Volvo 9700 H B12B
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo 9700 H B12B
Jokos sä Vesa kohta "pääset läppärille" ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo 9700 H B12B
Nyt mutta kyllä on hitaita yhteyksiä tarjollaBussiton kirjoitti:Jokos sä Vesa kohta "pääset läppärille" ?


- Liitteet
-
- lattian levennyksen rungon hitsausta.jpg (120.34 KiB) Katsottu 21439 kertaa
-
- penkit pihalle.jpg (117.15 KiB) Katsottu 21439 kertaa
-
- oppilaan paikka.jpg (111.73 KiB) Katsottu 21439 kertaa
-
- lasin vaihtoa.jpg (128.78 KiB) Katsottu 21439 kertaa
-
- volvo9700.jpg (117.49 KiB) Katsottu 21439 kertaa
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo 9700 H B12B
Lisää
- Liitteet
-
- markkinointiosaston terveiset kaikille isille.jpg (127.97 KiB) Katsottu 21436 kertaa
-
- värien valintaa.jpg (104.12 KiB) Katsottu 21436 kertaa
-
- sisäkaton PP-levy.jpg (105.23 KiB) Katsottu 21436 kertaa
-
- kondenssin estämistä.jpg (89.59 KiB) Katsottu 21436 kertaa
-
- kulkuritehtaan verhoiluosasto.jpg (97.64 KiB) Katsottu 21436 kertaa
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo 9700 H B12B
Niin ja tämmöinenhän se on päältäpäin. Komia laitos.
- Liitteet
-
- uusi lasi paikallaan.jpg (125.59 KiB) Katsottu 21435 kertaa
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo 9700 H B12B
Tuohan näyttää ihan oikealta bussilta. Voi mennä Paimelaan tonkimaan eikä tarvitse pelätä, että auto joutuu sillä välin paaliin...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo 9700 H B12B
Hieno se on
Haavena tosin vielä tollanen 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: Volvo 9700 H B12B
Ompa rojektilla heittäny!
Siinähän sitä on touhun miehelle vähäksi aikaa värkkäämistä
Siinähän sitä on touhun miehelle vähäksi aikaa värkkäämistä

Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo 9700 H B12B
Kontaktiliimaa sivelty 12 litraa. Nyt olisi melkein kaikki verhoilut liimailtu. Vihdoin pääsin muihin hommiin. Tänään laitteilin diesel lieden tankkiottimen. Näytti helpolta hommalta, lattialuukku auki, pölyt pois tankin päältä ja porkkanaporalla reikä tankkiin. Tankkiottimessa oli 60 sentin putki joka tökkäs heti pohjaan, eli minkä ihmeen mallinen tankki siellä on.... Alapuolelta kurkkimalla selvisi että onnistuin poraamaan sellaiseen laajennusosaan jossa on dieseliä silloin kun tankki on melkein täysi... Noo letkua jatkoksi että ottaa syvemmältä löpöä.
Jytkyyn giljotiini pohjaan, huoltoluukku ja lattiakaivo kanteen ja septimittarin anturi kiinni. Vesitankille anturin laitto ei sitten sujunutkaan niinkuin noin vain,, tankin sisäpuolelle tulevasta hevosenkengästä meni kierteet ja ruuvit myljäsi... Kolme tuntia tappelin tuon kanssa. Ei voinut uusia ruuvejakaan hakia kun vaimo vei ainoan ehyen auton, no tuli korjattua lämpövamma letukasta ja ruuvejakin saatiin.
Huomenna lähtee penkit Viroon verhoiluun ja tekninen boksi kasataan ruuman etuosaan.
ei tartte enää liimata kontaktiliimalla, hyvä hyvä
Jytkyyn giljotiini pohjaan, huoltoluukku ja lattiakaivo kanteen ja septimittarin anturi kiinni. Vesitankille anturin laitto ei sitten sujunutkaan niinkuin noin vain,, tankin sisäpuolelle tulevasta hevosenkengästä meni kierteet ja ruuvit myljäsi... Kolme tuntia tappelin tuon kanssa. Ei voinut uusia ruuvejakaan hakia kun vaimo vei ainoan ehyen auton, no tuli korjattua lämpövamma letukasta ja ruuvejakin saatiin.
Huomenna lähtee penkit Viroon verhoiluun ja tekninen boksi kasataan ruuman etuosaan.
ei tartte enää liimata kontaktiliimalla, hyvä hyvä
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Volvo 9700 H B12B
Milläs konstilla sait porattua polttoainetankkiin reijän pudottamatta puruja sisään?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo 9700 H B12B
porkkanaterällä hitaasti ja imuri koko ajan vieressä. Mitään puruja ei mennyt tankkiin. Muovitankki lastuaa pitkää kiemuraa niin pysyy hallinnassa. Bensatankkia ei kyllä uskaltaisi imuroida mutta dieselin juuri uskaltaaWonderi kirjoitti:Milläs konstilla sait porattua polttoainetankkiin reijän pudottamatta puruja sisään?

Tulevaisuus on sähköinen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo 9700 H B12B
Poranteränhän pystyy kans magnetoimaan, jos pellitankkia pitää rei'ittää. Vaikka pohjallehan nuo hippuset painuu ja onhan siinä monta filtteriä välissä ennen palotilaa. Enkä tossa omassa katiskassa ihmettelis vaik sylkis ne lastut pakoputkesta naapurin ikkunaan.
N
N
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Volvo 9700 H B12B
Moro... 
Tyhmä kysymys liimoista... onko/oliko tuo kontaktiliima mitä käytit ni jotensakki erikoista... siis tällä tarkoitan sitä ku kaikki liimat (myöskään kontaktiliimat) ei kestä kosteutta...
Ja ku mulla ei näiden vehkeiden liimailusta kokemusta ole... (tarkoitan verhoiluja) ni nytte sitte hölmönä kyselen... onko noissa eroja... onko noihin kohdistuva "kosteus rasitus" niin suuri että siitä tarvii olla huolissaan...
Mutta niinku sanoin "hölmö mies tarvitsee joskus hölmöihin kysymyksiin vastauksia... ei niin hölmöiltä miehiltä"...
Tattista vaan jo etukäteen... 

Tyhmä kysymys liimoista... onko/oliko tuo kontaktiliima mitä käytit ni jotensakki erikoista... siis tällä tarkoitan sitä ku kaikki liimat (myöskään kontaktiliimat) ei kestä kosteutta...
Ja ku mulla ei näiden vehkeiden liimailusta kokemusta ole... (tarkoitan verhoiluja) ni nytte sitte hölmönä kyselen... onko noissa eroja... onko noihin kohdistuva "kosteus rasitus" niin suuri että siitä tarvii olla huolissaan...

Mutta niinku sanoin "hölmö mies tarvitsee joskus hölmöihin kysymyksiin vastauksia... ei niin hölmöiltä miehiltä"...


Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo 9700 H B12B
Ei Lahti32 käsittääkseni liimaillu vehkeitä, eikä sunkaan -LÄTSÄ- pitäis. Kenenkään ei pitäis, minun mielestä. Liimailla vehkeitään. Sairasta touhua!
OFF TOPIC!!! Sori!
OFF TOPIC!!! Sori!
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Volvo 9700 H B12B






Edelleenki sorry OFF TOPIC...

Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo 9700 H B12B
Kuivaahan tuolla bussissa on. Eikä lähde liima pois vedellä eli varmahaan kestää. Tavallista bostikkia isosta pöntöstä. Alkuun laitettiin cascoa muttase oli huonua
Tulevaisuus on sähköinen
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Volvo 9700 H B12B
Palaan tollona vielä aiheeseen... 
kysymyshän ei nyt ollu varsinaisen "veden kestävyydestä" vaan juurikin tuosta että miten kosteina noi näkymättömät rakenteet noin niinku yleensäkkin on... Sen verran olen nyt tietenkin itsekkin osannut päätellä että "kaikki vaikuttaa kaikkeen" Onko talvi/viileämmän kelin käyttöä, miten usein käytetään, miten käytetään ja missä ja miten säilytetään. Tällä tarkoitan sitä että tämä "lämpötila ero" jumppaaminen pistää varmaankin näiden rakenteet ja tekniikan yleensäkkin omanlaiselle koetukselle... Ja nämä liimat on mun kokemuksen mukaan pikkasen erillaisia "kestoltaan ja sietokyvyltään"... Tänäpäivänä taitaa hyvin harvat liimat enää varsinaisesti homehtua... mutta muita ongelmia voi tulla jos ne joutuu ns. pitkäaikaiselle kosteusrasitukselle. osa alkaa yksin kertaisesti "pehmetä" ja sen jälkeen "päästellä" ilmaan huoneilmaa pilaavia yhdisteitä... Sekään ei sinänsä ole vaarallista jos käyttö on satunnaista ja ei ole syystä tai toisesta yliherkkä/herkistynyt kyseisille "myrkyille"...
Tässäpä "pikkusen" perustelua tyhmältä/hölmöltä vaikuttavaan kysymykseen... Halusin vaan yksin kertaisesti kysyä kokeneemmilta onko noissa "kemikaaleissa" merkittäviä eroja...
(ja ennen ku joku "vääräleuka" ehtii kommentoida tota "kemikaali eroo"... tiedän monenkin kemikaalin eron... osan voi nauttia sisäisesti ja osaa ei...kaikea ei kannata syödä/juoda...
)
taas joudun pyytään anteeks typerää "loppukevennystä" mikä ei liity aiheeseen... sori

kysymyshän ei nyt ollu varsinaisen "veden kestävyydestä" vaan juurikin tuosta että miten kosteina noi näkymättömät rakenteet noin niinku yleensäkkin on... Sen verran olen nyt tietenkin itsekkin osannut päätellä että "kaikki vaikuttaa kaikkeen" Onko talvi/viileämmän kelin käyttöä, miten usein käytetään, miten käytetään ja missä ja miten säilytetään. Tällä tarkoitan sitä että tämä "lämpötila ero" jumppaaminen pistää varmaankin näiden rakenteet ja tekniikan yleensäkkin omanlaiselle koetukselle... Ja nämä liimat on mun kokemuksen mukaan pikkasen erillaisia "kestoltaan ja sietokyvyltään"... Tänäpäivänä taitaa hyvin harvat liimat enää varsinaisesti homehtua... mutta muita ongelmia voi tulla jos ne joutuu ns. pitkäaikaiselle kosteusrasitukselle. osa alkaa yksin kertaisesti "pehmetä" ja sen jälkeen "päästellä" ilmaan huoneilmaa pilaavia yhdisteitä... Sekään ei sinänsä ole vaarallista jos käyttö on satunnaista ja ei ole syystä tai toisesta yliherkkä/herkistynyt kyseisille "myrkyille"...
Tässäpä "pikkusen" perustelua tyhmältä/hölmöltä vaikuttavaan kysymykseen... Halusin vaan yksin kertaisesti kysyä kokeneemmilta onko noissa "kemikaaleissa" merkittäviä eroja...



taas joudun pyytään anteeks typerää "loppukevennystä" mikä ei liity aiheeseen... sori

Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo 9700 H B12B
Tekniikkaviikko 1 takana. Moduuli asennettu etummaisen tavaratilan kohdalle. Tekniikkamoduuli on 2,3x1x0,8m laatikko joka on sisäpuolelta eristetty 30mm uretaanilevyllä. Moduulin päädyssä on sivuluukun takana taulu jossa on sähkönsyötöt, voima- ja valovirta, veden täyttöluukku, ulkovesipiste, giljotiinin vetokahva, akkujen erotusrele ja akuston valintakytkin, akkujen pääsulakkeet, keskuspölynimuri, imurasia ja jäteveden tyhjennysletkun säilytysputki. Taulun päällä on valaisin ja ulkopistorasiat.
moduulin sisään asensin 700 litran jätevesisäiliön, 300 litran käyttövesisäiliöt, 40 litraisen venevaraajan kahdella kierukalla, 4kpl 230Ah akkuja, shurflon painevesipumpun, paisuntasäiliön, säiliöanturit ja ja. Tiukka paketti. Mutta kaikki pysyy sulana ja käytössä ja on helppo käyttää; aakkosasemalla painetaan nappia, sivuluukku nousee ylös, valo syttyy, poistoletku korkin alta esiin, kakat kaivoon plörts, käsien pesu omasta hanasta. Sama hana toimii vesipuolen tyhjennyksessä, hana auki niin koko systeemi tyhjenee typötyhjäksi yhdestä hanasta.
ensi viikolla vessan säiliö yhdistetään moduuliin. Automaattiannostelupaineilmakanisterihana vessasta saa lähteä ja tilalle tulee kosketusvapaa hana. Vessaan tulee suihku jossa vaihtimella valitaan ollaanko sisäsuihkussa vai ulkosuihkussa.
Kellään tietoa Oulun seudulla bussien maalareista? Vois oikeestaan maalata kyljet yhteen väriin.
Vuodenvaihteen jälkeen ostamma samanlaisen Volvon mutta HD mallia. Tehdään siitä sitten vielä vähän parempi.
moduulin sisään asensin 700 litran jätevesisäiliön, 300 litran käyttövesisäiliöt, 40 litraisen venevaraajan kahdella kierukalla, 4kpl 230Ah akkuja, shurflon painevesipumpun, paisuntasäiliön, säiliöanturit ja ja. Tiukka paketti. Mutta kaikki pysyy sulana ja käytössä ja on helppo käyttää; aakkosasemalla painetaan nappia, sivuluukku nousee ylös, valo syttyy, poistoletku korkin alta esiin, kakat kaivoon plörts, käsien pesu omasta hanasta. Sama hana toimii vesipuolen tyhjennyksessä, hana auki niin koko systeemi tyhjenee typötyhjäksi yhdestä hanasta.
ensi viikolla vessan säiliö yhdistetään moduuliin. Automaattiannostelupaineilmakanisterihana vessasta saa lähteä ja tilalle tulee kosketusvapaa hana. Vessaan tulee suihku jossa vaihtimella valitaan ollaanko sisäsuihkussa vai ulkosuihkussa.
Kellään tietoa Oulun seudulla bussien maalareista? Vois oikeestaan maalata kyljet yhteen väriin.
Vuodenvaihteen jälkeen ostamma samanlaisen Volvon mutta HD mallia. Tehdään siitä sitten vielä vähän parempi.
Tulevaisuus on sähköinen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo 9700 H B12B
Voitko piirtää kaaviokuvan ja ottaa sata digikuvaa siitä motyylistä? Kovasti kuullostaa nerokkaalta ja siksi kiinnostaa. Mä oon ittekki aika nerokas. Nytteki valvon myöhään, ni ei tarvii sitte nukkua niin paljon!
N
N
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: Volvo 9700 H B12B
Kellään tietoa Oulun seudulla bussien maalareista?
Ajomotor ruskossa..saattais teippaus olla halvempi?!
Ajomotor ruskossa..saattais teippaus olla halvempi?!
Re: Volvo 9700 H B12B
Mukava kuulla, että taannoiset "huolet" taloudellisesta tilasta ovat taaksejäänyttä aikaa. Ei muuta ku lippu korkealle ja ettepäin!Lahti32 kirjoitti:Vuodenvaihteen jälkeen ostamma samanlaisen Volvon mutta HD mallia. Tehdään siitä sitten vielä vähän parempi.

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo 9700 H B12B
Tulikohan tehtyä jäätymättömät vesijohdot. Pulttasin isotempin kaksoiskierukkavaraajan käytävän alapuolelle roikkumaan, jossa menee etukennolle paksut lämpölinjat. Näistä linjoista haarotan lämmön varaajaan ja sopivasti sattui nuo lämpölinjat menemään perää kohti. Niiden putkien välissä oli hyvä reitti vesijohdoille, niputin kylmän, lämpimän ja saattolämpökaapelin samaan nippuun lämpöputkien kanssa. Aina kun ajetaan, tai lämmitetään weballa, on putket turvassa. Parkissa ollessa saattokaapeli pitää plussalla siitä kohtaa missä jäätyminen uhkaa. Peräosassa sitten putket kulkevat pattereiden päällä sohvien ja sänkyjen takana. Alkuperäiset vessan vesiletkut revittiin pois, oli laittaneet sinne tankkiin septinestettä niin en viittiny jättää sitä enää käyttöön. Valtavan hieno muovitankki jäi ylimääräiseksi ja sellainen venttiilisysteemi millä Se täytetään tai tyhjennetään tai imetään täyteen. Ja teline jossa saranoitu oikein nippojen kanssa. Tarviiko joku.
Niistä taloudellisita huolista, ehei, ei olla eroon päästy... Tässä nyt on vaan käynyt niin että konkurssia seurannut pestikin päättyi talouden taantumaan ja yt-neuvotteluihin... Eli pahemmaksiko tää vaan menee... No siinä kävi niin että yksi puolituttu kaveri soitti että tehtäskö kunnon bussi niin minä siihen että täähän on hyvä idea ja että tehdään vaikka viisi, myydään pois enimpiä välillä. Elikkä mulle on nyt niinku oikein maksettu siitä että ryömin tuolla tavaratilassa ja haistelen liimoja päivät pitkät. Kotona rakentelen eli työmatka on siinä viis metriä suunnilleen.
Niistä taloudellisita huolista, ehei, ei olla eroon päästy... Tässä nyt on vaan käynyt niin että konkurssia seurannut pestikin päättyi talouden taantumaan ja yt-neuvotteluihin... Eli pahemmaksiko tää vaan menee... No siinä kävi niin että yksi puolituttu kaveri soitti että tehtäskö kunnon bussi niin minä siihen että täähän on hyvä idea ja että tehdään vaikka viisi, myydään pois enimpiä välillä. Elikkä mulle on nyt niinku oikein maksettu siitä että ryömin tuolla tavaratilassa ja haistelen liimoja päivät pitkät. Kotona rakentelen eli työmatka on siinä viis metriä suunnilleen.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Volvo 9700 H B12B
Mites kun toi isotemp on niissä etulämmittimen putkissa, niin saatko siinä veden kiertämään ilman että vesi kiertää parkissa ollessa moottorin läpi? Meinasin Scaniaan vesivaraajan tai lämmönvaihtimen laittaa samoihin putkiin, mutta tässä nuo etulämppärin putket lähtee suoraan moottorilta, toisin kuin patteriverkosto, joka tulee webaston läpi eri reittiä. Patteriverkostoon se moottorin ohitusputki on helppo laittaa, mutta nuo etulämmittimen putket on melko vaikea erotella moottorista ja työlästä olisi niille rakennella kierto joka mahdollistaisi webastolla lämmityksen ilman että vettä kierrätetään moottorissa. Siksi omaan on kai vedettävä varaajalle uudet putket.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo 9700 H B12B
Tässä Volvossa on maailman hienoin webaston kytkentä; webastolta lähtee putki sellaiseen jakolohkoon josta on lähdöt pattereihin, etulämmittimeen, kattokanaville ja moottorille. Kaikki lämpö menee tämän lohkon kautta ja siinä on peräti venttiilit joka putkelle, muutaku kääntää hanat kiinni niistä mitä ei halua lämmitellä. Ajattelin että parkissa ollessa käy halutessaan sulkemassa moottorin ja kattokanavat pois ja jättää muut lämpiämään.
Tulevaisuus on sähköinen
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Volvo 9700 H B12B
Heips... 
Onko sulla jotain tietoo miten ne "kierukat" siinä isotempin varaajassa menee... Mulla on tuolla "hyllyssä" se 75litranen versio siitä ja olis kiva tietää mitä se on "syöny sisäänsä"...
(enkä ny niin kaheli oo että purkaisin sitä sen takia että saisin uteliaisuuteni tyydytettyä...
) Ja en oo mistään löytäny "räjäytys/läpileikkaus" kuvaa kyseisestä kapistuksesta...
Eli jos sulla on jotain tietoo... olisin hyvin kiitollinen jos "jakaisit" tämän tiedon... 

Onko sulla jotain tietoo miten ne "kierukat" siinä isotempin varaajassa menee... Mulla on tuolla "hyllyssä" se 75litranen versio siitä ja olis kiva tietää mitä se on "syöny sisäänsä"...




Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...