Sivu 1/3
Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 25 Tammi 2010 18:49
Kirjoittaja ASTech
Ostin tuossa syksyllä tällaisen lähes romuksi päästetyn Ivecosta tehdyn matkailuauton. Saattaa olla joillekin vaikka tuttu peli, kun ei näitä niin kovin montaa tunnu olevan mitä on tullut nettiä kahlattua. Auton muutostyö on tehty vuonna -92 ja se on joskus selvästi tehty omaan käyttöön. Työ on toteutettu ihan asiallisesti, valitettavasti auto on ollut viime vuodet vähemmän välittävillä omistajilla. Edellisestä katsastuksestakin on vierähtänyt useampi vuosi. Varmaan viimeisenä tikkinä ollut moottorivaurio. Moottori oli selvästi ajettu ylilämpöön. Yksi sylinteri oli leikannut kunnolla kiinni ja jokaisessa männässä oli vaurioita. On tainnut myös pumpun ajoitus ollut pielessä. Lopulta osoittautui, että autossa on enemmän korjattavaa, kuin ehjää.
Tarkoitus on laittaa auto kesäksi liikennekuntoon ja fiksailla sitä sen mukaan, mitä löytyy ja keksii parannuksia. Varaosa-auto tuli myös hommattua, jossa on hyvä tekniikka ja toisen auton tekniikka purettuna tavaratilassa. Nyt on siis varaosia, kun ennen jälkimmäistä hankintaa tuli hommattua myös täydellinen koneen korjaussarja alakertaa varten.
Täällä on pari, joilla on myös Iveco alla, niin olisi kiva kuulla vinkkejä ja tietoutta näihin liittyen. Korjaamokäsikirja ja käyttöohjekirja ei vielä kata kaikkea

Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 26 Tammi 2010 19:30
Kirjoittaja 65-14
Heippatirallaa!
Aikas komea peli sinulla

Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 26 Tammi 2010 19:35
Kirjoittaja ASTech
65-14 kirjoitti:Heippatirallaa!
Aikas komea peli sinulla

Heh...kiitoksia ja kuin myös. Onkin tullut luettua pari kertaa jo sinun auton projektikertomus.
Minä olen kanssa tässä syksyn mittaan joutunut hitsailemaan ohjaamon lattiaa ja vielä on sitäkin hommaa jäljellä. Pakkaset on viime aikoina haitannut ja projekti on ollut kirjaimellisesti jäissä. Osia yms. olen ajakuluksi hommaillut ja kelien lämmitessä alkaa projekti taas konehuoneen ja ohjaamon maalauksella.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 26 Tammi 2010 21:53
Kirjoittaja Reino-Ratti
Tervehdys!
Varma peli tuo on kun saat sen kuntoon. Tuo moottorivaurio on ikävä juttu. Muutoin nuo Fiatin koneet on ollu kestäviä myllyjä. Minulla oli tuommoinen 50.8 (ei kyllä tämä yksilö). Ohjaamon lattia tuli hitsattua siitäkin. Luulen, että ruostumisen pääsyynä oli sadevesi, joka pyrki tulemaan suoraan sisälle kun oven sateella aukaisi. Noista ohjaamon ovien päällä olevista ikkunoista tuli vesi sisään myös. Hitsasin ne umpeen. Jos sulla on alkuperäinen ohjekirja, sillä pärjää tuon auton kanssa aika pitkälle.
T. J.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 27 Tammi 2010 07:50
Kirjoittaja ASTech
Reino-Ratti kirjoitti:Tervehdys!
Varma peli tuo on kun saat sen kuntoon. Tuo moottorivaurio on ikävä juttu. Muutoin nuo Fiatin koneet on ollu kestäviä myllyjä. Minulla oli tuommoinen 50.8 (ei kyllä tämä yksilö). Ohjaamon lattia tuli hitsattua siitäkin. Luulen, että ruostumisen pääsyynä oli sadevesi, joka pyrki tulemaan suoraan sisälle kun oven sateella aukaisi. Noista ohjaamon ovien päällä olevista ikkunoista tuli vesi sisään myös. Hitsasin ne umpeen. Jos sulla on alkuperäinen ohjekirja, sillä pärjää tuon auton kanssa aika pitkälle.
T. J.
Tässä on kanssa pikkuikkunoiden ympäristössä korjattavaa. Tekisi mieli säilyttää lasit, jos vaan mahdollista. Yksi vaihtoehto on ottaa korjauspalat tuosta varaosa-autosta, kun siinä ovat aika hyvässä kunnossa. Tallessa on alkuperäinen käsikirja, joka on kyllä verraten hyvä.
Yksi mysteeri on mm. selvittämättä. Nopeusmittari ja kello tai itse asiassa koko ajopiirturi on hengetön lukuun ottamatta taustavaloa ja lediä. En ole paneutunut kyllä sen enempää, kuin heilutellut johtoja ja tarkistanut sulakkeen. Tuli vaan mieleen, että onkohan niissä joku tyyppiongelma, joka tulee käyttämättömyydestä? Varaosa-autossa teki kerran saman, tosin siinä se lähti itsekseen pelaamaan.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 27 Tammi 2010 22:16
Kirjoittaja Reino-Ratti
Mulla mittarina oli vanha Kienzlen peruspiirturi. Ajelin Ivecolla seitsemän vuotta ja talvet seisoi kylmässä tallissa. Ei ainakaan noista seisomisista ottanu itseensä eikä renannu piirturi. Tosin uusi omistaja valitteli ajovalojen toiminnasta. Ilmeisesti liittimet kuitenkin tykkää huonoa näistä Suomen talvista. Tänä talvena on kyllä paremmin pysyny kuivina
T. J.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 27 Tammi 2010 23:45
Kirjoittaja 65-14
Sopiiko joskus tulla läppärin ja skannerin kanssa ottamaan käsikirjasta kopiot.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 28 Tammi 2010 08:54
Kirjoittaja ASTech
65-14 kirjoitti:Sopiiko joskus tulla läppärin ja skannerin kanssa ottamaan käsikirjasta kopiot.
Kyllähän se sopii.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 04 Huhti 2010 21:17
Kirjoittaja IvecoPower
Itelläkin pari noita 50.8:ja . Lieviä projekteja nyt molemmat. Toisesta meni takajarrun sisukset muusiksi jonkun osan irrottua kesken ajon...rumpu jäi ehjäksi ja kilpi...auto 120tkm ajettu ja kone hyvässä tikissä joten kuntoon senkin vois laittaa....myös perästä sorvautui samassa rytäkässä se olake josta perästä mahollisesti valuva öljy ohjautuu ulos...joten aattelin että helpoin vois olla jos löytyis kokonainen perä jarruineen...jarrujakin muistaakseni kolmella eri nauhojen leveyksillä 80,90 ja 100 milliä.
Toinen yksilö koriltaan melko ruosteeton mutta ostin sen konevikaisena...kuulemma pyörii mutta paukutti vain pakoputkessa.
Asiaa hiukan tutkittaessa näytti ainakin että syöttöpumppu oli kiinni enää vain yhdellä pultilla ja se oli kääntynyt ilm. myöhäselle reilusti. Kääntelin pumpun samoille paikkeille kuin toisessa ja akut paikoilleen ja starttaamaan...startti vaan ilmeisesti kaipaisi pientä puhdistusta kun heittää melkein heti "vapaalle" mutta putken päästä sain jo hiukan sauhua vaikka ei se käyntiin ihan hörähtänykkään

joten ei se kai ihan sökö ole....jos tänä kesänä ehtisi tutkimaan lisää.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 22 Huhti 2010 19:21
Kirjoittaja IvecoPower
Tuli taas joku päivä häärättyä Ivecon "pellin" alla...muutaman kerran hörähti...sitten huomio kiinnittyi tiputteluun,just joo, ruiskupumpusta tiputteli polttoainetta maahan... Vuotaa ilmeisesti kaasuvivun akselin juuresta. Ja tietty ottaa myös ilmaa samaa kautta. ilmeisesti jotkut O-renkaat akselilla ja jouset kannen alla?? Onko jollain kokemuksia 3.7litrasen jakajapumpusta? Toisessa Ivecossa olisi timmi pumppu mutta ei viitseisi siitä kirvottaa kun toimiipi siinä hienosti...
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 22 Huhti 2010 21:11
Kirjoittaja niki-racing
Otat vaan yhen suihkun juuresta muhvin löysälle ja starrrttailet kunnes alkaa "pörpöttelemään" muilla pytyillä... ja sit vaan muhvi kiinni ja menoksi. Jakajapumppu helpoin ilmata suihkun juuresta, ja varautuu vaan siihen rituaaliin aina pidemmän seisonnan jälkeen. Ajossa pelaa ihan hyvin.... meillä yhessä pyöräkoneessa joskus sama vika ja niine hyvineen meni vielä maailmallekin, ikinä ei sitä ilmavikaa käyty korjaamaan, kun ei muuten haitannu kun seisokin jälkeen.....
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 23 Huhti 2010 19:09
Kirjoittaja IvecoPower
Tuota samaa ilmausta on tullut joskus jossain toisessa vehkeessä harjoitettuakin mutta tuo pumpun vuoto hiukan enempi mietitytti kun sitä melkein lorotteli sieltä...Muistui mieleen joskus nöösipoikana avaamani Toyotan ruiskupumppu...Oli kuin mummon herätyskello:jouset ja vieterit lenteli pisin pihamaata

15 v myöhemmin jo hiukan varovaisempi

Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 23 Huhti 2010 22:28
Kirjoittaja ASTech
Tämä projekti on taas lähtenyt eteenpäin. Nyt korjailin jäätymisestä joskus rikoontuneita käyttövesiputkistoja. Seuraavaksi alkaa konehuoneen maalaus. Pari viikkoa lomaa ja tavoitteena on, että loman jälkeen liikkuu taas omin voimin.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 24 Huhti 2010 21:43
Kirjoittaja ASTech
Nyt on uusi painevesisysteemi asennettuna. Tulee kylmän lisäksi lämmintä hanasta.
Ongelmana vaan noi Oraksen hanat, jotka vuotaa käyttämättömyyttään. Yksi niistä aika reilusti. Miten ne saa pitämään?
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 24 Huhti 2010 23:23
Kirjoittaja Lahti32
Ostapa niihin uudet säätöosat niin alkaa pitämään. Jos säätöosa on talven yli paikallaan, jäätyy siitä alimmaiset huulitiivisteet. Niitäkin saa varaosana. Itse puran hanat aina joulun ja pääsiäisen väliseksi ajaksi
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 25 Huhti 2010 20:47
Kirjoittaja IvecoPower
Hiphei, tänään pienen starttailun jälkeen lähti Iveco ilman ilmauksia iloisesti käymään... ja muutaman kerran tuli illan mittaan koitettua uudelleenkin ja oli aina laakin peli...

ja pihalla piti pyöritellä ees taas koko vehettä kun en ollu sillä ennen ajanukkaan kun tuli lavetilla pihaan joskus...kytkin ja jarrut ym toimi moitteetta. Joskin pumpusta tiputtelee edelleen hieman polttoainetta edelleen,stefat kai vaihdettava. Mutta tulipa todettua että ei se kone sökö ole

Montakohan näitä laitteita enää on säästyny paalista? Viimevuosien romuraudan hinta pisti monet melko hyvät aihiot / varaosavehkeet paaliin....
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 26 Huhti 2010 10:41
Kirjoittaja ASTech
Lahti32 kirjoitti:Ostapa niihin uudet säätöosat niin alkaa pitämään. Jos säätöosa on talven yli paikallaan, jäätyy siitä alimmaiset huulitiivisteet. Niitäkin saa varaosana. Itse puran hanat aina joulun ja pääsiäisen väliseksi ajaksi
Säätöosat vaihdettu ja nyt toimii. Kiitokset vinkistä.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 06 Touko 2010 23:43
Kirjoittaja ASTech
Nyt on uusi moottori vaihdettu ja sain sen jopa käyntiin. Pikkuisen tuli motivaatiota lisää, kun on jotain eloa autossa. On siinä kyllä riittänyt puuhaa....

Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 10 Touko 2010 21:32
Kirjoittaja IvecoPower
Taisi olla aika homma tuo koneenvaihto tuohon Ivecoon kun ei ihan kusiaisen kone kuitenkaan.

Tietty ei ihan linjurinkaan motti. Alakautta vai tuleeko paljoa lisätilaa maskin ja syylärin lävestä?
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 10 Touko 2010 21:46
Kirjoittaja ASTech
IvecoPower kirjoitti:Taisi olla aika homma tuo koneenvaihto tuohon Ivecoon kun ei ihan kusiaisen kone kuitenkaan.

Tietty ei ihan linjurinkaan motti. Alakautta vai tuleeko paljoa lisätilaa maskin ja syylärin lävestä?
Alakautta otin. Motti tosiaan painaa aika reilusti, joten ei tuota viitsisi kovin usein tehdä
Lisätilaa tulee hyvin, kun ottaa sen palan kokonaan pois, jossa vaihdekeppi on kiinni. Motin edessä mahtuu vielä työskentelemään seisaaltaan, vaikka kone on paikallaan.
Edit: Tuossa yksi kuva, josta vähän näkyy.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 11 Touko 2010 22:20
Kirjoittaja IvecoPower
Katos vaan! En ole niipal tutkinukkaan et lähteekö siitä enempi irti kuin maski...Näköjään siitä irtoo muutakin isompaa kun noin avaran näköinen kuva! taitaa tulla jo ihan suoraan eteenpäin hyvän matkaa koko motti...hyvä tietää jos tarvii joskus heittää kone tosta 126tkm ajetusta tohon toiseen jossa huimat 294tkm mittarissa....käy kyllä ihan nätisti sekin vaikka pumppuun ei vielä ole stefaa vaihettukaan. Startti tarvis viel irrottaa ja kattoo olisko ihan pesun ja öljyämisen tarpeessa tuo bendix vai tarvisko ihan rempata kun pyörittääpi vain ihan pikkasen ja heittää vapaalle. Hienoja olis nähä lisääkin projektikuvia!!
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 08 Kesä 2010 23:03
Kirjoittaja ASTech
Tänään katsastettu huomautuksitta

Ei mennyt muutaman kuukauden työ ihan hukkaan.
Kyllä sai tähän autoon tehdä kaikki uusiksi...
Nyt vasta pääsee niihin mukavampiin hommiin. Fiksailemaan kaikkea ja varustelemaan sopivaksi.

Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 09 Kesä 2010 23:00
Kirjoittaja ASTech
Tänään tuli ensimmäinen pidempi lenkki heitettyä 50 km päähän. 50m ennen perille pääsyä katkesi polttoaineputki siirtopumpun ja suodattimen välistä kahdesta kohtaa

. Käyttövesi- ja jäähdytysnestesysteemeistä pienet pätkät kumiletkuja ja klemmareita lainatyökaluilla paikoilleen ja 50km takaisin tuli hienosti.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 11 Kesä 2010 00:16
Kirjoittaja ASTech
Triplaten pidempi reissu tänään. Uusilla p.a. putkilla ei tietenkään mitään ongelmaa. Matka meni kivasti. Mukaan tarttui erilaisia äänieristeitä ja ledivaloja.
Re: Iveco 50.8 -84
Lähetetty: 14 Kesä 2010 11:21
Kirjoittaja ASTech
Viikonloppuna asensin laminaattilattian muovimaton tilalle ja ajopiirturin sain kuntoon. Piirturin kellon toimimattomuuten paljastui syyksi mysteerinen akkukotelossa roikkunut johto, jonka oikea osoite oli akun miinusnapa
