Matkailu Bussi
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Matkailu Bussi
Tervehdys kaikille, on tullut lueskeltua tätä foorumia, mutta nyt kun olis tarkoitus alkaa tekemään niin vois alkaa kirjoittelemaan / kyselemään.
Projekti: Berkhof -90, Scania K113 CLB 12 metrinen, 12 vaihteinen sähkölaatikko
Tarkoituksena 8+1 matkailuauto lähes kaikilla herkuilla.
Retki-bussihulluutta minulla on jo ~20 vuoden takaa. 2 * Scania BR116 -81 Kutterin 9 korilla.. Ne on vielä pihassa ennen kuin niistä tulee metalliromua.
Tavoite on lähes täydellinen uudelleenrakentaminen pienen kesämökin budjetilla, tosin ajan kanssa. Ensin kori ja tekniikka mieleiseksi ja sitten varustus ja sisusta.
Alkuun kaipaisin tietoa seuraavista asioista jos joltain sattuis löytymään..
ABS johtokaavio
Vaihdelaatikon johtokaavio
Paineilmakaavio
Telma hidastin, sähkökaaviot ja itse hidastin, autossa on ollut mutta ei ole enää, suunnitelmissa on huomattava määrä Etelä-Euroopan vuoriteitä, niin jotain olisi mukava olla rumpujarrujen lisäksi.
Ja sit jos löytyisi pelkän Scanian osuudelta runkomittakuvia / viivapiirustuksia. Pääsisi mallintamaan aihion täydellisesti.
Mulla on muuten A3 kokoinen Scanneri, eli jos jollain on kirjaa lainaksi, liikkuu lähistöllä, vaikuttaa lähistöllä, voisin vaikka itse scannailla
Eli ensin sähköistyksen / paineilmojen uusinta >> muutoskatsastus matkailuautoksi ja sen jälkeen suuremmat muutokset
( Joo, kyllä "pari" metriä tarvitsee varmaankin tehdä pikakorjouksia alustaan ennen leimaa )
Projekti: Berkhof -90, Scania K113 CLB 12 metrinen, 12 vaihteinen sähkölaatikko
Tarkoituksena 8+1 matkailuauto lähes kaikilla herkuilla.
Retki-bussihulluutta minulla on jo ~20 vuoden takaa. 2 * Scania BR116 -81 Kutterin 9 korilla.. Ne on vielä pihassa ennen kuin niistä tulee metalliromua.
Tavoite on lähes täydellinen uudelleenrakentaminen pienen kesämökin budjetilla, tosin ajan kanssa. Ensin kori ja tekniikka mieleiseksi ja sitten varustus ja sisusta.
Alkuun kaipaisin tietoa seuraavista asioista jos joltain sattuis löytymään..
ABS johtokaavio
Vaihdelaatikon johtokaavio
Paineilmakaavio
Telma hidastin, sähkökaaviot ja itse hidastin, autossa on ollut mutta ei ole enää, suunnitelmissa on huomattava määrä Etelä-Euroopan vuoriteitä, niin jotain olisi mukava olla rumpujarrujen lisäksi.
Ja sit jos löytyisi pelkän Scanian osuudelta runkomittakuvia / viivapiirustuksia. Pääsisi mallintamaan aihion täydellisesti.
Mulla on muuten A3 kokoinen Scanneri, eli jos jollain on kirjaa lainaksi, liikkuu lähistöllä, vaikuttaa lähistöllä, voisin vaikka itse scannailla
Eli ensin sähköistyksen / paineilmojen uusinta >> muutoskatsastus matkailuautoksi ja sen jälkeen suuremmat muutokset
( Joo, kyllä "pari" metriä tarvitsee varmaankin tehdä pikakorjouksia alustaan ennen leimaa )
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Matkailu Bussi
Tervetuloa joukkoon kirjavaan.
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Matkailu Bussi
Tervetuloa joukkoon kirjavaan!
Noista kaavioista en tiedä, toki helpottaa, mutta esim. ilmojen suhteen on kai paras että vaihdat vaan sitä mukaan nylon putkiin kun suhisee =) Niin on nähtävästi tehty omassa autossa ja niin olen tehnyt itse. Ei ole enää montaa metriä maatuvaa putkea autossa ja siltä osin alkaa olla "valmis". Kaikki painesäiliöt on uusittu myös, yksi "hupisäiliö" on vielä kiinnitystä vailla.
Tuo telma kiinnostaisi itseäkin, mikä se systeemi on kirjaimellisesti? Tekis mieli laittaa "telma" ja jarruttaessa saisi 20kWh pukattua veteen -> varaaja lämmin parilla jarrutuksella!
Noista kaavioista en tiedä, toki helpottaa, mutta esim. ilmojen suhteen on kai paras että vaihdat vaan sitä mukaan nylon putkiin kun suhisee =) Niin on nähtävästi tehty omassa autossa ja niin olen tehnyt itse. Ei ole enää montaa metriä maatuvaa putkea autossa ja siltä osin alkaa olla "valmis". Kaikki painesäiliöt on uusittu myös, yksi "hupisäiliö" on vielä kiinnitystä vailla.
Tuo telma kiinnostaisi itseäkin, mikä se systeemi on kirjaimellisesti? Tekis mieli laittaa "telma" ja jarruttaessa saisi 20kWh pukattua veteen -> varaaja lämmin parilla jarrutuksella!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Matkailu Bussi
Kiitoksia pikaisista tervetulotoivotuksista.
Telma.. Öö.. Karkeasti kuvattuna, sähköohjattu julmettu levyjarru asennettuna kardaanille.
Nuo linkit oli täällä foorumillakin jossain jo aiemmin
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_brake
http://www.telma.co.uk/ecoupe.html
Muistelisin että täällä oli joskus WIKI.. Onkos se nurin vai mikä?
Telma.. Öö.. Karkeasti kuvattuna, sähköohjattu julmettu levyjarru asennettuna kardaanille.
Nuo linkit oli täällä foorumillakin jossain jo aiemmin
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_brake
http://www.telma.co.uk/ecoupe.html
Muistelisin että täällä oli joskus WIKI.. Onkos se nurin vai mikä?
Viimeksi muokannut Berkhof, 12 Helmi 2011 02:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Matkailu Bussi
Täällä on kaikenlaisia ajatuksia kulkimen energian tuotosta / lämmityksestä / ilmastoinnista.
Koitan raapustaa omia ajatuksiani kun en vielä niitä kuvia ole saanut piirreltyä
Eli homma alkas sillä että apuakseli pultataan koneen kylkeen viemään voima vaihdelaatikon päälle.
Vaihdelaatikon päälle koostaisin seuraavanlaisen paketin.
-generaattori ( 6-12 kw )
-omia bussilatureita 2 – 3 kpl ( ajoakut / hupa-akut )
-1l bensaturbo varustettuna LPG kaasulaitteilla ( hiljainen ja liki päästötön käynti kaasun ja turbon ansiosta, veroton polttoaine, reilumpi kaasusäiliö jonnekin sopivaan paikkaan jemmaten. Suomessa muutama tankkauspiste, maailmalla vaikka kuinka paljon ) ( onko jollain tietoa LPG tekniikan hankintapaikoista, vai pitääkö Saksasta ostaa joku vanha pikkuauto )
LPG ja Scanian koneen päissä vapaapyörät. Eli kumpi kone vaan pyörittää koko settiä.
Ajossa ollessa generaattori tuottaa ”huonoa” sähköä, taajuus vaihtelee pyörimisnopeuden mukaan.
Sitä voi sellaisenaan käyttää inverttereiden välijännitteen syöttöön ja veden lämmitykseen lämmitysvastuksin. Paikalla ollessa kaasukonetta on mahdollisuus ajaa vakiokierroksin jolloin hyvää sähköä on tarjolla ”riittävästi” Jos käytetään vain latauksiin niin matalammat (äänettömämmät) kierrokset riittää.
Etuina olisi sähkön riittävyys, akuston kohtuullinen koko, runsas energia, riittäisi sähkökiukaallekin lähes äänetön käyttö, veden lämmityksen yksinkertaisuus. Auton kaikki akut lataantuisivat omilla latureilla, ei tarvitse hankkia niin tehokkaita 220 / 24V latureita maavoimaan. Yleislämpö ja ilmastointi lämpöpumpulla.
Onko jollain kokemusta miten kohtuullisesti eristetyssä kulkurissa riittää lämpöpumpulla jäähdytysteho ajossa 30+ asteen ulkolämpötiloissa. Vai tarvitseeko niitä kaksi. Nykyisillä invertteri lämpöpumppu hinnoilla ei paljoa kannata auton omia vanhoja ilmastointiratkaisuja korjailla, ennemmin modaa ilpon sisäyksiköt kalusteisiin sopiviksi.
Eli sähköpatruunalla ja moottorin kiertovedellä lämmitetään lämmönvaihtimin jonkun kokoista varaajaa.. Siitä lattialämmitys ja käyttö / suihkuvedet. Isot lämmitysvesikennot jättää vaan ajon kiertoveden piiriin. Lämpöpumppu ja lattialämmitys riittänee lämmitykseen aivan kovimmat pakkaset poislukien, tosin uskoisin että minulle on kuumuus suurempi riski kuin kylmyys, en niin kauheasti talvea rakasta.
Minulla on pyrkimys siihen että kulkurissa olis riittävät varustukset hoitaa työasiat (suunitteluhommaa) ja lomailu, voisi tehdä ennen eläkeikääkin jo yli kolmen kuukauden reissuja. Kun tuo IT tekniikka ja netti on jo saatavissa lähes missä vaan kohtuu hintaan.
Kommentteja minun hulluuteen Työtä ja tekemistä en pelkää.
Koitan raapustaa omia ajatuksiani kun en vielä niitä kuvia ole saanut piirreltyä
Eli homma alkas sillä että apuakseli pultataan koneen kylkeen viemään voima vaihdelaatikon päälle.
Vaihdelaatikon päälle koostaisin seuraavanlaisen paketin.
-generaattori ( 6-12 kw )
-omia bussilatureita 2 – 3 kpl ( ajoakut / hupa-akut )
-1l bensaturbo varustettuna LPG kaasulaitteilla ( hiljainen ja liki päästötön käynti kaasun ja turbon ansiosta, veroton polttoaine, reilumpi kaasusäiliö jonnekin sopivaan paikkaan jemmaten. Suomessa muutama tankkauspiste, maailmalla vaikka kuinka paljon ) ( onko jollain tietoa LPG tekniikan hankintapaikoista, vai pitääkö Saksasta ostaa joku vanha pikkuauto )
LPG ja Scanian koneen päissä vapaapyörät. Eli kumpi kone vaan pyörittää koko settiä.
Ajossa ollessa generaattori tuottaa ”huonoa” sähköä, taajuus vaihtelee pyörimisnopeuden mukaan.
Sitä voi sellaisenaan käyttää inverttereiden välijännitteen syöttöön ja veden lämmitykseen lämmitysvastuksin. Paikalla ollessa kaasukonetta on mahdollisuus ajaa vakiokierroksin jolloin hyvää sähköä on tarjolla ”riittävästi” Jos käytetään vain latauksiin niin matalammat (äänettömämmät) kierrokset riittää.
Etuina olisi sähkön riittävyys, akuston kohtuullinen koko, runsas energia, riittäisi sähkökiukaallekin lähes äänetön käyttö, veden lämmityksen yksinkertaisuus. Auton kaikki akut lataantuisivat omilla latureilla, ei tarvitse hankkia niin tehokkaita 220 / 24V latureita maavoimaan. Yleislämpö ja ilmastointi lämpöpumpulla.
Onko jollain kokemusta miten kohtuullisesti eristetyssä kulkurissa riittää lämpöpumpulla jäähdytysteho ajossa 30+ asteen ulkolämpötiloissa. Vai tarvitseeko niitä kaksi. Nykyisillä invertteri lämpöpumppu hinnoilla ei paljoa kannata auton omia vanhoja ilmastointiratkaisuja korjailla, ennemmin modaa ilpon sisäyksiköt kalusteisiin sopiviksi.
Eli sähköpatruunalla ja moottorin kiertovedellä lämmitetään lämmönvaihtimin jonkun kokoista varaajaa.. Siitä lattialämmitys ja käyttö / suihkuvedet. Isot lämmitysvesikennot jättää vaan ajon kiertoveden piiriin. Lämpöpumppu ja lattialämmitys riittänee lämmitykseen aivan kovimmat pakkaset poislukien, tosin uskoisin että minulle on kuumuus suurempi riski kuin kylmyys, en niin kauheasti talvea rakasta.
Minulla on pyrkimys siihen että kulkurissa olis riittävät varustukset hoitaa työasiat (suunitteluhommaa) ja lomailu, voisi tehdä ennen eläkeikääkin jo yli kolmen kuukauden reissuja. Kun tuo IT tekniikka ja netti on jo saatavissa lähes missä vaan kohtuu hintaan.
Kommentteja minun hulluuteen Työtä ja tekemistä en pelkää.
Viimeksi muokannut Berkhof, 12 Helmi 2011 03:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Matkailu Bussi
Hienot on suunnitelmat, mutta niin kuin nykyään, mikään virittely ei kannata kun öljy on niin halpaa...
Mutta mikä olikaan pointtisi, ajonaikana 6kW virtaa? paikallaan saman verran? Mihin tarviit energiaa ja paljonko, se selvittää kummasti, niin osataan neuvoa sinua.
Mutta mikä olikaan pointtisi, ajonaikana 6kW virtaa? paikallaan saman verran? Mihin tarviit energiaa ja paljonko, se selvittää kummasti, niin osataan neuvoa sinua.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Matkailu Bussi
Eipä sitä virtaa ajoaikana mihinkään tarvii.. Siellähän se mukana pyörii.
Mutta generaattorin hinta ei paljoa nouse vaikka tehoja nostaakin.
Eikä 6kw sinänsä ole paljoa, ei se ole kuin 2kw / vaihe, sähkökiuas vetää mukavasti tehoja
Paikallaan ollessa sitä on hyvä olla tarvittaessa riittävästi, sähköä voi tarvita muuhunkin kuin auton omiin tarpeisiin
Mutta generaattorin hinta ei paljoa nouse vaikka tehoja nostaakin.
Eikä 6kw sinänsä ole paljoa, ei se ole kuin 2kw / vaihe, sähkökiuas vetää mukavasti tehoja
Paikallaan ollessa sitä on hyvä olla tarvittaessa riittävästi, sähköä voi tarvita muuhunkin kuin auton omiin tarpeisiin
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Matkailu Bussi
Saisko tuota systeemiä tehtyä yhdellä polttoaineella, olisi pienempi huoli tankkauksista. Meillä pitää huolehtia dieseliä, bensaa, valopetrolia, nestekaasua ja puita. Kiinnostavia ajatuksia sinulla.
Olisko sellainen hyvä idea että hommaa pienen hiljaisen salkkumallin invertteriaggrekaatin joka lataa neljää isoa akkua. Virität aggren jännitetunnistuksella automaattikäynnisteiseksi ja erillisellä isolla tankilla. Käyttösähkö isosta siniaaltoinvertteristä. Sähkökiukaaksi ainavalmis pienellä teholla tai puusauna mikä toimii aina
lämmitys 9kw webastolla. Automaattiagre huolehtii virran riittävyydestä. Ongelma on tässä se ettei valmiita automaattisia pikku voimalaitoksia ole olemassa.
Karavaanari.infossa perhoukolla on VW LT matkailuauto joka jyrähtää itsestään käyntiin jos virta alkaa olla vähissä.
Olisko sellainen hyvä idea että hommaa pienen hiljaisen salkkumallin invertteriaggrekaatin joka lataa neljää isoa akkua. Virität aggren jännitetunnistuksella automaattikäynnisteiseksi ja erillisellä isolla tankilla. Käyttösähkö isosta siniaaltoinvertteristä. Sähkökiukaaksi ainavalmis pienellä teholla tai puusauna mikä toimii aina
lämmitys 9kw webastolla. Automaattiagre huolehtii virran riittävyydestä. Ongelma on tässä se ettei valmiita automaattisia pikku voimalaitoksia ole olemassa.
Karavaanari.infossa perhoukolla on VW LT matkailuauto joka jyrähtää itsestään käyntiin jos virta alkaa olla vähissä.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Matkailu Bussi
LPG kaasulla yleisesti tarkoitetaan Propan ja Butankaasua. Suomessa ei ole ensimmäistäkään tankkauspistettä LPG:lleBerkhof kirjoitti:Täällä on kaikenlaisia ajatuksia kulkimen energian tuotosta / lämmityksestä / ilmastoinnista.
-1l bensaturbo varustettuna LPG kaasulaitteilla ( hiljainen ja liki päästötön käynti kaasun ja turbon ansiosta, veroton polttoaine, reilumpi kaasusäiliö jonnekin sopivaan paikkaan jemmaten. Suomessa muutama tankkauspiste, maailmalla vaikka kuinka paljon ) ( onko jollain tietoa LPG tekniikan hankintapaikoista, vai pitääkö Saksasta ostaa joku vanha pikkuauto )
Kommentteja minun hulluuteen Työtä ja tekemistä en pelkää.
Suomen tankkausasemat myyvät maakaasua joka on metaanikaasua. Metaanikaasun paine on 10 - 50 kertainen Propaniin verrattuna.
Matkustajalaivoilla ei kuljeteta kiinteillä kaasutankeilla varustettuja autoja kuin silloin kun tankki on tyhjä. Tämä koskee myös kaasukäyttöisiä hekilöautoja. Kaasutankki nostaa Suomessa myös ajokorttivaatimuksia. Kuljettajalla on oltava ammattipätevyys kuljettaa kaasurekkaa. Tästä maininta tulee myös rekisteriotteeseen.
Parhaat kaasulaitteiden hankintapaikat ovat Hollanti - Belgia - Saksa - Englant jossa nämä laitteen ovat sallittuja ja löytyvät hyvin monesta matkailuautosta.
Terveiset täältä palmun altakaj
Tämä kuvassa oleva Englatilainen (Ford USA + 4 Wheels koppa) on varustettu Englannissa kasulaitteilla sis. tankit ja kaasukäyttöisen generaattorin
https://picasaweb.google.com/KajNyy1/Po ... 3496667970
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Matkailu Bussi
Hmm.. Tuota en tiennyt että kiinteät kaasutankit on kiellettyjä meikäläisittäin. Olin ymmärtänyt että niitä suht yleisesti käytettäisiin isommissa matkailuautoissa. ( kokoluokka 20 - 40 kg ) Aika monet eurooppalaiset matkailuvarustelufirmat myy noita tankkeja.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Matkailu Bussi
Wow - komeat suunnitelmat. Tuo sähköntuotto kaasulla on mielenkiintoinen ajatus. Yhdessä 11kg:n pullossa on pyöreät 150kW/h energiaa, joten ei se välttämättä vaadi kiinteää säiliötä. Kahta pulloahan saa rontata mukana matkailuajoneuvossa pelkällä pizza-passilla.
Kuvia näytille - sen verran harvoin tulee noita Berkhof-autoja vastaan ja ennen kaikkea, tervetuloa antoisan harrastuksen pariin. Parsimaan autoa nippuun ihan aikuisen oikeassa pakkasessa.
Nimimerkki: "Takakontissa on nyt lattia ja takavaloilla uusi sähkökeskus"
Kuvia näytille - sen verran harvoin tulee noita Berkhof-autoja vastaan ja ennen kaikkea, tervetuloa antoisan harrastuksen pariin. Parsimaan autoa nippuun ihan aikuisen oikeassa pakkasessa.
Nimimerkki: "Takakontissa on nyt lattia ja takavaloilla uusi sähkökeskus"
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Matkailu Bussi
Tervetuloa joukkoon ja hienot suunnitelmat. Ennen kun laitat kesämökin hinnan kulkineeseen niin tarkasta tosi tarkoin korin kunto. Päässyt muutamaa ton ikäistä berkhofia tutkailemaan altapäin niin aika lohduttomassa kunnossa ovat olleet. Ehkä hyviäkin yksilöitä jostain voi löytyä, ja tekemällähän kaikesta saa, mutta asia kannattaa kyllä varmistaa huolella ennen kuin alkaa noin hyvää suunnitelmaa toteuttamaan.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Matkailu Bussi
Tervetuloa vaan kiva kun tulee lisää porukkaa Tsemppiä rakenteluun kuvia projektista odottaa kaikki varmaan täällä foorumilla
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Matkailu Bussi
Aika paljon tulee kuraa maahan kun riehuu auton akselistoissa 250 baarin pesurilla rotojetin kanssa
Eikä äkkiseltään rungosta löytynyt ku vähän jousipussien tukien korjaustarvetta.
Ai niin.. Parit ilmasäiliöt liki letkujen varassa.. Pitänee tehdä uudet pannat ennen katsastusta.
Saakohan takajousipussien ylävinotukia Onnin autosta vai pitääkö tehdä ite..
Korihan on sitten oma lukunsa.. Siihen en tee kuin "räkä" korjaukset ennen muutoskatsastusta..
Onko kokemusta kellään Eestiläisten tuulilasikauppioiden laseista / toimitusehdoista..
Hinnat aika lailla mukavempia kuin täkäläiset..
Eikä äkkiseltään rungosta löytynyt ku vähän jousipussien tukien korjaustarvetta.
Ai niin.. Parit ilmasäiliöt liki letkujen varassa.. Pitänee tehdä uudet pannat ennen katsastusta.
Saakohan takajousipussien ylävinotukia Onnin autosta vai pitääkö tehdä ite..
Korihan on sitten oma lukunsa.. Siihen en tee kuin "räkä" korjaukset ennen muutoskatsastusta..
Onko kokemusta kellään Eestiläisten tuulilasikauppioiden laseista / toimitusehdoista..
Hinnat aika lailla mukavempia kuin täkäläiset..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
Re: Matkailu Bussi
hei,
Luin tarkkaan viestisi ja innolla odotan miten sinulla toi setti etenee.
Mut joo lähin lpg tankkaus löytyy ruotsista :/
Itse olen miettinyt faijan biilin muokkaamista maakaasukulkineeksi, mutta pitäis auto ensin korjata
tässä muutamia settejä mistä saattaa (tai sitten ei) olla apua hahmotukseen.
Dynawatin moottoriin pultattavat puhdassiniaalto invertterigeneraattorit
maakaasu-konversiofirma suomessa
ja viimeisenä:
Mikrotubriinifirma jenkkilässä
ps. sori jos tuntuvat mainostukselta
Luin tarkkaan viestisi ja innolla odotan miten sinulla toi setti etenee.
Mut joo lähin lpg tankkaus löytyy ruotsista :/
Itse olen miettinyt faijan biilin muokkaamista maakaasukulkineeksi, mutta pitäis auto ensin korjata
tässä muutamia settejä mistä saattaa (tai sitten ei) olla apua hahmotukseen.
Dynawatin moottoriin pultattavat puhdassiniaalto invertterigeneraattorit
maakaasu-konversiofirma suomessa
ja viimeisenä:
Mikrotubriinifirma jenkkilässä
ps. sori jos tuntuvat mainostukselta
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Matkailu Bussi
Aloitin räjäyttämisen pari viikonloppua sitten..
Tuossa kuvaa viime viikonlopulta.
Kuinka hulluksi tuolla noteerataan.
Koitan lisäillä galleriaan kuveja kun nyt sinne viimein rekisteröidyin.
Tuossa kuvaa viime viikonlopulta.
Kuinka hulluksi tuolla noteerataan.
Koitan lisäillä galleriaan kuveja kun nyt sinne viimein rekisteröidyin.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Matkailu Bussi
No jo on "vähän" purettu! Ei muuta ku hatun nosto rohkeudesta alottaa projekti noin perusteellisesti! Tästä kuvasta näkee hyvin tuon himmelin, voihan se vähän joustaa enemmän rungolliseen verrattuna.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Matkailu Bussi
Kyllä meen kulmilla ainakin oisit aika moinen "kylähullu" Täällä maalla ton näköset ei kelpaa edes paaliin .Toivottavasti saaat tooon nippuuuun , pistä kuvia edistymisestä, niin muutkin saa inspiraatiota kasata "lähes" mahdottomalta tuntuvasta "aihiosta" toimivan kulkurin.
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Matkailu Bussi
Juuh.. Minä metsästin tuollaista tekniikkaa halvalla..
Kori oli alun perinkin tarkoitus pistää paaliin niin miksi ostaa kalliimalla ehjempää
Eipä Scania osuudessa ollut muita yllätyksiä kuin tuo takajousipussien kolmiotuet
ja etuiskareiden alapäiden kiinitys silmä kulunut isoksi pisaraksi.
No noihin edellisiin on varsin helppo korjaus sähköpikaliimalla
Se yllätti että suuri osa paineilmaputkista oli kovettunut niin että käsitellessä rapsahti poikki.
Kaikki te jotka Scanioillanne lähdette kotoa vettä edemmäs uusikaa ohjaustehostimen putket.
Tulee jossain mikä mikä maassa kallis remontti kun niihin ei pääse yleensä korirakenteita purkamatta käsiks.
Kokemusta niiden mätimisestä on noiden kutterien BR116 ja tän Berkhoffilaisen kanssa.
Koritehtaan laittama osuus on usein ohutseinäisempää kuin Scanialainen ja huonosti käy,
tosin jos kunnostamaan alkaa niin kannattaa ne Scanialaisetkin vaihtaa.
Ja kytkimen nesteputki samalla. Ilmaputkiahan on helppo korjailla missä vaan
Kori oli alun perinkin tarkoitus pistää paaliin niin miksi ostaa kalliimalla ehjempää
Eipä Scania osuudessa ollut muita yllätyksiä kuin tuo takajousipussien kolmiotuet
ja etuiskareiden alapäiden kiinitys silmä kulunut isoksi pisaraksi.
No noihin edellisiin on varsin helppo korjaus sähköpikaliimalla
Se yllätti että suuri osa paineilmaputkista oli kovettunut niin että käsitellessä rapsahti poikki.
Kaikki te jotka Scanioillanne lähdette kotoa vettä edemmäs uusikaa ohjaustehostimen putket.
Tulee jossain mikä mikä maassa kallis remontti kun niihin ei pääse yleensä korirakenteita purkamatta käsiks.
Kokemusta niiden mätimisestä on noiden kutterien BR116 ja tän Berkhoffilaisen kanssa.
Koritehtaan laittama osuus on usein ohutseinäisempää kuin Scanialainen ja huonosti käy,
tosin jos kunnostamaan alkaa niin kannattaa ne Scanialaisetkin vaihtaa.
Ja kytkimen nesteputki samalla. Ilmaputkiahan on helppo korjailla missä vaan
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Matkailu Bussi
Valehteleeko kuva vai onko korin purkutyöt aiheuttanut sen että katto alkaa muistuttamaan keinutuolin jalkaa? Jos korin saa suoraan ja tehtyä noin perusteellisen koriremontin niin siinä on varmaan ikuinen kori matkailukäyttöön.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Matkailu Bussi
Veikkaan että kuva on tehty useammasta = panoraama, kun melkein kokonaan mahtuu kuvaan Siitä tuo horisontaalinen vääristymä.VANHOOL kirjoitti:Valehteleeko kuva vai onko korin purkutyöt aiheuttanut sen että katto alkaa muistuttamaan keinutuolin jalkaa? Jos korin saa suoraan ja tehtyä noin perusteellisen koriremontin niin siinä on varmaan ikuinen kori matkailukäyttöön.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Matkailu Bussi
Kuvaa katsoessa itsekkin huolestuin mutta ikkunasta ulos kurkkaaminen rauhoitti.
Kuva on kyllä ihan yksi otos mutta optiikka tekee tepposet
Edellisissä kuvissa ei vielä perusteellisuus näy..
Etu ja taka rungot lähtee tulevalla viikolla hiekkapuhallukseen...
Etuakselisto jo päreinä mut joku flunssapöpö iski ja ei oikeen riitä käsissä voima moottorin siirtelyyn
Josko huomenna jaksais paremmin.
Muuten se momentinkertoja mistä täällä on ollut aiemmin keskustelua..
Puuilosta 69€.. Kesti ainaskii eturenkaiden irroituksen..
Löysäs sillä sen verran et mutterit liikahti ni sitten jakso 1200 newtonin pulttipyssy jatkaa.
Mites tuo ohjaustehostin.. Kannattaako sille tehdä mitään ennakoivasti. Toimii ja on päällepäin kuiva.
Mut olis irrallaan
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Matkailu Bussi
Minkähän takia alkoi oma projekti tuntumaan ihan pikkunäpertelyltä
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Matkailu Bussi
Jösses.. sehän on purkanu ton ihan päreiksi. Mä kun eka kerran luulin että hommat ei pelota niin tarkoitetaan jotain pikkusta juttuaBerkhof kirjoitti: Kommentteja minun hulluuteen Työtä ja tekemistä en pelkää.
Kyllä vetäis kalpeeksi meikäläisellä jos vähämaan telekele ois yhtä palasina. No mutta noinhan siitä rulee hyvä jos ei ala hosumaan. Älä nyt sitten keskeytä hyvää projektia meidän kommenteista.