Matkailu Bussi

Kerro omasta projektistasi
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Tervehdys kaikille, on tullut lueskeltua tätä foorumia, mutta nyt kun olis tarkoitus alkaa tekemään niin vois alkaa kirjoittelemaan / kyselemään.

Projekti: Berkhof -90, Scania K113 CLB 12 metrinen, 12 vaihteinen sähkölaatikko

Tarkoituksena 8+1 matkailuauto lähes kaikilla herkuilla.
Retki-bussihulluutta minulla on jo ~20 vuoden takaa. 2 * Scania BR116 -81 Kutterin 9 korilla.. Ne on vielä pihassa ennen kuin niistä tulee metalliromua.
Tavoite on lähes täydellinen uudelleenrakentaminen pienen kesämökin budjetilla, tosin ajan kanssa. Ensin kori ja tekniikka mieleiseksi ja sitten varustus ja sisusta.

Alkuun kaipaisin tietoa seuraavista asioista jos joltain sattuis löytymään..
ABS johtokaavio
Vaihdelaatikon johtokaavio
Paineilmakaavio
Telma hidastin, sähkökaaviot ja itse hidastin, autossa on ollut mutta ei ole enää, suunnitelmissa on huomattava määrä Etelä-Euroopan vuoriteitä, niin jotain olisi mukava olla rumpujarrujen lisäksi.
Ja sit jos löytyisi pelkän Scanian osuudelta runkomittakuvia / viivapiirustuksia. Pääsisi mallintamaan aihion täydellisesti.
Mulla on muuten A3 kokoinen Scanneri, eli jos jollain on kirjaa lainaksi, liikkuu lähistöllä, vaikuttaa lähistöllä, voisin vaikka itse scannailla :)

Eli ensin sähköistyksen / paineilmojen uusinta >> muutoskatsastus matkailuautoksi ja sen jälkeen suuremmat muutokset :)
( Joo, kyllä "pari" metriä tarvitsee varmaankin tehdä pikakorjouksia alustaan ennen leimaa )
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Tervetuloa joukkoon kirjavaan. :D :D

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tervetuloa joukkoon kirjavaan!
Noista kaavioista en tiedä, toki helpottaa, mutta esim. ilmojen suhteen on kai paras että vaihdat vaan sitä mukaan nylon putkiin kun suhisee =) Niin on nähtävästi tehty omassa autossa ja niin olen tehnyt itse. Ei ole enää montaa metriä maatuvaa putkea autossa ja siltä osin alkaa olla "valmis". Kaikki painesäiliöt on uusittu myös, yksi "hupisäiliö" on vielä kiinnitystä vailla.
Tuo telma kiinnostaisi itseäkin, mikä se systeemi on kirjaimellisesti? Tekis mieli laittaa "telma" ja jarruttaessa saisi 20kWh pukattua veteen -> varaaja lämmin parilla jarrutuksella!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Kiitoksia pikaisista tervetulotoivotuksista.
Telma.. Öö.. Karkeasti kuvattuna, sähköohjattu julmettu levyjarru asennettuna kardaanille.
Nuo linkit oli täällä foorumillakin jossain jo aiemmin
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_brake
http://www.telma.co.uk/ecoupe.html
Muistelisin että täällä oli joskus WIKI.. Onkos se nurin vai mikä?
Viimeksi muokannut Berkhof, 12 Helmi 2011 02:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Täällä on kaikenlaisia ajatuksia kulkimen energian tuotosta / lämmityksestä / ilmastoinnista.
Koitan raapustaa omia ajatuksiani kun en vielä niitä kuvia ole saanut piirreltyä

Eli homma alkas sillä että apuakseli pultataan koneen kylkeen viemään voima vaihdelaatikon päälle.
Vaihdelaatikon päälle koostaisin seuraavanlaisen paketin.
-generaattori ( 6-12 kw )
-omia bussilatureita 2 – 3 kpl ( ajoakut / hupa-akut )
-1l bensaturbo varustettuna LPG kaasulaitteilla ( hiljainen ja liki päästötön käynti kaasun ja turbon ansiosta, veroton polttoaine, reilumpi kaasusäiliö jonnekin sopivaan paikkaan jemmaten. Suomessa muutama tankkauspiste, maailmalla vaikka kuinka paljon ) ( onko jollain tietoa LPG tekniikan hankintapaikoista, vai pitääkö Saksasta ostaa joku vanha pikkuauto )
LPG ja Scanian koneen päissä vapaapyörät. Eli kumpi kone vaan pyörittää koko settiä.
Ajossa ollessa generaattori tuottaa ”huonoa” sähköä, taajuus vaihtelee pyörimisnopeuden mukaan.
Sitä voi sellaisenaan käyttää inverttereiden välijännitteen syöttöön ja veden lämmitykseen lämmitysvastuksin. Paikalla ollessa kaasukonetta on mahdollisuus ajaa vakiokierroksin jolloin hyvää sähköä on tarjolla ”riittävästi” Jos käytetään vain latauksiin niin matalammat (äänettömämmät) kierrokset riittää.
Etuina olisi sähkön riittävyys, akuston kohtuullinen koko, runsas energia, riittäisi sähkökiukaallekin ;) lähes äänetön käyttö, veden lämmityksen yksinkertaisuus. Auton kaikki akut lataantuisivat omilla latureilla, ei tarvitse hankkia niin tehokkaita 220 / 24V latureita maavoimaan. Yleislämpö ja ilmastointi lämpöpumpulla.
Onko jollain kokemusta miten kohtuullisesti eristetyssä kulkurissa riittää lämpöpumpulla jäähdytysteho ajossa 30+ asteen ulkolämpötiloissa. Vai tarvitseeko niitä kaksi. Nykyisillä invertteri lämpöpumppu hinnoilla ei paljoa kannata auton omia vanhoja ilmastointiratkaisuja korjailla, ennemmin modaa ilpon sisäyksiköt kalusteisiin sopiviksi.
Eli sähköpatruunalla ja moottorin kiertovedellä lämmitetään lämmönvaihtimin jonkun kokoista varaajaa.. Siitä lattialämmitys ja käyttö / suihkuvedet. Isot lämmitysvesikennot jättää vaan ajon kiertoveden piiriin. Lämpöpumppu ja lattialämmitys riittänee lämmitykseen aivan kovimmat pakkaset poislukien, tosin uskoisin että minulle on kuumuus suurempi riski kuin kylmyys, en niin kauheasti talvea rakasta.

Minulla on pyrkimys siihen että kulkurissa olis riittävät varustukset hoitaa työasiat (suunitteluhommaa) ja lomailu, voisi tehdä ennen eläkeikääkin jo yli kolmen kuukauden reissuja. Kun tuo IT tekniikka ja netti on jo saatavissa lähes missä vaan kohtuu hintaan.

Kommentteja minun hulluuteen :) Työtä ja tekemistä en pelkää.
Viimeksi muokannut Berkhof, 12 Helmi 2011 03:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hienot on suunnitelmat, mutta niin kuin nykyään, mikään virittely ei kannata kun öljy on niin halpaa...
Mutta mikä olikaan pointtisi, ajonaikana 6kW virtaa? paikallaan saman verran? Mihin tarviit energiaa ja paljonko, se selvittää kummasti, niin osataan neuvoa sinua.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Eipä sitä virtaa ajoaikana mihinkään tarvii.. Siellähän se mukana pyörii.
Mutta generaattorin hinta ei paljoa nouse vaikka tehoja nostaakin.
Eikä 6kw sinänsä ole paljoa, ei se ole kuin 2kw / vaihe, sähkökiuas vetää mukavasti tehoja :)
Paikallaan ollessa sitä on hyvä olla tarvittaessa riittävästi, sähköä voi tarvita muuhunkin kuin auton omiin tarpeisiin
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Saisko tuota systeemiä tehtyä yhdellä polttoaineella, olisi pienempi huoli tankkauksista. Meillä pitää huolehtia dieseliä, bensaa, valopetrolia, nestekaasua ja puita. Kiinnostavia ajatuksia sinulla.

Olisko sellainen hyvä idea että hommaa pienen hiljaisen salkkumallin invertteriaggrekaatin joka lataa neljää isoa akkua. Virität aggren jännitetunnistuksella automaattikäynnisteiseksi ja erillisellä isolla tankilla. Käyttösähkö isosta siniaaltoinvertteristä. Sähkökiukaaksi ainavalmis pienellä teholla tai puusauna mikä toimii aina ;)

lämmitys 9kw webastolla. Automaattiagre huolehtii virran riittävyydestä. Ongelma on tässä se ettei valmiita automaattisia pikku voimalaitoksia ole olemassa.

Karavaanari.infossa perhoukolla on VW LT matkailuauto joka jyrähtää itsestään käyntiin jos virta alkaa olla vähissä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Berkhof kirjoitti:Täällä on kaikenlaisia ajatuksia kulkimen energian tuotosta / lämmityksestä / ilmastoinnista.



-1l bensaturbo varustettuna LPG kaasulaitteilla ( hiljainen ja liki päästötön käynti kaasun ja turbon ansiosta, veroton polttoaine, reilumpi kaasusäiliö jonnekin sopivaan paikkaan jemmaten. Suomessa muutama tankkauspiste, maailmalla vaikka kuinka paljon ) ( onko jollain tietoa LPG tekniikan hankintapaikoista, vai pitääkö Saksasta ostaa joku vanha pikkuauto )
Kommentteja minun hulluuteen :) Työtä ja tekemistä en pelkää.
LPG kaasulla yleisesti tarkoitetaan Propan ja Butankaasua. Suomessa ei ole ensimmäistäkään tankkauspistettä LPG:lle
Suomen tankkausasemat myyvät maakaasua joka on metaanikaasua. Metaanikaasun paine on 10 - 50 kertainen Propaniin verrattuna.
Matkustajalaivoilla ei kuljeteta kiinteillä kaasutankeilla varustettuja autoja kuin silloin kun tankki on tyhjä. Tämä koskee myös kaasukäyttöisiä hekilöautoja. Kaasutankki nostaa Suomessa myös ajokorttivaatimuksia. Kuljettajalla on oltava ammattipätevyys kuljettaa kaasurekkaa. Tästä maininta tulee myös rekisteriotteeseen.
Parhaat kaasulaitteiden hankintapaikat ovat Hollanti - Belgia - Saksa - Englant jossa nämä laitteen ovat sallittuja ja löytyvät hyvin monesta matkailuautosta.

Terveiset täältä palmun altakaj

Tämä kuvassa oleva Englatilainen (Ford USA + 4 Wheels koppa) on varustettu Englannissa kasulaitteilla sis. tankit ja kaasukäyttöisen generaattorin
https://picasaweb.google.com/KajNyy1/Po ... 3496667970
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Hmm.. Tuota en tiennyt että kiinteät kaasutankit on kiellettyjä meikäläisittäin. Olin ymmärtänyt että niitä suht yleisesti käytettäisiin isommissa matkailuautoissa. ( kokoluokka 20 - 40 kg ) Aika monet eurooppalaiset matkailuvarustelufirmat myy noita tankkeja.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Wow - komeat suunnitelmat. Tuo sähköntuotto kaasulla on mielenkiintoinen ajatus. Yhdessä 11kg:n pullossa on pyöreät 150kW/h energiaa, joten ei se välttämättä vaadi kiinteää säiliötä. Kahta pulloahan saa rontata mukana matkailuajoneuvossa pelkällä pizza-passilla.

Kuvia näytille - sen verran harvoin tulee noita Berkhof-autoja vastaan ja ennen kaikkea, tervetuloa antoisan harrastuksen pariin. Parsimaan autoa nippuun ihan aikuisen oikeassa pakkasessa. :)

Nimimerkki: "Takakontissa on nyt lattia ja takavaloilla uusi sähkökeskus"
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Tervetuloa joukkoon ja hienot suunnitelmat. Ennen kun laitat kesämökin hinnan kulkineeseen niin tarkasta tosi tarkoin korin kunto. Päässyt muutamaa ton ikäistä berkhofia tutkailemaan altapäin niin aika lohduttomassa kunnossa ovat olleet. Ehkä hyviäkin yksilöitä jostain voi löytyä, ja tekemällähän kaikesta saa, mutta asia kannattaa kyllä varmistaa huolella ennen kuin alkaa noin hyvää suunnitelmaa toteuttamaan.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa vaan :D kiva kun tulee lisää porukkaa :D Tsemppiä rakenteluun :mrgreen: kuvia projektista odottaa kaikki varmaan täällä foorumilla :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Aika paljon tulee kuraa maahan kun riehuu auton akselistoissa 250 baarin pesurilla rotojetin kanssa :)
Eikä äkkiseltään rungosta löytynyt ku vähän jousipussien tukien korjaustarvetta.
Ai niin.. Parit ilmasäiliöt liki letkujen varassa.. Pitänee tehdä uudet pannat ennen katsastusta.

Saakohan takajousipussien ylävinotukia Onnin autosta vai pitääkö tehdä ite..

Korihan on sitten oma lukunsa.. Siihen en tee kuin "räkä" korjaukset ennen muutoskatsastusta..
Onko kokemusta kellään Eestiläisten tuulilasikauppioiden laseista / toimitusehdoista..
Hinnat aika lailla mukavempia kuin täkäläiset..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

hei,

Luin tarkkaan viestisi ja innolla odotan miten sinulla toi setti etenee.
Mut joo lähin lpg tankkaus löytyy ruotsista :/
Itse olen miettinyt faijan biilin muokkaamista maakaasukulkineeksi, mutta pitäis auto ensin korjata :D

tässä muutamia settejä mistä saattaa (tai sitten ei) olla apua hahmotukseen.
Dynawatin moottoriin pultattavat puhdassiniaalto invertterigeneraattorit
maakaasu-konversiofirma suomessa :P
ja viimeisenä:
Mikrotubriinifirma jenkkilässä :P


ps. sori jos tuntuvat mainostukselta :P
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Aloitin räjäyttämisen pari viikonloppua sitten..
Tuossa kuvaa viime viikonlopulta.

Kuinka hulluksi tuolla noteerataan.
Koitan lisäillä galleriaan kuveja kun nyt sinne viimein rekisteröidyin.
Liitteet
Tehty tilaa jousipussihuollolle.JPG
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No jo on "vähän" purettu! Ei muuta ku hatun nosto rohkeudesta alottaa projekti noin perusteellisesti! Tästä kuvasta näkee hyvin tuon himmelin, voihan se vähän joustaa enemmän rungolliseen verrattuna.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Kyllä meen kulmilla ainakin oisit aika moinen "kylähullu" :wink: Täällä maalla ton näköset ei kelpaa edes paaliin :wink: .Toivottavasti saaat tooon nippuuuun :D , pistä kuvia edistymisestä, niin muutkin saa inspiraatiota kasata "lähes" mahdottomalta tuntuvasta "aihiosta" toimivan kulkurin.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Juuh.. Minä metsästin tuollaista tekniikkaa halvalla..
Kori oli alun perinkin tarkoitus pistää paaliin niin miksi ostaa kalliimalla ehjempää :)
Eipä Scania osuudessa ollut muita yllätyksiä kuin tuo takajousipussien kolmiotuet
ja etuiskareiden alapäiden kiinitys silmä kulunut isoksi pisaraksi.
No noihin edellisiin on varsin helppo korjaus sähköpikaliimalla :)
Se yllätti että suuri osa paineilmaputkista oli kovettunut niin että käsitellessä rapsahti poikki.
Kaikki te jotka Scanioillanne lähdette kotoa vettä edemmäs uusikaa ohjaustehostimen putket.
Tulee jossain mikä mikä maassa kallis remontti kun niihin ei pääse yleensä korirakenteita purkamatta käsiks.
Kokemusta niiden mätimisestä on noiden kutterien BR116 ja tän Berkhoffilaisen kanssa.
Koritehtaan laittama osuus on usein ohutseinäisempää kuin Scanialainen ja huonosti käy,
tosin jos kunnostamaan alkaa niin kannattaa ne Scanialaisetkin vaihtaa.
Ja kytkimen nesteputki samalla. Ilmaputkiahan on helppo korjailla missä vaan :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Valehteleeko kuva vai onko korin purkutyöt aiheuttanut sen että katto alkaa muistuttamaan keinutuolin jalkaa? Jos korin saa suoraan ja tehtyä noin perusteellisen koriremontin niin siinä on varmaan ikuinen kori matkailukäyttöön.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

VANHOOL kirjoitti:Valehteleeko kuva vai onko korin purkutyöt aiheuttanut sen että katto alkaa muistuttamaan keinutuolin jalkaa? Jos korin saa suoraan ja tehtyä noin perusteellisen koriremontin niin siinä on varmaan ikuinen kori matkailukäyttöön.
Veikkaan että kuva on tehty useammasta = panoraama, kun melkein kokonaan mahtuu kuvaan :wink: Siitä tuo horisontaalinen vääristymä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

:)
Kuvaa katsoessa itsekkin huolestuin mutta ikkunasta ulos kurkkaaminen rauhoitti.
Kuva on kyllä ihan yksi otos mutta optiikka tekee tepposet ;)
Edellisissä kuvissa ei vielä perusteellisuus näy..
Etu ja taka rungot lähtee tulevalla viikolla hiekkapuhallukseen...
Etuakselisto jo päreinä mut joku flunssapöpö iski ja ei oikeen riitä käsissä voima moottorin siirtelyyn :?
Josko huomenna jaksais paremmin.
Muuten se momentinkertoja mistä täällä on ollut aiemmin keskustelua..
Puuilosta 69€.. Kesti ainaskii eturenkaiden irroituksen..
Löysäs sillä sen verran et mutterit liikahti ni sitten jakso 1200 newtonin pulttipyssy jatkaa.

Mites tuo ohjaustehostin.. Kannattaako sille tehdä mitään ennakoivasti. Toimii ja on päällepäin kuiva.
Mut olis irrallaan :)
Liitteet
Ducaton taka-akseli pikkasen kovilla :)
Ducaton taka-akseli pikkasen kovilla :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

:shock: :shock: :shock:

eipä ole kukaan tällaista ennen tehny.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Carman »

Minkähän takia alkoi oma projekti tuntumaan ihan pikkunäpertelyltä :?: :wink:
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Matkailu Bussi

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Berkhof kirjoitti: Kommentteja minun hulluuteen :) Työtä ja tekemistä en pelkää.
Jösses.. sehän on purkanu ton ihan päreiksi. Mä kun eka kerran luulin että hommat ei pelota niin tarkoitetaan jotain pikkusta juttua :lol:

Kyllä vetäis kalpeeksi meikäläisellä jos vähämaan telekele ois yhtä palasina. No mutta noinhan siitä rulee hyvä jos ei ala hosumaan. Älä nyt sitten keskeytä hyvää projektia meidän kommenteista.
Vastaa Viestiin