Sivu 1/1
Kattoa korottamaan
Lähetetty: 02 Elo 2012 10:25
Kirjoittaja L0nely_R1der
Moi vaan kaikille, uusvanha automatkaaja palaa takaisin juurille ja aloittaa taas mersumatkailun
Vaan nytpä teen auton itse reissuautoksi. Eli: MB508D, sisäkorkeus ei riitä M1-rekisteröintiin. Mikä olisi mielestänne viisain tapa korottaa katto? Saako jostain valmiita (lasikuitu?) kattoja, vai liimaanko Esabbilaisella peltiä reunoihin ja nostan vanhan kaaton paikalleen? Mielipiteitä, vinkkejä ja muuta saa laittaa
-Pete-
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 02 Elo 2012 13:33
Kirjoittaja Victorjussi
Miten se menikään? Käytävällä vaaditaan se 190cm sisäkorkeus.
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 02 Elo 2012 13:37
Kirjoittaja L0nely_R1der
Sisäkorkeuden tulee "asuintilassa" olla 190 cm, mitat täyttävä alue on 40 cm leveä ja vähintään 40% tilan pituudesta. Muu osa saa olla matalampi. Trafin tietoa tältä aamulta...
Kunpa löytäisi jostain riittävän kokoisen kattoluukun

Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 02 Elo 2012 15:57
Kirjoittaja Berkhof
Teet kattoon sopivaan kohtaan aukon ja liimaat ulkopuolelle kakskerroslasin..
Jos ei katon päälle laito riitä vieläkään korkeuteen niin teet sinne siistin kehyksen

Sopivankokoisen teetätyttäminenkään ei maksa paljoa..
Tosin karkaistu maksaa jonkun verran enemmän..
Tai sit joltain foorumilaiselta vanha bussin sivulasi

Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 02 Elo 2012 17:25
Kirjoittaja Reddewil
Paljo se mersu painaa, saisko siitä kuorma-auton? M1:n jos haluut, niin laita suksiboxi kiinteesti, vai paljostako on kiinni?
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 02 Elo 2012 17:56
Kirjoittaja L0nely_R1der
Reddewil kirjoitti:Paljo se mersu painaa, saisko siitä kuorma-auton? M1:n jos haluut, niin laita suksiboxi kiinteesti, vai paljostako on kiinni?
Se on jo kuorma-auto, M1 tavoitteena, ellen jätä kuorma-autoksi, tosin sitten ei voi "pysyvää" makuutilaa suunnitella, eli aina on roudattava punkka pihalle ja sehan tääs rajoittaa kovastikin Silloin on peräovet pakko olla aukeavat.
MUTTA. Toi suksiboksi-idea on muuten hyvä...erinomainen! Nyt pitää mitata riittääkö pituus...
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 02 Elo 2012 18:29
Kirjoittaja Reddewil
Miks punkka pitää roudata ulos kuorma-autosta? Pikkunen takatalli riittää, muuten kai siellä saa olla vaikka poreamme?
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 02 Elo 2012 18:38
Kirjoittaja L0nely_R1der
Leimalla ainakaan ei onnistu, jos on parisänky perässä...koko autossä keittiö, televisiot, sohvantyngät jne ja parisänky perässä, jossa ei olisi edes ovia...

Ne rankkaisivat sen asuntoautoksi tienpäälläkin tossa tapauksessa. MUTTA jos teen parisängyn seinille nousevaksi, eli siis kaksi HYLLYÄ, jotka voi laskea alas punkaksi se onnistuu. Vaan ehdot ei täyty, jos autossa ei ole takaovia... ja tommosen vanhan Mersun takaovet kun on yhtä harvat, kun Suomen futisjoukkueen puolustus...eli käytännössä niitä ei ole. Kolisevat jo tuulessa väljyyttään.
Minkäänlaista peräovipakkoa ei tosin ole, mutta ajoneuvon tulee olla kuormattavissa...myöskään noin vanhassa ei ole väliseinän lujuusehtoa, eli väliseiniä ei tarvita...olisi hienoa tehdä tavaratila heti etupenkkien taakse. Joo, olisi kyllä. Vaan kun on sivuovi hitsattu kiinni joskus heti hitsauskoneen keksimisen jälkeen...
Ei taida mennä läpi kuorma-autona...
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 02 Elo 2012 19:55
Kirjoittaja Reddewil
No joo, sitten vaan anopinkuletusloota katolle ja reikä kattoon. Mitenköhän se tuon Bettiinan mens menee, ei siihen tuu mitään rahtitilaa, kuten ei oo maxi-taxeissakaan.
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 08 Elo 2012 23:15
Kirjoittaja j0ri
Tuolta rapakon takaa on tullut joskus katseltua rojekteja, joissa katon korotus on tehty linja-autoon siten, että lasit pois. Tuet sisäpuolelle lattian ja katon väliin. Rälläkällä joka ikinen ikkunapalkki poikki. Katon nosto halutun verran ylemmäs. Ja sopivat pätkät putkea hitsattu ikkunapalkkien jatkoksi. Jonkin verran enempi työtä, mutta yksi mahdollinen tapa.
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 09 Elo 2012 06:28
Kirjoittaja L0nely_R1der
Tuokin kävi mielessä...
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 13 Elo 2012 17:47
Kirjoittaja Rebiaf
Paljonko tuo sinun mersu painaa?
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 14 Elo 2012 09:18
Kirjoittaja L0nely_R1der
Rebiaf kirjoitti:Paljonko tuo sinun mersu painaa?
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.
Omapaino 2700 kg, kantavuus 2300 kg, kokonaispaino 5000 kg. Matkailuauton minimikorkeusvaatimus sisätiloissa 190 cm, Trafilta varmistettuna. Verohyödyt ja muut ei paljon puristele, koska autolla tullaan liikkumaan parin viikon kesäloma, jos on aikaa ja muutamana viikonloppuna. Lopun aikaa se seisoo pihassa liikennekäytössä poistettuna.
Pääasia on sen reissaamisen lisäksi se, että pääsee näpräämään... Ja ennenkaikkea nautiskelemaan BMW- ja Audimiesten otsasuonten pullistelusta, kun matkaamme 80 km/h satasen alueella keltaisen viivan jatkuessa horisonttiin...tosin se viivahan ei kai niitä koske, vai?
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 14 Elo 2012 09:28
Kirjoittaja wiima63
L0nely_R1der kirjoitti:Rebiaf kirjoitti:Paljonko tuo sinun mersu painaa?
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.
Omapaino 2700 kg, kantavuus 2300 kg, kokonaispaino 5000 kg. Matkailuauton minimikorkeusvaatimus sisätiloissa 190 cm, Trafilta varmistettuna. Verohyödyt ja muut ei paljon puristele, koska autolla tullaan liikkumaan parin viikon kesäloma, jos on aikaa ja muutamana viikonloppuna. Lopun aikaa se seisoo pihassa liikennekäytössä poistettuna.
Pääasia on sen reissaamisen lisäksi se, että pääsee näpräämään... Ja ennenkaikkea nautiskelemaan BMW- ja Audimiesten otsasuonten pullistelusta, kun matkaamme 80 km/h satasen alueella keltaisen viivan jatkuessa horisonttiin...tosin se viivahan ei kai niitä koske, vai?
Tää on taas aika jännä auto. Meinaan että kun tuo 190cm ei täyty mutta painon puolesta on kuorma-auto ja autoverosta vapautettu. Tuolla 190cm säännöksellä sitä taas yritetään tiputtaa verotettavaksi tosi rankasti mutta ei onnistu kun paino pistää vastaan. Eli se ei ole kuorma eikä matkailuauto. Tässä autoveron luvatussa maassa se on yks kummajainen mille ei löydy mitään luokkaa ellei sitää tee johonkin luokkaan sopivaa..tommosena se on vain auto mikä mahtaa olla vaikea rekisteröidä...on tää kumma maa...Ennen oli ERIKOISAUTO en tajua miksi siitä luokasta on pitänyt luopua ja tehä tämmönen kuoppa mihkä kuuluu lukematon määrä autoja.
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 14 Elo 2012 12:53
Kirjoittaja L0nely_R1der
Victorjussi kirjoitti:Miten se menikään? Käytävällä vaaditaan se 190cm sisäkorkeus.
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
Hmm...lueskelin ketjua uudelleen ja jäin miettimään tuota edelläolevaa...
Tavoitteenahan on 190 cm korkeus 40 cm leveydeltä ja 40% asuintilan pituudesta...
Kukaan ei edellytä todellakaan katon korottamista...
Eikä korkean osan sijainnilla ole merkitystä...
Auton peräosaan, takaovien eteen tulee makkari...
Makkarin pituus lienee jossain tuon vaadittavan prosenttiluvun tietämissä...
ENTÄPÄ, JOS LASKISIN TUOTA MAKKARIN LATTIAA RUNKOPALKKIEN VÄLISSÄ!!!
Anteeksi, tuli huudettua, kun innostuin...illalla mittaillaan...
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 14 Elo 2012 23:40
Kirjoittaja j0ri
En tunne lainkaan ko. auton rakennettam mutta "matalalattiaa" vaan rakentamaan jos tila antaa myöten eikä katsastusinssi ole sitä vastaan. Liekkö edes kiinnostaisikaan, jos kerta rungollinen auto kyseessä.
Tilaa kannattaa kuitenkin sen verran jättää ettei normaalit huoltotoimet auton alla esty. Saa esim jarruja rassattua jne.
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 15 Elo 2012 15:29
Kirjoittaja mb613
L0nely_R1der kirjoitti:Victorjussi kirjoitti:Miten se menikään? Käytävällä vaaditaan se 190cm sisäkorkeus.
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
Hmm...lueskelin ketjua uudelleen ja jäin miettimään tuota edelläolevaa...
Tavoitteenahan on 190 cm korkeus 40 cm leveydeltä ja 40% asuintilan pituudesta...
Kukaan ei edellytä todellakaan katon korottamista...
Eikä korkean osan sijainnilla ole merkitystä...
Auton peräosaan, takaovien eteen tulee makkari...
Makkarin pituus lienee jossain tuon vaadittavan prosenttiluvun tietämissä...
ENTÄPÄ, JOS LASKISIN TUOTA MAKKARIN LATTIAA RUNKOPALKKIEN VÄLISSÄ!!!
Anteeksi, tuli huudettua, kun innostuin...illalla mittaillaan...
Isäukolla oli tuolla periaatteella tehty 508. En tiedä yhtään miten toteutettu, en käynyt koskaan auton alla.
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 15 Elo 2012 15:44
Kirjoittaja housetruck
Meillä oli tuo 508 matala kun ostettiin. 3 vuotta ajettiin silleen, ja sitten korotettiin katto. Rälläkällä katto pois. Romuautosta samoin katto vex mutta siten, että 30cm sivuseinää yläosastaan matkaan. Takapala tehtiin metripellistä, etuluiska vanhan katon palasta. Hitsiliimalla kiinni. Ostat halvalla jonkun varaosaauton, siitä katto pois ja haluttu määrä seinäpeltiä. Lattian madaltaminen hankalampi juttu. Siellä on poikittaisia palkkeja sekä kardaanin kannatinlaakeri aika lähellä lattiatasoa.
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 15 Elo 2012 22:20
Kirjoittaja Wonderi
Naapurilla oli lyhytakselivälinen 508 ja korotettu edellisen omistajan toimesta yllä mainitulla tavalla. Sanoi että muuten hyvä mutta painopiste nousi turhan korkealle. Pitkäakselivälisessä ei varmaan niin tunnu.
Re: Kattoa korottamaan
Lähetetty: 14 Marras 2012 16:31
Kirjoittaja desoto
sanompa minäki sanasen tähä sotkuun ku pitkäst aikaa eksyin näille sivuille..
mull o tommonen mese, siin on sänky takana poikittain jotain kolkytsenttii takaovist ja noin metrin korkeuella lattiasta, ja se taka ovista näkyvä yläosa on kolkyt senttii syvä tila on tavara tilaa josss on hyllyjä, ja ala osa on auton leveydeltä noin puoltoistamerii syvästi yhtenäistä tilaa
muu auto on kuin asunto autoo, ja kuorma auton kuljetus mahdollisuus on siis sielt takaovista ja ohjaamo on yläosaltaan 30 senttii lyhempi ku koko auto ja vastaavasti lattiatasosta sen peräsängyn ansiosta puoltoist metrii lyhempi