Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 02 Loka 2014 07:20

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 29 Joulu 2007 21:56 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 11 Elo 2007 22:28
Viestit: 13
Paikkakunta: ***
Olen kateellisena/kauhuissani seurannut Webasto- keskustelua ja juttuja käyntiongelmista yms...
Nyt sitten iski minunkin Webastooni joku perustavanlaatuinen vika.
Eli ei syty. Vehkeessä on mekaaninen liekkivahti, tai oikeastaan kaksi, luulen. Ensimmäinen on palotilassa, semmoinen putki, jonka sisällä on keraamisia puikkoja 4 kpl ja ulkopuolella olevassa osassa reletyyppinen kytkin. Käsitykseni mukaan palotilassa oleva putki kuumenee niin että keraamiset palikat nousevat ja naksauttavat kytkimen. Jos naksauttavat, niin vehkeellä on "lupa syttyä". Nyt siis ei naksua, ei tulta. Rassatessani huomasin, että putki oli irronnut kytkimestä, joten purin vahdin osiin ja vein juotettavaksi. Epäilen, että en osaa säätää tuota oikein, vaikka se on nyt herkimmillään. Siinä on kaksi säätöruuvia; Ensin vivun etäisyys keraamisista pötkylöistä (jousi ja kuula välissä) ja sitten vivun toisessa päässä naksahtavaa osaa painava bakeliittinappula ruuvin päässä. Jos ensimmäistä säätää liian kireälle, ei vipu liiku tarpeeksi.
Löytyykö palstalta kokemusta näin vanhasta vehkeestä? Mikä on tuon toisen liekkivahdin funktio?
http://vabis.homelinux.org/webasto/
Kuvissa on löpökammion kansi auki, jotta voin lisätä koekäytön aikana pieniä määriä polttoainetta. Samoin liekkivahti on auki, jotta toimintaperiaate selviää. Joku entinen omistaja on värkännyt tuohon ylimääräisen releen, joka luullakseni korjaa tuon ison releen pikkuvikoja. Kytkentäkaaviota tutkimalla tulin tähän tulokseen.
Tällä on siis lämmitetty konduktöörivaunua ja ennen tätä projektia autotallia...
Webaston toimintaperiaate on yksinkertainen ja laitos on toiminut ihan mukavasti ennen tuota vahdin "korjaamista".
Käynnistys tapahtuu kiertokytkimellä, joka ajastaa hehkutuksen, jonka jälkeen alkaa sytytysvaihe. Oranssi merkkivalo kertoo hehkutuksen toimivan ja savua tulee jo tässä vaiheessa, jos/kun palamatonta löpöä on jossain röörissä. Hehkutuksen jälkeen alkaa sytytysvaihe, jolloin sekä päämoottori että pakoputken tuuletin pyörivät ja hehkun vielä palaessa myös magneettiventtiili aukeaa ja laskee löpöä sisään. Tässä vaiheessa laite toimii jo lämmittimenä ja on lähes savuton. Sitten kun kiertokytkin raksahtaa "täysillä"- asentoon, (vihreä valo syttyy, jos liekkivahti on naksahtanut) vehkeen pitäisi jo palaa omillaan. Tässä vaiheessa voi kääntää "Puoli"- asentoon.
Kun sytytys ei onnistu, virta katkeaa ja laitos alkaa savuamaan aika pahasti, uudelleenkäynnistys paukuttaa ja savuaa voimakkaasti... Lienee normaalia, kun venttiili laskee löpöä joka ei palakaan...
Tuli aika pitkä selostus, mutta jospa joku jaksaisi lukea ja osaisi auttaa tuossa säädössä. Tai ehdottaa jotain konstia, millä voi paikantaa muita vikapaikkoja. Kokeilin jo ohittaa vahdin, mutta luulen että Webasto ei tykkää jos se luulee vahdin naksahtaneen ennen "Täysi"- asentoon liikahtamista. Siis että hehku sammuu, koska vahti on naksahtanut tms... Vai palaako hehku koko ajan?
Tässä linkit manuaalin isompiin kuviin (rakennekuva ja kytkentäkaavio):
http://vabis.homelinux.org/webasto/images/webasto13.jpg
http://vabis.homelinux.org/webasto/images/webasto14.jpg

Edit: Tuli väärään osioon, modet voi siirtää oikeaan...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Joulu 2007 22:12 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 11 Elo 2007 22:28
Viestit: 13
Paikkakunta: ***
Itse itselleni vastaten: Ajattelin vahdin toiminnan väärinpäin! Se putki venyy ja keraamiset pötkylät laskevat siellä putkessa! Eli piuha kytketään vahdin alempaan nastaan ja säädetään niin, että kylmänä ottaa kiinni ylempään.
Asia valkeni tästä Primuksen periaatekuvasta, joka löytyi kauppapalstalla olevasta karavaanari- linkistä...
http://img247.imageshack.us/my.php?image=pyrostaatinhalkileikkauvl6.gif
Huomenna testaamaan, laitan tulokset sitten kaikkien ihmeteltäväksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Joulu 2007 12:09 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 778
Paikkakunta: Etelä Suomi
Hieno peli, en oo koskaan rempannu tommosta, mutta joskus käyttänyt Eberspächerin vastaavaa.
Näyttäis tuo kytkentäkaavion mukaan olevan tosiaan niin, että hehkutusasennossa syötetään virtaa 157 linjasta, kunnes lämpövahti kytkee kärjen ja laite jää releen ohjaamaksi. Nyt jos jostain syystä tuli sammuu, jäähtyy lämpövahti ja katkaisee ohjauksen releeltä.
Lisäys: ja sitten on samaan sarjaan kytketty tuo ylikuumenemissuoja, joka katkaisee releen syötön , jos puhallusilma ylikuumenee.

Vieläkö noihin löytyy varaosia kaupoista? Muistaakseni Eberiin vielä saa.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Joulu 2007 14:12 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 11 Elo 2007 22:28
Viestit: 13
Paikkakunta: ***
Varaosista en tiedä, kun en ole tarvinnut :wink:
Enkä tarvitse vieläkään, sillä laite toimii kuin junan... Webasto!
Säätelin tuon pyrostaatin niin, että vetää sytytystapahtuman puolessa välissä ja päästää parin minuutin jäähtymisen jälkeen. Siinä jäähtyessään savuttelee sitten löpölinjan tyhjäksi ja seuraava startti onkin lähes savuton.
Onko kellään tietoa valmistusvuodesta? Edes karkeasti, onko 60/70- luvulta vai nuorempi/vanhempi? Projektini on 50- luvulta, joten olisihan se hienoa jos Webasto olisi yhtä vanha. Sitten sen kaveriksi 2000- luvun ilmalämpöpumpu :lol:
Olipa taas hullujen foorumista apua, vaikka osaajat eivät ehtineet varsinaiseen onglemaan apua antaakaan...
Talven aikana varmaan avaan ja vaihdan/rasvaan laakerit, tai mitä liukupintoja siellä lieneekään. Palamisen humina on pientä siihen kahnaavaan/kitisevään ääneen verrattuna, mikä tulee moottorin akselilta. Parin vuoden seisomisen jälkeen ei edes pyörinyt omin voimin. Piti tuhlata purkillinen CRC:tä "jonnekin sisuksiin"...
Tuntuu tuo tekniikka sen verran simppeliltä että luulisi tuohon käyvän esim. joku-mikä-vaan- merkkinen lämpötilavahti. Se kun jumahti kerran, mutta totta kai korjaantui nyrkkiä kylkeen- menetelmällä.
Tästä on hyvä jatkaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Joulu 2007 15:14 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Viestit: 411
Kulkuriauto: Ajokin varakuski
Paikkakunta: Rauma
Tuon liekinvahdin voi varmaankin korvata sillä primuksen palikalla, ja sopivasti kytketyllä releellä vahvistettuna ja tuo kytkin on nykymuodossaan esim microaaltouuneista löytyvä microkytkin, vastaavia on käytetty mm. tuon ajan automaatti pesukoneissa. Mutta melkovarmasti tuohon laitteeseen saa ihan alkuperäisosiakin, säilyy se "museoarvokin" :wink: Veikkaisin olevan kuuskyluvun tuotteita alkupuolelta ehkä.
Vastaavia bensakäyttöisiä oli mm. kuplavolkkareissa, toi lienee ns. lättähatusta, eli kiskobussista.
Korjaan, kiskoautosta http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 321&a=2302
:roll: Saiskohan tommosen muutoskatsastettua , kääntyvillä kumipyörillä varustettuna matkailuautoksi :shock: :shock: :D :D
Onhan niitä nykypäivänä tieliikenteessä paljonkin "kumipyöräjunia" :wink:

_________________
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Joulu 2007 19:53 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 11 Elo 2007 22:28
Viestit: 13
Paikkakunta: ***
Vai lättähatusta... Olen pienenä poikana semmoisella Kainuussa matkannutkin. Vaununvaihto oli pelottava kokemus, kun rata vilisti siinä jalkojen alla... Liekö ollut edes sallittua semmonen urheilu. Porvoossa ja Naantalissa noita lättiksiä museoivat, joten voisi löytyä osia/tietoa sitä kautta...
Eikös Nätsin (http://www.yle.fi/ykkosdokumentti/arkisto/syksy05/amerikan_taikuri.htm) telttaporukalla ollut puinen ratikkavaunu asuntokäytössä? Vetivät sitä jollain pikkunupilla tms... Tosin sitä ei tarvitse ajoneuvoiksi katsastaa...
Meni vähän aiheen viereen, mutta mitäpä siitä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Tammi 2008 16:17 
Mulla on tuollainen ilmawebasto varastossa. Purettu toimivana vuoden -75 kutter 8:sta. Jos oikein tekemätön paikka tuon kanssa tulee niin voin kaivella arkistoja, EHKÄ on tuollaisenkin kirja mutta voihan tuosta lämmittimestä katsella ja päätellä asioita. Myyn myös koko laitteen jos sen joku haluaa.


Ylös
  
 
ViestiLähetetty: 13 Tammi 2008 17:10 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 11 Elo 2007 22:28
Viestit: 13
Paikkakunta: ***
Fargo kirjoitti:
Mulla on tuollainen ilmawebasto varastossa. Purettu toimivana vuoden -75 kutter 8:sta. Jos oikein tekemätön paikka tuon kanssa tulee niin voin kaivella arkistoja, EHKÄ on tuollaisenkin kirja mutta voihan tuosta lämmittimestä katsella ja päätellä asioita. Myyn myös koko laitteen jos sen joku haluaa.


No nyt vehjes toimii lositavasti. Purin sen niin pieniin osiin kuin ilman kokemusta ja varaosia uskalsin. Tarkoitus oli vaihtaa sähkömoottorin laakerit, mutta etupään "sirotin" oli purkamaton paikka, kun tuli pupu pöksyyn ja takapäässä on polttoaineen painepumppu. Pumppu jäi myös purkamatta, ku näytti olevan tiivisteitä ja kuparirenkaita... Jos laakereissa olisi ollut selvää vikaa, olisin toki ne vaihtanut, mutta mitään klonksumista en havainnut, vain lievää kahinaa. En tosin niitä näkösälle saanutkaan. Rasvasin pumpun kulmavaihteen ja öljysin molemmat laakerit niin hyvin kuin niitä näkemättä pystyin. Siis valuttelin öljyä ja ruosteenirrotinta milloin mistäkin välistä...
Kuvia potilaasta löytyy
http://vabis.homelinux.org/webasto/purku/
ja muutama lyhty video "ennen ja jälkeen"
http://vabis.homelinux.org/webasto/videot/
Siellä on myös video startista, mistä kyllä kuulee kokonaismelun... Pitänee rakentaa äänieristeet tuplaten/triplaten alkuperäsiin suunnitelmiin verraten...

Oli muuten merkittävä ero metelissä ja myös lämpötehossa ainakin näppituntumalta. Ei kärsi kättä pitää lähes metrisen putken suuaukolta edes 40 cm: päässä!

Laita tarjous omasta laitteestasi, (vaikka yksityisviestillä) jos se on justiinsa samanlainen. En sitä toki tarvitse, (eli kohtuuhintainen...) mutta kummasti se mieltä rauhoittaa, jos on toinen kone varalla...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Tammi 2008 17:39 
Sirotin? Kun kyseessä on rotaatiopoltin niin tarkoittanet hajoituslevyä. Ihan hyvä ettet irroittanut, sen takana on pari pientä polttoaineputkea ja niiden säädön jos sössii tai vahingossa taivuttaa niitä irroittaessaan niin sitten tarvitaankin erikoistyökalua. Jos vaan kasaat niin ei tahdo syttyä ja savuttaa niin saatanasti.

Aika hyvän näköinen oli kuvien perusteella, pumppua ei kannata edes yrittää purkaa. Se iso möykky siellä päässä on ylilämpösuoja ja se pienempi on palovahti, hehkuhan tuossa hoituu kellolla mekaanisesti. Palovahti toimii siten että kun liekki syttyy niin tanko pitenee ja naksauttaa kytkintä, tämä pitää tapahtua ennenkuin hehkutusaika päättyy. Sitten jos liekki sammuu ja tanko jäähtyy, katkaisee kytkin virrat.


Ylös
  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com