Sivu 1/1

Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 04 Huhti 2008 10:35
Kirjoittaja Phase7
Terve.
Setra tuli kutakuinkin valmiiksi :D ja yritettiin katsastaa se viime keskiviikkona. Kaikki olikin muuten ihan ok, mutta pohjassa oli useita ruostevaurioita, jotka joudutaan korjaamaan. Kumma juttu että puolivuotta sitten kun ostettiin se niin se oli leimassa ja nyt talven yli seistyään se on ruostunut pohjasta sieltä täältä :? . -olo on hieman huijattu...
...tietysti vois sen viedä takas sinne Myllymäen Kuljetus Oy:lle, mistä se ostettiin, mutta mulle on tullut kuva että siellä se vaan seisoo pihassa eikä asialle tehdä yhtään mitään. - Setra nimittäin oli siellä just 3-4 viikkoa "huollossa", ja yhden kerran kaverini näki sen nosturilla. Muuten se oli aina pihalla odottelemassa :x . Harmi sinällään kun tuossa meni jo kaksi lapin keikkareissua sivu suun, joilla olis kivasti alkanu lyhentämään bussia varten otettua lainaa.

Meillä on nyt varattuna maanantaiksi Tattarisuolta Auto Mäkelä, mutta ajattelin vielä kysyä mihin teidän mielestä toi bussi kannattais viedä. Ajoon se pitäis saada puolessatoista viikossa, ja korjaamon hinta ei sais tietenkään olla kallis.

Hjälp?
- ilari :mrgreen:

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 04 Huhti 2008 18:32
Kirjoittaja pupetti
Terveppä terve, taas.
Ootko muuten kysässy hintoja tuolta auto-mäkelästä?

Hinta tuon tapaiselle korjaukselle saattaa olla aika suolanen, mutta en tiedä enkä ole mitenkään tietoinen hitsausten hinnoista, mutta jos yleistää niin ne on tuntihintoja, ja siis yleensä, näkyypi olevan 74€/tunti se veloitus tuolla mäkelällä.

Ja on sitten vuosien varrella vaihtanut omistajaakin näköjään.

Mutta joskus aikoinaan kun mäkelä oli pitäjänmäessä niin tuli oltua siellä ihan oikeissa töissä, muuttta siitä on jo hiiirrmu kaaauuaan.

Ja onhan siellä tattarisuon nurkilla muitakin korjaamoja kuin vain tuo mäkelä, t-suolta kun lähtee hesaanpäin tulemaan, niin kun tie kaartaa hiukan oikealle ja alkaa nousemaan ylöspäin on siinä ainakin ollut risteys, siis oli ainakin viisvuotta sitten, siitä kun kääntyy oikealla niin näkyy sellainen punainen halli jossa on kanssa joku väkertämö, en nyt tarkkaan muista että mikä.
Mutta siellähän niitä muutama on, ja kaitpa niistä joku sitte ehtis vähän histaitelemaankin.
Terv: pupetti&vintiöt sekä mini-ihminen.

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 05 Huhti 2008 12:34
Kirjoittaja Pataässä
Moikka, olen 30 v käyttänyt raskaampaa kalustoa harrastekäytössä. Ei sinua ole huijattu. Minulla meni yli 20 vuotta ymmärtää, että alustat on pidettävä puhtaana ja ehjässä maalipinnassa. Jopa rungolliset alustat - muuten ne ruostuu ja kunto huononee ajettiin autolla tai ei. Iloista kevään jatkoa... Pataässä

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 05 Huhti 2008 19:32
Kirjoittaja MAN
Jos paikkaukset on näkymättömissä niin en itse sitä veis mihinkään autokorjaamoon vaan onhan niitä metallipajoja pienempiä jotka tuollasen hoitaa..... veloitushinnat varmaankin kohtuullisemmat....

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 05 Huhti 2008 20:28
Kirjoittaja Bussiton
Joo katsastusmiestä ei niin kiinnosta muu kuin et on EHJÄÄ rautaa ja jotensakkin oikeessa paikassa eli ei nippua tavaratilassa :shock: :lol: tietty jos on mahollista vaikka itte räk-hitsata niin aina halvemmaksi käy, jos täytyy teettää niin kannattas kysästä jostain pajasta jos vaikka joku hitsari haulais "firis" keikan, voi olla edullisempi :wink:

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 16 Huhti 2008 07:41
Kirjoittaja jani10106
saako udella mitä tuli hitsaus keikka maksaan?

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 19 Huhti 2008 18:42
Kirjoittaja Matkamese
Tervehdys tännekin pitkästä aikaa...

Kevät tulee ja sen kunniaksi pesin Setran oikein huolellisesti...jopa konehuoneen ja perän sekä vaihteiston päältäpäin.
Lattialuukuista kun on helppo tohotella painepesurilla. Samalla sai pintaruoste kyytiä kun paineella vettä ruiski. Vielä on muutama paikka hitsattavaa, mutta kun mikään kiire ei ole niin odottelen sopivaa inspistä ja jos vaikka löytyisi sopiva korjauspaikkakin vielä. Tosin sisäkautta saa aika paljon tehtyä.

Ilarille....kyllä se itse on tehtävä jos edullisesti meinaa saada ruostevauriot korjattua. Tosin saattaa löytyä sellainen hitsari joka tekee "kossupalkallakin" mutta paikka pitää olla hyvä eli nosturille tai montunpäälle. Minun menetelmää en suosittele kenellekään...itselläkin oli vitutuskäyrä jo uudessa ennätyksessä ajoittain. Pakkassäässä kun hitsaili maakuopassa auton alla niin tuli parikin kertaa mieleen että oliskohan jotakin kivempaa hommaa kuin tää...NO EI OO :lol: :lol: :lol:

Nyt kun Setra hohtaa puhtaana pihalla niin melkein unohtaa että rojekti on vielä vaiheessa :D

Pari ilmaputkea hajosi hitsatessa ja nyt on kamala ilmavuoto. Ei pysy paineet edes senverran että pystyisi ajamaan.

Mistä saa ostaa sitä muoviputkea (jotakin erikoismuovia) mitä käytetään ilmalinjoissa? Kannattaako viedä pajalle korjattavaksi, kun ei vaikuta isolta hommalta, mutta on hankalassa paikassa? Pitää vaan korjata jotenkin vuodot että voi ajaa sinne pajalle...

Pikkuhiljaa on alkanut hahmottua tuon Setran sielunelämä ruosteiden osalta. Jos oikein kunnolla haluaisi tehdä nuo korjaukset niin kone ja voimalinja ulos niin olisi tilaa tehdä. Sitten on vielä ne palonarat materiaalit sisustuksessa ja ruosteenesto massa runkoputkissa. Siinä riittääkin haastetta riittävästi. Jos tekee kaiken uusiksi niin sittenhän ongelma on astetta pienempi kun verhoilut yms. menee kuitenkin uusiksi.

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 19 Huhti 2008 19:05
Kirjoittaja only4pro
Kai sitä putkea saa ihan raskasosa liikkeestä, esim porvoossa Raskas-Osa. Naapuri ainakin käyttää noita jatkoja, toimii ne kai ok, ei tartte koko linjaa vaihtaa

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 19 Huhti 2008 19:10
Kirjoittaja Matkamese
Se kävi itselläkin mielessä että jatkoliittimillä voisi putken päät yhdistää...

Sieltä raskaskaluston liikkeestä saa varmaan kaikkia niitä liittimiä ja muitakin kilkkeitä. Saako näitä ilmajarruja itse rakennella kuntoon? Ettei tule hylkyä katsastuksessa jos huomaa että isäntä itte on asennellut jotakin :lol:

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 19 Huhti 2008 21:13
Kirjoittaja Borkkari
Minä olen teettäny putkia paukallisessa hytrauliikka liikkeessä. Tekee tarvittaessa vaikka vanhoihin päihin uuden letkun. Sellanen tökättävä jatko on tosi kätevä käyttää, onnistuu ahtaissakin paikoissa kiinnittää, käy tosin vain koviin muoviputkiin.

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 19 Huhti 2008 22:48
Kirjoittaja PekuMAN66
Mielestäni "tökättäviä" liittimiä ei saa käyttää ajoneuvoissa, tai ainakin kannattaa varmistaa se, ennenkuin asentelee niitä tärkeisiin paikkoihin. Kyllä raskaan puolen tarvike myyjät sen varmaan sanookin, kun selvittää paikan mihin liitoksia suunnittelee?

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 19 Huhti 2008 22:53
Kirjoittaja Bussiton
Aina voi tiety koittaa väittää katsatusmiehelle et on korjattu korjaamossa :wink: mut itte kannatan noita avaimella kiristettäviä liittimiä :roll:

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 20 Huhti 2008 12:07
Kirjoittaja Chevyx2
Kyllähän noita paineputkia saa kuka vaan korjailla, eipä siinä mitään. Luvanvaraisuus iskee vasta kun pitäis koskea jarrujen käyttölaitteisiin ja itse jarruttaviin osiin. Ja sekin koskee vain
ammattimaisessa liikenteessä olevia ajoneuvoja.

Kyllä ne pikaliittimet ihan luvallisia on käyttää kunhan vaan muistaa putsata putket ennen asennusta, eikä noita vanhanmallisia helmiliittimiä tahdo enää olla tarvikekauppiaiden hyllytavarana.

Re: Mihin bussi pohjan ruostekorjauksiin?

Lähetetty: 22 Huhti 2008 21:02
Kirjoittaja Phase7
jani10106 kirjoitti:saako udella mitä tuli hitsaus keikka maksaan?
- 2440€ tuli hintaa hitsauksille ja osille. Meille tuli uudet palkeet ja lautaset etujousiin. Osat noin 400€ ja hitsaustöitä loput a' 69€/h. Eli kyllä ne aika monta tuntia sai siihen hitsaamiseenkin uppoamaan.

Toivotaan ettei tartte ihan heti uudestaan tehdä yhtä mittavia paikkauksia. Muuten tulee KONKURSSI :mrgreen:

- ilari