneille sitten kun sitä teen ja näytän kuvienkin muodossa pohdiskelujani... :)
Perhana ku en osaa käyttää näitä hienoja koneita että osaisin piirtää oikeasti tuon pohjakuvan esille... siitä olis ollu itellekkin... vaikka osaan suht hyvin hahmottaa mittasuhteet ja mitat että "minkä mittainen on kaksi metriä auton sisällä tuosta seinästä mitattuna" ei se ihan aina oo kuitenkaan "millilleen" oikein... (tai sitte minusta on tulossa sokea kun arviomitta heittää tilasta riippuen sen 5cm...siis siinä 2m:llä :D ) Jouduin hieman "tinkimään" ja muuttamaan suunnitelmaa keittiön suhteen... :D toi seinien kaarevuus aiheutti vain sen että en saa mahtumaan täyskorkeeta jääkaappia... vaan "joudun" tyytymään pienempään... :) Ja olis ehken muutenkin mukavampi itekki suunnitella ja pähkäillä asioita jos tuo "tietotekniikka" ois hyppysissä... :) mut ku ei oo... ni sitte mennään näin... "norttiaskit ja pääpiirustukset päässä" metodeilla eteenpäin...
Eiköhän nää ollu tälläkertaa tässä... :) moro...
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Niin meinasitko jotain kuituvalua lattiaan? Tulisko sen päälle mitään levytystä? Vähän niinkuin Maxitin valu tai Muurametalon lattia?

Silloinhan ei ristiinompelu haittaisi.
Tulevaisuus on sähköinen
esaheikki
Rattimajuri

Huommenta.Luin tuo tarkan suunnitelman ,vissiin vähänhuolimattomasti en ymmärtäny millä valumassalla aijot valaa lattiat? Minullakin on suunnitelmissa vessan lattian tasotus kun lämmitysputket tuli siinä lasikuitulattian päälle.Mitä tuohon putkijakoon onko 95mm ehdoton kun tuo 15mm putki taipuu 100 mm väleille vääntelin talvella 100mm lautojen väleihin sitä,kyllä käytin sen ensin saunassa kun autossa oli pakkasta muutama aste.

Esa Ä
Wowbagger
Rattimajuri
Truck: Jonckheere B10M

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Ehkä putkitus poikittaissuuntaan, kuten Lahti32 jo mainitsi ja siten, että ensin kiemurrellaan isommilla väleillä menopuoli ja sitten toiseen paluussa lähtöpisteesen täytetään tavallaan ne suuremmat välit jos piiri on vähänkään pitempi. Näin saadaan tasaisempi pintalämpötila, mihin Mr. Lätsä pyrkii. Muuten vesi jäähtyy matkalla sen verran, että paluupuolella lattia on ainakin alkuvaiheessa kylmä.

Jos kaikki materiaalit eläis samassa tahdissa kun muoviputki, niin ei tarttis huolehtia.
Laajeneminen.jpg
Laajeneminen.jpg (177.18 KiB) Katsottu 17706 kertaa
P.S. Mulla on herneet loppuneet kauan sitten ja sen pisimmän putken vois järjestää paluupuolelle.
Vastaa Viestiin