Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Terve.
Setra tuli kutakuinkin valmiiksi :D ja yritettiin katsastaa se viime keskiviikkona. Kaikki olikin muuten ihan ok, mutta pohjassa oli useita ruostevaurioita, jotka joudutaan korjaamaan. Kumma juttu että puolivuotta sitten kun ostettiin se niin se oli leimassa ja nyt talven yli seistyään se on ruostunut pohjasta sieltä täältä :? . -olo on hieman huijattu...
...tietysti vois sen viedä takas sinne Myllymäen Kuljetus Oy:lle, mistä se ostettiin, mutta mulle on tullut kuva että siellä se vaan seisoo pihassa eikä asialle tehdä yhtään mitään. - Setra nimittäin oli siellä just 3-4 viikkoa "huollossa", ja yhden kerran kaverini näki sen nosturilla. Muuten se oli aina pihalla odottelemassa :x . Harmi sinällään kun tuossa meni jo kaksi lapin keikkareissua sivu suun, joilla olis kivasti alkanu lyhentämään bussia varten otettua lainaa.

Meillä on nyt varattuna maanantaiksi Tattarisuolta Auto Mäkelä, mutta ajattelin vielä kysyä mihin teidän mielestä toi bussi kannattais viedä. Ajoon se pitäis saada puolessatoista viikossa, ja korjaamon hinta ei sais tietenkään olla kallis.

Hjälp?
- ilari :mrgreen:
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Terveppä terve, taas.
Ootko muuten kysässy hintoja tuolta auto-mäkelästä?

Hinta tuon tapaiselle korjaukselle saattaa olla aika suolanen, mutta en tiedä enkä ole mitenkään tietoinen hitsausten hinnoista, mutta jos yleistää niin ne on tuntihintoja, ja siis yleensä, näkyypi olevan 74€/tunti se veloitus tuolla mäkelällä.

Ja on sitten vuosien varrella vaihtanut omistajaakin näköjään.

Mutta joskus aikoinaan kun mäkelä oli pitäjänmäessä niin tuli oltua siellä ihan oikeissa töissä, muuttta siitä on jo hiiirrmu kaaauuaan.

Ja onhan siellä tattarisuon nurkilla muitakin korjaamoja kuin vain tuo mäkelä, t-suolta kun lähtee hesaanpäin tulemaan, niin kun tie kaartaa hiukan oikealle ja alkaa nousemaan ylöspäin on siinä ainakin ollut risteys, siis oli ainakin viisvuotta sitten, siitä kun kääntyy oikealla niin näkyy sellainen punainen halli jossa on kanssa joku väkertämö, en nyt tarkkaan muista että mikä.
Mutta siellähän niitä muutama on, ja kaitpa niistä joku sitte ehtis vähän histaitelemaankin.
Terv: pupetti&vintiöt sekä mini-ihminen.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Moikka, olen 30 v käyttänyt raskaampaa kalustoa harrastekäytössä. Ei sinua ole huijattu. Minulla meni yli 20 vuotta ymmärtää, että alustat on pidettävä puhtaana ja ehjässä maalipinnassa. Jopa rungolliset alustat - muuten ne ruostuu ja kunto huononee ajettiin autolla tai ei. Iloista kevään jatkoa... Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja MAN »

Jos paikkaukset on näkymättömissä niin en itse sitä veis mihinkään autokorjaamoon vaan onhan niitä metallipajoja pienempiä jotka tuollasen hoitaa..... veloitushinnat varmaankin kohtuullisemmat....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Joo katsastusmiestä ei niin kiinnosta muu kuin et on EHJÄÄ rautaa ja jotensakkin oikeessa paikassa eli ei nippua tavaratilassa :shock: :lol: tietty jos on mahollista vaikka itte räk-hitsata niin aina halvemmaksi käy, jos täytyy teettää niin kannattas kysästä jostain pajasta jos vaikka joku hitsari haulais "firis" keikan, voi olla edullisempi :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
jani10106

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

saako udella mitä tuli hitsaus keikka maksaan?
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tervehdys tännekin pitkästä aikaa...

Kevät tulee ja sen kunniaksi pesin Setran oikein huolellisesti...jopa konehuoneen ja perän sekä vaihteiston päältäpäin.
Lattialuukuista kun on helppo tohotella painepesurilla. Samalla sai pintaruoste kyytiä kun paineella vettä ruiski. Vielä on muutama paikka hitsattavaa, mutta kun mikään kiire ei ole niin odottelen sopivaa inspistä ja jos vaikka löytyisi sopiva korjauspaikkakin vielä. Tosin sisäkautta saa aika paljon tehtyä.

Ilarille....kyllä se itse on tehtävä jos edullisesti meinaa saada ruostevauriot korjattua. Tosin saattaa löytyä sellainen hitsari joka tekee "kossupalkallakin" mutta paikka pitää olla hyvä eli nosturille tai montunpäälle. Minun menetelmää en suosittele kenellekään...itselläkin oli vitutuskäyrä jo uudessa ennätyksessä ajoittain. Pakkassäässä kun hitsaili maakuopassa auton alla niin tuli parikin kertaa mieleen että oliskohan jotakin kivempaa hommaa kuin tää...NO EI OO :lol: :lol: :lol:

Nyt kun Setra hohtaa puhtaana pihalla niin melkein unohtaa että rojekti on vielä vaiheessa :D

Pari ilmaputkea hajosi hitsatessa ja nyt on kamala ilmavuoto. Ei pysy paineet edes senverran että pystyisi ajamaan.

Mistä saa ostaa sitä muoviputkea (jotakin erikoismuovia) mitä käytetään ilmalinjoissa? Kannattaako viedä pajalle korjattavaksi, kun ei vaikuta isolta hommalta, mutta on hankalassa paikassa? Pitää vaan korjata jotenkin vuodot että voi ajaa sinne pajalle...

Pikkuhiljaa on alkanut hahmottua tuon Setran sielunelämä ruosteiden osalta. Jos oikein kunnolla haluaisi tehdä nuo korjaukset niin kone ja voimalinja ulos niin olisi tilaa tehdä. Sitten on vielä ne palonarat materiaalit sisustuksessa ja ruosteenesto massa runkoputkissa. Siinä riittääkin haastetta riittävästi. Jos tekee kaiken uusiksi niin sittenhän ongelma on astetta pienempi kun verhoilut yms. menee kuitenkin uusiksi.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Kai sitä putkea saa ihan raskasosa liikkeestä, esim porvoossa Raskas-Osa. Naapuri ainakin käyttää noita jatkoja, toimii ne kai ok, ei tartte koko linjaa vaihtaa
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Se kävi itselläkin mielessä että jatkoliittimillä voisi putken päät yhdistää...

Sieltä raskaskaluston liikkeestä saa varmaan kaikkia niitä liittimiä ja muitakin kilkkeitä. Saako näitä ilmajarruja itse rakennella kuntoon? Ettei tule hylkyä katsastuksessa jos huomaa että isäntä itte on asennellut jotakin :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Borkkari
Kuski
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2007 21:13
Truck: Borgward 622 / Lahti
Location: Lappeenranta

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja Borkkari »

Minä olen teettäny putkia paukallisessa hytrauliikka liikkeessä. Tekee tarvittaessa vaikka vanhoihin päihin uuden letkun. Sellanen tökättävä jatko on tosi kätevä käyttää, onnistuu ahtaissakin paikoissa kiinnittää, käy tosin vain koviin muoviputkiin.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Mielestäni "tökättäviä" liittimiä ei saa käyttää ajoneuvoissa, tai ainakin kannattaa varmistaa se, ennenkuin asentelee niitä tärkeisiin paikkoihin. Kyllä raskaan puolen tarvike myyjät sen varmaan sanookin, kun selvittää paikan mihin liitoksia suunnittelee?
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Aina voi tiety koittaa väittää katsatusmiehelle et on korjattu korjaamossa :wink: mut itte kannatan noita avaimella kiristettäviä liittimiä :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Chevyx2
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Maalis 2008 22:27
Location: Tuusula

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja Chevyx2 »

Kyllähän noita paineputkia saa kuka vaan korjailla, eipä siinä mitään. Luvanvaraisuus iskee vasta kun pitäis koskea jarrujen käyttölaitteisiin ja itse jarruttaviin osiin. Ja sekin koskee vain
ammattimaisessa liikenteessä olevia ajoneuvoja.

Kyllä ne pikaliittimet ihan luvallisia on käyttää kunhan vaan muistaa putsata putket ennen asennusta, eikä noita vanhanmallisia helmiliittimiä tahdo enää olla tarvikekauppiaiden hyllytavarana.
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

jani10106 kirjoitti:saako udella mitä tuli hitsaus keikka maksaan?
- 2440€ tuli hintaa hitsauksille ja osille. Meille tuli uudet palkeet ja lautaset etujousiin. Osat noin 400€ ja hitsaustöitä loput a' 69€/h. Eli kyllä ne aika monta tuntia sai siihen hitsaamiseenkin uppoamaan.

Toivotaan ettei tartte ihan heti uudestaan tehdä yhtä mittavia paikkauksia. Muuten tulee KONKURSSI :mrgreen:

- ilari
Vastaa Viestiin