Volvo B 10 M omistajat??

Kerro omasta projektistasi
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Kuinkas teidän autonne kulkee?
Millaisia kierroksia moottorissa on 80kmh nopeudessa?
Tuo omani tuntuis kulkevan vaikka 140kmh jos antais vaan mennä.
Mun autoni on automaattilaatikolla, taitaa olla aika harva peräinenkin vielä.

Asiasta toiseen, onkos tuossa jarrujen tenttusäiliössä joku säätö? Eihän siellä kesäisin kuuluis tavaraa kiertää??
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kiitokori-82 kirjoitti:Kuinkas teidän autonne kulkee?
Millaisia kierroksia moottorissa on 80kmh nopeudessa?
Tuo omani tuntuis kulkevan vaikka 140kmh jos antais vaan mennä.
Mun autoni on automaattilaatikolla, taitaa olla aika harva peräinenkin vielä.

Asiasta toiseen, onkos tuossa jarrujen tenttusäiliössä joku säätö? Eihän siellä kesäisin kuuluis tavaraa kiertää??
80 km H6 vaihteella 1500 r/min 140km/h menee kirkkaasti mutta en ole kokeillut.
tenttusäiliö B10Mssä. se on kohta juotu tyhjäksi mutta se ei ole auton osa vaan rahtia. On kuivausryynit siellä-
B10M runko no 65 ensimmäinen Suomeen tuotu B10m alusta-

Alustat 65, 66 ja 67 tuotiin viikkoja tuotannon aloituksen jälkeen suomeen 1980 ja minun Ajokkini rekistreröitiin kesän alussa Tamperelaisen liikenöitsijän nimiin 1980
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

En nyt muista mistä alkaa se vihreäalue tossa kiekkamittarissa :oops: mut mulla on just ja just tuolla vihreellä alueella tossa 80km/h nopeudessa :wink: ekaks epäilin et toimiiko toi mittari :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Vanhoissa b10:ssä ja B58:ssa kytkettiin joskus sähköinen pakkosyöttö toimimaan suoraan katkaisijasta.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja B9M »

Omassa B9M vaihdettu 4:25 tilalle 3:56. 6+1 vaihdetta. 80Km/h =1400r/min. 100r/min lisää nopeutta 5km/h. Tv. Ari
#048
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Puu Tiainen kirjoitti:Vanhoissa b10:ssä ja B58:ssa kytkettiin joskus sähköinen pakkosyöttö toimimaan suoraan katkaisijasta.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.

Sama homma eräässä 112 scaniassa jossa pakkosyöttö jäänyt päälle. Ei yhtäkkiseltään olisi uskonut samaksi autoksi mikä se oli ennemmin. Valoista ja risteyksistä lähdettäessä ei henkilöautotkaan tahtonut pysyä kannoilla. Savupilvi oli oli kyllä kiitettävä, mutta voimaa kyllä riitti. Samoin kulutus oli aivan miehekästä, ei 45l sadalla tahtonut riittää.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Puu Tiainen kirjoitti:Vanhoissa b10:ssä ja B58:ssa kytkettiin joskus sähköinen pakkosyöttö toimimaan suoraan katkaisijasta.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.
Mistä tuon pakkosyötön tunnistaa? En tiedä että 1:n viikon tuotannon B10M:ssä olisi sellaista :o
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ruikutuspumpun etupäässä on solenoidi.
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.

Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan :lol:
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Puu Tiainen kirjoitti:Ruikutuspumpun etupäässä on solenoidi.
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.

Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan :lol:
Tuotapa en tiennyt on minulla se nappi joten täytyy kokeilla että toimiiko. On niitä sähkövikoja niin paljon että kaapelointia joutuu uusimaan rutosti muutenkin. :shock: :mrgreen: :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Puu Tiainen kirjoitti:Ruikutuspumpun etupäässä on solenoidi.
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.

Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan :lol:
Tämähän kytkentä olisi sellainen "turbo" nappula :mrgreen:

Mun B58 ottaa 100kmh vauhdissa n. 2000r/min ja kulkee suunnilleen 130kmh kun oikeen polettaa mutta eipä tahdo uskaltaa kun saattaa kortti lähtä, kerran kokeilin kun säätelin kaasuvivustosta löysät pois. Ihan kiva kun pääsee ohittaessa heittämällä edelle. Kun ennemmin oli vipuissa väljää niin ei kiertäny kun sen paritonnia ja menohalut loppui satasen kieppeille. Samaten vaihteet oli tavallaan harvassa kun pykältämisen jälkeen lähti vetää jostain 700 kiekasta ja heikosti on voimaa siellä. Nyt voi edellisellä vaihteella vetää sen verran pidemmälle että vaihdon jälkeen kierrokset asettuu vääntöalueelle ja kiihtyvyys parani merkittävästi. Joskus tuskailin foorumillakin että mistä lisää hepoja mutta onhan niitä kun annetaan kauraa
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, joten saa sähkönsä samasta ku startin vetokäämi (50),tehdessänne kytkentämuutoksia, huolehtikaa, ettei pakkosyöttöä "ohi käytettäessä" käynnin aikana, myös startti saa sähköä, :? :? :shock: seuraukset on statille tuhoisia. :roll: :cry: Pakkosyöttöä käyttäessä ajon aikana, saattaa turbo vähän kuumentua :oops: , ja koko pakoputkisto, muuttua ujon punaiseksi :oops: , eli on pieni palonvaarakin olemassa.En suosittele koko systeemiä, vaaralliset, samaa kaistaa perä edellä vastaantulijat vaan lisääntyy, kun sen voi korvata lähtemällä, 10 minsaa aikaisemmin. :D

PS. lahti 32, onko toisulle sukua toi Lahti M31 :wink: hi kannoin V75 sen nimistä "kaveria"
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Pakkosyöttöä käytettäessä kannattaa pitää järki mukana tai tulee tuhoja. Tuo on kuitenkin ihan toimiva systeemi, jos haluaa vähän hetkellistä potkua vaikkapa ohituksiin.

Itse säädän mielummin pumppuun hieman syöttöjä sekä savutuksenestolaitetta, näin moottori ei savuta kiihdytyksessä niin valtavasti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä tässä minun Volvo B58:sissa 5vaihdetta ja pitkäperä vaihdekepissä linkku ylös niin menee pitkäperä päälle 80 km ja 14000 r/min ja kyllä helposti 100 km menee yli en ole uskaltanut kokeilla paljonko oikeasti on huippunopeus. Tuo pitkäperä on hyvä joskus jos 5 vaihteella meinaa hyytyä mäkeen niin puottaa vaan pienelle perälle ja matka jatkuu taas 5 sellakin. Ja sitten alamäessä pitkäperä päällä niin jos on iso alamäki niin ei uskalla laskea pitkälläperällä vaan on pakko ruveta painamaan jarrua,muuten vauhti kiihtyy ihan mahottomaksi. Sitten tuosta pakkosyötöstä tässä on sekin ja toimii , mutta en minä sitä turporuuvia uskalla käyttää, sitten tämä lähtee kun ralliauto.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Vastaa Viestiin