Täällä on kaikenlaisia ajatuksia kulkimen energian tuotosta / lämmityksestä / ilmastoinnista.
Koitan raapustaa omia ajatuksiani kun en vielä niitä kuvia ole saanut piirreltyä
Eli homma alkas sillä että apuakseli pultataan koneen kylkeen viemään voima vaihdelaatikon päälle.
Vaihdelaatikon päälle koostaisin seuraavanlaisen paketin.
-generaattori ( 6-12 kw )
-omia bussilatureita 2 – 3 kpl ( ajoakut / hupa-akut )
-1l bensaturbo varustettuna LPG kaasulaitteilla ( hiljainen ja liki päästötön käynti kaasun ja turbon ansiosta, veroton polttoaine, reilumpi kaasusäiliö jonnekin sopivaan paikkaan jemmaten. Suomessa muutama tankkauspiste, maailmalla vaikka kuinka paljon ) ( onko jollain tietoa LPG tekniikan hankintapaikoista, vai pitääkö Saksasta ostaa joku vanha pikkuauto )
LPG ja Scanian koneen päissä vapaapyörät. Eli kumpi kone vaan pyörittää koko settiä.
Ajossa ollessa generaattori tuottaa ”huonoa” sähköä, taajuus vaihtelee pyörimisnopeuden mukaan.
Sitä voi sellaisenaan käyttää inverttereiden välijännitteen syöttöön ja veden lämmitykseen lämmitysvastuksin. Paikalla ollessa kaasukonetta on mahdollisuus ajaa vakiokierroksin jolloin hyvää sähköä on tarjolla ”riittävästi” Jos käytetään vain latauksiin niin matalammat (äänettömämmät) kierrokset riittää.
Etuina olisi sähkön riittävyys, akuston kohtuullinen koko, runsas energia, riittäisi sähkökiukaallekin

lähes äänetön käyttö, veden lämmityksen yksinkertaisuus. Auton kaikki akut lataantuisivat omilla latureilla, ei tarvitse hankkia niin tehokkaita 220 / 24V latureita maavoimaan. Yleislämpö ja ilmastointi lämpöpumpulla.
Onko jollain kokemusta miten kohtuullisesti eristetyssä kulkurissa riittää lämpöpumpulla jäähdytysteho ajossa 30+ asteen ulkolämpötiloissa. Vai tarvitseeko niitä kaksi. Nykyisillä invertteri lämpöpumppu hinnoilla ei paljoa kannata auton omia vanhoja ilmastointiratkaisuja korjailla, ennemmin modaa ilpon sisäyksiköt kalusteisiin sopiviksi.
Eli sähköpatruunalla ja moottorin kiertovedellä lämmitetään lämmönvaihtimin jonkun kokoista varaajaa.. Siitä lattialämmitys ja käyttö / suihkuvedet. Isot lämmitysvesikennot jättää vaan ajon kiertoveden piiriin. Lämpöpumppu ja lattialämmitys riittänee lämmitykseen aivan kovimmat pakkaset poislukien, tosin uskoisin että minulle on kuumuus suurempi riski kuin kylmyys, en niin kauheasti talvea rakasta.
Minulla on pyrkimys siihen että kulkurissa olis riittävät varustukset hoitaa työasiat (suunitteluhommaa) ja lomailu, voisi tehdä ennen eläkeikääkin jo yli kolmen kuukauden reissuja. Kun tuo IT tekniikka ja netti on jo saatavissa lähes missä vaan kohtuu hintaan.
Kommentteja minun hulluuteen

Työtä ja tekemistä en pelkää.