Sivu 1/1

Moro ja Apua

Lähetetty: 08 Maalis 2008 18:26
Kirjoittaja Transiitti
Ajattelin täältä kysästä kun täällä on joka lähtöön spesialistia.
Kyseessä on vaan Transitin minibussi jossa sikamainen vero!
Miten saa muutettua ton bussin ja saako helpolla matkailuautoksi ja mitä vaatii?
Kun pak autoksi en viitsin kun sitte lähtee kai kaikki penkit takaa?

Jos joku tietää niin olis vallan mukavaa.

EDIT: Mäpäs löysinkin jo tietoa.... muuten hyvä, mutta korkeus ei riitä... :?
Eli... penkit veks... :mrgreen:
Ja laulamaan.. se on salaisuus...

Kiitos kuitenkin.

Re: Moro ja Apua

Lähetetty: 08 Maalis 2008 21:41
Kirjoittaja Transiitti
Sittenkin.... esim, miten tää on mahdollista?

Toyota Hiace
2.4 Dsl pienoisbussi -97, Rekist:1+8 matkailuauto, vero 100e/vuosi

Tyyppi Minibussi Korimalli Ei ilmoitettu
Väri Sininen - Metalliväri Vuosimalli 1997
Mittarilukema 476000 km Polttoaine Diesel
Moottorin til. 2.4 l Vetotapa Takaveto
Sijainti Keski-Suomi, Jyväskylän mlk Hinta 7400 €
Vaihteisto Manuaali Rek. No GBZ-147
Päivitetty 29.02.2008

Suorituskyky uutena
Teho 58 kW / 79 Hv

Tämä auto on normaalikorkuinen ei tod mistään 190 cm
Ei keittokalusteita yms.... mites se onnistuu?

Tääkin olis varmaan kuulunut tonne yleiseen... no onhan tääkin joku projekti ehkä :o
Tosin pikkasen kaukana linja-autosta... no oon sellasessakin sotkussa mukana :D

Re: Moro ja Apua

Lähetetty: 08 Maalis 2008 21:59
Kirjoittaja Timppa
Näitä muutoksia on minun ymmärryksen mukaan tehty jo pidempään.
Entisistä takseista niitä on tehty, taksista maksettu uutena autovero,niin ei sitä toiseen kertaan tarvi maksaa, vaikka ei rerottoman matkailu auton vaatimuksia täytäkään. Korjatkaa jos olen väärässä.

Re: Moro ja Apua

Lähetetty: 09 Maalis 2008 07:32
Kirjoittaja B9M
Kyllä on muutettu verolliseksi matkailuautoksi. Mutta on verot jo valmiiksi maksettu kuten Timppa tuossa edellä sanoi. Penkkejä pitää muuttaa, että saa sängyn, muuten saa varusteet mukaan helposti. Tv. Ari

Re: Moro ja Apua

Lähetetty: 09 Maalis 2008 11:30
Kirjoittaja Lahti32
Onnistuu kun täyttää matkailuauton vähimmäisvaatimukset. Keittomahdollisuus on jopa sähköhella vaan ja makuupaikat kahdelle, min 140x 180 tai 2kpl 70 x 180, kysy konttorilta yksityiskohtia kun ne saattaa tulkita itsekin jotenkin noita. Ite muutin bussimallisen Express Vanin pari vuotta sitten, sänky aiheutti vähän päänvaivaa mutta katsastusmies ystävällisesti suunnitteli sen minulle :lol: ja sisäkorkeusvaatimusta ei ollut koska se järkky autovero oli uutena maksettu.

Re: Moro ja Apua

Lähetetty: 09 Maalis 2008 20:17
Kirjoittaja Transiitti
Rekisteriotteessa lukee.... M1/henkilöauto ??
Ja minä en ymmärrä siit'ä sen enenpää kun sika ilmapallosta.
Pitää ottaa selvää ennen kun paukkaa kätensä tollaseen.

Löysin autosta vanhan otteen v 2002 jossa lukee, Vaihtoehtoisesti kuljettajan lisäksi 4 istumapaikkaa ja 2 pyörätuolipaikkaa? Muuten on 1+8
Eli ilm joku vanha taxi kö? josta masettu sikamaisesti veroa? silloinkin ajoneuvoluokka ollut M1
2006 muutoskatsastettu.... mutta pitää vissiin selvittää miksi?

Re: Moro ja Apua

Lähetetty: 09 Maalis 2008 21:35
Kirjoittaja Lahti32
Juu. Sullakin on vanha inva-taksi niinkuin tuo minunkin vani oli. Se muutoskatsastus oli kai pyörätuolipaikan poistoa tms muttei vaikuta matkailuautoksi muuttamiseen. Ala töihin ja säästä. Vanissa tippu vero vaivaset 800 eskuudoa vuosi.

Re: Moro ja Apua

Lähetetty: 10 Maalis 2008 07:50
Kirjoittaja B9M
Transiitti kirjoitti:Rekisteriotteessa lukee.... M1/henkilöauto ??
Mutoskatsasta että lukee M1/Matkailuauto niin käyttövoimavero putoaa pakettiauton kanssa samalle tasolle. Autoverohan on jo kerran maksettu/vapautettu niin saa tehdä verollisen matkailuauton ilman lisäkustannuksia. Tv. Ari

Re: Moro ja Apua

Lähetetty: 16 Maalis 2008 22:07
Kirjoittaja Peter
Henkilöautosta, eli pikkubussista saa tehdä "verollinen matkailuauto".
Jos autosi on entinen pikkubussi joka on jo muutettu pakettiautoksi, se ei enää käy.
(Pakettiautosta ei saa tehdä verollista matkailuautoa.)
Jotta se menisi katsastuksesta läpi verollisena matkailuautona pitää autosta löytyä seuraavaa :
1. Pöytä, saa olla helposti irroitettavaa
2. mukavia istuimia, kuljettajan lisäksi 1-7.
3. Sänkyjä, hyvin kiinnitettyjä, vähintään kahdelle henkilölle, sänkyjen vähimmäismitat 60 x 180 sm/kpl. Patjojen paksuudesta ei ole sanottu mitään, mutta ohuita vaelluspatjoja (10mm) ei kuulemma hyväksytä.
4. Vaatekaapi (koosta ei ole määräyksiä, on katsastusmiehestä kiinni.
5. Keittomahdollisuuksia, eli sähkö- tai kaasulevyjä. Irrallisia camping-kaasuvehkeita ei hyväksytä. Jos on sähköinen keittolevy pitää olla sähköfirmasta todistus että se on sääntöjen mukaisesti tehty.

Että näin. Ei muuta kuin rakentamaan ja sitten katsastukseen. :wink: 8)

ai, yksi asia vielä - jos on avoliekki-keitin (siis kaasua) pitää olla tuuletusaukot 2 kpl a' 10 x 10 senttiä. Toinen katolla, toinen lattiatasolla.