Sivu 1/4

Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 30 Huhti 2010 00:22
Kirjoittaja ob_do
Terve!

Laitetaanpa nyt tähän pari kuvaa tuosta taannoisesta hankinnastani. Mitään en siis autolle ole vielä tehnyt, mutta kesällä sillä aiotaan jo reissata! 8) Tarkoituksena siis tehdä "nopea" remppa ja eikun baanalle. Ensi talvena sitten tehdään perusteellisemmin. :roll: Teknisesti auto on hyvä, ja korikin ryhdikäs. Ei sumulaseja eikä ruostettakaan pahemmin. Liikennöitsijällä ollut aina ja hyvin on pidetty. Värityksen perusteella ex-Nevakivi? Kyllä polttelee jo päästä tien päälle! Hyvää alkavaa kesää ja mukavia reissuja kaikille. -P

Mutta missäs ne kuvat on? Eipä näy...

....vaan nytpä näkyy! :)

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 30 Huhti 2010 07:54
Kirjoittaja KajNyy1
Tervetuloa mukaan meillä näkyy olevan saman sarjan autot. Minun B10M Ajokki 7000 ensirekisteröitiin Tampereelle 17. kesäkuuta 1980 Liikennöitsijä Alhonen & Lastunen

Runkonumeroni on 65, Tämä on ensimmäinen Suomeen tuotu B10M

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 30 Huhti 2010 08:42
Kirjoittaja Bussiton
Tervetuloa :D Ryhdikkään oloinen pelihän tuo :shock: :mrgreen:

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 30 Huhti 2010 16:36
Kirjoittaja PekuMAN66
Tutun oloinen ex-nevakivi. Tuohon en ehtinyt tosin koskaan päästä silloin 70-80 lukujen vaihteessa, kotikylälle ajeltiin silloin vielä 60-luvun lopun ja 70-luvun autoilla. Silloin ei ollut samanlaista kiinnostusta busseihin kuin nyt... Pudasjärvellä ei sanottu että mennään linja-autolla, vaan sanottiin et mennään Nevakivessä.
Tuosta autosta saattaa löytyä hyvinkin historiatietoja Nevakiveltä.

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 30 Huhti 2010 21:34
Kirjoittaja ob_do
[quote="KajNyy1"]Tervetuloa mukaan meillä näkyy olevan saman sarjan autot. Minun B10M Ajokki 7000 ensirekisteröitiin Tampereelle 17. kesäkuuta 1980 Liikennöitsijä Alhonen & Lastunen

Runkonumeroni on 65, Tämä on ensimmäinen Suomeen tuotu B10M


Juu näin olen täältä "vakoillut"... tiedänpä nyt kenen puoleen kääntyä kun tulee kysyttävää :D Hauskaa sinänsä, auto palaa nyt "kotiin", asustelen tässä vanhan Ajokin koritehtaan naapurustossa. Täytynee ottaa yhteyttä Nevakiveen auton historian tiimoilta. Auton hankinnan myötä yksi pitkäaikainen unelma on täyttymässä. Toivon mukaan pääsen jo tulevan kesän tapaamiseen.

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 17 Touko 2010 23:27
Kirjoittaja ob_do
No niin, nyt on projekti käynnistetty. Ilahdutin äitiä äitienpäivänä ajamalla bussin vanhempien pihaan ja aloittamalla hommat :) Muutama ilta on tehty ja auto alkaa olla purettuna niin pitkälti kuin tarvii. Takaosan korotettu lattia lähti, samoin vanhan wc:n paikalle tehty lattia. Takalasi tipahti melkein itsestään, ympäröivät palkit oli hävinneet... muuten auto on yllättävän vähäruosteinen. Ei ne autot siellä pohjoisessa sitten ilmeisesti ruostu. Ensi viikonloppuna alkaa sitten uuden takalattian teko, tulee sen verran korkealle että tavaratila on paremmin käytettävissä. Vanhan wc:n ja keskioven monttuun tulee vessa/suihku, alle säiliöt. Ohessa pari kuvaa.

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 18 Touko 2010 00:05
Kirjoittaja Carman
Ei taida olla vielä tämänikäinen Ajokki sinkittyä tavaraa?

WC suunnitelma kuulostaa samalta kuin omani :wink:

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 18 Touko 2010 00:43
Kirjoittaja ob_do
ei taida ei...olin kyllä henkisesti varautunut hitsailemaan enemmänkin. Mutta hyvä näin!

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 18 Touko 2010 00:51
Kirjoittaja Reddewil
Hienolta näyttää ja kuulostaa. Ei muuta ku pysyt samassa vauhdissa, niin pirssi on tuota pikaa valmis uusiin koitoksiin!

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 03 Kesä 2010 01:01
Kirjoittaja ob_do
No niin, projekti etenee pikkuhiljaa. Työt meinaa olla esteenä...pari tuntia illassa ehtii harrastaa. Takatavaratilan lattiamaton alta löytyi osin maatunutta vaneria...ja hieman myös ruostetta... :shock: Vaan eipä tuo yllätyksenä tullut kenellekkään. Takalasi on vuotanut ties kuinka kauan ja uittanut vettä palkistoa pitkin. No, ei auttanut kuin purkaa luukut ja kylkipellit pois ja ottaa rälläkkä kauniiseen käteen ja hitsausvehkeet toiseen ja tehdä uutta. Tuleepahan nyt sitten kuntoon. Nyt teen korjaukset vain takarenkaan etupuolelle, siitä eteenpäin näyttikin olevan ehjempää, jää sitten talveksi harrastetta.. :) Tänään iltasella ehdin sen verran että sain lasikuituisen takaseinän irti. Viikonloppuna on tarkoitus saada auto siihen kuosiin että ensi viikolla päästään sisustan ja sähköjen kimppuun. Lasien tummennuksen kanssa tässä vähän pähkäilen, kaipa se on tilaus laitettava ameriikkaan, oisko muilla tarvetta? Kimppatilaus? Myöskin kaipailen vinkkejä mistä saisin tuota alu-kylkilistaa?

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 03 Kesä 2010 01:03
Kirjoittaja ob_do
Ai niin ja kiitos Carmanille penkeistä! Hyvät ovat ne. :)

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 03 Kesä 2010 11:16
Kirjoittaja Carman
ob_do kirjoitti:Ai niin ja kiitos Carmanille penkeistä! Hyvät ovat ne. :)
Eipä kestä, hyvä kun pääsee eroon :wink:

Siellähän onkin tapahtunut!
Näinhän ne projektit laajenee...
Mutta eipä tuo nyt ihan kauhean pahalta näytä ainakaan näin kuvassa.

Jos peltiä tarvitset ja tavallinen musta kelpaa niin mulla olisi 5kpl 1250x2500x1 levyjä jouten, sopuhinnalla... :wink:

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 03 Kesä 2010 11:51
Kirjoittaja ob_do
Kyllähän tuo voisi kiinnostaa, tarvis tuohon työkaluunkin tehdä uudet helmakotelot...soittelenpa iltasella.

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 04 Kesä 2010 00:05
Kirjoittaja motoku
kaikkia listoja ja kumeja jne jne saa ainakin nastolan villähteellä sijaitsevalta lahden autokorin tehtaalta varaosista. hinnat ei ole pahoja ja palvelu (ainakin minulle oli) todella ystävällistä.

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 04 Kesä 2010 00:56
Kirjoittaja ob_do
OK, kiitos vinkistä!

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 16 Helmi 2011 04:20
Kirjoittaja ob_do
No niin, nyt jo sain lisättyä kuvia galleriaan viime kesän koitoksista. Lisääkin tulee kunhan ne jostain ensin paikallistan ja galleria suvaitsee vastaanottaa.... Olihan siinä hommaa, tavaratilan lattia ja korikehikon alaosaa uusittiin keskiovelle asti. Takaseinän runko näytti siltä kuin olisi saanut tällin joskus ja korjaukset olis suoritettu vähän sinne päin...tulipahan nyt käytyä läpi. Sisätiloista kutakuinkin valmiiksi saatiin makuuosasto sekä matkustamo. Väliaikainen keittiö syntyi vanhan vessan ja keskiportaan syvennykseen.
Vajaa kaksi kuukautta harrastusta työn ohessa ja leimalle. Muutoskatsastuksessa ei moitteita, mutta jäi kiinni päästöistä ja jarruista. Päästöt korjaantuivat kaasuvivuston putsaamisella ja rasvaamisella (kone ei ottanut lähellekkään tarpeeksi kierroksia... :oops: ) ja jarrutkin vaativat vain vähän herkistelyä. Siitä sitten auto täyteen porukkaa ja kohti Joensuuta. Linnunlahden Campingiin, auto kiinni maasähköön ja neljä päivää rankkaa rentoutumista 8) Ajokki toimi moitteetta.
Seuraavaksi ois tarkoitus tehdä varsinainen keittiö sekä wc/suihkukoppi, viihde-elektroniikkaa ja sähköjä, aggregaatti ja ilpo, uusia eturenkaat ja maalata auto kokonaan. Ja paljon muuta. Paitsi näillä pakkasilla pysyn kyllä kotona...

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 16 Helmi 2011 09:40
Kirjoittaja Bussiton
VAU :shock: Hienosti homma edennyt :D Voi kun pääsis itsekkin rakenteleen :(

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 16 Helmi 2011 21:23
Kirjoittaja Rosvolinna
Hienoa jälkeä.

Tulee ainakin taka-apurunko kuntoon. Omassa projektissani pääsin huomattavasti helpommalla tuon takaosan kohdalla - ainoastaan lattian tukirakenteet menivät uusiksi.

Rakentelun iloa :)

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 16 Helmi 2011 23:02
Kirjoittaja j0ri
Ei jäänyt epäselväksi kuvista mikä oli ennen ja mikä jälkeen operaation. Perusteellista työtä! :D

Sulla näköjään on apuvoimiakin ollut. Itse olen yrittänyt perhettä saada mukaan tuonne bussiin puuhastelemaan, mutta varsinkin näin talvisaikaan jostain syystä ei ole oikein muilla motivaatiota riittänyt.. :wink: No, on pojat hienosti olleet apuna :) Joskin nuoremmalle ei vielä oikein työkaluja uskalla antaa, mutta tuulilasi on pesty ratin kohdalta, ainakin pärinän perusteella! :lol:

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 17 Helmi 2011 13:59
Kirjoittaja Bussiton
Oliko muuten toi takaseinä miten kiinni vai oliko enään mitenkään :oops: :lol:
Meillä on onneksi noi pojat kovinkin innoissaan pääsemään bussin kimppuun :shock: on joutunut sitomaan puihin kiinni kun ei pääse vielä aloittaan :lol:

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 17 Helmi 2011 17:52
Kirjoittaja ob_do
Heh, oli se takaseinä yläpäästä vielä kiinni...takalasihan ois saattanut tipahtaa koska tahansa tielle, ei juuri rautaa ollut enää ympärillä. Tulihan tuohon muutama metri putkea ja lattaa hitsailtua. Isä teki sähköjä, isoveli hitsaili kilpaa mun kanssa ja muita talkoolaisia ajoi tieto lähestyvästä festarireissusta.... :D Toukokuun alussa kun bussin hain niin lupasin että heinäkuun puolessa välissä lähdetään Ilosaareen. Oli sitten pakko lunastaa lupaus..Viimeisellä viikolla tein ensin päivät töitä, sit illalla bussille, aamuyöstä muutaman tunnin tirsat autossa.....kaikin puolin keskeneräinen tuo on mutta hyvin sillä jo reissussa pärjäsi. Kehitystyö jatkuu aina reissujen välillä. Sormet syyhyäis päästä jatkamaan keittiöprojektia ym. mutta täytyy kyllä odotella että hieman inhimillistyisi tuo lämpötila.

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 18 Helmi 2011 15:18
Kirjoittaja Victorjussi
Onnea vaan OLA-730:n uudelle elämälle. Tulihan tuolla työstettyä aikoinaan Kainuun, Koillismaan ja Lapin kairoja pahimpaan hinkuun.
Varma peli, lämmin, siisti ja hyvä ajaa. Puutteena oli, ettei saanut painaa sataa ja keskiovi oli käsikäytöllä. Asuntokäytössähän noilla ei ole merkitystä, saattaapa olla päinvastoinkin, varsinkin oven kanssa.

-------Sanoisiko vielä, että Volvo Ajokki, ja matka taittuu :D :D -------

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 19 Helmi 2011 08:26
Kirjoittaja ob_do
Victorjussi kirjoitti:Onnea vaan OLA-730:n uudelle elämälle. Tulihan tuolla työstettyä aikoinaan Kainuun, Koillismaan ja Lapin kairoja pahimpaan hinkuun.
Varma peli, lämmin, siisti ja hyvä ajaa. Puutteena oli, ettei saanut painaa sataa ja keskiovi oli käsikäytöllä. Asuntokäytössähän noilla ei ole merkitystä, saattaapa olla päinvastoinkin, varsinkin oven kanssa.

-------Sanoisiko vielä, että Volvo Ajokki, ja matka taittuu :D :D -------
No niin, tuttu peli siis! Varmalta vaikuttaa edelleen... ja hyvä on ajaa, tosin noilla eturenkailla 90km/h on sopiva vauhti, siinä kahdeksankympin paikkeilla pyrkii täristämään.. uudet eturenkaat ovat listalla ensimmäisten joukossa. Sisustus oli jonkin verran kärsinyt, oli edellisellä omistajalla koulukyytikäytössä... mutta sehän ei onneksi haittaa. Keskioven aukaisemiseen tarvittiin muutakin kuin käsiä... :lol:

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 19 Helmi 2011 12:49
Kirjoittaja IRJA
Victorjussi kirjoitti:Onnea vaan OLA-730:n uudelle elämälle.
Taitavat OLA:t olla sitkeähenkistä sukua :D mietiskelee OLA-747 melkein Gibralttarilla

Re: Volvo B10M Ajokki 7000

Lähetetty: 24 Syys 2012 19:06
Kirjoittaja ob_do
Onpas taas aika mennyt nopsaan...näin parin vuoden viiveellä sain kuviakin galleriaan ensimmäisen (2010) vuoden hommista. Täytynee kaivella uudemmatkin kuvat kameran syövereistä. Kauheesti on kaikkee tehty, kauheesti on tekemättä. Tien päällä on kyllä viihdytty erittäinkin hyvin, jopa ilman suurempia teknisiä ongelmia. (Kolmen vuoden saldo: ilmasäiliön tyhjennysroppu tipahti tielle tietyöjonossa...jarrukello halkes katsastuksessa...ja eilen Merikarvialta tullessa jäätiin Nokian kohdalle, oli tuupannut suurimman osan polttoaineesta tielle...)

Tuuriin piti tulla silloin lauantaina näytille mutta hommahan kosahti sähköongelmiin...(ei muuten kannata tehdä viime hetken sähköasennuksia aamuyöllä muutaman saunakaljan jälkeen...ensin välähti, sitten haisi vanha radio.. :lol: )

Talven suunnitelmiin kuuluu kylkipeltien riipiminen irti, tarvittavat hitsaushommat, integroitu kaasugrilli, tekniikan perusteellisempi huolto, kattoterassin teko, maalaus, vesisysteemin rakentelu...ja paljon muuta. Onneks nyt pääsee lämpimään halliin puuhastelemaan.

Ohessa muutama kuva loppukesältä.