Sivu 1/3
Scania Wiima 1973
Lähetetty: 16 Tammi 2009 19:03
Kirjoittaja Hexte
Tuommoinen scania Bf 110 -73 löytyi projektiksi. Auto on jo aikaisemmin rakennettu matkailuautoksi, joten projektin alkuvaiheessa on tarkoituksena vain hitsata ja pellittää mätä kori. Varusteita löytyy mm. sauna, suihku, lämminvesijärjestelmä, hella, liesituuletin, yms keittiövarusteet. Auto on seissyt heinikossa viimeiset 7 vuotta joten korissa riittää tekemistä. Mahtaakohan kyseiseen koriin löytyä mistää koripeltejä, vai täytyykö tehdä suorasta pellistä? Kaikki mahdollinen tieto kyseisesta korista ja alustasta kiinnostaa. Tietysti olisi hienoa jos joku kylähullu osaisi kertoa jotain kyseisen auton historiasta.
Projekti on todellakin vasta aluillaan, eikä autoa ole edes ehditty noutamaan seisontapaikaltaan, tosin esimmäinen käynnistys seitsemään vuoteen tuli tehtyä viime maantantaina. Auto saatiin käyntiin uskomattoman helposti, alle tunnin työllä. Akut paikalleen, kanisteri auton alle tankiksi, ilmaus ja starttausta. Uskokaa tai älkää, mutta jo ensimmäisellä yrityksellä alkoi kuulua lupaava yskiminen. Pitkään ei kuitenkaan uskaltanyt pyörittää, kun ei ole vesiä koneessa, puolet naftaletkuista vuotaa, ja laturikin oli seisonnasta jumiutunut. Seuraavana ohjelmassa on syylärin kiinnitys, nesteet koneeseen, letkujen uusintaa ja lämpimäksi käyttäminen. Sitten voikin alkaa suunnitella auton siirtämistä hallille. Joku ilmeisesti seisonta aikana käynyt painelemassa polkimia kun on kytkin jäänyt pohjaan. Minkähänlainen homma lienee saada se toimimaan? Ainut vaihtoehto laatikon irrotus??
Jos kiinnostaa niin kysella saa, ja mieluusti otetaan kaikki tieto vastaa. Tässä vielä muutama kuva kulkurista:
Lisää kuvia löytyy
http://s366.photobucket.com/albums/oo104/Hexte/Scania/
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 16 Tammi 2009 21:39
Kirjoittaja Joe Cool
Tervetuloa foorumille ja harrastamaan, missäs päin maata tämä rupeaa vaikuttamaan?
Hyvä meininki, oikeaa 70-luvun henkeä sisustassa. Sitä voisit vielä tietysti lisätä kaivamalla jostain aitoa 70-luvun kalustusta, vaikka sellaisen klassikko-sohvan, jossa oli esim. punaista tai ruskeaa ruudutettua keinonahkaa, jossain näin sellaisen halvalla myynnissäkin.
Olisi upea aihio tehdä sisustakin mahdollisimman pitkälle 70-luvun henkeen... Kaappien ovia, muovimattoa jne... Sitä kamaa kun vielä on myynnissä jopa järkihintaan ja joistain kuolinpesistä ja mummon mökeistä ilmaiseksikin, kun vaan sattuu kohdalle ja kantaa pois. Esim. 70-luvun radionauhuri tuonne kuuluisi ilman muuta. Älä hyvä ihminen mene vaan modernisoimaan tuota ulkoasua

Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 16 Tammi 2009 23:33
Kirjoittaja Lahti32
Oletko tutustunut vastaaviin projekteihin? Onko kyseessä yhden miehen ajanviete vai onko mukana koko joukko harrastajia? Vähän samanoloinen hommeli oli Vabiksen porukalla,
www.vabis.fi ja hommaa näytti piisaavan, niin että älkää säikähtäkö, vanhoissa busseissa ei hommat lopu vaan rahat saattaa loppua elikkä kaikesta huolimatta onnea projektiin ja käykää kyselemässä täällä, samanlaisia on muitakin.
Mitäs kyljessä lukee? Tällaisia Scanioita oli Kortteen Liikenteellä tuollaisissa väreissä 80-luvulla, näillä mentiin kouluun ja mihin milloinkin, roikuttiin takana noissa pyöränkuljetuskoukuista perässä ja ottipa yksi poika kyydin Ouluun takatavaratilassa kun huomattiin vasta jälkeenpäin ettei sisäpuolella ole ovenkahvaa ja ei päässytkään seuraavassa risteyksessä ulos

Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 17 Tammi 2009 01:03
Kirjoittaja Reddewil
Komia peli, ja eihän tuo kuvissa näyttäny pinnoiltaan mädältä. Onko kytkin mekaanisella tangolla, luulisin että siinä vika eikä kytkimessä itsessään.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 17 Tammi 2009 02:02
Kirjoittaja Hexte
Kulkuri projekteja on tullut seurattua netissä jo parivuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti joten jotain käsitystä projektin laajuudesta on jo kertynyt. Pienellä kaveriporukalla on tarkoitus projektia edistää.
Tämä on nimenomaan Kortteen liikenteen entinen auto, aikaisemmista vaiheista ei ole tarkkaa kuvaa, mutta nyt siirtynyt Joroisiin. Ajopäiväkirjan mukaan viimeisin omistaja ilmeisesti ainakin venäjän reissuja tehnyt. Ei ole tarkoitus pilata sisustaa, kuin ulkonäköäkään sen kummemmilla modernisoinneilla. Ehkä mahdollisesti vaihtaa todella mädät helmapellit alumiinisiin, mutta sehän ei päälle näy.
Kytkimestä sen verran tässä vaiheessa tietoa, että tankovälitys taitaa olla ja tangot myös liikkuu laatikon kupeeseen saakka, mutta poljin täysin luttana. Huomenna olisi taas tarkoitus tutkia autoa paremmin ja tehdä suunnitelmia auton siirtämiseksi hallille.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 17 Tammi 2009 09:21
Kirjoittaja Bussiton
Tervetuloa porukkaan

Saattaahan se kytkin olla jumissa jos on ollut ruostetta kytkinakselilla ja on polkastu niin on jumittunut

tai sit se rikki

Niin ja hommia tuntuu tosiaan riittävän jos ei korjaus niin ainakin rakentelua

Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 17 Tammi 2009 11:57
Kirjoittaja Rosvolinna
Todella nätti ryhmänkuljetusväline

Nakertamisen iloa....
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 17 Tammi 2009 16:08
Kirjoittaja Jone
Tuo Lux on jotenkin NIIN hieno kori ettei rajaa. Moisella sitä mentiin naperona kouluun ja rahastajan jakkaralla imettiin jääpaukkua lapasesta
Sukulan linjan auto muistui linja-autokuvastosta mieleen tästä ja se onkin melko identtinen.
Historia saattaa raottua jos tietäisi tuo rekisterinumeron. Noilla bussiharrastajilla on melkoisen mahtavat kalustolistat ja niistä löytyy lähes auto kuin auto ja sen ex-omistajat jne. Eli kokeiles googleen ihan auton rekkaria niin voi löytyä infoa.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 17 Tammi 2009 17:18
Kirjoittaja Hexte
Tänään sain syylärin kiinnitettyä ja lisättyä muutaman kymmenen litraa nestettä. Paljonkohan tämä vaatii nestettä, patteriverkosto suljettuna?
Mutta kyllä vaan lähti taas komeasti käyntiin ilman mitään temppuja vaikka mittarissa oli lähelle 15 asetta pakkasta. Ei vieläkään uskaltanut kuumaksi asti pyörittää, mutta sen verran että paineet nousi. Kompura tuntuisi ainakin olevan älyissään kun mittarit nousi nopeasti lähelle 10 baria. Liekkö jotain jumissa kun noin korkealle nousee, enkä mielestäni kuullut kompuran kytkeytyvän vapaakierrolle.
Kytkimeen ei vielä tullut tarkempaa selvyyttä, mutta lattian huoltoluukua raottamalla pääsee käsiksi kytkinkopan sisälle. Painelaakeri näyttää olevan rasvattavaa mallia, joten täytyy nyt koittaa auttaako sen rasvaus. Äkkiseltään luulisin ettei koska epäilen levyn poorien ruostuneen kytkinakseliin kiinni. Siihen voisi CRC auttaa.. Mitä luulette kuinka on paineasetelma kärsinyt kun nyt näyttää siltä että se on ollut muutaman vuoden pohjaan painettuna??
Onko tässä mallissa jousijarrukellot??Entäs onko jarrujen ohjaus toteutettu releventtiileillä?
Huomenna olisi taas suunnitelmissa tehdä jotain auton siirtämisen esivalmisteluja.. Tankki ainakin puuttuu, naftaputket vuotaa edelleenkin, kytkin jumittaa ja todennäkösesti suurimpana ongelmana mahdollisesti jumiutuneet jarrut.
Siirto tapakin on vielä vähän epäselvänä, ehkä traktorilla puomilla vetäen, ehkä hinausautolla akseli ilmassa tai ehkäpä jopa ajaen jos kaikki käy hyvin. Kova into on saada auto lämpöiseen että pääsee varsinaiseen projektiin käsiksi.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 17 Tammi 2009 20:43
Kirjoittaja otto
tsemppiä ja rakennus raivoa sitä se auton hankinta tarvitsee

kantsii kysellä scanialta vanhemmat asentajat antaa kyllä vinkkejä sen kytkimen kanssa

(eihän sellaista keliä olekkaan ettei scania lähde käyntiin

)
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 17 Tammi 2009 22:20
Kirjoittaja Pilotti
Hexte kirjoitti:Tänään sain syylärin kiinnitettyä ja lisättyä muutaman kymmenen litraa nestettä. Paljonkohan tämä vaatii nestettä, patteriverkosto suljettuna?
Mutta kyllä vaan lähti taas komeasti käyntiin ilman mitään temppuja vaikka mittarissa oli lähelle 15 asetta pakkasta. Ei vieläkään uskaltanut kuumaksi asti pyörittää, mutta sen verran että paineet nousi. Kompura tuntuisi ainakin olevan älyissään kun mittarit nousi nopeasti lähelle 10 baria. Liekkö jotain jumissa kun noin korkealle nousee, enkä mielestäni kuullut kompuran kytkeytyvän vapaakierrolle.
Kytkimeen ei vielä tullut tarkempaa selvyyttä, mutta lattian huoltoluukua raottamalla pääsee käsiksi kytkinkopan sisälle. Painelaakeri näyttää olevan rasvattavaa mallia, joten täytyy nyt koittaa auttaako sen rasvaus. Äkkiseltään luulisin ettei koska epäilen levyn poorien ruostuneen kytkinakseliin kiinni. Siihen voisi CRC auttaa.. Mitä luulette kuinka on paineasetelma kärsinyt kun nyt näyttää siltä että se on ollut muutaman vuoden pohjaan painettuna??
Onko tässä mallissa jousijarrukellot??Entäs onko jarrujen ohjaus toteutettu releventtiileillä?
Huomenna olisi taas suunnitelmissa tehdä jotain auton siirtämisen esivalmisteluja.. Tankki ainakin puuttuu, naftaputket vuotaa edelleenkin, kytkin jumittaa ja todennäkösesti suurimpana ongelmana mahdollisesti jumiutuneet jarrut.
Siirto tapakin on vielä vähän epäselvänä, ehkä traktorilla puomilla vetäen, ehkä hinausautolla akseli ilmassa tai ehkäpä jopa ajaen jos kaikki käy hyvin. Kova into on saada auto lämpöiseen että pääsee varsinaiseen projektiin käsiksi.
Kyllä tuossa jo on käsijarru ilmallavapautus/jousillalukitus-sydeemi. Eli sieltä kojelaudan vas. puolelta pitäisi löytyä noin 20 cm harmaanuppinen vipu. Eikä pitäisi kyllä jarrujärjestelmästä mitään releohjattuja venttiilejä löytyä, kyllä ne on vielä (onneksi) ihan mekaanisia ilman sähköä toimivia . Tsemppiä vaan! Niin tuota voi hinata ilman ilmaa kun kiertää noista takajarruista jouset löysäksi. Eipä taida tuossa olla vielä tuota spärrventtiilisysteemiä, että pystyisi syöttämään ilmaa takakelloille.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 18 Tammi 2009 11:26
Kirjoittaja Lahti32
Hexte kirjoitti:
Tämä on nimenomaan Kortteen liikenteen entinen auto, aikaisemmista vaiheista ei ole tarkkaa kuvaa, mutta nyt siirtynyt Joroisiin.
Kortteen liikenne ajoi tällä autolla Oulu-Lumijoki linjaa 80-luvulla sekä koululaisten kyytejä vuosikymmenen lopulla paljon. Lasten suusta tämä korimalli sai nimen "Kortteen Kottero" ja joidenkin mielestä maailman kylmin paikka talvella oli nimenomaan Kotterossa Limingan ja Tupoksen välillä

.Nämä Kotterot vaihtui Scania Karossiin joka oli ihan äsken Kylmäsellä myynnissä. Karossia ajoi "Muuli". Se ei puhunut koskaan mitään. Muistan vielä kun kuski otti kerrattain suorituskykyä näyttääkseen vauhtia niin paljon kun lähti ja takarengas puhkesi täydestä vauhdista

sekä sen kun eräs Scania sylki hammasrattaita koulun pihaan

Mukavia muistoja nämä tällaiset. Joka autolla oli oma kuskinsa, tämän Scanian kuski asui sadan metrin päässä mutta aika on jättänyt hänenkin jo. Ainakin kolme Wiimaa oli liikenteessä, tämä, sitten sellainen jossa ovi oli etuakselin takana ja yksi Volvo B57
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 18 Tammi 2009 18:43
Kirjoittaja Hexte
Tänään saatiin kytkin kuntoon ja polttoaineletkut vaihdettua. Lavuaarin alle kaappiin saatiin laitettua väliaikainen naftasäiliö. Kytkin saatiin herkisteltyä suht helposti. Painelaakerin nipasta rasvaa ja reilusti CRC:tä paineaselemaan. Nyt liikuttelua enää estää takajarrut. Missähän voi vika olla, kun seisontajarrukelloille ei tule ilmaa? Eikös putkessä pitäisi olla paine kun käsijarru on pois päältä? Toiselta käyttöjarrun sylinteriltä on letku irti, mutta sen ei kai pitäisi vaikuttaa seisontajarruun, kun ilmaakaan sieltä liittimestä ei tule ennenkuin painaa jalkajarrua. Voiko mahdollisesti nelipiirisuojaventtiili tehdä taikojaan? Vai onko tässä käsijarruvivun lisäksi jossain spärr-nappula vai mikä seisontajarrun suojaventtiili se hienolta nimeltä onkaan? Ei ainakaan pikaisella etsinnällä löytynyt. Myöskään ovi, eikä tuulilasin pyyhkijät millään tavalla reagoi käskyihin.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 26 Tammi 2009 15:29
Kirjoittaja Hexte
No nyt on auto saatu liikkumaan. Ilmeisesti jossain oli vaan sen verran jäätä, ettei ilma kulkenut, vaikka mittareissa oli painetta. Suoraan vaan säiliöihin tenttua, niin hyvin pian alkoi ilma kulkea, myös seisontajarrulle, ovelle, pyyhkijöille, yms. Myös puuttuva käyttöjarrun letku teetettiin ja laitettiin paikalleen. Nyt auto alkaisi olla valmis kotihalliin siirtoa varten, keulakin jo käännettynä maantietä kohti. Lauantaina olisi tavoitteena lähteä siirtoa suorittamaan, joskin hieman jännittää lähteä ajamaan useita vuosia seisonutta kulkuria. No, matkaa ei ole kuin parikymmentä kilometriä mutta kumminkin. Kertokaas muuten onko syytä huolestua kun painemittarit nousee hiukan yli 10 barin, vaikka vihreä alue on 6-8 barin välillä..?
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 26 Tammi 2009 16:11
Kirjoittaja nokivasara
Luulisin, ettei paineensäädin vielä pelaa vaan jumittaa. Useimmiten kompuran kevennin toimii, jos vaan säädin antaa painetta sinne.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 31 Tammi 2009 21:00
Kirjoittaja Hexte
Nyt on auto kotihallissa. Aamulla käytiin auto noutamassa. Alla muutama kuva päivästä.
Lohkolämmitystä joroslaiseen tapaan
10 Litrainen veneentankki vaatii tiheät tankkausvälit
Ja pitihän sitä pysähtyä torille esittelemään uutta projektia
Lopulta kotona

Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 31 Tammi 2009 21:50
Kirjoittaja only4pro
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 01 Helmi 2009 21:03
Kirjoittaja Hexte
Kertokaapas asiantuntijat että pitäisikö tässä olla vaihteistossa puolittaja, kun kerran vaihdekepin nupissa on ollut puolittajan nappi vai onko vaihdekepin nuppi vaihdettu jostain toisesta autosta?
Niin ja auton alkuperäinen rekkari on OBA-502
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 01 Helmi 2009 23:30
Kirjoittaja VANHOOL
Lähes 100% varmuudella nuppi on vaihdettu. Itse en ole nähnyt muissa kun 2-sarjan ja sitä uudemmissa scanioissa puolittajalla olevan laatikon, siis linja-autoissa. Ja eihän sieltä nupista tainnut lähteä mitään johtojakaan eteenpäin, että luultavasti jonkin sortin tuunaus ollut kyseessä.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 01 Helmi 2009 23:57
Kirjoittaja Lahti32
Ei ollut puolittajaa tuossa ainakaan Kortteen aikoina.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 02 Helmi 2009 00:08
Kirjoittaja Pilotti
Hexte kirjoitti:Kertokaapas asiantuntijat että pitäisikö tässä olla vaihteistossa puolittaja, kun kerran vaihdekepin nupissa on ollut puolittajan nappi vai onko vaihdekepin nuppi vaihdettu jostain toisesta autosta?
Niin ja auton alkuperäinen rekkari on OBA-502
On nuppi vaihdettu, pitäisi olla alkuaan sävysävyyn ratin kanssa,eli harmaa. Ja näkyy tuossa olevan tuo vaihdekaaviokin tallella kojelaudan alareunassa ilman tuplavaihteita.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 12 Kesä 2009 14:21
Kirjoittaja Hexte
Projekti jatkuu:
Kahden edellisen kuukauden aikana autosta on saatu purettua kaikki kylkipellit yms. pois. Niitten takaa sitten löytyi sitä hitsattavaa. Työn alla tällä hetkellä on auton oikea kylki. Palkkia sille puolelle tähän mennessä on vaihdettu useita metrejä, takapyöränkotelo paikattu, webaston laatikko poistettu ja niinpäin pois. Etupyöränkotelo parasta aikaa työnalla. Kuvia tulee kunhan kamera taas eksyy hallille. Eristeeksi seiniin tulee vanhojen styroksien tilalle ilmeisesti finfoam, mutta lattian eristys mietityttää.. Kuinkahan lattian eristys onnistuisi alakautta, kun tarkoituksena ei ole lähteä purkamaan sisustusta?? Lattiaahan tässä ei ole alunperin eristetty ollenkaan.
Ja suunnitelmia:
220 voltin sähköjä varten on suunnitelmissa aggrigaatti sähköstartilla, jotta käyttö onnistuu auton sisäpuolella. Myös pistoke tolppasähköä varten ja myöhemmässä vaihdeessa vielä invertteri. Valinta näiden kesken lienee parasta toteuttaa vaihtokytkimellä? Pistorasiat kahvikeitintä ja mikroa varten ja ehkä pari muuta. Myös ulos tai siis vaikkapa tavaratilaan vielä joku pistoke ulkokäyttöä varten.
12 voltin järjestelmä, josta virtansa saa agrigaatin startti, radio, jääkaappi, Wallas-liesi, taulu-tv, vesipumput ja mahdollisesti myöhemmin asennettava primuslämmitin. Tosin primuskin on vain 5,5kw joten tietoa tarvittaisiin jotta millaisissa lämpötiloissa vielä tarkenee sisällä, ei välttämättä yöpyä, mutta kisareissuilla istuskella ja nauttia eväitä..? Ilmawebastokin olisi, mutta vielä ei sen asennus houkuttele. 12 voltin systeemiä varten tietysti tarvii laturin koneen kylkeen. Ja kun kone seisoo niin ilmeisesti aggregaatin 12v ulostulosta saa latauksen hupiakkuihin. Näin ajatellen ajoakuista asumiskäyttöä varten otetaan virta vain sisävaloille. Tosin mikäli sisävalon johtojen erottelu auton johtosarjasta onnistuu helposti, voi nekin tietysti muuttaa 12 voltin puolelle.
Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 12 Kesä 2009 15:01
Kirjoittaja kariyr
Se on hienoa että Joroisten puolella on toinenkin kulkurin rakentaminen käynnissä

ei ole aiemmin sattunut silmään tämä teidän projekti..tsemppiä askareisiin

Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 20 Joulu 2009 18:10
Kirjoittaja Hexte
Pitänee taas hieman pitkästä aikaa kirjottaa ja todistaa että jotain tässä syksylläkin on tapahtunut. Valitettavan usein on käsi ollut kameraa nopeampi, eikä lähellekään kaikesta ole kuvia, mutta jospa näistäkin nyt jotain työn laajuudesta selviäisi.
Eli oikean kyljen osalta metallityöt ovat olla valmiina, vain eristys ja pintapellit puuttuvat:
Palkkia ja peltiä on mennyt hurjasti, eikä kolmenmiehen voimin tehtyjä työtunteja ole laskettu. Esim kaikki koripeltejä pitelevät pystypalkit yhtä lukuunottamatta on vaihdettu:
Tällä hetkellä työn alla on bussin vasen puoli, vaan alkaa sekin olla jo voiton puolella, tässä työnäytteenä valmis etupyöränkotelo(huomaa paikkapeltien koko):
Uusi käytetty 300 litran tankkikin tuli hankittua, kun vanhaa 90 litraista epäiltiin hiukan pieneksi. Vaati kylläkin uuden kiinnitykset ja täyttöaukon siirtämisen oikealle paikallee. Scanian mittarikin toimii täysin yhteen volvon tankin anturin kanssa, mikä oli ilo huomata.
Oikeastaan enää tehtävänä vasen takapyörän kotelo ja takatavaratila. Koko auto on ollut ennen hitsauksia käytönnössä joka puolelta vastaavassa kunnossa kuvia vain ei ole otettu:

Re: Scania Wiima 1973
Lähetetty: 21 Joulu 2009 16:57
Kirjoittaja onre
Tässä voidaan puhua jo todellisesta työvoitosta. Tuo kyllä sitten varmaan kestääkin seuraavat monta kymmentä vuotta.