SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Ilmeisesti siis alko pykäliä löytymään
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Se liikkuu! 07.06.-12)
Kyllä!Carman kirjoitti:
Ilmeisesti siis alko pykäliä löytymään
Olin vaan töihin lähdössä, enkä ehtinyt alkaa satuilemaan sen tarkemmin.
Ohjainboksi oli siis viallinen, sain vaihdelaatikon myyneeltä mieheltä toisen ohjainboksin. Meinasin oikein pelästyä kun auto liikahtikin eteenpäin ihan nappulaa painamalla, taikuutta tuommoinen . Boksi on nyt siis 4HP500 laatikon, joten tällä hetkellä ei ole 5.vaihdetta käytössä. Saan kyllä jossain välissä oikean, kunhan hän sellaisen jostain löytää. Hänen kauttaan löytyi myös huoltomies, joka olisi tullut läppärin kanssa etsimään vikaa ja vielä kohtuu hintaan.
En päässyt ajamaan sen enempää, koska kardaanin pari ruuvia on vielä kiristämättä. Sitten luultavasti on edessä vielä kardaanin irroitus ja tasapainotus. On nimittäin ihme jos se ei täristä, koska se on tehty kahden eri kardaanin osista.
Nyt alkaa lopultakin näkymään sitä valoa piiiitkän tunnelin päässä. Joskus viime syksynä arvioin varovasti tehneeni tämän moottorijumpan kanssa yli 300tuntia. Siis viikolla n.5-10 tuntia ja viikonloppuina 15-20 tuntia. Ja sitä kun jatkui muutama kuukausi niin kyllähän niitä kertyi.
Eli Puumalaan emme tällä tule, mutta mökki nro.3 on jo varattu.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: SisuPussin uusi elämä (Se liikkuu! 07.06.-12)
Sillä lailla! Hieno homma. Pienestä se joskus voi olla kiinni, niinku jostain hiton boksista...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Se liikkuu! 07.06.-12)
onko boksi erilainen 80-luvun ja 90-luvun volvoissa. Mietin vaan että missähän on se mannerheimintien maantiejuna mitä kävin Lempäälässä katsomassa ennen Allisonin laittoa. Siinä oli toimiva 5-vaihteinen ZF5HP500 laatikko.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: SisuPussin uusi elämä (Se liikkuu! 07.06.-12)
hintapyynnin perusteella kasvaa metsää juuri siinä missä olikin ja tuskin virkkaa enää mitään.Lahti32 kirjoitti:onko boksi erilainen 80-luvun ja 90-luvun volvoissa. Mietin vaan että missähän on se mannerheimintien maantiejuna mitä kävin Lempäälässä katsomassa ennen Allisonin laittoa. Siinä oli toimiva 5-vaihteinen ZF5HP500 laatikko.
hurjan työn oot "sisupussi" tehny. jotain sellaista tosi kylähullua, ennakkoluulotonta ja monen mielestä mahdotonta. monikin aloittaa mutta kuka itse myös lopettaa? pakon sanelemista syistä olen muutaman kerran ollut tekemässä "huippuluokan sekasikiötä" ja jotenkin osaan arvostaa päättäväisyyttä ja tahtoa viedä projekti päätökseen kunnialla. koska itse aina jossain vaiheessa on erityisen kypsä lopettamaan koko projektin...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Se liikkuu! 07.06.-12)
Hienoa että rallattaa! Mikspähän ei sillä Puumalaan, en usko että nuin lyhyt kardaani ravistaa jos on vaan suora? Vai paljonko se kiertää, toki toiset enemmän ja toiset vähemmän riippuen perästä ja lootasta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Se liikkuu! 07.06.-12)
No ni, kohtahan sulla on auto ajokunnossa.
Tuohon boksin vianhakuun vielä. Viallinen boksi ei ei testerilläkään välttämättä paljastu vialliseksi, kaikki näyttää olevan kunnossa, mutta ei siltikään pelaa.
Joskus vikamuistin toiminnasta voi päätellä boksin olevan rikki, systeemin kun tekee manuaalisesti vikoja ja ne eivät kuitenkaan jää vikamuistiin, tästä voi yrittää päätellä.
Kaikista paras on kuitenkin koittaa toista boksia.
Tuohon boksin vianhakuun vielä. Viallinen boksi ei ei testerilläkään välttämättä paljastu vialliseksi, kaikki näyttää olevan kunnossa, mutta ei siltikään pelaa.
Joskus vikamuistin toiminnasta voi päätellä boksin olevan rikki, systeemin kun tekee manuaalisesti vikoja ja ne eivät kuitenkaan jää vikamuistiin, tästä voi yrittää päätellä.
Kaikista paras on kuitenkin koittaa toista boksia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Se liikkuu! 07.06.-12)
En osaa sen tarkemmin, sen tiedän että noita on olemassa erilaisia versioita ja ne käy huonosti ristiin. Saan vaihteiston myyjältä ehjän ohjainboksi, kunhan hän sopivan jostain löytää.Lahti32 kirjoitti:onko boksi erilainen 80-luvun ja 90-luvun volvoissa. Mietin vaan että missähän on se mannerheimintien maantiejuna mitä kävin Lempäälässä katsomassa ennen Allisonin laittoa. Siinä oli toimiva 5-vaihteinen ZF5HP500 laatikko.
Itsekin huomannut sen, että mielenkiintoisimpia projekteja seurattavaksi on ne missä tehdään jotain erilaista eikä tehdä asioita niin kuin kaikki muutkin. Liikaa näkee niitä projekteja mitkä vain jäävät kesken milloin mistäkin syystä ja en tarkoita nyt pelkästään tätä foorumia.motoku kirjoitti: hurjan työn oot "sisupussi" tehny. jotain sellaista tosi kylähullua, ennakkoluulotonta ja monen mielestä mahdotonta. monikin aloittaa mutta kuka itse myös lopettaa? pakon sanelemista syistä olen muutaman kerran ollut tekemässä "huippuluokan sekasikiötä" ja jotenkin osaan arvostaa päättäväisyyttä ja tahtoa viedä projekti päätökseen kunnialla. koska itse aina jossain vaiheessa on erityisen kypsä lopettamaan koko projektin...
Mulla ei tämän kanssa ole tullut mitään hirveää kriisiä, mitä nyt silloin tällöin jotain pieniä motivaatio ongelmia. Muiden projektien kanssa onkin ollut motivaatio ongelmia jo useampi vuosi. Mätähommat eivät ole itselleni yhtä motivoivia kun tälläiset tekniikkahommat.
Mitäs sekasikiöitä sulla on ollut työnalla?
Aika loppui kesken ennen Puumalaan lähtöä, enkä ehtinyt kokeilemaan autoa edes tallin pihalla. Olen siis kokeillut pelkästään tallissa, että D-ja R-vaihteet löytyy. Ei vaan uskalla lähteä ajamaan n.500km ensimmäisenä testilenkkinä, se luottamuksen löytyminen vie oman aikansa aina tällaisten isojen muutosten jälkeen. Tämä siis kokemuksella henkilöautojen kautta ja näissä isommissa aika on varmaan vähän pidempi .Reddewil kirjoitti:Hienoa että rallattaa! Mikspähän ei sillä Puumalaan, en usko että nuin lyhyt kardaani ravistaa jos on vaan suora? Vai paljonko se kiertää, toki toiset enemmän ja toiset vähemmän riippuen perästä ja lootasta.
Kardaanista täytyy kiristää pari löysällä olevaa ruuvia ja sen jälkeen vähän tallirallia ajamaan. Sitten voisi ottaa siirtokilvet joku päivä ja käydä tiellä kokeilemassa.
Lupaavalta alkaa näyttää, mutta ei arvaa korkata shampanjoja ennen kuin auto on katsastettu ja ajossa. Tuntuu aina olevan jotain yllätyksiä nurkan takana. En osaa antaa riittävän suuria kiitoksia sinulle, koska jos et apuasi olisi näin paljoa antanut olisi sormi mennyt suuhun monta kertaa.Puu Tiainen kirjoitti:No ni, kohtahan sulla on auto ajokunnossa.
Tuohon boksin vianhakuun vielä. Viallinen boksi ei ei testerilläkään välttämättä paljastu vialliseksi, kaikki näyttää olevan kunnossa, mutta ei siltikään pelaa.
Joskus vikamuistin toiminnasta voi päätellä boksin olevan rikki, systeemin kun tekee manuaalisesti vikoja ja ne eivät kuitenkaan jää vikamuistiin, tästä voi yrittää päätellä.
Kaikista paras on kuitenkin koittaa toista boksia.
Kiitos!
Ja kiitokset tietenkin myös muille apuaan antaneille.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Se liikkuu! 07.06.-12)
Eipä kestä mua kiitellä.
Sulla on hieno asenne tohon hommaan, jos sormi menee suuhun se ei jää sinne.
Melkein ikäni noita ruuvanneena voin sanoa, että moni ukko olis heittäny leikin kesken, jos nyt olis koskaan uskaltanu samaan ryhtyä.
Isot peukut
Sulla on hieno asenne tohon hommaan, jos sormi menee suuhun se ei jää sinne.
Melkein ikäni noita ruuvanneena voin sanoa, että moni ukko olis heittäny leikin kesken, jos nyt olis koskaan uskaltanu samaan ryhtyä.
Isot peukut
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Se liikkuu! 07.06.-12)
Oli kyllä mukavaa olla Puumalassa kun tiesi, että laatikko on toimivassa kunnossa. Lauantai-iltana olin mökissä istumassa ja harmittelin kun ei pääse tallille kokeilemaan miten laatikko vaihtaa . No, tänään kävin korjaamassa kardaanin oikeaan asentoon ja kokeilemassa autoa tallin pihalla. Jouduin irroittamaan kardaanin vielä laatikon päästä koska kardaanin osat olivat väärässä asennossa. Nyt asento on korjattu ja koeajo suoritettu.
Kytkin myös eco/normaali-kytkimen toimintaan, Scanian ohjekirjassa tuolle on hienompi nimi: Performance/economy kirjan mukaan vakiona on päällä tuo economy ja kun pinniin 34 tulee jännite vaihtuu ohjelma performanceen. En vielä ehtinyt kokeilla miten se vaikuttaa vaihtamiseen.
Vielä on kytkemättä Nbs-järjestelmän anturi jarruputken väliin ja toista ohjainboksia pitää myös kysellä myyjältä.
Ensi viikolla täytyy ottaa jollekin päivälle siirtokilvet niin pääsee maantielle kokeilemaan kyytiä.
Ja eihän tämä rakentelu tähän lopu, emäntä tuumasi , että valokattoon pitää saada tummennusverhot ennen lomaa. Ja Puumalasta saadut Sisu-ski sukset pitää myös saada jonnekin esille . No, nämä eivät ole ihan niin sotkuisia hommia.
Kytkin myös eco/normaali-kytkimen toimintaan, Scanian ohjekirjassa tuolle on hienompi nimi: Performance/economy kirjan mukaan vakiona on päällä tuo economy ja kun pinniin 34 tulee jännite vaihtuu ohjelma performanceen. En vielä ehtinyt kokeilla miten se vaikuttaa vaihtamiseen.
Vielä on kytkemättä Nbs-järjestelmän anturi jarruputken väliin ja toista ohjainboksia pitää myös kysellä myyjältä.
Ensi viikolla täytyy ottaa jollekin päivälle siirtokilvet niin pääsee maantielle kokeilemaan kyytiä.
Ja eihän tämä rakentelu tähän lopu, emäntä tuumasi , että valokattoon pitää saada tummennusverhot ennen lomaa. Ja Puumalasta saadut Sisu-ski sukset pitää myös saada jonnekin esille . No, nämä eivät ole ihan niin sotkuisia hommia.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Re: SisuPussin uusi elämä (Tallirallia 10.06.-12)
Toivottavasti Puumalan reissusta oli hyötyäkin , mies kun nähtiin ryömimässä useammankin Sisun alla ja paitakin taisi joutua pyykkikoriin
,
,
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Tallirallia 10.06.-12)
Kyllähän siitä hyötyä oli, sain varmistettua asian jota olinkin epäillyt jo pitkään. Kahden auto allahan sitä tuli könyttyä ,ilman pesureissua selvisin tällä kertaa.IRJA kirjoitti:Toivottavasti Puumalan reissusta oli hyötyäkin , mies kun nähtiin ryömimässä useammankin Sisun alla ja paitakin taisi joutua pyykkikoriin
,
Tänään kävin laittamassa nopeusmittarin toimintakuntoon. Käytin Leylandin alkuperäistä anturia, toimii muuten hyvin mutta tarvitsee ostaa isommalla pulssiluvulla oleva anturi niin saa mittarin näyttämään oikeaa lukemaa. Perstuntumalla mittari näyttää liian vähän. Korjailin myös hieman kaasuvivun palautinjousta mutta sekin tarvitsee vielä vahvemman jousen.
Performance asento tuntuu toimivan hyvin, laatikko vaihtaa selkeästi korkeammilla kierroksilla kun Economy asennossa.
Vielä olisi puutoslistalla oikea ohjainboksi, Nbs-anturi jarrupiiriin ja sammutinsolenoidi moottorille. Ärsyttävää sammuttaa moottori joka kerta pumpun kyljestä.
Sitten pitäisi vielä siivota auto sisältä, on hieman kertynyt likaa viimeisen vuoden aikana .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Re: SisuPussin uusi elämä (Tallirallia 10.06.-12)
Kuinka "hinnan kiroissa" tuollaiset anturit mahtavat olla Minulta "löytyy" jostain muunnosadapteri jossa rattaita muuttamallla saa oikean välityksen (ollut Sisussa) ja varmasti "kylähulluun " hintaan kunhan vaan löytyySisuPussi kirjoitti:
Tänään kävin laittamassa nopeusmittarin toimintakuntoon. Käytin Leylandin alkuperäistä anturia, toimii muuten hyvin mutta tarvitsee ostaa isommalla pulssiluvulla oleva anturi niin saa mittarin näyttämään oikeaa lukemaa. Perstuntumalla mittari näyttää liian vähän. .
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Tallirallia 10.06.-12)
Viime kesänä kävin Paimelasta ostamassa yhden ja hinta oli aika maltillinen, joitakin kymppejä. Jos löydät adapterin niin ilmoittele mikä on sen muunnoskerroin, jos se vaikka olisi sopiva. Mullakin on yksi adapteri mutta en tiedä sen kerrointa, täytyy tarkistaa sekin.IRJA kirjoitti:Kuinka "hinnan kiroissa" tuollaiset anturit mahtavat olla Minulta "löytyy" jostain muunnosadapteri jossa rattaita muuttamallla saa oikean välityksen (ollut Sisussa) ja varmasti "kylähulluun " hintaan kunhan vaan löytyy
Tällä viikolla pitäis tulla myös sammutinsolenoidi, sen kun saa paikalleen niin alkaa auto olemaan aika lähellä katsastuskuntoa .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Re: SisuPussin uusi elämä (Tallirallia 10.06.-12)
Löytyihän se adapteri , ei ollenkaan hukassa vain hyvässä tallessa . Leimattuna välityksenä 1,414 ja oli myös tallessa pussillinen hammaspyöriä (=toinenkin välitys) joiden välityksestä ei minkäänlaista mielikuvaa ( pitäis aina pistää muistilappu mukaan vaikka kuinka varmasti kuvittelee muistavansa )
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Tallirallia 10.06.-12)
Hyvä kun löytyi, sille on käyttöä, täytyy laittaa vaikka Matkahuollon kyytiin kun keksit sille hinnan. Vai olisiko teillä tännepäin ajoa?IRJA kirjoitti:Löytyihän se adapteri , ei ollenkaan hukassa vain hyvässä tallessa . Leimattuna välityksenä 1,414 ja oli myös tallessa pussillinen hammaspyöriä (=toinenkin välitys) joiden välityksestä ei minkäänlaista mielikuvaa ( pitäis aina pistää muistilappu mukaan vaikka kuinka varmasti kuvittelee muistavansa )
Otin tänään puuhakilvet ja pääsin maantielle kokeilemaan menoa. Ihan hyvin tuntuu menevän, pieni tärinä tuntuu mutta se voi johtua renkaistakin. Nopeusmittari näyttää 80km/h vauhdissa noin 70km/h, oikea nopeus siis gps:n mukaan. Kierrokset samassa vauhdissa oli noin 1600 rpm. Tippuivat siis noin 200 kierrosta verrattuna Allisonin laatikkoon. Vaihteiden käytössä on vähän opettelua, jäin pari kertaa valoihin seisomaan kun vaihde olikin vapaalla vaikka olin painanut D-nappulan päälle.
Tänään käydään vielä ajamassa lisää niin saa vähän kilometrejä mittariin. Ai niin ja jos ehtii niin täytyy kokeilla 0-80km/h kiihdytystä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Keppiä ja reikää 24.06.-12)
Tänään kävin tekemässä vanhan vaihdekepin paikalle paikkapalan.
Lattiassa oli siis tällainen reikä, jossa oli tukkeena vanha viltti :
Ruuvasin pohjaan vanerilevyn palan:
Jonka päälle liimasin 50mm paksua Finnfoamia:
Ja pintaan pala lattiamattoa:
Lopputulos on aika hyvä, saumat näkyvät kyllä kun lähempää katsoo mutta muuten ne eivät ole silmiinpistävät. Lattiamaton päällä olevan maton joutuu vielä tekemään uuden, siinä kun on sama ruma reikä edelleen. Täytyy käydä mattokaupassa jossain välissä..
Aloin myös tekemään koteloa kaasulämmittimen ilmanotolle. Se kun on aivan pakosarjan päällä ja moottoriääni kuuluu ilkeästi lämmityslaitteen kautta sisälle. Käytin tähän töistä löytämäni alumiinisen kaapelikourun suojapellin. Sainkin sen muuten valmiiksi, mutta täytyy käydä ostamassa pala äänieristemattoa, jonka voi liimata pellin sisäpuolelle.
Nämä olivat tällaisia välihommia kun ei oikein muutakaan pääse tekemään. Ensi viikolla pitäisi tulla kauan odotettu sammutinsolenoidi ja kun sen saa paikalleen niin auto alkaisi olemaan katsastuskunnossa. Käyn huomenna kyselemässä katsastuksesta paikalliselta konttorilta.
Lattiassa oli siis tällainen reikä, jossa oli tukkeena vanha viltti :
Ruuvasin pohjaan vanerilevyn palan:
Jonka päälle liimasin 50mm paksua Finnfoamia:
Ja pintaan pala lattiamattoa:
Lopputulos on aika hyvä, saumat näkyvät kyllä kun lähempää katsoo mutta muuten ne eivät ole silmiinpistävät. Lattiamaton päällä olevan maton joutuu vielä tekemään uuden, siinä kun on sama ruma reikä edelleen. Täytyy käydä mattokaupassa jossain välissä..
Aloin myös tekemään koteloa kaasulämmittimen ilmanotolle. Se kun on aivan pakosarjan päällä ja moottoriääni kuuluu ilkeästi lämmityslaitteen kautta sisälle. Käytin tähän töistä löytämäni alumiinisen kaapelikourun suojapellin. Sainkin sen muuten valmiiksi, mutta täytyy käydä ostamassa pala äänieristemattoa, jonka voi liimata pellin sisäpuolelle.
Nämä olivat tällaisia välihommia kun ei oikein muutakaan pääse tekemään. Ensi viikolla pitäisi tulla kauan odotettu sammutinsolenoidi ja kun sen saa paikalleen niin auto alkaisi olemaan katsastuskunnossa. Käyn huomenna kyselemässä katsastuksesta paikalliselta konttorilta.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Keppiä ja reikää 24.06.-12)
Eilen olikin kiireinen päivä.
Maanantaina sain tiedon, että firma jossa katsastus suoritetaan menee remonttiin keskiviikkona. Joten suuntasin eilen aamulla konttorille kysymään mahdollisuutta katsastukseen samalle päivälle. Inssille sopi mutta jarruajo pitäisi saada tehtyä ennen kuin katsastuksen voi aloittaa. Ajelin ensin Sisu-korjaamolle, mutta he olivat lomalla. Volvo korjaamolla oli aikaa ja lähdin hakemaan autoa tallilta. Tallille päästyäni tuli soitto, että sammutinsolenoidi on saapunut ja tämä siis kaksi tuntia ennen katsastusta .
Kun ajoin dieselhuollon pihaan ja menin sammuttaan moottoria luukun alta huomasin, että jostain vuotaa dieseliä. Syöttöpumpun kyljessä oleva paineentasaaja oli tullut tiensä päähän, osasi kyllä hajota sopivasti alan liikkeen pihaan . Heillä onneksi oli uusi osa hyllyssä..
Ajelin takaisin tallille ja huomasin oikean ajovalon olevan pimeänä eivätkä pitkät suostuneet toimimaan. Keulapala autosta irti jonka jälkeen totesin polttimon olevan rikki ja liittimen johdon hankaantuneen puhki. Sitten äkkiä liikkeeseen hakemaan uusi polttimo ja liitin. Nämä vaihdettuani totesin lähi- ja kaukovalojen toimivan, äkkiä keula takaisin kiinni ja konttorille.
Katsastus toimii jonotusperiaatteella ja minulle järjestettiin ensimmäinen vuoro. Itse katsastus oli aika selkeä, inssi kierteli auton alla ja totesi kaiken olevan kunnossa. Hän merkitsi solenoidin puutteen korjauskehotuksena, koska uskoi minun asentavan sen paikalleen mahdollisimman pian.
Tänään sainkin sitten uuden rekisteriotteen, jossa on iskutilavuus 9600 ja lopussa maininta: "Ajoneuvoon vaihdettu moottori sekä automaattivaihdelaatikko."
Nyt sitten pitäisi saada solenoidi asennettua ja päästä ajelmaan ennen pidempää reissua.
Maanantaina sain tiedon, että firma jossa katsastus suoritetaan menee remonttiin keskiviikkona. Joten suuntasin eilen aamulla konttorille kysymään mahdollisuutta katsastukseen samalle päivälle. Inssille sopi mutta jarruajo pitäisi saada tehtyä ennen kuin katsastuksen voi aloittaa. Ajelin ensin Sisu-korjaamolle, mutta he olivat lomalla. Volvo korjaamolla oli aikaa ja lähdin hakemaan autoa tallilta. Tallille päästyäni tuli soitto, että sammutinsolenoidi on saapunut ja tämä siis kaksi tuntia ennen katsastusta .
Kun ajoin dieselhuollon pihaan ja menin sammuttaan moottoria luukun alta huomasin, että jostain vuotaa dieseliä. Syöttöpumpun kyljessä oleva paineentasaaja oli tullut tiensä päähän, osasi kyllä hajota sopivasti alan liikkeen pihaan . Heillä onneksi oli uusi osa hyllyssä..
Ajelin takaisin tallille ja huomasin oikean ajovalon olevan pimeänä eivätkä pitkät suostuneet toimimaan. Keulapala autosta irti jonka jälkeen totesin polttimon olevan rikki ja liittimen johdon hankaantuneen puhki. Sitten äkkiä liikkeeseen hakemaan uusi polttimo ja liitin. Nämä vaihdettuani totesin lähi- ja kaukovalojen toimivan, äkkiä keula takaisin kiinni ja konttorille.
Katsastus toimii jonotusperiaatteella ja minulle järjestettiin ensimmäinen vuoro. Itse katsastus oli aika selkeä, inssi kierteli auton alla ja totesi kaiken olevan kunnossa. Hän merkitsi solenoidin puutteen korjauskehotuksena, koska uskoi minun asentavan sen paikalleen mahdollisimman pian.
Tänään sainkin sitten uuden rekisteriotteen, jossa on iskutilavuus 9600 ja lopussa maininta: "Ajoneuvoon vaihdettu moottori sekä automaattivaihdelaatikko."
Nyt sitten pitäisi saada solenoidi asennettua ja päästä ajelmaan ennen pidempää reissua.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Tuoretta mustetta 27.06.-12)
Tämän voi poistaa, tuli tuplana..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 05 Heinä 2012 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: SisuPussin uusi elämä (Tuoretta mustetta 27.06.-12)
Hienoa ja onnittelut leimasta.
Tuollaisesta pitkäjänteisyydestä ja loppuun asti hiotusta hulluudesta pitäisi antaa kunniamaininta isolla mitalilla. Vastaavassa tapauksessa oma hermoni olisi loppuunpalanut ensi metreille...
Mukavia ja huolettomia kilometrejä "SisuPussi"lle ja miehistölle.
Tuollaisesta pitkäjänteisyydestä ja loppuun asti hiotusta hulluudesta pitäisi antaa kunniamaininta isolla mitalilla. Vastaavassa tapauksessa oma hermoni olisi loppuunpalanut ensi metreille...
Mukavia ja huolettomia kilometrejä "SisuPussi"lle ja miehistölle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Tuoretta mustetta 27.06.-12)
Hienoa Onkos se nyt millanen ajella ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Tuoretta mustetta 27.06.-12)
Ei oikein ole vielä ajokokemuksia muuten kuin konttorille ajelua kaupunkinopeuksissa ja sitten yksi Hyvinkäällä käynti siirtokilvillä, joten paha sanoa sen tarkemmin.Bussiton kirjoitti:Hienoa Onkos se nyt millanen ajella ?
Ja nyt olen lähdössä Poriin viikonlopuksi niin en pääse asentamaan solenoidiakaan paikalleen. Ensi viikolla olisi tarkoitus saada vähän ajelua.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Tuoretta mustetta 27.06.-12)
Nyt auto sammuukin ihan nappulasta, laitoin solenoidin paikalleen.
Eilen kävin tekemässä kaasulämmittimen imuilman suojapellin valmiiksi, sisämelu hiljeni melkeinpä olemattomaksi . Erittäin onnistunut ratkaisu siis, sellainen ongelma tuossa tosin on, että moottoriluukun joutuu pitämään auki kun lämmitintä käyttää. Täytyy yrittää keksiä tuohon jokin ratkaisu.
Eilen kävin tekemässä kaasulämmittimen imuilman suojapellin valmiiksi, sisämelu hiljeni melkeinpä olemattomaksi . Erittäin onnistunut ratkaisu siis, sellainen ongelma tuossa tosin on, että moottoriluukun joutuu pitämään auki kun lämmitintä käyttää. Täytyy yrittää keksiä tuohon jokin ratkaisu.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Re: SisuPussin uusi elämä (Tuoretta mustetta 27.06.-12)
Voisiko siihen tehdä sellaisen "ritilä" systeemin, sen tyylisen niinkuin kuplassa on konehuoneen luukussa vai eikö se toimisi niinkuin pitäisi?
Scania 112 Delta-Superstar | PolarBear Express a.k.a Jäänalle.