Sivu 1/5

Volvo B9M Carrus, Retki-Leka

Lähetetty: 22 Joulu 2010 18:31
Kirjoittaja mosku
Tarinaa siitä kuinka tästä

Kuva

tuli tämä(kuva kun auto valmis).

Kuva

Kuva

Tervehdys kaikille Ja kiitos mahtavasta palstasta.
Tässä nyt on hetki tavuteltu näitä teidän sivuja ja nyt kun on motorhome kulkuri hankittu niin aattelin avata uuden topicin. Kysymyksiä piisaa vaikka kuinka paljon ja toivottavasti teiltä apua löytyy. Kori, hitsaus-, tekniikkatyöt hallinnassa. Sähköhommatkin on jollainlailla käsissä mutta, autoon ei ole alustan kytkentäkaaviota olemassa ja se hieman vaikeuttaa vikojen etsimistä.
Jos joltakulta löytyy ko. alustaaan kaaviota niin helpottaisi etenemistä huomattavasti --> LÖYDETTY.

Elikkäs tuli hankittua velipojan kanssa Volvo B9M mk3 Carruksen korilla vuosimallia 12/1990.

Matka Vaasasta Lohjalle kesti 25,5tuntia kun veti glycolit jäihin, tai sitten ne olivat jäässä. Päästiin onneksi Vaasan Käyttöautoon "lämmittelemään".

Tarkoituksen on tehdä autoon autonkuljetustila, paikat 8:lle nukkumiseen sekä matkustamiseen, jonkinasteista miniminikeittiötä ja tottakai "moduli puusauna" joka vedetään vinssillä kyytiin kun auto ei ole kyydissä/mukana. Lämmitys Eberillä ja ilpolla. 3500kg:n vetokuula traileria varten. Tuossa nyt tämänhetkinen hajatelma auton tulevaisuudesta.

Tällä hetkellä autossa olevia vikoja ovat:
-ABS:t ei toimi eikä kojelaudasta löydy sen valoa. (valo löydetty ja palaa, pitää vielä kokeilla että toimiiko nuo)
-Piirturi/nopeusmittari/rajoitin ei toimi (piirturin kello toimii)--> oli anturin johti irti
-Kierroslukumittari ei toimi (lataa normaalisti)
-Muutamia ilmavuotoja
-Eberi ei toimi... Jos jollain on räjäytyskuvaa/kytkentäkaaviota olisin kiitollinen. --> http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf
-Välitangonpää välyksellinen
-Oikea etujarru laahaa/tehoton


Terv. Juha Rousku
puh:04OO-935553

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 22 Joulu 2010 21:25
Kirjoittaja Falcon
Tervetuloa joukkoon. :D

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 22 Joulu 2010 22:41
Kirjoittaja Reddewil
Tervetuloa joukkoon iloiseen!

Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
-Jääkö auto bussiksi?
Jos tulee M1, niin max. kärry 750kg -> ei tartte abseja (mielestäni) -> ei tartte rajotinta
-Minkä mallin Eberi?
-Kiekkamittarille on oma anturi dieselpumpun kardaanin kopassa. Veikkaan liittimien olevan huonot / johtoa poikki.
-Ilmavaivat on hienoja, ei muuta ku nylonputkea tilalle ja uusia säiliöitä
-Välitanko vaihtoon
-Kiri jarrun räikkää ja tarkista palautus, rasvaa nipat

Noin ainakin b58 / b10m, onko tuo 9 paljon kummempi =O

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 22 Joulu 2010 23:32
Kirjoittaja Lahti32
Tuohon laahaamiseen paras konsti on jarrukenkien ankkuritappien voitelu kuparitahnalla. Vaatii renkaan ja rummun irroituksen ja tappien poiskäytön sopivan tuurnan avulla. Ei paha homma. Mulla on hyvät rummut ja kengät jemmassa siihen jos on muuten tarvis uusia palikoita. Tervetuloa foorumille!

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 23 Joulu 2010 08:51
Kirjoittaja Bussiton
Tervetuloa joukkoon mukaan :D

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 23 Joulu 2010 13:22
Kirjoittaja konenikkari
:D Myöhäistä on kait toivoa, että vaiva helpottais :D
Tervetuloa siis joukkoon :D

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 23 Joulu 2010 13:54
Kirjoittaja Victorjussi
Tervetuloa joukkoon. Minäkin vielä keltanokka. :lol: :lol: .

Noista ABS jarruista minulla on mutu tuntuma. Jos auto on varustettu niillä, ei niitä voida poistaa käytöstä, tieliikenteessä tietty.
Tämä täytyykin tarkistaa, vai onko jollain täsmätietoa?

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 23 Joulu 2010 17:45
Kirjoittaja VANHOOL
Voi poistaa jos homman tekee sellainen korjaamo jolla on luvat ja tekee paperit siitä, tämän jälkeen auto on katsastettava 80km/h autoksi. Mutta tämäkin muistaakseni onnistuu olikohan se nyt 92 ja vanhempiin autoihin. Sen jälkeen jos auto linja-auto niin ABSit pakolliset oli se sitten 80 tai 100:n auto. Jos oikein muistan niin merkkivalo oli muistaakseni ylärivissä olisko ollut toinen vasemmalta.

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 23 Joulu 2010 18:12
Kirjoittaja Zyke64
VANHOOL kirjoitti:Voi poistaa jos homman tekee sellainen korjaamo jolla on luvat ja tekee paperit siitä, tämän jälkeen auto on katsastettava 80km/h autoksi. Mutta tämäkin muistaakseni onnistuu olikohan se nyt 92 ja vanhempiin autoihin. Sen jälkeen jos auto linja-auto niin ABSit pakolliset oli se sitten 80 tai 100:n auto. Jos oikein muistan niin merkkivalo oli muistaakseni ylärivissä olisko ollut toinen vasemmalta.
Mulla merkkivalo merkkivalopaneelin vas. alanurkassa. ja kiekkamittarin toimimattomuuden syy yleensä käppyräksi palanet johot koneen päällä. Itse anturihan on ruiskutuspumpussa ja sangen varmatoiminen, kunhan piuhayhteys pelaa. Nopeusmittarin pistoke vaihdelaatikon päästä kannattaa katsoa,ja johdot siittä eteenpäin. Pistokkeen johdot on juotettu liittimiin ja menevät poikki iän myötä, ja silloin nopeusmittari heittäytyy mykäksi.Niin ja hyviä käytettyjä osia (välitanko) löytyy Paimelasta, E Heikkilän purkamolta harrastaja ystävälliseen hintaan..... Ja tervetuloa joukkoon Hull..hulvattomaan :lol: :lol:

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 23 Joulu 2010 19:23
Kirjoittaja Victorjussi
ABS jarrut taisi tulla pakolliseksi busseissa jo -90, mutta kuorma-ja matkailuautolle muutoksen voi ilmeisesti tehdä uudempaankin, jos vain valmistaja tai sen edustaja siihen antaa ohjeet ja käytännössä siis myös luvan. Jos ei saa ohjetta, ei siis ole lupaakaan. :D.

tämmösen löysin harrastelijasivuilta...

lainaus...."AKEn kanta: Jarrut, joissa on lukkiutumisen estojärjestelmä (ABS) saadaan muuttaa vastaamaan saman mallin sellaista rinnakkaisversiota, jossa mainittua jarrujen turvalaitteistoa (ABS) ei ole. Muutos voidaan hyväksyä vain, mikäli se on tehty ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Muutoskatsastus vaaditaan."

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 23 Joulu 2010 20:57
Kirjoittaja mosku
Kiitos arvon herrat...
Huomasin aiemmin jo että palstalla on aktiivista väkeä mutta, ihan näin nopeeta kommenttia kyllä osannut odottaa. Tässähän tuli jo puoli autoa käytyä netitse läpi :wink: .
Ite aattelin samansuuntaisia juttuja noihin sähköhuoliin mutta, hienoa että löytyi mahdollisia oikopolkuja. Nämä tarkistellaan sitten tuossa joulun jälkeen.

Täytyy käydä tuossa katsastus konttorilla kyselemässä tuota ABS:ien poisto jos ei niihin saa fiksusti tolkkua. Olishan ne kivat jos ne sais toimimaan, ehkä.

Edit: niin joo, kuorma-autoksi on tulossa.

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 23 Joulu 2010 21:06
Kirjoittaja mosku
Reddewil kirjoitti:Tervetuloa joukkoon iloiseen!

Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
Lämpömittarikin heitteli ihan omiaan ja kilisteli kelloa kokoajan. Liittyy luultavasti joihinkin näihin sähköhäiriöihin.
Huomattiin sillä kun velipoika ajeli bemulla perässä ja tuli siihen moottorin alla olevaan putkeen halkeama kun paineet nousi. Oli putki sen verran hapero että tuli ihan tarpeeseen vaihtaa tuo putki. Ei päässyt rikkomaan mitään. Ilman vaivoja päästiin tuon jälkeen kotio saakka, tai no lämpömittarin kilkutus jatkui vain ja sekin loppu kun putsasin anturista hapettumat Hämeenkyrössä.

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 23 Joulu 2010 22:53
Kirjoittaja Reissu-Late
Mulla lahtelainen kori eagle 450 ja B10M alusta.Tarvin tässä joku aika sitten kaaviota kaiuttimista kun tuli revittyä puolet pois.Soitin lahden autokoriin ja sain kaaviot sähköpostiin henkilöltä joka oli tehnyt minun autoon kyseisen järjestelmän v 89.Seuraavalla viikolla tuli postissa auton kaikki sähköpiirustukset, huom alkuperäiset.Palvelu oli todella huippuluokkaa. Kiitokset Ahti Rauniolle Lahden koritehtaalle.Voitko kysellä valmistajalta kaikki sähkökaaviot,niin uskon että helpottaa

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 24 Joulu 2010 01:06
Kirjoittaja happa66
Tervetuloa joukkohon kirjavaan :D :D , ja onnea uuden projektin hankinnasta, kun kaikki toimii, niin aika haka olet muillekin antamaan neuvoja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

a-p

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 24 Joulu 2010 12:31
Kirjoittaja mosku
Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.

Edit: Eberin malli

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 24 Joulu 2010 14:51
Kirjoittaja Reddewil
mosku kirjoitti:
Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.

Edit: Eberin malli
Kyllä se niin vaatimaton on :D Mulla ei oo kuin 23,3kW webasto omassa volvossa. Talossa on eristeet ja jatkuva lämpö, auto pitää saada nopeasti lämpimäksi ja eristeitä on vain nimeksi.
Tuosta kun lataat, niin pääset alkuun: http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 24 Joulu 2010 14:52
Kirjoittaja Zyke64
mosku kirjoitti:
Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.

Edit: Eberin malli
Voihan se olla, yleensä nuo bussiwebat on siellä 20-30kW:n haarukassa :wink:

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 24 Joulu 2010 19:59
Kirjoittaja mosku
Reddewil kirjoitti:
mosku kirjoitti:
Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.

Edit: Eberin malli
Kyllä se niin vaatimaton on :D Mulla ei oo kuin 23,3kW webasto omassa volvossa. Talossa on eristeet ja jatkuva lämpö, auto pitää saada nopeasti lämpimäksi ja eristeitä on vain nimeksi.
Tuosta kun lataat, niin pääset alkuun: http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf

Kiitos, tuo auttaa suunnattomasti niin nyt kuin tulevaisuudessa!! Kiitos

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 27 Joulu 2010 23:01
Kirjoittaja Jan-Erik
Reddewil kirjoitti:Tervetuloa joukkoon iloiseen!

Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
-Jääkö auto bussiksi?
Jos tulee M1, niin max. kärry 750kg -> ei tartte abseja (mielestäni) -> ei tartte rajotinta
-Minkä mallin Eberi?
-Kiekkamittarille on oma anturi dieselpumpun kardaanin kopassa. Veikkaan liittimien olevan huonot / johtoa poikki.
-Ilmavaivat on hienoja, ei muuta ku nylonputkea tilalle ja uusia säiliöitä
-Välitanko vaihtoon
-Kiri jarrun räikkää ja tarkista palautus, rasvaa nipat

Noin ainakin b58 / b10m, onko tuo 9 paljon kummempi =O
Minkäs takia siihen ei sais laittaa 3500kg kilon kärryä perään ?

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 27 Joulu 2010 23:47
Kirjoittaja only4pro
eiköhän siihen saa se 3500kg, mutta tarvii CE-kortin (koska yhdistelmän kokonaispaino menee yli 7t)

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 27 Joulu 2010 23:54
Kirjoittaja Jan-Erik
C1E -luokka

Ajokorttivaatimus (rekisteröintitodistukseen merkityt massat)

•Vetoauton kokonaismassa yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg
•perävaunun kokonaismassa yli 750 kg mutta yhdistelmän kokonaismassa enintään 12 000 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Tämän jälkeen sitten CE

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 28 Joulu 2010 02:36
Kirjoittaja Reddewil
Jan-Erik kirjoitti:C1E -luokka

Ajokorttivaatimus (rekisteröintitodistukseen merkityt massat)

•Vetoauton kokonaismassa yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg
•perävaunun kokonaismassa yli 750 kg mutta yhdistelmän kokonaismassa enintään 12 000 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Tämän jälkeen sitten CE
Oman pikkuvolvon (delta star 50, 12m) kokonaismassa 15500kg, eli ihan pienellä kortilla ei vedellä. Ja oliko että tuon painoisen "hankilöauton" perään ei saanu laittaa 750kg painavampaa, tai ainakin pituus-mikälie tuli vastaan :roll:

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 28 Joulu 2010 22:10
Kirjoittaja mosku
Hep hep,

Nyt on kojelautaankin löytynyt yks (abs) lamppu lisää ja se ainakin palaa... tiiä sitten sammuuko vasta kun lähtee liikkeelle vai pitäiskö sammua heti koneen käynnistyttyä.
Moottorin maadoitus tuossa teetti vähän etsintää kun ei meinannut jaksaa startti pyörittää. Onneksi en lähtenyt ensimmäiseksi akku kauppaan vaan kävin akkuhyllyn luona pyörimässä ja mukaan tarttui "vaan" 50a laturi. 4x 200a hupiakkujakin odottelee paikkojen löytymistä.
Nopeusmittarin anturiin on joku tehnyt sellasen todella hienon abiko virityksen johon pääsee kaikki kakka auton alta---> Nopeusmittariinkin tuli hieman eloa. Mä niin tykkää sähkövioista.

2x CE löytyy tästä perheestä joten tämä ei tuota meille ongelmaa. Kuorma-autoksihan tämä on tulossa. 3500kg saa laittaa perään. Toki nupin katsastaminen saattaa olla sitten toinen juttu jos sitä yrittää leimata tuohon. Siitä pitää ilmeisesti olla lujuuslaskelmakin paperilla. C1E:hän ei tähän yhdistelmään tosiaan riitä. Valtaosa kuitenkin ajellaan ilman kärryä mutta, onhan kiva bonus kun ei sitten tarvii miettii millä ja miten vetää.

Mites sitten jos otan laseja irti ja en niitä takaisin laita. Miten ootte vahvistaneet tyhjiä ikkuna aukkoja? Profiili kehikko tms.

Myös päädyttiin tuossa laskemaan "makuukammarin" ja "keittiön" lattiat.

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 29 Joulu 2010 00:13
Kirjoittaja Reddewil
mosku kirjoitti:Hep hep,


Mites sitten jos otan laseja irti ja en niitä takaisin laita. Miten ootte vahvistaneet tyhjiä ikkuna aukkoja? Profiili kehikko tms.

Myös päädyttiin tuossa laskemaan "makuukammarin" ja "keittiön" lattiat.
Lattioitten lasku on hyvä juttu, helpottaa kummasti. Ikkuna-aukkoja ei mielestäni tarvii vahvistaa, rungollinen auto kuitenkin, niin vaikka päreistä tekis muuten =) Scania varmaan katkeis jos ottas lasit pois, himmeli rungolla...

Re: Jälleen yksi uusi...

Lähetetty: 29 Joulu 2010 10:40
Kirjoittaja Jailbird
Tervetuloa mukaan!
Se ABS valo sammuu nopeuden noustessa 5-7km/h ...jos systeemi on kunnossa!