Sivu 1/4
					
				Commer
				Lähetetty: 16 Helmi 2012 22:07
				Kirjoittaja Tomppa
				Terve, 
Kävi vanhanaikainen "rakkautta ensi silmäyksellä" ja hommasin tämmösen viime kesänä;
Commer HX-641 vm. -62
4.75 suora kutonen ja bensa 
 
Omamassa 7200kg ja kokonais- 9500kg
Tarkotus näillä näkymin laittaa keväällä liikenteeseen pienellä budjetilla, heivata pumppu kardaanin välistä ja säiliö mäkeen.
Varmaan jonkin kulmasohvan pulttaan lattiaan ja pöytä, semmonen hupimatkailuauto, en tiiä kestääkö kellään hanuri tahi kukkaro ajaa lappiin  
 
Myöhemmin jos/kun työasiat ja tilat paranee, niin ottaa alusta ja laittaa viimesen päälle.
1+8 paikkasta meinasin tuosta, ja mitä nyt katastussetien kanssa höpissy ja tätä foorumia kytänny.
Tuo ei siis väliseinää iän puolesta tarvii jos kuorkiksi laittaa? C-kortilla ajellaan siis. Katastussetä taitas haluta, vaa vie turhan paljon tilaa.
Ja mitenkä matkailuauton verot menee nykyään, kun vertaa kuorkkiin tuota? Sitäkään ei vielä päätetty onko M1 vai N2 ajoneuvo.
Kun eikös se ole kiristymässä painon mukaan, mutta jos massa on yli 6000kg, onko vapaa vai maksimiverot?
ESITTELYVITEO
T:Palomestari Tomppa 

 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 16 Helmi 2012 22:52
				Kirjoittaja Reddewil
				Ajattelin että komiaa ja sitten ajattelin että hullu! Ihan piip piip hieno hankinta, oisin varmaan itekki ostanu jos ois vastaan tullu! Onko sillä väliä onko se bensa vai diisseli, molemmat aineet maksaa saman, toinen vie enempi mut toisessa on tonnin vero! Kai siinä, mikä ei käy tupaöljyllä, on myös voimaakin eri malliin 
 
Todella hieno hankinta, etene ihan rauhassa ja käykää reissussa, ei kannata ressata sitä mitä kaikkee siihen pitäs tulla. 
Tuosta muutoskatsastuksesta en osaa sanoa, oma on M1 kun kuorkkina olis tullo jotain hassuja juttuja. Bensakoneisena kai tuo vois mennä hyvinki M1, ei ois ku normi käyttövero, mitä se sitten onkin tuossa?
 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 16 Helmi 2012 23:24
				Kirjoittaja Tomppa
				Bensalla kyllä mennään, vaikka kuorkkina dieselvero olisi vain 208e/v.
N-luokassa vaan tuo väliseinä kyrsii, jos pitää tehdä. Kun ei ole iso auto loppujaan.
M-luokassa taas se autovero mietityttää.
Toisaalta Kuorkkina saan 400L tankit, +200L webastolle, jos vaikka venäjän puolelle eksyy 
 
Henkilöautojen kohdalla tankkeja ei saa muuttaa tullimiesten mielestä, mutta mite lie kuorma-autojen kohdalla?
Eihä niillä ole tämmösistä varmaan mitään tietoa mitä lie ollutkaan alunperin.
 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 17 Helmi 2012 08:32
				Kirjoittaja Bussiton
				Aivan mahtava vekotin 

  Tohonhan voit laittaa millaiset tankit tahansa, ei niistä kukaan tiedä mimmoset on ollut "alkuperäiset"  

 Tsemppiä nikkarointiin ja laittele kuvia näkyville kun homma etenee.
 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 17 Helmi 2012 09:17
				Kirjoittaja AtAi
				Tomppa kirjoitti:Bensalla kyllä mennään, vaikka kuorkkina dieselvero olisi vain 208e/v.
N-luokassa vaan tuo väliseinä kyrsii, jos pitää tehdä. Kun ei ole iso auto loppujaan.
M-luokassa taas se autovero mietityttää.
Toisaalta Kuorkkina saan 400L tankit, +200L webastolle, jos vaikka venäjän puolelle eksyy 
 
Henkilöautojen kohdalla tankkeja ei saa muuttaa tullimiesten mielestä, mutta mite lie kuorma-autojen kohdalla?
Eihä niillä ole tämmösistä varmaan mitään tietoa mitä lie ollutkaan alunperin.
 
N2 kannattaa, ei oo käyttövoimaveroa kun bensa, niin ei oo muuta vuotuista maksua kuin vakuutus.
M1 niin noilla spekseillä käyttömaksu 500e tänä vuonna ja 2013 jossain 600e paikkeilla. 
Ja tuo tankkiasia, kukaan tiiä millaset tankit tämmösessä alunperin.
Ja väliseinä, niin kyllä kuorkiksi tarvii kokokorkeeta tavaratilaa, mutta kun vanhassa saa olla ovi väliseinässä, tai ei tarvii olla väliseinää lainkaan, mutta silti pitää tavaratilaa olla taaemma penkin takana, 
teet vaikka taka-akselin takapuolelle väliseinän, ja väliseinä taakse vaikka taittuvat kerrossängyt, tai ekan katsastuksen jälkeen vasta pykäät sängyt sinne  
 
Aika hyvä patina tossa. Jaa vasta videolta huomas että koko perä aukee  

 Komeet penkit kyllä  

 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 17 Helmi 2012 09:25
				Kirjoittaja niki-racing
				Juuri tällaista sen pitää olla...!! Erikoisauto, josta mukavasti kuvia, ja vielä esittelyviteo päälle...!! pprkle....!! 

 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 17 Helmi 2012 11:40
				Kirjoittaja wiima63
				Hieno on! Vois melkeen antaa voorumin karuin tittelin..=) Kuormuriksi se kannattaa laittaa niin ei tule käyttömaksua / d veroa päälle. 
Tankin saa mun mielestä muuttaa kuorma-autoon jälkeenpäin eikä tartte olla tehdastankki. tämä tosin kannattaa kysyä eka tullilta mitä ovat mieltä jos meinaa venäjän bensaa hakea.
Ja ehkä sit TÄRKEIN huomioitava bensan kanssa. Bensan vapaaraja ADR/VAK kuljetuksena on 333 litraa ilman ADR/VAK hyväksyttyä ajoneuvoa ja ADR/VAK ajolupaa. 
Eli kunhan ton alle 333l pysyy auton / webaston tankit yhteenlaskettuna niin sit ei oo hätää jossei oo korttia taskussa.
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 17 Helmi 2012 13:15
				Kirjoittaja Rosvolinna
				Aivan mielettömän hieno auto. Ei turhia muovinippeleitä - ainoastaan karun asiallista rautaa ja bakeliittia. Maximum Respect \../
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 17 Helmi 2012 17:33
				Kirjoittaja MB1962
				Onnea aarteen löytämisen johdosta !
Tuolla laitteella saa ansaittua arvon nousua "matkailuajoneuvo piireissä".  Kuka tahansa voi ostaa uudehkon kulkimen ja jopa pystyä liikkumaan sillä, mutta tuollainen varttuneempi ajokki vaatii hieman enemmän ajatuksia ja askareita.
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 17 Helmi 2012 21:51
				Kirjoittaja Busabussi
				RISTUS! Nyt jos olis lakki niin nostaisin ja korkealle, tollasella on oikeasti lähdetty kiireellä liikkeelle kun on jossain hätä ollut. AIVAN MAHTAVA LAITOS, nauroin koko videon ajan!!!!! 

 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 17 Helmi 2012 23:46
				Kirjoittaja happa66
				Onnea hankinnan johdosta täältäkin päin. TOSI kylähullun näkönen peli 

 , tolla kun huitaset heinäkuussa Karstulan Isoonmieheen yhen pysähdyksen taktiikalla ja tolla penkillä niin johan on sulla rautaset "istumalihakset" 

. Tsemppiä rakenteluun ja pistähän kuvia esille, mielummin noita videoita, oli kivan kuulosta toi ajelu 

 .
a-p
 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 21 Helmi 2012 18:20
				Kirjoittaja Tomppa
				Joopa, motivointipiikin ansiosta nyt parissa päivässä kaivettu lumien alta ja sisustaa purettu;
Rupesi lunta tulemaan siihen malliin etten kehannut vielä halvaannuttaa autoa ottamalla tuon pumpun poies, sillä jakolaatikko on naitettu pumppuun kiinni.
Pitänee kehitellä jatkopala kardaanin väliin sitte.. Kunhan keksin millä helevetillä tuon nostaa poies  
 
Lankkulattiaki on kovvoo puuta vielä  
 
Jos sitte aikanaan tekisi samalla tavalla Commerin kuten tämänkin tilojen puitteissa;
Meikäläisen perintörattori kuha aika jättää  

 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 23 Helmi 2012 22:49
				Kirjoittaja Tomppa
				Jahas, pumppu lähti pihalle ja oli pikkune savota siinähhii...
VITEO Pumppu pihalle 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 24 Helmi 2012 16:35
				Kirjoittaja AtAi
				Eikö tolla pumpulla olis hyvä ollu pyörittää keskuslämmityksen vettä 

 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 24 Helmi 2012 20:33
				Kirjoittaja KajNyy1
				Vaihtoehtoinen käyttö pumpulle olisi polttoaineen syötön tehostaminen.
1.1.2013 alkaen käyttövoimaveroa maksavat kaikki henkilö ja pakettiautot käy ne sitten sähkällä bensalla tai dieselillä. Bensalle se on hieman vähemmän kuin dieselillä. M1 auto maksaa saman kuin pakettiauto.
Bensiini käyttövoimaveroa ei ole määrätty kuorma-autoille
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 24 Helmi 2012 21:04
				Kirjoittaja wiima63
				Mä käänsin wiimasta ainakin "täyden maksun" syötöt pumpusta. Jos maksaa paljon saa luvan sit savuttaakkin koko rahan edestä..
Tyhmää ehkä mutta niin on päättäjätkin.
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 25 Helmi 2012 13:40
				Kirjoittaja KajNyy1
				Korjataan sen verran tuota omaa kommenttiani että 1.1.2013 ei tule käyttövoimaveroa bensiiniä käyttävälle autolle.
Eli käyttövoima verosta on vapautettu Bensiinikäyttöiset ja Häkäpönttöautot
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 26 Helmi 2012 20:09
				Kirjoittaja Tomppa
				Jahas, kardaanin sain tänään hitsattua valmiiksi, perjantaina paikalliselta "Löytöhallista" jonnii (ehkä) Volvon kardaani, mistä sorvattiin päät noille omille ristikoille. Tuli jopa aavistuksen vahvempi kuin orkkis.
Ja huurteenpoistolaitteetkin huolsin, en tiiä voiko noita lämmittimiksi sanoa  

  Semmone lehmän hönkäys.....

 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 27 Helmi 2012 20:03
				Kirjoittaja Tomppa
				Nyt löyty valottii! Ainot vaa että poljettava pitkät/lyhyet katkaisin sökö, pitänee jostain jenkistä rosvota.
Vilkuttii toimii, edessä nuo parkit toimii myös vilkkuina.
Peruutusvalo on vielä katteissa, vaa eipä oo laatikossa ees anturin paikkaa. Eli lienee ollu katkasijan kautta sehhii sitte.
Huomenna jos ruppeis jarruja ehtimmään.
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 29 Helmi 2012 20:00
				Kirjoittaja Tomppa
				Apparin etupyörän kävin läpi, mikään ei ollu jumissa  
 
Kengissä pintaa vaikka kuin ja sylinterit liikku ihan kevyesti..
Napa piti purkaa, sama homma ois ollu takana vaa rupes kehtuuttammaan ja annettii olla.
Korjasin sitte pääjarrusylinterin käyttötangon että pääsee polkemaan jarruja, ei edes pääjarrusylinteri ollu jumissa  
  
  
 
Kunhan saan nesteet koneeseen nii pääsee kunnolla kokeilemaan noita, oiskoha tämä heleppo savota oikeesti jarrujen kannalta? *koputtaa puuta*
Ja tämä siis viimeksi katsastettu -91!
 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 29 Helmi 2012 21:58
				Kirjoittaja Carman
				Hieno on peli  
 
Tuollaista jalalla poljettavaa valonvaihtajaa löytyy Biltemastakin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... lle-43017/ 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 01 Maalis 2012 09:17
				Kirjoittaja Tomppa
				Löyty myös motonetista vastaava, pikkuse erimallinen. Tuommonen Bilteman siinä tais nyt olla, ei ollu orkkis ennää.
Kävi mielessä, että pistäisköhä rele vetää noille valoille, voisi toimia paremmi 

 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 01 Maalis 2012 23:07
				Kirjoittaja Reddewil
				Suosittelen relettä, jää se kipinöinti sinne ja voi samalla vetää lyhyemmillä ja tuhdimmilla piuhoilla virran lyhdyille. Teillä näkyy olevan samanlainen asennushalli ku mulla, tilaa on!
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 04 Maalis 2012 16:29
				Kirjoittaja Tomppa
				Viikonlopun aikana sain leikattua vanerit lattiaan ja särettyä yhen ikkunan minkä kerkesin aikasemmin viikolla laittaa paikalleen  
 
Katto oli takaa sen verta laho, pelti päällä melkein paperia ja lankut sisällä lahoja, jote heivasin mäkeen ne.
Ainaki ilma kiertää paremmi  
 
Tarkan euron miehenä kaikki käytetää loppuun  
 
Niistä bensatankeista muuten, ei tarvii lupia kun ne tankit on auton omat, oli sen 400L vaikka.
Jos kyydissä on yli 333L pönttö nii sitte tarvii. 
Kysyin mieheltä, joka on ajanu säiliöautoa työkseenki.
Nykyinen tankki taitaa olla jotain alle 50L  

 
			 
			
					
				Re: Commer
				Lähetetty: 04 Maalis 2012 17:35
				Kirjoittaja Reddewil
				Mulla on tankki 450L ja lukee otteen erikoisehdoissa  
 
Tuohan ois komea tuolleen avona, sinne sitten sellanen hirween hieno poreamme!