Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No nii homma hanskassa. Eloksointi on lujassa, sikshän se laitetaan =D Millai ne on kulunu?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kovassa on juu,ja silti päästää hapettumaan. No ei onneks oo ku pari plänttiä... Nii no ku noi valssit kuluu siit kumin ja vanteen väliltä,sorahiekkapölyskeida vuosien saatossa tehostaa efektiä mukavasti. Sillä noi sorajussit ottaa alta pois ja laittelee uutta tilalle varmuuten vuoks. Ja pitäähän ny jostain kuluja saada ku muutenhan autoilu on vaan plusmerkkistä toimintaa. Eli siis sillä kuluneisuudella ei varsinaista merkitystä ole,maavehkeet vaa syö enempi vannetta. Tietty ku se vanne on loppu ni sit se on slut.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Se onkin sit viikko kulunut lattian eristämisessä ja kattoluukun asennuksessa. Osaapa olla hiukkasen kuttumainen projekti altapäin eristää. 20mm finnfoamia tuplana laittelin,ja tarkoitukseen sopivaa liimaa joutui oikein hakemaan. On kokeiltu sikaboomin ja pilsteinin liimamassat,ei oikein mikään tuntunut toimivan. No erlilaisten tukirakennejärjestelmien jälkeen ne ainakin on siellä. Helppo homma,mut ei vaan meikäläiseltä menny ilman vastustelua.
Samaan patenttiin sain makuutilan patterverkoston ja etuosan lattialämmityksen kytkettyä,pelkkää hanarajoitusta ja vesipumpun ohjausta aattelin testaa. En kehtaa koko jäähdytysneste kapasitettia sisätiloihin venkuloida,ni jos lämpövaihtimen kanssa koklais.
Nii joo,vesihanatkin oottelee asennusta,iso ilmalämppäri on kaupassa diiseligeneraattorin kanssa...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Moro... :)
Tulee liian myöhään "vinkki"... Jos uretaanivaahdolla liimasit niin silloin kannattais kostuttaa pinnat kevyesti vedellä... En muista mikä sen saa aikaiseksi mutta uretaani vaahto "reagoi" nopeammin kostassa pinnassa...ja pitää myös paremmin... Ite vetäsin omassani ton katon eristyksessä pikku liimamassa natsat kaveriksi ekassa kerroksessa ettei tarvinnut käyttää tukia... (liimamassa natsa piti levyn paikoillaan niin kauan että "pohjalle" levitetty uretaanivaahto otti kiinni... Ja näiden kuivuttua vaahdotin vasta sivusaumat... :)
Mutta niinku sanoin... "liian myöhään" :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

joo. Suihkupullolla vettä pintoihin niin urtsi tarttuu kuin tauti. Kovettuu kosteuden vaikutuksesta.

Käsiäkin voi kokeilla pestä vedellä urtsihommien jälkeen, niin huomaa veden vaikutuksen aineeseen...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kyllähän mä kovasti koitin suihkepullollakin tunaroida,eipä sillä nyt ne saa luvan pysyä. Mukava fiilis ku on saatu lämpöset vedet kiertämään,ja systeemi jopa pelaa. No kylmillä keleillä sit todetaan järjestelmän riittoisuus. Pitää varmaan laitella oma vespumppeni tolle lattialle,ja jos jotenki sais sellasen säätösydeemin ettei koko ajan rokkaa täysillä ni hyvä olis. Pitää panna ropelihattu päähän ja suunnitella.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja motoku »

se veden tarkoitus kuulemma on antaa happea urtsun kovettumiseen. Isoa levyä liimatessa keskiosa jää muuten hapettomaan tilaan. Vesihän on "happivetyä".... Vaihtoehtohan olisi porata levyyn reikiä, josta happi pääsisi vaikuttamaan.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Uretaani puuliima kestää kuivaa ikuisuuden ilman vettä. Vedellä kostutettuna vaahtoaa mukavasti täyttäen kolojakin. Toki ei normi uretaaniin verrattuna oo kauheesti yhteistä. Hyvä köykänen puuliima kuitenkin, joka tarttuu näppeihin niinkuin urtsi tarttuu :D

edit:
Parturista saa ilmatteeks suihkupulloja joissa mukavan hieno sumu. Ne on niille roskista täyttävä jäte ja antavat mielellään kierrätyskäyttöön.
Rosmo
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

No nii,eka pakkasyö se on nyt kokeiltuna ja joo. Pelaahan tuo lämmitys,hiukka valskaa keskioven portaista mutta siihen on lääke keksittynä. Ilman kiertoa ei voi väheksyä yhtään,nimittäin nyt on niin että jalka tarkenee hyvin mutta kaljussa tuntuu vetoa. Johtuu tuosta caravaanikattoluukusta,joku jatkuva ilmanvaihto vissiin. No siihen ku repäsee sen rievun eteen ni loppu seki veto. Makkarissa tarkenee oikeinkin kivasti ku pitää ovea kiinni. Pikainen testi tuli tehtyä sillai et ku ulkolämpö pukkas nollaan,ni siitä kaksi tuntia lattialämmitys ja takapatteristo päällä sisälle pukkas 16° lämmin. Sitten makuutilan ovi kiinni ni tunnin päästä sieltä 18° mittasin. Siihen ku lisäsin puhalluksen mukaan,ni lämpö alkoi tuntumaan. Tosin asia on tietty täysin eri kun enempi pakkasta,mutta antaa jotain suuntaa tuokin. Katon kun saan eristettyä asiallisesti etupäästä autoa,niin uskoisin olevan jotain vaikutusta.
Tämä testinki siis tehty isolla webastolla lämpövaihtimen kautta,mittauskohdat liki katonrajaa. Jollain ku sais mitattua noi paluuvesien lämpötilat ni osais hiukan rajoitella piirien kiertoa. Ja jotkut pikkuiset puhaltimet patterikourussa olis varmaan pop homma.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja pelti »

eix helpoin tapa mitata putkesta, ole ostataa sellainen halpis lämpömittari, jossa anturi roikkuu johdon perässä. Anturi vaan teipillä kiinni putkeen ja lukee numerot näytöllä. Noin mulla on monta mittaria pannuhuoneessa kotona :)
peltiliiteri.com
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

AriW kirjoitti:No nii,eka pakkasyö se on nyt kokeiltuna ja joo. Pelaahan tuo lämmitys,hiukka valskaa keskioven portaista mutta siihen on lääke keksittynä. Ilman kiertoa ei voi väheksyä yhtään,nimittäin nyt on niin että jalka tarkenee hyvin mutta kaljussa tuntuu vetoa. Johtuu tuosta caravaanikattoluukusta,joku jatkuva ilmanvaihto vissiin. No siihen ku repäsee sen rievun eteen ni loppu seki veto. Makkarissa tarkenee oikeinkin kivasti ku pitää ovea kiinni. Pikainen testi tuli tehtyä sillai et ku ulkolämpö pukkas nollaan,ni siitä kaksi tuntia lattialämmitys ja takapatteristo päällä sisälle pukkas 16° lämmin. Sitten makuutilan ovi kiinni ni tunnin päästä sieltä 18° mittasin. Siihen ku lisäsin puhalluksen mukaan,ni lämpö alkoi tuntumaan. Tosin asia on tietty täysin eri kun enempi pakkasta,mutta antaa jotain suuntaa tuokin. Katon kun saan eristettyä asiallisesti etupäästä autoa,niin uskoisin olevan jotain vaikutusta.
Tämä testinki siis tehty isolla webastolla lämpövaihtimen kautta,mittauskohdat liki katonrajaa. Jollain ku sais mitattua noi paluuvesien lämpötilat ni osais hiukan rajoitella piirien kiertoa. Ja jotkut pikkuiset puhaltimet patterikourussa olis varmaan pop homma.

Mitä tällä nyt haetaan? Meinaatko alkaa asua siellä dösässä vai mikä on honnan juju. Toki me lasketaan ihan tässä niks naks sulle ilmanvaihtotaulukot ja tehään puhaltimet vaadituilla voimaksuuksilla =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

No ihan vaan varmuuden vuoksi,jos vaikka tarttee muuttaa. Ei vaa,minusta mielenkiintoista tutkailla käytännössä miten tuo lämpö pysyy/tulee tupaan. En mää oikein mitään hae,mut jos viittit kalkuloida ni kyl mä hyödynnän tiedon. Energiatehokkuus on persaukisen taktiikka,eli mun.

Eli mitään ei ajeta takaapäin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei tuolla isolla Weballa mihinkään A+ luokkaan pääse. Nurmikko palaa pakoputken kohdalta karrelle - ihan kaikki energia ei imeydy pattereihin. Joku Primus tai Alde voisi olla taloudellisempi ratkaisu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

No ei pääse juu,mutta kokeiltava se nyt oli kuitenki. Kun weballa suhauttaa veden lämpöseksi ja vaihtimen kautta lämmittää pirttiä niin yllättävän vähän se pörisee. Tosin kuten ajateltuna onkin niin pakkasella tilanne on toinen. En oo mitannut,mutta tämän ns.lämmityskierron lämpövaihtelu tuntuu tosi pieneltä. Optiona olen ajatellut läpöisen veden kehityksen,vähän niinkuin ylijäämälämmöllä. Siksipä kiinnostaisikin noi veden lämpötilat.

Juu ja semmosta priimusta olenkin kyyläilly,toistaiseksi sillä rahalla lämmittelen jonkin aikaa. Sopivasti kun tulee vastaan ni varmaan sen joutuu asentamaan,jolloin toi wepasto jää ikään kuin backupiksi.

Eli tämmösenä syyslämmittimenä ton ilmapöhöttimen kaverina ajattelin että toimisi,ainakin makuutilan ja lattian osalta. Tämän lämpörojektin tarkoitus oli että hyödynnän olemassa olevaa lämpölähdettä,eikä toi lämmin lattia ainakaan pahaksi ole. Ehkä?
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Kerro lisää tuosta lattialämmityksestä. Minkä kokoista putkea, montako piiriä, ja kuinka pitkät piirit? Kuinka upotit putken lattiaan? Kuinka lämmön säätö?
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Eliniin. 15mm putki,laskinkohan et 30-40 metriä sain menemään,yhdessä piirissä,kuulaventtiilillä ohjaus (toimivuus testaamatta),lämmin ainaki kiertää ja tässä tapauksessa alakautta vaan roppailin kiinni mistä sattu saamaan. Millisestä alumiinilevystä survasin lattian ja röörin väliin palasia,minne nyt sattui saamaan. Levyt ruuvailin kiinni lyhkäsillä ruuveilla,putken väliin koitin laitella ja liimailla 20mm finnfoamia. Lopuksi koko paletin päälle (eli siis alle) 20mm finnfoam,mahdollisimman tiiviisti.
Jotain tuulensuojalevyä tai vastaavaa pitää varmaan vielä ruuvata/liimata alimmaiseksi.
Kiertovesipumppuna pelaa halpa,joku mersun/motonetin pumppu. Samalla pumpulla kiertää muutaman patterin ja veskin lattiassa 22mm putkisto. Putkiväli lattiassa noin 20cm.

Ei tarkkaa tietoa miten pelaa,se selviää sit joskus kun pakkanen purasee. No vedet ainaki pysyy putkien sisällä,joten puoli voittoa saavutettu.

Ja ei todellakaan ole lattiaputket samassa korossa,on nousua ja mutkaa jos jotenkin päin. Nii ja paisarina on joku volvon tai volkkarin astia.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Eli siis ne ne putket on alkuperäisen lattian alla? Onko ne vain käytävän kohdalla, vai sivussa myös? Lämpeekö lattia tasasesti?
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Juu lattian alla,akseleiden välillä. Aloitus kuskin puolen lattiasta,sitten keskelle,apparin puolelle ja semmoseen jakotukkiin mihin toi toinen kierto tulee myös. Tasaisuus hieman mietityttää vielä,toistaiseksi en eroa ole huomannut. Ja jos huomaa,niin kiertoa muuttamalla sen toivottavasti korjaa. Tosin ei sitä kyllä käytännössä kai huomaa,muuten kun jos on liian kuumalla neste.
Auton takaosaan,nukkumatilaan varmaan vielä saatan putkea vetää...
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ton alapuolisen asennuksen etunahan on, ettei tarvii parkettia purkaa, jos systeemiin menee joku mato. Ite mietin kans semmosta. Osin. Käytävälle ja alaslasketuille lattian osuuksille yläpuolelle, ja sit kolmen pöytäryhmän kohdalle, joissa siis lattia edelleen korkeella, putket lattian alle. En tiä.

N
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Eikös tuollainen ratkaisu lämmitä aika paljon ruumaa..? Tosin jos siellä on raikas ja jätevesisäiliöt, niin hyvähän nekin on lämpimänä pitää etteivät jäädy. Mut pitäiskö luukut ja pohja eristää kanssa, ettei tuu hukkaa aivan mahottomasti?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vaikka laittaa lattian päälle, se lämmittää ruumaa vähän, mistä nyt ei ole haittaa. Kannattaa kuitenkin välttää kovin pitkiä piirejä, pari kolme samanmittaista rinnakkain niin pienempi pumppu jaksaa paremmin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Opittua,ei kannata tiivistää oven yläreunaa butyyliteipillä. Edes tilapäisesti. No eipä paljoa opittu.
No mähän sain tossa katon eristettyä,levytettyä ja verhoiltua. Kattoikkunankin sain ruuvattua paikoilleen,italialaista laatumuovia sai hiukan kiroilla. Siihen se lopulta liimaantui kiinni kuitenkin.
Polttoainelinjatkin sain tuunattua,enää ei puuttus ku säiliö generaattori/webasto osastoon. Nii ja genun sammutusjärjestelmä
Pitää kai kanssa turata,eipä pelannut kundin mopoautosta pöllitty naftasolenoidi. Näköjään ei toi keskuslukituksen solenoidikaan pelaa tässä tilanteessa.
Noh,ledivalotilaus on tehty jos ne edes sais pelaamaan ennen kevätaurinkoa.
Voi voi tätä luomisen tuskaa,hö.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Minkälaisella levyllä syntyi katto?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Finnfoam,routamatto ja 9mm. vanerin piti resepti sisällään. Nii ja siihen vaaleanharmaa kangas liimaten ja niitaten.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Nonnii,tarttee ruveta patentiseeraa vesikiertoon lisää patteria. Harrastajalta löyty hinnaltaan erittäinkin sopivasti,ja riittävästi metrejä. Luulempa että rupee vedestä loppumaan lämpö kuha mä vähän pääsen kytkemään...

No aikasemmin tulikin jo toi pikkuweba ruuvailtua hollilleen,ja vehjeskin on saatu pukeille. Sehän tietää etujousi jumppaa. Tai ainakin vuodon tutkintaa,jos vaikka jaksais vanharouva pysyä ryhdissään. Pitäs vissii miettiä toi raikas/harmaavesi kierto kanssa loppuun astikka.

Mieltä on nyt ruvennu vaivaamaan tollanen hommeli,ku paisuntasäiliön riittoisuus. Luulisin että se voip äkkiä kävästä liian pieneksi. Olikohan siihen vissiin oikein jonkinlainen kaava että kuihan iso senkin pitäisi olla? Tai mitäs jos laittaskin kaksi paisaria? Ei varmaan pelais,tai sit pelais hyvinkin.

Onhan sitä siinä taas puuhasteltavaa muutamaksi päiväksi.
Vastaa Viestiin