Sivu 1/2
Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 12:43
Kirjoittaja Bamse
Talvella rakentelin kulkuria ja jouduin siihen hitsaamaan uutta rautaa. minulla ei ole kuin puikkokone.
Minkälainen on ydinlanka mig-laite, roiskiiko se, onko se epäpuhtauksille arka, ei ole kokemusta, onko teillä?
Puikko on hankala jos menee oikein ohueksi hitsattava aine.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 12:59
Kirjoittaja LT 28
Ihan hyväviä laitteita itellä on ja toimii ihan hyvin.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 13:03
Kirjoittaja KajNyy1
Minulla tavallinen Kempin MIG jossa AGAn argon kaasupullo. Roiskiihan se kun sauma on likainen. Ohut ruskea ruoste ei paljoa haittaa ja jos putsaat riittää kevyt putsaus sauman leveydeltä.
Maali täytyy poistaa saumakohdasta kuitenkin.
tämä on vanha vehe jo
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =49&pos=12
Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 16:20
Kirjoittaja Reddewil
Ostin n. vuosi sitten kempin minarc 150 invertterikoneen. Ajattelin että täytelangalla vois selvitä, mutta en varmaan 10cm saumaa tehnyt kun seuraavana päivänä hain hiilidioksidipullon ja tavallista lankaa. Se täytelangan sauma on kuin hitsaisi ilman kaasua tavallisella langalla, en voi suositella ja koneesta se ei ollut kiinni. Mutta nyt kaasun kans tulee komiaa saumaa!
Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 16:55
Kirjoittaja Reddewil
Hene kirjoitti:Ja ei niitä napoja muista kuitenkaan kääntää kun käyttää ydintäytelankaa

. Pullo ja normaali lanka on järkevä valinta.
Empä edes muistanu tuota paitsi nyt kun mainitsit. Mutta sillon muistin kääntää navat ja seuraavana päivänä takaisin kun aloin kaasun kanssa heppailee.

Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 18:57
Kirjoittaja LT 28
Ydinlangalla tulee ihan normaalisauma ja miks maksaa pullonvuokria.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 19:38
Kirjoittaja Puu Tiainen
Unohda ydinlanka näissä hommissa.
Ydinlangalla voi tilapäisesti räkiä jotakin, mutta hitsaamiseen niistä ei ole.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 20:06
Kirjoittaja LT 28
Ai jaa mä olen hitsannu paljon ydinlangalla ja hyvin on toiminu saumat on ihan yhtä hyviä ku kaasulla.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 20:16
Kirjoittaja Puu Tiainen
LT 28 kirjoitti:Ai jaa mä olen hitsannu paljon ydinlangalla ja hyvin on toiminu saumat on ihan yhtä hyviä ku kaasulla.
Minkälaisella kalustolla olet hitsaillu?
Mulla on Kemppi MinarMig adaptive 180 ja siinä täytelanka.
http://www.kemppi.com/inet/kemppi/kit.n ... _br_FI.pdf
Puhtaaseen tavaraan sillä sai jonkinlaista saumaa, mutta roiskii niin pirusti.
Pakko oli siihen kaasupullo ostaa, sitä se myyjäkin suositteli vaikka laitteen kehutaan sopivan hyvin täytelangalle.
Vanhaan ruosteiseen ei puhettakaan hitsata täytelangalla.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 20:32
Kirjoittaja LT 28
Mull on 150A halpiskone en muista merkkiä , Pikkumyyn kaikki saumat on sillä tehty ja kaikenlaista muuta.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 20:45
Kirjoittaja Puu Tiainen
Taitaa sitten olla hitsaajassa se vika
Olisko sulla kuvaa hitsisaumasta? Mä en muuten usko, että täytelangalla voi hitsata

Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 21:36
Kirjoittaja 65-14
Heippa!
Ruostevaurioiden korjauksessa suojakaasu on ylivertainen mig-hitsaustapa. mikäli aiot hitsata vähänkään enemmän. Valovirta mig käy jos on kunnon virtakaapelit. Itse tuhosin vanhan Kempin siten että virrat oli kaakossa, jatkojohto oli pitkä ja lähes poikki (jatkojohto kuumeni).
Itse käytän peltihommissa 0.6 mm lankaa jolloin saan mahdollisimman ohutta saumaa, pääsee pienemmällä viimeistelyhionnalla

Re: Hitsaus
Lähetetty: 07 Loka 2009 23:45
Kirjoittaja KAJI
Oon ton meidän spelialistin kanssa samaa mieltä tosta ydintäyte lanka hitsauksesta.....kyllä sillä jonkun vanhan myynti romun voi räkii kasaan,toisaalta sikafeks on silloin paljon mukavempi ja taitaa tulla kestävempi sauma....kyllä ruosteiseen rautaan paras on kova lanka ja hiilihappo pullo.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 08 Loka 2009 00:22
Kirjoittaja blackant
Kyl mäki hitsasin koko keikkadösän täytelangalla. Oli jotenki paljon helpompi lähtee useemman vuoden tauon jälkeen hitsaamaan, ku ei tarvinnu kikkailla minkään kaasujen kanssa. ja hitsinä oli joku parin sadan halpisvehje.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 08 Loka 2009 09:15
Kirjoittaja PekuMAN66
Ydintäytelankakone minulla, mut sitä käytän peltihommiin, huonekaluputkille ym ohuemmille raudoille, vahvemmat raudat vedän velipojan isolla kaasumigillä. Ydintäyte koneen saumoja ei viitsi rintakaarella juuri esitellä, mut saa sillä silti raudat kiinni, ja sehän tärkeintä... Jos saumat jää näkösälle, siistimistä on, kaasumigin saumat on siistimpiä jo valmiiksi.
Ja isoihin hitsauksiin ydintäytelanka tulee ehkä kalliimmaksi, kelat aika arvokkaita, ja yleensä rulla loppuu just ennen kuin työn saa valmiiksi(opittu lopulta pitämään kaapissa aina yks vararulla). Ydintäytelangan sauman lujuus ei vastaa kaasumigillä hitsattua samanlaista saumaa.
Ydintäytelankamig on näppärä kotitarvekone pikkuhommiin..
Re: Hitsaus
Lähetetty: 08 Loka 2009 11:02
Kirjoittaja Reddewil
LT 28 kirjoitti:Ydinlangalla tulee ihan normaalisauma ja miks maksaa pullonvuokria.
Näin itsekkin ajattelin, mutta ostin sitten pullon. Paikallisessa sammutinliikkeessä tarkastattu (vanha happipullo) täytettynä hiilidioksidilla 120e joten en pitänyt kalliina, täyttö jatkossa 20e. Olen sillä pullolla vetäny kohta rullallaisen ja riittänee vielä hyvän matkaa toista rullaa, pullo on n.10cm paksu ja n.60cm korkea.
Mulla ois myydä täytelankarulla, käytetty enkä 10cm

Re: Hitsaus
Lähetetty: 08 Loka 2009 16:29
Kirjoittaja KajNyy1
Re: Hitsaus
Lähetetty: 08 Loka 2009 20:52
Kirjoittaja Rosvolinna
Halpis-ydintäytekoneelle en saa siistiä jälkeä millään. Kone riittää pikku-liimailuun ja joihinkin askarteluhommiin.
Aivan toista maata on Rehm puikkokone, jonka ostin kesällä. Painaa muutaman kilon ja toimii vaikka 50m roikan päässä.
Ydintäytekoneella pellit ja palkit puikolla - niin pysyy kalusto nipussa...
Onhan se puikko aika hankala ottaa haltuun, mutta laatukoneella sen jaksaa opetella. Ei takertele eikä sulata puikkoa mutkalle. Rehm-koneeseen pitäisi vielä hommata TIG-kahva ja kaasut, jotta saisi pellitkin tehtyä
Re: Hitsaus
Lähetetty: 18 Loka 2009 14:14
Kirjoittaja nokivasara
Minä käytän lähes kaikissa sähköhitsauksissa Esabin 140A muuntajaa, sitä keltakoteloista, vuodelta 1970. Saumoja kehtaa esitellä eikä hitsaus maksa maltaita jollain latvialaisilla tai kiinalaisilla puikoilla.
Ohuisiin sitten happi-asetyleeni-pilleillä. Noilla hitsaa kelpo saumaa jopa lähes tyhjän päälle, kunhan jostain reunasta pääsee alkuun.
Rosteriin joko tuolla Esabilla tai TIG:llä.
Vanhassa vara parempi.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 23 Loka 2009 23:42
Kirjoittaja Jan-Erik
Lankakone käy kyllä, täytelanka on se mistä puhutaan, ainahan se lisäaine on siellä ytimessä
Se mikä ei kuoreen mahdu, on täytteenä, jauheena kuoren sisällä.
Jotkut langat vaativat napaisuuden vaihdon
Täytelangalla hitsattaessa, ei tarvitse miettiä mihin se suojakaasu katoaa, eli mm ulkona hitsattaessa. Pienikin ilmavirtaus hitsattaessa suojakaasulla, muuttaa hitsaus tulosta
Mitän olen gallerian kuvia katsellut, niin monessa paikassa käyttäisin puikkoa. Ei siellä kuitenkaan metri tolkulla hitsata, vaan vaihdetaan tuoretta palkkia ja profiilia.
Nuo halvat kiina puikot ovat usein rutiilipuikkoja, joilla ei ole riittäviä vetomurtolujuuksia kun lämpötila laskee alle 0. Onko niistä edes tietoja saatavilla ?
Verratkaa vaikka Esabin OK 46 ja 48 puikkoja, rutyyli ja emäs, mikä ero on iskusitkeydellä, eri lämpötiloissa.
Rutyyli puikko syttyy aina paremmin kuin emäs, mutta joskus kannattaa miettiä edellä mainittuakin. Varsinkin jos hitsaa laiteita joita käytetään ulkoilmassa ja ajoneuvoissa.
Ja onhan tuo esim OK 48.00 ihan p.kelee halpaa
Hitsauskoneista voidaan sitten jutella lisää ...
Re: Hitsaus
Lähetetty: 23 Loka 2009 23:46
Kirjoittaja Jan-Erik
[quote="nokivasara"]Minä käytän lähes kaikissa sähköhitsauksissa Esabin 140A muuntajaa, sitä keltakoteloista, vuodelta 1970.
Tuo on hyvä kone, kunhan vaan jaksaa sitä raahata. Tolla hitsaa vaikka alumiini puikkoja. Joita ei invertterillä hitsaa

Re: Hitsaus
Lähetetty: 25 Loka 2009 00:30
Kirjoittaja Reddewil
Katotaas saanko puhelimesta kuvan. Tässä down pipe kun vanha irtosi ahtimen laipasta, eikä laippaa saanu irti... Kai tuon paremminki vois hitsata, mut riittää mulle. Enkä ois saanu täytelangalla kiinni. Eli kempin invertteri hiilidioksidilla. Kävin muuten täyttää oman pullon, 15e ja taas vuosi hitsataan!
Kuvaa en voi luurilla pienentää, joten se tulee myöhemmin...
Re: Hitsaus
Lähetetty: 11 Marras 2009 03:31
Kirjoittaja Reddewil
Tuossa luurilla otetu kuva, voi tulla kattoo lähempää, toimiva.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 11 Marras 2009 10:11
Kirjoittaja PekuMAN66
Olet hitsannu tuon putken entisen putken lähtölaippaan? Laipankiinnityspultit näkyy vähän sellaisena ruostuneena "möykkynä". Minulla oli melkein samannäköinen tuo pakoputken lähtö. Itse purin vaan tuon laipan irti, pultit poikki laipan pinnasta jotka ei lähteneet muuten. Sit hitsasin vaarnapulttien tynkiin rautaa niin että kuumenivat punaisiksi, sit odottelin vähän aikaa, ja nopea hitsauksen/pultinjäähdytys lumella ja pihdeillä nitkuttamalla 5kpl/6 lähti sillai. Viimeinen piti sit porata pois, mut siihenkin jäi ehjää kierrettä riittävästi uutta pulttia varten. Vaarnapultit ovat kovaa tavaraa joten ne eivät ruostu kiinni "yhdeksi raudaksi" turbon pakopesän kanssa. Lämmitys/jäähdytys tehoaa yllättävän hyvin tuohon kohtaan.
Tilasin Volvolta alkuperäiset vaarnapultit tuon materiaalin vuoksi, mut nyt sieltä tulikin ihan perus RST- pultit. Otin kuvankin siitä mut ei ole sitä nyt saapuvilla.
Lähtöputki tuli sit uusi, mut tiiviste oli väärä, joten laitoin tiivisteeksi perus pakosarjatiivistelevystä tekemäni tiivisteen, ja on nyt yhden kesän ainakin pitäny. Samalla jätin sen pakokaasujarrupätkän pois putkistosta.
Re: Hitsaus
Lähetetty: 11 Marras 2009 12:02
Kirjoittaja Reddewil
PekuMAN66 kirjoitti:Olet hitsannu tuon putken entisen putken lähtölaippaan? Laipankiinnityspultit näkyy vähän sellaisena ruostuneena "möykkynä". Minulla oli melkein samannäköinen tuo pakoputken lähtö. Itse purin vaan tuon laipan irti, pultit poikki laipan pinnasta jotka ei lähteneet muuten. Sit hitsasin vaarnapulttien tynkiin rautaa niin että kuumenivat punaisiksi, sit odottelin vähän aikaa, ja nopea hitsauksen/pultinjäähdytys lumella ja pihdeillä nitkuttamalla 5kpl/6 lähti sillai. Viimeinen piti sit porata pois, mut siihenkin jäi ehjää kierrettä riittävästi uutta pulttia varten. Vaarnapultit ovat kovaa tavaraa joten ne eivät ruostu kiinni "yhdeksi raudaksi" turbon pakopesän kanssa. Lämmitys/jäähdytys tehoaa yllättävän hyvin tuohon kohtaan.
Tilasin Volvolta alkuperäiset vaarnapultit tuon materiaalin vuoksi, mut nyt sieltä tulikin ihan perus RST- pultit. Otin kuvankin siitä mut ei ole sitä nyt saapuvilla.
Lähtöputki tuli sit uusi, mut tiiviste oli väärä, joten laitoin tiivisteeksi perus pakosarjatiivistelevystä tekemäni tiivisteen, ja on nyt yhden kesän ainakin pitäny. Samalla jätin sen pakokaasujarrupätkän pois putkistosta.
Tässä oli tarkoitus "paikkailla" vanhaa putkea, kun tuntui suhisevan liitoksista. Pintaruosteita koputellessa irtosi putki tuosta laipasta, oli kyllä sellainen mestariteos, että ihme että oli pysynyt. Vuoti noin:stä 10 kohtaa. Oli hyvin lähellä että otan koko hyrrän pöydälle ja teetän uuden laipan, mutta tosiaan nuo laipan pultit on siinä kunnossa etten saanut yhtään pyörähtämään. Kaveri ehdotteli poraamista ja kierteyttämistä. No ajan puutteen vuoksi ja siksi että laippa oli tukevasti kiinni ja siinä oli vahvuutta, päätin hioa sen ja hitsata putken paikoilleen kiinni. Hioin lamellilaikalla laipan puhtaaksi ja tasaiseksi, ja paksuutta jäi hitsauskohtaan n.5-6mm, ulkoreunat on ohentuneet, mutta tuo sisus oli ihmeen hyvä. Uskon että putkelle tuli ikää huomattavasti lisää.
Ai Volvolta saisi tuohon laippoja ja putken alkuja? Ei kai tuokaan huono ole, käsin tunteella tehty!

Kuvassa ei näy, mutta saumasta vois päätellä että minkään ruostekökön päälle en vetäny. Mutta puhetta olikin että laittaako joku vastaavan kuvan täytelangalla hitsatusta kohteesta.