MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Kerro omasta projektistasi
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Tästä se sitten alkaa, uuden Kylähullun ehkä mielenkiintoinenkin matkataival.

Pariviikkoa sitten haettiin laite kotiin Nilsiään Kotkasta. Matkalla monesti muistui mieleen -70 luvun alku, kun Hesassa, Kivistön Lähdevesi, nimisessä firmassa sompailin samantyyppistä meseä. Samat oli sävelet, vaihdelaatikossa tuttu naukuna ja muuten hytissä kaipaisi kuulonsuojaimia, ainakin tienopeuksissa.

Alku näyttti ihan kohtuullisen rumalta meseltä. Käyhän se hyvin ja suurinpiirtein on hyvässä kasassa. Katsastettu ostopäivää edellisenä päivänä, mikä sinänsä tietenkin oli plussaa "kurkulle"
Ulkokuoressa "silmä sairastaa" aaltopeltisen p-huussin näköisen varusteboksin olemassaolo perässä, muuten kohtalaisen sileän, tosin auringonpolttaman kyljen jälkeen. Ajotuntuma oli vanha tuttu, sillä ehdolla, ettei tää tahdo osata "neuvomatta" kulkea yhtään viivojen välissä. Muutenkin autoa vaivaa tunnettu "hengettömyys" mut sehän on vanhukselle anteeksi annettavaa, kun kuskikin hyytyy maratoonille ekalla kahdellasataa metriä. Ensiviikolla on tarkoitus ojennella vähän etupyöriä, niin että menosuunta edes vähän vanhukselle selviäisi neuvomatta. Taitaapi olla vähän dementoitunut meserukka.

Sähkötöissä siinä on omat puutteensa, ei ensimmäistä läpivientikumia löytynyt, kun kojelaudan avasin piuhat oli suoraan pukattu peltien läpi. Toissapäivänä, loppui hehkujen toiminta, avasin kojelaudan, koska vika alkoi paikantumaan starttikatkaisijan seudulle, samalla katselin tukka pystyssä johtimien kulkua. No..... ei, kun huoltikselle hakemaan muoviletkua avuksi. Samalla kypsyi päätös, koko sähköjärjestelmän uusimistarpeesta. Muutenkin - järjestelmää pitää järkeistää. Onneksi tuo kauhia "keräilyvimma" nyt pääsee näyttämään hyödyllisyytensä. Sanovat, että: "Paljon kanssa aina pärjää, mutta vähän kanssa ei tuu toimeen". Ompi tullut tuota Saksalaista autoelektroniikkaa pantua talteen, paljoksi asti, VW yhtymän diesel kulkineista, jollainen, vanhus sekin tuossa mäjellä on toisena kulkineena. Mottona on, että kaikki meidän huushollin kulkineet polkupyörää ja pyörätuolia lukuunottamatta, toimii paksulla mustalla savulla.

Vaatekaapin uusiminen ja muuttaminen VC,ksi on eka homma lievän homehtumisen ym. vuoksi. Sillä välttää myös "snorkkelin" tarpeen isomman istunnon aikana, -sekun aiheuttaa "ilmastonmuutoksen" sisätilassa.

Ensikeväänä sitten hyvissä ajoin pitää aloittaa asunto-osan aika perusteellinen kunnostus, jatkaa runkoa vetokoukkua varten, tehdä takapoksi vähän sileämmästä pellistä auton korkuiseksi, järjestellä eristetty kaasupullon tila. Nyt kaasupullo ja bensalämmitin samasa lmatilassa ja tunnetusti hyvät sytykkeet, jos kaasu, tai bensa vuotaa, niin perästä kuuluu perkamanmoinen pamaus ja p- huussin puolikas lentää puolensataa metriä erisuuntaan. Ajaessa nyt saapi vielä vähänaikaa tuntea "vaaran viehätystä"

Tässä vähän alkua tarinaan, johon jatkoa seuraa. kuviakin tulee näkyville, kunhan niitä opin siirtämään.
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tervetuloa sitten vaan.
Ja vähän samanlaista "huojuntaa" tuppas olemaan tuossa minunkin "sarkovaarissa", mutta se hakumatka oli kyllä piiiitkästä aikaa hauskin ja mieleenpainuvin, oli omilla pojillakin hauskaa jo pelkästään se että istuvat sen verran korkealla verrattuna henk.autoon että pari kertaa totesivat: isi, aja ton yli, me halutaan kattoa mitä jää jälelle.
No aja siinä nyt sitten vakavana, kun edellä ajava auto oli ensin kymmenen metrin päässä, ja heti seuravalla sekunilla sadankymmenen metrin päässä, eikä sitä saanut millään ilveellä kiinni.

No se melu sisällä on vaimennettavissa, mutta taitaa olla niin ettei sitä kokonaan pidä pois saadakkaan, kun sehän on vanha "pullamersu" ja siihenhän kuuluu jo ominaisuuksiin se pieni moottorin melu, ja sitten onhan siinä hyvää se että ei ainakaan minulla edes kesällä hikoile kainalot, kun joutuu siitä ratista pitelemään sen verran leveästi kiinni, ja heiluttelemaan sitä puolelta toiselle, mutta sehän tekee siitä matkustamisesta mitä mielenkiintoisimman, ja oma keskittymiskykykin paranee, toivottavasti.

Mutta kunhan saan tuon oman kulkineen siihen malliin että kehtaa hakea ne tarrakilvet niin otetaan ja kokoonnutaan mersujen voimin jossakin levähdyspaikalla ja jatketaan siitä hissukseen matkaa jonnekkin, kiirettähän nuilla ei saa olla, eikä voi olla.

Terveisin: pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Niin...... kiitosta vaan.

Miksei, löytyyhän sitä toki kaikesta etsimällä hyviä ja hauskoja puolia. Vanhasta mesestäkin, "vapaa-ajan" onkelmat on järjestyksessä sun muuta.

Minusta myös kylähulluuteen liittyy oleellisena osana "yltiö optimismi", loputon ja rajoittamaton mielikuvitus. Rajoitetulla mielikuvituksellahan tästä mitään tulisi. Harmaat hapset jo on, joten niitäkään enää ei tarvii hankkia.
Kauneuden "lisäämiseen" ei kylmä kahvikaan auta, tai sitten maha ei kestä niin paljoa- että rypyt siliäis. Tuleepi ennen sitä "nokikolarin tauti". Tunnetummalla nimellä närästys.
Eskimot aikanaan oli viisaita ja ovat kaiketi vieläkin, kun koiravaljakon reki meni oikein tuhannen p....n päreiksi, ukot ensin nauroivat oikein perusteellisesti tapahtuneelle ja pirin pärin menneelle kelekalle, sen jälkeen alkoivat punoa kelekkaa kasaan jäljellejääneistä ehjistä ja vikaantuneista osista.
Näin meidänkin varmaan tulisi tehdä, että kun ensin on sanottu, mitä muistetaan ja osataan, alkaa sitten hymy huulessa kursimaan peliä kasaan.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Täällä myyntikuvat:

Lyhyempi linkki
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

offtopic: oli muuten hyvä että laitoit tuon lyhyemmän linkin :lol:
Asian hyödyn ymmärtää hyvin kun katsoo mitä sinne osoitepalkkiin ilmestyy :shock:
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Jesss.... ja hyvää tuppaa tulemaan. Katselin tuossa vähän ottamiasi kuvia.

Onhan siinä oma hohtonsa, jos on vaivaakin rakentaa itselleen, matkahaussia. Yleensä aina melkein joutuu kaiken tekemään alunpitäen, ennen kun mieleisensä autostaan saa.

Voishan sen rahan ja vaivan muuallekin sijoittaa, mutta olisiko se sitten tätä parempi, siitä taas voidaan olla montaa mieltä?

Tuohon mesen konehuoneen luoksepääsyyn pitäs kehittää joku hyvä kikka, että se vähän paremmin avautuis. Pääsis tällainen vanha köntyskin hiukan paremmin "hiplaamaan" sitä ja sopis kädet ja työkalu myöskin liikkumaan tuon pikisen kummituksen ympärillä.

Hyvä matkamese tuosta tulee.
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Kiitos! -only4pro- kuvista ja sinne linkistä. :lol:

Kiitokset! jokaiselle kirjoittajalle tässä samalla.! :D

Pietään käsi korkealla, kun vastakkain satutaan. Koskee jokaista palstoille kirjoittajaa ja yleensä Kylähullua. :D


Sama kaikille "pelästyneille" jotka tään rumiluksen kanssa jossakin mutkassa kohti kulkee. Ruma karvanaama on kuskikin. :mrgreen: :D :D 8)


Skypessäkin saapi "häiritä" nimimerkki on tuo sama, kun palstallakin. :lol:
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Eilettäin sitte paiskasin vaatekaapin ja vanhat patjat kartanolle mersusta, koska tuo elämän kaveri meinaa mennä hengityspuolelta tukkoon. Vähän löyty hometta, mutta ei sitä paljon oireisiin tarvii ollakkaan. Nyt sitte pitää alakaa "prytimähuoneen" tekoon, sen komeron paikalle kun niitä snorkkeleita ei Lidlistä tullu ostettua. :D :lol:
Senverran pitää leventää komeroa, että mahtuupi perruuttamaan pöntölle.

Sängyn rekkules pitää kans järjestellä vähän uusiin puihin. Ainaki pitää saara sen päällys suorahan, jottei tarvii nukkua pää alaspäin, kun lepakko. :oops: :lol:

Patja tuli ostettua uusi ja kunnollinen 55 kg neliölle kantavaa vaahtomuovia, Etolasta. Hintaa tuli sille vajaa 300€, mutta kannatti. Jämäkkä on sillä makoilla, äkkiä se tuntus kovalta, mutta selekä ja muut paikat kertoi heti ekana yönä, että lepo oli hyvänlaatuista. Muuten, kannattaa miettiä tarkkaan, että kannattaako ostaa makuualustaksi jotakin flesua ja saada sen päällä selekänsä kipiäksi vai ostaa kunnon tavaraa ja nukkua yönsä reissussa hyvin? Tavaran laadulla/käyttökelpoisuudella on kyllä eroa, kun yöllä ja päivällä. Jos painoa alkaa olla, niin runsassti, ettei "neuvolan" vaaka enää riitä (= yli ?00.00 kg) :lol: niin makuu- kuin istuma-alustatkin pitää olla kantavuudeltaan mitoitettu sen mukaan. "Keijukaisille" riittää vähempikin.

Tuohon meseen alkaa olla jo hankalaa ja kallista hommata alkuperäisiä hehkutulppia. Tuli mieleeni, että kaiketi pitää tehdä adapteri niille, että voisi käyttää nykyaikaisia paljon halvempia ja -nopeampia h-tulppia, joita on hyvin saatavana. Pitää vissiin "säveltää" 80- luvun VW konmsernin romppeista uusi hehkulinja samalla kertaa. Niitä emmeitä, kun riittäs usiampaanki projektiin. Ovat vielä oikeinkin yksinkertaisia rakenteeltaan.

Myös korin tyynyt runkoa vasten pitää laittaa uusiin puihin, vaikuttaahan se tärinöiden ja äänien siirtymiseen rungosta koriin. Alkuperäiset korin ja rungon välillä olevat tassut on muutenkin vähän lapsellisen näköiset. Kumihihnan ja lattaraudan pätkistä ovat kasatut, tosin matkanvarrella saatettu jossakin vaiheessa vaihtaa, ja "yksinkertaistaa" ? Ei ne nyt ihan jyrr..jyrr oo, mutta ei se viidenmillin kumihihnanpätkä kyllä juuri eristäkkään ääntä ja tärinää. Pitääpi sinne laittaa oikein kunnolliset lautaset kymmenkunta senttiä halkaisijaltaan tupla kumituksella ja läpivientityynyillä. Samalla vois koko korin nostaa pois, - kunnostaa ja eristää se myös ääntä vastaan. :evil:

Mutta eiköhän se siitä matkan edistyessä saada kuntoon? :mrgreen:

Kyllä sillä mummu ja faari vielä poistiehensä maisemaa vaihtaa. :D

Tuossa viime torstaina illalla huomasin, ettei sisätiloissa valaisimet tahdo syttyä. Startti myös alkoi olla senverran hidas, ettei kone oikein pyörinyt riittävästi. Radiokin alkoi pitää sellaista ylimääräistä krahinaa.

Oikeinkin oli tutut oireet, ensimmäinen ja oikea :idea: ajatus oli, ettei korin ja rungon+ moottorin välillä oo maadoitus kunnossa. Jalasjärvellä oltiin leiriydytty serkkuplikan pihaan. No ei, kun pressua maahan ja selälleen auton alle. hetkisen siellä ähisin ja tutkin maakaapelien kulkua. haperoita olivat ja vähän missä sattui.

Varaosaliikkeestä käytiin hakemassa 35mm2 akkukaapelia ja sitten pisimpiä maadoituskaapelin pätkiä, mitä paikallisesta firmasta löytyi.

Akusta oli vain koriin riittävän paksu maadoitus, Korin ja rungon välissä taas vähän jo pehkaantunutta "lapamatoa", jonka irroitin ja puhdistin -kosketuspinnat korin palkkin ja rungon väliltä. Uudesta kaapelista sitten moottorin ja akun miinuksen välille uusi yhteys, jota ei ennestään ollut. Vanhan akusta koriin maakaapelin asensin omalle paikalleen kosketuspintojen putsauksen jälkeen.

Tulos on, että startti alkoi pyörittämään moottoria, kun "kahvimyllyä" , "ajovalot" Mersun omat kirkastui heti kertaluokkaa ja apuvalot myös. Käyntiin lähdössä ei enää epäröidä, radiosta kuuluu muutakin, kun kihinää ja sisävalot syttyy kytkimestään, Aiemmin homma oli vähän "pieksosähköinen juttu". :D

Muuten ihan kelvollinen reissu, mutta nyrkit näköjään pitää mustata enempi, tai vähempi. :D :D
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Siinä sitä on sitten tullut kokemusta ym.

Kesänmittaan oon mielenkiinnolla seurannut, mitä kaikkea vanhasta pulla Mesestä löyty, kun kilometrejä kertyy. Odotukset isommasta etupään remontista on toteutumassa. Moitiskellut oon tuota ohjauksen jäykkyttä. Lääkkeeksi oon pukannut tuubinverran vaseliinia tappeihin ja kas.... onhan ne olkatapit väljät, kun sieltä oon ahkeralla 700-1000km välein rasvaamisella saanut töhnät liikkeelle. Ohjaussimpukka ei luojaparatkoon ole väljä mutta öljyä oli vailla. Parin raidetangonpään vaihdolla ja olkatappien uusinnalla kait pääsee. Onneksi on Motonet.

Jarrut on pysyneet hyvinä, viitaten siihen, että jouduin käymään kallonpohjan ja kaularangan kuvauksissa ekan kovan täysjarrutuksen jälkeen. Mese pysähtyi suoraan ja muuten esimerkillisesti uhkaavan peräänajon välttämisesä. Minulla liikkeet jatkui ja kolistelin päätäni, reväytin pohkeeni ym. Emäntä pysyi ehjänä, mikä oli muuten hyvä- asia. Tavarat vaihtoi paikkaa, olivat ohjaamoon pyrkimässä, mutta uudelleen järjestelyn jälkeen taas matka jatkui.

Kilometrejä on tullut lähes 10 000 hartiavoimin vääntäen ja runsaasti mustaa savua lykäten.
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: MB 406D -74 matkailuprojekti kahdelle eläkeläiselle

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Jaaha... kevät sit alkaa olla pikkuhiljaa käsillä ja aloitettava kulkineen ajoon rakentaminen.

Ekaksi alustan kunnostus, mätävikaa kuskin lattiassa korin kiinnitys pisteissä, ... ei, kun "kirves" käteen ja peltiä pois edestä.

Seuraavaksi avaamaan peräpäähän "henkireikää koko korkeudelta ja leveydeltä, runkoon asti..........tai siihen asti, mistä sen rungon nyt sitte löytääkin? Palaset kaupasta, sellaista, millä runkoa jatkaa. Monark- bensalämmitin jää autoon, sille ja sen tankille paikan teko. Kaasupullo boksi uusiksi kulmaan. Taakse "krääsäloota ja sille ovi. Valoa kulmiin, kun joulukuuseen. Taidan hyödyntää Jetan takavalot, niitä kun on "runsaasti", samoin etuvalot, nuo mesen valot, hehkulamppuineen punottaa, kun sian p....u pakkasalla. Lisäksi sitä on käytettävä, mitä on "ilmaiseksi" käsillä.

Sit peltiä ja "mikki-ihottumaa"!!!

Seuraavaksi lahonneet helman jätteet pois ja uudelleen järjestelyä "astioitten" kanssa. Polttoainetankki ym uusiksi, lisäksi erilaisia vesi- ym. säiliöitä, akkukoteloa ja muuta "hilpetööriä".

Etuakseli pois ja sen olkatappien ja jarrujen kunnostus.

Takapäähän pitäs löytää kantavampaa lehteä/ pakkaa ym. jarrutkin sinne kaiketi tarvii?

Eteen "tuolien" asentaminen ja turvavyöt.

Ja perkamasti työtä

Ehkä sit kesän kulmalla pääsisi katsastuksen kautta tienpäälle?
Vastaa Viestiin