Carrus 502 / B10M-C / Aurora
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Eristäminen: Olen ajatellut täytellä nuo Carruksen kattoristikoiden välit 50 mm polyuretaanilevyllä. Mitä sen jälkeen? Varmaan jonkunlaiset koolaukset on tehtävä. Jos lauta/vanerikoolauksen laittaa kiinni poraruuveilla suoraan tuohon katon teräsputkeen, tuleeko koolauksesta kylmäsilta?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Poraruuvi ainaski on kylmäsilta.
Vanerikoolaus rimat jos poikittain laittaa niin kylmäsiltojahan ei tule kuin kiinnityskohtiin ja vähänhän vanerikin eristää.
Vanerikoolaus rimat jos poikittain laittaa niin kylmäsiltojahan ei tule kuin kiinnityskohtiin ja vähänhän vanerikin eristää.
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Bussin lokasuojien pitää olla siinämäärin tukevat että rengasrikon sattuessa se ei ole matkustamossa, tuollainen kumiläppä voi katsastuksessa johtaa sormenheristelyyn.. En sitten tiedä jos kulkuri on jokin muu kuin bussi - tai ylipäätään kiinnittääkö ne noihin katsastuksessa mitään huomiota. Tuon takia ne lokarit alunalkaen kuitenkin niin tukevaa materiaalia, pelkän kuran aisoissapitämiseenhän riittäisi muovinenkin sisälokari.Mikaeli kirjoitti: ↑17 Maalis 2021 20:31 Mulla oli jo joku aiemmin tehnyt kurkistusluukut myös, jos itse tekisin, laittaisin eteen vain isomman kumisen roiskeläpän. Voi olla että vaihdan, vaikka on valmiit peltiluukutkin. Suojaa samalla lailla kiviltä kuin peltikin, ja kura osaa sinne peltien taakseki, mutta kumia ei tarvi ruuvata irti pesua ym varten. Tulisi ehkä sit oikeastikin pestyä noi kolot joskus...
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Jule kirjoitti: ↑18 Maalis 2021 19:24Bussin lokasuojien pitää olla siinämäärin tukevat että rengasrikon sattuessa se ei ole matkustamossa, tuollainen kumiläppä voi katsastuksessa johtaa sormenheristelyyn.. En sitten tiedä jos kulkuri on jokin muu kuin bussi - tai ylipäätään kiinnittääkö ne noihin katsastuksessa mitään huomiota. Tuon takia ne lokarit alunalkaen kuitenkin niin tukevaa materiaalia, pelkän kuran aisoissapitämiseenhän riittäisi muovinenkin sisälokari.Mikaeli kirjoitti: ↑17 Maalis 2021 20:31 Mulla oli jo joku aiemmin tehnyt kurkistusluukut myös, jos itse tekisin, laittaisin eteen vain isomman kumisen roiskeläpän. Voi olla että vaihdan, vaikka on valmiit peltiluukutkin. Suojaa samalla lailla kiviltä kuin peltikin, ja kura osaa sinne peltien taakseki, mutta kumia ei tarvi ruuvata irti pesua ym varten. Tulisi ehkä sit oikeastikin pestyä noi kolot joskus...
Entä jos neppaisi bussin lattiaan tuosta kattokanavasta puretun plootun parin metrin matkalta alimmaksi, siihen lokarin yläpuolelle ikään kuin lisävahvikkeeksi, jotta pysyy renkaat ulkona?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Vaikea sanoa sitten mikä olisi riittävä.. Kuorma-autosta kun on muutaman kerran mennyt renkaita silleen näyttävästi, niin kyllä siinä lähtee mukana aina kaikki mikä siinä lähellä on.. Ne kuorkkien muoviset lokasuojat, niiden tuet ja valot menee aivan päreiksi, kerran repesi rautainen takapuskuri irti runkopalkin ulkopuoliselta osalta. Etupyörä kun lähti, niin hytin runko vääntyi sen verran että apparin ovessa aiemmin olleet n. 1cm leveät tasaiset raot meni täysin nollaan, eli ovi menee edelleen kiinni, mutta täytyy paiskata kun ottaa kiinni - siitäkin meni luonnollisesti kaikki muoviset/lasikuituiset koripaneelit tuhannen päreiksi.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Nyt menee vähän off-topiciin, mutta liittyy tuohon mainiosti. Kerran Ranskassa motarilla isolla mp-ryhmällä + 10 pyörää tapahtui näin. Olin viimeisenä ns roadcaptainin paikalla blokkaamassa (esim. Ohituksissa) kaistan takaa tulevaa liikennettä. Siinä sivussa seurasin siellä kaukana edessä ajavaa rekkaa ja huomasin jotain ylimäärästä heiluvan siellä jossain päin alustaa. Seuraavaksi kauhea pöllähdys ja alko osia sinkoilee taivaalle. Sen verta suuria, että yksi meistä ei ehtinyt jotain kappaletta väistään ja kauheat lipat. Siinä meni muutama autokin väistäessään yhteen. Mitään järin vakavaa (mitä lääkärissä ei kuntoon saa) ei tapahtunut. Näitä sattuu, mutta se rekkakin vaurioitui niin paljon että hinurilla lähti. Syyllinen oli nupin irronnut lolasuoja.Jule kirjoitti: ↑19 Maalis 2021 07:40 Vaikea sanoa sitten mikä olisi riittävä.. Kuorma-autosta kun on muutaman kerran mennyt renkaita silleen näyttävästi, niin kyllä siinä lähtee mukana aina kaikki mikä siinä lähellä on.. Ne kuorkkien muoviset lokasuojat, niiden tuet ja valot menee aivan päreiksi, kerran repesi rautainen takapuskuri irti runkopalkin ulkopuoliselta osalta. Etupyörä kun lähti, niin hytin runko vääntyi sen verran että apparin ovessa aiemmin olleet n. 1cm leveät tasaiset raot meni täysin nollaan, eli ovi menee edelleen kiinni, mutta täytyy paiskata kun ottaa kiinni - siitäkin meni luonnollisesti kaikki muoviset/lasikuituiset koripaneelit tuhannen päreiksi.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Kumiläppä sisälokarin etu- ja taka-alareunassa ei vaikuta mitään matkustajaturvallisuuteen, koska sen takana on aina jotain muuta kuin matkustamo.
Ei rengas kabiiniin tule tuollaisessa missä on renkaan joka puolella tavaratilaa, paitsi eturenkaan etupuolella "vain" 2 kpl 50*100*5 rhs palkkia. Ja sen kumiläpän takana on vetopyörän takana ilmapussi, iskari ja taka-rengas. Toki matalammissa busseissa pitää ainakin se osa "raudasta" (1,5 mm on peltiä) renkaan yläpuolella säilyttää mikä suojelee juurikin noita matkustajan jalkoja tai korvata jollain vastaavalla tukevalla rakenteella.
Se suojahan saa toki renkaan räjähtäessä hajota, se vain pitää sitten korjata. periaate on sama kuin vaikkapa puskurissa tai kypärässä, suoja ottaa osan energiasta vastaan hajotessaan ja suojaa takana olevia asioita.
Ei rengas kabiiniin tule tuollaisessa missä on renkaan joka puolella tavaratilaa, paitsi eturenkaan etupuolella "vain" 2 kpl 50*100*5 rhs palkkia. Ja sen kumiläpän takana on vetopyörän takana ilmapussi, iskari ja taka-rengas. Toki matalammissa busseissa pitää ainakin se osa "raudasta" (1,5 mm on peltiä) renkaan yläpuolella säilyttää mikä suojelee juurikin noita matkustajan jalkoja tai korvata jollain vastaavalla tukevalla rakenteella.
Se suojahan saa toki renkaan räjähtäessä hajota, se vain pitää sitten korjata. periaate on sama kuin vaikkapa puskurissa tai kypärässä, suoja ottaa osan energiasta vastaan hajotessaan ja suojaa takana olevia asioita.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Takaseinä näyttää olevan vaneria. Oletteko raadelleet senkin pois, kun olette justeeranneet sisustaa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Lämmitysjärjestelmän suunnittelu on käynnissä. Autoon on siis tulossa sauna taakse ja olen ajatellut seuraavaa. Jos tulee mieleen hyviä ideoita, olen halukas kuulemaan:
Sähkökiuas 2-vaiheinen, saa voimansa 3-vaiheaggregaatilta
Vedenlämmitys lämminvesiboileri, 1-vaiheinen, saa voimansa tuolta samalta aggregaatilta
Autoon on lisäksi tulossa katolle aurinkokennoja ja MPPT-laturi sekä kaikesta päätellen LiFePo4 -akut. Olen ajatellut, että tuolla 3-vaiheaggrella olisi hyvä ladata myös tuota akustoa, mutta onko tuossa jotain kytkennällisiä ongelmia, jos haluaa aggregaatin lämmittämään kiuasta, lämmintä vettä ja vielä lataamaan akkujakin, jos ja kun aurinko ei paista riittävästi?
Sähkökiuas 2-vaiheinen, saa voimansa 3-vaiheaggregaatilta
Vedenlämmitys lämminvesiboileri, 1-vaiheinen, saa voimansa tuolta samalta aggregaatilta
Autoon on lisäksi tulossa katolle aurinkokennoja ja MPPT-laturi sekä kaikesta päätellen LiFePo4 -akut. Olen ajatellut, että tuolla 3-vaiheaggrella olisi hyvä ladata myös tuota akustoa, mutta onko tuossa jotain kytkennällisiä ongelmia, jos haluaa aggregaatin lämmittämään kiuasta, lämmintä vettä ja vielä lataamaan akkujakin, jos ja kun aurinko ei paista riittävästi?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Kauheen hankala näin lukutaidottoman saada aikaa kulumaan tässä topikissa ku on niin vähän kuvia. Sanonpa vaa.
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Kyllähän tuo voi olla aggregaatille ylivoimainen tehtävä yhtäaikaa punnertaa kiuas, läminvesi ja akut latinkiin, ellei sitten ole kertaluokkaa järeämpi aggre, mutta melko helppo tuo on toisaalta rakentaa niin että aggren kyvyt ei ylity, kiuas ja varaaja ovat hyvin selkeitä vakiokuormia, jotka joka ovat päällä tai sitten ei, siihen on helppo laittaa esim se akkujen lataus toimimaan päinvastaisessa syklissä.seepra kirjoitti: ↑24 Maalis 2021 09:07 Lämmitysjärjestelmän suunnittelu on käynnissä. Autoon on siis tulossa sauna taakse ja olen ajatellut seuraavaa. Jos tulee mieleen hyviä ideoita, olen halukas kuulemaan:
Sähkökiuas 2-vaiheinen, saa voimansa 3-vaiheaggregaatilta
Vedenlämmitys lämminvesiboileri, 1-vaiheinen, saa voimansa tuolta samalta aggregaatilta
Autoon on lisäksi tulossa katolle aurinkokennoja ja MPPT-laturi sekä kaikesta päätellen LiFePo4 -akut. Olen ajatellut, että tuolla 3-vaiheaggrella olisi hyvä ladata myös tuota akustoa, mutta onko tuossa jotain kytkennällisiä ongelmia, jos haluaa aggregaatin lämmittämään kiuasta, lämmintä vettä ja vielä lataamaan akkujakin, jos ja kun aurinko ei paista riittävästi?
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Sängyt alkavat olla kohta ajankohtaisia. Onko jostain saatavilla järkevästi kääntösänkyjä, jotka saa seinää vasten (yläsängyiksi)?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Tämä foorumi on jotenkin rikki. Uusien ketjujen ja yksityisviestien kirjoittaminen ei onnistu kun laatikko on 1 kirjaimen kokoinen eikä suostu tekemään mitään kirjoituksia siihen, vaikka yritän. Kirjoitan tämän siksi tänne, koska en pysty lähettämään ylläpidolle mitään viestejä.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Pikavastaus toimii
Vastaa viestiin ei
Myöskään ei näytä onko sisään kirjautuneena
Vastaa viestiin ei
Myöskään ei näytä onko sisään kirjautuneena
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Eikä tänne ole helppo lisätä kuvatiedostoja, kun pystykuvat eivät kelpaa liian ison ulottuvuuden takia ja kuvan maksimikoko on 2 MB joka ylittyy melkein joka kuvassa hienokseltaan.
Voinko alkaa jotenkin sponsoriksi tälle alustalle? Olis kiva, jos tuo kuvien kokoraja saataisiin isommaksi, vaikka maksaakin vähän.
Voinko alkaa jotenkin sponsoriksi tälle alustalle? Olis kiva, jos tuo kuvien kokoraja saataisiin isommaksi, vaikka maksaakin vähän.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Photoreziserilla pienemmäksi niin ei ongalmaa
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Patterien poisto on hyvässä vauhdissa. Mulla on lämmityslaitteiden lähtö keskellä vasemmalla kyljellä webastokotelossa. Patterit tekevät auton takana lenkin, etuosasta en osaa sanoa, koska kumpikin pää sukeltaa etuakselin kohdalta auton sisuksiin. Kulkeeko tuo piiri auton alta "suljettuna" eli jos nappaan loput patterit pois, auton etuakselin kohdalle jää poikittain patterikierron putki "lattian alle?"
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
seepra kirjoitti: ↑01 Huhti 2021 19:27 Patterien poisto on hyvässä vauhdissa. Mulla on lämmityslaitteiden lähtö keskellä vasemmalla kyljellä webastokotelossa. Patterit tekevät auton takana lenkin, etuosasta en osaa sanoa, koska kumpikin pää sukeltaa etuakselin kohdalta auton sisuksiin. Kulkeeko tuo piiri auton alta "suljettuna" eli jos nappaan loput patterit pois, auton etuakselin kohdalle jää poikittain patterikierron putki "lattian alle?"
Pääseekö ohjaamon lämmityslaitteisiin jotenkin järkevästi käsiksi?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Ei pääse - kerran olen onnistunut kuulakärkikynän kalastamaan Scirocon takaa..Putket menee alakautta ainakin tuossa hollannin ihmeessä. Siinä on tuulilasin ja etuovimontun kennot samassa piirissä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Palastelen tässä juuri takapäätä. Auto on siis mahurikoneella. Kestääkö tuon takaruuman koko lattia purkaa kerralla? Sehän ei kannattele autoa kuten osa akselien välissä
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Onko se sitten paha rasti tukea purun ajaksi? Tuo perähän muodostuu kahdesta laatikosta, ruumasta ja matkustamosta, ja uskoisin kyllä että se ylempi laatikko kantaa kyllä oman painonsa, jos alemman purkaa pois.. Jos puhut tosiaan pelkästä lattiasta, eli lähinnä siitä vanerista, niin sillähän ei ole mitään rakenteellista merkitystä.
Alkoi kyllä kinostumaan, mitä olet puuhaamassa siellä?
Alkoi kyllä kinostumaan, mitä olet puuhaamassa siellä?
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
No saunaa, suhkua ja vessaa tässä kaavailen alakertaan ja sänkyä siihen päälle
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Eli oikeastaan sä olet purkamassa sitä välissä olevaa lattiaa pois, joka ainakin mulla on rakenteensa puolesta vain kaksi pitkittäispalkkia. Ei sillä järjellä ajateltuna voi suurta vaikutusta olla jos kuitenkin ulkoseinät ja varsinainen lattia ja katto pysyy ennallaan.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora
Joo, otan lattiat pois ja nostan niitä vähän alle metrin ylöspäin, teen tosin uusilla putkilla ne kunhan tilaan ne. Onko mitään laillista estettä tehdä portaita pyöränkaaren päälle? Tiedän että puhkeava rengas on vaaraksi, mutta ajattelin tehdä portaiden rungon rajusta rosterista ja peltilevyttää sen vielä toiseen kertaan, jottei kumi tule niin helposti sisään.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700