Sivu 1/1
Kuvia..
Lähetetty: 24 Syys 2008 01:02
Kirjoittaja Mane
..vielä ammattiliikenteen ajoilta. Löydätkö oman autosi?
www.bussidata.fi
Re: Kuvia..
Lähetetty: 24 Syys 2008 01:43
Kirjoittaja blackant
Re: Kuvia..
Lähetetty: 24 Syys 2008 21:42
Kirjoittaja Lahti32
Loistavaa!
Sieltähän se oma bussi löytyi tilausajosta 1980 luvun alkupuolelta K.Sundellin ja Lähiliikenteen ajoilta...Oikein värikuvia, tosin nykyisin taitaa olla auto parhaimman näköinen mitä koskaan

Onpa tehty iso työ että on saatu tällainen bussidata aikaan.
Re: Kuvia..
Lähetetty: 27 Syys 2008 00:14
Kirjoittaja vjk55
Kyllä minunkin bussista tiedot löytyivät, mutta kuvaa ei löytynyt.
Re: Kuvia..
Lähetetty: 03 Loka 2008 21:45
Kirjoittaja otto
Re: Kuvia..
Lähetetty: 10 Loka 2008 09:19
Kirjoittaja Bussiton
Jippii

Nyt on löytyneet kaikki Expressistä lähtien ( ei ihan alkuajoista)
Re: Kuvia..
Lähetetty: 12 Loka 2008 22:49
Kirjoittaja höyry
Sieltähän se omakin löyty!
melko härskin värinen ollu.

Re: Kuvia..
Lähetetty: 12 Loka 2008 23:28
Kirjoittaja pupetti
No olihan nuo espoon autojen värit haalistuessaan aika öklöttävän värisiä, mutta tuokin arkki on ollu enne tuota espoon auton vihreätä toisen värinen kun oli vielä olemassa sellanen bussiyritys kun paikallislinjat, jonka sitte espoon auto osti, värinä oli vaalean harmaa jossa keskellä tumman ruskea raita.
Mutta tuolla arkilla se numero pysy samana eli 112, ja onpahan tullut tuotakin lykättyä ahtaaseen riviin, ja käännettyä käsijarrulla talvella, ja sepä tuntuu vallan hiukean kivalta kun pitkän bussin perä hiljakseen "lipuu" sivuttain ja ite oot melekein paikallaan
Nii ja tullu monesti myös rasvattua, pestyä sisältä ja päältä ja öljyjä vaiheltua tuohon ja muutamaan muuhunkin linja-autoon, joskus nuorempana.
Re: Kuvia..
Lähetetty: 13 Loka 2008 14:16
Kirjoittaja Bussiton
Voihan siellä ollakkin

on ehkä laitettu yhdenkoon ovilla noi pelähutlarin luukut

Re: Kuvia..
Lähetetty: 13 Loka 2008 14:43
Kirjoittaja pupetti
Vararengas ja "työkalupussi" joissa ei ikinä ollu mittään, muutenha se oli tyhjää täynnä, ja useissa autoissa ei ollu ku teline sitä pyörää varten.
Hiacella niihin mentiin vaihtelemmaa niitä renkaita, ja se hiaceki välillä jätti tielle sitte ensin laitettiin hiace ja sitte jatkettiin matkaa renkaan vaihtoon.
Sepä on vallan virkistävä kokemus vaihtaa rengasta ku ilmat on pusseista karannu, tai bussi on sopivasti montun kohdalla, ja maassa viis senttiä loskaa.
No sinne alle oli vaan kömmittävä tunkin kanssa, ja tietysti sinne sain aina minä kömpiä ku olin pienin.
Miks aina pientä sorretaan
Ja kyllä se muistaakseni oli melekein samalla tasolla se takapenkki kun muutkin, samanlainen oli vantaan liikenteellä kun tuo"arkki", mutta siinä ei oltu laskettu takatilaa, kun sillä ajeltiin tilauksiakin.
Re: Kuvia..
Lähetetty: 13 Loka 2008 22:27
Kirjoittaja Pilotti
Tuo ARC-sarja oli kyllä alunperinkin Espoon Auton vihreissä väreissä, koska tuli sinne uutena. Paikallislinjojen Wiimat taisi tulla kaikki tuohonaikaan U-rekistereillä, koska firman kotipaikka oli Espoo. Espoon Auto oli Hesasta, Annankadulla oli pääkonttori. Lisäksi Espoon Autoilla oli pitkään käytössä siniset penkit vrt. Paikkurin punaisiin. Noiden Espoolaisten tavaratila oli tosiaan useimmiten tyhjä, mutta se miksi ne ylipäänsä tehtiin johtui autojen myynnistä maakuntiin varsin "uusina". Ja maakuntien isännät tarvitsivat autoissa tavaratilojakin...Paikallislinjat ja Espoon Auto yhdistettiin varsin "mielenkiintoisten" vaiheiden jälkeen niin , että ostaja oli Paikallislinjat (Espoon kaupunki), mutta nimeksi tuli Espoon Auto.
Re: Kuvia..
Lähetetty: 14 Loka 2008 11:17
Kirjoittaja pupetti
Niinpä se saattoi ollakkin, mutta itse siirryin paikkureille yritys oston mukana, ja vähän sen jälkeen tuli nuita samanlaisia busseja muutama, käytettyinä tosin, ja ne kaikki maalattiin niihin paikallislinjojen väreihin ensin ja numeroitiin, ja runsas puolivuotta sen jälkeen ne maalattiin takaisin tuolle espoon auton väritykselle, ja numeroitiin taas.
Eipä tuota tullut silloin paljon seurailtua sitä omistus pohjaa, koska oli riittävästi tekemistä niiden numerointien ja huoltojen kanssa, autot kun pyrittiin numeroimaan öisin kun ne päivällä tai illansuussa tuotiin sinne ahtaalle tallille mäkkylään.
Kun sitten se isompi varikko valmistui niin lopetin, koska muistaakseni eivät kaikki kuskitkaan saaneet "vanha työntekijä" papereita, ja uus työsopimus olis ollu huomattavasti heikompi ku se vanha.
Sen jälkeen meninkin, kun kerran tarjottiin ja pyydettiin, forsblomille töihin eli lähilinjoille, josta sitten muutaman mutkan kautta päädyin ajelemaan yhdistelmää eräälle yksityiselle yrittäjälle, joka tälläkin hetkellä on yrittäjänä pääkaupunki seudulla, tosin on jo loupunut rekoista ja omaa pari kome vaihtolava autoa.
Ja lähilinjojen myynnin jälkeen en juurikaan ole ollut yhteyksissä noihin bussi yhtiöihin tai niiden omistajiin, lukuunottamatta sipoolaisia koskisia, jotka tunnen noin muutenkin.
Mutta se aika kun vielä pystyi olemaan välillä hyvinkin raskaissa töissä oli hyvin antoisaa moneltakin kannalta, eikä nykyään edes varmaankaan anneta kenekään tehdä niin pitkiä työpäiviä kun silloin oli mahdollista, johtuen siitä että moni yhtiö ei enään ole ns.perhe-yhtiö
vaan omistajina on näkymätön monikansallinen suur-yhtiö jonka tavoitteena on tehdä isoa voittoa omistajilleen.
Ja nykyään teen vain sen minkä pystyn, ilman että tarvitsee kärsiä selkä ja jalka säryistä, eli suomeksi sanottuna olen uudelleen sairaslomalla.
Re: Kuvia..
Lähetetty: 03 Marras 2008 15:08
Kirjoittaja Härski
Yippee! Löyty omakin laitos datasta!!
Re: Kuvia..
Lähetetty: 14 Marras 2008 21:42
Kirjoittaja otto
Löytyi muuten sama jyväskylän liikenteen bussi jolla ajoin linjuri inssin vuonna -83
