Sivu 1/2
volvo B57
Lähetetty: 24 Joulu 2011 01:27
Kirjoittaja partakukko
tuli sitte hommattua vm81 volvo rojekti joka olis tarkoitus saada enskesäksi kilpiin... viimeksi leimattu 2000 ja sen jälkeen ruvettu tekemään autonkuljetusbussia mutta ei ollu oikeestaan muuta tehty ku purettu sisustaa ja nyt olis purettu kokonaan sisusta ja uutta pitäs ruveta tekemään. tekniikka toimi hyvin kun auto siirrettiin kotiin n. 100km ja kävin makoilemassa auton alla ja en löytänyt mistään ruostetta että hitsailla ei tarvi. eli sisustaan tulee sauna, kerrossängyt, jonkinlainen minikeittiö, vessa, pari kaappia ja pari sohvaa.
Re: volvo B57
Lähetetty: 25 Joulu 2011 13:39
Kirjoittaja partakukko
Re: volvo B57
Lähetetty: 25 Helmi 2012 19:00
Kirjoittaja partakukko
nyt kun pitäs ruveta tekeen uutta sisustaa ni olis hyvä päättää minkä lämmityksen siihen pistäsin ja en mää tiedä ni olisko jollain vinkkiä mikä olisi hyvä lammitys jos sattuu tuleen viileä. ostin linjurikaupan yhteydessä webaston ja läjän pattereita purettu toimivana ja en ole kokeillut että toimiiko kun en tiedä noista johdoista mitään. eli tarvetta lämmitykselle olisi ehkä 2 kertaa kesässä jos sattuu viileet ilmat tai sit ei tarvita lainka... talvi ajoo ei tule olemaan koskaan. toi webaston asennus ei nyt vaan kiinnostais ku en niistä mitään ymmärrä et jos sen sais myytyy ja niillä rahoilla ostais esim. lattialämmityskelmuu mitä menis 10m mut lämpeekö sillä kuitenkaan muu ku laminaatti pikkasen ? ilmalämpöpumppu olis varmaan kiva mut tossa mun pelissä ei oo paikkaa mihin pistää yksikköö ni pikkasen hankala ja sit yx vaihtoehto olis et ostaa iso invertteri mistä olis muutakin iloo ja pattereita olis itelläki mut ei semmoset öljypatteritka mitään ihmeellisiä ole kun oon semmosta 2000w käyttäny joskus vanissa syksyllä. eli kaivataan vinkkejä halvasta lämmityksestä !
Re: volvo B57
Lähetetty: 25 Helmi 2012 19:33
Kirjoittaja Reddewil
Halvin varmaan on vetästä joku sähkönen lattialämmitys, tehohan siinä (n.100w/m2) riittää kesällä kyllä jos tolpassa kestää nalli. Invertterillä ei kannata sähkölämmitystä tehdä, vaatii akkuja niin paljon että halvasta ei voi puhua (220Ah akuilla lämmität 1kW teholla n.2h). Webastossa on paukkuja talvilämmitykseenkin, mutta kesällä käyttö olisi max 10min pätkäkäyntiä (23-30kW).
Jos vesipatterit jaksaa näperrellä, niin webastolla saa nopeasti lämpöä ja kiertoonhan voi laittaa vaikka sähköpatruunan tolppakäyttöä ajatellen!
Re: volvo B57
Lähetetty: 25 Helmi 2012 20:16
Kirjoittaja Lahti32
Jos auto on tyhjä ja sisustamaton niin vesikiertolattialämpö ihan ehdoton. Sitä voi pitää vähän matalammalla veden lämmöllä lämpimänä ja lämpö on siellä missä mukavimmalle tuntuu. Halpa siitä ei tule. Paras tulee uponorin comfort eristelevyihin upotetulla putkella. Siihen sitten jokin vesilämmitin, ajon aikana moottori, parkissa primus, webasto, kabola tai muu hyvä lämmitin. Jos helpolla haluat päästä niin ilmawebasto taitaa olla helpoin?
Re: volvo B57
Lähetetty: 25 Helmi 2012 22:18
Kirjoittaja tykki
Joo terve vaan kaikille minunkin puolestani, olen palstaa seurannut melko aktiivisesti vaikkei omaa kalustoa vielä olekaan. Jos saanen lainata tätä viestiketjua, kun asia on kuitenkin välittömästi aiheen vierestä?
Viisaammat voisivat kertoa noista sähköisistä lattialämmityksistä, että onko niistä mihinkään? Karkeasti ne tuottavat max. 150W/neliö, mutta jos oletetaan että nallit kestä sähkötolpassa niin onko niistä oikeasti apuja esim. ilma-webastolle talvisin?
Re: volvo B57
Lähetetty: 25 Helmi 2012 22:29
Kirjoittaja Reddewil
Apua on, mutta ei sillä autoa lämpimänä pidä talvella. Toki ei näköjään 6kW ilmawebastollakaan, mikä itellä on. Mutta tässä tullaan siihen että vaikka auto olisi aina 12m niin mulla on joka ikinen ikkuna "auki", ja varmaan voi soveltaa kiukaan valinta oppia että 1m2 lasia vastaa 1m3 tilaa... Eli täys ikkunallisena haukkaa palttiarallaa tuplat lämmitystehoa verrattuna kirjastoautoon?
Re: volvo B57
Lähetetty: 26 Helmi 2012 01:06
Kirjoittaja motoku
reddewil täysin oikeassa. karkeasti arvioiden bussin lämpöenergian tarve 2kw viileinä kesäöinä, 4kw lämpötila +10-0 ja 6kw riittää n-10 astetta. osastoimalla, ikkunoita peittämällä tai lisäeristyksellä tietenkin voi tehontarvetta hieman pienentää, mutta tahtoopa siinä mukavuuskin kärsiä. yhtä kaikki, sähköön perustuvissa ratkaisuissa ei oikein riitä teho eikä jatkojohdonmittaa kauempana valtakunnan verkosta ne toimi muutenkaan. mihin tahansa majoittuva tosi kulkuri joutuu valitsemaan kaasu- puu-, bensa- diesel tms polttoainelämmittimen. kuitenkin niin että yli 100kWh pystytään kuljettamaan mukana. määrä vastaa -pullollinen kaasua, jerryllinen reilu 10litraa) bensaa tai dieseliä. n.100kpl 100ah akkuja.......
lattialämmitys aivan huippu juttu, jalathan näissä palelee jos joku. pattereilla taas saa ilmaa kiertämään ja ilmalämmittimillä useinkin kosteaa ilmaa kuivattua mukavammaksi. eli paras lämmitys olisi näiden kaikkien summa. jos vaan rakennusintoa ja/tai rahaa on, yhdistä järkevästi nuo kaikki niin et malta enää himaan takasi ollenkaan. ilmalämpöpumppuja monet laittaneet. soveltuu varmaan hyvin pihapiiriin tai leirintäalueelle 3 vuodenajan lämmittimeksi. virtapiirien ulkopuolellahan se on tarpeeton. ja pakkasella hyötysuhteen heiketessä muuttuu hyvin nopeasti tehottomaksi.
Re: volvo B57
Lähetetty: 26 Helmi 2012 10:57
Kirjoittaja Lahti32
Minulla on Primus 2480 joka lämmittää ensin patterit, sitten lattian. Lisänä siinä on 3kw sähköpatruuna. Näiden lisäksi ohjaamon yläosassa on Panasonicin 9 invertterimallinen ilmalämpöpumppu. Auto on rakennettu neljään osastoon, matkustamo, keittiö,makuuhuone ja sauna. Sauna lämpeää puukiukaalla.
Käytän puskaparkissa Primusta ja tuulilasipeitettä. Tarvittaessa osastoidaan. Eristetyssä ruumassa on säiliöitä ja putkia joka lämpenee pienellä tietokonepuhaltmella, asuinpuolelta tuo lämmintä.
Jos sähköä on saatavissa 10a tolpasta, laitan ilpin päälle ja primus pari astetta alapuolelle kaveriksi. Jos on 16a saatavilla, lisään sähköpatruunan 1kw teholle. Jos on useampia 16a tarjolla, kytken toisen sisäänsyötön ja lisään sähköpattereita vielä. Näin kylmä ei ole vielä ollut.
Sähkön määrä on aina rajallista. Talvella täytyy laskeskella mitä otetaan pois käytöstä milloinkin, esim. moottorin lämmityksen ajaksi.
Suuren vesiwebaston hirveästä tehosta, melusta ja virrankulutuksesta en ole päässyt nauttimaan.
Re: volvo B57
Lähetetty: 26 Helmi 2012 11:12
Kirjoittaja Lahti32
Tuosta ilpin käyttölämpötilasta vielä. Meillä on kokemusta Panasonicista joka kehittää lämpöä hyvin vielä -15 pakkasessa, siksi primus apuna että kun ilppi väsyy niin primus pelastaa eikä sulatusjaksojenkaan aikana ehdi tulla kylmä. Kotona Mitsubishin ilppi pukkas lämmintä vielä -30 asteen pakkasessa. Kyllä se jo melko kovaa pörräsi.
Kaasupannuissa on se ikävä puoli että kaasu pitää erikseen ostaa ja tulee ostettua sitä yökaasua joka loppuu keskellä yötä tietenkin. Tähän auttaa pullonvaihtaja mutta hyvä vehe on myös kaasun loppumisen hälytin joka piippaa heti kaasun loputtua. Silloin ehtii pullon vaihtamaan ennenkuin koko porukka herää kylmään autoon.
Re: volvo B57
Lähetetty: 26 Helmi 2012 12:41
Kirjoittaja ansa
vielä tuosta ilposta omia kokemuksia ,kyllähän noi lämpöä tekevät aika kylmälläkin ,mutta tuo niiden hyötusuhdehan heikentyy aika nopeasti kun pakkanen kiristyy ,itse noi kylmimmät kelit missä liikuttu niin on menty pääasiassa ilpo päällä ja sitten 80vesi webasto termostattiohjauksella patterikierrossa päällä,turha lämmittää moottoria koko ajan , jos kerran ollaan paikoilllaan. muutaman kerran on myös kokeiltu ilpo + laivakamiina + tuo vesiwebasto mutta tuon kamiinan lämpö hankala säätöistä ,toki se on kylläkin mukavan tuntuista.
tuon ilpon hyvä puoli on siinä että se saa vähän ilman liikkeelle autossa. kaikkien näiden systeemien jälkeen on iso webasto vielä termostaatti ohjauksella että jos jokin vika tulee noihin tai lämpö ei riitä niin se pörähtää itsekseen päälle ja sillä ainakin tarkenee , tosin kulutushan on jo n.4litraa tunnissa, että näillä meillä mennään.tuo 80webasto ja laivakamiina toimii pö.llä.
Re: volvo B57
Lähetetty: 26 Helmi 2012 12:50
Kirjoittaja Lahti32
4 litraa tunnissa? sehän on samalla 4 euroa tunti? Dieselillä vielä enemmän! Nyt alkaa tuntua kaasupannu halvalta, 11kg pullo riittää 1-3vrk kelistä riippuen, siis kalleimmillaan tekee 1e tunti kun pullo maksaa 24 euroa.
Re: volvo B57
Lähetetty: 26 Helmi 2012 13:15
Kirjoittaja Reddewil
Niin iso webasto imee maksimissaan sen n.4l/h mutta sillon autosta tulee sauna. Kovallakaan pakkasella ei paljon puolta tuntia kauemmin huuda kun koko nestetilavuus on ylälämmössä ja webasto sammuu. Näin ainakin itsellä ja tosiaan sillon on moottorikin kuuma. Mulla on kans tuollanen pienempi thermo90 joka ei möykkää niin kovasti kun tuo öljypoltinmalli ja kulutuskin on pienempi toki kun on pienempi mutta ei siinä harakoillekkaan mene niin paljoa. Oli lämmitys ku lämmitys niin kW:t voi laskea, kävyillä ja risuilla lämmitys keskuskattilassa olisi halvinta.
Re: volvo B57
Lähetetty: 27 Helmi 2012 20:30
Kirjoittaja partakukko
kai mää ton webaston yritän pistää kun menin siitä 125e maksamaanki ja sit jos hommais semmosen sähköpatruunan jostain. webasto olis dbw 2003 ja siitä en löytäny netistä mitään juttua kun yritin sillon ostohetkellä tutkia... enkä kyllä nytkään pikasella tutkimisella. ei siinä nyt montaa johtoa ole että kai joku sähkömies semmosen pystyy pistään toimintaan. ja saanhan mää puukiukaasta lämpöä kun avaa oven ja kännissähän mää aina olen reissuilla et ei siinä pakosti tarvi kun makuupussin

Re: volvo B57
Lähetetty: 27 Helmi 2012 21:33
Kirjoittaja Rosvolinna
Onko tuossa Webastossasi tyyppikilpeä, mistä selviää malli ja sarjanumero? Uskoisin, että netin syövereistä siihen löytyy huoltomanuaali ja kytkentäkaavio.
Re: volvo B57
Lähetetty: 27 Helmi 2012 21:52
Kirjoittaja only4pro
olisko webaston malli DBW2030?
Re: volvo B57
Lähetetty: 27 Helmi 2012 23:40
Kirjoittaja partakukko
tyyppikilvessä ylhäällä kaiverrettu ehkä tämmäset numerot 8023-3000-0002
tyyppi webasto dbw 2003
nro 8098
prüfzeichen s98
24 volttia
100 w
kcal/h 20000
ja sähköboksissa myös tyyppi dbw 2003
Re: volvo B57
Lähetetty: 27 Helmi 2012 23:50
Kirjoittaja Reddewil
Laihan kuva tuosta webasto-ihmeestä =)
Re: volvo B57
Lähetetty: 28 Helmi 2012 00:29
Kirjoittaja partakukko
ei toi kuvan lataus oikeen onnistu ku vinkuu et liian vähän merkkejä viestissä ?
Re: volvo B57
Lähetetty: 28 Helmi 2012 00:35
Kirjoittaja partakukko
pistin kaikki liittimet kiinni ja ainoot mitkä pitäs arpoo ni on polttoainepumpun + ja - oikeenpäin ja sit tossa ylemmässä kuvassa olevat 3 johtoo keltanen, vihree ja harmaasta ei mitään tietoo...
Re: volvo B57
Lähetetty: 28 Helmi 2012 09:00
Kirjoittaja Reddewil
No jo on mylly. Taitaa olla tuon 2020:n esiaste. Toimii öljypoltinperiaatteella, eli en usko että välttämättä tarvii ulkoista polttoinepumppua, kun laite imee itse melko hanakasti, toinen letkuista on paluu. Toki sulla tuo suodatin on iso, joten voi vaatia ilmaamista ja tuo irto pumppu auttaa siinä.
Re: volvo B57
Lähetetty: 04 Maalis 2012 21:56
Kirjoittaja partakukko
10 päivää vanha kuva mutta nyt kuitenkin ihan tyhjä ja huomenna hakeen laminaatti ja alkaa uuden sisustan teko... kattelin kalenterii ja 14.06.12 pitäs olla kilvissä ja kohti provinssirokkia

Re: volvo B57
Lähetetty: 04 Maalis 2012 23:11
Kirjoittaja kittari
tilaa on

hyväpuoli tossa on että on tasalattia.
Re: volvo B57
Lähetetty: 16 Maalis 2012 17:10
Kirjoittaja partakukko
jotain tullu tehtyäkin... mietein noita penkkejä et jos pistäs 2kpl 3 hengen sohvii ja 2 nojatuolii sillee et ollaan naamat vastakkain ni kelpaako vai pitääkö esim ekan penkin olla naama menosuuntaan ? ja tarvitaanko turvavöitä kun semmosia ei ole. autosta tulee 1+8 matkailuauto.
Re: volvo B57
Lähetetty: 16 Maalis 2012 19:36
Kirjoittaja jomi609
Punanen kannu pissapojan säiliö

, toinen varmaan kytkin nestesäiliö
