olen seurannut foorumia kesäkuusta 2007 lähtien.jolloin myös hankin oman projektini scania 110 alustaisen ja ajokki5000d koppaisen vanhuksen.kesä ja syksy kuluikin foorumia lueskellen ja hitsauksia ja pohjia tehden.mutta tallin puuttuessa oli talveksi siirryttävä tekniikan kimppuunja jätettävä pelti ja maalaus hommien jatko kevääseen. toivottavasti saan ne loppuun alku keväästä niin pääsisi vielä kesän kokoontumiseen mukaan.mutta näin talven lyhyinä päivinä kun työ aikaa ei paljon jää johtuen keleistä ja valosta on mukavaa lueskella muiden puuhista ja etsiä täältä hyviä vinkkejä (joita olenkin saanut roppakaupalla)sekä kerätä voimia uuten rypistykseen kevään korvilla.
Tervetuloa porukkaan Kelithän puoltaa ainakin lämmön suhteen rakentamista ja jos kerta liikutaan omin voimin niin ei kun keväällä kokoontumiseen mukaan voihan sitä vaikka nukkua lattialla makuubussissa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Hieno bussi siitä tulee, ihan kateeks käypi.
Kävitkö ihan lapista tuon hakemassa? vai löysitkö lähempää?
Itte kattelin tuossa ennen joulua että siellä oli menny joku liikennöitsijä konkurssiin ja toinen sitten ostanu osan busseista ja loput seisoi jossakin asemalla.
Ja kun olin niitä kuvia selailemassa, niin eikö meitin pienin tule kyynärpään alta piene kätösensä kanssa, ja painiskele näppäimiä.
Jolloin koko sivusto katosi.
No sen varmaankin löytää bussit foorumilta vielä sen linkin, eikä se nyt niin kauhiasti harmita vaikka ei heti löytäiskään.
On kuitenkin aika matka ajella sellaine tuhannen vain todetakseen ettei kannata ostaa.
Mutta ihan mielenkiinnosta kysyin, koska kesä kumminkin tulossa, ja mistä sen ikinä tietää mitä meikäläisen mieleen juolahtaa.
Mutta tulee tuosta komia peli, ja eikun tsemppiä.
Ja kyllähän ulkona voi hitsailla pakkasellakin, pääasia ettei sada, silloin voi käydä köpelösti kun sähköllä hitsaa, ja kuka sitä kaasulla enään nykyään hitsailekaan autojansa, taitaa aika vähissä olla sellaiset henkilöt. Terv: pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
kiitosta vaan kaikille .kevään tapaamisiin kyllä tullaan vaikka makuupusseissa joutuskin viä yöpyyn mutta toivotaan että saan ton sisustan edes osittain valmiiksi siihen mennessä. laitoin galleriaan vielä yhen kuvan missä sisustuksesta on vasta poistettu penkit sekä porras rakenne takapenkkien alta tällä hetkellä on myös matot sekä seinä levytykset ja pellitykset purettu ja palkkien sisustan puoleiset pinnat putsattu.kunhan tässä pääsisi halliin sen verran että saisi vielä pariikkunaa pois niin voisi alkaa eristää isoilla 40mm uretaani levyillä.laitan tuosta vielä nykykuvan kun seuraavan kerran käyn sisustaa rakentelemassa.
PUPETILLE:auto löytyi helsingistä mutta on tosiaan tunturilinjojen vanhaa kalustoa. vm 70(alusta) ja koppa sekä kone(DS11)vuodelta80:ntä.
ps.kaikille auton hankkimista aikoville tiedoksi tutkikaa myös kylki peltien suoruus tuossakin oli alta katsoessa hyvät ja terveet koripalkit mutta kylkipeltejä(rosteria) vasten olevat pinnat ihan pepua nyt auto taas kasassa mutta rautapalkkia meni useita kymmeniä metrejä.
hoh hoijaa. taas meni viikonloppu autoa huoltaessa,tuli säädettyä jarrut,venttiilit,pumpunajotus,kytkin
putsattua linko ,vaihdettua öljyt koneeseen sekä ilmanputsariin. myös vaihdelaatikko sai uudet öljyt sisäänsä.
vaihdettujen osien listalle pääsivät mm.molemmat käsijarrukellot paineensäädin kompuranputsari ja ovelle menevä ilmaletku säiliöltä asti. suuttimet tuli myös irroteltua ja tarvii huomenna käydä koneistamolla testaan niiden kunto.
ensviikon loppuna sit suuttimet kiinni täydellinen rasvaus alustaan ja peräöljyt sekä tehostimenöljyt ja suodatin viälä vaihtaen.
ps.on muuten taatusti hullun hommaa tien varressa maaten auton alla
eipä ssatu viikonloppuna mitään aikaseks mutta tänään sentään saatiin uudet suuttimet kiinni
ja ei voi kun suositella suutin kärkien vaihtoa jos kylmänä auto savuaa itseltä meinaan loppu toi savun muodostus täysin.taitaa tulla putken päästä puhtaanpaa ilmaa ulos kun mitä menee sisään
Tosi siistii tulee, hyvät kuvat.
Olipa hyvä että otit suuttimet puheeksi, aamulla just tuumasin että mitäköhän tekisi kun ei tuota suoja savua tarvitse pihaleikeissä.
ennenkuin otat suuttimia irti tarkasta pumpun ajoitus. myöhäinen ajoitus saa myös aivan jumalattoman sini valkoisen savutuksen ja kitkerän hajun.jos ajoitus on ok sitten voit suuttimet irrottaa ja käyttää tarkastettavina. siinäkohtaa kun suuttimet on irti ei olis pahasta tarkastaa puristuksetkaan (myös yksi syy kylmä savutukseen)
Onkohan kellään vanhaa Volvoa joka ei lykkäis kunnon metsäpalosavut kylmänä käynnistettäessä Tuosta hallin lämpimästä ku lähtee niin ei tule savua yhtään mutta kunhan vaan pakkasesta lähetään niin joku saattas soittaa palokunnan
Mitenköhän on kun savonlinjan kaverit on tehnyt "moottorin kunnostus paikallaan", eli onkohan silloin suuttimet vaihdettu ja/tai pumpun ajoitus tarkistettu?
2006 talvella kun olivat korjanneet niin olivat myös uusineet moottorin osia, esim. turbo vaihdettu ja öljypumppu kunnostettu.
Voisihan sitä kysellä tolta Reino Manniselta, eli huoltopäälikkö SL mikkeli
EDIT: Tossa yhden paikallisen linja-auto (Volvo B10M) savutti ihan sikana, eikä ollut ihan kunnolla vetoakaan. Paljastui viaksi se levy joka yhdistää ruiskupumpun kardaniin, eli tässä oleva numero 32: http://www.marinepartseurope.com/PentaP ... 0/5783.jpg
Siinä oli jo kaksi pulttia syönnyt reiät soikeiksi, eli ruiskutus päin p:tä. Matka katkesi sitten jossain hesassa.
Viimeksi muokannut only4pro, 05 Maalis 2008 09:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.
Joo on kyllä toi kylmäsavutus ihan volvon ominaisuus mut kauheesti kyllä jeesaa toi kylmäkäynnistys"nappi" eli sitä kun käyttää niin eipä savutakkaan paljoo tuli huomattua ero selvästi toissa viikonloppuna kun laitoin molemmat katiskat käyntiin ja tossa Deltassa on ja toimiikin toi kylmäkäynnistys, mut taas tossa Ajokissa on nappi mut en tiedä onko koneessa mitään kun ei ainakaan tapahdu mitään, niin savutus oli enemmän kun riittävää no ei ole kylläkään käytetty Ajokkia kun joulua ennen
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Tuota mitenkäs teidän Volvot käy heti kylmästartin jälkeen? Kun olen tuossa arponut että onko normaalia sellainen rätkättäminen, kuulostaa niinku kaikki pytyt ei käys oikein, ottaa kierroksia sillain krä-krä-krä-krä ja savuaa aivan hulluna. Saa muuten käyttää 5-10 minuuttia ennenkuin alkaa kunnolla kaikilla käymään. Onkohan suuttimissa tai jossain muussa sanomista jos siinä yhden pytyn suutin kusee niin käykö siksi huonosti. Kyllähän ne yhtenä kesänä kerran tarkastettiinkin mutta paikallaan (voiko onnistua)
Paitsi että voihan se olla normaalia tuo että pakkasessa vanha diesel vähän ryskyttelee aluksi
volvot herkempiä savutteleen kylmänä kuin scaniat mutta jos auto ei minuutin sisällä käy kaikilla pytyillä on jossain jotain pielessä.suuttimia ei voi mitenkään testata irroittamatta kylläkin omalla pumpulla irroitettuna voi tutkia sumun mutta avautumispaineita ei vielä niinkään saa selville.väärä ennakko kuitenkin melkein yleisempi syy savutukseen kuin kuseva suutin.
HENELLE:jos suutin remontin jälkeen käynnistys huononee on yleensä syynä se että vanha pumppu ei jaksa antaa tarpeeksi painetta. juuri diesel korjaajakin varoitteli että jos ei autosi starttaa kunnolla joutuu suutttimen avautumis paineita tiputtaan tai pumpunremppaan(kallista) määrättömästi ei tietenkään voi paineita tiputtaa tai sumutus huononee.
vielä tuosta ennakosta:yleensä ennakko myöhästyy johtuen normaalista kulumasta(jakopää kuluu) oireet valko-sini-harmaa savutus pistävän hajuinen pakokaasu erityisesti kylmänä helppo käynnistyvyys joskus jopa tehojen nousu(puhaltaa paremmin ahtimeen) bensakonemainen pehmeä käynti.
vajailla pytyillä käynti johtuu yleisimmin suuttimesta tai puristuksen puutteesta (esim venttiili vuoto)
jahas.ei näköjään toi termostaattikotelo oo enää tiivis vaikka termarin tiivisteet on uudet ja molemmat termostaatit toimii niin
näkyy silti rupeevan jäähdytin lämpenemään ennen kuin lämpömittari edes värähtää saakohan tuohon uutta termarikoteloa edes scanialta ja mihinkähän hintaan? vai löytäisköhän jostain semmosen letkun väliin laitettavan.
ens viikon loppunana tarvii kokeilla asentaa öljyn/veden erotin kompuran lähtö linjaan kun tuppaa jo päästään vähän öljyä läpi mutta nostaa paineet viä niin nopeasti ettei viittis viälä sitä vaihtaakkaan.työpaikan volvossa ainakin tuntuolevan hyvä ratkaisu kun siinäkin väljä kompura lykkäs öljyä putkiin niin ton asennuksen jälkeen pysy putket puhtaina kunhan muisti aina joskus avata venttiilin ja päästää sotkut pois. toihan toimii vähän kuin ilman kuivain ainoo että täytyy itte pussauttaa tyhjäks.
jahas kesä tekee tuloaan ja scanian pelti työt on taas käynnistyneet. kohta rupeaa hitsaukset ja eristykset olemaan jo valmiit ja päästään tasaamaan lattia sekä pohja töitä ja maalauksia tekemään.tavoitteena olisi että heinäkuun alussa olis auto jo sisustettuna ja kunnallistekniikka paikallaan.
tallin puuttteessahan talvi meni levätessä ja tekniikkaa läpi käydessä mutta nyt on työt taas aloitettu,lisäsin galleriaan pari kuvaa viime viikon aikaan saannoksista.toivottavasti tuo työ tahti alkavalla viikolla paranee