VW LT-31 moottori
VW LT-31 moottori
Ostin vajaa vuosi takaperin vw Lt:n rungolle rakennetun matkailuauton vm 1976 (?) -oli liikkeessä myynnissä "kunnostusta varten". Kesän aikana hitsailin pohjan kuntoon ja sain sen katsastettua. Hankitahinta oli edullinen, vaikkakin joudtuin sijoittamaan sekä kesä- että talvirenkaisiin. Tähän mennessä vw on palvellut varsin mainiosti siinä käytössä, mihin sen hankin. Mutta kun en osaa olla rassaamatta laitteita, mitkä toimivat, niin olen leikitellyt ajatuksella, että vaihtaisin autooni moottorin. Nyt paikallaan oleva Perkins toimii kyllä, mutta pieniä merkkejä kulumisesta on havaittavissa mm. kylmäkäynnistyvyys on huonohko ja jonkin verran savuttaa (harmaata). Onko teillä alan harrastajilla tietoa LT:n moottorivaihtoehdoista? Voiko vm-76 vokkariin laittaa nykyaikaisemman masiinan? Järkeväähän se ei liene, mutta mikä tässä maailmassa on?
Niin, perkinsin koneen huono kylmäkäynnistyvyys ei ole vika vaan ominaisuus..... LT:ssä oli myöhemmin VW:n oma 2,4 litrainen kuutos dieseli, pitkälti sama kuin volvoissa, lie ollut noin -79 kun siihen siirtyivät. En sitten osaa sanoa sopiiko toi kone vanhemman keulalle heittämällä, jossain vaiheessa konekoppa muutti muotoaan oleellisesti mutta en sitten muista oliko muutos samaan aikaan moottorimuutoksen kanssa. Sinullahan konekoppa on siinä penkkien välissä varsin kapea ja korkea ja uudemmissa sitten matalampi niin että apumiehen penkki on kaksipaikkainen ja menee konekopan päälle tasakorkuisena. Toi kuutoskonehan on tunnettu siitä että isomman remontin sattuessa tulee kalliiksi korjata.. Toki ominaisuuksiltaan oli aikanaan ihan hyvä kone, ainakin Volvo 240 sarjassa taksikäytössä tykkäsin koneen väännöstä muihin -80 luvun peleihin verrattuna, sitä kuinka vääntö riittää LT:ssä matkailuvarusteineen en sitten osaa sanoa juurikaan. Asuntovaunun vedossa kuulema Volvossa vaatii hurjaa kierrosten käyttöä. Eli ottaapa siitä selvää..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
Jos päätät laittaa tuon kuutoskoneen kannattaa miettiä myös 5-vaihteisen laatikon laittoa. Ajoin kerran vanhempaa D6 LT.tä ja kyllä kahdeksankympin vauhdissa laitos huusi kuin oikohöylä, kaukana oli kuutosen mukavuus.
Itse olen ajennut Volvoilla 240 ja 740 sarjan dieseleillä yli 250tkm eikä koneissa ollut mitään ongelmaa lukuunottamatta ensimmäistä 240 dieseliä jonka ostin kone loppuunajettuna, silti päästelin sillä 70 tkm öljyä lisäillen joka toinen päivä ennenkuin laitoin vaihtomoottorin (11tmk) Käynnistyvyys oli niissäkin erilaista, osa volvoista lähti "palmun alta" ja toinen ryskytti vielä kirkonkylälläkin. Ero johtui kuulemma eri paksuisesta kannentiivisteestä. Kansiongelmia ei ollut, liekö siksi kun muistin aina käyttää konetta pienen hetken ajon jälkeen.
oikeastaan ainut huono puoli oli alipainepumppu joka alkoi jokasessa volvolla kalkattamaan.
Itse olen ajennut Volvoilla 240 ja 740 sarjan dieseleillä yli 250tkm eikä koneissa ollut mitään ongelmaa lukuunottamatta ensimmäistä 240 dieseliä jonka ostin kone loppuunajettuna, silti päästelin sillä 70 tkm öljyä lisäillen joka toinen päivä ennenkuin laitoin vaihtomoottorin (11tmk) Käynnistyvyys oli niissäkin erilaista, osa volvoista lähti "palmun alta" ja toinen ryskytti vielä kirkonkylälläkin. Ero johtui kuulemma eri paksuisesta kannentiivisteestä. Kansiongelmia ei ollut, liekö siksi kun muistin aina käyttää konetta pienen hetken ajon jälkeen.
oikeastaan ainut huono puoli oli alipainepumppu joka alkoi jokasessa volvolla kalkattamaan.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Member id: 015
Kyllä toi kone tuntuu kestävän
omalla 740 D6 on nyt ajettu n.476 tkm ja kone on käsittääkseni alkuperäiskunnossa
joo toi hetken tyhjäkäynnissä käyttö ajon jalkeen on suotavaa koska on alumiinikansi ja pitkä sellainen
niin lämmöt tasaantuu eikä väännä kantta
itse olen vaihtanut öljyt ja suodattimen 10.000 km välein
ja jos se ei vie yhtään öljyä niin se on oikeestaan huolestuttavaa
jos päädyt tohon koneeseen niin mulla olis yksi "ylimääräinen" 

Joo, toi 5-vaihde ja välitys tuli tänään minunkin mieleen, käsittääkseni LT:ssä on perän välityskin erilainen eri malleissa eli painavammissa tiheämpi. Mitä lie sitten perkinsin koneella olevissa.
Ajamaani 82 mallista 240:stä kun käytin ekoissa huolloissa, niin asentaja avattuaan venttiilikopan totesi, että tämä kone tulee kestämään, olivat niillä main jotenkin muuttaneet rakenteita, en enää muista tarkemmin miten.
5-vaihde oli silloin lisävaruste Volvossakin, muista kerran kun kaksi taksiautoilijaa inttivät ravintolassa kumman auto parempi, 4-vaihteinen metallivärillä vai 5-vaihteinen normaalivärillä

Ajamaani 82 mallista 240:stä kun käytin ekoissa huolloissa, niin asentaja avattuaan venttiilikopan totesi, että tämä kone tulee kestämään, olivat niillä main jotenkin muuttaneet rakenteita, en enää muista tarkemmin miten.
5-vaihde oli silloin lisävaruste Volvossakin, muista kerran kun kaksi taksiautoilijaa inttivät ravintolassa kumman auto parempi, 4-vaihteinen metallivärillä vai 5-vaihteinen normaalivärillä