Van Hool B10M " Gunnar "

Kerro omasta projektistasi
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Onko kellään mitään selkokielistä asennusohjetta noille ST 90:n johdoille ?

On vaan tommonen lontoonkielinen kataloogi missä on aika syherö sähkökuva tämmöselle rekkapetterille....Varmaan on simppelimpiäkin johtopiirroksia olemassa ?
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 470
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Moi.
Löytyy suomenkielinen asennusohje, laita vaikka yv:llä sähköpostiosoite, niin lähetän.
Yksinkertainen asennusohje:
Paksu punainen: +24v, 20A sulakkeen kautta.
Paksu ruskea: miinus eli maa.
Musta: tähän +24v ja webasto lähtee päälle, ehkä. :shock:
Valkoinen: +24v merkkivalolle. Webastolta tulee tähän johtoon sähkö kun laite päällä, ilmoittaa vilkkumisella myös vikakoodin.
Vihreä/valkoinen: +24v puhaltimen ohjaus. Webastolta tulee tähän sähkö kun jäähdytysneste on tarpeeksi lämmintä. Laita rele väliin. :!:
Muut johdot liittyvät ADR-kytkentöihin, laita teippiä tai jotain päihin ja piilota ne :lol:
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Joo homma selkis. tossa vähä nyt hämäs noi kolme erillistä sarjaa mutta 2 saa melkee heittää suoraan roskiin. Eli kytkentä ois tällänen

paksuun plussaan 20a nalli ja akkuun. paksu ruskee maihin.

ohkanen punanen kanssa plussalliseksi sulakkeen taakse ja ruskea maihin.
valkonen merkkivalolle ja ruskeella maata sille. keinukytkin mikä yhdistää ohuen punaisen ja mustan. niin pitäs valon synttyä ja olla vikakoodit luettavissa ja lämppärin alkaa pöhisemään?

Sitten tuo d plus singnaali millä saa tuota tavoitelämpöä nostettua tai laskettua säädettyä...se on tuo harmaa johto ilmeisesti mutta sen funktio ei oikeen selvinnyt että mitä sille johdonpätkälle tarjotaan ?
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 470
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Jos johdossa ei ole mitään on Webaston tavoitelämpötila noin 80 °C.
Jos taasen johdossa on +24V on tavoitelämpö 72 °C.
Eli laite pyrkii pitämään jäähdytysnesteen tuossa lämpötilassa.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jees. Pitää rakentaa seki sit keinukytkimen taakse että saa muutettua tavoitelämpötilaa katkaisinta kääntämällä millä saa ohjattua 24v sinne johdolle. jees ehkä tämä tästä.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Kuva

Kas siinä ois pähkäilyä patterikierrolle. Systeemi kokonaan erotettu moottorista. Sitä ei tartte lämmittää.

eli ideana nyt tuo patteritermostaatti millä säädetään lämpötila. etummainen patteri webaston ja termostaatin välissä on kuumana "aina" ja termostaatin jälkeen sitten pattereitten lämpöä säädellään.

Teoriassa kierto menee pattereille ja kun lämpötila saavutetaan niin termari alkaa menemään kiinni ja linja menee "tukkoon" ja kierron pitäisi siirtyä varaajalle. Ja kun termari taas aukeaa alkaa pattereille menemään lämmintä varaajan sijasta..teoriassa tää ehkä menee näin mutta miten käytännössä ?

Mutta toimiiko tämä vai käykö tässä just niin että kierto lähteekin vaan pyörimään varaajalla ja termari on auki patterilinjassa eikä sinne menekkään vettä ja ku varaajassa on täys lämpö niin webasto ajaa ittensä alas ja menee nukkumaan ja vieläkin patterit on jääkylmät kun varaajassa vaan kiertää vesi...

Vai pitäskö tossa linjassa ennen pattereita ja varaajan kohalla olla ennemmin joku venttiili millä sais säädettyä pattereille vettä ja varaajalle mikä sitten jotenkin kääntyilis tarpeen mukaan ja kun lämpöä ei tarvita se ohjais ne varaajan...taas kun tarvis se ohjais pattereille lämpimän. Kiertosuuntaa en tohon tajunnut piirtää mutta se on lämmittimiltä vasemmalle.
Liitteet
kaavio.png
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Varaajan kiertoon 80 asteinen Danfoss FJVR paluuvesitermostaatti. Ja muutenkin varaajakiertoon sulkuja niin että voi korvakuulollakin säätää kierron vastustamaan patterikiertoa enemmän.

Miks moottoria ei tarvi lämmittää?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jees. Alunperihän tuossa on ainakin silmämääräisesti niin tuo patterisulku että sen voi pistää kiinni käsin tai sitten auton omalla ohjauksella se katkoo syötettävää vettä. kun kierto on kiinni se lähtee ennen sulkua olevaan pienempään putkeen kun patterilinja enkä tiedä mihkä se menee..toisaalta ei se ole olennaistakaan. Mutta ilmeisesti jo alunperinkin se vaihtoehtoinen reitti on "kuristettu" kerran vesi osaa aina lähteä pattereille kierrolle eikä moottoriinpäin.

Moottorille ei tuu juurikaan kylmäkäynnistyksiä niin turha sitä on periaatteessa mukana kierrossa pitää. Toisaalta jos alavesiletkuun tekee paluukierron ohituksen ettei mee moottoriin niin voishan sen sitten sinne jättääkkin.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jaahas hiljaseloa on tullut vietettyä tässä topikissa jo melkeen vuosi..Hommat alko taas vappuna kun loppu kausipaikasta virta ja auto piti hakea kotia kausipaikalta. Kausipaikalta melkeen suoraan suunnattiinkin volvolle öljynvaihtoon ja sieltä sitten pesulle.
Kuva

Sen jälkeen tulikin tehtyä pikku sipistelyjä lähinnä näkymättömiä juttuja. Ja koitti aika lähteä kohti sastamalaa ja vuori caravania kevät tapaamiselle.
Kuva

Tapaaminen meni kivasti paljon taas uusia tuttuja ja vaikka mitä...Kotiin lähdön aikakin tuli sunnuntaina ja katteltiin ariw:n kanssa Volvojemme moottoreita...siinähän se sitten taas näkyikin puoli moottoria märkänä dieselistä..mitämitämitä tapahtunut..no paluulinjan putkessa vuoto..no onneksi ne naftat oli coolerin päällä eikä sitä paljoa suihkunnut muualle..eihän tommonen motti lämpeä maantiellä kun ajoviima jäähdyttää...eihän....? =)

Päästiin muutama kilometri niin johan eka B10M oli tienvarressa..Kaitsulla vaan onneksi dieselit lopussa oli hörässyt ilmaa kovassa ylämäessä. Homma oli jo hallinnassa niin ei muuta kun kotia kohti..

Isolle tielle ja pultti lattiaan..hyvin vetää sit epämääränen tusahdus ja posahdus ja veto loppu siihen ja mustaa putken täydeltä...Mitä nyt tapahtuu..Noh pakokaasujarrun ja käyttösylinterin välinen rauta katki ja pakokaasujarru päälle. Ei paha vielä..meinasin että kotiin kestää...noh tässä kohtaa tuli ylämäessä jo omat savut ohi kun tuuli takaalta niin joutu jo luovuttamaan ja ottamaan sivuun..

Kuva
Samana aikaa myös Ariw kurvaa perästä tiensivuun kyselemään että onko ongelmia..no onhan niitä...saatiin rakennettua nippusiteistä kaijutinkaapelista ja klemmarista pikku patentti millä läppä saatin hirtettyä auki...Hyvä niin meinaan alko olemana jo moottorissa lämpöjä kun joutu muutaman kilsan ajamaan läppä kiinni että tuli pysäkki vastaan mihkä pääs remppaamaan...Ja ne naftat siellä moottoritilassa vähän vielä lisäsi jännitysmomenttia....


Kuva

Sitten tuli kauhea aurinkosähköhimo...tuli mätkittyä 5 x 105w ohutkalvopanelit katolle ettei lopu sähkö heti puskaparkissa että pärjää ilman agregaattia. Invertteriksi tuli 2.4kw Mpp solarin tuote mppt lataussäätimellä. Akuiksi 2 x 250ah AGM.
Kuva
Kuva

Jotain sieltä tulee kun aurinko paistaa..ja suoraan 24v systeemiin. Kärsii jo vähän sähköhärpättimiäkin käyttämään.

Juhannuksena tuli käytyä riihimäellä lempivaarassa. Alueella uusi yrittäjä ja vaikutti ihan mukavalle paikalle. Harmi vaan että tuli 40c asteen kuume päälle niin joutu pakkaamaan kamat ja lähtemään kotia.
Kuva

Jussin jälkeen sit Himokselle iskelmäfestareille. makeet juhlat ens vuonna ihan ehdottomasti uudestaan. Meitä oli ehkä kaikenkaikkiaan se 15-20 autokuntaa busseilla. osa kylähulluja ja osa ei. Iskin ja timpan ja luigin poppoon kanssa tuli suurin osa ajasta vietettyä.

Nallekin eksy leiriin....
Kuva

Luigin..meijän..iskin ja timpan poppoo..Kuva

Sit joutukin viettämään jo kesälomaa...Ei mitään kummallista pari viikkoa ristiin rastiin suomea...

Raumalla..
Kuva

Tässä wanhoilla wehkeillä Karstulassa. todella mukava paikka oikeesti lämpimällä uima altaalla ja hienoilla museoilla. Todella mukava yrittäjä täällä on aidosti tervetullut alueelle. Eikä tosiaan haitannut että oli bussilla. oli tehty oma vähän isompi ruutukin busseille. Lisänä oli telttasauna alueella mitä sai lämmittää itse ja tynnyri sauna mihkä sai varata omia vuoroja. eikä maksanut mitään extraa. Ihan varmasti ensivuonnakin täällä poiketaan. Eikä haitannut vesisateet kun uima-allas oli vielä katettu. Kun en tosiaan kelit suosineet..
Kuva

Haapamäellä tuli poikettua kanssa. Makee mesta tosin hieman oli aika nakertanut kun edellisestä vierailusta oli jo 20v kulunut..mutta kyllä noita jättejä on makea katsella ja tutkia.

Kuva
Kuva
Ja haapamäeltä lähdettiin nokkakiven huvipuistoon ja sieltä kohti mikkeliä ja kotia...jostain syystä tässä kohtaa loppuu kuvatkin..Mutta nyt syksyllä tuuriin ja sen jälkeen ois tarkotus koittaa katsastaa auto ja asentaa tuo webasto vihdoinkin kiinni ja viedä auto taas talveksi kausipaikalle.

Gunnari pelasi muuten ihan hyvin tosiaan tuota sastamalan episodia lukuunottamatta muita ongelmia ei ollut. Kilsoja on tässä kohtaa kesää ehkä noin 2700km.
Viimeksi muokannut wiima63, 20 Tammi 2017 22:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Kuva

Isot pojat aina puhunu webaston laittamisesta testipenkkiin..no nyt on sit semmonenkin nähty :)

Piti testailla ja poltella ja nätistihhän se pelas tossa orginaalin paikalla ja jakso vesipumppukin kierrättää hyvin vaikka onkin aikapaljon pienempi kun dbw:ssä..josko viimeistelis viikonloppuna.
Viimeksi muokannut wiima63, 20 Tammi 2017 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

St90 on paikallaan ja pöhisee mutta moottorikierron kanssa on ongelmia. Tein ohituksen moottorille. Patterilinjan paluuseen t haara ja kaksi hanaa. Orginaali alavesiletkuun missä sulkuhana ja uusi linja sulkuhanalla linjaan mikä tulee termarikotelolta webastolle ja siihen tein t haaran. Vesi kulkee letkuja tunnustelemalla sieltä mutta jostain kumman syystä motti lämpiää edelleen..jossain on siis vielä kierto pitää tutkia että missä. Ei menny taas ihan putkee tää päivä..

Edit. Saunoessa tuli pohdisneltua että patterikierto pistää enemmän vastaan kun kierto etukennolle ja sieltä alavesiletkulle paluu. Onneks siellä on hana valmiina. Huomenna lisää testiä.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Van Hool B10M " Gunnar "

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Patterikierto moottorinohituksineen vastusti siis enemmän kun etukenno. Etukennolle oli hana paluussa alavesiletkulle niin se oli helppo ruuvata kiinni. Oli aluksi tarkotus hoitaa lämmönsäätö ihan patteritermostaatilla. No se jää nyt pois laskuista kun vedelle ei jää enään mitään mihkä mennä jos kierron sulkee. tein kierron ihan 19mm letkulla kun tuossa st90:ssä on tuon kokoset vesipumpullekkin. Isolla pöhistimellä ehkä tuo patteritermari toimis mutta ei tuolla pienellä. Koitin rajoittaa etukennon virtausta mutta keittää heti kun vetää patterikierron kiinni ei kerkee lämmönsäätö ajamaan tehoja alas.

Kuva

Tuli väsättyä oikeen tupla vaimentimet kun sattu olee toinenkin ylimääränen. Yllättävän iso vaikutus eikä ainakaan lämmöt noussu putkessa kun mittaili infrapunamittarilla.

Kuva

Lämmönsäätö tuli väsättyä huijaamalla lämpötila anturia. 250ohm potikalla sai tehtyä säädön niin että kiertoveden lämmön pystyy säätämään portaattomasti 40-80c välille. Tähän vielä pitäs keksiä joku haistelija mikä itte osais kusettaa webaston lämpötilaanturia. Nyt potikalla huijataan lämpötilatieto ja laite luulee että vesi on 80c vaikka todellisuudessa on viileämpää. sitten kun kääntää potikan nolla arvolle niin palataan taas normaaleille ohmeille ja laite toimii normaalisti oikean lämpötilan mukaan.

Kuva

Näköjään tuossa laitteessa on 9.1kw teho joku boost moodi. normaali teho on 7.6kw tuota se ei käytä kun tavoitelämmön saavuttamiseen. sen jälkeen kun lämpötilan tiputtaa ja yrittää nostaa ei kytkeydy enään kun 7.6kw teho. uudelleen käynnistämällä saa vasta 9.1kw käyttöön.

Jatketaan tutkimuksia..
Vastaa Viestiin