Sivu 1/2
Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 26 Loka 2011 14:06
Kirjoittaja arttuli
Hei kaikille,
Olen miettinyt sopivaa aihiota hevoskuljetusautoksi. Optimaalisinta olisi, jos saisin ajoneuvoon mahtumaan paikat 4-6 hevoselle ja 1+8 henkilölle. Monessa linja-autossa on vaikeata saada riittävästi sisäkorkeutta hevosille (vähintään 220 cm). Tällaisen tilan ilmeisesti monessa autossa voisi saada taka-akselin taakse, mutta sinne useimmiten saisi paikat maksimissaan kolmelle.
Katselin muutamaan kaupunkiliikenteen autoa, mutta useat olivat yli 12 m pitkiä tai muuten epäsopivia (välitys tai sitten lattiasta ei löytynyt riittävän isoa tasaista alaa, joka olisi ollut riittävän korkeata tilaa).
Onko tällä foorumilla ihmisillä aavistusta, että olisiko mistään bussista esim matkustamon lattiaa mahdollisuus tiputtaa tavaratilan kustannuksella alaspäin? Periaatteessa takamoottoriset bussitkin sopisivat tarkoitukseen, jos vain kylkeen saa riittävän aukon ja rampin.
-arttuli
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 26 Loka 2011 14:20
Kirjoittaja Reddewil
Paljo tommonen koni tarvii tilaa, lev, pit? Eikö keskimoottoriautoon saa takaa tungettua ns. vinoparkkiin konit, osaahan ne nousta takalokareitten päälle, jos lattia nousis takaa niiden päälle? (kuten auton kuljetusautossa) Takatuuppariin vois survoo elukat sivusta, mutta auto katkee jos menee pätkii palkiston tavaratilasta pois =)
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 26 Loka 2011 14:48
Kirjoittaja Lahti32
Tervetuloa foorumille!
Meidän hevosasiantuntija taitaa olla parasta aikaa laivassa kohti aurinkoa. Siinä hänen autossa on kolmelle hevoselle paikkoja taka-akselin takapuolella. Pitäisikö samaan autoon saada siis 6 heppaa ja 9 ihmistä, entä nukkumapaikat? Kaupunkimallin matalalattiainen malli olisi silti ehkä paras, niitä on 12 metrisinäkin, keski ja takaovella varustettuja, ovat halpoja ostaa ja sopivan karuja heppakäyttöön. Keulaan saa u-muotoon helposti 9 istumapaikkaa, ei vie pituutta paljoa ja mukava käytössä. Sen ryhmän taakse pieni keittiö ja vessa. Loput keskeltä taakse hevosten käyttöön. Kaupunkibusseissa on automaattilaatikko mikä on hyvä homma mutta välitykset pystyy vaihtamaan, satasen autojahan niistä ei tule mutta välitystä vaihtamalla mukavia maantiellekkin. Melua kyllä piisaa mutta sillekin voi tehdä jotain jos se haittaa. Entä nivelbussi? Orit ja tammat eri osastoon

Taitaa kirjastoautotkin olla järjestään liian matalia?
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 26 Loka 2011 14:50
Kirjoittaja arttuli
Yhden pilttuun (=hevosen) vaatima tila on noin 280 cm x 75 cm. Voisi ajatella että 250 cm pituus riittäisi "nipinnapin". Pidempiä kuljetusmatkoja varten pitäisi putet saada "tasamaalle", kuitenkin esim jos takalokarin kaari jää mahan alle, niin ei se liene ongelmallista.
Sivusta lastaaminen on varsin yleistä ja helppoa, mutta ilmeisesti tuo korkeuden saaminen on haasteellista.
Voi olla että joudun pitäytymään perinteisesti kuorma-autossa rakannusaihion vallinnassa.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 26 Loka 2011 14:55
Kirjoittaja arttuli
Kiitokset Lahti32!
Lueskelinkin täältä että jollakin olikin jo kolmelle hevoselle tehty matkailuauto. Tuo esittämäsi "layout" olisi hyvinkin lähellä sitä mitä haen. Tarkoitus olisi tehdä C-kortilla ajettava auto, joten aihion pitäisi siis pysyä alle 12 metrisenä (jos olen lakia oikein tulkinnut).
Monessa kaupunkibussissa on tullut ongelmaksi "laatikot" penkkien alla. Näiden laatikoiden kanssa vapaa korkeus on jäänyt liian matalaksi. Ilmeisesti joistakin laitteista nämä olisivat purettavissa pois toisista taas ei. Ei oikein innostaisi ostaa useampaa ja lähteä tekemään "yiryts-erehdys" -periaatteellakaan
Eli tosiaankin, ekasta viestistäni ei oikein vielä käynyt ilmi, että aioin muuttaa kuorma-autoksi, jotta kuskeja löytyisi paremmin..
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 26 Loka 2011 14:58
Kirjoittaja arttuli
Vielä tilantarpeista: loistavinta olisi jos saisi 2-3 nukkumapaikkaa jotenkin mahdutettua. Tärkeätä tilaa hevosten lisäksi on varustetila ja tila vaatteiden vaihtoon ja ajan tappamiseen. Tietty jos tilaa olisi "yllinkyllin" niin askartelisin kyllä ensitilassa saunan (ihmisille)

Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 26 Loka 2011 15:20
Kirjoittaja Lahti32
täytyy miettiä miten voisi onnistua.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 26 Loka 2011 16:32
Kirjoittaja Reissu-Late
Eikai se c-kortti rajoitu 12metriin.Mulla 13metrinen bussi,katsastettu matkailuautoksi m1 1+8 ja c kortilla ajettava.D kortti tarvitaan sitten kun auto jää linja autoksi.Auton voi muutoskatsastaa joko kuorma autoksi 1+8,tai matkailuautoksi 1+8.Matkailuautoksi jos katsastaa ja on yli 12 m pitkä mutta ei yli 13m niin siihen saa poikkeusluvan anottua liikenne ja viestintä ministeriöstä.Hinta jotain 180 € paikkeilla.Kuorma autossa kai ei ole näitä rajoituksia ,korjatkaa jos olen väärässä.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 26 Loka 2011 19:58
Kirjoittaja Victorjussi
Tuo kutteri kai edustaa jonkinlaista hevosmatkailuautoversiota.
http://www.nettikone.com/volvo/kutte/996133.
12 metriä pitää jakaa taiten, jos aikoo todella mahduttaa kuudellekin hepalle paikat ja perheelle vielä kohtuulliset asuintilat.
Peräkärryyn lisätilaa, niin helpottaa jo kovasti, asuntovaunukin voisi olla yksi mahdollisuus. Kuorma-autona saisi vetää julman pitkää vaunua

.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 27 Loka 2011 10:33
Kirjoittaja arttuli
Enpäs tiennytkään tuota erityislupa-asiaa. Onko tuossa luvassa mitään rajoitteita, eli saako sillä ajaa ulkomailla tms.? Kuitenkin erittäin oleellinen tieto, kiitos tästä!
Tuosta tilojen jakamisesta: itse olen enemmän huolestunut mahdollisten varustetilojen sijoittamisesta kuin näistä asuintiloista. Meille kohtuulliset asuintilat ei välttämättä vie kahta metriä enempää ja voivat siis olla matkustamone yhteydessä. Tietenkin, mitä mukavampi niin sitä parempi - ei kuitenkaan käytännöllisyden kustannuksella

Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 27 Loka 2011 11:48
Kirjoittaja Reissu-Late
Ei poikkeuslupa rajoita liikkumista millään lailla maailmalla.Kun se muutoskatsastettu niin se on siinä.Normaalit vuosikatsastukset tietenkin aina vuosittain.Itselläni on poikkeusluvalla rakennettu matkailuautoksi.Se on nyt henkilö auto M1.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 27 Loka 2011 12:13
Kirjoittaja Mimyy
Kyllä poikkeuslupa tai mitat rajoittaa liikkumista ulkomailla(kieltää).
Oma matkailuauto M1 ei saa mennä ulkomaille ETA maihin leveyden takia (ei poikkeuslupaa)kuorma-autona sais.
Kuorma-auton pituus enintään 12m ja leveys 260 cm Yhdistelmän pituus keskiakseliperävaunulla 18,75.
Henkilöauto pituus enintään 12m ja leveys 250 cm ja yhdistelmän pituus 18,75
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 27 Loka 2011 12:21
Kirjoittaja Carman
Oliskos helpompi saada suunniteltua hevosauto jostain kirjastoautosta tai kauppa-autosta?
Lattia olisi ainakin alempana jo valmiiksi.
Ainakin yhden sellaisen kirjastoautosta tehdyn olen nähnyt joskus.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 27 Loka 2011 12:59
Kirjoittaja RH
Olisikos mitään älyä korottaa kattoa riittävän korkeuden saavuttamiseksi? Silloin saattaisi saada makuupaikat matkustamon yläpuolelle.
Tosin saattaa jo pienemmällä vaivalla syntyä silloin kuorma-autosta..?
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 27 Loka 2011 15:32
Kirjoittaja Wonderi
Yli 12m pituuden poikkeusluvan yhtenä ehtona on ei-kaupallinen toiminta. Mikähän on rajanvedon tarkka paikka, saako ajaa hevosten kanssa raveihin voittamaan rahapalkintoja?
Riittävän korkeuden saanee "turisti-korkeaan" keskimoottoribussiin kun pudottaa lattian moottorin yläpinnan (ja runkopalkkien) tasalle joka esim. tässä on etupyörän takana olevan luukun sauman korkeudella. Ja jos on edestä taakse asti rungollinen bussi (eli keskimoottori heti etuakselin takana) niin kestänee välilattian poistamisen.

Voiko hevoset lastata niin että akselin takana seisovien turvat olisi takalokasuojien päällä ja akselin etupuolella seisoisi hevoset häntä ajosuuntaan, samoin turvat takalokasuojien päällä?
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 27 Loka 2011 17:08
Kirjoittaja arttuli
Moi,
Hiukan tuo erityislupa-asia huolettaa. Kuitenkin tässä pitä(nee) siis tehdä kuorma-autoksi (epäilen, en tiedä, sillä tuskin M1-luokan ajoneuvossa saa kuljettaa hevosia).
Hevoset voi ihan mainiosti lastata noin, kuten Rattimajuri tuossa yllä esitti. Turpien väliin vain kannattaa jättää senverran tilaa etteivä ylety toisiaan närppimään (rintapuomien väliin pari metriä). Tällöin olisi fiksua rakentaa sivulle yksi ramppi, josta kaikki kulkisivat. Itse pidän lisäksi hyvänä, jos autossa pääsee hevostilaan ajon aikana. Tämän tosin ei ole pakko toteutua "täydellä kuormalla".
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 27 Loka 2011 18:26
Kirjoittaja Reissu-Late
missä maissa tuo 12 metrin kielto on voimassa,leveys on 250cm
Alkoi huolestuttamaan.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 27 Loka 2011 18:51
Kirjoittaja Mimyy
Reissu-Late kirjoitti:missä maissa tuo 12 metrin kielto on voimassa,leveys on 250cm
Alkoi huolestuttamaan.
Ainakin Suomessa ja osa ainakin ETA maissa esim Norja
§
Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmien pituus
1. Ajoneuvon suurin pituus on:
a) linja-auto (M2- ja M3-luokka)
13,50 m
vähintään kolmiakselisena kuitenkin
15,00 m
nivelrakenteisena kuitenkin
18,75 m
b) muu auto
12,00 m
c) varsinainen ja keskiakseliperävaunu kytkinlaitteineen
12,00 m
d) puoliperävaunu vetotapin pystyakselista perävaunun perään
12,00 m
vetotapin pystyakselista vaakatasossa mihin tahansa sen etupuolella olevaan kohtaan
2,04 m
2. Ajoneuvoyhdistelmän suurin pituus on:
a) auton ja puoliperävaunun yhdistelmä
16,50 m
b) auton ja varsinaisen tai keskiakseliperävaunun yhdistelmä
18,75 m
josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa
15,65 m
ja etäisyys vetoauton kuormatilan etu-päästä perävaunun kuormatilan takapäähän
16,40 m
30 g §
Muut päämitat
1. Auton ja perävaunun suurin korkeus on 4,00 metriä.
2. Henkilöauton (M1-luokka) suurin leveys on 2,50 metriä. Muun moottorikäyttöisen ajoneuvon ja perävaunun suurin leveys on 2,55 metriä, lämpöeristetyn ajoneuvon kuitenkin 2,60 metriä. Käytettäessä Suomessa rekisteröityä ajoneuvoa muussa valtiossa tämä valtio voi edellyttää, että lämpöeristetyn ajoneuvon mukana on helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kansainvälisiä kuljetuksia ja tällaisissa kuljetuksissa käytettävää erikoiskalustoa koskevassa sopimuksessa (ATP) (SopS 48/1981) tarkoitettu sopimuksen kanssa yhdenmukaisuuden todistava asiakirja tai kilpi.
3. Vetoauton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmässä auton takimmaisen ja perävaunun etumaisen akselin väli on vähintään 3,00 metriä.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 28 Loka 2011 00:46
Kirjoittaja Lahti32
Linja-auto Norjassa max 15m. En usko että tulee mitään ongelmaa 13m M1 auton kanssa. Tullimiesten vastaus kysymykseeni pituudesta oli .....E..V...V...K.....
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 30 Loka 2011 20:58
Kirjoittaja motoku
ymmärtääkseni laki on laki ja suomalainen viranomainen voi myöntää poikkeusluvan vain hallinnoimalleen alueelle eli suomeen. raskaan kaluston ratsioissa saattavat auton mitata ja saattaapa olla kallis erikoiskuljettaa kilvetön bussi pois "jostain sweitsistä".
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 08 Marras 2011 11:06
Kirjoittaja KajNyy1
Tervehdys täältä Castro Verde nimiseltä paikkakunnalta Eteläportugalissa. Atlantti löytyy lännessä n. 50 km päässä. etelää pääsee kanssa n. 60 km ennenkuin päätyy Atlanttiin.
M1 ja hevoskuljetus
EU on kieltänyt yksiselitteisesti rahdin kuljettamisen hekilöautolla, eli enään ei voi rekisteröidä hevoskuljetukseen M1 autoa. Hevonen, lehmä ja muut hyötyeläimet on luokiteltu Geneven kuljetussopimuksessa rahdiksi.
Oma M1 hevoskuljetusauto on rekisteröity ennen Suomen liittymistä EU:n. Nyt jos menen muutoskatsastamaan tämän niin se kelpaisi ilman muutoksia kuormaautoksi.
kuvia autosta löytyy Galleriasta ja
https://picasaweb.google.com/115941655993677770228
PS! ainoa rajoitus minkä katsastusmies saattaa esittää on että kuljetustilan ja asuntotilan väliin ei saa laittaa ovea. Tähän pitää vastata: Eläinkuljetusmääräykset edellyttää että eläimien vointia on tarkkailtava kuljetuksen aikana samoin kuin niitä on ruokittava. Kulkuauko tarkkailua varten on laitetta jos se voidaan tehdä ihmisten tai eläinten turvallisuutta vaarantamatta.
Castro Verdeen pääsee seuraavalla linkillä.
https://picasaweb.google.com/1159416559 ... l1112Syksy#
kuva on otettu siestan aikaan supermercadon pihasta.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 08 Marras 2011 15:08
Kirjoittaja Wonderi
Toisaalla kun on mainittu että kuorma-autoksi rekisteröidyn tavaratilalle on tarkkoja vaatimuksia mm. kuormansidontalenkkejä, niin saako hevosenkuljetustavaratila sitten poikkeuksen siihen kun hevosia ei kuitenkaan liinoilla sidota lattiaan kiinni? Samalla tavalla kuin esim. autonkuljetusautossa ei tarvita lavan etulaitaa joka on vaatimuksena "tavallisessa" kuorma-auton lavassa.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 08 Marras 2011 18:43
Kirjoittaja Karsa
ei liity mitenkään mihinkään , mutta kun katselee noita KajNyy:n kuvia , ni aivan varmasti ajan vielä joskus Gibraltarille

Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 10 Marras 2011 10:57
Kirjoittaja KajNyy1
Karsa kirjoitti:ei liity mitenkään mihinkään , mutta kun katselee noita KajNyy:n kuvia , ni aivan varmasti ajan vielä joskus Gibraltarille

Älä kuitenkaan aja perille asti, jätä auto Espanjan puolelle ja kävele Gibralttarille.
Re: Hevosmatkailuauto
Lähetetty: 13 Marras 2011 21:06
Kirjoittaja arttuli
Moi kaikille!
Kiitos runsaslukuisista vastauksista tähän viestiketjuun.
Olen myös tutkinut mahdollisuuksia rakentaa kyseinen laite jonkin sopivan kuorma-auton pohjalta. Tähän tarkoitukseen sopivia alustoja tuntuukin olevan tajolla melko hyvin (n8m pitkä ja vähintään 2,3 korkea kuormatila, mieluiten eristetty).
Olen tutkinut hieman mahdollisuuksia jatkaa matkustamoa / majoitustilaa kuormatilaan. Onko täällä kenelläkään kokemuksia miten tehdään läpikulku hytistä kuormatilaan? Muu homma alkaisi olla jo kohtuuhyvin näpeissä, mutta tuo pitäisi vielä selvitellä ja luonnostella...