Volvo B 10 M omistajat??
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Volvo B 10 M omistajat??
Kuinkas teidän autonne kulkee?
Millaisia kierroksia moottorissa on 80kmh nopeudessa?
Tuo omani tuntuis kulkevan vaikka 140kmh jos antais vaan mennä.
Mun autoni on automaattilaatikolla, taitaa olla aika harva peräinenkin vielä.
Asiasta toiseen, onkos tuossa jarrujen tenttusäiliössä joku säätö? Eihän siellä kesäisin kuuluis tavaraa kiertää??
Millaisia kierroksia moottorissa on 80kmh nopeudessa?
Tuo omani tuntuis kulkevan vaikka 140kmh jos antais vaan mennä.
Mun autoni on automaattilaatikolla, taitaa olla aika harva peräinenkin vielä.
Asiasta toiseen, onkos tuossa jarrujen tenttusäiliössä joku säätö? Eihän siellä kesäisin kuuluis tavaraa kiertää??
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvo B 10 M omistajat??
80 km H6 vaihteella 1500 r/min 140km/h menee kirkkaasti mutta en ole kokeillut.Kiitokori-82 kirjoitti:Kuinkas teidän autonne kulkee?
Millaisia kierroksia moottorissa on 80kmh nopeudessa?
Tuo omani tuntuis kulkevan vaikka 140kmh jos antais vaan mennä.
Mun autoni on automaattilaatikolla, taitaa olla aika harva peräinenkin vielä.
Asiasta toiseen, onkos tuossa jarrujen tenttusäiliössä joku säätö? Eihän siellä kesäisin kuuluis tavaraa kiertää??
tenttusäiliö B10Mssä. se on kohta juotu tyhjäksi mutta se ei ole auton osa vaan rahtia. On kuivausryynit siellä-
B10M runko no 65 ensimmäinen Suomeen tuotu B10m alusta-
Alustat 65, 66 ja 67 tuotiin viikkoja tuotannon aloituksen jälkeen suomeen 1980 ja minun Ajokkini rekistreröitiin kesän alussa Tamperelaisen liikenöitsijän nimiin 1980
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo B 10 M omistajat??
En nyt muista mistä alkaa se vihreäalue tossa kiekkamittarissa mut mulla on just ja just tuolla vihreellä alueella tossa 80km/h nopeudessa ekaks epäilin et toimiiko toi mittari
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Vanhoissa b10:ssä ja B58:ssa kytkettiin joskus sähköinen pakkosyöttö toimimaan suoraan katkaisijasta.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Omassa B9M vaihdettu 4:25 tilalle 3:56. 6+1 vaihdetta. 80Km/h =1400r/min. 100r/min lisää nopeutta 5km/h. Tv. Ari
#048
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Puu Tiainen kirjoitti:Vanhoissa b10:ssä ja B58:ssa kytkettiin joskus sähköinen pakkosyöttö toimimaan suoraan katkaisijasta.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.
Sama homma eräässä 112 scaniassa jossa pakkosyöttö jäänyt päälle. Ei yhtäkkiseltään olisi uskonut samaksi autoksi mikä se oli ennemmin. Valoista ja risteyksistä lähdettäessä ei henkilöautotkaan tahtonut pysyä kannoilla. Savupilvi oli oli kyllä kiitettävä, mutta voimaa kyllä riitti. Samoin kulutus oli aivan miehekästä, ei 45l sadalla tahtonut riittää.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Mistä tuon pakkosyötön tunnistaa? En tiedä että 1:n viikon tuotannon B10M:ssä olisi sellaistaPuu Tiainen kirjoitti:Vanhoissa b10:ssä ja B58:ssa kytkettiin joskus sähköinen pakkosyöttö toimimaan suoraan katkaisijasta.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Ruikutuspumpun etupäässä on solenoidi.
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.
Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.
Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Tuotapa en tiennyt on minulla se nappi joten täytyy kokeilla että toimiiko. On niitä sähkövikoja niin paljon että kaapelointia joutuu uusimaan rutosti muutenkin.Puu Tiainen kirjoitti:Ruikutuspumpun etupäässä on solenoidi.
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.
Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Tämähän kytkentä olisi sellainen "turbo" nappulaPuu Tiainen kirjoitti:Ruikutuspumpun etupäässä on solenoidi.
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.
Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan
Mun B58 ottaa 100kmh vauhdissa n. 2000r/min ja kulkee suunnilleen 130kmh kun oikeen polettaa mutta eipä tahdo uskaltaa kun saattaa kortti lähtä, kerran kokeilin kun säätelin kaasuvivustosta löysät pois. Ihan kiva kun pääsee ohittaessa heittämällä edelle. Kun ennemmin oli vipuissa väljää niin ei kiertäny kun sen paritonnia ja menohalut loppui satasen kieppeille. Samaten vaihteet oli tavallaan harvassa kun pykältämisen jälkeen lähti vetää jostain 700 kiekasta ja heikosti on voimaa siellä. Nyt voi edellisellä vaihteella vetää sen verran pidemmälle että vaihdon jälkeen kierrokset asettuu vääntöalueelle ja kiihtyvyys parani merkittävästi. Joskus tuskailin foorumillakin että mistä lisää hepoja mutta onhan niitä kun annetaan kauraa
Tulevaisuus on sähköinen
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, joten saa sähkönsä samasta ku startin vetokäämi (50),tehdessänne kytkentämuutoksia, huolehtikaa, ettei pakkosyöttöä "ohi käytettäessä" käynnin aikana, myös startti saa sähköä, seuraukset on statille tuhoisia. Pakkosyöttöä käyttäessä ajon aikana, saattaa turbo vähän kuumentua , ja koko pakoputkisto, muuttua ujon punaiseksi , eli on pieni palonvaarakin olemassa.En suosittele koko systeemiä, vaaralliset, samaa kaistaa perä edellä vastaantulijat vaan lisääntyy, kun sen voi korvata lähtemällä, 10 minsaa aikaisemmin.
PS. lahti 32, onko toisulle sukua toi Lahti M31 hi kannoin V75 sen nimistä "kaveria"
PS. lahti 32, onko toisulle sukua toi Lahti M31 hi kannoin V75 sen nimistä "kaveria"
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Pakkosyöttöä käytettäessä kannattaa pitää järki mukana tai tulee tuhoja. Tuo on kuitenkin ihan toimiva systeemi, jos haluaa vähän hetkellistä potkua vaikkapa ohituksiin.
Itse säädän mielummin pumppuun hieman syöttöjä sekä savutuksenestolaitetta, näin moottori ei savuta kiihdytyksessä niin valtavasti.
Itse säädän mielummin pumppuun hieman syöttöjä sekä savutuksenestolaitetta, näin moottori ei savuta kiihdytyksessä niin valtavasti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B 10 M omistajat??
Kyllä tässä minun Volvo B58:sissa 5vaihdetta ja pitkäperä vaihdekepissä linkku ylös niin menee pitkäperä päälle 80 km ja 14000 r/min ja kyllä helposti 100 km menee yli en ole uskaltanut kokeilla paljonko oikeasti on huippunopeus. Tuo pitkäperä on hyvä joskus jos 5 vaihteella meinaa hyytyä mäkeen niin puottaa vaan pienelle perälle ja matka jatkuu taas 5 sellakin. Ja sitten alamäessä pitkäperä päällä niin jos on iso alamäki niin ei uskalla laskea pitkälläperällä vaan on pakko ruveta painamaan jarrua,muuten vauhti kiihtyy ihan mahottomaksi. Sitten tuosta pakkosyötöstä tässä on sekin ja toimii , mutta en minä sitä turporuuvia uskalla käyttää, sitten tämä lähtee kun ralliauto.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.